Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

timio

timio

03-06-2011 om 23:35

Griekenland

Met enige verbijstering heb ik vanavond naar het NOS journaal gegeken. Met een idioot 'satirisch' item waarin 'euro'bordjes werden kapotgegooid door tegenstanders van ''steun'' (lees: peperdure leningen) aan Griekenland. Onder de tegenstanders onder andere een of andere historicus die 'bewees' dat ook in de oude Romeinse wereld de Grieken al met achterdocht bekeken werden..... En dat in het serieuze NOS journaal. Wat is dit toch voor een hetze tegen Griekenland? Ik woon al twintig jaar in Griekenland, en hoeveel er hier ook mis is, de 'gewone' man werkt hard, maakt veel uren, heeft soms drie banen om de eindjes aan elkaar te knopen, de crisis hakt er enorm in, de onzekerheid is enorm, de lonen zijn laag, de pensioenen zeer laag, het is hier geen luilekkerland met alleen maar luie corrupte mensen! Wat een eenzijdige berichtvorming, bah.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2011 om 00:13

Niet voldoende kaas van gegeten

maar wat ik ervan meekrijg wordt de situatie van Griekenland zo serieus genomen dat er een heleboel Nederlandse euro´s naar Griekenland gaan in een poging het land weer op poten te helpen. Dát is wat telt. Toeristen blijven echt wel komen en waarderen het land om zijn gastvrijheid, natuur en bezienswaardigheden.
Zoals ik tegen mijn dochters zou zeggen: laat ze toch kletsen! Jíj weet hoe het echt zit. Bovendien denk ik dat een beetje weldenkende Nederlander heus wel beseft dat de Grieken hard werken en dat de problemen voor die mensen een hele zware dobber betekenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2011 om 01:11

Rente

Nog steeds vanuit dat ik er geen kaas van gegeten heb hoorde ik net dat de rente enorm hoog is en dat is niet zo fraai vind ik. Het is een actie om het land er snel bovenop te helpen. Met een torenhoge rente duurt dat nog langer.

timio

timio

04-06-2011 om 10:01

Berichtgeving

Het is een enorm complex verhaal denk ik met vele kanten, deze hele crisis met een hoofdrol voor Griekenland. Een klinkklare oplossing heb ik uiteraard ook niet. Wat mij tegen de borst stuit is de enorme simplificering van het hele probleem, onder aanvoering van de Telegraaf en Wilders en co., maar ook bij de serieuze media. "De" Grieken zijn lui en corrupt, werken niet, en "wij" hardwerkende west-europeanen moeten ze weer uit de brand "helpen". De Grieken zijn een trots volk en worden nu gewoon afgemaakt en belachelijk gemaakt in de buitenlandse media. Dit zaait haat van beide kanten, en dat vind ik zooo fout en jammer. En omdat ik hier woon en werk en de taal spreek zie ik ook heel goed hoe er gemanipuleerd wordt, bijvoorbeeld bij interviews met Grieken in Nederlandse nieuwsuitzendingen. Verkeerd vertalen bijvoorbeeld, waardoor er iets anders ondertiteld wordt dan iemand werkelijk zegt. Ander voorbeeld: er komt een Griekse arbeidster in beeld met een werkjas aan en een mutsje op, duidelijk iemand die werkt in een fabriek. Zegt ze op klagende toon: ik kan zo moeilijk rond komen, verdien 2500 euro en heb 2000 euro uitgaven iedere maand. Huh?? Waar hebben ze die gevonden? Er is geen enkele fabrieksarbeidster die 2500 euro verdient, 2500 euro is hier een riant inkomen. Maar ja, dat weet de Nederlander die naar die uitzending kijkt niet, dus het verkeerde beeld is alweer geschetst. De Telegraafbaas die zegt dat alle Grieken met 53 jaar met pensioen gaan, hoe komt ie erbij??
Anyway, zoals het eigenlijk altijd gaat in de geschiedenis, de leiders van landen maken er een potje van en vervolgens wordt 'het volk' tegen elkaar opgezet. Zo jammer.

