Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Feministische ideologie

Zijn hiermeer moeders die het feminisme ideologie een warm hart toe dragen, en actief mee bezig zijn?

Zelf ben ik zeer actief met een paar vrouwen in de locale beweging hier.


Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2020 om 17:27

Merpati

Misschien mis ik wat jij ziet, maar op die woorden gezocht hebbend, vind ik het onderscheid wel meevallen. In beide gevallen keurig zakelijk of casual, maar ook sexy, gedurfd. De man soms ook als Tarzan, de vrouw soms als Jane.

Marka

Marka

13-07-2020 om 17:46

Kaaskoje

Lees eerst het artikel eens over de lichaamstaal van vrouwen: https://www.collectiveshout.org/as_subtle_as_the_pose?fbclid=IwAR0wzaRffVDKtqpr4X2jSc7PedNljzInu-zEzwY01nb3WpNvu_DQUkzCwLo

Dan kijk je toch met ander ogen. Misschien zijn we er zo aan gewend dat het niet eens meer opvalt, dat is juist het systemische karakter. Ik heb dezelfde google search als Merpatie gedaan en schrok toch ook weer terwijl ik het me vaak wel bewust ben. Het is in zoveel media, de objectivering en framing als slachtoffer, angstig wezen etc, dat je er gewoon aan gewend raakt.

Merpati

Merpati

13-07-2020 om 17:46

Kaaskopje

Het zou kunnen dat jij andere resultaten krijgt.. ik zie vrouwen in verschillende stadia van ontkleding maar vooral in heel veel verschillende poses. Mannen staan steeds op dezelfde manier, breeduit, lachend, naar de camera gericht. Vrouwen gedrapeerd op een stoel, op de grond, van achteren, kronkelend.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2020 om 02:50

Ik zie

Mannen die zichzelf erg serieus moeten nemen van de fotograaf. Een paar met ontbloot bovenlijf, zelfs een met een kledingstuk die meer bij de sm-wereld thuishoort. Bij vrouwen zie overwegend vriendelijk kijkende dames met al hun kleren aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 22:39

Marka

Heel goed verteld!

Ik vind overigens dat we ook niet voorbij mogen gaan aan misdragingen van vrouwen zelf. Ook dat komt voor. We zouden degenen die dat meegemaakt hebben tekort doen als we het niet noemen. Ik ben vroeger ook betast door een vrouw, mannen kunnen ook in een hoek gedreven worden door seksuele intimidatie of erger. Verhoudingsgewijs in mindere mate, maar niet minder ernstig.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-07-2020 om 23:24

Hoe het ook kan?

Dat tonen Lonnie en Connie
in:


https://youtu.be/HW3gPhusODU. Een modeshow gespeend van alle doorsnee erotiek.

Rode krullenbol

Marka

Marka

16-07-2020 om 23:35

Kaaskopje

Jaja dat moet er altijd bijgehaald worden, dat vrouwen ook heus wel naar doen. Maar zoals ik al in #111 zeg het is een klein beetje met heel veel vergelijken. waarom toch? Ik heb een vermoeden: om het systemische karakter van de man als dader te ontkennen en te doen of het om bijna gelijke aantallen gaat. Maar zo is het toch niet? En echt ook totaal niet. Hoeveel procent verkrachtingen, lastig vallen, mishandeling, kindermisbruik e.d. wordt door vrouwen gedaan?

mijn citaat: "en ja ik weet het: vrouwen doen ook een aantal van de nare dingen die ik hier boven beschrijf. Maar dat is altijd een klein beetje vergelijken met heel veel (huiselijk geweld, misbruik, verkrachting is toch grotendeels door mannen) met {waarschijnlijk} als doel te doen alsof het hetzelfde is en je daarom niet mag noemen dat "de meeste mannen niet verkrachten maar de meest verkrachters wel mannen zijn"

Marka

Marka

16-07-2020 om 23:36

en oh

dat laat onverlet dat mannelijke slachtoffers net zo goed lijden natuurlijk. Maar ook mannelijke slachtoffers worden voornamelijk door andere mannen gemaakt. Ook dat is iets waar men maar niet aan lijkt te willen

Kaaskopje

Kaaskopje

17-07-2020 om 15:22

Kortom

Benoem het als algemeen probleem en wijdt dan uit over de groep waar je over wilt praten. Dat hoeft natuurlijk niet constant, maar ik kan me voorstellen dat het pijnlijk is als het echt nooit over "jou" gaat.

