Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 12:09

Downdaten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mar

Mar

15-03-2012 om 09:58

Domme mannen

Margje: "Toch geldt voor mezelf werkelijk dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die niet hoogopgeleid is. Echt. Ik knap zo ontzettend af op domme mannen. Ik kan het ook niet helpen, ik vind het gewoon niet sexy."
Maar ik zie zoveel hoogopgeleide mannen juist heel dom doen (onafgestemd, overambitieus, alleen maar werkgericht en niet op hun vrouw of kids etc) en ik zie minder hoogopgeleide mannen veel minder dom doen. Ik ben zelf ook al jaren aan het downdaten omdat ik juist de hoogopgeleiden zo ongezellig en streberig vind. Ik heb er de kracht niet meer voor zeg maa

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2012 om 10:12

Hmmm

"Maar ik zie zoveel hoogopgeleide mannen juist heel dom doen (onafgestemd, overambitieus, alleen maar werkgericht en niet op hun vrouw of kids etc) en ik zie minder hoogopgeleide mannen veel minder dom doen".

Hmm, mijn ervaring is anders. Als ik gewoon in mijn eigen omgeving kijk naar de stellen die een leuke relatie hebben, waarbij ze evenwichtig werken/voor de kinderen zorgen en andere leuke dingen doen, dan zijn het juist de hoogopgeleide mensen die dat hebben. Dus ik deel jouw ervaring niet.

Ik heb nog wat zitten mijmeren over wat ik domme mannen vind. Gebrek aan relativeringsvermogen, verkeerde humor, kortzichtigheid, "principieel zijn" (ik haat mensen die op sommige punten koste wat kost hun poot stijf houden, ook als er goede argumenten zijn om er eens vanaf te wijken), ... Geen dingen waar je persé hoogopgeleid voor moet zijn, en intelligentie op zichzelf is ook geen garantie op succes. Starre mensen kunnen ook weer heel intelligent zijn.

Moeilijk hoor. Gelukkig heb ik al een man. (Overigens gisteren mijn huwelijk op het spel gezet door een tomtom te kopen. Man houdt ontzettend van kaartlezen. "Je hebt mij toch?").

Margje

Mar

Mar

15-03-2012 om 10:24

"je hebt mij toch?"

oh ik dacht dat mannen dat alleen over een vibrator zeiden

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2012 om 10:35

Lol, mar (o.t.)

Hij was echt zwaar beledigd. "Ga je met mij op vakantie, of met dat ding?"

Dus ik heb hem moeten uitleggen dat een tomtom voor mij een soort prothese is, want er mist iets in mijn hersenen waardoor ik niet altijd automatisch overal de weg weet, zoals hij. (Ik bedenk nu dat ik in de ogen van sommige mannen waarschijnlijk een hele "domme vrouw" ben). Het is zoiets als dat ik een bril nodig heb omdat ik niet goed kan zien, en dat hij dan zegt: "Wat moet je daar nou mee, je hebt mij toch".

Pas toen was hij bereid grommend zijn mond te houden. Ook wel aangemoedigd doordat middelste zoon tegen hem zei: "Kijk, jij hebt altijd in het begin wat moeite met moderne apparaten, maar na een tijdje ga je er wel aan wennen, en dan kom je erachter dat het toch wel handig is".

Margje

Maylise

Maylise

15-03-2012 om 10:48

Gemiddeld

Gemiddeld gesproken is er vast een correlatie tussen opleiding en intelligentie. Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen. Ik kan zelf niet zoveel principieel bezwaar hebben tegen downdaten aangezien ik zelf met een man getrouwd ben die veel minder opleiding gehad heeft. Ik vind hem echter wel intelligent en ik kan goed met hem praten. Ik heb dus nooit het gevoel gehad dat er enige ongelijkheid tussen ons zit op dit gebied.

Het grootste deel van mijn vrienden zijn wel hoogopgeleid. Dat is ook wel logisch want ik ken ze vooral van opleidingen en van werk dus dat selecteert zich dan automatisch op die manier. Het is echter geen voorwaarde voor vriendschap of zo.

