Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer


PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 21:30

Ik moet 10 km fietsen. Ik woon aan de kust, de weg naar mijn werk is open en plat. het waait hier altijd hard, dus ik ben erg blij met wat ondersteuning.  Ik zet hem op de laagste stand, dan moet je zelf echt nog flink meedoen hoor. 

PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 21:37

Ik heb ook liever dat mijn kind van 16 op een elektrische fiets naar school rijdt dan op een brommer. 

PreciousJay68

PreciousJay68

05-07-2021 om 21:39

Want zou ging dat bij ons vroeger op de middelbare.  Alle jongeren van 16 waren klaar met die enorme afstanden fietsen en kochten massaal een brommer of snorfiets. 

(sry, kan mijn berichten niet editen)

De meiden op mijn school net zo goed. Iedereen reed op een scooter vanaf 16. Dan is een electrische fiets een stuk schoner en veiliger. 

Ja, vroeger kocht je gewoon een brommer en klaar. Tegenwoordig moet je daar eerst een rijbewijs voor halen, theorie en praktijk. En je mag met 16,5 al beginnen met lessen voor de auto. Kun je dat beter besparen. Daarnaast is een verzekering voor een brommer/scooter ook niet goedkoop.
Ik vind 10 km fietsen niet zielig voor pubers. Dat kunnen ze best. Het is denk ik ook wel een beetje een groepsding. Als er eenmaal een paar uit een groep een e-bike hebben wil de rest dat ook en op een gegeven moment kun je met een gewone fiets de groep niet meer bijhouden en dan gaan ouders overstag omdat ze niet willen dat hun kind buiten de groep valt.

Verkeersregels vergeten? 

Het lijkt wel of veel ouderen met de aankoop van hun elektrische fiets spontaan de verkeersregels vergeten. 

Net op de markt mijn fietstassen en mand volgeladen met groente,  fruit,  aardappelen,  kaas en brood.  Alles bij elkaar zo'n 16 kg. Daar wordt mijn fietstempo wel wat trager van een sommige bochten kan ik wat moeilijker nemen.  Een bocht waar ik aangeef naar rechts te gaan moet ik vervolgens een klein beetje meer op het midden van de weg gaan rijden om goed uit te komen (nog geen halve meter) Zit er @#$%@$ ineens een elektrische fietser rechts naast mij! Even inhalen omdat hij dacht dat ik toch niet rechtsaf zou gaan.  Allebei net niet gevallen maar heb wel een zere schouder nu. Bij die rotbocht gebeurt dat vaker altijd ouderen met elektrische fietsen. 

Zucht......

20 jaar geleden moest je ook al een brommerbewijs halen, dus wat dat betreft is er weinig veranderd. 

Voordat je je rijbewijs voor de auto hebt ben je zo een jaar verder en tot 18 mag je niet alleen rijden, dus ik vind het niet gek om voor die jaren middelbare school een electrische fiets te kopen. 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-07-2021 om 14:56 Topicstarter

Nou en of is het een groepsding, MamaE, En niet alleen voor pubers. Je moet er (als je je ouderwetse fiets wilt blijven gebruiken) mentaal tegen kunnen om constant ingehaald te worden door fietsers die op hun rijwiel zitten alsof het een comfortabele eettafelstoel is. De ervaring was voorheen dat iemand die door wie je werd ingehaald, eenvoudigweg sneller kon fietsen; geoefender, jonger, meer haast, wat dan ook. Nu is het 'alleen maar' die fiets. 

De makkelijkste weg is uiteraard jezelf ook zo'n fiets te gunnen. Opgelost,  Of? 

Zou grappig zijn als dit topic zo omdraait dat we straks allemaal een e-bike willen.😂

Wilgenkatje- schreef op 06-07-2021 om 14:56:

 Je moet er (als je je ouderwetse fiets wilt blijven gebruiken) mentaal tegen kunnen om constant ingehaald te worden door fietsers die op hun rijwiel zitten alsof het een comfortabele eettafelstoel is. De ervaring was voorheen dat iemand die door wie je werd ingehaald, eenvoudigweg sneller kon fietsen; geoefender, jonger, meer haast, wat dan ook. Nu is het 'alleen maar' die fiets.

De makkelijkste weg is uiteraard jezelf ook zo'n fiets te gunnen. Opgelost, Of?

Maar wat maakt het nu zo erg dat je er wat zuur en mopperig tegenover staat? 

"Mentaal tegen kunnen..milieu..comfortabele eetstoel..makkelijkste weg...opgelost of.."

Ik ben echt heel blij met mijn gewone fiets. Zelfs vandaag weer, door regen en tegenwind. Dan kom ik lekker moe thuis. 

  • Juist nu ik bijna 50 ben is het des te belangrijker om een goede conditie te hebben, mijn spiermassa op pijl te houden en de botontkalking tegen te gaan. 

Ieder zijn meug, maar doe mij maar dit! 

Maar dat je op een electrische fiets rijdt betekent niet dat je geen goede conditie hebt en je spiermassa niet op peil houdt. 

Ik heb fietsen nooit als sport gezien, meer als middel om van a naar b te komen. Als ik echt wil fietsen als sport, dan pak ik mijn racefiets, dat doe ik ongeveer eens per week. 

Plus 3x per week hardlopen (afstanden tussen de 5 en 21km), regelmatig skaten, zwemmen, suppen en wandelen. 

Mijn conditie en spieropbouw is dus prima en toch rij ik op een electrische fiets voor het gemak. Het hoeft elkaar niet uit te sluiten. 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-07-2021 om 22:33 Topicstarter

Zuur en mopperig. Dat wil ik niet zijn, maar inderdaad klinkt het wel zo. tja, wat zit erachter...
Ik heb het gevoel dat wij westerse mensen onszelf allerlei gemak en luxe gunnen en dat er op een dag een onbetaalbare rekening verschijnt. Of voor ons, of voor onze kleinkinderen, of voor andere wereldbewoners. Omdat we - onbedoeld, onbewust - zo enorm veel opmaken, vervuilen, verbruiken. Te veel, te makkelijk. 

 Omdat het kan. Omdat we ervan genieten. Nu. 


Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-07-2021 om 22:38 Topicstarter

@julali. Daar heb je gelijk in. Op een elektrische fiets kun je ook werken aan je conditie en spiermassa. Oudste dochter heeft me dat nog eens uitgelegd wat betreft haar elektrische fiets en de metingen die ze doet.

Nee, fietsen hoef je niet als sport te zien. Maar het is wel beweging, matig intensief of meer, en zeker als je niet graag sport vervult het een waardevolle functie. Net zoals de trap i.p.v. de lift, bijvoorbeeld. Over het algemeen zitten mensen van nu veel meer dan de mensen van vijftig jaar geleden. Zitten is het nieuwe roken, las ik ergens. 

Ik heb laatst een nieuwe fiets gekocht. Als ik het iemand vertelde kreeg ik steeds de reactie ‘Ah, elektrisch?’. Zo vreemd, kan toch ook gewoon nog zelf fietsen. Was echt verbaast dat iedereen zo reageert. 

M’n ouders hebben ook elektrische fietsen en die zijn steeds aan het ‘pochen’ over hoeveel km’s ze nou weer gemaakt hebben. Niet zo gek op een elektrische fiets 🤓. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.