Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annebel

Annebel

15-03-2017 om 14:35

Gestemd

Wat een rare verkiezingen dit jaar voor mij. Ik heb dit jaar eigenlijk heel lang getwijfeld. Vannacht heb ik zelfs liggen denken. Vanochtend werd ik wakker, ik wist het,ik heb mijn vertrouwde partij gestemd en ik ben helemaal blij en opgelucht. Gewoon met mijn hart gestemd. Nu hard duimen voor de uitslagen vanavond. Dat moest ik even kwijt.


Werkgevers

Soms lukt het wel maar werkgevers zijn nog steeds niet happig om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen. Ze zijn er wel die accepteren dat iemand net dat ene stapje minder loopt, maar minister Jette Klijnsma heeft er hard aan getrokken met zeer weinig resultaat. Ondanks verlichtende maatregelen voor de werkgever. Hoop bureaucratie ook weer.

Zon

Zon

19-03-2017 om 14:25

Sally

Ik vind het bewonderingswaardig als bijstandsgerechtigden zich zo inzetten als jij beschrijft. Misschien is het een idee zulke mensen te belonen met een soort 13e maand? Ik weet echter heel zeker dat het om een minderheid gaat. Ik zou ook niet verwachten dat bijstandsgerechtigden fulltime vrijwillig aan de slag gaan, maar een uur of 8 per week, wat is het bezwaar? Dan heb je het ook niet over verdringing en het zijn geen extra banen (want daar is het geld niet voor).

Op elke 10 werkenden zijn tegenwoordig 10 niet werkenden die bekostigd moeten worden. Tegen de tijd dat onze kinderen volwassen zijn, zijn dat er alleen maar meer. In plaats van zeggen: meer, meer, meer, moeten we juist zorgen dat het betaalbaar blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 14:27

Zon

Ik heb even alle reacties na de jouwe overgeslagen .

Ik ken mensen die er prima mee uitkomen, maar wel extreem zuinig leven.===
De combinatie 'prima mee uitkomen' en 'extreem zuinig', vind je dat niet schuren? Hoe is het dagelijks leven voor iemand die extreem zuinig moet leven? Prima?

Wat dat vakantiegeld betreft, kan het inderdaad best een uitruil-dingetje zijn, maar alleen al het feit dat hij het lef heeft om het uit te spreken, vind ik bijzonder ernstig.

Zon

Zon

19-03-2017 om 14:34

Kaaskopje

Ik bedoel daarmee dat zij het prima vinden zo en ervoor kiezen om geen inspanningen meer te doen om aan betaald werk te komen. Zij zijn zo tevreden, mijn schoonvader is zo iemand (en klust zwart bij tot mijn ergernis).

Dat laatste vind jij misschien getuigen van lef, maar datzelfde vind ik van de vanzelfsprekendheid van sommige linkse partijen om de rekening maar bij de hogere inkomens neer te leggen. Wat is het verschil. Solidariteit werkt 2 kanten op hè?

Zon

Zon

19-03-2017 om 14:36

O en..

Schoonvader leeft niet eens zuinig. Gaat meerdere keren weekendjes weg en 1 keer per jaar op vliegvakantie in zuid Europa.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 15:35

Antilapzwans

Is je nick bedoeld om de boel meteen op scherp te zetten of zo?

Maar goed: Ik verbaas mij er dan ook over dat er hier wordt gezegd dat het niet goed zou zijn als iemand met een hoge opleiding washandjes op een stapeltje moet leggen en dat dat gewoon een betaalde baan voor minimumloon moet zijn. Dat willen die hoogopgeleide mensen niet doen namelijk.===

Als je als hoogopgeleide geen baan hebt en in de bijstand zit en je moet in die situatie washandjes stapelen, dan vind ik dat dit als tegenprestatie gedaan mag worden, maar dan wel aangevuld tot het minimumloon. Het is wérk! Het bedrijf die dit werk uitbesteedt is lekker goedkoop uit met hoe het nu gaat. Beter is het, véél beter, om te kijken of voor zo iemand een vrijwilligersfunctie gevonden kan worden waarin zijn capaciteiten benut kunnen worden. Dat is nuttiger dan washandjes stapelen. Die washandjes kun je beter door iemand laten doen die echt op dat niveau zit.