Primavera

Primavera

04-06-2011 om 11:36

Arme grieken

Timio, ik snap je frustratie heel goed. De berichtgeving over Italië wordt in Nederland vaak ook zo sensationeel mogelijk gebracht zonder dat er veel moeite aan waarheidsvinding wordt gedaan.
Het is natuurlijk heel makkelijk om vanuit het sociaal zekere Nederland waar men over de minste en geringste financiele tekortdoening klaagt even lekker die 'luie' en 'oneerlijke' Grieken gaan afkraken met een-eigen-schuld-dikke-bult mentaliteit. Waarschijnlijk zijn de nederlandse uitkeringen hoger dan wat veel Grieken verdienen, maar dat is geen nieuws natuurlijk.
Groeten Primavera

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2011 om 12:37

Ik snap het helemaal,maar.....

Begrijp ik allemaal volledig. Maar dat laat onverlet dat de overheid in Griekenland best de hand in eigen boezem mag steken en actie moet ondernemen. Ik kijk geen griek erop aan, maar de overheid aldaar wel.

makakos

makakos

04-06-2011 om 12:39

Doodziek word ik ervan

Doodziek word ik van het corrupte Griekse overheidsapparaat en alles wat daar mee samenhangt. Wat dat betreft hoop ik dat er nu eens schoon schip gemaakt gaat worden en dat oa die hele ambtenarenmentaliteit uitgeroeid wordt.

Nog zieker echter word ik van het arrogante gedrag van de Europese leiders die hun handen in onschuld wassen en heel Europa tegen Griekenland opzetten. Zodra ze over de grens de kans krijgen zijn ze zelf nog corrupter dan de meest corrupte Griek.Zie het grote omkoopschandaal in Griekenland waar het nette Duitse Siemens een hoofdrol in speelt. En over Philips zijn de berichten al niet beter om maar een voorbeeld te noemen.

De doorsnee Griek (voor zover die bestaat) is op dit moment ernstig de dupe van de politieke machtsspelletjes die er gespeeld worden. Soms hebben ze hier in mindere of meerdere mate zelf aan meegewerkt,vaak ook niet.

Ik woon al 20 jaar in Griekenland en ik kan iedereen verzekeren dat het een zeer heftige periode is. Het klimaat is volkomen down en iedereen maakt zich grote zorgen over de toekomst. Het vertrouwen in de overheid is volkomen geschonden en de (harde) criminaliteit neemt zienderogen toe.

Ik maak me zorgen over de toekomst, aan de ene kant is er het grote ongenoegen van de bevolking tov het hele politieke machtsstelsel en aan de andere kant voelen de Grieken zich vernederd door het arrogante gedrag van de Europese lidstaten. Ik wil er niet aan denken wat de gevolgen van dit machtsvacuum zouden kunnen zijn. Als historicus heb ik helaas maar al teveel voorbeelden...

Belle Époque

Belle Époque

04-06-2011 om 14:00

Eerlijk gezegd...

Mijn gezin en ik worden de laatste en komende tijd behoorlijk geraakt door wat er momenteel in Nederland gebeurt en onze toekomst ziet er niet bepaald rooskleurig uit. En wij zijn geen uitzondering.

Maar ik zou voor geen goud willen ruilen met een doorsnee-Griek. Want zij zijn degenen die het hardst lijden onder "de overheid", zij zijn ook degenen die de kosten mogen ophoesten en ook nog eens te maken krijgen met allerlei vooroordelen. Terwijl alles over hun ruggen heen gebeurt, al jaren.

Makakos, ik wou dit al schrijven voordat jij jouw bericht schreef. Maar ik wil jou en de mensen om je heen vertellen dat niet elke Europeaan blind achter de media aanhuppelt en voor zoete koek slikt wat er wordt gezegd. Daarvoor heb ik zelf al te lang ervaring met media en hun eenzijdige kijk op allerlei dingen. Zoals de wind waait, waait hun hemdje... En wie nu waagt er iets van te zeggen en te wijzen naar de werkelijkheid en naar de echte slachtoffers, wordt weggezet als "links". Wie wil dat tegenwoordig nog...?

