Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


TineWinkel schreef op 02-07-2021 om 21:42:

Hier heeft mijn man vorig jaar, toevallig net bij begin van corona, een e-bike gekocht. Hij moet 14 km fietsen naar kantoor - is daar sindsdien wel 2x geweest... Zijn oude gewone fiets hebben we ook nog steeds staan. De e-bike is meer voor algemeen gebruik en ondertussen rijdt jongste er het meest op, die werkt nu een half jaar voor Thuisbezorgd. Als je 4,5 (of 8) uur moet fietsen is een e-bike wel fijn. 

Moet de werkgever dan niet voor die fiets zorgen? Hoe zit het met verzekeringen en schades?

Briannaf schreef op 04-07-2021 om 11:53:

Ik denk dat in de toekomst meer mensen aan sarcopenie gaan lijden.

Dat is misschien een te sombere inschatting. Het gebruik van de e-bike laat zich immers uitstekend combineren met spierversterkende sporttrainingen. Goede kans dat men zich massaal daarmee gaat bezigen, zodra de eerste verschijnselen optreden van sarcopenie. De welvarende mens heeft de wereld aan zijn voeten liggen!

Sammy70

Sammy70

04-07-2021 om 12:14

Wilgenkatje- schreef op 03-07-2021 om 22:58:

Ik twijfel er niet aan dat een e-bike heerlijk rijdt en veel mogelijkheden biedt. Uiteraard, ze zijn niet voor niks zo’n succes.
Omdat ik niet van sporten houdt, is voor mij de (ouderwetse) fiets onmisbaar om mijn conditie en spierkracht op peil te houden. Fietsen helpt in onze tijd met zorgen om teveel stilzitten en toenemend overgewicht. Elektrisch fietsen helpt minder...

- en kost electriciteit; Zelf trappen is gratis 😎
Elektrische fietsen zijn zonder meer een zegen voor mensen met weinig conditie.

En hoe langer je op dat zadel zit hoe meer het helpt zolang je op dat moment niet meer kcal tot je neemt als wat je gebruikt. Dus meer kilometers maken en is meer tijd niet eten en meer bewegen. Zelf trappen is gratis, lopen is nog goedkoper, kost geen fiets. 

Sammy70

Sammy70

04-07-2021 om 12:16

Briannaf schreef op 04-07-2021 om 11:53:

Ik ben altijd vol bewondering voor oudere mensen die nog met een gewone fiets een heuvel opfietsen. Wij wandelen veel in het heuvelland en het is bijna een sport geworden om te kijken hoeveel er nog op eigen kracht een heuvel op gaan. Dat is bedroevend weinig en als er dan al eentje voorbij komt op eigen kracht denken we al snel dat hij er geboren is en zijn leven lang niets anders heeft gedaan. Sterke beenspieren en zo. Mijn vriendin probeert me ook aan een e-bike te krijgen, maar ik moet er niet aan denken. De kreet: "maar je beweegt zelf ook nog" kan dan wel waar zijn, maar aan spierkracht boet je wel degelijk in. Ik denk dat in de toekomst meer mensen aan sarcopenie gaan lijden ( Snellere afbraak dan aanmaak van spieren bij het ouder worden, waardoor de
spierkracht afneemt en het fysiek functioneren achteruit gaat. Dit verhoogt de kans op verminderde zelfredzaamheid en valincidenten). Dankzij de e-bike of hier: foetelfiets genoemd.

De mensen die jij nu op een ebike ziet zag je vroeger niet eens. Die bleven thuis of liepen een ommetje of pakten de auto en liepen een ommetje. En de mensen die je nu op een ebike ziet die vroeger op een gewone fiets zaten fietsen nu met gemak 2 of 3x zoveel kilometers. Dus nee ik geloof daar allemaal niet in. 

