Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MCS

MCS

19-08-2014 om 00:57

Douchen, 's ochtends of 's avonds?


Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-08-2014 om 00:35

Douchen

Ik (en zoon) douche als volgt: ik ga onder de lauwwarme douche, was mijn gezicht, oksels en onderlijf met een heel klein beetje Eucerin of Sebamed wasemulsie, aangeschuimd in mijn hand, en spoel alles inclusief haren met de douchekop. Uit de douche smeer ik mijn lijf lekker in met baby olie en droog dan pas af. Gezicht insmeren, deo rollen en klaar. Een keer in de week scrub ik met een hele milde scrubcreme. Kost me in totaal hooguit 10 minuutjes. Twee keer per week was ik mijn haar en dan ben ik vijf minuten langer bezig. Voordat ik deze routine had, had ik vaak en veel last van eczeem, droge huid en haar, uitslag en noem maar op maar nu al vele jaren niet meer. Zoon idem. Met dank aan mijn geweldige dermatoloog

neteret mut

neteret mut

30-08-2014 om 09:05

voeten

zomers was ik die elke avond met zeep, nou ja op warme dagen. Ik loop nl in en rond het huis op blote voeten en dan zien ze er niet meer uit 's avonds, voelen ook niet fijn meer met eraan hangende korreltjes stof, zand enz. Zoals het weer de laatste tijd was, niet zomers genoeg voor de hele dag blote voeten, dan doe ik dat niet. Het vuil zit dan op de sokken en die gaan wel in de was.
Douchen doe ik het liefst ergens in de ochtend omdat ik dan niet met natte haren naar bed ga. Wel graag op warme dagen even het zweet eraf spoelen. (ik douche niet elke ochtend en was al helemaal niet elke dag mijn haren)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-08-2014 om 09:20

Kaaskopje

Wat ik doe is ook gewoon douchen hoor. Ik sop me alleen niet in van top tot teen.

Monique D*

Monique D*

30-08-2014 om 21:49

Vroeger op schoolkamp en logeerpartijen werd er niet gedoucht

Ik heb altijd vanuit huis geleerd om mijn lichaam goed te verzorgen. Dat betekent: dagelijks (kan 2 keer) onder de douche het gezicht, oksels de voor- en achterkant goed wassen. Vooral tussen de spleten, zoals iemand al eerder zei, dus tussen de grote - en kleine schaamlippen. Ook na het tandenpoetsen wordt de mond gespoeld, de tong gepoetst en gegorgeld.

Groot was mijn verbazing dat tijdens de schoolkampen die ik meemaakte en logeerpartijen men na het opstaan zich gewoon aankleedde zonder hun tanden te poetsen en te douchen. Ik was de enige die van de douche gebruik maakte. Tijdens het ontbijt plukte men de "slaapkorrels" nog uit hun ogen. Ik begreep er helemaal niets van.
Ook bij logeerpartijen merkte ik hetzelfde op. 's-Ochtends werd er helemaal niet gedoucht en vaak 's-avonds ook niet. Vaak werd gezegd dat douchen slecht was voor de huid.

Wat ik nu gemerkt heb is dat de bad- of douchegewoonte is veranderd. Oude huizen beschikten vaak niet over een badkamer. Vroeger ging je 1 x in de week naar het badhuis of je waste jezelf in een tobbe. De badkamer werd later ingebouwd.

Wat ik denk is dat er mensen zijn die de oude gewoonte van niet douchen nog in stand houden en dat er anderen zijn die hebben ontdekt dat het douchen toch belangrijk is. Een slechte adem, stinkende oksels en een jeukende onderkant (inclusief vieze onderbroeken) is daar wel het gevolg van.

Moeder

Moeder

30-08-2014 om 22:52

Ongewassen mensen

Ik moest aan jullie denken vanochtend Ik ging wandelen en haalde een medewandelaar op zodat we samen naar de startplek konden carpoolen. En die man stonk. Echt vies. Later hoorde ik dat hij zich 's ochtends had gehaast dus ik neem zo maar aan dat het douchen erbij ingeschoten is. En dat was eigenlijk wel nodig geweest
Ik zie trouwens vaker bij vroege wandelingen mensen met troepjes rond de ogen. Wij noemen dat het slaap maar ik weet eigenlijk niet wat daar het correcte woord voor is. Ziet er ook vies uit. Ik vraag me dan altijd af wat het nou voor een moeite is om even een plens water in je gezicht te gooien? Die mensen ruiken vaak ook niet zo fris maar zijn gelukkig makkelijk te ontwijken

