Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MCS

MCS

19-08-2014 om 00:57

Douchen, 's ochtends of 's avonds?


Barvaux

"maar er zijn onderdelen aan een vrouwenlichaam die toch wel goed gewassen moeten worden " Ik neem aan dat je de vulva/vagina/hoe je het ook noemt bedoelt? De mijne heeft nog nooit een washandje gehad, en onder de douche komt er ook geen druppel tussen. Ik heb nog nooit jeuk, afscheiding, stank, schimmels of infecties gehad. Volgens deskundigen is het een zelfreinigend orgaan waar je niks aan hoeft te doen, net als je ogen. Tenzij je er eenmaal mee begint, dan verstoor je het natuurlijk evenwicht en blijf je bezig.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

20-08-2014 om 23:29

Viespeuk

Ik vind het nodig dat mensen zich daar eens van bewust worden. Maar ik voel me een roepende in de woestijn. Dat artikel van Astrid laat het al zien. Mensen kiezen liever voor hun genietmomentje dan dat ze eens verstandig zijn.===

Ik vind het niet zo vreemd dat je dat gevoel krijgt. Je zendingsdrang irriteert mij ook wel een beetje. Mag ik het alsjeblieft zelf bepalen? Je gaat ook ontzettend van jezelf uit. Ik heb geen huidproblemen en heb totaal geen last van het douchen en zeepgebruik. Alleen doordat ik slechte doorbloeding in mijn benen heb, moet ik mijn onderbenen insmeren omdat er anders vervelende plekken op mijn benen ontstaan (dat is ook een soort eczeem volgens mij), dat zou ook gebeuren als ik niet douche en zeep gebruik en als de temperatuur buiten onder een bepaald punt zakt, heb ik op mijn buik een klein plekje wat ingesmeerd moet worden, maar in een jaar als we achter de rug hebben, heb ik eigenlijk niet hoeven smeren. Beide situaties hebben dus niet met mijn wasgedrag te maken, maar met mijn lichaam zelf. Mijn gezicht was ik nooit met een zeepproduct en ook mijn gezicht moet ik insmeren omdat ik gedurende het ouder worden een drogere huid heb gekregen in mijn gezicht.

Ik heb me heel lang bij de wastafel gewassen. Ik vond douchen zo'n gedoe. Hele lijf nat, hele lijf afdrogen... een washandje voldeed ook wel. Tot ik het idee kreeg dat dat onzin was en ik me toch maar elke dag ging douchen. In de praktijk vind ik de wastafel toch meer gedoe dan een douchebeurt. En ik vraag me ook af hoeveel water er uiteindelijk door de wastafelkraan gaat. Is dat echt veel minder dan de douche? Ja, als je even een nat koud lapje over je gezicht haalt misschien wel, maar ik ben van mening dat dat niet volstaat.

Ik durf het eigenlijk nooit te zeggen in een draadje als dit, maar ik vraag me soms echt af of vrouwen die een beetje water rondspetteren bij de wastafel zich bewust zijn van de geurtjes die ze van 'onderen' met zich meedragen. Ik was er vroeger ook niet zo nauwkeurig mee, gewoon washandje erlangs en klaar, tot ik ontdekte dat in de plooitjes toch wel degelijk een vervelende geur bleef hangen als ik dat niet met een zeep en veel water wegspoelde. Alleen met water spoelen was niet afdoende. Sindsdien besteed ik daar dus echt meer aandacht aan. Nu is het natuurlijk zo dat de een een beetje geur acceptabel vindt en de ander dat niet prettig vindt, onderscheid hou je hier toch in, maar ik hou toch het gevoel dat mensen die de zeep aan de wilgen hebben gehangen en heel beperkt douchen meer voor lief nemen dan wat ik fris noem.