Intelligentie vind ik wel belangrijk in een relatie of ook in een vriendschap. Wat intelligentie is vind ik veel moeilijker te beoordelen. Het is niet perse opleiding of IQ of algemene ontwikkeling of een combinatie daartussen. Intelligentie is voor mij iets anders. Misschien vooral het hebben van een open en onderzoekende houding en verder durven te kijken en denken.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-03-2012 om 10:48

Intelligentie en opleidingsniveau

Bestaan er nog steeds mensen die afknappen op iemand met een laag opleidingsniveau omdat zo iemand waarschijnlijk niet zo intelligent is? Dát vind ik pas dom.

Anno

Anno

15-03-2012 om 11:02

Ik ga

met allerlei mensen om en mijn partner is hoog opgeleid. Echter kan hij geen gesprekken voeren.

Dat je een gelijkgestemde wil vinden: logisch, maar om dat aan intelligentie te koppelen en daarbij eigenlijk jezelf heel slim te noemen vind ik onaantrekkelijk.

guera

guera

15-03-2012 om 11:07

Filosofische discussie

want wat is dom eigenlijk?
Ik ken hoogopgeleide uitermate slimme mannen die ook nog leuk zijn qua werk en prive balans maar een partij dom lullen (in mijn ogen) over verschillende maatschappelijke zaken en iets stemmen waar ik echt zwaar allergisch voor ben. In mijn ogen kortzichtig, ongenuanceerd en dom.
Heeft blijkbaar niks met dat hoogopgeleide te maken.
Ik ken ook hoogopgeleide hele slimme mensen die sociaal echt niet te harden zijn
Ik geen laagopgeleide mensen die al jong gingen werken die een hoop hebben gedaan en meegemaakt en daardoor een leuke genuanceerde gesprekspartner zijn. Tja waar zit t hem dan precies in?
Ik heb zelf als tiener gedate met een jongen die al 6 jaar over het LBO deed en ik zat op het VWO. Ik ging me wel echt ergeren aan het gebrek aan algemene kennis en simpele dingen als taal/spelfouten. Tja kan er niks aan doen maar dat vond ik irritant. Het is niet echt iets langdurigs geworden en nu ben ik met een hoogopgeleide genuanceerde man
Lastig om daar zo'n grens op te zetten. Gelijkgestemd is een beter criterium en dat kan m in vanalles zitten

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2012 om 11:27

Brunette

"Bestaan er nog steeds mensen die afknappen op iemand met een laag opleidingsniveau omdat zo iemand waarschijnlijk niet zo intelligent is? Dát vind ik pas dom. "

Ik geloof niet dat iemand dat gezegd heeft hier.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2012 om 13:41

Chris

Ik reageerde op de zin dat ze lager opgeleide mannen zo dom en totaal niet sexy vindt.
Maar wat ik toch vrees is dat vooroordelen een eerlijke kans in de weg staan. Iemand met VMBO, MBO is te laag geschoold. Tegen dat zijn goede algemene ontwikkeling boven komt is hij al gediskwalificeert omdat hij geen HBO of Universiteit heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2012 om 13:51

Eens met maylise

Mensen die totaal niet verder kijken dan hun voortuin begrijp ik niet. Daardoor is een vriendschap van mij ook stuk gelopen. Iemand die totaal niet geïnteresseerd is in het nieuws, nooit iets leest (hoeven geen boeken of tijdschriften te zijn), internet maar onzin vindt en nooit over iets anders kan praten dan hoe druk ze het heeft, daar ga ik mij aan ergeren.
Intelligentie zit op elk niveau denk ik. Zolang een mens nog honger heeft naar kennis, gewoon door open te staan voor die kennis en dus niet persé uit boeken, vind ik dat al een uiting van intelligentie.