Bellefleur

Bellefleur

31-08-2014 om 08:35

supermarkt

Gistermiddag in de supermarkt. Al in het begin, bij de groenteafdeling. Een zure lucht. Al snel rook ik de dader. Een medewerker van de Super. Ik hoop echt dat er iemand van de Super deze persoon meldt om goed te wassen (of te douchen ) en schone kleding aan te doen.
En die troepjes uit de ogen: als ik 's ochtends douche, of was, dan gebeurt het nog dat ik op mijn werk troepjes ontdek. Alsof ze nog even een uurtje wachten voor ze zich los laten.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 11:58

Moeder

Het héét slaap En net wat Bellefleur zegt kan het ook opnieuw ontstaan. Ik douche me en doe dagcrème op mijn gezicht, ook bij mijn ooghoeken. Ik weet dan dus zeker dat alles spic en span is. En toch is het mogelijk dat ik later nog een slaapje moet verwijderen. Slaapjes zijn gewoon opgedroogd traanvocht.

Oorzaak van jeuk

In een aflevering van Embaressing Illnesses was een jonge dame die zo vaak haar onderlijf waste met die vrouwvriendelijke zeepemulsies dat ze alle bacteriën, ook de goede die de pH-graad op orde houden, had weggespoeld. Wat haar een vreselijke jeuk bezorgde. Soms maken we te veel zorgen om luchtjes dat we er juist jeuk van krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 12:13

Monique

Ik heb ooit begrepen dat mensen uit Suriname en de Antillen Hollanders niet zo'n fris volkje vinden. Volgens mij tref je ook niet snel mensen uit die contreien aan met een vieze lijfgeur, of het moet al door omstandigheden komen.

Er is ook een groep, laat ik ze nieuwe Nederlanders noemen, waarvan veel ook echt niet fris ruiken. Collega's van mij moeten elke dag een keer naar een balie in een stad waar juist deze groep veel naar toe komt en alle collega's komen terug met deze 'klacht'. Voor de rest heel erg leuk om daar te werken, maar dus wel met een knijper op de neus.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 12:14

Flanagan

Té is nooit goed.

Temperatuur-shock

Ik douch het liefst onder een hete douche. Lekker die warmte die het bloed stimuleert. Alleen die temperatuursomslag als je de douche uit stapt. Brr. Vaak is dit een reden om de wastafel te vullen met warm water en de armen erin te hangen en een washand te gebruiken.
Daarnaast merk ik dat een dagelijkse douche het haar vetter maakt, ook al gebruik je geen shampoo. Puur reactie vanuit het lichaam.

Hormonen

De lucht wordt ook beïnvloed door hormonen en door wat je eet of drinkt. Arsperges zijn heerlijk maar kunnen de urinelucht sterk omgooien. Dit geldt ook voor zwangerschapshormonen. Die lucht van ochtendurine kan zo smerig ruiken dat je denkt dat je je niet goed verzorgt, terwijl dit weg is als je doorspoelt.
Zo kan je aan de lucht tijdens een ochtendbezoek al merken dat je binnenkort ongesteld wordt. Een chemische proces dat wel verwisseld wordt met slechte verzorging.

Overgang

Recentelijk een draadje over de klachten van de overgang, hoe vrouwen geconfronteerd werden met opvliegers. Dan schiet je in het zweet. 'S ochtends douchen op 's avonds, doet er dan niet meer toe. De zweetklieren spelen op en de lucht hangt in de kleren, soms al vanaf het moment dat je je kantoor binnen stapt. Die confrontaties storen mij enorm. Vaak een reden om een bus te pakken ipv de fiets, of de strijkgoed door te schuiven naar morgen. Ik kan anders wel de hele dag onder de douche. Misschien toch maar een interieurverzorgster benaderen.

Voeten

Tijdens het douchen worden de voeten vaak overgeslagen, anders glij je uit. Ik ervaar een wasbeurt van de voeten in de wasbak inclusief massage en heerlijke zeep, als een moment voor jezelf. Die arme voeten moeten je de hele dag dragen en verdienen wel een momentje van aandacht.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 12:45

Nou nee..

Ik vind dat je toch wel verschil ruikt tussen een sterke urinegeur en gewoon 'onfris'. Ochtendplas ruikt sowieso sterker, maar daarop trakteer je anderen zelden, behalve je eigen huishouden. Een beetje zelfkennis is wel nuttig. Je weet zelf hopelijk welke geur bij het doorspoelen het riool in gaat, of wat na het douchen/wassen weer fris is. Maar het rare is dat ik de indruk heb, dat sommigen die zelfkennis niet hebben. Of het oninteressant vinden.