Kiki

Kiki

04-06-2011 om 17:07

Ik ben het met izar eens

het was bij toetreding in de eurozone al een dubieuze zaak. Toen al had Griekenland zich extra moeten inzetten om financieel stabiel te blijven, in plaats daarvan zijn ze achterover gaan leunen.

Deze situatie is uitermate pijnlijk, maar door demonstraties het land lamleggen terwijl het duidelijk is dat er iets gedaan moet worden is zeker niet de oplossing.

Schouders eronder en gaan met zijn allen zou het devies moeten zijn!

makakos

makakos

04-06-2011 om 18:12

Complex

Allereerst even voor de duidelijkheid, in 1973 was er in Griekenland nog steeds een dictatuur waar de rest van Europa liever z'n ogen en oren voor sloot.

Dat Griekenland een groot probleem heeft is voor iedereen wel duidelijk en het is ook absoluut niet mijn bedoeling daar anderen de schuld van te geven. En inderdaad, de vakbonden gaan zeker niet vrij uit. Maar als iemand de Griekse politieke geschiedenis gaat bestuderen zal die zien hoe complex deze in Griekenland altijd geweest is, niet in de laatste plaats vanwege buitenlandse inmenging en interventie ivm de strategische ligging. Natuurlijk moet er een oplossing komen maar dat zal nog heel wat voeten in aarde hebben.

Wat mij echter net als timio stoort is de eenzijdige berichtgeving. Waarom laten ze geen Grieken zien die dag en nacht werken om hun familie te onderhouden, of de man gisteren in de tram die de hele dag met pennen loopt te leuren omdat hij recentelijk ontslagen is en 4 kinderen moet onderhouden, want een uitkering zoals in het rijke NL kun je hier echt wel vergeten. Of de mensen die nadat de markt sluit met een plastic zakje groenten en fruit van de straat verzamelen. Of de mensen die na een heel leven hard werken op een stretcher in de gang van het ziekenhuis dood liggen te gaan. Het is schrijnend om deze mensen met flauwe grappen belachelijk te maken vanuit je luie stoel in het goed geregelde NL.

Ik erger me ook aan het feit dat er zo weinig constructief gedrag getoond wordt en dat het land om de haverklap plat ligt. Maar hoe kan je gezamenlijk de schouders ergens onder zitten als er 0,0 vertrouwen in de overheid is en de verschillen tussen rijk en arm steeds groter worden.Het is verschrikkelijk moeilijk om deze vicieuze circel te doorbreken.

Het is heel makkelijk om vanuit NL met zijn goede voorzieningen je oordeel uit te brengen maar ik weiger te geloven dat de gemiddelde Nederlander zoveel beter is dan de gemiddelde Griek of dat deze generatie die zo klaar staat met z'n oordeel zoveel bij heeft gedragen aan de welvaart in NL. Al die Nederlanders die in de WW zitten en lekker bijklussen, de studenten die leuke wereldreisjes maakten terwijl ze zogenaamd nog hard studeerden. Maar oh oh wat zijn die Grieken lui en corrupt.

Sorry hoor, ik erger me gigantisch aan een heleboel dingen hier maar na 20 jaar Griekenland voel ik me toch ook verplicht om voor een aantal Grieken op te komen en is het me nog duidelijker geworden dat het voor een groot gedeelte ook gewoon een kwestie van geluk is in welk land je geboren wordt.

Zonder oordeel

Het zou fijn zijn als er gewoon concrete oplossingen gevonden zouden worden met hulp van de EU. Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet helpt om elkaar voor rotte vis uit te maken. En volgens mij wordt er ook hard aan gewerkt. Maar er zijn natuurlijk ook frustraties en zo accepteer ik het dan maar. Maar zo'n Rutte die keihard De Grieken wegzet vind ik gewoon zonder respect. Zal wel gericht zijn naar bepaalde bevolkinsgroepen hier en zal ook wel strategisch zijn. Zo van, we helpen ze wel maar we accepteren niets van die lapzwansen. Gewoon om de hulp toch acceptabel te maken. Denk ik dan maar, ben ook geen politicus. Maar heb wel hardwerkende familie in Griekenland. Het is vaak zo veel makkelijker om iets te begrijpen als je de mensen zelf kent denk ik dan maar. Dat is ook niet iedereen gegeven.