Wat de was betreft, vind ik het niet nodig dat iedere handdoek of badlaken elke dag in de wasmand verdwijnt. De douche is bedoeld om schoon van te worden dus als ik dat schone lijf heb afgedroogd is die handdoek niet opeens besmet gebied. Als ik merk dat het badlaken niet meer fris ruikt, gaat hij onherroepelijk de was in, maar dat is pas na twee of drie douchebeurten. Het idee dat ik me af zou moeten drogen met een gastendoekje zoals ik eerder las, werkt wel een beetje op mijn lachspieren. Het kan ook te gek met zuinig doen. Stel dat die doekjes elke dag in de wasmand gaan vraag ik me ook af of dat zoden aan de dijk zet.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 07:40

skik

Ik doe het ook niet met zeep ofzo maar ja dat gebied (de buitenkant dus, de schaamlippen) moet zeker elke dag wat water zien en met water is niets mis. Dat jij dat gebied nooit water laat zien vind ik dan wel weer opmerkelijk. Je wast je daar nooit, ook niet na de seks en de menstruatie?

Whoopie

Whoopie

21-08-2014 om 22:25

Haha

Grappig draadje dit.
Ik douche sochtends. Na sport of bij warm weer ook savonds. Kort, flats, was, flats, klaar, fris. Sneller dan bij de wasbak en die douchecel laat ik achter met natte vloer, bij de wasbak niet .

Ik ken ook een paar mensen die vertellen dat douchen overrated is, niet goed genoeg om ze te vertellen dat ik ze niet zo fris vind ruiken. Maar misschien willen ze dat ook helemaal niet weten bedenk ik nu.

Op vakantie heb ik trouwens hele andere gewoontes, hangt van de vakantie af

Qua milieu, lastig hoor, ik ben zeker betrokken bij het milieu maar ben echt niet in staat om daar op alle fronten in mijn leven rekening mee te houden. Keuzes keuzes.... En douchen is eerlijk gezegd balangrijk voor me, ontspannend ook.

Ik badder me te pletter.

Douchen en in bad zijn mijn ontspanningsmomenten. Heerlijk warm water en een paar vierkante meter gevuld met stilte, warmte en rust. `s Morgens, `s middags of `s avonds, wanneer het mij uitkomt. Op de camping kom ik niet, deze prinses wil eigen sanitairmogelijkheden. Het liefst zou ik ook een eigen jacuzzi,sauna en buitentrog hebben, maar ja, dat past allemaal niet in mijn kasteeltje en is me financieel te gek. Dit gemis los ik op met regelmatige bezoekjes aan thermaele baden. Geen huidproblemen.

cindy

cindy

25-08-2014 om 01:39

Fris en fruitig

Ik vind het een heel normale gewoonte om in de avond te douche omdat je altijd toch contact heb gehad met andere mensen. Of je nou gesport heb of niet ik vind het hygiënisch lkkr fris je bedje in. En in de ochtend hetzelfde ook lkkr douche ook al ben je schoon van je avond douche. Even toch je slaap eraf spoelen. Mijn zoontje van 11 moet van mij als hij binnenkomt van buiten spelen in de avond douche. Kinderen zitten heel de dag op school spelen buiten en gaan naar de wc ook al wassen ze hun handen die vieze billen moeten ook in het sop. Ik lees hier veel onhygiënische verhalen. Van dat kinderen gaan douche waarneer ze zin hebben bah bah das niet echt fris

Bellefleur

Bellefleur

25-08-2014 om 09:04

Campingbewonersgewoontes

He, heerlijk zo'n draadje. Ik douche me om de dag, de andere dag sta ik vrolijk bij de wastafel. Reden: droge huid. Mijn man douchet 10x per week. Totdat hij met zijn eczeem naar de dermatoloog moest. Die dermatoloog adviseerde hem dringend minder te gaan douchen. En dat kan hij helemaal niet! Als kind liet ik mijn kinderen 1 tot 2x per week douchen. Nu ze puber zijn, douchet de oudste elke dag, de jongste een paar keer per week.
De camping: ik gruwde daar van het sanitair. Niet zozeer de toiletten etc, maar de mensen. Boven de bril hangen tijdens het plassen, en alles onderspetteren. En bij het andere werk veel toiletpapier gebruiken, maar niet daarna hun handen wassen... Kun je je voorstellen hoe het is om daarna die deurkrukken van de toiletten aan te raken? Waar ik ook kwam op die camping, daarna altijd netjes mijn handen wassen. Met mijn eigen zeep!

