Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-12-2015 om 16:35

Groot asielzoekerscentrum om de hoek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

In een vorig draadje zei je dat onze welvaart verdwijnt als we het delen. En dat je vreest dat door toelating van de vluchtelingenstroom er voor je kinderen straks geen vangnet meer is.

Als je stelt dat alle zich hier meldende vluchtelingen fanatieke moslims zijn en dat ze in overweldigende getale hier komen kan ik me wat voorstellen bij je angst. Maar beide uitgangspunten zijn schromelijk overdreven.

Vind je trouwens nog steeds dat vluchtelingen veilig zijn en een bestaan op kunnen bouwen in Turkije of ben je alleen maar blij dat Turkije toevallig een buurland is van de conflictgebieden en vluchtelingen daar terecht komen omdat ze niet anders kunnen en de rest van de wereld ze niet toestaat om op veilige wijze naar een ander land te vluchten?

skik
P.S. Een goed Nederlands woord voor bystander is omstander.

Daar had je het niet over

ARendje, je verschuift het onderwerp.

Je angst is dat er van staatswege religieuze plichten worden opgelegd.
Ik zeg dat dat een niet realistische angst is.
Je antwoord daarop gaat over subsidieverstrekking en bestuurlijke intimidatie en belangenverstrengeling. Dat laatste komt helaas voor in verschijnsel dat bepaald niet discrimineert, zie Ton Hooijmaijers, Van Rey en meer van die lieden.

Gelukkig leven we in een rechtsstaat en kunnen we dit soort lieden ter verantwoording roepen en als dat nodig is zelfs in het gevang laten zetten.
Jij mag ook aangifte doen.

Nogmaals: voordat in Nederland (Europa zelfs) van staatswege religieuze verplichtingen opgelegd kunnen worden, moet er een er een hele grote diep religieuze meerderheid zijn.

Het is onzin om daar bang voor te zijn.

Arendje

Arendje

27-12-2015 om 15:46

Kaaskopje

'Er zullen ook boerenhollanders zijn die gemeenteraadsleden bedreigen en chanteren, lijkt mij, ik weet het bijna zeker. Maar niemand die jou daarop aankijkt.'

Maar daar ging het ook helemaal niet om. Het ging erom dat M Lavell denkt dat moslim-gedragingen in Nederland pas aan de orde zijn in de verre toekomst én als de moslims een meerderheid zijn in Nederland. Beide aannames slaan nergens op. Denk maar aan alle Nederlandse meisjes die te horen krijgen dat ze geen oogcontact mogen maken met moslimmannen, omdat ze dan de moslims beledigen. Denk maar aan alle vrouwelijke artsen/politici/leerkrachten die moeten (!) accepteren dat sommige moslimmannen weigeren om een vrouw de hand te schudden vanwege hun geloof.
Er is geen meerderheid voor nodig en het gebeurt niet pas in de verre toekomst.

Het probleem is juist dat een kleine groep onderdrukkers, een militante minderheid, een hele bevolking in een keurslijf kan dwingen. Zoals IS aantoont.

Je overdrijft Arendje

"Denk maar aan alle Nederlandse meisjes die te horen krijgen dat ze geen oogcontact mogen maken met moslimmannen, omdat ze dan de moslims beledigen."

Wie zijn die 'alle Nederlandse meisjes' dan? Niet alle Nederlandse meisjes. Ik woon in een stad met 13,3% moslims, mijn dochter hebben dit nog nooit te horen gekregen. Die mannen met baarden en jurkachtige gewaden die hier in de buurt lopen kijk ik gewoon aan als ik ze tegenkom. Heb daar nog nooit reactie op gekregen.

Er zijn inderdaad moslimmannen die vrouwen geen hand willen geven. Van islamisering is echter pas sprake als ook niet-moslimmannen verboden wordt om vrouwen een hand te geven. Wanneer zie jij dat gebeuren?

skik

Arendje

Arendje

27-12-2015 om 18:41

skik

'Van islamisering is echter pas sprake als ook niet-moslimmannen verboden wordt om vrouwen een hand te geven. Wanneer zie jij dat gebeuren?'

Nu al, alleen nog niet in Nederland. Er zijn heel veel landen waar geen (!) Soennitische meerderheid is en toch de Soennitische Islam als staatsgodsdienst geldt hoor. Zoals Bahrein, Iran en Azerbeidzjan. Zelfs in grote delen van Nigeria is inmiddels de sharia ingevoerd, en daar is 51 % van de bevolking (inclusief de toenmalige president van het land!) christelijk. Dankzij slechts 15.000 Boko Haram strijders op een bevolking van 173 miljoen!

