Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Violetta

Violetta

23-08-2015 om 09:30

Door rood gereden.

Gisteren lag er een brief van het Centraal Justitieel Incassobureau in de bus, oeps. Blijkt dat ik door rood ben gereden. Ik kon me nog wel herinneren wanneer dat was gebeurd, zag te laat dat het stoplicht op oranje en vervolgens op rood sprong. Stoppen was geen optie meer dus net wel, net niet door rood gereden. Net wel dus... Maar ik ben me kapot geschrokken van de hoogte van de boete 237 euro! Jeetje, ik voel me wel heel erg hard gestraft. Waarom is dat zoveel duurder dan bijvoorbeeld te hard rijden?


Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 09:36

tja

Je weet dat even parkeren op een invalideplaats 360 euro kost? Vind ik echt een idioot bedrag, zeker gezien het feit dat die plaatsen vaak leeg staan en ok als we dat al doen: zet dát dan op het bordje neer zodat iedereen het weet.

Verder: te hard rijden brengt minder mensen in gevaar dan door rood rijden en ze kunnen door het systeem van een foto maken geen verschil maken tussen nét niet door oranje of helemaal door rood.

Tenslotte: je zegt dat stoppen geen optie meer was maar dan reed je dus te hard en je hebt niet opgelet. Toch gevaarlijk dus.

Mira

Mira

23-08-2015 om 09:48

tsja

Ja, het is een hoop geld. Maar ik vind het wel terecht dat er een hoge boete tegenover staat. De afspraak is namelijk dat rood is stoppen en groen is rijden. Dus als een ander groen heeft, verkeert hij in de veronderstelling dat een ander voor rood ligt moet wachten en hij veilig kan rijden. Bij jou was het net rood maar ja, rood is rood.
Verder, invalideplaatsen vind ik een andere discussie. De verleiding is groot er te gaan staan als je even de winkel in en uit moet. Maar ja, je zou maar een handicap hebben en aan komen rijden en de gereserveerde plaats is ingenomen. Ik zag laatst iets als "neemt u mijn parkeerplaats, neemt u dan ook mijn handicap?" Kennelijk zijn hoge bedragen nodig om toch dit gedrag te voorkomen. Overigens, ik snnap de uitgifte van die kaarten ook niet altijd. Onze supermarkt heeft wel 10gehandicaptenplaatsen en ze zijn vaak ook nog allemaal bezet door meer of minder valide mensen.

Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 09:55

Mira

Het is ook niet dat ik het niet begrijp van die invalideplaatsen maar dat van 'neemt u mijn parkeerplaats, neem dan ook mijn handicap' kan veel effectiever: met hier parkeren riskeert u een boete van 360 euro.

Een poos geleden was er hier iemand die al tig keer rondjes had gereden om te parkeren maar het lukte niet en kind moest uit zwembad dus even 5 min daar geparkeerd met dan maar het risico op een boete. Dat had ze nooit gedaan als ze wist dat die boete 360 euro was. Ze dacht eerder aan 70 ofzo.

Violetta

Violetta

23-08-2015 om 09:57

Barvaux

Ik reed niet te hard maar was in een voor mij totaal onbekende stad en was aan het kijken wat er op de borden stond en op welke baan ik moest voorsorteren. Maar goed, ik begrijp dat ik door rood ben gereden en dat ik daar een boete voor krijg maar ik schrok van het bedrag.

vlinder72

vlinder72

23-08-2015 om 10:04

terecht

Beide boetes zijn volkomen terecht. Je doet het daarna nooit meer.

Door rood rijden is heel gevaarlijk en totaal onnodig. Het stoplicht wordt immers eerst oranje dus je weet dat het snel rood wordt. Je kan ook stoppen bij oranje.

En parkeren op een invalideplaats is nooit nodig. Je hebt benen dus je kan lopen. Ook als dat 10 minuten is. Ja. Ook met een kind. Mijn vriendin heeft MS en zit im een rolstoel. Zij heeft heel veel last van die aso's die "even" de auto op de invalideplek zetten om een kind naar het zwembad te brengen. Of bij de sporthal etc. En inderdaad is een boete maar 70 euro dan zetten nog meer mensen hun auto daar neer. Pakkans is klein en de boete is laag. Met een boete van 350 euro doe je het in ieder geval nooit meer.

