Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


irmama schreef op 02-07-2021 om 20:24:

Ik vind het echt sneu al die 12 jarigen op een elektrische fiets als ze 5 km moeten fietsen.

Al die 12- jarigen die 5 km moeten fietsen? Goh, die ken ik dan weer niet. Hier minimaal 10 km enkele reis en dan zie ik wel veel elektrische fietsen. Ik fietste dat vroeger dagelijks zelf ook zonder moeite,  maar ik denk dat ik zo'n elektrische fiets wel heerlijk had gevonden hoor. 

Wat ik me afvraag: zou het technisch niet mogelijk zijn om menselijke beweging wat vaker om te zetten in elektriciteit? Bijvoorbeeld als het gaat om zo'n elektrische fiets, maar ook bij allerlei fitnessapparaten. Dat zou nu eens echt een ''win-win-situatie' opleveren! Degene die zich lichamelijk moet inspannen profiteert van al wat elektriciteit vermag en wekt met die inspanning zelf ook elektriciteit op.

Hier heeft mijn man vorig jaar, toevallig net bij begin van corona, een e-bike gekocht. Hij moet 14 km fietsen naar kantoor - is daar sindsdien wel 2x geweest... Zijn oude gewone fiets hebben we ook nog steeds staan. De e-bike is meer voor algemeen gebruik en ondertussen rijdt jongste er het meest op, die werkt nu een half jaar voor Thuisbezorgd. Als je 4,5 (of 8) uur moet fietsen is een e-bike wel fijn. Incidenteel gebruik ik m ook wel eens, bv. als ik 15 km moet fietsen om een pakketje bij iemand op te halen. Dan heb ik, voor mijn gevoel, de keus tussen e-bike en auto (ja, ik ZOU natuurlijk ook mijn gewone fiets kunnen pakken...) en als het dan droog is, pak ik de e-bike. Echt heel fijn om dan zowel heen als terug een windmee-gevoel te hebben. Maar ik merk wel dat het beduidend minder van mijn spieren vergt, je houdt je gewrichten er wel lekker soepel mee

Sammy70

Sammy70

02-07-2021 om 23:13

irmama schreef op 02-07-2021 om 20:23:

[..]

ik hoor het toch van mensen die er 1 hebben? Ze kunnen op een gewone fiets dan niemand bijhouden die altijd op een gewone fiets fietst.

Logisch maar dan heb je toch niet opeens helemaal geen conditie? Je bent het afgeleerd maar wat is daar nu erg aan? Het is echt echt echt niet zo dat fietsen op een ebike een soort scooter is!

Sammy70

Sammy70

02-07-2021 om 23:16

irmama schreef op 02-07-2021 om 20:24:

Ik vind het echt sneu al die 12 jarigen op een elektrische fiets als ze 5 km moeten fietsen.

Ik vind het ook sneu dat men met 16 op een scooter stapt en met 18 een auto koopt. Of dat 12 jarigen voor 5 km de bus pakken als de ebike ook kan. Waarom zo naar andere kijken? 


De gewone fietsen van nu fietsen ook veel lichter dan die uit de jaren 30-50. Waarom kopen al die tegenstanders niet zo'n oude zware oerdegelijke fiets uit die tijd? Daar krijg je pas conditie van. 

RK-ot

Ik roep ook al jaren dat ze de airco in sportscholen moeten laten draaien op stroom die door de bezoekers zelf wordt opgewekt. Ik vind het ook reuze zonde dat al die energie alleen maar als warmte de lucht invliegt. Of werken die displays op de loopband etc misschien wel op menskracht? 

Groeten,

Temet

Temet schreef op 03-07-2021 om 09:09: Of werken die displays op de loopband etc misschien wel op menskracht?

Groeten,

Temet

Naar mijn beste weten is daarvan helaas - nog! - geen sprake, terwijl je er misschien wel miljardair mee kunt worden als je een systeem weet te ontwerpen dat lichamelijke inspanning laat bijdragen aan de stroomvoorziening.

In de oorlog gebruikten ze daar al fietsdynamo's voor. Maar dan om verlichting te hebben.

Je hebt nog steeds dat soort apparaten/verlichting, voor landen met een onbetrouwbare stroomvoorziening. En ik snap serieus niet waarom zoiets niet gebeurt met fitnessapparaten.