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2012 om 14:01

Maar kaaskopje

Nou zeg je toch eigenlijk hetzelfde als ik? Jij vindt diegene die niet verder kijkt dan zijn voortuin (ik noem dat: dom) ook niet sexy

Verder suggereer je dat ik bevooroordeeld ben en niet iedereen evenveel kans geef. Maar waarom zou ik? Natuurlijk geef ik niet iedereen even veel kans. Ik heb al een man, maar als ik er geen had ging ik toch zeker niet iedereen even onbevooroordeeld tegemoet treden? Als je keus hebt uit - zeg - 100 mannen dan begin je met de groep die jou het meeste aanspreekt, en ik zou dan wel 'opleiding' als selectiecriterium gebruiken.

Kijk, 'open staan voor' is wat anders als 'op zoek gaan naar'. Als het initiatief bij mij ligt zou ik niet iemand met een lage opleiding benaderen. Maar als er iemand voorbij kwam met een lage opleiding en die blijkt dan toch heel leuk te zijn: natuurlijk.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2012 om 15:09

Nee nee

Ik had het niet over niet sexy. Ik had het over vriendschap. Een vriendin hoeft niet sexy te zijn
Iedereen heeft zo zijn eigen maatstaven als het om relaties gaat. Ik zei eerder ook al dat dat een ander verder niet aangaat. Maar nu we het er toch over hebben vind ik het wel 'jammer' om te horen dat er mensen zijn die niet verder willen kijken dan hun eigen opleidingsniveau. Interesses en hoe iemand in het leven staat vind ik dan toch net even belangrijker.
Mijn vader heeft ooit gezegd dat hij zo graag gesprekken had op 'academisch' niveau. Mijn vader heeft nooit meer dan middelbaar onderwijs genoten en discussies waren nogal eenzijdig (vader was graag aan het woord). Ik vraag me nog steeds af waarom hij zo graag op 'acadamisch niveau' wilde praten.
Ik ben nogal serieus, ik heb echt moeten leren om wat oppervlakkiger te reageren op momenten die daarom vragen. Ik kan nu prima 'onzin-socializen'. Maar ik schrik terug van mensen die laten merken nooit over politiek na te denken, of over godsdienst, of over andere levensvraagstukken. Dat gaat op den duur toch mis. Maar dat vind je op elk niveau.

Ely

Ely

15-03-2012 om 16:42

Is...

Het op voorhand afwijzen van iemand op basis van zijn opleiding niet gewoon een vorm van niet verder kijken dan je eigen voortuin (=opleidingsniveau)?

En op welke manier is iemand afwijzen op basis van zijn opleiding niet kortzichtig?

Het wordt bijna een definitie kwestie zo

O en Margje: als jij ergens naartoe gaat met de auto, is jouw man dan altijd mee of loodst hij je ook op afstand ?
En wat geinig dat je kind de TomTom een 'modern apparaat' vindt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anno

Anno

15-03-2012 om 21:34

Bah

om iemand die andere interesses heeft, misschien niet zo goed kan leren, misschien wel ontwikkeld is op een niveau waar je pas achter komt als je degene goed leert kennen domt te noemen of minder intelligent.
Ik hoop dat mijn kinderen met iemand thuiskomen waar ze gelukkig mee worden, die lief voor ze is. En voor de elitaire groep: wees gewoon lief voor je schoonkinderen als ze je kind gelukkig maken. Ik bedoel maar...hoe vaak praat je nu over politiek.

Het gaat er volgens mij gewoon om dat je gelijkgestemden zoekt, mensen met dezelfde interesses.
Maar de kramp waarmee hier op OOL vaak over opleidingen gesproken wordt, het moet hoger dan hoog....dat ligt volgens mij zoals fio al zei vaker bij de ouders dan bij het kind zelf.
Je wordt tegenwoordig met mavo of mbo al afgeserveerd als te dom.