Mira

Mira

23-08-2015 om 10:34

Barvaux

Ik vind dat onzin. Je zet, vind ik, uberhaupt niet je auto op een invalideparkeerplaats. Dat doe je gewoon niet. Ook niet als je even je kind het zwembad in wilt helpen oid. Dan zul je verder moeten lopen of moeten wachten tot iemand anders wegrijdt. Helaas maar zo werkt het.
En moet dan van jou ook bij een verkeerslicht staan: pas op, door rood rijden kost 237? Of bij opritten van de snelweg een prijslijst van boetes?
Ook dure boetes zijn over de vluchtstrook rijden, bv bij een file (370), rechts inhalen (230) en over een verdrijvingsvlak of doorgetrokken streep (230). Soms erg verleidelijk maar ook niet doen.

Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 10:44

vlinder

Jammer dat het er nu weer op lijkt dat ik de boete voor het parkeren op een invalideplaats niet terecht vind. Dat zeg ik helemaal niet.

Ik vind de boete erg hoog en als je die boete al geeft: zorg dat je dat op het invalidebord zet dan heeft jouw vriendin er veel minder last van.

In het voorval wat op OO stond waren er tig invalideparkeerplaatsen vrij en die persoon vond het ook geen probleem dat ze een boete kreeg, ze vond hem alleen wat hoog en bijna niemand weet dat die boete zo hoog is.

Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 10:47

Mira

zucht, had ik maar niets gezegd. Ik heb nog nooit overwogen om mijn auto op zo'n parkeerplaats te zetten. In dit geval ging het niet om het wegbrengen van het kind maar het kind ophalen en nogmaals: die persoon vond het terecht dat ze een boete kreeg maar ze schrok erg van het bedrag. Dit ging om iemand die normaal nooit iets fout doet in het verkeer dus verder niet op de hoogte was van boetes, dat heeft niets te maken met verkeerslichten of verdrijvingsvlakken. Wel vind ik het een goed idee om voor deze groep mensen, dus ook de TS hier, meer aandacht te geven aan de hoogte van boetes.

Het rijden in een onbekende stad als argument vind ik overigens nogal slecht want juist dán moet je heel rustig en voorzichtig rijden en had je alle tijd gehad om te stoppen voor oranje.

Limi

Limi

23-08-2015 om 11:00

rood

Op onze schoolroute gebeurt het minstens 1x per week dat er nog een auto langsrijdt terwijl ons voetgangersstoplicht net op groen is gesprongen. De auto door rood dus.
Ik vind dus een auto die 5km te hard langsrijdt terwijl het bij ons nog rood is minder gevaarlijk dan door rood rijden. Op dat bepaalde punt tenminste.
Overigens gaan ze in de praktijk zowel door rood als te hard; ze vinden het immers wél erg als ze zelf van opzij worden aangereden door een andere auto die net groen krijgt, maar blijkbaar minder erg dat ze voetgangers aanrijden die net groen krijgen.

Noet

Noet

23-08-2015 om 11:18

huftertoeslag

Op dit sort overtredingen zit een 'hufter'toeslag omdat veel mensen zich hier erg aan storen en er zeer gevaarlijke situaties ontstaan.

Dit soort overtredingen zijn gemiddeld met 140 euro verhoogd als gevolg van een motie van de SGP

mira

mira

23-08-2015 om 11:34

boos

Niet zo geirriteerd reageren, Barvaux. Ik snap best dat zo'n hoge boete schrikken is. En dat iedereen vindt dat er voor hem/haar verzachtende omstandigheden zijn of redenen waarom de regels voor hem/haar (even) niet gelden. Maar ja, je zou maar gehandicapt zijn en ff een kwartiertje moeten wachten, totda iemand die geen handicap heeft en vindt dat hij een goede reden heeft daar te parkeren, weer terug komt. En omdat dat toch meer voorkomt dan je denkt, zijn die boetes zo hoog. EN die melding van parkeerplaats en handicap overnemen werkt kennelijk niet dus daarom die boete. En dan kun je er wel allerlei verzachtende redenen bijhalen maar daar schiet die gehandicapte niets mee op.
Trouwens, ook in de media komen boetebedragen wel langs, zeker als ze verhoogd gaan worden.
Die andere boetes heb ik alleen genoemd om aan te geven dat dat ook verleidingen zijn maar dat die ook erg hoog zijn. Een gewaarschuwd mens etc

Levensbeschouwelijke boete

"Dit soort overtredingen zijn gemiddeld met 140 euro verhoogd als gevolg van een motie van de SGP"
Ja. Van harte ondersteund natuurlijk door de meerderheid want anders was het niet doorgegaan.

Het is het soort van straffen van de oude stempel. Met harde hand en om van te leren.
Slaat nergens op natuurlijk, want Barvaux heeft gelijk.