Ik zie dat 1 op de 4 van alle slachtoffers van misbruik een man of jongen is. 250 van de 1000 dus. Van 12 - 18 jaar 1/3, dus 333 van de 1000 en daaronder de helft. De dáders zijn bij jongens in 59% van de gevallen man. 41% dus vrouw. Bij mánnen 79% vrouw.

Trien

Trien

17-07-2020 om 16:25

Waar Kaaskopje

'zie' jij die percentages die je presenteert als feiten?
Ik vind de insteek interessant, een simpele en oppervlakkige zoektocht gaf mij eerder het antwoord dat we erg weinig weten over man/vrouw verdeling bij dit soort zaken.
(alleen al: hoe definieer je dit soort zaken precies)

Marka

Marka

18-07-2020 om 14:43

ach ja kk

jaja, daarom zijn mannen bang om over straat te gaan: ze kunnen door vrouwen lastig gevallen worden.

Kom nou toch: denk je dat alles uit het filmpje hierboven naadloos is om te draaien voor mannen?

Natuurlijk zijn jongens en mannen ook slachtoffer. En ik denk voor het grootste deel door mannen. Nee ik geloof jouw cijfers niet. Het zou kunnen maar waarom kennen alle vrouwen dan wel iemand die door mannen is lastiggevallen/ verkracht/ mishandeld en vrijwel niemand door een vrouw? Oh ja natuurlijk: mannen durven dat niet toe te geven. Ik denk dat dat dus ook weer een vergoeilijkend smoesje is om niet te onderkennen dat 'masculinity is running amuck'

Let wel: ik vind niet dat vrouwen betere mensen zijn. Ik denk dat typerend gedrag voor vrouwen: manipuleren, roddelen, silent treatment ook heel kwetsend en beschadigend kunnen zijn. De vrouwelijke kant van het patriarchaat zeg maar. Is ook toe aan herziening imho

Trien

Trien

18-07-2020 om 15:15

Ik weet het niet Marka

Ik weet nog niet of ik het net je eens ben
Ik ben als kind en puber toch ook lastig gevallen door meisjes, niet op een seksuele manier. Maar wel op een, voor mij, best traumatische manier.
En niet op puur vrouwelijke manier; manipulatie oid (ja, natuurlijk daar ook last van gehad maar ander verhaal) maar op de manier die jij (?) graag neerzet als typisch mannelijk; fors intimiderend, mishandelend.
Het blijft super vervelend gedrag en ik weet niet of we er iets aan hebben om ons vrouw zijn te blijven bezien vanuit een slachtoffer rol.
Bovendien had ik evenveel last van de tante van een vriendin die erbij stond en beschaamd de andere kant uitkeek toen haar vent me schaamteloos bepotelde. Ja, zij was vast ook een slachtoffer maar dat kwam als jong meisje niet in me op, voor mij kwam het minstens dubbel zo hard aan dat dat wat hij deed 'blijkbaar normaal' was.

Marka

Marka

18-07-2020 om 15:39

trien

Ja het zou zo maar mijn feministische blik kunnen zijn, dat acht ik niet voor onmogelijk.

Ik heb zelf nooit last gehad van vrouwen die mij seksueel lastig vielen, en het ook nooit van vrouwen/ vriendinnen gehoord. En door mijn leeftijd en werk ken ik heel veel vrouwen. Dat zal mijn visie beïnvloed hebben

" Bovendien had ik evenveel last van de tante van een vriendin die erbij stond en beschaamd de andere kant uitkeek toen haar vent me schaamteloos bepotelde. " Nou dat kan ik me voorstellen en daar geldt voor mij ook de uitspraak van Simone de Beauvoir voor "vrouwen zijn de cipiers van het patriarchaat".

Ik ben het ook met je eens dat vrouwen alleen maar als slachtoffer zien, dingen zal veranderen.
Er is imho een patriarchaal systeem waarvan zowel mannen als vrouwen slachtoffer zijn, alleen op totaal verschillende manieren.

Marka

Marka

18-07-2020 om 15:40

foutje

dit
Ik ben het ook met je eens dat vrouwen alleen maar als slachtoffer zien, dingen zal veranderen.

Moet zijn:
Ik ben het ook met je eens dat vrouwen alleen maar als slachtoffer zien, dingen niet zal veranderen.

