Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 12:09

Downdaten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ely

Nee, 't is toch een andere

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

16-03-2012 om 12:02

Anno en statistiek

Anno, ik heb de draad een paar keer doorgelezen, maar snap niet waar je nou precies over valt. Waar wordt door wie iemand als dom neergehakt?
Ik herkende me juist in Margjes post dat ze op (kale) mannen viel met inhoud. Ik ook, dat wil zeggen, ik val nou niet precies op kaal, maar de inhoud zorgt dat eventueel min of meer kaal zijn geen probleem is Daarintegen is 'minder intelligent' wel een onoverkomelijk struikelblok.
Voor de meeste pubers zal dat wel andersom zijn en zal een vroegtijdig kalende leeftijdsgenoot waarschijnlijk minder in trek zijn. Die zijn nou eenmaal meer op uiterlijk gefocust en zullen iemand sneller neersabelen omdat die in de verkeerde winkel z'n kleding koopt of iets dergelijks. Het lijkt me verschrikkelijk dom om iemand uit te zoeken aan de hand van welk merkje in zijn kleding staat, maar op die leeftijd kan dat nog belangrijk zijn. Het heeft iets te maken met het proces van groepsvorming e.d. Een fase, een proces van experimenteren waarin ze ondekken wat ze nou werkelijk belangrijk vinden.
Hoewel over het algemeen paren min of meer dezelfde opleiding hebben of de man hoger dan de vrouw, komt het wel steeds meer voor dat vooral jonge vrouwen hoger opgeleid zijn dan hun partner. Zie http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/onderwijs/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3413-wm.htm
Nou kun je er leuk over speculeren of dat nou komt omdat er tegenwoordig meer hoogopgeleide vrouwen zijn die vroeger de kans niet kregen of dat er juist minder hoogopgeleide mannen zijn, omdat de jongens in het tegenwoordige onderwijssysteem 'sufgejuft' worden.
Groeten Primavera

Pollie

Pollie

16-03-2012 om 13:13

Dom

Waar het mij nou om gaat, is dat iemand uit VWO-3 date met kinderen van een ander schoolniveau. Ik heb, dacht ik, al een paar keer duidelijk gemaakt dat deze jongens door bijvoorbeeld gebrek aan rijping, te jong aan de studie moeten op een lager schoolniveau terecht zijn gekomen op een lager niveau. Dat gevaar ligt gemakkelijk op de loer. Afstromen gebeurt, voordat je het als ouder zelf door hebt dat het er aan zit te komen voor je kind.
Ik weiger deze jongens af te schrijven. Is iemand die afstroomt dan dom? Als iemand ambities heeft om na dat schooltype door te gaan en het doel heeft een studie in de VS te gaan doen of een hbo-opleiding te gaan halen, is die dan dom? Is iemand dom omdat hij een laatbloeier is, dooradt hij pas later een betere studiehouding krijgt? Ik heb het over jongens van 15/16/17 die een heel leven nog voor zich hebben. Ik wil die niet voor de rest van hun leven al afschrijven voor mijn dochter.
Als ik hier zo sommige reacties lees, vind ik het knap dat mijn dochter als 14-jarige daar wel/al doorheen kan prikken en verder kijkt dan haar eigen beschermde gymnasiumwereldje. Zij heeft zelf ook ambities, weet precies wat ze gaat doen en wil bereiken en daar is ze in haar klas zo'n beetje de enige in. Ze kan met die jongens goede gesprekken voeren over van alles (politiek, muziek, kunst), ze deelt ambities. Nou, hartstikke mooi, toch?
En als het niets is, als hij toch niet met haar iets deelt, dan so be it. Gaat ze verder, daarvoor is ze pas 14.

margje van dijk

margje van dijk

16-03-2012 om 13:23

Tuurlijk is zo iemand niet dom!

Pollie, de jongen die afstroomt en daarna nog van alles gaat doen is toch zeker niet dom? Wie beweert dat dan? Ik niet hoor. Die heeft veel te vertellen, de ambitie om er iets van te maken.

