Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


tsjor schreef op 29-05-2021 om 09:36:

Het duizelde me wat. Meestal maak ik een samenvatting van de belangrijkste maatregelen in een powerpoint voor mijn cursisten, maar nu lijkt het wel een wiskundige logica-opgave: als dit dan dat, per vierkante meter.

We hadden ooit een intelligente lockdown, kunnen we dan niet een intelligente heropening doen, waarbij bepaalde noties overeind blijven? Zoveel gedetailleerde regels, dat leidt toch tot verwarring?

Wat ik ook jammer vind is dat we nog steeds aangesproken worden met een vermanend vingertje: denk eraan.... Had nou eens even positief gesproken: dankzij het feit dat veel mensen zich aan de maatregelen houden en dankzij al die mensen die het aangedurfd hebben om zich te laten vaccineren, ook al zijn de vaccinaties door bijna evenveel onzekerheden omgeven als het virus zelf, dankzij al die mensen kunnen wij nu een volgende stap zetten. Waarvoor dank. Zoiets had ik wel een keer willen horen.

Tsjor

Haha, ja dat zou helpen

Maar inderdaad zijn het veel teveel regeltjes. Ze hadden zich moeten richten op de inwoners en de bedrijven apart via de website moeten informeren. Want dan is het best simpel: alles is weer open maar met minder mensen of met testen. Behalve grote discotheken en evenementen. En de mondkapjes en 1,5 meter gelden nog steeds. En laat je vooral vaccineren. 

Zoiets. 

Ik vind dat je het best mag benoemen, want dat is toch de werkelijkheid: ik heb me laten vaccineren met AstraZeneca, terwijl de onderzoeken naar bijwerkingen en effectiviteit nog liepen en er steeds weer nieuwe observaties waren.

De vaccinaties zijn ontwikkeld binnen 1 jaar, wat ongelooflijk snel is. De onzekerheid rond de vaccins wordt nu uitgebuit door de viruswaanzinnigen. Hun oplossing: niet vaccineren; draagt niet bij aan de heropening van de samenleving. De mensen die het risico genomen hebben en de stap hebben gezet om zich wel te laten vaccineren dragen daar wel aan bij.

Maar ik vind dat je zeker mag benoemen dat de ontwikkeling van de kennis van het virus ongeveer gelijk op is gegaan met de ontwikkeling van het vaccin. Tot nu toe wordt bijna elke maand wel een keer de vraag gesteld: wat is deze variant; en is het vaccin daartegen bestand? Dat is de realiteit van nu. De meeste mensen kunnen daar gelukkig goed mee omgaan en nemen een gecalculeerd risico. Sommige mensen kunnen daar niet mee omgaan. Op zich geen probleem, maar de mensen die het wel aankunnen zorgen ervoor dat de samenleving weer open kan gaan; waar iedereen dan van kan profiteren.

Tsjor

Nee, ze zijn al veel langer bezig met het ontwikkelen van een sars-vaccin. Het is niet zo dat dat pas begonnen is in maart 2020. Dat maakt dat het niet helemaal nieuw is (wat veel mensen denken). 

EmmaT schreef op 29-05-2021 om 10:07:

Nee, ze zijn al veel langer bezig met het ontwikkelen van een sars-vaccin. Het is niet zo dat dat pas begonnen is in maart 2020. Dat maakt dat het niet helemaal nieuw is (wat veel mensen denken).

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-het-nieuwe-coronavirus/de-5-meest-gestelde-vragen-over-coronamedicijnen-en--vaccins

Laat ik als eerste zeggen dat ik blij ben met de versoepelingen die op stapel staan, echt het wordt tijd dat Nederland weer "open" gaat. 

Wat ik jammer vind is dat er zo weinig vooruitzichten zijn voor mensen in de kantoorbanen. Het motto is nog steeds werk zoveel mogelijk thuis. Maar ook deze mensen hebben behoefte aan direct contact met collega's.  Dat vergaderen via zoom is bijzonder efficiënt je loopt niet met collega A van de kantoortuin naar de vergaderruimte waarbij je even belangstellend kunt vragen hier het thuis gaat. Je kunt tijdloos schakelen van een vergadering op je eigen standplaats naar een vergadering op het hoofdkantoor waardoor een kop koffie pakken of soms zelfs lunchen er bij inschiet. Sinds blijkt ontwerp werk van weken zo de prullenbak in te kunnen,  omdat de collega's uit de werkplaats de gevraagde foto's  niet precies genoeg hebben gemaakt als man eindelijk weer eens naar kantoor mag na het indienen van 3 aanvragen om te mogen komen

Mijn man zit er echt een beetje doorheen,  100% naar kantoor hoeft echt niet voor hem maar naar kantoor/ de werkplaats kunnen komen als hij dat zelf nodig acht zou wel fijn zijn. 