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2011 om 20:57

Maar....

Ik kijk geen griek erop aan, nogmaals, maar is het dan raar dat in de ruil voor hulp bepaalde voorwaarden gesteld worden? Ik vind dus van niet.

Ik denk

dat je eerst meer moet weten over de overgang naar een meer democratisch regime vanuit de dictatuur en ook over al die buitenlandse inmenging voordat je je oordeel velt. Ik sluit me dus aan bij Makakos.

En elkaar verwijten van jijbakken maken helpt de discussie/het gesprek echt niet verder.

Hoeveel mensen in NL kennen nou de recente Griekse geschiedenis? Ik vind het echt bizar dat politici een beeld neer kunnen zetten waar zoveel mensen achteraan rennen zonder de geschiedenis te kennen.

Ik ruik weer eens het Nederlandse vingertje.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 08:36

Rodebeuk

Dan een europees vingertje, in dit geval!!

makakos

makakos

05-06-2011 om 09:13

Ik beweer niet

Iztar, ik beweer helemaal niet dat jij persoonlijk de Grieken lui of corrupt noemt, dit is het beeld wat de media nogal naar buiten probeert te brengen.

En dat een aantal WWers bijklussen of in ieder geval vroeger dat deden is geen borrelpraat maar een gegeven. Net als het feit dat een aantal Griekn lui en corrupt zijn. Maar hier ligt de essentie van de discussie niet.

En natuurlijk is het logisch dat er een aantal voorwaarden wordt gesteld in ruil voor hulp. Maar het is niet toevallig dat via een aantal van die voorwaarden een groot deel van het geld weer terugrolt naar de hulpverleners. Privatisering? De Duitsers staan al gretig klaar voor de uitverkoop.

Rodebeuk, ik ben blij dat er in ieder geval iemand op de hoogte van een stukje Griekse geschiedenis is (en nee, niet dat stukje over de Romeinse tijd waarin de Grieken zogenaamd al met achterdocht werden bekeken)Griekenland heeft erg geleden onder buitenlandse interventie en haar geschiedenis is nauwelijks te vergelijken met de rest van Europa.

En nu we het toch over geschiedenis hebben, hoe hebben een aantal van de rijke EU staten een stuk van hun welvaart verkregen? Juist, via de kolonieen. Een stukje geschiedenis waar ze niet altijd graag aan herinnerd willen worden.

Het is niet m'n bedoeling hier over en weer te gaan schrijven hoe goed en/of slecht de Grieken en Europeanen zijn. Ik zal de laatste zijn die beweert dat de Grieken alleen maar zielig zijn en de Europeanen alleen maar slecht.

Maar de situatie hier is een stuk complexer dan de meeste mensen denken en "de waarheid" is niet zo zwart wit als dat die geschetst wordt.

Wij/zij

..het oude liedje.

Terwijl de Europese geschiedenis veel beter in zijn geheel begrepen kan worden.
Natuurlijk moet er ingegrepen worden. Maar de overgang vanuit een dictatuur naar een democratie kan aanleiding zijn om de economie te manipuleren, en dat is hier gebeurd. Geld bijdrukken en het volk tevreden houden.

Moet je eens kijken wat er in NL gebeurt als er ook maar ergens aan de collectieve voorzieningen gerommeld wordt. Als mensen 50 euro in de week of in de maand moeten missen staan ze al op hun achterste benen. De levensstandaard is hier imho erg hoog. Mensen voelen zich arm als ze minder verdienen dan anderen, en arme kinderen zíjn ook echt buitengesloten hier. Daar wil ik niets aan afdoen. Maar feit blijft dat de grote middenmoot het hier enorm goed heeft.