Niemand zegt dat iemand met een lage opleiding 'dom' is. Wel wordt er gesproken over 'domme mannen' (en ik denk dat meisjes in 3VWO ook heus zo hun benamingen hebben). Maar voor mij is een domme man iemand die dom praat. Niet iemand met een lage opleiding.

Maar dat neemt niet weg dat er vaak wél een verband is tussen opleidingsniveau en 'een goed gesprek kunnen voeren'. Tenminste wel als ik mijn eigen criteria als maatstaf neem.

Maar ik heb ook goede vrienden die op de mavo begonnen zijn (en nu wel gepromoveerd zijn). Of iemand die zijn studie niet heeft afgemaakt en automonteur is geworden. Zeer slimme figuren. Maar ik heb véél meer vrienden die wel een hoge opleiding hebben gevolgd. Dus de correlatie is er duidelijk. En dat is alles wat ik bedoel.

Margje

Margje, nogmaals

Probeer nu eens uit te gaan van een 14-jarige. Elke keer weer verval je in het hier en nu, jij dus als (wat is het?) 44-jarige?
Ik vind, maar dat ben ik dus, dat Pollie er op een heel gezonde, nuchtere en ook lieve (voor dochter) manier tegenaan kijkt.

margje van dijk

margje van dijk

16-03-2012 om 14:14

Tuurlijk, inmiddels gaat het niet meer om de 14-jarige. Maar die vraag had ik in mijn allereerste posting al beantwoord. Ben het helemaal met je eens!

Intussen is de discussie verschoven naar matchen in het algemeen, en de rol van domme mannen daarin. Dat is toch ook prima? Geef me eens een discussie op OO die niet halverwege van onderwerp verandert

Margje

Nog even over 'dom', 'slim' en 'gelijkgestemd'

Ik ga een heel eind mee met Margje. Ben ook al voorzien qua man, maar kan me niet goed voorstellen dat ik mijn leven zou delen met iemand die qua intelligentie mijlenver van mij verwijderd zou zijn. Dat betekent heel platvloers gezegd dat ik over het algemeen niet op domme mannen val. Klinkt rete-arrogant natuurlijk.

Maarre...omgekeerd weet ik toch ook wel bijna zeker dat 'dat soort mannen' (jaja ik ben nu vreselijk aan het generaliseren, ik weet het) ook ab-so-luut niet op 'mijn type' zou vallen qua vrouw. Dus het is behoorlijk wederzijds denk ik, het idee dat onze types niet echt een fijne match zijn over het algemeen.

Dat is toch niet erg???

Ik spreek daarmee ook helemaal geen waardeoordeel uit over intelligentie (hoewel 'dom' natuurlijk een naar woord is, wat wel een waarde-oordeel lijkt te geven. misschien is dat wel het probleem)

En nogmaals...ik heb het nu over 'een significant other'. Als je het hebt over een gezellig sportmaatje, of een vriendin met wie je samen muziek maakt (om maar eens wat zijstraten te noemen) dan maakt het me geen moer uit hoe goed ik met iemand kan praten over whatever je aan diepgaande onderwerpen kunt bedenken.

Pollie

Pollie

16-03-2012 om 14:38

Silone

Ik ben helemaal geroerd door je lieve woorden. Ik heb namelijk ook haar levenlang een best wel moeilijke en complexe relatie met mijn dochter, ik dank je voor je compliment, dan ben ik toch goed bezig )

Pollie

Pollie

16-03-2012 om 14:39

Voor de rest

Voor de rest, ik ben niet zo geinteresseerd in de veranderde discussie, het ging mij om pubermeiden en -jongens (ik vrees namelijk dat mijn zoon ook nog in zo'n situatie terecht komt). Veel plezier verder!