Marka

Marka

18-07-2020 om 15:54

mannen

Ik ken trouwens ook veel mannen waarvan een aantal goede vrienden en verkeringen die mij wel degelijk intieme informatie toe vertrouwen. Een deel van die mannen is misbruikt/ lastig gevallen en draagt daar tot de dag van vandaag de gevolgen van, ook al zijn ze allemaal 60+. Maar allemaal door mannen. En ik ken toch geen man die door vrouwen is lastiggevallen cq misbruikt.

Zou dat dan echt komen doordat die mannen het niet zouden durven zeggen? Ik weet het niet

Maar goed ik trap zelf weer in de valkuil dat het over lastig vallen gaat terwijl feminisme natuurlijk veel en veel breder is: glazen plafond, mansplaining, inkomenskloof, eerwraak, nog steeds te weinig zichtbaarheid van vrouwen in de media, om er maar een paar te noemen.

Trien

Trien

18-07-2020 om 16:30

Nouja

Ik ben een vrouw maar ik denk wel dat het op de een of andere manier beschamender was dat ik op flink agressieve manier ben benaderd door meisjes vroeger.
Het is denk ik ook echt voor het eerst hier dat ik het 'traumatiserend' noem. Ik denk niet dat ik dat snel irl doe want als het niet gesnapt wordt dan wil je het ook niet delen, toch. Laat dan maar.
Niet alleen vond 'iedereen' dat ik die meisjes gewoon terug had kunnen slaan, dat vond ik zelf eigenlijk ook wel. Puur verstandelijk dan, want emotioneel voelde ik het totaal niet, had geen enkele behoefte me te verweren. (dus niet alleen angst en verstarring oid maar ook fysieke weerzin voelen tegen agressie)
Bij een agressieve daad ve man wordt je veel beter 'ontvangen', daar praat ik ook veel openlijker over.
(realiseer ik me nu)

Marka (ot)

Zo jammer dat dit forum geen like functie heeft. Nu kan ik alleen maar zeggen eens/herkenbaar/eens etc

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2020 om 16:47

Marka

Ik wil geen krachtmeting over gelijk hebben. Ik geloof de gegevens die ik heb genoemd. Het maakt het probleem voor vrouwen niet minder. Ik zou willen dat het beter bespreekbaar gemaakt kon worden. Niet door organisaties met idealen, maar met mensen uit je eigen buurt.

Trien

Ik kan me voorstellen dat het agressieve gedrag van meiden vroeger jou behoorlijk hebben geraakt. Ik vind het bijzonder als dat seksueel overschrijdend gedrag is geweest.
Als het om pesten, uitsluiten, schelden, slaan etc is gegaan is het een ander verhaal. Dat gebeurt inderdaad door jongens en meiden. Ik was me er niet zo van bewust dat je je dan je verhaal minder goed kwijt kunt als het om agressie van meiden gaat.
Ik ben op lagere school ook tijd gepest door twee jongens die ik tegenkwam op weg naar school. Schelden, slaan, achterna rennen. Ik was doodsbang voor ze. Maar toch was het een ander angst dan die ik later had als ik s avonds laat tegen beter weten in de kortste route over het industrieterrein naar mijn kamer fietste. Een mix van angst voor mannelijke voorbijgangers en schuldgevoel "waarom doe je dit nu, je had ook om kunnen fietsen".

Marka

Marka

18-07-2020 om 17:32

kaaskopje

"Ik zou willen dat het beter bespreekbaar gemaakt kon worden. Niet door organisaties met idealen, maar met mensen uit je eigen buurt." Nou daar ben ik het mee eens. Nu zie ik moeders en vaders bezorgd zijn over hun dochters.

Maar zoals gezegd: het onderwerp is veel breder dan alleen lastig vallen waar het toch elke keer hier weer over gaat.

Marka

Marka

18-07-2020 om 17:33

Alkes

ook zonder like toch fijn

Trien

Trien

18-07-2020 om 20:27

Alkes

De agressie (van meiden) was niet seksueel getint. Maar ik weet niet of dat veel verschil maakt.
Grensoverschrijdend gedrag is grensoverschrijdend, of het nu gaat om seksuele grenzen of lichamelijke integriteit.
Ik denk dat dat qua motivatie vanuit de dader ook niet echt verschilt, er ligt een agressie probleem achter.