Als je werkelijk wil dat mensen weten dat ze maar beter niet op zo'n parkeerplaats kunnen parkeren, dan moet je dat op dat bord zetten. Onderbordje: Let op, hoge boete!

"En dat iedereen vindt dat er voor hem/haar verzachtende omstandigheden zijn of redenen waarom de regels voor hem/haar (even) niet gelden. "
Volgens mij zegt Barvaux dat ook niet.
De kwestie is dat hoge boetes niet helpen. Als je wil dat het wel helpt, dan moet je het anders aanpakken.

Denken dat hoge boetes wel helpen, dat zal "ze" leren, is denken dat je met het beboeten van 1 persoon een hele groep te pakken hebt. Een hele familie (met heel veel kinderen), een heel dorp (allemaal familie) en een hele kerkgemeenschap.

In werkelijkheid heb je een enkeling te pakken. En volgende keer weer een enkeling. Over twee jaar iemand die nu nog niet eens zijn rijbewijs heeft. Die leert niet van de boetes die vandaag worden uitgedeeld.

Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 11:50

lol

Nog nooit zo eens geweest met Miriam en dat nog wel in twee draadjes op één ochtend.

Inderdaad; ik ZEG helemaal niet '"En dat iedereen vindt dat er voor hem/haar verzachtende omstandigheden zijn of redenen waarom de regels voor hem/haar (even) niet gelden. " Sterker nog diegene was het er helemaal mee eens dat ze een boete kreeg maar schrok van het enorme bedrag, net zoals TS. Veel mensen die het normaal allemaal keurig doen in het verkeer hebben geen idee van de hoogte van dit soort boetes dus juist dat onderbord voorkómt dat die invalide persoon niet kan parkeren.

Maar volgens mij lezen jullie gewoon niet wat ik heb neergezet.

Theekopje

Theekopje

23-08-2015 om 11:50

Preventie

"En omdat dat toch meer voorkomt dan je denkt, zijn die boetes zo hoog."

Je mist het punt
Wat Barvaux bedoelt is preventie. Je wilt dat mensen daar niet gaan staan, en dat ze niet door rood rijden. Preventie is beter dan straffen achteraf. Voor de invalide is het misschien een troost dat degene die zijn parkeerplaats inpikt een hoge boete krijgt, maar nog beter is als diegene daar helemaal niet was gaan staan.

Maar brave borsten die zelden een overtreding begaan, weten helemaal niet dat die boetes zo hoog zijn. Dus werken die boetes ook niet preventief.
Dat bedoelt Barvaux met het bordje: ter afschrikking voor mensen die nog nooit zo'n boete gehad hebben en dus niet weten wat ze riskeren.

Tijd op oranje

Als het bij een 70 km/u-weg (of meer) door rood rijdt omdat je niet op tijd kon remmen voor rood, kan het overigens zijn dat de geeltijd te laag is ingesteld. De tijd dat een verkeerslicht op geel staat, moet samenhangen met de snelheid op de weg, maar verkeersingenieurs vinden een standaardwaarde van 3 s vaak wel voldoende, omdat dat over het algemeen veilig genoeg is. Ik heb ze nog niet gehoord over de boetes die het gevolg kunnen zijn van een te korte geeltijd.

Ondermijnend

Inderdaad en als je met de stroom mee rijdt kun je niet ongestraft met gevaar op de weg afremmen of versnellen.
Zodat je juist ook als brave burger, die zich niet bezighoudt met als die flitspalen en valse fuiken, 'wennen' aan die prenten regelmatig in je bus. In beroep gaan heeft regelmatig succes want het is een bureaucratisch gebeuren, maar daar houden brave burgers zich ook vaak niet mee bezig omdat ze vermoeden dat er wel een bepaalde redelijkheid achter die boetes zal zitten.
Ik vind het ondermijnend voor de geloofwaardigheid van de overheid en je wordt vanzelf een complottist: boetes zijn een melkkoe voor de overheid.

mira

mira

23-08-2015 om 12:24

Had n heel verhaal ingetypt maar dat is verdwenen. De strekking is dat die boete helemaal niet nodig zou moeten zijn. Als er niet zoveel mensen zouden zijn die vinden dat ze goede redenen hebben (=verzachtende omstandigheden/regels gelden ff niet voor mij), was dat niet nodig.
Ik ben idd een brave borst maar weet wel wat dure boetes zijn door oa media. Maar heb ook wel bekeuringen gehad.
Annet, idd bloedirritant, heb laatst ook zo'n boete gehad.