Ik mis gewoon ieder historisch besef dat wij het in NL on-ge-kend goed hebben. Ongekend. En verder mis ik, maar dat speelt al wat langer dan vandaag, het besef dat zoals gezegd heel Europa samenhangt, dat wij hartstikke kleine landen zijn, dat we economisch totaal aan elkaar hangen, dat in het verleden de zuidelijke landen een prima dumpmarkt waren voor de noordelijke landen als dat zo uit kwam. Kijk naar de kaart: NL is een hoekje van een delta die zich over drie natie-staten uitstrekt! Meer niet! Ja, met een gasbel eronder. En met een bloeiperiode van het eind van de ME (Dordrecht) tot de Gouden Eeuw (Amsterdam). Helaas ook met een geborneerde bevolking bij tijd en wijle.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 09:58

Makakos

Ik neem het zonder meer van je aan. Maar ik kan me best voorstellen dat een land er zelf ook mee aan de slag moet. Veel europese landen moeten zelf lullige maatregelen nemen, en moeten ook aan eigen inwoners kunnen uitleggen waarom ze anderen helpen.

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 10:01

Annej, off topic

"Maar zo'n Rutte die keihard De Grieken wegzet vind ik gewoon zonder respect."

Ach, moet je zien hoe hij zieken en gehandicapten aanpakt nu met het PGB-gebeuren. Respect is toch wel ver te zoeken...

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 10:04

Over die protesten...

Ik ben toch wel héél benieuwd wat er hier gaat gebeuren als er heftig gaat worden bezuinigd op de hypotheekrente-aftrek. Ik geloof niet dat dat gaat gebeuren, maar stel je voor...: veel mensen gaan dan heel erg in de problemen komen.
Réken maar dat er dan flink geprotesteerd gaat worden in ons land!

De Grieken zien nu ook dat ze héél erg (nog erger) in de problemen gaan komen. En gaan protesteren.

Of dat slim is? Tja, het zal uit de lengte of de breedte moeten komen, helaas. Maar ik kan me hun reactie wel voorstellen. Heel goed zelfs.

Oh en met geborneerd...

doel ik op de laatste kamerdebatten.

Rodebeuk (ot)

Geborneerd, die had ik laatst ook moeten noemen in het 'welke woorden ken je wel maar begrijp je niet'-draadje.

En nu dan maar snel opzoeken

groeten,

Temet

makakos

makakos

05-06-2011 om 13:36

Grieken en europeanen

Grieken hebben het zelf altijd over zichzelf en de Europeanen en dat heb ik onbewust dus overgenomen. Dat Grieken zichzelf dus buiten Europa sluiten geeft ook al te denken. Maar wat geschiedenis betreft vallen ze inderdaad buiten Europa.

Iztar, ik snap overigens niet waarom je me steeds beweringen in de mond legt die ik niet uit heb gesproken.Ik wil helemaal niet zeggen dat bepaalde landen geen kritiek op Griekenland mogen vanwege genoemde redenen hebben maar die zelfingenomenheid en die wijzende vingertjes zitten me soms hoog, dat "wij zijn en/of voelen ons beter dan anderen" idee.

makakos

makakos

05-06-2011 om 14:57

Ideeën

Ik heb inderdaad geen idee hoe deze situatie opgelost kan worden. Ben geen econoom en heb al genoeg moeite m'n eigen financien op een rijtje te krijgen Maar dat betekent niet dat ik daarom helemaal geen mening heb.

Ik vind de rest inderdaad zelfingenomen, net zo goed als de Griekse politici. Die zouden wat mij betreft direkt opgepakt en berecht moeten worden. En ter informatie, een grote meerderheid van de Grieken wil helemaal niet z'n handje ophouden en wil al tijden uit de EU. Met de voorwaarden die gesteld worden zullen ze hun schulden nooit af kunnen betalen en hun kinderen en kleinkinderen ook niet.