Ely

Ely

16-03-2012 om 17:16

En nog een

Polly: ik vind je posting van 13:13u prachtig. Ik sluit me er bij aan en ik sluit me aan bij het compliment aan jou en geef ook compliment aan je dochter, zoals je het zelf al schreef: knap dat ze verderkijkt dan haar voortuin. Ik hoop dat ik over tig jaar ook zo trots mag zijn op mijn dochter

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2012 om 01:01

Margje

In je een na laatste reactie: Niemand zegt dat iemand met een lage opleiding \'dom\' is.
In een eerdere reactie: Toch geldt voor mezelf werkelijk dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die niet hoogopgeleid is. Echt. Ik knap zo ontzettend af op domme mannen.
Jij bent het toch echt zelf die domme mannen koppelt aan niet hoog opgeleid. Eromheen put je je misschien uit in verklaringen dat je het anders bedoelt, maar het kwaad was al geschied
Hoewel ik in zekere zin begrijp wat jij bedoelt als je het hebt dat je meer 'hebt' met niveaugenoten en dat je ook meer vrienden hebt op jouw niveau dan lager, blijf ik het bijzonder vinden hoe er door hogeropgeleiden tegen lager opgeleiden aangekeken wordt. Het woord 'hautain' komt bij me op. Ondanks dat je verklaart dat 'slim' niet automatisch gekoppeld is aan vwo/uni, denk ik dat de eerste selectie al valt of staat bij dat onderdeel. Tegen dat iemand door middel van intelligente gesprekken heeft bewezen toch iets in huis te hebben, ben jij al weer ergens anders. Ik zie dus een scenario dat als jouw zoon met een vmbo-basis meisje thuiskomt in jouw hersens rondspookt wat hij daar in vredesnaam mee moet.

Pollie

Pollie

17-03-2012 om 09:02

Ely

Sorry, mijn laptop doet al een paar dagen raar, hij sloeg net op hol. Dit is de juiste posting, de rest mag delete worden.

Ely, Ook bedankt. Ik begin bijna te blozen. Dochter is gelukkig niet de enige met zo'n nuchtere kijk. Gelukkig maar, is er nog kans voor mijn zoon op een "goed" vriendinnetje. Dat (V)MBO blijft maar een stempel houden, terwijl de populatie anders is dan "vroeger" en gezien de vele draadje die hier in Ouders en School lopen over kinderen die een lager schooltype als advies krijgen ook niet (geheel) terecht is.

Ely, ik weet niet hoe oud je dochter is maar ik neem aan dat je nu toch ook trots op je dochter bent

Ely

Ely

17-03-2012 om 09:25

Apetrots polly )

Mijn meisje is nog geen twee en ik ben apetrots op haar . Maar dat ze openstaat voor iedereen is denk ik nu nog iets vanzelfsprekender dan straks , vandaar...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Lentezon!

Lentezon!

17-03-2012 om 10:26

P, helemaal niet vervelend

Ik denk dat Kaaskopje heel goed weergeeft hoe het zit en dat proef ik ook uit de postings van Margje. Ze wringt zich wel in allerlei bochten maar het leed is idd. al geschied.

Ik vind dat het merendeel op OOL nogal Hautain doet over mbo'ers laat staan VMBO'ers.

Pollie, en superdochter heb je en laat haar maar lekker genieten van al die leuke contacten!

Pollie

Pollie

17-03-2012 om 11:20

Mooi zo, ely

Gelukkig maar Leuk trouwens dat ook mensen met (veel) jongere mensen meedenken over pubers. Pubers zijn leuk maar ook een uitdaging voor ouders.

Pollie

Pollie

17-03-2012 om 11:23

Lentezon

Wat mij opvalt over het VMBO is dat de docenten erg betrokken zijn. Ze zijn echt bezig om uit die smeltkroes van leerlingen iets goeds te brouwen, om het beste uit hen te halen. Tenminste, bij zoon op school. Bij dochter is men over het algemeen een stuk onverschilliger. Eigenlijk vind ik dat die enorme groep VMBO'ers (en dat is een grote) en hun leraren tekort wordt gedaan.
En ja, als dochter zich houdt aan onze afspraken, dan kan ze lekker genieten.

Anno

Anno

17-03-2012 om 11:25

P (ot)

P : "Er is je al 2x gewezen op het feit dat Margje zelf haar posting gecorrigeerd had maar je blijft citeren uit die posting."

eh....en jij bent de juf?Kaaskopje moet daarom maar haar mond houden omdat het nu voor de 3e keer gezegd wordt? Ik sta volledig achter de posting van kaaskopje en ook achter die van lentezon. Dom is dom en dan kun je het later vergoeilijken, maar dat helpt dan toch niet meer zo.

