Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Winterslaap

Winterslaap

26-11-2010 om 01:41

Geen zin in de winter


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

01-12-2010 om 10:46

Rembrand

Je kunt ook beter (allebei) e-mail hebben als je nog niet samen woont. Maar ik werd 10 in 1987, dus van samenwonen was nog geen sprake.

Zo, dan ga ik nu m'n jas maar eens uittrekken.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-12-2010 om 10:58

Hihi, hier ook boodschappen gedaan

Ik vroor bijna van mijn fiets, zo koud was het vanmorgen. Het was grappig en er waren meer mensen in de supermarkt die er wel om konden lachen. Het deed me wel denken aan mensen in echt koude klimaten en hoe voorzichtig die moeten leven in de wintermaanden. Dit is echt potentieel gevaarlijke kou.
Mijn man heeft trouwens gisteravond bij min zoveel buiten getraind met zijn voetbalteam. Wat een bikkel, die schat van mij. En dan komt hij nog wel uit een land waar plus tien graden wordt gezien als diepe vorst, haha.
Mijn moeders pleegzoon fietst elke ochtend twintig kilometer naar zijn school in Barneveld (er is geen OV-verbinding). Dat doet hij al jaren hondstrouw elke schooldag door weer en wind. Gisteravond zat hij te snotteren op de bank en mijn moeder zei tegen hem: morgen ben jij ziek. Pleegzoon stomverbaasd. Hoezo ben ik morgen ziek? Nou, zei mijn moeder, jij gaat morgen niet naar school, want dan krijg je het pas echt op je borst. Pleegzoon zit nu dus ingelukkig op de bank te playstationnen.
Groetjes
Massi

Ha. lekker frisjes.

Ik heb vast een gaatje in mijn hoofd (en mijn woensdag-golf-maatje ook) maar we zijn gewoon gaan golfen vanochtend. En eigenlijk was het best lekker! Daarna 2 cappucino's en vanmiddag naar de ijsbaan denk ik....

Ingrid (liever dit dat grijs miezerweer)

Nely

Nely

01-12-2010 om 19:54

Geen hekel aan de winter

maar wel aan de gladheid die ik zowat dagelijks moet trotseren om oa boodschappen te doen en natuurlijk is gladheid geen pretje als je post moet bezorgen. Ben nu 2 dagen vrij geweest maar morgen kan ik de gladde straten weer in

Petr@

Petr@

01-12-2010 om 20:31

Heerlijk & niet heerlijk

Met deze kou vind ik vind het heerlijk als ik bij de warme houtkachel met een kopje thee zit. Laptop op schoot, snurkende hond aan mijn voeten, stukje gevuld speculaas erbij.
En ik vind het niet heerlijk als ik eerst thermo-kleding en m'n skibroek aan moet doen voordat ik een uurtje ga lopen met de hond. Ik moet de hond nu voor d'r laatste ronde uit gaan laten en ik denk dat ik die skibroek maar weer aantrek. En vanavond lekker een kruikje mee naar bed want in onze slaapkamer is het bijna net zo koud als buiten (geen verwarming aan en raam open).

Polly Shearman

Polly Shearman

01-12-2010 om 20:32

Na een aantal

vroege diensten waardoor ik om half 7 op mijn fietsje zat, en manlief kinderen naar school bracht om vervolgens met de auto naar zijn werk te gaan.
Draaien we het morgen om! Hij moet morgen om half 7 op zijn fietsje gaan rijden en ik breng de kinderen naar school en heb daarna de auto ( ja lekker met de verwachte sneeuw morgen) Maar wat zal hij het koud hebben, mijn lieverd!! maar hij heeft termo ondergoed! dat scheelt.
ik hou ook niet van kou, en ook niet meer van sneeuw. Vorig jaar nog wel maar als het nu weer zo;n winter word... bah bah bah!!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 01:16

1987

In die winter woonden wij in een slecht geïsoleerde flat. Het was toen zo koud in huis dat ik met allerlei dekens op de bank zat om een béétje warm te kunnen blijven.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 01:30

Zo koud!

Ik vind goed winters weer eigenlijk best lekker. Zolang het maar niet waait zoals vandaag en zolang eventuele sneeuw nog stroef is en niet tot ijsplaat getrapt of gereden. Ik heb vandaag ruim 5 minuten op het station staan wachten (heel dankbaar te zijn ook dat er treinen rijden die mij naar huis brengen...) en wist niet goed hoe ik mij warm moest houden. De plaatselijke jeugd heeft als missie de ruitjes van de wachthokjes te slopen, dus heb ik me maar tegen een van de overgebleven ruitjes gedrukt voor een beetje windluwte. Tegen vrieskou in combinatie met vrieskou kun je je slecht beschermen.
Ik had vanmorgen trouwens wel medelijden met de kinderen van de school naast ons. Sint zou komen, maar Sint liet wat op zich wachten. De directrice is van pure armoede maar gaan dansen en springen met de kinderen én ouders om nog een beetje warm te blijven. Bij de tweede ronde kon ik duidelijk aan haar stem horen dat haar kaken bijna vastgevroren waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 01:33