krin

krin

15-03-2012 om 22:00

De kramp

Anno, je schrijft zelf: "Het gaat er volgens mij gewoon om dat je gelijkgestemden zoekt, mensen met dezelfde interesses."
Precies. Iets anders is niet betoogd. De kramp zit hooguit in de lange tenen zodra het woord opleidingsniveau valt, in dezelfde zin als 'dom' of 'slim'.
Grote kans dat er mensen zijn die vaak en graag over politiek praten. Die vinden het fijn om 's avonds op de bank te zitten met iemand met wie ze samen naar Pauw en Witteman kunnen kijken, met nazit. Gelijkgestemden, dezelfde interesses, verhitte politieke discussies, sexy.
Een ander stel vindt elkaar misschien in een gedeelde fascinatie voor geleedpotigen, of obscure sf-films, of de jasjes van René Froger, of de beste wol voor babysokjes, of het vroege werk van Leni Saris. Het gaat erom dat je aan elkaar gewaagd bent, ongeacht het gespreksonderwerp. En ja, die kans is groter bij een niet al te groot intelligentieverschil (let wel: ik schrijf bewust niet 'verschil in opleiding').
Ik heb gedowndate, althans, dat vond mijn toenmalige vriendje. Ik kreeg vaker dan me lief was te horen dat ik zo slim was; hij voelde zich vaker dan hem lief was dom, ondanks mijn verklaringen van het tegendeel. Het is niet goed met ons gegaan.

Ely

Ely

15-03-2012 om 22:48

Krin

M.i. had de mismatch met jouw ex weinig te maken met opleidingsniveau maar alles met zelfvertrouwen.

Zo had mijn ex een prachtstudie gedaan, maar niet afgemaakt. Zijn salarisstrookje was trouwens ruim 2x de mijne want in de IT tijdens de hype. Ik wel en hij niet afgestudeerd bleef een issue voor hem. Zelfvertrouwen, niet opleidingsniveau

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anno

Anno

16-03-2012 om 00:57

Krin

er wordt wel degelijk, her en der snel gecorrigeerd, gesproken over opleiding (zie posting boven mij) en zeker over intelligentie.
Mensen vinden elkaar ook dmv dezelfde interesses die niets met intelligentie van doen hoeven hebben.
Zie de geleedpotige hobby van de hbo-er en lts-er.
Mensen vinden elkaar en als je bepaalde gespreksstof mist en graag naar grijze heren aan een eettafel kijkt, dan doe je dat met vrienden. Daar laat je een lieve aandachtsvolle partner toch niet voor lopen?
Ook zijn er mensen met een hoge intelligentie maar zonder enige ambitie. Die krijgen dus al de kans niet, als men ze niet goed leert kennen en afgaat op de baan die ze hebben.
Daarom spreek ik liever over gelijkgestemden en/of dezelfde interesses dan over intelligentie of opleidingsniveau dat er op OOL toch nog altijd heel erg toe doet.
Ik vind het ook wel grappig dat mensen dan ook moeten benadrukken dat de partner absoluut slim moet zijn, want anders kunnen ze dat gesprek niet voeren.
In andere woorden: ik ben zelf slim en kan/wil alleen met slimme mensen omgaan/partnerschap aangaan.
Als je nu zo slim bent dan kun je toch omgaan met elk niveau "onder" het jouwe? Buiten dat zijn mensen zo divers opgeleid, op zulke diverse gebieden intelligent of vol ervaring, dat er hooguit van een algemene intelligentie gesproken kan worden.
Mijn goede herinneringen gaan uit naar mijn opa, een lts-er die met iedereen kon omgaan en met iedereen kon praten, hoger of lager dan zijn intelligentie niveau of opleiding.
Kijk en dat vind ik nu slim.

Limi

Limi

16-03-2012 om 08:18

Bang

Degenen met een aversie tegen het woord 'dom' zijn volgens mij bang dat zijzelf of hun kinderen dom worden gevonden. Men leek welhaast persoonlijk beledigd als ik zei alleen een met mijzelf vergelijkbare man te willen (de gebruikte termen weet ik niet meer). Maar hallo zeg, ik moet ermee leven, zij niet. Ik kan prima praten met allerlei soorten mensen, maar ik zou er ongelukkig van worden als ik me ook iedere dag thuis zou moeten aanpassen. Toevallig zou ik ook niet warmgelopen zijn voor een slimme jongen die niet inzag dat hij iets beter zijn best moest doen om op het vwo te blijven. Sorry. Waarom mag dat nou weer niet?

