Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 12:09

Downdaten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2012 om 12:38

Ingrid

Als een partner die slimmer is dan ik niet op mij neerkijkt en gewoon gelukkig met mij is, kan ik mij heel goed voorstellen dat ik niet met het niveau verschil zou zitten. Wie weet ben ik wel socialer dan die slimmerik en vullen we elkaar zodanig aan dat we sámen prettig gezelschap zijn. Het kan allemaal.

Expres

"Het weten van bepaalde dingen zoals klassieke muziek werd vroeger ook geassocieerd met een bepaald niveau, ziedaar mijn link naar adel, het woord arrogant heb ik niet genoemd"

Op zo'n manier. Niet ons soort mensen.

Ik stel muziekkennis ook niet gelijk aan intelligentie. Ik schreef het expres zo gechargeerd op.

Ik denk namelijk dat als je mensen aan de hand van een paar kenmerken als intellectueel, niet vaardig afschrijft, mensen daarover gaan vallen. Zoals klassieke muziek inderdaad.

Maar als je mensen aan de hand van een paar kenmerken als sociaal niet vaardig afschrijft (2 verschillende sokken, hoog opgetrokken broek) daar niemand over valt. Terwijl het net zo onterecht is. Wat zeggen 2 verschillende sokken over het vermogen om te luisteren?

Ik denk dat intellectuele intelligentie toch veel gevoeliger ligt dan sociale.

Pollie

Pollie

22-03-2012 om 14:18

Tja

Ik denk dat op zich intellectuele intelligentie niet zo gevoelig ligt maar wel het afschrijven van mensen als dom. Dat lijkt toch te komen uit een soort gevoel van meerwaarde van degene die neerkijkt op iemand die intellectueel minder gevonden wordt. En ja, in een maatschappij waar toch gestreefd wordt naar meer gelijkheid is dat een taboe. Reken maar dat degenen die als "dom" gezien worden dat ook zo voelen.
Eigenlijk komt het erop neer, als ik deze draad lees, dat veel (jong)volwassenen streven naar omgang met OSM en dat pubers daar wat meer buiten kijken??

Geldt dat dan ook niet..

"Ik denk dat op zich intellectuele intelligentie niet zo gevoelig ligt maar wel het afschrijven van mensen als dom. Dat lijkt toch te komen uit een soort gevoel van meerwaarde van degene die neerkijkt op iemand die intellectueel minder gevonden wordt. En ja, in een maatschappij waar toch gestreefd wordt naar meer gelijkheid is dat een taboe. Reken maar dat degenen die als "dom" gezien worden dat ook zo voelen."

Maar zou dat ook niet gelden voor mensen die op het gebied van sociale intelligentie worden afgeschreven?

Zeker omdat er zo ontzettend op sociale vaardigheden gehamerd wordt, tegenwoordig.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2012 om 16:02

Dom gedrag

'Domheid' is niet persé voorbehouden aan mensen met een lagere opleiding. Als je al van domheid mag spreken, komt het in alle lagen voor. Niemand is op álle fronten even intelligent. Het kan handig zijn om dat te bedenken als je de neiging voelt opkomen iemand dom te noemen. En omdat ik ook maar een mens ben, geldt dat ook voor mij.

Pollie

Pollie

22-03-2012 om 17:15

Weet ik niet

Wat sociale intelligentie betreft, dat weet ik niet, daar heb ik tot nu toe, volgens mij, niets over gezegd. En dat doe ik ook nu niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-03-2012 om 18:02

Osm?

Ik pleeg mijn medemens op basis van gelijkwaardigheid tegemoet te treden. Wat ik bijgevolg nog wel eens meemaak, is dat ik gezegd krijg, dat ik met bepaalde mensen toch geen omgang zou dienen te wensen.

De mensen die mij dat zeggen, veronderstellen dat ook ik, net als zijzelf, het liefste omga met soortgenoten. Zij gaan er maar even aan voorbij, dat er in mijn geval helemaal geen sprake is van Ons soort van mensen (ONS). Ik ben tenslotte de uniekste mens ter wereld! Bovendien vertoef ik juist graag onder mensen die op de een of andere manier van mij afwijken. Een derde inschattingsfout die zij maken, is te denken dat ik mij zou laten gezeggen met wie ik al dan omga.

Ik vraag u: hoe dom kan een mens wezen?

De mensen met wie ik niet zou mogen omgaan, zijn vrijwel altijd onwetend omtrent dat wat er over hen tegen mij wordt gezegd. Ik ben wel zo vriendelijk om dat dan zo te laten. Er is tenslotte al genoeg sociale strijd in de wereld.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-03-2012 om 18:05

Kleine correctie

In mijn voorgaande tekst is een foutje geslopen.

¨met wie ik al dan omga¨ moet zijn: ¨met wie ik al dan niet omga¨

Mijn oprechte excuses voor het eventuele ongemak.

Ely

Ely

23-03-2012 om 13:34

Elke generalisatie

Is bij definitie fout als je naar de personen zelf gaat kijken.
Dus ja, gemiddeld scoren de vwo'ers hoger op de IQ test dan de vmbo'ers maar dat dat zegt niks over die ene vwo'er of die ene vmbo'er. Dat is mijn punt. Of 1 van mijn punten .

En vwb hoe acceptabel sociale versus intellectuele intelligentie is: ik vind in elke context het woord 'dom' om capaciteiten mee te duiden geen goed idee. En wat iemand eerder schreef dat dat 'anno 2012' zou zijn; ik heb het nooit aardig gevonden om iemand dom te noemen, ook niet in de jaren 70 . Een actie of uitspraak daarentegen durf ik wel dom te noemen en dat heb ik in dit draadje dan ook gedaan .

Kortom: een mens voor dom uitmaken vind ik dus een domme actie. Want ieder mens heeft zoveel meer te bieden dan de genoemde muziekkennis of inzicht hoe een broek te dragen (enne: hoge broeken worden weer mode dussss). (ja Henk ik snap dat je deze voorbeelden gebruikt als statement)

Er zal heus nog steeds veel sprake zijn van klassedenken, mijn ervaring is ook dat dat beide kanten opgaat (een poos terug heb ik in een draadje weleens verteld dat ik in bepaald gezelschap te kakken werd gezet toen bleek dat ik gestudeerd heb) maar ik vind het strevenswaardig om verder te kijken en hoop dat ook mijn kinderen mee te geven. C'est tout

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Precies!

Precies : )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.