Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


EmmaT schreef op 16-06-2021 om 08:00:

[..]

dan hebben we het over mondkapjes. Vind je dat dat ook geldt voor jongeren aan wie dringend wordt "geadviseerd" zich te laten testen bij terugkeer uit Spanje of Portugal? Dat is niet te handhaven maar ik maak me er iets meer zorgen over.

In feite is in Nederland geen enkele maatregel te handhaven als een meerderheid zich er niet aan houdt. Daarvoor zijn er bij lange na niet genoeg boa's en politie. Gelukkig maar, zou ik zeggen. 

Ik denk dat het niet slim is geweest om het reizen al open te gooien. Dat is nu net een maatregel die wel bewezen heel goed werkt: zorgen dat nieuwe varianten niet zo makkelijk binnen kunnen komen. De huidige variant laat zich goed beperken door 1 prik,  de Delta- variant minder.  Het is nu net te vroeg voor de Delta-variant, die moeten we nog even buiten de deur houden. Had reizen vrijgegeven vanaf 1 juli,  dan hebben de mensen boven de 60 vrijwel allemaal twee prikken gehad. 

Die oproep aan specifiek jongeren vind ik dan wel weer wat apart. Hebben we dan niks geleerd van het stigmatiseren van groepen in deze crisis? Geef dan iedereen die in die gebieden is geweest dat advies.

EmmaT schreef op 16-06-2021 om 08:00:

[..]

dan hebben we het over mondkapjes. Vind je dat dat ook geldt voor jongeren aan wie dringend wordt "geadviseerd" zich te laten testen bij terugkeer uit Spanje of Portugal? Dat is niet te handhaven maar ik maak me er iets meer zorgen over.

ik vind dit nou echt weer zo'n onaardig verzoek. Gaan ze weer jongeren ergens van de schuld geven? Waarom worden oudere mensen niet opgeroepen om zich ook te laten testen? Er zijn veel meer oudere mensen in het buitenland dan jongeren en ook die mensen komen onder de mensen. Niet alle jongeren zijn feestbeesten en niet alle oudere mensen blijven de hele vakantie in hun eigen accommodatie 

Een van mijn beste vriendinnen is op vakantie in het buitenland. Het was nog even paniek vooraf omdat haar vakantiebestemming van kleur verschoot en niet meer mocht van het land zelf. In alle haast werd een vergelijkbare bestemming gezocht en gevonden, met iets andere data. Ik heb me voorgenomen om haar een week te mijden als ze terug is. Want inderdaad wie zegt dat alleen jongeren terugkomen met een besmetting? En ik ben dan wel al een keer gevaccineerd maar wordt ook behandeld met afweerremmende medicijnen. Dus hopelijk gaat dat wel goed met de vaccinatie maar geen garantie.

Ook als je gevaccineerd bent kun je het virus nog oplopen en overdragen. Allemaal onverstandig, maar ja, de economie en het kan. In dit geval is het gewoon gewenning. Graag weer willen doen wat je elk jaar doet om deze tijd.

Het gaat over jongeren die hun eindexamen hebben gedaan en dat (terecht) willen en ook eindelijk kunnen vieren in groepsverband. Het is inderdaad wel erg makkelijk om ze overal maar weer de schuld van te geven. Er gaan wel meer mensen op vakantie. Waarom niet aan iedereen het (vrijblijvende) advies geven om te testen? Ik hoop dat het goed blijft gaan. Het vaccineren gaat erg snel op dit moment, de vaccins doen hun werk goed, de vaccinatiebereidheid is weer gegroeid en er is een kans dat het venijn dit keer niet in de staart zit. 

Het is inderdaad erg raar dat alleen jongeren wordt gevraagd om zich te laten testen. Ouderen hebben net zo zeer maling aan de regels. Als je wil voorkomen dat mensen corona meenemen hierheen, moet je iedereen testen.

AnneJ schreef op 16-06-2021 om 08:49:

Allemaal onverstandig, maar ja, de economie en het kan. In dit geval is het gewoon gewenning. Graag weer willen doen wat je elk jaar doet om deze tijd.

Dat heet 'leven' AnneJ. Niet alles is economisch gemotiveerd of 'gij zult geen plezier maken als niet alle verplichtingen eerst helemaal af zijn'. 

Persoonlijk vind ik het ook niet handig dat reizen behoorlijk vrijgegeven wordt en ook omdat ik stiekem hoop dat er definitief minder gevlogen gaat worden . . Maar ik probeer er wel voor te waken dat ik mensen veroordeel voor hun 'gewenning' zoals jij dat noemt. Jouw opofferingen zijn voor jou ook opofferingen, anders zou je ze niet noemen. Voor anderen is het onmogelijk om het te doen zoals jij het doet. Moeten zij vanwege die pandemie handelen zoals jij handelt? Eigenlijk zet je hen weg als 'slachtoffers van hun gewenning' en ben jij in staat om 'daar boven te staan' . .?

gr Angela

Het is niet moreel het is praktisch Angela. Ik ben voorzichtig vanwege eigen gezondheid en anderen kunnen mij een probleem bezorgen.

Maar je houdt het niet bij jezelf AnneJ, NIVEA zeg maar. Niet Invullen Voor Een Ander.

"Voor anderen is het onmogelijk om het te doen zoals jij het doet. Moeten zij vanwege die pandemie handelen zoals jij handelt? Eigenlijk zet je hen weg als 'slachtoffers van hun gewenning' en ben jij in staat om 'daar boven te staan' . .?" 