Ely

Kan het zijn dat ik met jouw ex samenwoon?

Mocht dat zo zijn (het verhaal is precies hetzelfde) dan is het nu wat minder een issue .

Groeten,

Temet

Ely

Ely

16-03-2012 om 09:54

Temet

Hahaha ik zou het bijna gaan checken ))

Vraag maar eens of hij toevallig de gewoonte had zijn ex 'mevrouw de professor' te noemen in ruzies )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

16-03-2012 om 09:55

Ps temet

Ti's een leuke lieve vent daar niet van!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

margje van dijk

margje van dijk

16-03-2012 om 09:57

Wat is dom

P, je springt voor mij in de bres omdat mensen over mij vallen omdat ik 'domme mannen' heb gezegd, en dank je wel daarvoor, maar het is niet nodig hoor! Ik voel me niet aangevallen

Ik vind het wel erg leuk om te zien hoe iedereen zich moeite getroost om mij te vertellen dat ik allerlei mannen zou missen / geen kans zou geven terwijl ze helemáál niet dom zijn.

Maar lieve mensen, ik ben niet op zoek hoor! Maar ik doe gewoon wat volgens mij iedereen doet: je bent ergens, bijvoorbeeld op een borrel of een voorlichtingsavond of zo, en je kent niemand. Het is pauze, je moet wat, dus je spreekt wat mensen aan. Zelf heb ik dan binnen een paar minuten al een oordeel over iemand: O, wat een ijdeltuit; goh, die houdt van z'n werk zeg; wat een neuroot; aardige vrouw / aardige vent; leuke verteller; etc, etc. Bij mij zit daar dan ook nog tussen: Wat een dombo.

De dombo heb ik niet anders gekwalificeerd dan uit die ene ontmoeting, dus het kan nog ontzettend mee- of tegenvallen, maar ik heb niet eerst gevraagd: wat voor opleiding heb jij gevolgd.

Maar de dingen die iemand voor mij een 'dombo' hebben toch vaak wel te maken met intelligentie. In mijn vorige postings heb ik al verteld wat ik daaronder versta.

Overigens loop ik natuurlijk niet voortdurend ook mijn vrienden en goede kennissen te beoordelen, maar er zijn toch zat situaties met mensen dat je dat wél doet. Ik vind dat niet fout. Integendeel, vaak is het je redding. Je kunt onmogelijk voor iedereen zorgen.

Anno zei nog: "Ik vind het ook wel grappig dat mensen dan ook moeten benadrukken dat de partner absoluut slim moet zijn, want anders kunnen ze dat gesprek niet voeren. In andere woorden: ik ben zelf slim en kan/wil alleen met slimme mensen omgaan/partnerschap aangaan".
Ja, je hebt groot gelijk! Misschien moet ik eens wat meer gaan benadrukken dat ik eigenlijk ontzettend dom ben, niet om taal geef, ook niet om inhoud, en dat ik alleen maar mezelf status probeer te verlenen door uitsluitend te willen praten met mensen met een hoge opleiding. Laat de rest van jullie maar Florence Nightingale uithangen en voor iedereen zorgen ongeacht komaf.

Zou kunnen, maar werkelijk, wat P. al zegt: voor een heel huwelijk lang mag je best een beetje kritisch zijn, toch? De een valt op blond, de ander op kostuums, maar ik val op (kale) mannen met inhoud.

Margje

Ely

Ely

16-03-2012 om 10:08

Dom

Hahaha Limi, leuke analyse. Wellicht ben ik uitzondering op je regel maar zowel een afronden van een universtaire studie als de uitslag van mijn IQ test beweren het tegendeel voor je theorie.