Er zijn gewoon te veel vacatures die niet opgevuld worden en zolang dat nog steeds bestaat klopt er toch iets niet en denk ik nog steeds dat er een groot deel lapzwansen op de bank ligt niets te doen.===

Als werkgevers de lat nu eens minder hoog legden voor iedere vacature die ze beschikbaar hebben? De moed zinkt je in de schoenen als je de vacatures door leest. Ze doen sommige banen voorkomen alsof je er hogere wiskunde en een cursus psychologie voor gedaan moet hebben. Ik zie ook wel eens vacatures, waar ik vroeger nooit op gesolliciteerd zou durven hebben, omdat ik bang was niet aan de eisen te kunnen voldoen. Nu, na ervaring opgedaan te hebben, herken ik sommige van die eisen en moet er dan echt om lachen. Mijn hemel... doe normaal, denk ik dan. Maar goed, ze bereiken er wel mee dat bescheiden types niet durven. Maar ook mensen die net niet lekker mee kunnen komen vallen buiten de boot in het huidige werkklimaat. Zélfs voor vrijwilligerswerk.

Mijn man werkt meen ik voor dezelfde organisatie als waar Sally werkt. Hij is daar meteen nadat hij in de WIA belande naartoe gesleurd door zijn ex-werkgever. Zo viel hij niet in een gat. Hij kreeg de kans niet. Dat was een bijzonder goede en attente actie van de ex-werkgever. Hij kan zichzelf daar zijn en is een gelukkig mens met dat werk. Bij dat bedrijf werken mensen die in de sociale werkvoorziening werken, maar ook mensen met een taakstraf, HALT-jongeren en mensen die in detentie zitten. Het komt er allemaal voor. Maar ook vrijwilligers dus, zonder vrijwilligers en taakstraffers zouden dit soort bedrijven niet kunnen bestaan.

"Volgens mij zijn dat geen fulltimebanen en bij parttime op minimumloon krijg je weer een heen en weer geschuif van geld. Als ze teveel verdienen krijgen ze weer minder bijstand/uitkering en dan lopen ze weer minder hard. "===

Oh, doen ze dat? Tuig is het! Antilapzwans, het is ook niet de bedoeling dat ze minder bijstand krijgen, het zou de bedoeling moeten zijn dat de bestaande bijstand aangevuld wordt tot het minimumloon. Dat is eerlijk. Diegene werkt toch voor zijn geld? Het is de bedoeling dat met die 'doe eens wat voor je uitkering'-banen de juiste mentaliteit behouden blijft, dat je in het proces blijft, in de hoop dat de stap naar een betaalde baan dan kleiner wordt. Dat verdient aanmoediging in plaats van het als een strafexercitie te gebruiken. Geef die mensen dus volledig behoud van de bijstand, aangevuld tot het minimumloon. Daar zou ik wel washandjes voor willen stapelen, vanuit mijn positie.

Stel dat ik over een jaar nog steeds geen werk heb, stel dat... Dan kom ik de situatie dat ik geen volledige bijstand krijg, omdat mijn man een inkomen heeft. Hoera, ik ben boven de 50 dus ik kan als het goed is gebruik maken van de regeling dat zijn inkomen aangevuld wordt tot bijstand voor echtparen. Ik heb dan natuurlijk wel de verplichting om werk te zoeken, wat logisch is. Ik zou me toch redelijk bekocht voelen als ik dan washandjes moet stapelen zonder daarvoor beloond te worden in de vorm van een normaal loon. Het bijstandsniveau is niet bepaald rozengeur en maneschijn. Daar kun je amper alle rekeningen van betalen. Mijn motivatie om aan het werk te gaan, is heel banaal geld. (En ik heb daar nog plezier in ook.) Als ik werk doe ik dat om de rekeningen te kunnen betalen. Geef mensen in de bijstand dus gewoon volwaardig geld voor hun 'je doet maar eens wat terug'-werk, noem het loon, wat is daar mis mee? En neem dat werk niet weer af omdat de tijd om is, als degene die het doet naar tevredenheid werkt. Want dat gebeurt ook. Dan werken mensen bijvoorbeeld lekker in een baan bij de plantsoenen, maar ja, iemand anders moet ook een periode 'je doet maar eens wat terug'-werk doen, dus degene die er zo'n lol in heeft wordt naar zijn lapzwansbank teruggestuurd ten gunste van een ander. Dat is zwaar demotiverend én deprimerend.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 15:49

Ehm...

