Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


Ik heb ook een klassieke fiets maar de volgende wordt zeker een e-bike. Een paar keer op pad geweest met een e-bike en vond het heerlijk. 

harryindewarry schreef op 02-07-2021 om 07:10:

En zo trots vertellen hoeveel kilometer ze gefietst hebben .Ik vol bewondering oh geweldig wat n afstand en als ik dan doorvraag hebben ze n elektrische fiets .niet zo.n kunstje meer.😅

Waarom niet?

Op een e-bike moet je ook gewoon trappen, het is geen scooter.

Ik heb zelf geen e-bike, maar ik vind het wel een geweldige uitvinding.

Zeker voor scholieren/forenzen die elke dag een eind moeten fietsen. Fietsen naar school/werk hoeft helemaal geen afzien te zien en het is iets heel anders dan voor je lol gaan fietsen op een zondagmiddag. 

Ik fiets veel voor mijn lol op de racefiets en voor de dagelijkse dingen heb ik een gewone fiets. Maar een ebike lijkt me best leuk voor erbij. Voor lange, relaxte fietstochten met mijn man. 

Ik zie heel veel ebikes hier in de buurt. Ook steeds meer scholieren en die hadden eerder een gewone fiets. Wij hebben 1 ebike voor het hele gezin. Alles is hier 5 tot 10 km vandaan,  dus de kinderen fietsen sowieso 20 km per dag naar school en terug en daarnaast nog naar vrienden en naar de training. Wel lekker om dan ook eens de ebike te pakken. Zelf gebruik ik hem nooit. 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb een elektrische fiets. En het is niet zo dat fietsen dan geen inspanning kost. Tenminste niet met die van mij. Ik kom meestal bezweet aan op mijn werk en dat is 7 km. Moet ik zeggen dat ik meestal in stand 1 of 2 fiets (kan tot 5). Er is wel verschil in fietsen. Toen ik deze ging kopen op verschillende fietsen gefietst. En de fietsen waarbij je één trap deed en dan gelijk aan het eind van de straat was, vielen voor mij af. Ik wilde ook langzaam kunnen fietsen aangezien de kinderen nog jong waren.

En wat betreft trots zijn op het aantal kilometers, voor mij is 20-25 km de max, met ondersteuning dus. Overigens kan ik met mijn fiets echt geen 40 km per uur. Boven de 25 geeft de fiets geen ondersteuning meer. Ik wordt zelfs regelmatig voorbijgefietst door scholieren op een gewone fiets. 🙂 Ik rijd zelf meestal 18-20 km per uur.

Gewoon trappen ja maar die de ondersteuning voelt het lichter,  je wordt er minder moe van een kunt dus langer door. 

Als mijn ouders hun familiefietsdag hebben gehad en ze vertellen dat ze 50 km hebben gefietst dan vindt ik dat een compliment waard.  50 km op elektrische fietsen voor de generatie 75 + is top. Ik weet ook dat ze niet op volle ondersteuning fietsen, omdat ze nog het gevoel willen hebben dat ze iets gedaan hebben. 

Als mijn buurman meldt dat hij wel 50 om heeft gefietst op zijn elektrische fiets (hij is begin 30) heb ik daar toch een ander gevoel bij. Hij rijdt meestal met flinke ondersteuning ook die 300 meter naar de supermarkt. Dat verdient minder applaus.

Ik heb een e-bike gehad en ben juist terug naar een "normale" fiets. Ik doe alles op de fiets. Man rijdt 's morgens om 6.00 uur met de auto weg en we hebben maar één auto. Ik fiets gemiddeld 25 km per dag. 

Hier in de buurt heel veel scholieren op een e-bike. Vooral de leerlingen van de dorpen. 

Ik heb de e-bike weg gedaan omdat ik er luie spieren van kreeg. Je gebruikt toch veel minder de spieren in je benen. 

Ik heb wel een goede stadsfiets. Iedere 3 jaar een nieuwe via het fietsenplan op mijn werk.

Ik heb een gewone fiets, gaat prima. Ik voorzie in de toekomst grote stroomstoringen cq tekorten en dan is het beroerd trappen met een ebike met lege accu.