'Toevallig zou ik ook niet warmgelopen zijn voor een slimme jongen die niet inzag dat hij iets beter zijn best moest doen om op het vwo te blijven. Sorry. Waarom mag dat nou weer niet?'

Sorry dat mag zeker. Maar ik ben het niet met je eens, dat mag ook

Toevallig geloof ik dat niet iedereen in het standaard school systeem past of de kans heeft gekregen erin te passen. En ik vind het zonde die mensen weg te zetten als dom.
Er zijn trouwens een leuk aantal geslaagde mensen in de zakenwereld met minder dan een hbo of wo diploma. Prachtige, inspirerende mensen die ik met de beste wil van de wereld niet dom zou durven noemen.

Ik heb er niks op tegen dat je toegeeft dat je zelf het niet in je mars hebt een relatie aan te gaan met iemand die een andere achtergrond heeft dan jij. maar het lijkt mij realistischer te concluderen dat het iets over jezelf zegt ipv mensen die je niet kent genadeloos over 1 kam te scheren met een woord dat meestal in een respectloze context wordt gebruikt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anno

Anno

16-03-2012 om 10:18

P/limi en mijn laatste reactie want ik val in herhaling

Verder is helemaal niet gezegd dat in dit geval Margje het niet een dagje heel gezellig kan hebben met mensen die minder intelligent zijn maar een heel huwelijk lang kan anders uitpakken.------
Ik zei toch ook dat IK het liever had over gelijkgestemden/zelfde interesses? Dat is wat minder deningrerend.

Waarom zijn jullie zo hard tegen iemand die eerlijk is terwijl hele volksstammen alleen 'knappe' partners zoeken en helemaal niet kijken naar de inhoud? Waarom is dat niet fout?------
Het is de omschrijving die het m doet en het jezelf er bij ophemelen, waarbij je automatisch toch neerkijkt op een ander. Als Margje gezegd had dat ze niet op buitenlanders viel, had er daar wellicht wat over gezegd geweest.

Margje zoekt iemand en heeft zo iemand gevonden, wat is daar mis mee? Het is toch haar probleem als ze nooit zo iemand had gevonden of als ze verliefd op iemand werd die haar niet wilde omdat diegene nog slimmer is en ook iemand wil van het eigen intelligentienivo?-----
Ik val in herhaling en zal daarom zo stoppen. De kans is groot dat je iemand zoekt met dezelfde interesses. Dat die toevallig dichtbij je intelligentieniveau ligt zou mij niet uitmaken. Hier wordt gesproken over intelligentie, mij maakt dat dus geen bal uit.

Limi: Dom is geen positief woord. Bang voor een woord? Dacht het niet. Ik vind het alleen niet netjes om jezelf slim te noemen en een ander dom.
En ik vind het ook vrij dom staan jezelf slim te noemen nav opleidingsniveau of intelligentie terwijl er zo ongelofelijk veel vlakken zijn waarom iemand ontwikkeld kan zijn. En ik stoorde me vooral ook heel erg aan het feit dat er NU al over jongeren gesproken wordt dat ze dom zijn want ze heeft maar MBO2 en kan nergens over meepraten. Je hebt het over een kind...Het zal je kind maar zijn waar jij het over hebt. En je kind zal maar leermoeilijkheden hebben of een laatbloeier zijn en groeien in interesses, sta je toch mooi raar te kijken als het een uitstekend partner had kunnen zijn.