Marie

Marie

31-08-2014 om 12:49

's avonds douchen - wat doe je dan 's morgens?

Vraagje voor diegenen die 's avonds douchen. Wat doen jullie dan 's morgens? Trekken jullie dan gelijk na het opstaan de kleren aan?
Als ik 's avonds heb gedoucht haal ik nog steeds even een washandje over mijn gezicht, armen en intieme delen om wakker te worden en voor evt. "slaapluchtjes".

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2014 om 13:03

Flanagan

Gemiddeld genomen kun je veel ondervangen door dagelijks schone kleren aan trekken als je weet dat je veel zweet. Als je je dagelijks goed wast en een goede deodorant kiest, daar zit echt verschil in vind ik, dan hoef je naar mijn idee niet regelrecht te stinken.

Bij mijn vorige werkgever was een schoonmaakster die ook zichtbaar in de overgang was. Rood hoofd, zweet op de neus en bovenlip. Maar ik rook haar nooit. Zelf druk ik altijd mijn neus in mijn kleren om te beoordelen of het nog bloemig genoeg ruikt om aan te kunnen trekken.

Mijn voeten hebben inderdaad niet mijn grootste aandacht. Ik smeer elke ochtend mijn onderbenen in met uierzalf om te voorkomen dat mijn huid gaat jeuken en slechte plekken gaat vertonen (slechte ader-probleem) en neem dan soms een deel van mijn voeten mee en 's avonds bij het uittrekken van mijn steunkousen wrijf ik wel eens wat steviger over mijn voeten, maar daar houd het ook mee op. Door de kousen heb ik geen last meer van eelt. Dat scheelt ook weer

Uierzalf is overigens net zo goed als bodymilk, met het voordeel dat er amper geur in zit, dus weinig irritatie als je daar gevoelig voor bent op gebied van crèmes. Fijn is ook dat ik voor nog geen 3 euro een grote pot in huis kan halen.

Monique D*

Monique D*

31-08-2014 om 19:06

Cultuuromslag en hoe vertel je het?

Vergeleken met het wasgedrag wat ik vroeger heb gezien heeft er een cultuuromslag plaatsgevonden.

Zoals wat ik eerder vertelde: de mond verzorgen ter voorkoming van slechte adem en een wasbeurt geven van de "vrouwelijke en mannelijke onderdelen" veroorzaakt wonderen.
Ook door de oksels wassen èn deodorant gebruiken voorkom je dat je naar zweet ruikt.

Vroeger zei men dat de oorzaak van een slechte adem de maag of het darmenstelsel kan zijn. Tegenwoordig heeft men ontdekt dat de achterkant van de tong de boosdoener kan zijn.. er bestaat een spatel waarmee men dit schoon kan schrapen.
's-Ochtends ruikt men niet zo fris uit de mond. Dat is logisch omdat de mond droog wordt en ongeveer 8 uur gesloten is. Je moet mij zeker geen kusje geven als de tanden nog niet gepoetst zijn, bah! Ik zal ook nooit mijn mond wassen nà het ontbijt..

Toen mijn dochter voor het eerst bij de orthodontist en een beugel om had gekregen kreeg zij tips van zijn assistente. Zij vertelde hoe zij haar beugel en tanden moest poetsen èn hoe ze daarna haar tong moest poetsen! Wij zeiden dat wij het al in onze opvoeding hebben meegekregen.. Vroeguh werd je vreemd aangekeken als je vóór het eten de tanden en tong ging poetsen.. tanden poetsen nà het ontbijt was normaal.

Ook werd er geen aandacht besteed aan het wassen van de onderkant. Dat vond men niet nodig want het reinigde zich vanzelf. Maar nu denkt men er anders over...

Maar uitzonderingen zullen er altijd zijn. Er is een collega op mijn werk die een lijfgeur om zich heen heeft hangen. Zij staat op en trekt haar (dagenlang dezelfde) kleding aan. Ook neemt ze niet de moeite om haar haar te kammen.. dit zou haar gezegd moeten worden, maar hoe zeg je zo iets? Dat is kwetsend. Maar als ze bij mij in de buurt komt heb ik de neiging om afstand te nemen of mijn neus dicht te knijpen..

Mijn zoon die een bijbaan in een winkel heeft vertelde laatst over een stagiair die vreselijk uit zijn mond rook. Niemand zei er wat van.. dus dat probleem bleef bestaan en de stagiair weet van niets (zelf ruik je het niet).

