Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

costa

costa

27-09-2009 om 19:40

"erge" woorden

In gezondheid was een ot discussietje ontstaan over "erge" woorden. Iemand had het woord ongi gebruikt voor ongesteld zijn. Dat vind ik niet zo heel erg, maar wat ik zelf zó irri (haha grapje, irritant dus) vind als mensen het over "de kids"hebben. En wat zijn jullie erge woorden??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sharon

Maar dat is toch iets van heel vroeger? De glazendoek, de kopjesdoek en de theedoek?

Vic

Vic

28-09-2009 om 12:00

Een vaatdoek natuurlijk

Theedoeken heten ook wel vaatdoeken, en vaatdoeken heten eigenlijk gele doekjes of aanrechtdoekjes.

Agnet

Agnet

28-09-2009 om 12:02

Tut, vent

Doe je tut uit je mond, roept mijn zus regelmatig tegen haar 5-jarige zoon (jawel, hij is 5). Tut? Een speen heeft hij in zijn mond, geen tut.

Mijn jongste had een logopediste die het altijd had over "mijn vent kookt vandaag, mijn vent is laat thuis". Ik vond dat zo niet-aardig klinken.

En verder, zoals velen, kids, hubbie, ongi, klussen, NOD.

Meis vind ik wel weer heel lief klinken.

Vic

Vic

28-09-2009 om 12:11

Hubbie

Dat gebruiken mensen toch alleen maar hier? Ik heb nog nooit iemand irl het woord hubbie horen gebruiken.

Kiki

Kiki

28-09-2009 om 12:27

Oei, ik gebruik best een hoop van die woorden

in ieder geval de verkleinwoorden. Ik let tegenwoordig op dat ik vriendinnen heb en geen vriendinnetjes meer. Maar mijn zoon eet nog steeds een banaantje en een koekje en ik drink nog steeds een kopje koffie.

Ik heb ook een hekel aan het woord 'tut' Iemand gebruikt het voor het woord speen, maar een vriendin van mij gebruikt het ook voor haar vagina. Zit je daar in je blote tut. Nou kan ik die woorden dus echt niet meer los van elkaar zien. Dus als iemand zegt 'Doe je tut uit je mond' krijg ik heeeeeele rare associaties

Maar voor de rest heb ik een hekel aan een hele hoop dingen.

Ik heb een hekel aan: Boekie, doekie, koppie en inderdaad eurie's
Ik heb een hekel aan afkortingen: Ongi, ordie, afko's, (hoe verzin je het in vredesnaam, een afkorting voor het woord afkorting) Maar ook de meest gangbare, kdv, psz, bv, gob,
Vreselijk, zoveel extra tijd kost het niet hoor. Tik gewoon dat woord voluit.

Ik heb een hekel aan het feit dat mijn man in een meeting zit en een business unit manager heeft en op de afdeling support werkt. Ik heb een hekel aan human resource, wat is er mis met personeelszaken.

Ik heb een hekel aan games en sales en kids.
Ik heb een hekel aan kreten zoals 'doe jij dat eens op de tafel leggen'

O en lange zinnen met haakjes en komma's en dan halverwege je gedachten verliezen, daar ben ik absoluut schuldig aan. Of de zinnen deels veranderen, zodat je de meest kromme zinnen krijgt. Helaas, doe ik ook

Gezondheidscentrum

Dat vind ik wel mal, want meestal zit je daar juist omdat er iets *niet* in orde is met je gezondheid.

emma43

emma43

28-09-2009 om 12:45

Hmmmmm

kids vind ik ook vreselijk,maar nog erger vind ik wat je hier in ons boerendorp ook wel hoort"de jong'kippevel krijg ik ervan, ik kan het soms niet laten om niet begrijpend te reageren! komt zo liefdeloos over.Vent vind ik ook vreselijk,net zoals 'de vrouw'
Meis vind ik lief.
Wij hebben in Belgie gewoond,daar vond ik het vreselijk als tegen mijn dochter gezegd werd dat ze haar polle(handen)moest wassen.
Kiki,ik lach dubbel om jouw tut verhaal,hihihihi.Ik kreeg er ook een raar beeld bij.
Tja,ik heb ook altijd een lang verhaal nodig om iets uit te leggen,ik ben ook enrom jaloers op iedereen hier op het forum die iets duidelijk neer kan zetten in 3 zinnen.