...Zij zijn zo tevreden, mijn schoonvader is zo iemand (en klust zwart bij tot mijn ergernis).

Dat laatste vind jij misschien getuigen van lef, maar...

Waarom zou ik dat van lef vinden getuigen?

Ik durf het nu na járen wel op te biechten, maar ik heb ook een kléin beetje zwart bijgeklust. Voor een paar tientjes per maand extra. Met die paar tientjes konden we de contributie van de vereniging van een van de kinderen betalen bijvoorbeeld. Ik voelde niet zo zeer lef in die periode, maar angst dat het uit zou komen. Daar werd dus over gezwegen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 15:52

Zon

"Ik weet echter heel zeker dat het om een minderheid gaat."

En ik weet heel zeker dat dat niet zo is.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 15:53

Zon (ja ik blijf bezig )

Tegen de tijd dat onze kinderen volwassen zijn, zijn dat er alleen maar meer. In plaats van zeggen: meer, meer, meer, moeten we juist zorgen dat het betaalbaar blijft.===

Tijd voor een serieus onderzoek naar het Basisloon dus. Ook omdat steeds meer werk overgenomen wordt door robots en geautomatiseerde systemen, waardoor banen in de categorie mbo en lager in de knel zullen komen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 15:53

Oh, en Zon...

Dat jouw schoonvader een "foute" uitkeringsgerechtigde is betekent niet dat hij representatief is voor álle uitkeringsgerechtigden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 15:57

AnneJ

Soms lukt het wel maar werkgevers zijn nog steeds niet happig om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen. Ze zijn er wel die accepteren dat iemand net dat ene stapje minder loopt, maar minister Jette Klijnsma heeft er hard aan getrokken met zeer weinig resultaat. Ondanks verlichtende maatregelen voor de werkgever. Hoop bureaucratie ook weer.===

Om eerlijk te zijn vond ik Jette Klijnsma getuigen van een hoog zweefgehalte. Dat harde trekken mistte naar mijn gevoel veel realiteitszin. Ze is vast aardig hoor.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 16:08

Aanvulling Kaaskopje

"De combinatie 'prima mee uitkomen' en 'extreem zuinig', vind je dat niet schuren? Hoe is het dagelijks leven voor iemand die extreem zuinig moet leven? Prima?"

Ja, mensen kunnen heel mooi bepalen hoe zo iemand moet leven. Met extreem zuinig leven kom je er mee uit, maar kunnen de mensen die dit zeggen leven zonder:
- af en toe lekker naar de kapper (en dan geen basis knipbeurt bij een thuiskapster, maar inclusief highlights of zo)
- met je kinderen naar een pret- of attractiepark
- autorijden
- sowieso vervoer. Wel eens berekend wat een dag uit met de trein betekent voor een gezin, als de kinderen buiten de railrunners vallen?
- een kopje koffie op het terras
- clubje (nee, wordt niet meer overal vergoed)
- lekker shoppen en bijvoorbeeld kleding kopen. Niet omdat je echt geen nette kleding meer in de kast hebt liggen, maar gewoon omdat het voorjaar is en je jezelf in het nieuw wil steken.
- geen make-up of smeerseltjes.

Weet je hoe je bijvoorbeeld de vrouwen herkent die in dit situatie zitten? Dat zijn de vrouwen met vormloze kapsels en slechte gebitten. Niet omdat ze zichzelf verwaarlozen maar het niet kunnen permitteren om naar de kapper en de tandarts te gaan. Ze dragen kleding. Wel schoon en heel, maar oud en vaak verwassen, want zo goed is dat spul van de Wibra niet.

Ja, dit klinkt als een doemscenario dat vast wel mee zal vallen. Jullie zullen het wel negatief gedram vinden, maar dit is dagelijkse werkelijkheid voor veel mensen in die situatie. Er zijn steeds meer gezinnen waar dit werkelijkheid is en er zijn mensen bij die hier niet meer uit KUNNEN komen.