Zo werd ik een keer uit gevraagd door een vroegere collega van mij. Ik moest hem een keer inwerken en werd misselijk van zijn lijfgeur. Later vroeg hij mij mee uit. Ik heb er voor bedankt. Maar hoe zeg je zoiets? Sorry, ik ga niet met jou eten, want je stinkt zo erg?

Bellefleur

Bellefleur

31-08-2014 om 20:31

Hoe zeg je zoiets?

Kunnen we daar hier geen goede tekst voor vinden? Dat je tegen een collega kunt zeggen, dat hij of zij een tandarts moet zoeken? Of dat je tegen een collega kunt zeggen dat hij vaker een schoon t shirt aan moet trekken? Soms kun je op een kamer komen en zeggen dat het hier wat 'muf' rook. Dat is mijn overkomen. Ik begreep mijn collega volledig, ik had zelf al het idee dat ik een verkeerd t shirt droeg. Ik ben gelijk naar huis gegaan en heb maatregelen genomen.

viespeuk

viespeuk

01-09-2014 om 10:48

Wat jammer toch

Ineens gaat iedereen uitgebreid opsommen hoe schoon ze wel niet zijn en hoe vies anderen wel niet zijn.

Als je niet dagelijks doucht stink je echt niet hoor! En natuurlijk zorg ik dat er geen slaapresten op mijn gezicht zitten! Ik poets netjes mijn tanden en mijn haar zit ook netjes.

Niet douchen staat echt niet gelijk met vies.
En intieme hygiëne moet je dus erg voorzichtig mee zijn, anders gaat het alleen maar irriteren en ook meer stinken! Eigen ervaring.
Ook deodorant zorgt uiteindelijk voor meer zweetlucht dan gewoon met (koud) water je oksels schoon houden. En dat heeft dus tijd nodig als je jaren deo gebruikt.
Ik controleer echt wel of er geen nare lucht om me heen zit, en dat ruik je heus wel zelf. Ik trek ook gewoon schone kleren aan als het nodig is (soms is dat dagelijks een schoon shirt, een broek kan vaak langer mee)

En wat ik heel erg naar vind ruiken is een overdreven zeeplucht of parfum. Dat werk op mijn neus en ik ga er van niezen.
En ja tuurlijk is het lekker wakker (of inslapen na) worden onder een douche, maar sorry hoor ik vind dat best egoïstisch. Omdat we het zo fijn vinden gaan er honderden liters drinkwater het riool in. Kun je dat voor jezelf verantwoorden dan?
En het is dus niet eens gezond.

En die overdreven hygiëne slaat gewoon door. Nog even en we durven niks meer aan te raken wat een ander heeft aangeraakt.
In Amerika is bij de supermarkt bij de winkelwagenstalling al standaard zo'n fles "Hand sanitizer" geplaatst. Doodt 90% bacteriën. Maar veel bacteriën beschermen nu juist je huid! Idioot!

Barvaux

Barvaux

01-09-2014 om 18:32

viespeuk

Dat drinkwater wat het riool in gaat raken we niet voor eeuwig kwijt hoor

Verder is het de tweede keer dat je er over begint, begin ook even over een wasdroger (hebben wij niet) of andere dingen. Waarom moet het milieu er altijd bijgehaald worden als het om één ding gaat? Het lijkt wel op die gezondheidsvragen: is paprika gezond, is chips ongezond? Het gaat om je weekmenu: dat moet gezond zijn. Zo ook het milieu: kijk naar je totaal verbruik en niet naar één ding.

Barvaux (ot)

" Het lijkt wel op die gezondheidsvragen: is paprika gezond, is chips ongezond?"

Daarom moet je ook paprikachips nemen, joh!

groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2014 om 18:51

Viespeuk

Zit je in de winter ook in een onverwarmd huis omdat het zo egoïstisch is om gas te verbruiken? Ik probeer het bij ons thuis in het redelijke te houden en word daarvoor beloond met een niet al te hoge energierekening. Het mes snijdt fijn aan twee kanten dus. Maar ik ga niet tegen mijn eigen gevoel van wat ik prettig vind op het gebied van persoonlijke verzorging in bezuinigen op water, omdat elke ochtend kort douchen egoïstisch zou zijn.

En als ik nergens last van heb door dagelijks te douchen, maar ik voel me er wel goed bij, dan is het goed voor mijn gezondheid. Zo simpel is het. Misschien dat jouw huishouden met al je goede bedoelingen wel meer verbruikt dan mijn huishouden. Dat hangt allemaal niet op een ding.