Charrie

Charrie

28-09-2009 om 13:10

Helemaal

'helemaal leuk' 'helemaal top'

'toppie'

Een gesprek beëindigen met: 'is goed'. (met langgerekte 'oe')

'je ding doen'

Irritant voor anderen

Mijn man en ik spreken elkaar aan met "babe" en ik doe dat ook met 1 vriendin, kan me voorstellen dat dat vreselijk klinkt.
Ik vond het vreselijk toen mijn schoonmoeder haar moeder aansprak met "mother", daar heb ik een keer wat van gezegd. Niet beschuldigend, meer van: als nederlandse in deze cultuur vind ik 't erg afstandelijk klinken, waar komt dat vandaan? Ze zegt tegenwooordig "mom"
Ook "son" vind ik stom klinken, omdat het vaak in negatieve of bevelende toon wordt gebruikt, maar bij een meisje nooit "daughter". Vind ik krom.

Tango

Tango

28-09-2009 om 13:19

Praesus?

Zag ik staan in een voorgaande reactie. Ik voel me erg dom, want wat is dat??
Verder vind ik gewoon dat je woorden moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, dus poepie of scheet is bij mij echt geen liefkozend woordje, maar gewoon een poep of een scheet. De buuf heet gewoon buurvrouw of Jannie (bij wijze van spreken dan) en klussen noemen we gewoon vrijen. Ik moet er ook niet aan denken dat mij kinderen zo'n raar woord over zouden nemen. Ik hoorde dus laatst een kind buuf zeggen, vind ik geen gehoor.
Overigens vertelde Tangodochter dat moeder van een vriendinnetje sprak over 'muis' in plaats van vagina (dochter zei in dit geval 'plasser'), in de zin van haar dochter moest even haar 'muis' wassen. Getverdegetver!
Wat ik ook weer vreemd vind is als een volwassene zegt: ik ga even een plasje doen. Ik hoef niet zo nodig te weten wat diegene op het toilet doet.

Praeses

Is het zondagse woord voor voorzitter Het zou best kunnen dat alleen studentenverenigingen nog een praeses hebben.
Pandia, sommigen worden gewoon nooit meer gezond, ook niet van zo'n gezondheidscentrum. Ergeren is een te groot woord, maar om nou te zeggen dat ik het geweldig vind, neuh.
Wat ik als alledaags woord nou echt vreemd vind, is vrijen. Ik weet niet waarom, maar ik vind het zo'n mal woord, zo niets hebbend met zijn betekenis. Waarschijnlijk vindt Ardennen dat dan met die theedoek. Echt, zo'n raar woord, dat ik het zelf niet gebruik.
Wat ik ook een niet-mooi alledaags woord vind (en dus ook maar zelden gebruik) is zwanger. Het klinkt klinisch en lelijk en zwaar, kortom, ik wil van alles zijn behalve zwanger

Genista

Ja klopt, maar met theedoek heb ik geen moeite en kopjesdoek wel. Vind kopjesdoek echt ouderwets klinken en theedoek niet
Weet ook niet waarom

Genista zwanger

ja, ik vind dat ook een raar woord. Ik vind het echt heel lomp klinken. Als ik zeg dat ik zwanger ben, voelt dat hetzelfde als dat ik zeg dat ik in een olifant ben veranderd. Kan het niet uitleggen, maar het klinkt niet fijn.
Trouwens doet me denken aan een andere ergernis. Een man die zegt: we zijn zwanger. Brrrrrr

Ayanna

Ayanna

28-09-2009 om 14:41

Ik word onpasselijk...