Primavera

Primavera

16-03-2012 om 10:22

Natuurlijk doet opleiding er wel toe

Net zoals de ene vrouw op een mooi uiterlijk valt, zal voor de andere hoge intelligentie juist aantrekkelijk zijn.
Intelligentie is echter niet alleen maar aangeboren, maar moet ook ontwikkeld worden. Ik meen dat iets van 55% door je genen wordt bepaald en 45% door omgeving zoals opvoeding, vrienden, scholing, enz. (Percentages wisselen per onderzoek).
Bij iemand die een laag opleidingsniveau heeft is dat dan in ieder geval niet met scholing gebeurd. Natuurlijk kan diegene zich buiten school prima zelf ontwikkeld hebben door veel te lezen en op te zoeken. Iedereen kent denk ik wel één of meerdere mensen die ondanks lage opleiding toch door hun eigen interesses zichzelf op hoog niveau ontwikkeld hebben. Maar het gros van de laagopgeleiden doet dat niet.
Andersom zullen de meeste hoog opgeleiden ook buiten hun opleiding en werk intellectuele uitdaging blijven zoeken en zo hun intelligentie op peil houden.
Het gaat niet om kunnen omgaan met iedereen of die nou hoger of lager dan mijn intelligentieniveau is. Omgaan en praten is geen probleem en om vrienden te zijn heb je vaak maar een paar raakvlakken nodig. Met een levenspartner is dat voor mij niet genoeg. Dezelfde interesses hebben is ook betrekkelijk, het hangt er ook van af of je die interesses vervolgens op hetzelfde niveau kan bespreken.
Anno meent dat je daar een lieve aandachtsvolle partner toch niet voor laat lopen. En om eerlijk te zijn moet ik zeggen dat ik voor gebrek aan intelligentie beslist een lief een aandachtsvol manspersoon laat lopen. Sterker nog ik heb het gedaan na downdaten, meerdere malen zelfs. Dat iemand iets toevallig niet weet, omdat hij dat niet in zijn opleiding heeft gehad, daar heb ik geen moeite mee. Maar dat diegene vervolgens niet in staat blijkt om na uitleg het te snappen en zijn kennis te verrijken, dàt doet me volledig afknappen.
Ik weet nog een rijke, lieve good-looking man met wie ik een aantal keren uit was gegaan, die zijn kansen volledig de grond in boorde toen hij bleef volhouden dat een nummer dat al een hele tijd niet getrokken was, meer kansen had op uit te komen dan een willekeurig ander nummer in de lotto. Kansberekening was niet aan hem besteed en daarmee was zijn aantrekkelijkheid voor mij als sneeuw voor de zon verdwenen.
Wat ik juist zo aantrekkelijk vind in mijn man is dat ik met hem over werkelijk alles kan praten. Ook als hij nog nooit van een onderwerp gehoord heeft. Dan denkt hij er over na, stelt een paar pertinente vragen om er meer over te weten en dicussieert vervolgens op hoog niveau mee waarbij hij vaak met onverwachte invalshoeken komt.
En dat geldt ook andersom. Ik had nog nooit van zijn hobby en werk gehoord en juist door me in te lezen, te informeren en te interesseren, weet ik er nu meer van dan menig ander die dat sinds zijn jeugd al als hobby heeft. Het is nu ook mijn werk geworden en mijn man vraagt me zelfs om advies als gelijkwaardige partner.
Groeten Primavera

Allemaal leuk en aardig

Maar jullie hebben het hier over volwassen keuzes voor een volwassen, stabiele en langdurige relatie. Dat was niet de startvraag. Ik vind het voor 14-15 jarigen echt een heel andere discussie. Die groep zit in de fase van ontdekken, uitproberen, lol hebben, en zijn echt nog niet bezig het uitkiezen van een levenspartner. Als je dan al een probleem maakt van opleidingsniveau...ik vind het nogal wat.

Anno

Anno

16-03-2012 om 10:49

Precies silone

en dat van die kinderen stoorde mij enorm. Ik hoop voor die kinderen dat ze dan toch maar aan het toekomstbeeld van de ouders kunnen voldoen, zoals al eerder was aangegeven kort na de startposting.

Primavera, alles telt mee wat jij als zoekende wilt, dat lijkt me logisch. Om een ander dan dom te noemen en daarmee neer te hakken...totaal onnodig.