Sterker nog , er zullen mensen zijn in jouw gezondheidssituatie die niet kunnen opbrengen wat jij opbrengt. En daar heb je dus een waarde oordeel over. En dat is zelfs het probleem niet, want het is jouw mening  over mensen. Maar verpak het niet in 'economische' of 'morele' argumenten. 

gr Angela

Jesse_1 schreef op 15-06-2021 om 21:13:

[..]

Eh... de mondkapjes gaan nog helemaal niet weg hoor! (Op termijn wel als het goed is, maar er is zeker nog geen datum voor genoemd).

als ik het goed had begrepen gaan in september misschien de mondkapjes weg toch? Tenminste, als het de goede kant opblijft gaan zoals nu natuurlijk.

Rachel. schreef op 16-06-2021 om 10:47:

[..]

als ik het goed had begrepen gaan in september misschien de mondkapjes weg toch? Tenminste, als het de goede kant opblijft gaan zoals nu natuurlijk.

Dat was de oorspronkelijke planning. Ik verwacht het al veel eerder. Het OMT loopt er al op vooruit in de media. 

Angela1967 schreef op 16-06-2021 om 09:51:

Maar je houdt het niet bij jezelf AnneJ, NIVEA zeg maar. Niet Invullen Voor Een Ander.

"Voor anderen is het onmogelijk om het te doen zoals jij het doet. Moeten zij vanwege die pandemie handelen zoals jij handelt? Eigenlijk zet je hen weg als 'slachtoffers van hun gewenning' en ben jij in staat om 'daar boven te staan' . .?"

Sterker nog , er zullen mensen zijn in jouw gezondheidssituatie die niet kunnen opbrengen wat jij opbrengt. En daar heb je dus een waarde oordeel over. En dat is zelfs het probleem niet, want het is jouw mening over mensen. Maar verpak het niet in 'economische' of 'morele' argumenten.

gr Angela

Vooral ook heel veel mensen die dat niet willen, denk ik.  En die het ook niet nodig vinden, de risico's anders inschatten. Ik heb een vriendin,  alleenstaande moeder met drie pubers en een ernstige chronische ziekte. De pubers gaan naar school, hebben vrienden. Dat is allemaal gewoon doorgegaan.

Pief schreef op 16-06-2021 om 10:57:

[..]

Vooral ook heel veel mensen die dat niet willen, denk ik. En die het ook niet nodig vinden, de risico's anders inschatten. Ik heb een vriendin, alleenstaande moeder met drie pubers en een ernstige chronische ziekte. De pubers gaan naar school, hebben vrienden. Dat is allemaal gewoon doorgegaan.

En het ingewikkelde is dat we - hopelijk - allemaal wel leven volgens het principe: 'jouw vrijheid eindigt op het punt dat het mijn vrijheid aantast'. Niemand was voorbereid op deze pandemie en wat het aan definitie-discussies van 'mijn en jouw vrijheid' zou opleveren. Het zal altijd ingewikkeld zijn, als het maar wel bespreekbaar blijft dat we met elkaar in een maatschappij willen leven die niet polariseert, maar zoekt naar oplossingen hierin.

gr Angela

Pief schreef op 16-06-2021 om 10:53:

[..]

Dat was de oorspronkelijke planning. Ik verwacht het al veel eerder. Het OMT loopt er al op vooruit in de media.

ja klopt het gaat nu allemaal heel snel ineens.

Pief schreef op 16-06-2021 om 10:53:

[..]

Dat was de oorspronkelijke planning. Ik verwacht het al veel eerder. Het OMT loopt er al op vooruit in de media.

ik zie echt enorm veel  mensen hier op winkel plein (overdekt) ineens zonder mondkapje lopen, ik houd hem nog wel op totdat het niet meer hoeft, en zelfs dan denk ik dat ik nog enorm mijn afstand houd.

Ben die afstand ook een beetje gewend geraakt denk ik, waardoor ik het nu juist oncomfortabel vind als iemand te dicht langs me loopt of staat.

ik zal denk ik echt wel flink moeten wennen als alles voorbij is, het is een soort van manier van leven geworden merk ik.

EmmaT schreef op 16-06-2021 om 08:59:

Het gaat over jongeren die hun eindexamen hebben gedaan en dat (terecht) willen en ook eindelijk kunnen vieren in groepsverband. Het is inderdaad wel erg makkelijk om ze overal maar weer de schuld van te geven. Er gaan wel meer mensen op vakantie. Waarom niet aan iedereen het (vrijblijvende) advies geven om te testen? Ik hoop dat het goed blijft gaan. Het vaccineren gaat erg snel op dit moment, de vaccins doen hun werk goed, de vaccinatiebereidheid is weer gegroeid en er is een kans dat het venijn dit keer niet in de staart zit.

Nou, wij kregen een brief van de school van mijn dochter. Bij thuiskomsr uit Mallorca bleken er veel leerlingen besmet te zijn geraakt. Nu gaan ze bij elkaar examenfeestjes vieren. GGD heeft de school gevraagd leerlingen op te roepen zich te laten testen, ook als ze geen klachten hebben. Ik las vanmorgen in de krant dat er meer scholen waren. Nietnecht kwestie van schuld geven, maar ze even vragen alert te blijven. Zij zijn nu eenmaal de eerste groep die echt naar buitenland zijn gaan vakantie vieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.