Violetta

Violetta

23-08-2015 om 12:32

Geeltijd

Ik reed inderdaad op een soort van rondweg om de grote stad, met de stroom mee. Het leek me helemaal niet verstandig om daar langzamer te gaan rijden. Voor mijn gevoel sprong het licht op oranje en vervolgens ook meteen op rood. Maar goed, dat was in mijn beleving.
Zoekende in de grote stad ben ik ook wel eens per abuis een straat ingereden waar het eenrichtingsverkeer was. Dat soort dingen gebeuren helaas, ik ben nu eenmaal geen robot die nooit fouten maakt. Gelukkig was er deze keer geen flitspaal in de buurt .

wenda

wenda

23-08-2015 om 12:38

schiet zijn doel voorbij

Nou, genoeg hufters nog op de weg, toch? Of ligt het aan mij, dat ik ze regelmatig zie?
Het hoog en streng beboeten van de brave burger die een enkel (niet gevaarlijk!) (al dan niet discutabel) foutje maakt helpt hier toch niet tegen? Ik zie het iig niet.

De boete industrie

http://www.boetejuristen.nl/marktleider

Bezwaar maken tegen boetes, kun je ook zelf met redelijk succes, is een hele industrie geworden.
Zoals zoveel zaken (uitkeringen, belastingdienst, zorgfinanciering) is het tegenwoordig zo dat je schuldig wordt geacht tenzij je je onschuld of verzachtende omstandigheden kunt aantonen.

Krullevaar

Krullevaar

23-08-2015 om 13:53

terecht

Ik denk echt wel dat als iemand een boete van 360 euro krijgt voor het parkeren op een invalidenplek dat hij/zij zijn lesje leert en het niet meer doet. Helaas is de pakkans zo ontzettend klein dat mensen het toch doen. Zo'n onderbordje zou een heel goed idee zijn!

Maar terug naar Violetta: weet je zeker dat het alleen door rood rijden was en niet in combinatie met een snelheidsovertreding? Dan is de boete hoger en ik vind het nu ook een erg hoog bedrag. Maar dat vind ik prima hoor. Blijft een gevalletje van eigen schuld, dikke bult en is mij ook weleens overkomen. Alleen was de boete toen stukken minder hoog.

Katniss

Katniss

23-08-2015 om 14:15

Erg zuur

Ik heb normaal gesproken bekeuringen van om en nabij 30 euro (< 5 km te hard), en dat vind ik altijd al zo zonde (en stom ja). Rood licht is me ook een paar keer overkomen. Eenmaal heb ik met succes bezwaar kunnen maken, omdat ik over de streep door oranje reed en het vervolgens voor mij stagneerde waardoor ik met rood onder het stoplicht reed. Laatst had ik op een dag twee maal zo'n akkefietje, dus ik hoop maar dat daar geen flitser stond. Wordt anders wel een dure grap.
Dat van die invalideplaatsen. Tja, ik snap het wel, maar het is altijd wel hevig frustrerend als je ergens komt waar álles vol is en er nog minstens 8 invalidenplekken beschikbaar zijn. Dat zijn ook altijd de beste plekjes van het parkeerterrein.

Lesje leren

#22 "Ik denk echt wel dat als iemand een boete van 360 euro krijgt voor het parkeren op een invalidenplek dat hij/zij zijn lesje leert en het niet meer doet. "
Als het je doel is om mensen god en gebod vrezend te maken, dan is elke straf er één. Hij of zij zal het nooit meer doen. U kunt een turfje plaatsen. Ziel gered.

Als het je doel is om invalide parkeerplaatsen toegankelijk te houden voor invaliden dan kun je het beter anders aanpakken.

Angela67

Angela67

23-08-2015 om 14:41

alledrie

Ik zou alledrie op zo'n bordje willen zetten - om inderdaad meteen alle 16 miljoen Nederlands (-/- de gehandicapten zelf) (-/- degenen die al geleerd hebben van de boete en/of het sowieso niet zouden doen) te tackelen:

1. Nee alleen voor gehandicapten
2. Neemt u mijn parkeerplek? Neem dan ook mijn handicap! (ik blijf het een doeltreffende slogan vinden!)
3. Boete xxxx euro

Je hoeft dit soort uitgebreide boodschappen bij alle overtredingssituaties neer te zetten, maar je moet wel de juiste communicatie gebruiken bij het doel wat je voor ogen hebt.