Amerika is altijd de overtreffende trap in heel veel. Daar slaan ze inderdaad door in het bestrijden van iedere bacterie. Dat vind ik ook totaal niet nodig. Een beetje weerstand moet je wel hebben en als je alles verwijderd gaat die weerstand ook naar beneden. Ik heb dan ook helemaal niet de bedoeling bacterievrij te worden door te douchen. Ik wil gewoon lekker (wat ik lekker vind dus) ruiken voor mezelf en mijn omgeving.

carola

carola

02-09-2014 om 10:34

Whoopy en Elisa Gemani

Whoopy: Heb ik dat gezegd? (dat je je voeten niet met zeep mag wassen?)

Ik heb helemaal niets gezegd over of iets wel of niet mag, maar wellicht bedoel je iemand anders?

Elisa Gemani: ook na heel kort en met lauw warm water krijg ik last van eczeem, zeker rond deze tijd van het jaar (als de herfst er aan komt zeg maar). Vroeger, toen ik mij nog elke dag douchte en waste met een pH neutrale zeep, sprong ik minstens een half uur lang rond door het huis van de jeuk, gek werd ik ervan!
Minder douchen en alles goed wassen met alleen water maakt het een stuk dragelijker allemaal.

Geen enkel lichaam is hetzelfde, dus laten we elkaar geen dingen opleggen.

Pien

Pien

02-09-2014 om 13:37

Temet

#83. LOL!!

Anoniem

Anoniem

02-09-2014 om 14:34

Het milieu...

Douchen doe ik elke dag, 's ochtends en na sporten ook 's avonds. Ik merk wel dat mijn huid droog is. Ik gebruik ook al die schoonmaakmiddelen erbij, dus zal vast niet heel goed zijn, maar anders voel ik me niet schoon.

En dat milieu, ach, je kan daar op zoveel manieren goed (of niet goed) mee omgaan. Ik ben er niet altijd goed mee bezig, maar ben daarentegen wel vegetariër, schijnt ook milieubesparend te zijn.

Beginvraag van TS

Om op de beginvraag van de TS terug te komen, 's ochtends wassen aan de wastafel en 's avonds douchen bespaart je in ieder geval een wasbeurt van het beddengoed. Ben je ook meteen milieubewust bezig!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2014 om 01:36

Ach

als je 's morgens doucht is het ook niet zo erg als het beddegoed niet meer naar bloemetjes ruikt na een week.

Een week geleden zei ik tegen mijn dochter die na een week weer thuis kwam slapen: sorry, ik heb je bed niet verschoond. Dochter: fijn, dan ruikt het lekker naar mezelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-09-2014 om 01:44

Nieuwe douchecultuur

Vandaag bleek er aandacht gevraagd te worden voor het vele watergebruik tijdens het douchen. Mensen gebruiken door de jaren heen steeds meer water, gemiddeld dan, tijdens het douchen. Dat komt o.a. omdat mensen steeds luxueuzere douches hebben. Grote douchekoppen, complete wanden waaruit water op het lichaam wordt gestraald. Allemaal afgekeken van welnessresorts e.d.. Het zal vast heerlijk zijn om zo van alle kanten verwend te worden tijdens het douchen, maar ik vind dat ook wel een beetje overdreven.

Blijkbaar is het normaal als je gemiddeld 5 minuten doucht. Daar zitten we gemiddeld dus flink overheen. Begrijpelijk dat daar aandacht voor wordt gevraagd. Ik denk dat ik het meestal gemiddeld genomen wel met die 5 minuten red.

Kaaskopje

Omdat onze douche zo lekt dat de vloer aan het wegrotten is zijn we een nieuwe badkamer aan het zoeken. Je komt de meest fantastische dingen tegen. Een complete stoomcabine met douchestralen van alle kanten, of zelfs met een flink bubbelbad in plaats van een douchebak. In vergelijking met een apart bad, douchebak, douchewand, kranen een het tegelen van de wanden is het niet eens zoveel duurder. Maar daar gaan we toch mooi niet voor kiezen, dat vinden de meiden veel te leuk, hun eigen wellnesscenter, ik denk dat de stookkosten de pan uit gaan reizen. We nemen dus een gewone douche en misschien die ik er wel zo'n timer bij die het water na 5 minuten douchen op koud zet. Ik denk namelijk dat je altijd iets langer doucht dan je van plan bent of denkt te doen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.