Wat mij echter opvalt is dat velen van jullie het toch redelijk persoonlijk opvatten als ik het over arrogantie of zelfingenomenheid heb.Staan jullie allemaal zo onvoorwaardelijk achter de grote leiders en voelen jullie je nooit gemanipuleerd?

En daar hebben we denk ik een punt. Nederlanders hebben een redelijk groot vertrouwen in de overheid want ze zien een aanzienlijk deel van hun belastinggeld terug in goede basisvoorzieningen.

Grieken daarentegen voelen zich in de maling genomen en zien vaak geen enkele reden om belasting te betalen want de voorzieniningen zijn waardeloos en gaan er toch niet op vooruit. Ik heb zoveel ontzettend nare voorbeelden, dingen die je je niet kan voorstellen en niet of nauwelijks te bevatten zijn als je hier nooit gewoond hebt.Echt heel verschrikkelijk.

Wat ik dus duidelijk probeer te maken is dat heel veel Grieken op dit moment ontzettend de dupe zijn van een politiek machtsstelsel waarvan de wortels nog liggen in de Turkse overheersing. Het enige wat het overgrote deel nog voelt is grote machteloosheid en verslagenheid, zowel tegenover hun eigen regering als tegenover Europa. Hun situatie is volkomen uitzichtsloos.

Ik hoop van harte dat er tenminste iets goeds uit deze crisis gaat komen, nl een grote verandering in het politieke stelsel en ja, ook in de mentaliteit van een groot aantal Grieken.

Wat deze crisis voor mij overigens ook wel duidelijk maakt is dat de hele EU een grote luchtbel is die op knappen staat. De verschillen tussen de diverse landen zijn te groot. En dan heb ik het niet alleen over de financiele situatie van de diverse lidstaten.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 15:37

Makakos

Nederlanders hebben een redelijk groot vertrouwen in de overheid ...ik zou toch voorzichtig zijn met het stellen van deze algemeenheid, ik denk hier namelijk heel anders over en velen met mij, vermoed ik....

mirreke

mirreke

05-06-2011 om 16:30

Verschillen te groot én: solidariteit ver te zoeken

Of eigenlijk, er is totaal geen solidariteit. In Nld niet, en Dld denkt ook alleen maar aan zichzelf. Ik weet niet waar jullie (wie was het Izar?) het vandaan hebben dat Merkel niet staat te springen om hulp te bieden maar volgens mij is dat alleen voor de show. Ondertussen is Duitsland maar al te graag bereid om het Griekse erfgoed op te kopen.
Ik vind het verplicht moeten verkopen van je assets overigens bizar, omdat je dat dan voor eeuwig kwijt bent. Veel beter zou er een soort terugkoopregeling, of tijdelijk vruchtgebruikregelijk voor moeten komen. Stel je voor dat dit in Nederland speelde, en Nederland moet dan verplicht, schiphol, eemshaven, Delfzijl, de spoorwegen ed. verkopen, dan blijf je achter met een leeg skelet, en ik denk dat Nederlanders dan ook de straat op zouden gaan.
Idd is de situatie in Griekenland mede te danken aan (toen al) de graaierij van oa. Duitse bedrijven, die ook toen al, toen Griekenland toetrad, konden profiteren van de voorwaarden die waren bedongen.
Wat betreft Europa moeten we echt gaan denken: 1 voor allen en allen voor 1, en niet zeuren als dat ook nare gevolgen heeft, maar ook de hand in eigen boezem steken. Iedereen wilde maar wat graag op vakantie naar het spotgoedkope Griekenland. Maar ja, de tijdgeest hebben we tegen, kijk alleen al maar in Nederland waar de haatgroep PVV al begonnen is met het ondermijnen van de normen en waarden waar we vroeger zo trots op waren. Ik heb er een hard hoofd in.
En verder, maar dat is wel duidelijk denk ik, sta ik volkomen achter de input van makakos en timio. Ik vind het werkelijk schandalig en ongelooflijk arrogant hoe Griekenland wordt afgedaan en belachelijk gemaakt. Ook buitengewoon respectloos. Zegt genoeg ook over de toon van het kabinet.