Er zijn meer mensen in een uitkeringssituatie die zo leven, dan dat er mensen zijn als de schoonvader van Zon. Ik kom ze tegenwoordig zeer regelmatig tegen, mensen met allerlei achtergronden.

antilapzwans

antilapzwans

19-03-2017 om 16:10

minimumloon

Toon eens aan dat die hoogopgeleide mensen fulltime washandjes vouwen want dat is het volgens mij dus niet. Het werk wat ze als opstapje gebruiken is niet fulltime en dus dan hoe je het inkomen ook niet aan te vullen tot minimumloon.

Verder ken ik er heel veel die geen uurtje willen overwerken bij hun parttimebaan omdat ze dan minder geld uit uitkering/bijstand krijgen. Ik kan vaak genoeg uitleggen dat ze trots zouden moeten zijn dat ze minder geld uit de belastingpot nodig hebben maar dat interesseert ze niets.

Werkende armoede

Steeds meer mensen zijn arm zonder uitkering.

Freeriders

Natuurlijk wil je geen freeriders, daar is het systeem niet voor bedoeld. Maar het is voor een deel ook niet te vermijden. En om dan alle deelnemers voor het gemak maar als freeriders te beschouwen leidt tot onmenselijke situaties. Je zoekt een balans maar wil vooral mensen realistisch kansen geven. Want wat men uit vrije wil kan presteren levert meer op.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 16:31

Verder...

M.b.t. #157: ik ben het helemaal met je eens.

Maar ik krijg steeds meer het idee dat de mensen niet WILLEN weten wat het écht is om zo te moeten leven en hoe je misbruikt wordt voor slavenwerk.

Ik denk inderdaad dat jouw man en ik voor eenzelfde organisatie werken. Jouw man via een ex-werkgever, ik via een ander kruiwagentje. Ik zie hoe mensen er werken op hun niveau met prachtige resultaten! Binnen nog geen jaar zijn we al aardig op weg een begrip te worden in de regio en we barsten van de plannen die we verder kunnen uitwerken! Het gaat om dagbesteding in de vorm van echt werk, in verschillende branches.

Wat zou het mooi zijn als de vele (we lopen tegen de honderd) vrijwilligers niet continu dat zwaard van Damocles boven het hoofd hebben hangen van "de toeslagen worden gekort" en "als je iets fout doet kost je dat een stuk uitkering", maar juist een soort tegemoetkoming krijgen als beloning voor de manier waarop zij iets terug doen voor hun uitkering. Extra uitkering, of misschien iets in natura zoals abonnementen (en dan geen korting want de rest kunnen ze toch niet bijleggen) op bijv. bibliotheek of theater, cheques voor levensmiddelen, kleding of elektronica, in ieder geval in overleg met de betrokken uitkeringsgerechtigde. Iets waar ze écht iets aan hebben.

Nota bene: er zijn nog veel meer ideeën voor deze mensen, door deze mensen. Maar die lopen tot nu toe stuk op stomme regeltjes en bureaucratie. Denk bijv. aan een keuken/horecaruimte waar we de restjes van de voedselbank kunnen verwerken in goedkope maaltijden en waarmee we een soort sociaal trefpunt kunnen vormgeven. Helaas, zo'n ruimte moet allerlei aan eisen voldoen waar we voorlopig niet aan toe komen, want te duur. Zo zonde... Want we werken vanuit optimisme en "kijken in mogelijkheden" en willen dat graag overbrengen naar anderen in dezelfde omstandigheden. Mensen weer inspireren en hoop geven.

Dat is lastig als "de politiek" weer met hersenscheten komt als "bijstand en toeslagen omlaag", "grotere arbeidsprikkel geven" etcetera. Of dat er meer passend werk moet komen. Dat is er niet en dat komt er ook niet, aangezien weinig werkgevers de eventuele extra begeleiding kunnen geven en ook geen zin hebben in risico op uitval. Ik neem het hen niet eens kwalijk ook.