Arendje

Je weet hoe het met die twee is afgelopen? Zo ken ik wel meer smaakmakers uit de havenstad die uiteindelijk meer lullen dan poetsen. Sinds het idee van de asowijken is Eerdmans ook niet langer de heilige graal van Leefbaar.

Arendje, valse vergelijking

"Zelfs in grote delen van Nigeria is inmiddels de sharia ingevoerd, en daar is 51 % van de bevolking (inclusief de toenmalige president van het land!) christelijk. Dankzij slechts 15.000 Boko Haram strijders op een bevolking van 173 miljoen!"

Dat klinkt een stuk angstaanjagender dan het is. "Twelve out of Nigeria's thirty-six states have Sunni Islam as the dominant religion. In 1999, those states chose to have Sharia courts as well as Customary courts." Niet dankzij slechts 150.000 Boko Haramstrijders, maar dankzij dominant aantal mosliminwoners.

Azerbeidzjan heeft geen staatsgodsdienst, nooit gehad ook. In Iran is 98% van de bevolking moslim en daar weer 89% sjiiet. De staatsgodsdienst van Bahrein is de islam, niet gespecificeerd maar algemeen.

Wanneer verwacht je invoering van de sharia of de islam als staatsgodsdienst in Nederland? Met elke nieuwe generatie migrantenkinderen neemt het aantal gelovigen en de mate waarin moslims hun religie beleven en uitdragen af.

Oh, en hoe zit het nou met alle Nederlandse meisjes die verteld wordt geen oogcontact te maken met moslimmannen?

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2015 om 20:35

skik

"Wanneer verwacht je invoering van de sharia of de islam als staatsgodsdienst in Nederland? Met elke nieuwe generatie migrantenkinderen neemt het aantal gelovigen en de mate waarin moslims hun religie beleven en uitdragen af."

Dat wens ik toch te betwijfelen. 15 jaar terug zag je nauwelijks een hoofddoekje tegenwoordig zijn moslimmeisjes zonder hoofddoek een uitzondering en die zonder hoofddoek worden onder druk gezet om er ook een te gaan dragen. Hoe je het wendt of keert dat wijst niet op ont-moskee-ing. In Parijs kunnen ze ook meepraten over die fijne afname van moslimfanatisme over de generaties.

"Oh, en hoe zit het nou met alle Nederlandse meisjes die verteld wordt geen oogcontact te maken met moslimmannen?"

Persoonlijk nooit van gehoord, maar het zou fijn zijn als je weer eens iemand op een onwaarheid kon betrappen, he skik, dan kon je weer met een gerust hart je kop in het zand steken.

Van meisjes die hinderlijk worden lastiggevallen door sissende moslimklieren op scootertjes heb ik wel het nodige meegekregen. In die context kan ik me goed voorstellen dat je als meisje liever een andere kant op kijkt.

Beschavingsoffensief

Het blijft noodzakelijk om samen te werken aan een beschavingsoffensief. Een generatie geleden nog hadden we hier sissende bouwvakkers en het goedpraten van verkrachting, niet alleen binnen de relatie. Tricky discussie dit.
Want hoe doe je dat?
Ook in het Midden Oosten zag je een groeiende ongerustheid over de toenemende hoofddoekjes en niqaabs in het straatbeeld en dat leidde tot een grote verdeeldheid in de samenleving.
Ik ga er echter vanuit dat mensen die nu hier komen ook afkomen op westerse en seculiere waarden, anders waren ze wel naar een ander land gegaan.
Het is belangrijk dat wij ze die ook gunnen en niet misgunnen en mensen niet behandelen als aliens maar als medeburgers. Anders kun je er nog een selffullfilling prophecy van maken, want een perspectief is ook dat men in het middenoosten en elders de politieke islam is gaan aanhangen als reactie op de behandeling door het westen als kolonie en het blijven plunderen van de regio door westerse regeringen en bedrijven.

ad hombre

Niet dat het zin heeft om te reageren want je bent toch overtuigd van je eigen gelijk.

Maar ik leef en werk al mijn hele leven in centrum 010 en het aantal moslimas met hoofddoek zie ik niet significant toenemen. Ik werk momenteel met jongeren en ook bij hen zie ik het aantal hoofddoekken niet toenemen in vergelijking met 10 of 20 jaar geleden.