mirreke

mirreke

05-06-2011 om 17:24

Oh ja, die nieuwe kreet: eigen broek ophouden

Nou, mijn broek zakt ervan af. Dat kan dus niet, niet iedereen kan altijd 'zijn eigen broek ophouden'. Daarom zit je een een verband, omdat je elkaar dan kunt helpen. Maar elkaar helpen, voor elkaar iets overhebben, het lijkt wel iets uit een ver verleden geworden, en zo snel al.

mirreke

mirreke

05-06-2011 om 17:36

Izar

Ik ben het helemaal met je eens dat er veel meer oorzaken en redenen zijn voor deze economische (Griekse) crisis. Maar in de voorgestelde oplossing is alleen Griekenland de dupe. Europa helpt alleen omdat er anders een domino-effect zou (kunnen) ontstaan, dus uit eigenbelang. Niet uit solidariteit. Nu is een mediacampagne aan de gang om die Grieken eens flink zwart te maken, en ook dit verlaagt weer het solidariteitsgevoel.
En idd, gebrek aan solidariteit ontstaat in steeds meer landen, het lijkt net alsof er een beerput opengaat. Wat ik schokkend vind is dat er vrijwel geen tegengeluid is. Gewoon, omdat gebrek aan solidariteit immoreel is en mensonwaardig...

Belle Époque

Belle Époque

05-06-2011 om 19:10

Gebrek aan solidariteit

Het gebrek aan solidariteit is al binnen de grenzen van de landen zelf. Kijk nou eens naar ons land. De linksen kijken vuil naar de rechtsen en andersom. De hogere inkomens kijken boos naar de minima en de mensen met een uitkering. Mensen die niet kunnen werken worden gepushed om gewoon wat meer hun best te doen, want zei een staatssecretaris vorige week al niet dat er voor arbeidsgehandicapten bést werk is, als ze maar goed zoeken? Mensen met hypotheekrente-aftrek worden weer boos bekeken door zieken en gehandicapten die vinden dat zij al teveel hebben ingeleverd en die rente maar blijft bestaan. En allochtonen en autochtonen kijken ook weer boos naar elkaar.

En dan wordt er verwacht dat de mensen wel begrip op kunnen brengen voor de Grieken? Kweetnie, hoor...

Mijn twee centen: dat hele verenigde Europa en die Euro vond ik 10-20 jaar geleden al een leuk ideetje op papier, maar niet uitvoerbaar wegens te grote tegenstellingen tussen de landen onderling. Ik heb het idee dat ik niet de enige was die daar zo over dacht. Het "nee" tegen Europa, enkele jaren geleden, was ook duidelijk, en niet, zoals "men" dacht, om Den Haag dwars te zitten. Maar nee, men moest zo nodig dat práchtige plan doordrammen.

En wij (als in: Europa) mogen de prijs betalen. Met rente.

Maylise

Maylise

05-06-2011 om 19:12

Solidariteit

De EU is nooit opgericht met het idee dat zo de rijken de minder bedeelden konden helpen. De EU is opgericht voor voornamelijk economische redenen (overgoten met een klein beetje idealisme) zodat er meer geld binnen zou komen. Het ligt dus niet in de lijn der verwachting dat de EU nu opeens gaat besluiten om zonder voorwaarden en zonder eigen gewin geld aan een van zijn lidstaten te geven. Overigens klopt dat niet helemaal want er is natuurlijk een solidariteitsfonds en armere regio's worden al uitvoerig ondersteund met niet altijd even zinnige projecten. Het is dus niet zo dat er helemaal geen solidariteit is. Overigens zijn netto betalende regio's verder niet zielig. Die hebben ook genoeg baat gehad bij de EU.