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2014 om 10:24

Contact met andere mensen

Dat vind ik dan weer een aparte reden om je te willen douchen. Normaal menselijk contact gaat toch niet verder dan de handen? En mijn man en kinderen reken ik niet tot onhygiënisch gevaar. Als je een verzorgend beroep hebt is het weer wat anders, maar ik raak mijn collega's eigenlijk ook zelden aan en als ik op de fiets zit betast ik mijn medeweggebruikers ook niet bepaald. Ik pas wel op! Afgelopen weekend heb ik veel mensen geknuffeld. Ik vond het eerder hartverwarmend dan vies.

Whoopy

Whoopy

25-08-2014 om 20:10

Wat ik me afvraag

Wat is jullie belangrijkste drijfveer om te douchen? Om wakker te worden, lees ik, maar ook hygiene en fris. Maar wat is dat dan? Ben je bang voor ziektekiemen? Of dat je stinkt? Of iets anders?

Bij mij is het wakker worden voor sochtends, ontspannen voor savonds en ook niet willen stinken.
Bij echt zichtbaar/voelbaar vuil (modder, zand) vind ik het gewoon niet prettig voelen. Maar ik denk niet zo snel aan ziek worden oid, jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2014 om 01:12

Onwelriekendheid

om het eens ouderwets te zeggen, is mijn grootste drijfveer om mij 's morgens te douchen. Ik vind het ook zo grappig dat mensen over zichzelf zeggen dat ze niet ruiken, ondanks dat ze niet douchen. Dan moet je naar mijn idee toch ook bij de wastafel behoorlijk goed je best doen om geurtjes te voorkomen. Toen ik nog niet elke dag douchte liet ik toch ook aardig wat water stromen tijdens het wassen, omdat ik het washandje meerdere keren uitspoelde. Toen ben ik me gaan afvragen of je met een douchebeurt van een paar minuten echt zoveel meer water gebruikt als bij de wastafel, maar ook of dat echt minder snel gaat dan even bij de wastafel poedelen.

Op het damestoilet ruik je altijd meteen of er iemand voor je heeft gezeten met een sterke lichaamsgeur (naar mijn idee niet voldoende gewassen). Ik vraag me dus echt af of de dames die daarvoor verantwoordelijk zijn dat van zichzelf weten. Bij mijn huidige werkgever wordt goed geventileerd, de vuilnisbakken in de toiletten worden regelmatig geleegd en er wordt een fris geurtje rondgewapperd en evengoed ruik je wel eens dat iemand voor je minder fris rook. Bij mijn vorige werkgever werden de vuilnisbakken met 'damesafval' maar een keer in de zoveel dagen gewisseld. En dan ruik je én de 'ongewassen' geur van sommige voorgangsters én de geur uit de afvalbakken, een putlucht dus, bah.

Astrid

Astrid

26-08-2014 om 10:07

Kaaskopje

"Toen ben ik me gaan afvragen of je met een douchebeurt van een paar minuten echt zoveel meer water gebruikt als bij de wastafel, maar ook of dat echt minder snel gaat dan even bij de wastafel poedelen."

Bij de wastafel kun je (ik was gewoon met koud water met zeep) de kraan uitzetten en/of het water opvangen. Daardoor gebruik je minder water Als je de kraan laat lopen al die tijd en niet al te snel bent, zal het verschil minder zijn. Ook als je gewoon koud ipv warm water gebruikt scheelt dat weer in gebruik van energie.