Uit de NRC van afgelopen april:

“Dat je op een e-bike minder calorieën verbrandt dan op een gewone fiets, valt uiteraard niet te ontkennen. Stel je weegt 70 kilo, dan leert een blik op de website calorieënverbranden.nldat je met 30 minuten e-biken zo’n 103 kilocalorieën verbrandt – een beetje afhankelijk van hoe enthousiast je meetrapt. De meeste e-bikes hebben vier standen: geen trapondersteuning, laag of ‘eco’, middel en hoog. Gewoon fietsen kost je in een half uur 331 kilocalorieën, en dan is er ook nog een goede kans dat je langer over je tochtje doet.

Maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Want stel: je vervangt niet je fietsrit, maar je auto- of brommerrit door een ritje op de e-bike, dan werk je wel degelijk meer aan je conditie dan je deed. En als je echt hard wilt fietsen, dan helpt de wet ook een beetje mee: die verbiedt trap-ondersteuning bij snelheden van meer dan 25 kilometer per uur. Wie harder wil op zijn reguliere e-bike, zal dus helemaal zelf moeten trappen. En dat vóélt niet alleen zwaarder dan op een gewone fiets, dat is het ook.

Volgens de Gezondheidsraad zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen. E-biken valt onder matig intensief bewegen. Toch waarschuwt consumentenvoorlichter Kees Bakker op de website van de Fietsbond: „Je wordt er een beetje lui van. Eigenlijk alle handelingen waarbij je extra inspanning moet leveren op een fiets, worden gemakkelijker met de elektrische fiets.”

Allemaal waar, maar ook voor zachtjes meepeddelen met je e-bike geldt de troostrijke tegelwijsheid die ook door lopers graag wordt gedeeld: No matter how slow you go, you’re still lapping everyone on the couch.”

Ik heb mijn e-bike nu twee jaar en ben sindsdien amper in het OV geweest om naar mijn werk te gaan.

Eerst vond ik de drie kilometer op een gewone fiets naar het station al een ramp, + trein + kwartier lopen. De 13 kilometer naar mijn werk doe ik nu vrolijk, door natuurgebieden heen.

Zodra je binnen de bebouwde kom met fietspaden zit, kun je beter overschakelen naar de laagste stand, dan heb je teveel mensen om in te halen.

Ik wil nooit meer anders.

😃

Jesse_1 schreef op 02-07-2021 om 09:51:

Mijn werk zit op een kilometer of 10, dat is nog te fietsen. Maar alleen als het droog is, meestal pak ik de auto. En tegenwoordig sleep ik vaak ook spullen mee, dat is ook lastig op de fiets. (Laptop, stapeltje papier en collegeblok, iets met kleding voor als het warm of juist koud is, flesje water, lunch, tussendoortje - soms past het niet in mijn fietstas allemaal want met alleen de laptoptas zit 'ie al zo'n beetje vol).

Ik heb niet de indruk dat ik vaker op de fiets zou gaan met een e-bike, dat is voor mij het criterium. Mocht ik baan krijgen op een kilometer of 15, dan zou ik het wel overwegen - om dan ook met wat minder goed weer en meer wind nog de fiets te pakken.

dat vind ik een rare redenatie. Nu zit je werk op 10 km en ga je niet fietsen (1) als het regent en (2) omdat je spullen niet in je fietstas passen. Koop je een grotere fietstas of je koopt er twee, dan past het wel. Of je neemt minder spullen mee, kan ook. 10 km fietsen duurt ongeveer een half uur. 
En als je werk verder is ben je van plan ineens wel fietsen? Past het dan ineens wel in je tas? Is regen dan geen probleem? 15 km op een e-bike is iets meer dan een half uur, uitgaande van 25 km/u, al haal je dat meestal niet omdat er stoplichten en andere wegen zijn en je niet constant 25 km/u kunt rijden. 

Goede middag!

Oehoe ... spannend! Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben een oud-Viva-gediende. En daar was ik Mamme-zel. Niks met ezel te maken, gewoon een verbastering van mademoiselle (juffrouw in het  Frans dus). Ik hoop dat jullie mij accepteren, ik zal mijn erge best doen om mij aan te passen aan de Nederlandse taal (en gewoontes ook, voor zover nodig) want ik ben Belgische. 