Hier nog een gewone fiets. Man heeft sinds kort een E-bike, maar wel een waarbij je ook zonder ondersteuning kunt fietsen, anders kunnen we niet meer samen fietsen. Man gaat ermee naar zijn werk (als het weer mag) en dat is toch bijna 25 kilometer enkele reis. Dit zou hij anders met de auto doen. Hij is nu een keer geweest en hij is erg enthousiast. Het is in de avondspits net zo snel als in de auto.

Verder wordt hier alles onder de 10 kilometer gefietst tenzij er iets vervoerd moet worden wat niet op de fiets kan. Ook bij regen. Boodschappen doe ik ook de fiets (supermarkt is maximaal 1,5 kilometer afhankelijk van het merk). Kan echt makkelijk, grote mand en fietstassen. Alleen kratten bier is lastig maar die kopen we zelden. Man doet boodschappen liever lopend (er is ook een supermarkt op 500 meter). 

Ik erger me vooral aan mensen die voor elke meter de auto pakken. Vrienden van ons pakken al de auto om naar ons toe te komen, en dat is ongeveer 1,5 kilometer. Sorry maar ik vind dat zo stom. En dan zeuren als ze vaststaan in het verkeer (momenteel veel wegwerkzaamheden hier in de omgeving). Hun zoon wordt ook te pas en te onpas gehaald en gebracht en krijgt binnenkort zijn eigen auto (net 19).  
En dan klagen ze dat er geen plekje is om hem te parkeren, want tja wijk uit de jaren 70 met erg weinig plek. 
Het is in onze wijk niet beter trouwens kinderen kunnen niet meer spelen op straat want het staat bomvol met auto's.

Dan vind ik een elektrische fiets niet eens zo gek. 

Cookielover schreef op 02-07-2021 om 08:47:

[..]

Waarom niet?

Op een e-bike moet je ook gewoon trappen, het is geen scooter.

Bij een e-bike moet je ook trappen maar alsnog doe je zelf minder het werk. Met een gewone fiets moet je inmiddels veel harder trappen en constant trappen om tot de snelheid te komen dat een e-bike bied. Ook ben je sneller op je locatie dan een gewone fiets dus daar zit wel degelijk verschil in.

Rachel. schreef op 02-07-2021 om 09:25:

[..]

Bij een e-bike moet je ook trappen maar alsnog doe je zelf minder het werk. Met een gewone fiets moet je inmiddels veel harder trappen en constant trappen om tot de snelheid te komen dat een e-bike bied. Ook ben je sneller op je locatie dan een gewone fiets dus daar zit wel degelijk verschil in.

Ja, dat weet ik allemaal. Ik vond de opmerking van harryindewarry een tikje door de bocht. Een verre afstand fietsen, ook al is het op een e-bike, is best een prestatie. Je kunt de trapondersteuning instellen en ik denk niet dat iedereen zonder e-bike dat weet.

Mijn werk zit op een kilometer of 10, dat is nog te fietsen. Maar alleen als het droog is, meestal pak ik de auto. En tegenwoordig sleep ik vaak ook spullen mee, dat is ook lastig op de fiets. (Laptop, stapeltje papier en collegeblok, iets met kleding voor als het warm of juist koud is, flesje water, lunch, tussendoortje - soms past het niet in mijn fietstas allemaal want met alleen de laptoptas zit 'ie al zo'n beetje vol).

Ik heb niet de indruk dat ik vaker op de fiets zou gaan met een e-bike, dat is voor mij het criterium. Mocht ik baan krijgen op een kilometer of 15, dan zou ik het wel overwegen - om dan ook met wat minder goed weer en meer wind nog de fiets te pakken.

Een vriend van ons met flink overgewicht heeft een aantal jaar geleden een e-bike aangeschaft en doet sindsdien vrijwel alles op de fiets. Die is er wel flink mee afgevallen, maar hij fiets dan ook echt veel (en ver).

Sammy70

Sammy70

02-07-2021 om 10:28

Alle negatieve gedachtes die ik hier lees had ik een half jaar geleden ook. Mijn man heeft dus de scooter ingeruild voor een (goede, dure) ebike. Vorig jaar op vakantie in Nederland hadden we nog gewone fietsen en was onze max 25 km. Ik was gewoon van plan om op mijn eigen gewone fiets te blijven fietsen maar echt 10 minuten op zijn fiets en ik was om. Hij heeft weken gedaan over beslissen welke fiets en ik wist dat ik van zijn merk een iets goedkopere versie met korting van mijn werk kon krijgen dus meteen een uur erna al besteld. 