Soms gaat douchen idd sneller. Ik ben het met je eens over wel of niet gebruik van zeep of misschien gebrek aan wassen. Je ruikt het zelf niet omdat je eraan gewend bent, maar een ander wel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-08-2014 om 14:53

Wassen

Ik douche 's ochtends om wakker te worden en voor de hygiëne. Ik douche kort met lauwwarm water en smeer na het douchen in met olie. Ik heb een heel droge, gevoelige huid met neiging tot eczeem en ik weet dat te vaak/te warm douchen niet goed is voor de huid; in ieder geval niet mijn huid.
Zoon van 13 doucht 's avonds voor de ontspanning en de hygiëne; 's ochtends plenst hij even bij de wastafel om wakker te worden en zijn oksels te wassen voordat hij deo opspuit. Hij heeft dezelfde huid als ik dus ook hij doucht kort en niet te heet en smeert in met olie.
Onze dermatoloog zegt altijd dat te veel of te vaak wassen, zeker met agressieve zeep, onnodig, laat staan niet goed is voor de beschermlaag van de huid maar dat te weinig onhygienisch en onfris is. Een keer per dag kort maar zorgvuldig wassen (niet te warm water) met een milde zeepvrije waslotion en daarna insmeren met olie of bodymilk is voor de meeste mensen gewoon nodig. De haren hoeven ook niet iedere dag gewassen worden; twee of drie keer per week is voldoende en de overige dagen spoel je ze uit met water.
Trouwens, mensen die zeggen dat ze zelf niet ruiken, vergeten dat anderen je wel ruiken. Net zoals wanneer je je eigen parfum niet meer ruikt maar anderen je van een kilometer afstand ruiken. Ik ken iemand die nooit deo gebruikt omdat "hij zich goed wast, iedere dag een schoon shirt aantrekt en prima ruikt van zichzelf" maar ik en anderen worden onpasselijk van zijn zweetlucht. Er is niks mis met een beetje natuurlijke lichaamsgeur (je hoeft echt niet naar zoetgeurende bloemetjes of een frisse zee te ruiken) maar je kan overdrijven...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-08-2014 om 15:08

Milieu

Wat het milieu betreft: zet waterbespaarders op de kranen en de douche en in gebieden met hard water kan je een waterontkalker op de douche en evt. de kraan zetten. Kost niet veel en je bespaart een hoop water. En zacht water door een waterontkalker is ook beter voor je huid.

neteret mut

neteret mut

26-08-2014 om 16:20

hm misschien

ruik ik minder goed dan anderen maar ik kan me maar 1x herinneren dat ik iemand geroken heb (behalve dan mijn eigen pubers, hun voeten na een dag opgesloten te hebben in schoenen). Wel elke week wel iemand die veel te sterk naar deo/ parfum riekt, iets dat meteen mijn neus triggert en waardoor ik ga niezen.

neteret

Ik ben geen speurhond, maar ik ruik toch zeer regelmatig mensen. Niet tot genoegen, gewoonlijk. Vandaag nog een meneer naast wie ik stilstond voor het stoplicht (op de fiets dus hè, voor er verwarring komt). Ik heb in mijn werk ook nog wel eens contact met mensen die niet zo fris ruiken. En dan heb je meerdere varianten, soms ruik je duidelijk de persoon zelf, soms lijkt het er meer op dat de kleding niet goed is gewassen. Beide is niet aangenaam. Een enkele keer laat ik mijn werkkamer doortochten als ik de klant in kwestie uitgeleide heb gedaan en ga ik zelf een blokje om, om de boel te laten luchten.

Bah.

Groeten,

Temet

neteret mut

neteret mut

26-08-2014 om 23:02

ik geloof je wel

het is denk ik net als met zoveel dingen dat het verschilt waar iemand last van heeft. Ik heb bv. wel snel last van rooklucht, sigarettenlucht en van bepaalde bloemen (hyacinten is vreselijk). Ik zal vast wel eens natuurlijke geurtjes geroken hebben, herinner het me alleen niet, de parfumwalmen wel. Ik begin dan al snel te niezen, niesbuien die lang kunnen aanhouden.