Tot zover.


Die fiets!

Gisteren was mijn man naar de supermarkt gereden, doet hij hoogst, hoogst uitzonderlijk. En toen hij terug kwam zegde hij me: gewone fietsen (die niet-elektrische) die zie je gewoon niet meer. En dat heb ik ook al eerder opgemerkt. Ik heb nu mijn tweede elektrische fiets. De eerste was een miskoop ondanks dat hij 2500 euro had gekost. Waren allemaal kwaliteitsmaterialen, behalve het frame. Dat trilde enorm. Niet stabiel dus. Ik heb die fiets voor 600 euro verder verkocht (4 jaar oud, 2000 km op de teller) en heb nu een Norta gekocht. Motor in de buis vooraan en middenmotor. Supertevreden. Ik ben niet meer jong, maar zeker niet stokoud, ik zet mijn fiets zo lang ik het ermee kan volhouden, in de laagste ondersteunstand. Want ik wil zelf nog moeite doen met lichamelijke inspanningen. Maar ... ik woon in een dorp, stel ik heb vers vlees gekocht op een zomerse dag in een naburig dorp, dan zal ik de ondersteuning verhogen om sneller thuis te zijn. Zodat mij vlees niet bedorven is als ik thuiskom. Ook bij naderend onweer en ik ben nog een eindje van huis, dan maak ik gebruik van de mogelijkheden van mijn fiets.

Dus, afsluitend kan ik zeggen: ik fiets met mijn elektrisch beestje met nauwelijks ondersteuning, tenzij er dringende zaken zijn, dan maak ik dankbaar gebruik van de elektriciteit om snel(ler) thuis te zijn.

Zo, de kop is eraf, nu nog 'reactie plaatsen'.

Ysenda schreef op 04-07-2021 om 12:00:

[..]

Moet de werkgever dan niet voor die fiets zorgen? Hoe zit het met verzekeringen en schades?

dat hangt er van af. Hij heeft m gewoon zelf gekocht, dus kunnen wij helemaal zelf bepalen wat we ermee doen. Of bedoel je dat mijn jongste een fiets voor het werk zou moeten krijgen? Ja, dat kan ook, een gewone Swap-fiets kun je krijgen of een km-vergoeding bij gebruik van eigen fiets. Van die km vergoeding moet je dan dus de reparaties betalen.

Sammy70 schreef op 04-07-2021 om 12:16:

[..]

De mensen die jij nu op een ebike ziet zag je vroeger niet eens. Die bleven thuis of liepen een ommetje of pakten de auto en liepen een ommetje. En de mensen die je nu op een ebike ziet die vroeger op een gewone fiets zaten fietsen nu met gemak 2 of 3x zoveel kilometers. Dus nee ik geloof daar allemaal niet in.

Zou het? In de zes jaar dat ik nu dagelijks dezelfde route van en naar werk rijd zie ik het aantal fietsers niet toenemen, het percentage e-bikes onder die fietsers wel. Inmiddels meer e-bikes dan gewone fietsen. Bakfietsen, die zie je al helemaal niet acculoos meer, terwijl dat 10 jaar geleden nog de gewoonste zaak van de wereld was.

Sammy70

Sammy70

04-07-2021 om 19:04

Volgens mij ging het hier over recreatief fietsen. Daar had ik het hier wel over. 

Cookielover schreef op 02-07-2021 om 09:47:

[..]

Ja, dat weet ik allemaal. Ik vond de opmerking van harryindewarry een tikje door de bocht. Een verre afstand fietsen, ook al is het op een e-bike, is best een prestatie. Je kunt de trapondersteuning instellen en ik denk niet dat iedereen zonder e-bike dat weet.

Dat is dus niet helemaal waar.ik noem maar n dwarsstraat.als mijn leeftijd genoten 65 plus kilometers fietsen moeten ze zelf weten .maar ze fietsen dat niet op n gewone fiets .maakt niks uit .de prestatie is er wel minder om. In mijn ogen .