Groeten,

Temet

Temet, ik denk dat het wel kan, maar als je zoiets op het stroomnet wilt aansluiten je te maken krijgt met allerlei eisen voor die aansluiting. En omvormers, melden bij je energieleverancier etc. Kijk eens naar hoe dat gaat met zonnepanelen.

Ik denk dat zoiets momenteel de investering nog niet waard is.

Hier nog een gewone fiets. Ik fiets naar mijn werk ( niet ver, maar toch), vervoer mijn kinderen op de fiets, haal de boodschappen op de fiets en alles binnen of net buiten mijn stad gaat met de fiets. 
Ik heb een tijdje terug overwogen om een andere baan te accepteren, in dat geval (15 km en grotendeels door de polder) was ik wel voor een ebike gegaan. 

Overigens heb ik maar een handjevol leerlingen met een ebike, maar dat zal meer aan de doelgroep liggen. De meeste zijn al blij dat ze überhaupt een fiets hebben.
Op de fietspaden zijn het vooral de mensen van middelbare leeftijd waar ik mij aan erger, blijkbaar geeft een ebike je dan het recht om anderen af te snijden. 


Als ik al die dames op zo'n electrische fiets langzaam peddelend, ontspannen rechtop, 24 kilometer per uur zie gaan krijg ik niet echt de indruk dat het slechts een lichte trapondersteuning is No way dat ze anders zo hard en toch relaxed kunnen fietsen. Ik merk dat vooral wat oudere e-bikers te hard gaan voor hun behendigheid en reactievermogen. Bij bochten of voorrangssituaties gaan ze dan paniekerig doen.

Ik vind het wel fijn, al die e-bikes. Stimuleert mij om harder te fietsen want ik wil ze per se inhalen.

skik schreef op 03-07-2021 om 20:24:

Als ik al die dames op zo'n electrische fiets langzaam peddelend, ontspannen rechtop, 24 kilometer per uur zie gaan krijg ik niet echt de indruk dat het slechts een lichte trapondersteuning is No way dat ze anders zo hard en toch relaxed kunnen fietsen. Ik merk dat vooral wat oudere e-bikers te hard gaan voor hun behendigheid en reactievermogen. Bij bochten of voorrangssituaties gaan ze dan paniekerig doen.

Ik vind het wel fijn, al die e-bikes. Stimuleert mij om harder te fietsen want ik wil ze per se inhalen.

Zo herkenbaar. Vrolijk peddelend aan de verkeerde kant van de weg (tegenstrooms op het fietspad) en als ik dan niet aan de kant ga (de stoep op bonken) zijn ze in paniek en gaan slingeren en schelden. Dame van 70 plus. 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-07-2021 om 22:58 Topicstarter

Ik twijfel er niet aan dat een e-bike heerlijk rijdt en veel mogelijkheden biedt. Uiteraard, ze zijn niet voor niks zo’n succes. 
Omdat ik niet van sporten houdt, is voor mij de (ouderwetse) fiets onmisbaar om mijn conditie en spierkracht op peil te houden. Fietsen helpt in onze tijd met zorgen om teveel stilzitten en toenemend overgewicht. Elektrisch fietsen helpt minder...

 - en kost electriciteit; Zelf trappen is gratis 😎
Elektrische fietsen zijn zonder meer een zegen voor mensen met weinig conditie. 

Ik ben altijd vol bewondering voor oudere mensen die nog met een gewone fiets een heuvel opfietsen. Wij wandelen veel in het heuvelland en het is bijna een sport geworden om te kijken hoeveel er nog op eigen kracht een heuvel op gaan. Dat is bedroevend weinig en als er dan al eentje voorbij komt op eigen kracht denken we al snel dat hij er geboren is en zijn leven lang niets anders heeft gedaan. Sterke beenspieren en zo. Mijn vriendin probeert me ook aan een e-bike te krijgen, maar ik moet er niet aan denken. De kreet: "maar je beweegt zelf ook nog" kan dan wel waar zijn, maar aan spierkracht boet je wel degelijk in. Ik denk dat in de toekomst meer mensen aan sarcopenie gaan lijden ( Snellere afbraak dan aanmaak van spieren bij het ouder worden, waardoor de
spierkracht afneemt en het fysiek functioneren achteruit gaat. Dit  verhoogt de kans op verminderde zelfredzaamheid en valincidenten). Dankzij de e-bike of hier: foetelfiets genoemd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.