Wat ik bedoelde met mijn post is dat ik zelf denk dat ik het agressieve gedrag van meisjes zelf ook altijd anders gelabeld heb dan dat van jongens, ook voor mezelf. Ik merkte dat ik bij het schrijven vd post zelf wat schrok van het woord mishandeling bijv, terwijl het dat toch echt was en ik het emotioneel zeker zo ervaarde.
Ik ervaarde daarnaast ook weinig steun van mijn vriendengroep, ze vonden dat ik de meisjes maar eens terug moest pakken als ik de kans kreeg. Terwijl ze wel meteen voor me in de bres sprongen toen ik geslagen was door eenn man. Toch was het effect op mij hetzelfde, behalve dan dat ik me bij de man niet schuldig voelde dat ik me niet genoeg had verweerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 11:46

Marka

Het een past bij het ander. Het begint bij elkaar respecteren. In woord en gedrag.

Marka

Marka

19-07-2020 om 13:54

Nou inderdaad Kaaskopje

En ik zie dus minder respect voor vrouwen en meisjes dan voor mannen en jongens. Niet alleen op seksueel gebied maar ook qua carrière, gelijkwaardigheid in betaling, zichtbaarheid in de media en waardering voor deskundigheid.

Mannen worden in andere opzichten minder gewaardeerd (gevoel) en het zou fijn zijn als zij dat meer voor zichzelf zouden claimen. Dan zou er zo maar eens meer waardering en respect voor de ander kunnen groeien

bieb63

bieb63

19-07-2020 om 13:58

mannen en vrouwen

Grappig eigenlijk wel: als ik aan alle jongens/mannen die ik ken of gekend heb en aan alle meisjes/vrouwen, dan kom ik tot de conclusie dat ik met die laatste categorie meer en vaker problemen heb ondervonden dan met de eerste...... Met jongens/mannen wel eens gedag als ongewenste intimiteiten, nafluiten en dat soort zaken. En met meisjes/vrouwen: gemenigheden, geroddel, gepest, uitsluiten, doortraptheid enz.
En heel eerlijk: al die meisjes/vrouwen hebben mij vele, vele, vele malen meer gekwetst, onzeker gemaakt enz., dan ooit de categorie jongens/mannen hebben gedaan.
Dus nee, ik ben niet zo feministerig.

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 14:12

Tja bieb63

Persoonlijk vind ik verkracht worden of zodanig onder druk gezet worden dat je sex hebt veel erger dan 'gemenigheden' van wat meiden.

Marka

Marka

19-07-2020 om 14:14

maar bieb

Dat heeft toch niks met feminisme te maken. Ik zeg ook dat ik vrouwen geen betere mensen vind (ergens in een post hierboven): roddelen manipuleren etc

Je kan toch ook niet zeggen "ja ik ben niet voor gelijkheid van zwarte mensen want ik ben een paar keer lastiggevallen door een zwarte jongen, of 'mijn zwarte buren maken zoveel lawaai" ?

Wat ik me dan wel weer afvraag: ik zie dat er vrouwen zijn die gemeen doen en manipuleren maar zelf heb ik dat nauwelijks meegemaakt. Hoe zou het dan komen dat de een het wel mee maakt en de ander niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 14:27

Hoeveel angst zit tussen de oren?

Die vraag stel ik mezelf weleens. Waarom ben ik in het donker nu zoveel banger? Nooit voor vrouwen. Als ik me over vrouwen zorgen zou maken gaat dat toch om "vals" gedrag. Bij mannen gaat het om het gevoel van onveiligheid en gevaar. Hoe terecht is dat? Iemand maakte laatst een keelteken (hand horizontaal langs de keel halen) mijn kant op naast wat onplezierige uitspraken, omdat mijn hond tegen hem tekeer ging. Honden voelen soms haarfijn aan wat voor type iemand is. Dat heeft me toch wel wat gedaan. Ik ben nu nog meer op mijn hoede. Ik ben banger voor dat soort "gevaar" dan de kans om verkracht te worden. Er lopen heel wat "verwarde" types rond.

Marka

Marka

19-07-2020 om 14:47

ja interessant Kaaskopje

Er zit een heleboel angst en beeldvorming over hoe mannen en vrouwen zijn in ons hoofd. En dat komt daar mede door hoe mannen en vrouwen geportretteerd worden in de media.
Kijk hier eens naar:
https://www.womeninc.nl/thema/beeldvorming-kennisbank/over-beeldvorming/feiten-cijfers/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.