Ik had in een draadje hieronder ook al geschreven dat het zo koud op het station was, maar ik was het kwijt en ben maar opnieuw begonnen. Verwarrend al die draadjes over hetzelfde onderwerp

Wel grappig '87

Het zal wel kloppen dat het in '87 zo koud was....maar ik herinner me alleen de winters van 85 en 86! Want toen werd de elfstedentocht gereden! In 85 ben ik met mijn ouders en broer gaan kijken (is wel 300 km van ons vandaan...maar wij zijn allemaal schaatsliefhebbers). En in 1986 ben ik met een busje met een troepje vrienden wezen kijken.
Van 87 en koud weet ik dus niets. Wel van die 2 jaren ervoor dus.
Ik houd wel van de winter trouwens...maar weer niet als ik door kou iets 'moet' (werk of boodschappen) dan zit ik eigenlijk liever bij de kachel. Maar voor de fun weer juist wel! Lekker schaatsen, langlaufen,wandelen,sneeupop maken. Zelfs sneeuwschuiven vind ik leuk.
En over sneeuw mopperen wij nooit meer ! Wij vinden het allemaal nog wel meevallen nadat we 5 jaar geleden een halve meter (!!!!) sneeuw hadden. Toen lag alles hier zo´n beetje op z´n gat. Daken storten in en bomen vielen bij bosjes over wegen en huizen en erdoor lopen was ook geen optie of je werd nat tot je middel.Ook treinen, bussen reden niet meer.
Ik ben nog wel braaf naar mijn werk gegaan...lopend dat wel en met schone kleren bij me in een plastic zak, hahaha. Klimmend over bomen.....Toen het ophield schepte wel iedereen meteen z´n stoep schoon...je deur zat ingesneeuwd anders.... Op de terugweg kon ik dus al wel enigzins gewoon lopen...nog wel klimmend over de bomen en zo nu en dan sneeuwhopen. Want dat waren er zoveel en de ingestorte daken hadden prioriteit. Sneeuw schuiven ging ook niet meer omdat de sneeuwschuivers niet zo´n grote hoop sneeuw aankunnen. En die bomen lagen ook nog overal op de wegen. Het bleef drama tot de volgende dag...toen kwamen er sneeuwschuivers uit Duitsland die erop berekend waren.
En wij hadden nog geluk want we hadden stroom, heel veel in het buitengebied hadden dat niet. Er waren kinderen die in andere plaatsen op school zaten, die tot 12.00 uur ´s nachts niet thuis kwamen. Uiteindelijk werden ze door brandweer en politie naar huis gebracht (ouderen en kinderen eerst....).
Dit herinneren de kinderen zich nog heel goed. Sindsdien vinden ze elke sneeuwlaag dus wel meevallen....hahaha.
De koudste temperatuur ooit van de 20ste eeuw in nederland is ook hier gemeten trouwens...beetje extreem weer hebben wij soms hier.Toen was het -27,4 graden, ahum.
groeten albana

bibi63

bibi63

02-12-2010 om 10:37

Kaaskopje, 1987.....

Ja dat herinner ik me ook nog. Wij woonden toen ook in een flat uit de jaren 60, bovenste verdieping met plat dak..... We hadden alleen een haard in de woonkamer. Dus kan je na gaan hoe koud het was in de rest van het huis. Dus ook in de slaapkamer.... We hebben met mutsen op geslapen want het vroor in de slaapkamer.
Gr. Bibi

fladder

fladder

02-12-2010 om 12:18

Albana

Die van '87 was vooral kort maar krachtig, duurde hoogstens een dag of 10 maar was wel extreem koud. Er waren twee dagen met een snijdende wind en temperaturen rond -10, daar was deze week haast een lentebriesje bij maar daarna ging het uit als een nachtkaarsje. Wel kreeg het noorden begin maart nog een rampzalige ijzel-aanval, met afknappende bomen en hoogspanningsmasten! Het werd daarna twee weken opnieuw koud met schaatsijs (in maart, ja).
Wat leuk, jouw verhaal over je Elfstedenliefde! Ik volgde het vanuit mijn werk!
De sneeuw van 5 jaar geleden was ook in maart. Heel apart! Ik heb toen best veel foto's gemaakt. Toen werd het, in maart dus, nog bijna -20. Brrrrr...!!!
Die reordlage temperatuur... Dan weet ik waar jij woont Het was gemeten in januari 1942, na 1962-63 de koudste van de eeuw. Ook toen veel sneeuw. Ook die van '41 en '42 waren erg koud en sneeuwrijk, moet een ramp zijn geweest in die jaren...
Overigens is er officieus een nog lagere temperatuur gemeten: dat was met een professionele meetopstelling op de Rhederheide, ergens in januari 1985, en volgens mij lag dat rond de -30 graden.
Ja, lieve mensen, klimatologie is mijn stokpaardje

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 12:38

Wat zielig albana!

