Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

costa

costa

27-09-2009 om 19:40

"erge" woorden

In gezondheid was een ot discussietje ontstaan over "erge" woorden. Iemand had het woord ongi gebruikt voor ongesteld zijn. Dat vind ik niet zo heel erg, maar wat ik zelf zó irri (haha grapje, irritant dus) vind als mensen het over "de kids"hebben. En wat zijn jullie erge woorden??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

28-09-2009 om 22:25

Vrijen...

... vind ik prachtig. Geeft geheel en al weer waar het om draait voor mij. In tegenstelling tot n..., ik krijg het mijn strot niet uit

Agnet

Agnet

28-09-2009 om 22:29

En bedankt kiki!

Nu krijg ik voortaan ook hele andere gedachten als mijn zus weer eens roept: tut uit je mond! Het wordt gewoon tijd dat neefje met zijn 5 jaar van zijn speen afkomt.

Ook heel erg vind ik overigens ff en w88. Ik moet altijd twee keer kijken voor ik zie wat er staat.

Kids is ook vreselijk, kinders vind ik wel weer lief klinken.

liora

liora

28-09-2009 om 22:34

Lief!

Ahhhh, ik kan ook niet meer tegen manlief, zoonlief, dochterlief.

Mijn man is toch prima? Mijn zoon, mijn dochter...

Brusje vind ik ook heel vreselijk.

Liora

Oeioei

Ik geloof dat ik mijn mond verder maar houd, want wat héb ik al veel van de genoemde foute woorden ooit gebruikt.
Van sommige woorden begrijp ik trouwens de ergernis niet goed, iemand had het over 'pol' ipv. hand, in het Brabants zeg je ook wel eens 'och wat een koude pollekes', bijvoorbeeld. Dat klinkt juist lief, in mijn oren
Meis ook trouwens. Ik ken zelfs een meisje dat Meis heet, en dat was als naam even wennen, maar het past zo goed bij haar
Er is teveel voorbij gekomen om te herhalen, maar eentje bleef hangen: zwanger. Dat vind ik nou juist wél mooi. 'Ik ben in verwachting' klinkt zo... ik weet niet, afstandelijk? Terwijk 'zwanger' juist zo vol verwachting klinkt. Ben ik nog te volgen, haha!

sw23

sw23

29-09-2009 om 09:11

Zwanger

zeg je bij ons in dialect: ik ben in de blijde. En dat vind ik veel mooier dan: ik ben zwanger!

Bastet

Bastet

29-09-2009 om 10:46

Meis

Hier op OO is iemand wiens dochter meis heet..geweldige naam!!Die had ik graag eerder gehoord..
Bastet

Bastet

Die bedoel ik

Zwanger?

zwanger vind ik een prachtig woord,zeker nadat ik onlangs een man hoorde zeggen:mijn vrouw zit met kip.( = dus hetzelfde als zwanger)Dát vond ik echt een afschuwelijke uitdrukking.

Omi en opi

omi en opi vind ik ook vreselijk irritante woorden.

Agnet

Agnet

29-09-2009 om 13:40

Een viezig woord

Ik vind penantje zo'n vies woord, het is iets bouwerigs. Ik weet niet eens precies wat het is, mijn man gebruikt het woord regelmatig als hij vertelt dat hij iets heel moois gebouwd heeft en ik word er zo kriebelig van. Penantje, moet je eens 3 keer zeggen, gruwel.

Muts

vind ik ook behoorlijk erg. Tenminste als men een persoon bedoelt, als hoofddeksel heb ik er niet zo veel moeite mee.
Ik schijn overigens dan weer een übermuts te zijn. Collega's bespraken het mutserige gehalte van symposiumbezoekers vanwege het geroezemoes en gegiechel om mobiele telefoons uit te zetten. Ik durfde toen niet meer op te biechten dat ik mijn eigen mobieltje tijdens een nascholingsdag maar aan heb laten staan, omdat ik niet weet of er een trilstand op zit en uitzetten zoveel herrie maakt. Aan laten staan was de veiligste optie, want niemand belt mij ooit...