...van toppie. Ik vind het vreselijk als iemand dat woord gebruikt. Braakneigingen.
En even erg vind ik het gebruik van 'jong' voor een vrouwelijk persoon. Ik hoor mannelijke vrienden van ons het wel eens gebruiken tegen hun vrouw of vriendin. 'Ga je mee, jong?' of 'weet je dat nog, jong?'. Walgelijk! Vind het zo denigrerend klinken...bah! Het is van hun uit kennelijk bedoeld als een soort van koosnaampje, tenminste daar ga ik wel van uit. Maar ik snap niet dat die vrouwen zich zo laten benoemen. Vreselijk.

Setje

Ik kan niet tegen het woord "setje" in de betekenis van stel. Ook komt een avondje uit met een collegaatje en haar vriendinnetjes met een wijntje en een kassje en een nootje op mij niet zo gezellig over. Verder vind ik hubbie, ...man, ...zoon, ....dochter, brusjes en kids ook ergerlijke woorden.
Wat ik wel een heel mooi woord vind is desalniettemin.

Hilde

Hilde

28-09-2009 om 15:48

Tut en vent

Tja, in Vlaanderen wordt "tutje" wel vaak gebruikt.
Vent klinkt ook nogal minachtend of scheldend, maar "mijn ventje" vind ik dan weer erg lief klinken.
Trouwens een hoop woorden heb ik hier op OOL voor het eerst gehoord.... (de HA, ongi, muts, .....noem maar op!)
Het Nederlands in Noord en Zuid is nog steeds erg verschillend.

reina

reina

28-09-2009 om 16:50

Bintje

Ja, 'setje' vind ik ook vreselijkl klinken!

Vic?? (ot)

Vic:vaatdoeken heten eigenlijk gele doekjes .

ook als ze groen zijn ?

maan.

maan.

28-09-2009 om 19:10

Eurie

Ik heb een hekel aan het woord eurie.. en vooral als het wordt gebruikt door dat enge mens achter de kassa hier ter plaatse (die de helft van de klanten dan ook nog eens wijffie noemt..)

Millenia

Millenia

28-09-2009 om 20:14

Kids

O, wat een vreselijk woord. Hoe krijgt iemand het over zijn of haar lippen dan wel uit zijn of haar toetsenbord.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 20:21

Cobi

Ah, je valt over 2 van mijn gewoontes. Lief en woordverbetersessies. Die verbeterberichtjes heb ik overgenomen, ooit, omdat ik dat anderen zag doen. Ik concludeerde dat dat dus netjes gevonden werd.

Ayanna

Ayanna

28-09-2009 om 20:36

Cobi en kaaskopje

Enlighten me, please. Wat is er mis met lief???

kien

kien

28-09-2009 om 21:11

Broodje

i.p.v. boterham. Bij lunchafspraken van mijn kinderen wordt dat weleens gebezigd: "Kom jij bij ons een broodje eten?" 'Geef ze dan ook echt een lekker broodje en niet een doodgewone boterham', denk ik dan! Zo maak je die kinderen blij met een dooie mus.
En de constructie "doe" met een werkwoord vind ik verschrikkelijk. Maar dat komt wrsch omdat mijn schoonmoeder dat vaak gebruikt

Kien

Massi Nissa

Massi Nissa

28-09-2009 om 21:15

Misschien "mijn lief"?