Evenals alle andere doemcenarios die hier geschetst worden, ik zie ze niet. Maar ik zal ook wel mijn kop in het zand steken.

Want ik vind onze Islamitische burgemeester dan ook een goede, maar ja ik moet blijkbaar bang zijn dat mijn blonde dochters over een aantal jaar ook met hoofddoek over straat moeten

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2015 om 20:54

skik

"In een vorig draadje zei je dat onze welvaart verdwijnt als we het delen. En dat je vreest dat door toelating van de vluchtelingenstroom er voor je kinderen straks geen vangnet meer is."

Zei ik welvaart? Ik heb echt geen zin om door die honderden postjes te ploegen, maar volgens mij had ik het over de sociale verzorgingsstaat. Iedereen die kan rekenen weet dat die onhoudbaar is als we honderdduizenden immigranten die kansloos zijn op de arbeidsmarkt gaan binnenlaten. Ik zou het toch wel prettig vinden als er voor mijn kinderen een sociaal vangnet was. Dat is iets anders dan vrezen voor mijn eigen welvaart.

"Als je stelt dat alle zich hier meldende vluchtelingen fanatieke moslims zijn"

Dat stel ik niet. Ik stel wel dat het nagenoeg allemaal moslims zijn en dat we weten dat de islam als godsdienst vijandig staat tegen onze leefwijze en cultuur. Hoe zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen weten we niet, maar er is reden genoeg om je zorgen te maken op grond van de ervaringen van de laatste 40 jaar.

"en dat ze in overweldigende getale hier komen kan ik me wat voorstellen bij je angst. Maar beide uitgangspunten zijn schromelijk overdreven."

We hebben een 'open einde' instelling. Dat wil zeggen dat we in principe iedere vluchteling uit een oorlogsgebied die zich hier meldt zouden moeten opnemen. We weten - wederom uit de geschiedenis - dat de kans dat ze ooit terugggaan zeer klein is. Als voldoende mensen uit oorlogsgebieden doorkrijgen (hoeveel zijn dat er? 100 miljoen?) dat we ze eigenlijk niet kunnen weigeren (daarin gesteund door Merel) is het spreekwoordelijke hek van de dam. Uit de ontwikkelingen in 2015 kun je zien *dat ze het doorkrijgen*.

"Vind je trouwens nog steeds dat vluchtelingen veilig zijn en een bestaan op kunnen bouwen in Turkije of ben je alleen maar blij dat Turkije toevallig een buurland is van de conflictgebieden en vluchtelingen daar terecht komen omdat ze niet anders kunnen en de rest van de wereld ze niet toestaat om op veilige wijze naar een ander land te vluchten?"

Dat vind ik minder belangrijk. Ik hang namelijk de mening aan dat het onze eerste, tweede en derde verantwoordelijkheid is om te zorgen voor onze eigen kinderen en kleinkinderen. Dan, pas dan, moeten we ons bekommeren om de rest van de wereld. En daarbij zorgdragen dat de belangen van onze kinderen en kleinkinderen daarbij niet teveel in gevaar gebracht worden.

Na millennia ellende, religieuze onderdrukking en oorlog hebben we het eindelijk sinds een jaar of 60 beetje op orde in Europa (en dat geldt niet eens voor het oostelijk deel). En onmiddelijk beginnen mensen met een beperkt naief beeld van de geschiedenis te denken dat dat allemaal vanzelf spreekt. Dat doet het niet. Er is maar weinig nodig om het evenwicht en de vrede in Europa te verstoren en god helpe ons als het weer zo misgaat als in de eerste helft van de 20e eeuw.

Het binnenlaten van miljoenen immigranten uit oorlogsgebieden zou zomaar de factor kunnen zijn die de vlam weer in de pan doet slaan. Dat is mijn grootste angst. Mijn kinderen zijn zelf half van immigrantenafkomst. Daarmee loopen ze een extra risico. Daarom snap ik ook niet dat mensen als 'MoedervanSenH' niet snappen dat die voortgaande massaimmigratie *juist* hun kinderen in gevaar brengt. In voormalig Joegoslavie was het ook heel gezellig voordat de boel uit elkaar spatte.

"P.S. Een goed Nederlands woord voor bystander is omstander."