Astrid

Astrid

27-08-2014 om 11:51

temet offtopic

Wat wij in het ziekenhuis deden: een flesje pepermuntolie aanschaffen en een paar druppels rondsprenkelen. Daarmee is de lucht snel gemaskeerd/verdwenen en de ruimte weer klaar voor gebruik (qua geur dan)

Jip

Jip

28-08-2014 om 08:50

Iedere avond

Ik sta iedere avond onder de douche omdat ik het heerlijk vind om fris en schoon mijn bed in te duiken. Het gerommel met een washandje vind ik meer gedoe dat even snel onder de douche. Overigens hoeft niet iedere dag alles in de zeep te worden gezet maar onderdelen die niet fris ruiken wel.

carola

carola

28-08-2014 om 14:59

interessant

Ik vind toch dat er eens een studie naar gedaan zou moeten worden: stinken mensen die niet iedere dag douchen?
Ik ben er ook zo een die niet iedere dag doucht en nauwelijks zeep gebruikt (ook droge huid). Ik heb toch genoeg mensen in mijn omgeving (familie) waarvan ik verwacht dat ze het me duidelijk zouden maken als ik stonk.

Het is toch juist bekend dat je juist de 'delen die het snelst gaan stinken' juist niet met zeep moet wassen?

En dan nog een vraag die bij me opkwam na het lezen van bovenstaande reacties: zou het zo zijn dat je juist sneller gaat stinken hoe meer je je wast met zeep?

Ik heb overigens een prima neus, en ruik wel regelmatig 'stinkende mensen' (werk in gezondheidszorg), maar vaak stinken die vooral naar rook, muffe kleren of een walm uit hun mond (waar ik erg slecht tegen kan, ook al kan niet iedereen daar wat aan doen). Nooit zomaar 'ongewassen'

Maar goed, voor de statistieken: ik douche 3 keer in de week 's avonds en 1 keer 's ochtends. Mijn kinderen douchen 2 keer per week.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-08-2014 om 21:44

Stinken

Droge/gevoelige huid of niet, een goede hygiëne moet. En dat is toch echt een keer per dag wassen met een pH-neutrale, milde wasemulsie. Met name de oksels en de voeten, maar ook het onderlichaam dus billen en de buitenkant van de vagina. Lactacyd wasemulsie bijvoorbeeld is daar perfect voor; het is ook geweldig spul om je daar mee te scheren.
Het is een fabeltje dat je van wassen sneller gaat stinken. Of dat als je deo gebruikt, je meer gaat zweten of sneller gaat stinken. Of dat porien kunnen openen en sluiten. Wat wel zo is, dat als je wast met agressieve zeep of douchegels en/of te lang en/of te heet water gebruikt, de beschermlaag van de huid aangetast wordt en dat de huid uitdroogt. Als je niet te lang met lauwwarm water doucht (of bij de wastafel wast), een milde wasemulsie gebruikt en dan de huid insmeert is dat een prima dagelijkse hygiëne.

http://jetskeultee.nl/lichaamsverzorging-en-wat-je-echt-moet-weten/obj7777542

Whoopy

Whoopy

28-08-2014 om 22:36

Carola

Waarom mag ik mijn voeten niet met zeep wassen?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2014 om 15:13

Zeep en 'edele delen'

Ik gebruik ook zeep om de 'edele delen' op te frissen en ik heb er werkelijk nooit nadeel van ondervonden. Ik heb ooit ontdekt dat in het plooitje vooraan uiteindelijk toch opeenhoping van tja.. wat is het, het ruikt niet bepaalt fris, ontstaat. Dat ontdekte ik in de tijd dat ik mij oppervlakkiger waste, dus niet helemaal uitsoppen, maar gewoon washandje aan de buitenkant. Ik schrok daar echt een beetje van. En als ik dat alleen met water wegspoel blijft die geur toch hangen. Als ik dagelijks met een beetje zeep was, blijft het fris. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige vrouw ben waarbij dat vieze geurtje ontstaat als er niet op zijn minst dagelijks gespoeld en eventueel een vorm van zeep gebruikt wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2014 om 15:16

Voeten

Ik vind het maar wat prettig als mijn man zijn voeten af en toe met zeep wast voor hij gaat slapen. Dat is toch een andere binnenkomer in de slaapkamer dan wanneer hij lekker met kaastenen ligt te wapperen in bed