Er zijn alternatieven in opkomst. Maar geef de mensen die hieraan mee willen werken dan ook wat meer financiële ruimte. Ik snap best dat een modaal inkomen daar niet bij hoort. Maar op deze manier worden deze mensen weggezet als het laagste van het laagste die de rotbaantjes moeten opknappen, liefst zonder loon en de daarbij horende rechten.

Het zijn namelijk net zulke mensen als jij en ik, die graag een nuttige dagbesteding willen hebben (wat betaald werk in feite ook is), een klein beetje zekerheid in het leven en vooral: respect.

Want ze zijn echt niet allemaal zoals de schoonpa van Zon.

Extra uurtje

Zon extra uurtje levert alleen maar meer bureaucratie op want de uitkering moet verrekend en daar gaat ook heel wat fout wat weer leidt tot terechte of onterechte terugvorderingen. Naar systeem. Ik ben ook voor het basisinkomen. In elk geval dat dat eens goed doordacht wordt.
Als je alleen al aan het gedoe denkt met een uitkering zou je toch veel liever gewoon werken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 16:34

antilapzwans

"Verder ken ik er heel veel die geen uurtje willen overwerken bij hun parttimebaan omdat ze dan minder geld uit uitkering/bijstand krijgen. Ik kan vaak genoeg uitleggen dat ze trots zouden moeten zijn dat ze minder geld uit de belastingpot nodig hebben maar dat interesseert ze niets."

Dat hoor ik vaker. De reden is echter dat dat uurtje overwerk zo'n administratief gedoe oplevert en vaak ook fouten in de herberekening van de uitkering die maand, die slechts met veel moeite weer recht te zetten zijn. Ik begeleid momenteel een jongeman die hiermee te maken heeft. Die heeft naast zijn uitkering een baantje van enkele tientjes, dat bedrag wisselt per maand. Je wil niet weten hoe vaak dat al mis is gegaan...
Zijn andere begeleider heeft al aangeraden te stoppen met dat werk, maar de jongeman wil het zelf graag blijven doen om toch nog "een beetje nuttig" te zijn.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 16:35

AnneJ

"Steeds meer mensen zijn arm zonder uitkering."

Helaas wel, ja. Maar dat mag je ook niet hardop zeggen want het gaat zo goed in Nederland...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 16:36

Nogmaals AnneJ

Betr. #168: twee zielen, één gedachte.

Maar de meesten die dit niet van dichtbij meemaken denken dat bijstand eeuwigdurende vakantie is.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 16:42

Sally op reactie 167

Eens.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 16:48

aanvulling #167

"Het gaat om dagbesteding in de vorm van echt werk, in verschillende branches."

Met de kanttekening: echt werk, maar met behoud van uitkering en helaas geen loon, maar ook met aanpassingen voor de persoon die het uitvoert. Hen uitbetalen kan niet, dat geld is er niet. Wat zou het mooi zijn als er voor alle mensen die zoiets doen met behoud van uitkering een beetje meer ademruimte of privileges krijgen (bijv. iets mogen verkopen op Marktplaats, tot een behaald niveau natuurlijk, niet een complete handel natuurlijk).

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 16:49

Antil.z.

Toon eens aan dat die hoogopgeleide mensen fulltime washandjes vouwen want dat is het volgens mij dus niet. ===

Ik denk ook niet dat je die vindt, dat is nergens gezegd ook. Ze moeten dat doen voor hun uitkering. En als ze hun plicht gedaan hebben zijn ze niets verder dan toen ze eraan begonnen. Ze zijn er zelfs financieel niet beter van geworden. Gewoon goedkope mankracht voor de washandjes-producent. Maar geen kwaad woord over werkgevers en de overheid die daaraan meewerkt uiteraard.

antilapzwans

antilapzwans

19-03-2017 om 17:09

dus

Waarom zou je voor een parttimebaan meer moeten verdienen dan wat je krijgt als bijstand/uitkering? Dat bedoel ik dus. Er wordt maar geroepen dat ze het minimumloon moeten verdienen maar wellicht verdienen ze dat gewoon als je het omrekent naar hoeveel uur ze werken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 17:17

antilapzwans

Dat ben ik wel met je eens.

Ik heb laatst ergens gehoord/gelezen dat sommige gemeenten willen experimenteren om bijstandsgerechtigden die vrijwilligerswerk doen 100-150 euro extra te geven. Dan zit je nog steeds onder het minimum.