Helaas dekt dat de lading niet geheel. De Engelse term drukt een mate van 'inactiviteit' uit, het Nederlandese 'omstander' niet. Juist om die factor te bewaren gebruikte ik 'bijstaander', wat eigenlijk helemaal zo'n slechte keus niet was als ik er nog eens over terugdenk.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2015 om 21:08

MarSy

"Niet dat het zin heeft om te reageren want je bent toch overtuigd van je eigen gelijk."

Reken maar, ik heb mijn ogen dan ook al heel lang open. Ongeveer sinds ik in datzelfde centrum van Rotterdam op de Nieuwe Binnenweg een demonstratie bijwoonde waar een grote groep Nederlandse moslimfanatici 'dood aan Rushdie schreeuwde'. Je zou kunnen zeggen dat dat mijn ogen heeft geopend. Daar had ik echt geen Fortuyn of Wilders voor nodig.

"Maar ik leef en werk al mijn hele leven in centrum 010 en het aantal moslimas met hoofddoek zie ik niet significant toenemen. Ik werk momenteel met jongeren en ook bij hen zie ik het aantal hoofddoekken niet toenemen in vergelijking met 10 of 20 jaar geleden."

Oh jawel hoor, ik kan je zelfs precies vertellen wanneer het veranderde (ik had mijn ogen nl open). In september 2001 verliet in Nederland voor een jaar. Toen ik terugkwam liepen bijna alle moslimmeisjes (en ja, ik verkeer ook in een omgeving waar er veel rondlopen) ineens met een hoofddoek. Meisjes die ik kende gingen van de ene op de andere dag ineens zo'n ding dragen en als je ze vroeg, warom zo ineens zeiden ze iets als, ja, mijn vriendinnen doegen er een en vroegen waarom ik dat niet deed.

"Evenals alle andere doemcenarios die hier geschetst worden, ik zie ze niet. Maar ik zal ook wel mijn kop in het zand steken."

De moord op een prominente filmer is geen doemscenario? De moord op een complete redactie van een satirisch blad is geen doemscenario? Een politicus die permanent bewaakt moet worden is geen doemscenario? In feite is de vrije meningsuiting in Europa al dood of op sterven na dood. Als je de verkeerde mening aanhangt moet je voor je leven vrezen.

Maar blijkbaar vind je dat allemaal normaal. Misschien kun je je niet herinneren dat we dat allemaal 20 jaar geleden nog niet hadden? Nou, ik wel!

"Want ik vind onze Islamitische burgemeester dan ook een goede, maar ja ik moet blijkbaar bang zijn dat mijn blonde dochters over een aantal jaar ook met hoofddoek over straat moeten"

Ik heb geen klachten over Aboutaleb en dat van die blonde dochters van je lijkt me schromelijk overdreven maar ik begrijp dat het je een diep gevoel van bevrediging geeft als je weer eens een onrealistisch rechts citaat kunt aanhalen. Het voel net alsof daarmee je hele wereldbeeld gered is, vind je niet? Moet een heerlijk gevoel zijn.

Maar helaas, zo werkt het niet. Ook al kraamde ik de hele dag onwaarheden en valse argumenten uit, dan nog valt niet uit te sluiten dat ik gelijk heb. En dat zou iedereen zorgen moeten baren, rechts of links.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-12-2015 om 21:15

AnneJ

"Ook in het Midden Oosten zag je een groeiende ongerustheid over de toenemende hoofddoekjes en niqaabs in het straatbeeld en dat leidde tot een grote verdeeldheid in de samenleving."

En in Maleisie en in Indonesie. In Turkije heerst onder een minderheid ook een grote onvrede over de opmars van de politieke Islam.

"Ik ga er echter vanuit dat mensen die nu hier komen ook afkomen op westerse en seculiere waarden, anders waren ze wel naar een ander land gegaan."

Oh ja, waar vind je de combinatie van hoge uitkeringen en uitstekende voorzieningen en Islam? In Saoedie Arabie of zo? Jammer, daar komen ze niet of nauwelijks binnen.

Maar stel dat je gelijk had en de immigranten zijn op zoek naar tolerantie en secularisme. Wie garandeert ons dat hun kinderen niet terugvallen in fanatisme? Bijna alle Parijse terroristen zijn 2e generatie immigranten. Hun ouders verafschuwen wat ze doen. Heeft dat de bezoekers van die concertzaal beschermd? Nee!