Wat ik overigens moet bekennen is dat ik wel gebruik maak van invalidentoilet als er rijen staan. Ik denk dan namelijk zo: de tijd die ik nodig heb om te plassen is zo kort, dat ik zelf inschat dat een gehandicapt persoon het niet erg vind om daarop te wachten. Maar gezien bovenstaande discussie: zie ik iets over het hoofd, en ben ik een van de weinigen die dit doet . . ?

gr Angela

Nee hoor Angela

In tegenstelling tot invalide parkeerplaatsen in een omgeving met een tekort aan parkeerplaatsen zijn er vaak wel voldoende toiletten en is het niet erg zinvol om een invalidetoilet leeg te laten als er verder wat wachttijd ontstaat. Zelfs als er een rij staat voor het invalidetoilet zal iedereen onmiddel;ijk plaats maken om een invalide voor te laten gaan. De tijd die je daar doorbrengt is dan ook beperkter dan de tijd die je parkeert.
Ik maak ook gebruik van het invalidetoilet en heb daar nog nooit een invalide mee gehindert.

Emma

Emma

23-08-2015 om 15:08

Rood licht

Ik heb ook wel eens zo'n doorroodlichtboete gehad. Vlak voor de vakantie, dat is heel zuur. In mijn beleving was ik net nog door oranje gegaan. Ik wilde het met eigen ogen zien, dus ik heb de foto bij de politie opgevraagd. Dat kan. Ik heb ook wel eens gehoord dat de boete dan toch niet helemaal blijkt te kloppen, maar meestal wel natuurlijk. Gezien het gevaar van door rood rijden snap ik het wel. Wat ik erger vind is dat agenten die boetes niet meer zelf durven uit te schrijven, maar dat ze alleen nog maar door flitspalen worden opgemerkt. Mensen gaan ter plekke blijkbaar verschrikkelijk door het lint.
En als je een invalideparkeerplaats gebruikt met de gedachte dat je er wel 70 euro voor over hebt mag voor mij die boete ook fors omhoog.

Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 16:12

Emma

"Wat ik erger vind is dat agenten die boetes niet meer zelf durven uit te schrijven, maar dat ze alleen nog maar door flitspalen worden opgemerkt. Mensen gaan ter plekke blijkbaar verschrikkelijk door het lint."

Nou nee, het is gewoon enorm duur en zonde om bij elk verkeerslicht een agent neer te zetten. Flitspalen zijn dan veel goedkoper.

Barvaux

Barvaux

23-08-2015 om 16:15

Emma

"En als je een invalideparkeerplaats gebruikt met de gedachte dat je er wel 70 euro voor over hebt mag voor mij die boete ook fors omhoog."

Beter lezen.... de boete IS 360 euro en in het beschreven geval had iemand al 10 min rondgereden, kon haar auto niet kwijt, wist dat dochter geheel alleen het water uit ging en dan altijd haar moeder zou vinden maar die moest precies deze keer weg met de auto en er waren nog invalidenparkeerplaatsen vrij. Ze was bereid om een boete te betalen maar schrok van die 360 euro, iets wat jij blijkbaar ook niet wist/weet. Soms kom je in een overmachtsituatie en dat heeft niets te maken met 'voor mij gelden die regels niet' of 'geen respect voor invaliden' of ach ik betaal liever die 70 euro wel maar me overmacht.

Dus: met een onderbord van de boete voorkom je dat beter dan met het duffe 'neemt u mijn parkeerplaats, dan ook mijn handicap' want dat begreep die persoon ook wel.

mira

mira

23-08-2015 om 16:43

nu snap ik t

Je weet dat t niet mag, je gaat er toch staan want nood breekt wet (dat is dus niet hetzelfde als. Ik de regels gelden niet voor mij). Ik doe dat ook gewoon als er een bordje staat dat ludiek wijst op fatsoen maar ik doe het niet als er staat dat t me 360 euro kost.
Ok.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-08-2015 om 16:51

Boetes

De boetebedragen zijn volledig uit de hand gelopen. De overheid heeft ontdekt dat je die 'ongestraft' kunt verhogen om je budget sluitend te krijgen. Zelfs op iets relatief onschuldigs als zonder reden toeteren staat een boete van 200 EUR+. Niet dat het helpt, want de pakkans is nihil, dus na een feestje van de buren wordt nog steeds naar hartelust getoeterd.

Een tijdje terug stond er in de krant dat het aantal boetes zo terug was gelopen en dat daarom het boete bedrag maar verhoogd werd om de inkomsten gelijk te houden.

Resultaat is dat de politie vaak bang is om een boete uit te schrijven (wie durft er met een stalen gezicht een prent voor 200+ EUR uit te schrijven omdat iemand getoeterd heeft, misschien wel zonder een heel goede reden? Stel er zat iemand te slapen voor het stoplicht en je toetert even. Hop: kassa!)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.