Je zou kunnen kijken hoeveel uur er wordt gewerkt en dat kunnen verwerken in een extraatje (een percentage van, bijvoorbeeld, die 100-150 euro extra) bovenop de uitkering.

Of je zou fulltime vrijwilligerswerk kunnen aanvullen tot dat minimumniveau, en parttime werk daar een gedeelte van kunnen geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2017 om 17:45

Sally

Ja, dat is ook zoiets. Je moet verdorie nog uitkijken als je je eigen zolder leegverkoopt. Eigen spullen die je om zet in geld, wat je bijvoorbeeld wilt gebruiken voor nieuwe schoenen, of het betalen van een rekening o.i.d..

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 18:08

Kaaskopje

Ja, spullen die je zelf waarschijnlijk ooit nieuw hebt gekocht nota bene.

Overigens moet ik het wel een beetje nuanceren: er zijn gemeenten waar men het per verkoop bekijkt (maar dan nóg moet je elke verkoop verantwoorden). Als duidelijk is dat jij niet structureel zelfgemaakte sieraden verkoopt waardoor er sprake is van een minihandeltje wordt daar vaak soepelder mee om gegaan dan wanneer jij de te kleine kleding van je kinderen verkoopt. Maar er zijn ook gemeenten waar je gewoon alles moet verrekenen, ook al heb je de aankoopbonnen met daarop jouw banknummer bij de hand. Zij zien het gewoon als inkomen.

Het gaat nog verder, tenminste in de gemeente waar ik woon. Stel, ik zit in de bijstand. Ondanks hard mijn best doen kom ik daar nog niet (definitief) uit. Toevallig kan ik handig doe het zelven. Mijn buurvrouw vraagt me of ik haar wil helpen met verven en behangen van de woonkamer. Wel zo gezellig en zo heb ik toch wat om handen.

Dan ben ik verplicht daar een bedrag voor te vragen en dit te verrekenen bij de bijstand. Het is namelijk werk dat in geld is uit te drukken.

Het is niet dat ik (bij wijze van spreken) structureel wekelijks kamertjes sta te behangen en te verven, nee, het is een eenmalige vraag.

Stel dat mijn buurvrouw het niet aan mij, maar aan haar andere buurvrouw (of -man) vraagt. Die werkt gewoon en wil haar op zijn/haar vrije dag wel komen helpen verven en behangen. Geen haan die daarnaar kraait. De belastingdienst staat niet op de stoep om te zeggen "u heeft uw buurvrouw geholpen met verven en behangen, dit is in geld uit te drukken, en daar moet u belasting over betalen".

Denk hierbij ook aan: oppassen op andermans kinderen (bijv. je kleinkinderen), wekelijks even de oude buurvrouw helpen met boodschappen en het huishouden (waarbij de AOW van de buurvrouw ook in gevaar komt) en ga zo maar door.

Dit even om aan te geven hoe absurd de regelgeving kan zijn. Waar werkende mensen totaal geen last van hebben, kunnen mensen met een uitkering flinke problemen krijgen als ze volkomen argeloos en zonder de intentie de boel te flessen iets doen voor/met een ander.

Dit, en nog veel meer, grijpt zo diep in je privé, daar heb je geen idee van als je er niet mee te maken hebt. Samen met het stigma (het zit op de bank en het doet niks, of die zwart bijklussende schoonvader die regelmatig op vakantie kan).

Als ik zou moeten kiezen tussen "uitkering" en "werken maar dan minder toeslag krijgen" wist ik het wel. Dan wint werken. Die keuze heb ik dan ook altijd gemaakt. Mijn vrijheid is me liever dan die paar tientjes extra.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 18:10

Marktplaats

Ik denk dat je daar wel met succes bezwaar tegen kunt maken, geld 'verdiend' met bijv verkopen van kleding om er weer nieuwe kleding of iets anders voor te kopen. Mijn moeder kreeg een bedrag uit een pensioen wat te klein was voor een uitkering, maar afgekocht toch rond de 1000 euro. Dat werd beschouwd als vermogen en geen inkomen, dus ze moest het wel opgeven maar er werd geen maand uitkering gekort. Inmiddels heeft ze AOW en pensioen en we zijn blij dat die bijstand achter de rug is. Maar fijn dat het er was natuurlijk

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-03-2017 om 19:06

Phryne, klopt, maar...