Dat beeld van kleumende kinderen en ouderen die van de weg gehaald moesten worden, aaaahhhh
De Elfstedentocht van 1985 is voor mij ook speciaal. Ik kende mijn man op dat moment een aantal maanden, het was allemaal een beetje spannend. Vindt hij mij leuk, ik vind 'm eigenlijk best wel erg leuk... En toen kwam daar de Elfstedentocht. Ik ging gezellig bij een buurman kijken, de broer van mijn man. Mijn man was daar ook. Man en ik waren de hele dag niet bij de tv weg te slaan. Uiteraard omdat het bijzonder was om een Elfstedentocht mee te mogen maken (bij die van 1963 woonde ik nog niet in Nederland en was ik te klein om het te beseffen). Maar ik wilde deze kans ook niet laten schieten om zo lang bij hém te kunnen zijn. Ik moet toch eens vragen of mijn man zuiver voor de Elfstedentocht is blijven zitten of ook een beetje voor mij. Niet veel later was het overigens 'aan'.

liora

liora

02-12-2010 om 13:17

Herinnering

Hoi,

Ik herinner me ook een hele koude winter rond 1983 of 1984. Mijn vingers waren toen een keer bijna bevroren, vreselijke pijn en er zaten allemaal blauwe puntjes op.
En ik zat toen op paardrijden en mijn voeten waren dan zo koud... Maar de paarden hadden nergens last van. Herinnert nog iemand zich die winter? Het was toen volgens mij ook rond -15.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ow, die eerste elfstedentocht na 20 jaar of zo,..

Ik studeerde in Groningen, en friese huisgenoot had ouders die midden in een elfstedenstad woonden. Daar hebben we de avond van te voren met een man of 10 geslapen, en daarna de hele dag LIVE langs en op het ijs gestaan....wat een feest!

Ingrid (zo oud dat ik me ook de winter van 1979 nog herinner. of was het 78? Toen heel noord nederland ECHT was ingesneeuwd. Ik was 14 of zo, en we woonden aan de rand van een dorp, met weilanden voor het huis. De sneeuw was zo hoog opgewaaid dat het daadwerkelijk een halve meter boven vensterbankniveau uit tegen het raam aan lag. Heel bizar.

Overigens hebben we nu hier in het noorden echt helemaal geen sneeuw. Alles is kraakhelder drooggevroren, dus niks glad. Alleen maar koud!

Ingird

Petr@

Petr@

02-12-2010 om 13:39

Iets minder zin in de winter

Nu ik vanochtend tijdens het hardlopen gevallen ben en op mijn kin beland ben en nu met een zeer lijf achter de laptop zit. Ik zie er eigenlijk wel een beetje tegen op om de hond zo te moeten uitlaten want voel mij niet echt fijn. En het blijft hier maar sneeuwen (Brabant).

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 13:42

Au!

Dat vind ik het nare van dit weer. Ik ben zo bang om te vallen!
Sterkte met je zere kin en rug Petr@.

fladder

fladder

02-12-2010 om 13:46

Liora

'83 was heel zacht, in '84 hadden we één dag in januari (een doordeweekse dag) die veel sneeuw had. KKan het januari '82 of '85 zijn geweest?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2010 om 13:48

Ingridt

Dat was de winter van '78/'79. Ik woonde toen ruim 10 km van mijn toenmalige school af. Er was een dag dat ik wel naar school toe was gegaan, met de bus, maar in de loop van de ochtend werd duidelijk dat het de vraag was of ik (en anderen) nog wel naar huis terug konden. Toestemming om naar huis te mogen gaan hebben we niet afgewacht. Dat heeft ons een middagje blijven opgeleverd, maar liever dat dan niet thuis kunnen komen. Dat was volgens mij ook de winter waarin er zoveel sneeuw lag dat het net leek of een van de toegangen tot ons dorp in een bergpas in de Alpen was veranderd. De sneeuw lag echt tot heel hoog aan weerskanten van de weg. Heel mooi. Ook voor ons huis, langs het weiland tegenover ons, lag de sneeuw hekhoog, heel bijzonder.