Dat is mijn gok in elk geval. Kan me niet voorstellen dat iemand valt over een lief babytruitje ofzoiets.
Ik heb zelf een hekel aan popi-jopie-bouwvakkerstaal. Zo heet het niet echt, hoor, maar het geeft ongeveer aan wat ik ervan denk. "Tengels" of "klauwen" in plaats van handen, "vreetschuur" in plaats van snackbar, dat werk. Ik kan zo nog duizend voorbeelden noemen, mijn familie zit tot aan de haargrens in de bouwsector. Het erge is, dat ik er zelf ook van alles aan overgehouden heb qua taalgebruik. Ik gebruik allerlei registers door elkaar heen.
Werd gisteren nog op de vingers getikt door een collega omdat ik een leerling in een interne memo 'hartstikke doof' had genoemd. Pas toen de collega het voorlas, klonk het mij ineens ook raar in de oren.
Aan de andere kant ben ik ook weer dol op taalkundige futiliteiten en gekke uitdrukkingen. Ik kan Manda wel knuffelen als ze weer eens 'grutjes' typt. En als ik van een leerling hoor dat het Turkse Hatice dezelfde naam is als het Arabische Khadija, kan ik genieten van zo'n mooi nieuw weetje. Dialecten, straattaal, ik draag het allemaal een warm hart toe. Gek eigenlijk dat ik me dan zo wezenloos kan ergeren aan een man die aankondigt dat hij zijn broer een hand gaat geven als-ie moet plassen. Of aan mannen die elkaar routineus aanspreken met "Hee klootzak, wat mot je?" en dat dan ontzettend grappig vind. Ook de vierhonderdzesentwintigste keer.
Groetjes
Massi (heeft geen pet peeves)

Polly Shearman

Polly Shearman

28-09-2009 om 21:15

Spreektaal en tik taal en hoe dat mixt

eerst was mijn spreektaal, normaal, maar door het vele tikken ( mailen chatten smsen enz) krijg je toch andere woorden, en ja die ga je dan in je spreektaal overnemen.
Maar dat zijn allemaal woorden die pas van de laatste jaren zijn. Manlief, zoonlief enz..
Maar een woord wat ik al sinds jaar en dag vreselijk vind is : slipje
zeg dan gewoon onderbroek!!!
slipje klinkt zo ... zo... nou ja, sexueel. en dat is in sommige geval heel fijn om dan slipje te zeggen, maar gewoon in de douche na het sporten, hoor ik liever: He waar is nou mijn onderbroek!!?>

anyway.
dat setje, dat gebruik ik ook maar al jaaaaaren, dat is van carlo en irene; pittig setje daar komt ook fris en fruitig en ik schrok me een hoedje en een sjaaltje vandaan.
Pittige tijden zat vol met geweldige onliners die ik nog regelmatig gebruik trouwens.

groet, pol

Starry Night

Starry Night

28-09-2009 om 21:20

Je kunt...

... een ergerniswoord ook heerlijk binnenstebuiten trekken. Met als gevolg dat meneer Night en ik elkaar geregeld 'toppertje' noemen, omdat we dat werkelijk het allervréselijkste woord vinden ooit bedacht.
Nog zo'n erge: 'even lekker opfrissen'. Na een lange wandeling plegen we dat te zeggen, om dan schaterlachend warm en meurend op de bank te vallen en de tv aan te zetten.
Verder vind ik 'kids' ook heel erg en laat ik me niet meer uitdagen mbt 'kunstvoeding'..... Nee, ik dóe het niet.

Nog een

Dinnetje ipv vriendin.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 22:06

Ayanne

Mijn ouders zeiden ook altijd 'jong' tegen mijn oudste zus, maar dan op z'n Zwols (tenminste.. mijn vader komt uit Zwolle) 'junkie'. Ze is overigens nooit aan de drugs gegaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 22:14

Ayanne

Ik denk dat Cobi bijvoorbeeld man'lief' bedoelt. Maar ik vind 'mijn man' veel te plechtig voor OO. Ik heb het tegen een vriendin ook niet over 'mijn man'. Maar ik kan hem hier niet bij zijn voornaam noemen en zijn nick gebruik ik er liever ook niet voor als het niet hoeft. Waar je al geen problemen mee kunt hebben

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 22:19

Vrijen

Vrijen klinkt nogal klinisch maar ik vind het toch stukken beter dan n..ken. Ik vind dat zo'n rotwoord. Net als dat mensen bij wijze van schelden overal k.t voorplakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.