Je ziet het echt veel te simplistisch. Het transplanteren van zoveel mensen uit een zo andere cultuur is moeilijk. Als ze ook nog eens een vijandige godsdienst aanhangen en oorlogstrauma's hebben is het helemaal gekkenwerk.

garanties Ad

Garanties zijn er niet in het leven. Wel onderlinge afhankelijkheid. Voor mij is samen delen ook gewoon eigenbelang want ik weet zeker dat men het anders komt halen en dat maakt de samenleving er beslist niet veiliger op.
Het idee dat je in je eigen bunker een deel van de mensheid kunt buitensluiten lijkt mij niet productief.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2015 om 23:23

(Ik heb onderstaande geschreven voor je weer nieuwe reacties hebt achtergelaten.)

Ik heb ook gemist dat je bang bent voor een burgeroorlog. Wat ik nu wel constateer is dat je er voor kiest de verkeerde partij hier de verantwoordelijkheid van toe te schuiven. Zoals je zegt zie je een toename van onfrisse extreem-rechtse bewegingen en vindt er ook een toenemende polarisering plaats van verschillende opvattingen en dit alles in reactie op de komst van een golf moslims.

Het komt er dus op neer dat vluchtelingen twee keer slachtoffer van een ongewenste situatie worden. In Syrië omdat ze bijvoorbeeld tot de verkeerde stam behoren en/of sji'itisch of christelijk zijn. Hier in Nederland (en andere EU-landen) omdat ze bij voorbaat gewantrouwd worden en de schuld krijgen van van alles en nog wat. Wat dáár gebeurt, hebben wij hier als burgers niet in de hand, wat hier gebeurt tot op zekere hoogte wel.

(Vanaf dit punt heb ik je laatste reacties wel bekeken.)

Je somt allerlei punten op van waarom we al die moslims hier niet zouden moeten willen. Als ik mijn begripvolle modus aanzet, snap ik je ongerustheid absoluut. Ik ben niet gek, er gebeuren dingen die ik ook verafschuw en veroordeel. Ik kan een paar voorbeelden noemen van 40 en 30 jaar geleden die ik toen al niet kon waarderen en nu nog steeds niet. Ik heb 'scharrel' gehad met moslims en heb de relaties beëindigd omdat we te anders zijn. Arendje schetst een beeld alsof wij als Nederlandse vrouwen opeens uit angst voor die mannen onze blik op het asfalt gericht zouden houden. De groeten, dat doe je toch niet? Hier in Nederland kijken we elkaar aan, wen daar maar aan. Dus wat doe je als Nederlandse meid: leer ermee om te gaan, niet er in mee te gaan.

Ik heb mijn oren en ogen niet in mijn zak zitten en zie ook dat er best wel eens iets mis gaat. Maar ik vind de angst voor wat er mis kan gaan nog steeds geen goed argument om mensen te laten creperen, mensen waarvan je absoluut niet weet of zij je ooit zullen benadelen. Wat er wel gebeurt is dat jij hén benadeelt door vol te houden dat je je egoïstisch op moet stellen om te voorkomen dat zij de dienst ooit bij ons uit kunnen gaan maken. Hoezo Islamofoob?

Hoofddoekjes en fanatisme

In tegenstelling tot wat jij denkt integreren migranten met een moslimachtergrond per generatie meer, nemen zij meer van de Nederlandse cultuur, normen en waarden over.

"Turkse Nederlanders zijn op vrijwel alle maatschappelijke aspecten progressiever dan de bevolking van Turkije. In Nederland vindt vrijwel geen uithuwelijking plaats onder de Turkse gemeenschap, vindt minder huiselijk geweld plaats, dragen vrouwen minder vaak een hoofddoek (30% tegenover 60%), is het vruchtbaarheidscijfer lager (1.7 tegenover 2.1), gaan minder mannen wekelijks naar de moskee (25% tegenover 35%) en is het percentage atheïsten en agnosten hoger (~11% tegenover 3%). Ook is de weerstand tegen homoseksualiteit onder Turkse Nederlanders lager dan onder de Turkse bevolking." (Wikipedia). Van de Turkse meisjes/jongeren draagt nog maar 20% een hoofddoek.

Ik zei: "Als je stelt dat alle zich hier meldende vluchtelingen fanatieke moslims zijn"

Jij zei: Dat stel ik niet. Ik stel wel dat het nagenoeg allemaal moslims zijn en dat we weten dat de islam als godsdienst vijandig staat tegen onze leefwijze en cultuur.