Sancy

Sancy

17-03-2012 om 11:35

Ha (en anno)

Heeft het nog zin om te zeggen dat ik Margjes vertyping al doorhad vóórdat ik haar correctieposting gelezen had?

En Anno, geen idee of je die nick nu even gebruikt of dat je al eerder een reactie hebt gepost in deze draad onder die naam. Ik vind het flauw en laf om je achter een dergelijke nick te verschuilen. Gelukkig zal P. wel weten hoe ze dergelijke reacties moet inschatten.

Anno

Anno

17-03-2012 om 11:54

Sancy ot

heel slim dat jij dat al doorhad..

Mijn nick hoef ik je niet uit te leggen, dat gaat je namelijk niets aan, jouw naam is ook een nick en even anoniem als elke andere.
Toch zal ik het doen, zodat je misschien je woorden "flauw en laf" kunt terugnemen.
In mijn eerste posting op 15 mrt om ik meen om 11.12 uur, maar ben de tijd even kwijt, had je kunnen lezen dat ik een opmerking maakte over mijn hoogopgeleidde partner die geen gesprek kan voeren.
Omdat dat iets persoonlijks is, heb ik de naam Anno aangenomen.
Tevreden?

Mijn reactie naar P hoeft ze niet in te schatten. Het staat er zoals het er staat en in een andere posting onder mijn vaste naam had ik dit ook geplaatst, maar men mag maar met 1 naam in een draadje posten niet waar?

Terug naar het topic.

Tineke

Tineke

17-03-2012 om 11:55

Grappig

Dat het woord 'dom' anno 2012 zo'n taboe blijkt te zijn.

Where you stand depends on where you sit

Ik krijg in deze discussie de indruk dat hoe je denkt over Margjes opmerking dat ze alleen een relatie zou kunnen hebben met iemand die intellectueel compatibel is, sterk samenhangt met het eigen opleidingsniveau.

Kaaskopje denkt dat Margje iemand zonder hoge opleiding bij voorbaat geen kans zou geven. Kaaskopje, ik denk dat dat voor een deel projectie is van jou.

Chris

Anno

Anno

17-03-2012 om 12:28

Chris

ik denk dat je mis zit en dat dat niet voor iedereen zal gelden.
Dom is een negatief woord, ik ken geen zin met "dom" die positief is bedoeld en heel simpel gezegd is dat gewoon niet aardig.

Fiorucci

Fiorucci

17-03-2012 om 12:36

Over nicks...ot

Heel apart, we schrijven hier bijna allemaal zonder uitzondering met een nick, en heel veel van ons hebben gelegenheidsnick, voor die keren dat je iets schrijft wat gevoelig ligt. En toch menen we steeds weer diegenen aan te mogen vallen die dan van die gelegenheidsnick gebruik maakt. Of is het soms een kwestie van: ik heb hier niks tegen in te brengen, dus laat ik maar over die gelegenheidsnick beginnen?

Vic

Vic

17-03-2012 om 12:50

Gevoeligheden

Het onderwerp ligt bij mij, meisje uit arbeidersmilieu zonder academische opleiding, ook wat gevoelig. Qua iq doe ik waarschijnlijk niet onder voor 'jullie', maar de opleiding is er 'nooit van gekomen' (luiheid, omstandigheden, etc.). Het kan mij verder niet boeien op welke gronden anderen hun partnerkeuze maken. Persoonlijk heb ik dan weer niet zoveel met kale mannen, maar dat is geen keihard criterium als het erop aan komt. Mijn zusje is wel eens 'afgekeurd' door de ouders van een vriendje. Vriendje (geen groot licht overigens) deed TU en zijn ouders waren hoogleraar en universitair docent. Zo'n meisje van de pabo vonden ze dan wel aardig, maar dat was natuurlijk geen serieuze optie voor de toekomst. Gelukkig heb ik nu een leukere zwager
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen... Het is natuurlijk prima als je selecteert op een bepaald intellectueel niveau. En gelukkig is de wereld diverser dan onze eigen OO gemeenschap, anders zouden degenen met een gemiddeld iq maar overschieten. En het is natuurlijk ook handig om eens bij jezelf te bedenken of je vind dat je echt reëel bent om van mannen (mensen) te verwachten dat ze gepromoveerd zijn om mee te mogen tellen. (er gaan weken voorbij dat ik geen mensen spreek die gepromoveerd zijn