Op vakantie reden we nu 40-50 km en we zijn nog aan het opbouwen. Volgende vakantie nog meer. 

Wij zijn geen wandelaars en vinden het leuk om veel te zien onderweg. Wij wonen ook niet in een mooi gebied en met een rondje fietsen zie je dus altijd hetzelfde. 

Nee we gaan er niet mee boodschappen doen, er staat nog een boodschappenfiets. 

Ik lees wel een boel zaken uit onwetendheid. Prima maar echt je gaat wel anders denken als je een keer een goede ebike hebt geprobeerd. Je hoeft er niet meteen eentje te kopen hoor

Ja er zijn 5 standen (uit - eco- tour- sport- turbo) en met uit kun je gewoon naar de fietsenmaker fietsen. Op onze fietstochten fietsen wij 90-95% op eco in Nederland. Alleen heuveltje op gebruiken we meer. Boven de 26 km doet de ebike helemaal niks meer aan ondersteuning dus ik haal daar geen 40 km mee (de max is op mijn fiets 32 geweest, heuveltje af). Als je voorbij wordt gesneld met 40 km per uur is er iets mis met jouw snelheidsbeleving of je hebt te maken met een speedpedelac (of een racefiets, die doen het zonder elektriek hard). Ik geloof ook niet dat er veel mensen zijn die op een gewone fiets niet meer kunnen fietsen en op een ebike wel. Het is geen scootmobiel, je moet nog steeds trappen. Wel als het om afstand gaat natuurlijk. Op volle ondersteuning fietsen is gewoon echt niet prettig. Dat weet je pas als je het gedaan hebt. Net alsof je in zijn 1 fietst op een fiets met meerdere versnellingen met wind mee. Dat doet niemand. 

Met een overladen fiets met boodschappen zodat je niet eens goed aan de kant kunt fietsen rijden is niet gevaarlijk? Waarom zou je voor 4 dg boodschappen meenemen? Ga vaker, ook gezond.

In een woonomgeving zou je er niet sneller dan 20 km per uur op moeten fietsen, Dus met straatjes van rechts. Dat is mijn inziens gewoon te gevaarlijk maar ik vind scooters etc ook gevaarlijk in die omgeving. Buiten de woonomgeving is het gewoon heerlijk fietsen op een ebike en ik zou als ik werk had op fietsafstand echt de auto laten staan met een ebike (alleen bij slecht weer in de ochtend niet maar ik wil niet nat op mijn werk aankomen, naar huis is geen probleem). 

Ik geloof er niet in dat iemand 300 meter fietst op zo'n ding op de hoogste stand, dat is echt heel erg onprettig. Ik vind het veel erger dat mensen voor kleine stukjes de auto pakken dan nu weer alle pijlen te gaan richten op ebikes die blijkbaar ook nog het winkelcentrum blokkeren. Auto's belasten het milieu toch vele en vele malen meer dan een ebike.

Dat mensen gevaarlijk rijden, irritant bellen en roepen etc heeft niets te maken met de ebike maar met die mensen zelf. Die kom je ook op de stoep tegen, op scooters, in hun auto en op visite. 

En ja mijn oom en tante van 80/90 mogen mij trots vertellen dat ze nog 100 km op een dag doen. Ze zouden gek worden als ze alleen maar 10 km rond hun huis mogen fietsen. Dan komen ze nergens meer. 

Ik heb er echt aan moeten wennen, ik ging snel te hard maar houd mij nu aan de 20/22 km buiten de bebouwde kom en max 15 binnen. En ja een spiegeltje is heerlijk, ook op een gewone fiets.


Ik (49 jaar) heb een gewone fiets en pieker er niet over om een e-bike aan te schaffen. Ik fiets dagelijks 13 km (enkele reis) naar mijn werk en dat is prima te doen. Regen en wind tegen is niet altijd een feest, maar ik kom wel lekker fris en wakker op mijn werk aan. 

Verder doe ik eigenlijk ook altijd alles op de fiets, en dat hoop ik nog heel lang zo te houden!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.