Een paar posts eerder zei je nog: "Ik ben inderdaad bang voor islamisering (zou ik trouwens ook zijn als we werden verrast met tienduizenden fanatieke christenen)." Maar de moslims die hier naar toe komen zijn dus niet fanatiek volgens jou?

skik

Radicalisering

De radicaliserende moslims die tot daden overgaan, zoals de aanslagplegers in Parijs, vallen natuurlijk ontzettend veel meer op dan seculariserende of gewoon gematigde moslims. De moord op Theo van Gogh of de aanslagen in Parijs kan je niet elke individuele moslim kwalijk nemen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2015 om 00:53

correctie

Ik schreef dat ik de relaties beëindigde omdat we te anders zijn, maar "zijn" moet "waren" zijn. Er zijn namelijk ook stellen waar de verschillen geen probleem vormen.

Groot asielzoekerscentrum om de hoek?

http://www.trouw.nl/tr/nl/36561/Asielbeleid/article/detail/4213167/2015/12/27/Het-jaar-van-de-vrijwilliger.dhtml

Voorlopig is het gevolg van een asielzoekerscentrum dat er steeds meer mensen zich in gaan zetten voor opvang en integratie.

"In 2014 kwamen er bijna 3500 Rode Kruis-vrijwilligers bij, vertelt de woordvoerster. Dit jaar waren dat er meer dan het dubbele: 7411, de meesten gaven zich op voor werk met asielzoekers"

"De andere grote vrijwilligersorganisatie VluchtelingenWerk Nederland kan de instroom van vrijwilligers bijna niet aan. Sinds augustus melden zich gemiddeld zo'n 125 vrijwilligers per dag, vertelt woordvoerder Martijn van der Linden. Alle records uit de 36 jaar van het bestaan van de organisatie die zich richt op de begeleiding van vluchtelingen, zijn daarmee gebroken."

" Ook na de ophef rond Steenbergen, waar de bevolking zich heftig verzette tegen de opvang van asielzoekers in de gemeente, meldde zich de dag erop veel mensen die zich juist wél voor asielzoekers wilden inzetten."

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 08:04

skik

Ik geloof niet dat Turken nu erg representatief zijn voor de gehele moslimpopulatie. Het is alsof je Nederlanders als voorbeeld gebruikt voor hoe de rest vd wereld tegenover bijv drugs en homo's staat.

Niet-representatieve Turken

Kijk eens aan, Turken worden inmiddels niet meer gezien als representatief voor de moslimpopulatie (wat je daarmee ook bedoelt). In de jaren '70 en '80 werd daar wel anders tegen aangekeken.

Ook de nazaten van de Marokkaanse gastarbeiders en latere migranten worden per generatie succesvoller en geïntegreerder. Ondanks veel vooroordelen, tegenwerking en buitensluiting. Ik heb er alle vertrouwen in dat het met de Syriërs ook wel goed komt.

skik

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 09:23

skik

Nergens zeg ik dat ik niet geloof dat bijv marokkanen niet per generatie beter integreren maar het loopt wellicht niet zo snel als bij de turken.

Marokkanen

De Marokkaanse gastarbeiders kwamen ook tien jaar later naar Nederland.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

28-12-2015 om 12:52

skik

"Een paar posts eerder zei je nog: "Ik ben inderdaad bang voor islamisering (zou ik trouwens ook zijn als we werden verrast met tienduizenden fanatieke christenen)." Maar de moslims die hier naar toe komen zijn dus niet fanatiek volgens jou?"

De moslims in Nederland zijn in mijn ervaring een stuk fanatieker dan christenen. Van de meeste christenen *weet* je niet eens dat ze christen zijn, van moslims wordt je daar - uitzonderingen daargelaten - steeds weer met je neus op gedrukt en aan herinnerd. Nu vindt een hoogleraar weer dat blote vrouwenlichamen niet meer op reclameposters mogen worden getoond, om immigranten te 'ontzien'.

Fanatieke christenen en fanatieke moslims zijn naar mijn mening nagenoeg even eng (al kan ik me de laatste aanslag van een fanatieke christen uit naam van god in Europa even niet herinneren), maar het potentieel van moslims om fanatieker te worden is aanzienlijk groter.

Zo, en nu weer lekker op zoek naar de volgende tegenspraak in mijn verhaal. Dit soort discussies monden helaas al snel uit in het vliegenafvangen en berichtenlang dooremmeren over een verkeerd geacht woord (bijstaander). Erg zinvol lijkt het me allemaal niet.