Nouhou ingridt

Hier stuifsneeuwt het al de hele dag (het gromt zei mijn moeder vroeger, is dat Drents?). Ik heb al een paar keer geveegd.

krin

krin

02-12-2010 om 14:05

78/79

Ja, dat was de keer dat mijn vader en oudste zus dik ingepakt naar de winkel zijn geploeterd om jenever te halen (en ook nog wat etenswaren, vermoed ik
En de keer dat slimme jongetjes het kruispunt (ja, klein dorp, één kruispunt) hulpvaardig openveegden voor dappere automobilisten, die daar dan wel een gulden voor overhadden, en die dan nadat de auto was doorgereden de sneeuwhopen weer de weg op veegden.
En volgens mij is dat dezelfde winter dat we het grasland aan de overkant hebben verruïneerd omdat we er hele dagen vanaf sleeden, een paar weken (?) lang. Je kon zelfs op je laarzen naar beneden. Of op de achterklep van een kever.
Ja, zuchtte zei nostalgisch. Ik weet wel waarom ik van winters weer hou. Er borrelt van alles aan prettigs door op.

krin

krin

02-12-2010 om 14:15

Ouch, uitglijder

zei ipv zij...

Schaatsen op straat?

ooit,ik was een jaar of 14?15?16? heb ik mijn folderwijk op de schaats rondgebracht,iedereen schaatste toen op straat.
wie weet nog welke winter dat was?

Guinevere

Guinevere

02-12-2010 om 19:25

Schaatsen op straat

In de winter van 78/79 heb ik ook op straat geschaatst. Er gingen zelfs kinderen schaatsend naar school. En je kon van dijkjes af glijden met je schaatsen aan, heel apart.

Vic

Vic

02-12-2010 om 19:26

Och ja

Schaatsen op straat. Toen was ik een jaar of 6, dus 1978 kan wel kloppen. Toen vond ik het nog leuk als het vroor Trouwens (Pelle, dat weet jij altijd wel), in mijn herinnering was 2005 ook zo'n koud jaar. Het is hier nog niet genoemd, maar volgens mij was het -20. Mijn waterleiding bevroren, zwembad in de keuken, met maxicosi door 30 cm sneeuw naar de auto waarvan alleen het re. achterportier open ging.

liora

liora

02-12-2010 om 19:56

Fladder

Ja dat kan zeker, '82 lijkt me dan... Was dat inderdaad een hele koude winter?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Klopt pelle

ik ben van ,62 ,dus het zal de winter van 78/79 geweest zijn.

Zus

Zus

02-12-2010 om 21:53

Op straat schaatsen en liora

Ja, in 78 heb ik ook op straat geschaatst, was toen 10 jaar! En toen ik 15 of 16 was, was die winter waar Liora het over heeft, zal dus 84 geweest zijn? Ik was -16 graden en ik kan mij herinneren dat ik huilend op de fiets zat, omdat mijn voeten vreselijk veel pijn deden van de kou. Maar perse naar de stad wilde ik, pff.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 01:23

Nostalgie

Grappig dat de 'ouderen' onder ons zich die winter van '78/'79 zo goed kunnen herinneren. Dat je op straat kon schaatsen was ook wel érg bijzonder
Wij, man en ik, konden ook allebei een keer niet meer naar huis na ons werk. Mijn man in 1990. Het was in januari, toen stormde het zo verschrikkelijk dat er geen treinen meer reden, waardoor mijn man bij een collega moest slapen. Wij woonden toen in een nogal tochtige flat met een open bovenverdieping en een dak erop, en het klonk of het dak er elk moment af kon vliegen, dat vond ik best eng. En ik móest toen echt naar buiten om onze toenmalige hond nog even een plasje te laten doen, doodeng. Ik ben niet zo snel bang bij storm maar toen wel. Wat ging het te keer!
Een paar jaar geleden, januari 2007, was ik de klos. Ik moest tot half 10 's avonds werken en toen gingen er ook door storm geen treinen meer. In heel Nederland was het drama. Het Rode Kruis heeft toen heel veel reizigers opgevangen. En ik mocht gelukkig bij een collega slapen. Mijn man was om 6 uur nog wel met de trein thuis gekomen, maar dat was dan ook een van de laatste treinen.

Yura

Yura

03-12-2010 om 08:40

Oh ja 78/79

Kom ook uit het noorden, wat lag er toen veel sneeuw. Het waaide ook enorm waardoor het soms tot het dak lag. Mijn vader is toen met een paar buurmannen met scheppen naar het begin van de straat getogen, waar veel bejaarden woonden, die konden hun huis niet meer uit, omdat de sneeuw tot het dak lag, ze hebben ze uitgegraven. Mijn vader was machinist en voor de treinen was zo'n enorme sneeuwschuiver gemonteerd, maar dat mocht niet baten, hij bleef toch steken in de middle of nowhere, gelukkig was hij niet alleen op de trein (goederentrein) en met zijn collega hebben ze zich door de metershoge sneeuw begeven op zoek naar de bewoonde wereld. Er werden toen ook voedselpakketten gedropt door het leger in de meer afgelegen gebieden. En we hoefden niet naar school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.