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2012 om 13:50

Dan wijs ik er jou nu voor de eerste keer op dat mijn reactie aan Margje gericht was en dat je vrij bent om het te lezen.

Kaaskopje op het werk

margje van dijk

margje van dijk

17-03-2012 om 14:00

Nou, kaaskopje

Omdat je zo aanhoudt zal ik dan toch maar zelf reageren. Ik word wel een beetje moe van je.

Je mag concluderen wat je wil, voor mijn part concludeer je dan maar dat ik werkelijk opleidingsniveau koppel aan dom-zijn.

Ik heb blijkbaar een mening die gevoelig ligt (Kaatje heeft denk ik gelijk dat 'dom' blijkbaar een taboe is), maar het is wel eerlijk zoals ik in elkaar zit. En mensen als Vic, ik snap niet dat je je aangesproken voelt. Ik lees jouw bijdragen hier op het forum altijd graag. Ik zou jou nooit 'dom' noemen. Maar goed, ik geloof niet dat er nog iets is wat ik kan toevoegen zonder dat het nieuwe verwarring oplevert.

Chris zegt ook zoiets: je neemt jezelf als uitgangspunt, je bent zelf degene aan wie je alles relateert. Dat kan voor een ander heel anders liggen. We vinden toch ook niet allemaal iedereen leuk? Er zijn vast ook zat mensen die MIJN man niet leuk vinden. Nou, gelukkig maar, ik vind 'm wél leuk.

Margje

Oh en kaaskopje

Voor de goede orde, ik lees jouw bijdragen ook altijd graag.

Chris

Coco

Coco

17-03-2012 om 16:21

Cobi (o.t.)

"Zo snap ik bijvoorbeeld niet waarom mensen uit alle lagen van de bevolking zo op kunnen gaan in dom, saai spel waarin 22 mannen (over wiens gemiddelde intelligentie ik me maar geen oordeel aan zal matigen)eindeloos dommig achter een bal aanhollen."
Dat die mensen het leuk vinden om daar naar te kijken, daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Dat ze het leuk vinden om er vervolgens over te ouwehoeren, vooruit dan maar. Maar dat ze dan ook nog eens ademloos gaan zitten kijken naar een televisieprogramma waarop een stel (meestal) mannen er urenlang en dag in dag uit over zitten te ouwehoeren, daar kan ik persoonlijk met mijn verstand niet bij.....

Tineke

Tineke

17-03-2012 om 16:48

Kleuters

Kleuters spelen het liefst samen met kinderen in dezelfde ontwikkelingsfase. Het kind dat graag een rollenspel speelt kan niets met het leeftijdsgenootje in de manipulatieve fase van spel. Dat is echt vol continu ruzie.
Zoiets geldt ook bij verliefd worden. Niks mis mee. Ik kan ook niks met een 'domoor' die het verschil niet eens kan horen tussen Bach en Mozart. Als geliefde, bedoel ik. En dat is niet elitair of arrogant bedoeld, laat staan neerbuigend.

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2012 om 17:12

Opleiding zegt niet perse iets over intelligentie

Hooguit kan het dom zijn om niet alles uit jezelf te halen wat er in zit .
Voor mij persoonlijk geldt (net als bijv Margje) dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die (veel) 'dommer' is. Ik heb wel eens een tijd een relatie gehad met een 'domme' man en ik werd gewoon altijd erg ongeduldig en geirriteerd als hij me niet of niet snel genoeg begreep. Puur een tekortkoming van mij hoor, was verder een lieve jongen, die nu een prima baan heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.