Praten over de inhoud is blijkbaar niet de bedoeling. Het onderuithalen van iedereen met een afwijkende mening wel. En dan me nog fijntjes verwijten dat ik 'toch overtuigd ben van mijn eigen gelijk'. Nou verdomd zeg, gelukkig zijn jullie dat helemaal niet, overtuigd van je eigen gelijk.

En daarbij, ik *ben* helemaal niet overtuigd van mijn eigen gelijk. Ik ben overtuigd van de noodzaak zeer voorzichtig om te gaan met dit soort volksverhuizingen. Ze zijn onomkeerbaar en de gevolgen op langere termijn zijn niet te overzien.

We maken de maatschappij waarin onze kinderen en kleinkinderen moeten leven. In de sovjet unie dachten ze ook gesteund door hordes idealistische intellectuelen en met idealen geindoctrineerd voetvolk dat ze een nieuwe wereld konden scheppen en we weten op wat voor een ramp dat uitdraaide.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2015 om 13:12

Het uitsluiten van een ongewenste partij, een volk of bevolkingsgroep, heeft naar mijn idee nooit de voorkeur. Dat kun jd ook leren uit de geschiedenis.

Ik heb je nooit beschuldigd van overtuigd zijn van je eigen gelijk. En dat je zorgvuldig om moet gaan met grote groepen nieuwkomers ben ik met je eens. Dat doe je mijns inziens niet door ze te marginaliseren, op te hokken, uit te sluiten, te generaliseren en te discrimineren. Ik denk dat je die mensen zo snel mogelijk moet opnemen in de samenleving zodat ze zoveel mogelijk kans krijgen te succesvol te integreren. Misschien kost het geld, tijd en moeite, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug.

Je kan wel zeggen dat er niet op de inhoud gediscussieerd wordt en dat we aan het vingerwijzen zijn, maar als je onjuistheden of tegenstrijdigheden poneert wordt het er ook niet inhoudelijker op toch?

"Van de meeste christenen *weet* je niet eens dat ze christen zijn, van moslims wordt je daar - uitzonderingen daargelaten - steeds weer met je neus op gedrukt en aan herinnerd." Als je door gemeenten loopt waar veel gereformeerden wonen zie je aan de kledingstijl en haardracht heel goed wie er christen is. En aan veel moslims zie je niet dat ze moslim zijn. Gelukkig zijn van beide religies maar een klein deel fanatiek. Zeker de moslims die hier naar toe komen zullen weinig interesse hebben in een islamitische staat met sharia. Dat is hier in Nederland namelijk veel moeilijker te bewerkstelligen dan in moslimlanden.

skik

"De moslims in Nederland zijn in mijn ervaring een stuk fanatieker dan christenen. Van de meeste christenen *weet* je niet eens dat ze christen zijn, van moslims wordt je daar - uitzonderingen daargelaten - steeds weer met je neus op gedrukt en aan herinnerd."

Door de plaatsing van deze twee zinnen naast elkaar neem ik aan dat de eerste zin leidt tot de tweede. Moslims zijn in jouw ervaring een stuk fanatieker dan christenen want bij moslims word je er steeds aan herinnerd dat ze moslim zijn.

Hoezo word je er bij moslims -uitzonderingen daargelaten - steeds weer met je neus opgedrukt dat ze moslim zijn? Door hun namen? Wat zegt dat? Als jij een Khadija tegenkomt is het waarschijnlijk dat ze moslim is, maar ze kan ook afvallig zijn. Kan je aan haar naam niet zien. En een mens kan zich vergissen, ik zou Kamel als moslimnaam hebben beschouwd maar zag van het weekend dat een Christen met die naam werd geïnterviewd. Of is het er met de neus opdrukken te vinden in de kleding? Hoofddoek voor de dames, lange jurk dan wel tuniek met net te korte broek voor de heren?

En hoe zit het met die uitzonderingen daargelaten? Hoeveel uitzonderingen? Waar blijkt dat uit? Nee, dat is geen gemieren...k, jij beweert dat de meerderheid van een groep x doet, om alvast op voorhand tegenwerpingen te pareren dat er ook leden van die groep zijn die zo niet doen gooi je er een 'uitzonderingen daargelaten' tegenaan, maar als niet duidelijk is hoe groot het percentage uitzonderingen is weten we over de omvang van de meerderheid nog steeds niks.

Dus: hoeveel moslims drukken je met de neus op dan wel herinneren je aan het feit dat ze moslim zijn? En hoe dan precies?