Mayte*

Mayte*

29-09-2009 om 13:54

Verbaasd (ot)

Is het nou echt zo erg als iemand een woord gebruikt dat je zelf niet zou gebruiken? Woordkeuze zegt in mijn ogen hoogstens iets over degene die praat. Het leidt in ieder geval niet tot ergernis bij mij. Ik heb net heel hard zitten denken of ik ook dit soort 'erge' woorden wist, maar nee....niet echt. Ik zou veel woorden zelf nooit gebruiken, dat dan weer wel.
Ik lees maar niet meer verder. Ik zou er nog bijna toe neigen om ieders ergernissen te gaan omzeilen en voortaan elk woord dat ik hier typ op de weegschaal te leggen. Brrrr....

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

29-09-2009 om 14:51

Stupide

Mijn man zegt heel regelmatig dat hij iets stupide vindt. In het begin heb ik hem uitgelachen, omdat ik het helemaal geen nederlands woord vind. Maar goed, Van Dale was het er mee eens. Maar ik vind het wel stupide klinken.

Starry Night

Starry Night

29-09-2009 om 15:33

Stupide...

... vind ik prachtig. Stommer kan gewoon niet.

Ik kan nu natuurlijk niks bedenken,...

...maar ik ben een grote fan van ongebruikelijke woorden. Beetje archaisch mag ook. ik merk het zelf vaak amper, maar het valt me regelmatig op dat mijn kroost (jaa! dat is er ook 1!) af en toe op zijn zachtst gezegd bijzondere woorden gebruikt. Ega (jaaa! nog 1!) zegt dan altijd dat ze die van mij hebben. en als ik even nadenk, dan klopt dat meestal wel.

In de kategorie streektaal (??geloof ik tenminste) vind ik 'baliekluivers' voor kleine jongetjes van een jaar of 6,7 ook een hele lollige.

Ik vind dingen trouwens ook vaker stupide dan gewoon dom. En eerder 'jofel' dan best leuk.

Ik heb trouwens ook de irritante gewoonte om vaak engelse/amerikaanse woorden te gebruiken als ik gewoon nederlands praat. Sommige engelse woorden hebben zo'n mooie klank, of dekken voor mijn gevoel net beter de lading van wat ik wil zeggen dan de NL variant. Embarrassing bijvoorbeeld, hoe zeg je dat nou leuk in het nederlands?

Ingrid

Amarins

Amarins

29-09-2009 om 18:40

Embarrasing

... euhm, het oud-hollandse "genant", misschien )
Mijn kinderen zeggen nogal eens "alsnog", klinkt erg mooi uit kleine monden.

Lou

Lou

29-09-2009 om 19:39

Alsnog genant spekkoek

Ik vind genant een heel gewoon woord. Als het oudhollands is, is 'embarassing' zeker nieuwhollands

En alsnog, dat zegt mijn dochter ook heel vaak. In, bijvoorbeeld: "Ik ga zonder jas naar school." "Maar het is best koud." "Alsnog."

Kindertaal doet me eraan denken dat ik spekkoek een vies woord vind. Mijn dochter kon er niet op komen en zei: "hamkoek?" en daarna: "slakoek?" met zo'n hulpeloze blik van wat wás het nou toch. Erg komisch. Maar goed, ik vind spekkoek dus een vies woord voor iets heel lekkers.

groet,

Lou

Ayanna

Ayanna

29-09-2009 om 21:53

Nog eentje waar ik niet tegen kan

Hij is al een keer voorbij gekomen, 'slip'. Een woord wat ik niet gauw zal gebruiken. Slipje is al iets minder erg dan slip, maar toch...
Waar ik echter kippenvel van krijg is deze combi: Sloggi-slip. Als je het zegt dan klinkt het net of je moet kokhalzen: sssLLLLoggi ssssLLLLip...IEKS!!!