In dit geval is er sprake van een regering die al jaren een wanbeleid volgt, bewust bepaalde feiten heeft verdraait voor het toetreden tot de Eurozone en gewoon heel zwaar in de problemen zit. Andere lidstaten willen wel helpen maar alleen als ze er zelf uiteindelijk ook winst bij hebben. Is dat fraai of mooi? Nee, maar het is wel de manier waarop de EU altijd heeft gewerkt. Aan de andere kant zouden mindere voorwaarden of een makkelijkere manier van geld lenen waarschijnlijk tot gevolg hebben dat het allemaal in een bodemloze punt verdwijnt. Het is duidelijk dat er heel wat moet veranderen.

De maatregelen die Griekenland nu moet gaan nemen zijn hele harde maatregelen en zullen heel veel mensen treffen en natuurlijk vooral disproportioneel de armere mensen. Dat is heel erg maar veel van die maatregelen zijn gewoon nodig om uiteindelijk geen gezond economisch klimaat te creëren.

Is het eerlijk dat de individuele Griek daar het slachtoffer van is? Nee, dat is het niet maar helaas is het nu eenmaal zo dat degenen die de beslissingen nemen over het algemeen zelf het minst last hebben van de gevolgen van die beslissingen. Als politici de oorlog verklaren is het niet de zoon van de president die sterft aan het front maar de boerenzoon die thuis zo nodig was.

Of er verder een hetze wordt gevoerd tegen Griekenland weet ik niet. Ik merk er niks van maar ik woon niet in Nederland en volg de media de laatste maanden maar zijdelings dus het kan zijn dat ik het niet zo door heb. In elk geval is Griekenland en de Griekse situatie in mijn omgeving nooit een negatief gespreksonderwerp geweest en ik heb niemand iets onaardigs over Grieken horen zeggen. Maar dat ben ik maar natuurlijk en zegt niks over de algemene sfeer. Ik heb alleen echt niet het idee dat men verder nou zo anti Grieks is.

Menselijk

Is het om voor het eigenbelang op te komen. En mischien nog wel nuttig ook. Menselijk is het ook om de ander zwart te maken om zelf een overwicht te creeeren. Toch hoop ik dat we dat beetje beschaving op kunnen brengen om in te zien dat je het inderdaad uit eigenbelang samen moet oplossen.
Blijkbaar is het zeer menselijk om mensen alleen te kunnen helpen nadat je ze eerst veroordeeld hebt.

makakos

makakos

05-06-2011 om 20:58

En dat bedoel ik nu

"Tja, maar zolang de Grieken weigeren om meer belasting te betalen, zullen de voorzieningen ook slecht blijven. Iemand zal in deze cyclus een eerste stap moeten zetten"

En dat bedoel ik nu met de vicieuze circel. Zou jij je geld toevertrouwen aan iemand die je jarenlang bestolen heeft? Zie dat vertrouwen maar weer eens op te bouwen.

"Dan begrijp ik niet dat diezelfde grote meerderheid tot voor kort de rechtse regering jaar in, jaar uit in het zadel hield"

En daar hebben we dus het beruchte clientele systeem dat nog stamt uit de Turkse overheersing ( de socialistische regering werkte overigens precies met hetzelfde systeem) "In ruil voor jouw stem zorg ik voor een baan waarmee je je familie kunt onderhouden".
In die zin zijn een groot aantal Grieken dus zeker medeverantwoordelijk voor de huidige situatie, ik zal de laatst zijn dit te ontkennen.Ik ben er dan ook niet rouwig om dat deze mensen nu gekort worden op hun salaris.

Maylise, ik ben het helemaal met je eens dat veel van die maatregelen gewoon nodig zijn om uiteindelijk een gezond economisch klimaat te creëren. Dit is dan ook waar veel Grieken hun hoop op richten, dat er iets positiefs uit de crisis komt.

In de tussentijd maak ik me ernstig zorgen over de uitzichtsloze situatie hier. En alsof alles nog niet genoeg is loopt het de spuitgaten uit met de illegale immigranten en wordt de situatie in het centrum van het Athene bijna onhoudbaar.

Nederlands zet gewoon extra marechausse in op het vliegveld maar hoe kan Griekenland in hemelsnaam zo'n grote kustlijn bewaken. En daar ligt de EU nu weer niet wakker van. Solidariteit is inderdaad ver te zoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.