Primavera

Primavera

16-03-2012 om 11:07

Tja silone

Mijn oudste van 13 is nog niet aan het daten en al deed ze dat wel dan zou ik me echt geen zorgen maken over de opleiding die haar 'verkering' toevallig volgt. Waarschijnlijk zal ze het toch wel buiten haar school moeten kiezen, want met het vakkenpakket dat zij heeft gekozen komt ze met hoofdzakelijk meiden in de klas.
Ik zie die eerste vriendjes echt als een experimenteer-fase waarin ze leren wat en wie nou wel of niet bij hen past en bovendien nog allemaal vollop in ontwikkeling zijn, waardoor de aantrekkelijkheid van dezelfde persoon in een paar jaar ook weer anders kan zijn (zowel positief als negatief).
Wat ik me van vroegah herinner is dat de meiden van 14-15 juist afspraken met jongens uit hogere klassen, omdat die uit de eigen klas nog zo kinderlijk waren. Of die dan MAVO, HAVO, VWO deden of juist al werkten was minder interessant. Uit het openingsbericht kan ik niet opmaken of de jongens waar het over gaat ook inderdaad leeftijdsgenoten zijn of juist ouder, omdat ze ergens een keer zijn blijven zitten. Ze doen in ieder geval 'ouder' aan dan de klasgenoten.
Verder kan ik het me herinneren dat ik het vroeger altijd zo mega-irritant vond als mijn ouders om informatie in te winnen over die nieuwste 'verkering' vroegen wat voor een werk zijn ouders (speciaal de vader!) dan deed. Wist ik veel, dat was nou net een argument wat je als tiener nooit aanroert. Je was niet geinteresserd in de vader, maar in de zoon zelf en het was volstrekt niet interessant wat die 'stokoude' lui van een generatie eerder nou deden om hun brood te verdienen.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

16-03-2012 om 11:14

Opleiding

Er zit natuurlijk wel iets in dat opleiding een indicatie is van iemands intelligentie. Niet alleen van IQ maar ook van motivatie en interesse om dingen te leren. Immers je gaat eerder een hogere opleiding volgen als je meer wilt weten. Het ligt echter natuurlijk bij opleidingen niet zo zwart/wit. Er zijn talloze mensen die om wat voor reden dan ook geen hoge opleiding hebben genoten maar wel ontzettend veel interesse in de wereld om hun heen hebben en alle mogelijkheden aangrijpen om die kennis te ontwikkelen.

Andersom ook trouwens. Ik werk met studenten samen en ik verbaas me regelmatig over het gebrek aan intelligentie en doorzettingsvermogen dat ik soms zie. Ik merk wel dat dit beter wordt naar mate je hoger komt. Bachelor studenten zijn heel divers; van hele intelligente, gemotiveerde mensen tot mensen waarvan ik denk hoe ben je hier ooit terechtgekomen en wat doe je hier. Op Master niveau is het al weer anders en PhD studenten zijn de door de bank genomen redelijk scherp. Ik denk echter dat dit zeker niet alleen met opleiding te maken heeft maar vooral met leeftijd (ze zijn weer wat ouder) en ook met motivatie en interesse.

Ik zou het moeilijk vinden om samen te leven met een dom iemand. Dat mijn man geen opleiding heeft gehad maakt me niks uit. Ik zou echter nooit op hem gevallen zijn als hij dom zou overkomen.

Ik weet ook niet of dat altijd goed werkt. Mijn zoon heeft nu een relatie met een meisje en dat ligt allemaal wat ingewikkeld maar zij is inderdaad niet echt heel intelligent. Niet eens zo zeer het feit dat ze geen opleiding heeft gehad maar ze weet gewoon heel weinig en denkt vooral niet verder. Ze neemt alles voor waar aan wat mensen haar vertellen. Het is overigens een ontzettend lief meisje maar waar ik me zorgen om maak is dat mijn zoon haar in alles de baas is en ik ben bang dat hij op een gegeven moment daar op uitgekijken raakt en ik ben bang dat hij degene is die alles gaat bepalen. De hele situatie ligt sowieso wat ingewikkeld maar goed ik had voor hem liever een wat scherper meisje gehad. Dat heeft overigens niet zoveel met opleiding te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.