Sneupen

ik lees in een draadje bij puberteit het woord sneupen(op koopjesjacht),sneupen,ik had er nooit van gehoord,maar ik vind het een bizar woord.

Sneupen is leuk!

(en fries, daarom ken je het wsch niet)

Bellefleur

Bellefleur

30-09-2009 om 09:42

Fladderbeestje

Sloggies zijn de beste onderbroeken die er bestaan.
Waar jij het over hebt zijn de Zeeman onderbroeken. Van dat dikke katoen. En dan huidkleurig.
Komt niet aan mijn Sloggi!

Ingridt

embarrassing zou ik beschamend van maken, vind ik ook wel een mooi woord. Maar ik herken het wel dat verbuitenlandsen. Zo gaat er niets boven "sophysticated", of "sowieso", of "fabelhaft". Gebruik ik ook veel in spreektaal.

Suszanne

Suszanne

30-09-2009 om 11:21

Sowieso?

Beetje dom misschien, maar waar komt sowieso vandaan?

Tihama

Tihama

30-09-2009 om 13:10

Manlief

Liora:
"Ahhhh, ik kan ook niet meer tegen manlief, zoonlief, dochterlief. Mijn man is toch prima? Mijn zoon, mijn dochter... "

Ja, maar ik gebruik het achtervoegsel 'lief' alleen als ik een kritische/ironische opmerking over de betreffende persoon maak. Het heeft dus een andere nuance. Grappig eigenlijk: ik ging er min of meer vanuit dat de ander die nuance ook zo zouden ervaren. Niet dus.

Tihama

Lou

Lou

30-09-2009 om 13:51

Sowieso

Sowieso is Duits, voor zover ik weet. Daarom spreek je de ss-en ook uit als zzzz.

Starry Night

Starry Night

30-09-2009 om 15:59

Sowieso

"Dit woord, dat 'toch al, in elk geval' betekent, komt volgens Van Dale (2005) sinds de jaren vijftig in het Nederlands voor. Het is geleend uit het Duits."

Weer wat geleerd

wendelien

wendelien

30-09-2009 om 16:27

Nou vooruit

Ik wil niet het hele draadje doorvlooien om dezelfde reden als Mayte*, maar waar ik wel de kriebels van krijg is het nieuwe "absoluut" en dat is blijkbaar "eerlijk" : hoe vaak mensen niet iets "eerlijk" menen te moeten zeggen, zonder dat daar werkelijk ontboezemingen op volgen. In de categorie Foute vragen, vooral gesteld door jong journaille beginnen met "Hoe" : "Hoe belangrijk is het voor je dat..." , "Hoe erg was het om (vul maar in) ?" Wat moet je daar in vredesnaam op antwoorden? Ik zou volstaan met een zekere afstand tussen duim en wijsvinger of desnoods twee gespreide armen en er verder het zwijgen toe doen.

Wendelien

Ik zou volstaan met een zekere afstand tussen duim en wijsvinger of desnoods twee gespreide armen en er verder het zwijgen toe doen.

Heren hier doen de beweging samen: "zulleke vissen gevangen."

Oh absoluut!

Ik was net een jaar weg uit Nederland en toen ik op familiebezoek was, hoorde ik op tv en in mijn omgeving ineens "Oh, absoluut!" zeggen. Kan er nog steeds niet aan wennen, alhoewel het nu geloof ik een standaard antwoord is op vele vragen.

Oh ja, de uitdrukking "gaat helemaal goed komen", brrr.

En over die muis wassen (jekkie), hier in Duitsland is een soort koosnaampje voor vagina "Schnecke". Dat betekent slak. Als er iets is waarmee ik mijn intieme delen niet mee wil vergelijken is het wel zoiets.

Fély

Bellefleur

Bellefleur

01-10-2009 om 08:38

Fladder,

Jij komt niet aan mijn Sloggi, ik kom niet aan jouw Mady. Deal?
Maar als we elkaar ooit ontmoeten, wil ik jou wel showen hoe mijn Sloggi mij omsluit als een tweede huid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.