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-08-2014 om 15:30

Kaaskopje

Smegma is dat goedje; een sterk ruikend mengsel van huidcellen, afscheiding, vocht en talg. Mannen hebben dit ook, onder de voorhuid. Als je de boel niet goed/regelmatig wast, hoopt het zich op en door de bacterien kan het irritatie en/of ontsteking veroorzaken. Dagelijks goed wassen en afspoelen met gewoon water is meestal voldoende; zo niet dan toch een milde wasemulsie gebruiken met de juiste pH waarde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-08-2014 om 15:51

Voorschrift nummer 1 bij eczeem

Nooit de voeten wassen met zeep. En dat doe ik dus ook niet.

Ik heb het idee dat er hier toch wel wat erg korte slagen gemaakt worden. Lichaamsgeur is een persoonlijk iets, en ondermeer afhankelijk van de hoeveelheid zweet die je produceert. En vast ook afhankelijk van de mate en grondigheid van wassen.

Toch vraag ik me nu serieus af of al die mensen die jullie menen te ruiken nu juist de mensen zijn die zich dagelijks aan de wastafel opfrissen met een washandje. Dat staat toch niet op hun voorhoofd geschreven of wel? En verder al zegt iemand dat ie zich dagelijks wast of doucht, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is.

Dit lijkt me nu echt een interessante casus voor wetenschappelijk onderzoek. Tot die tijd worden denk ik appels met peren vergeleken.

Kaaskopje

Inderdaad, fijn als mijn man zijn voeten met zeep wast zeker deze week. Hij loopt deze week romd in een werkplaats met veiligheidsschoenen aan zijn voeten. Niet de leren schoenen die hij normaal draagt maar van plastic of zo, wat een lucht als hij thuis is en die dingen uittrekt. Zeep zeer gewenst. Het hele hok van de wasmachine stinkt ook, daar ligt 4 paar sokken in de wasmand. Brrrr!

Katniss

Katniss

29-08-2014 om 16:06

Vies verhaal

Ik realiseerde me een tijdje geleden dat ik mijn voeten eigenlijk zelden bewust was. Ze staan in mijn douchewater en ik droog ze goed af, dus had het idee dat als er vuil zou zitten dat op die manier ook wel zou weg gaan. Door een opmerking van iemand bedacht ik dan toch maar eens wassend met zeep aan de gang te gaan. Week later had ik ineens rare jeukende plekken tussen mijn tenen. Ik ben er dus maar weer mee gestopt, en volgens mij stinken mijn sokken en schoenen niet dus het zal wel goed gaan

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-08-2014 om 16:43

voeten en de rest

Ik was mijn voeten ook nooit met zeep. Die staan gewoon in het douchewater.
Als ik douch heb ik een washand met douchegel. Niet perse ph-neutraal ofzo, gewoon wat in de aanbieding was. Ik ben absoluut niet merkvast. En dan was ik mijn oksels, onder mijn borsten en mijn onderkant. Ook tussen de spleten. En daarna spoel ik het allemaal af met de douchekop. Dat zijn bij mij de plaatsen waar ik kan gaan stinken en die hou ik graag fris. De rest van mijn lichaam spoelt gewoon schoon door het douchen.

Ik heb nooit last van jeuk oid.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2014 om 23:40

Elisa

Ja, precies zo heet het Maar inderdaad met goed spoelen en een beetje zeep of emulsie hou je het fris. Mijn conclusie was in ieder geval dat het gefoezel met een washandje en niet dagelijks douchen (hoe Dendy het doet is ook een vorm van douchen vind ik) niet toereikend is. En dat je qua tijd naar mijn gevoel totaal geen winst haalt uit wassen bij de wastafel.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2014 om 00:14

Voeten

Ik was mijn voeten zelden apart met zeep. Ik douche 's morgens en dan staan ze in de zeepresten van wat er van mijn lichaam spoelt, dus dat is fris genoeg. Ik heb ook geen last van zweetvoeten en bijbehorende geur. Daar ben ik wel blij om. Het is best vervelend als je daar wel lasr van hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.