En het gaat ook helemaal niet om het presteren het is geen wedstrijdje .maar ik hoorde jaren geleden nooit iemand vertellen hoeveel kilometer ze afgelegd hadden.😁

Ik vind het prima dat ze het doen en kunnen .het was maar gewoon het vaststellen van n feit.geen kritiek of commentaar.

letterkoekje schreef op 04-07-2021 om 14:32:

Goede middag!

Oehoe ... spannend! Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben een oud-Viva-gediende. En daar was ik Mamme-zel. Niks met ezel te maken, gewoon een verbastering van mademoiselle (juffrouw in het Frans dus). Ik hoop dat jullie mij accepteren, ik zal mijn erge best doen om mij aan te passen aan de Nederlandse taal (en gewoontes ook, voor zover nodig) want ik ben Belgische.


Tot zover.


Die fiets!

Gisteren was mijn man naar de supermarkt gereden, doet hij hoogst, hoogst uitzonderlijk. En toen hij terug kwam zegde hij me: gewone fietsen (die niet-elektrische) die zie je gewoon niet meer. En dat heb ik ook al eerder opgemerkt. Ik heb nu mijn tweede elektrische fiets. De eerste was een miskoop ondanks dat hij 2500 euro had gekost. Waren allemaal kwaliteitsmaterialen, behalve het frame. Dat trilde enorm. Niet stabiel dus. Ik heb die fiets voor 600 euro verder verkocht (4 jaar oud, 2000 km op de teller) en heb nu een Norta gekocht. Motor in de buis vooraan en middenmotor. Supertevreden. Ik ben niet meer jong, maar zeker niet stokoud, ik zet mijn fiets zo lang ik het ermee kan volhouden, in de laagste ondersteunstand. Want ik wil zelf nog moeite doen met lichamelijke inspanningen. Maar ... ik woon in een dorp, stel ik heb vers vlees gekocht op een zomerse dag in een naburig dorp, dan zal ik de ondersteuning verhogen om sneller thuis te zijn. Zodat mij vlees niet bedorven is als ik thuiskom. Ook bij naderend onweer en ik ben nog een eindje van huis, dan maak ik gebruik van de mogelijkheden van mijn fiets.

Dus, afsluitend kan ik zeggen: ik fiets met mijn elektrisch beestje met nauwelijks ondersteuning, tenzij er dringende zaken zijn, dan maak ik dankbaar gebruik van de elektriciteit om snel(ler) thuis te zijn.

Zo, de kop is eraf, nu nog 'reactie plaatsen'.

Hoi Mammezel, ik las je wel eens op het viva forum, ik was daar niet echt actief maar wel jarenlange meelezer. Hier ben ik ooit gekomen toen mijn kinderen klein waren en ik ben blijven plakken.

Doe maar niet te veel je best op de Nederlandse taal want het Belgische is vaak veel mooier! Groetjes

Bolmieke schreef op 04-07-2021 om 22:43:

[..]

Hoi Mammezel, ik las je wel eens op het viva forum, ik was daar niet echt actief maar wel jarenlange meelezer. Hier ben ik ooit gekomen toen mijn kinderen klein waren en ik ben blijven plakken.

Doe maar niet te veel je best op de Nederlandse taal want het Belgische is vaak veel mooier! Groetjes

Omdat ik de emoticons (nog) niet weet staan, is het in schrijftaal!

lovyou, lovyou, lovyou!

En bedankt voor het compliment over de Belgische/Vlaamse taal. Maar die heb ik niet uitgevonden, ik gebruik ze alleen maar.

Tot schrijfs!

Wij rijden gewoon nog op een normale fiets.

Vanmiddag hadden we het er toevallig over dat ook juist steeds meer VO leerlingen op een E bike rijden omdat het te zwaar voor ze is om 10 km heen en 10 km terug te fietsen

Stakkers zijn het en inderdaad zo'n ding kost een godsvermogen en je wordt er dik en lui van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.