En dan de hamvragen, wat mij betreft (wat ongelukkige beeldspraak wellicht in dit verband). Vraag 1: hoe is het feit dat iemand jou eraan herinnert dat hij/zij moslim is op zich een uiting van het fanatiek zijn? Als ik een dame tegenkom die - pak m beet - Chaja Polak heet en die een Davidster om de nek heeft, dan herinneren haar naam en dat hangertje mij er voortdurend aan dat zij joods is. Is ze daarmee fanatiek? Geen idee. Misschien bakt ze op zaterdag wel spekpannekoeken voor haar hele gezin, dat kan ik aan naam noch hangertje aflezen.

Vraag 2: wanneer ben je als moslim fanatiek? Als je regelmatig naar de moskee gaat? Als je geen alcohol drinkt? Als je homo's haat? Als je als moslimman vrouwen geen hand wil geven? Als je de sharia wilt invoeren? Wat nu als je wel alcohol drinkt en vrouwen een hand wil geven maar een pest hebt aan homo's? En hoe onderscheid je je dan trouwens van de atheistische buur die ook alcohol drinkt en vrouwen de hand schudt maar ook de pest heeft aan homo's? Wat als die homo's je nou weer tamelijk siberisch laten omdat iedereen verder zelf maar moet uitzoeken hoe en wat, maar jij persoonlijk geen alcohol drinkt etc... Kortom: er zijn oneindige combinaties van de verschillende variabelen mogelijk, en wanneer ben je nou een fanatieke moslim en wanneer niet?

En dan vraag nummer 3: als je met de neus drukt op het feit dat hij moslim is (hoe durft-ie!) of zelfs fanatiek moslim is, wat voor last heb jij daar dan van? Ik word er steeds kregeliger van, merk ik, die beweringen of suggesties dat 'onze manier van leven' bedreigd wordt door De Muzelman. Ik woon - ik heb het al vaker opgemerkt - in Osdorp, in een buurt waar 'Marokkanen' (ik zet het tussen aanhalingstekens, halve kaaskopjes worden bij de allochtone kant ingedeeld) de grootste etnische groep vormen. Daarna komen vziw de kaaskoppen, vervolgens de Turken."Moslims" vormen de meerderheid in de buurt. Mijn manier van leven wordt er niet in het minst door bedreigd. Geen moslim die mij probeert te bekeren (de schaarse bekeringspogingen die ik heb meegemaakt betreffen altijd Christenen), ik kan wanneer en waar ik wil over straat, noch over mijn kleding noch over die van mijn kinderen worden er ooit opmerkingen gemaakt, er zijn geen merkbare pogingen aan de gang de sharia in te voeren, de kerken zijn nog gewoon open en worden niet in hun bestaan bedreigd anders dan door de secularisering, en varkensvlees en alcohol zijn volop verkrijgbaar (en worden bij de AH in meer dan de helft van de gevallen afgerekend door een gehoofddoekte caissière, die kennelijk weinig last van gewetensnood heeft).

Zouden we misschien kunnen concluderen dat het met die bedreiging van Onze Manier van Leven door moslims gewoon enorm meevalt?

En dan geheel ter zijde bonusvraag 4: heb ik het mis, of zijn het met name mannen die zich in dit soort discussies ontpoppen tot enorm bange poeperds?

Je mag vluchtelingen en/of moslims best eng vinden hoor, vrijheid van levensovertuiging en meningsuiting tenslotte, maar echt een rationele basis lijkt me daar niet voor.

Groeten,

Temet

temet

Dank, ben niet zo scherp op papier als jij bent. Mooi geschreven

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2015 om 00:00

Een mooi stuk tekst van Temet

en 8 uur later nog geen reactie, Ad.

Ely

Ely

29-12-2015 om 00:30

Zucht - daar ga ik weer

Ik ben het beslist niet altijd eens met de epistels die Ad Hombre schrijft maar ook dit vind ik weer zo'n tekst: acht uur later en nog steeds geen reactie? Wat ís dit toch? Eerst piept er eentje over schrijven tijdens kerst, nu piept een ander dat het een werkdag stil is. En waarvoor? Maakt het de discussie beter? Leuker? Gezelliger? Constructiever? Geeft het een lekker 'terug op het schoolplein gevoel' toen je nog je duimen in je oren kon zetten, met je vingers fladderen en nanana kon roepen?

Sorry, het schiet echt ff verkeerd bij mij hoor.
Ik kan me beter maar weer verdiepen in mijn goeie doelen denk ik....,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.