...zo'n afkoopsom is toch weer anders dan de opbrengst op Marktplaats. Overigens ziet de belasting dat weer wél als inkomen. Ik heb een paar jaar geleden iemand geholpen die ook naar de bijstand moest en zijn lijfrentepolis moest afkopen omdat hij anders problemen kreeg met zijn eigen vermogen. Dat leverde netto nog niet half zoveel op als wat er op stond. Kocht hij hem echter niet af, dan zou dat bruto bedrag hen net boven de vermogensgrens (ik geloof rond de 5900 euro voor een alleenstaande) uitbrengen. Het leverde hem minder dan 3000 euro op, waarmee hij wel onder die vermogensgrens bleef.

De bijstand ziet het dus als vermogen, dat klopt.

Maar de belastingdienst rekende wél het bruto bedrag als inkomen! Met het gevolg dat zijn jaarinkomen duizenden euro's hoger was dan bijstandsniveau en hij maar een klein beetje toeslagen kreeg (vooral met de huurtoeslag was dat echt een schijntje). Onder de streep hou je dan maar weinig over want de netto opbrengst van de afkoopsom zal niet veel hoger zijn dan de toeslagen die hij nu mis heeft gelopen.

Ik weet niet of dat ook voor pensioenen zo is, of de belastingdienst dat ziet als inkomen, wat dat voor effect heeft op je toeslagen.

Verder ben ik het je eens: afschuwelijk om in de bijstand, het laatste redmiddel, terecht te moeten komen, maar fijn dat het er is als er echt niets anders mogelijk is om inkomen te verdienen.

Wat bezwaar maken tegen de Marktplaatsregels betreft: elke gemeente mag eigen regels maken hierover. Voor zover ik weet is er geen jurisprudentie hierover (mocht dat inmiddels wel zo zijn, dan hoor ik dat graag!). Wel over het verkopen van iets dat je als handel kunt zien, zoals struktureel en/of grote hoeveelheden zelfgemaakte sieraden, zelfgefokte huisdieren en zo. Dat wordt over het algemeen als voorliggende voorziening, want inkomen, gezien.
Over het leefverkopen van je zolder zijn per gemeente andere regels.

Persoonlijk gun ik het de mensen wel, als ze op de lokale bazaar een paar euro bij kunnen beunen met het verkopen van amigurumi haakwerkjes of zelfgemaakte wenskaarten. Zo rijk zullen ze er ook niet mee worden. Maar helaas, het mag niet. Ik weet van iemand van een paar jaar geleden die op die manier eens een zakcentje bij wilde verdienen met zelfgemaakte miniatuurtjes (echt hele leuke!), dan moest hij een tafel huren voor een bepaald bedrag, hij zou er niet veel aan over houden, maar net genoeg voor een avondje bioscoop met een frietje. Helaas, hij zou de opbrengst in moeten leveren, en ook nog eens de huur van de tafel niet vergoed krijgen.

En de jongeman die ik momenteel help verdient een paar tientjes per maand met folders en krantjes lopen. Zijn fiets lijdt daar stevig onder, eigenlijk zou hij dat geld apart moeten leggen voor onderhoud en reparaties. Maar het wordt verrekend met de bijstand. Zijn begeleider en ik hebben hem al gevraagd of dit geen water naar zee dragen is, maar hij wil het zelf zo graag doen omdat er vanwege zijn gezondheid momenteel niet iets anders is dat hij plaatsvervangend kan doen. We zijn nu bezig om de reparaties bij de bijzondere bijstand in te dienen, maar dat loopt niet bepaald soepel. Ze vinden dat het onder normaal onderhoud valt, maar die man breekt per maand meer spaken dan ik in een jaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2017 om 19:12

Sally

Volgens mij is er door het pensioenfonds belasting ingehouden. Voor de toeslagen had het geen noemenswaardig effect, dat kan ik me tenminste niet herinneren. Maar 5900 bruto is natuurlijk wel iets meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.