Hij maakt ontwerpen voor de renovatie van hele grote machines die niet mee naar huis kunnen. 

Haaknaald schreef op 29-05-2021 om 10:34:


Wat ik jammer vind is dat er zo weinig vooruitzichten zijn voor mensen in de kantoorbanen. Het motto is nog steeds werk zoveel mogelijk thuis. 

Daar is toch niets specifieks over gezegd? I.i.g. niet benoemd 'werk thuis als het kan' of zo iets.  Ik denk dat ze dat aan de werkgevers zelf gaan overlaten. 

Er is gezegd werk zoveel mogelijk thuis. En aangezien de directie van bedrijf van man graag het braafste jongetje van de klas is verwacht man er nog weinig van dat hij wat vaker naar kantoor mag. 

Een zinnetje als: vanaf 1 juli mag iedere werknemer weer 1 dag per week naar kantoor had hem wat lucht gegeven, en ons als gezin ook. 

Wonen niet heel ruim, 2 kinderen klaar met examens we zitten elkaar steeds meer in de weg.

Dit is het advies wat betreft thuiswerken:

"Het advies blijft om thuis te werken, tenzij dit niet anders kan. Samenkomsten van interne teams voor bijvoorbeeld training, ontwikkeling en scholing zijn wel weer toegestaan."

Bij de vragen na de persconferentie werd gezegd door Hugo de Jonge dat het zeker tot na de zomervakantie thuiswerken is en ook de mondkapjes. Zelf denk ik dat de meeste bedrijven wel weer opstarten met op locatie werken. Ik merk dat zelfs al bij de overheid. 

Pief schreef op 30-05-2021 om 11:42:

https://www.gelderlander.nl/politiek/de-jonge-tweede-helft-augustus-heeft-iedereen-tweede-prik-1-september-van-alle-maatregelen-af~a470d376/

Dit is lekker nieuws Einde van alle maatregelen verwacht op 1 september.

Dat zou mooi zijn, is vlak voor mijn verjaardag!

Van mij mag het wat meer afstandhouden en betere hygiëne best blijven. Ik heb afgelopen winter geen bronchitis aanvallen gehad. Zoon geen longontsteking die hij normaal vaak wel heeft. 

Ik had al weinig sociaal leven, dus dat was voor mij nu niet heel anders. Voor de mensen die beter gedijen met reuring is het fijn weer terug naar normaal.

Tango schreef op 28-05-2021 om 21:40:

Ik vind theater en bioscoop ook meer iets voor de herfst of winter. Ik zou wel weer eens een keertje naar de sauna willen, en dan wel eentje met veel buiten-mogelijkheden. Gaan die nu eigenlijk ook weer open? Want daar hoor ik niets over.

Wat zijn mensen toch verschillend. Dat je liever naar de sauna gaat dan weer een keer naar theater. Alsof theater iets voor de winter is. Nou ja in een land waarin de minister vindt dat theater of musea sowieso niet-essentieel zijn "want je kunt ook een dvd kijken" zou ik me nergens meer over moeten verbazen

https://www.concertgebouw.nl/lunchconcerten

Dat kan dus ook weer! Zoon en een vriendin hebben nog steeds een 'raincheck' staan.

Maar vooral verlang ik weer gewoon naar de verjaardagen, en bruiloften, bij familie, en lustrum en logeerpartijtjes bij familie. Het word tijd dat ik eens een rondje maak wie er nog niet gevaccineerd is.

En afgelopen week alweer plannen gemaakt voor mijn vrijdagavond vriendinnenavond.

Man en ik hebben vanaf het begin buitenshuis gewerkt omdat thuiswerken met onze beroepen niet kan. 

Over op de valreep gesproken. Ik heb vrijdag mijn tweede prik gehad.


En kreeg mijn man met het oog op zijn eerste prikafspraak zaterdag te horen dat hij positief getest was. Hij is boos dat nu zijn afspraak niet door kan gaan. Hij heeft geen klachten.

Voor mij is het raar om verplicht een week niet te werken als ik zelf niets mankeer. Ik ga straks maar met een voek in de tuin zitten.

Mevrouw van de GGD belde mij op nadat ze met mijn man had gebeld om te zeggen dat mijn man positief getest was. Volgens mij had die mevrouw ergens een link gemist. 🤔

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.