Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe kun je nou in nederland blijven wonen?

1,5 miljoen kiest voor een geblindeerde idioot.

Hoe kun je nou in vredesnaam in Nederland blijven wonen?
Tjonge, mijn familie woont minstens 12 generaties in dezelfde regio. Maar ik voel me niet thuis waar zoveel mensen ZO stom kunnen zijn!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Massi

als je straks nou weer genoeg energie en tijd hebt enzo nou ja ooit misschien dan is het misschien een idee om je aan te melden bij een politieke werkgroep, ik vind jou daar zo'n geschikte kandidaat voor, ervaren, standvast etc.

Gerry

Gerry

14-06-2010 om 22:14

Scheef emma?

Ik schreef

"We hebben hier trouwens een paar jaar geleden ook een rel gehad vanwege een joods man die ontzettend getreiterd, uitgescholden en bespuwd werd door een moslimkinderen."

En ik noemde daarna die lange hemden met broek eronder waarvan ik de naam echt niet weet soepjurken. t Kan eleganter, inderdaad.

Emma schreef:
"Blijkbaar mag je je gewoon uitlaten over moslims in soepjurken ed maar iets zeggen over de joods orhtodoxe dracht dat mag dan weer niet..? Vreemd vind ik dat en meten met 2 maten."

Bespuwen, met stenen en vuil gooien, uitschelden... En we weten allemaal dat ze geen stom hoedje o.i.d. roepen. Maar dat is natuurlijk precies hetzelfde als het soepjurk noemen van een kledingstuk. Ja hoor, helemaal. Misschien zou je eens naar je eigen maten moeten kijken Emma.

Gerry

Gerry

14-06-2010 om 22:18

Tinus

Het lijkt mij eerlijk gezegd veel simpeler. Er wonen in die regio's weinig moslims, maar de mensen daar lezen wel kranten en kijken wel tv. Dus ze horen zeer zeker van de overlast in andere gebieden. Wilders schreeuwt het hardst grenzen dicht en terugsturen (juridisch onhoudbaar, maar mensen kunnen altijd geloven dat hij er wel een draai aan zal kunnen geven). Ze willen gewoon niet dat het in hun gebied dezelfde kant op gaat. De media besteden nou eenmaal weinig aandacht aan het overgrote deel dat geen nieuws oplevert omdat ze bezig zijn met een normaal leven te leiden.

Gerry

Gerry

14-06-2010 om 22:31

Massi

Massi, dus jij hebt geen overlast als er in de speeltuin van jouw kinderen met bakstenen gegooid wordt en er gaat er eentje rakelings langs jou en je baby in de draagzak? En jij hebt geen overlast als jouw oudere kind er niet meer durft te spelen omdat hij en vriendje weggejaagd worden door een grotere groep? Ik kan er ook niks aan doen dat het Marokkaanse jongetjes zijn die dit doen. Maar het is wel tekenend dat als ik feitelijke gebeurtenissen die ik meegemaakt heb hier vertel, ik dus sentimenten heb waar de honden geen brood van lusten. Leg het me eens uit Massi? Waarom lusten de honden geen brood van mijn sentimenten en niet van de gebeurtenissen zelf?

Gerry

Gerry

14-06-2010 om 22:51

Correctie

Het ging bij deze joodse meneer inderdaad niet om stenen als ik me goed herinner. Wel om bespuwen en uitschelden. Maar dan nog, de twee maten van Emma blijf ik interessant vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2010 om 00:47

Gerry

De speeltuin is een gevaar op zich als ik jou moet geloven: Massi, dus jij hebt geen overlast als er in de speeltuin van jouw kinderen met bakstenen gegooid wordt en er gaat er eentje rakelings langs jou en je baby in de draagzak?
Hoe kan het dat kinderen met bakstenen gooien in een speeltuin? Nemen ze die mee? Heb je daar over geklaagd zodat er maatregelen genomen kunnen worden?
En hoewel soepjurk uiteraard minder ernstig is dan scheldnamen roepen en met stenen gooien, gaat het om het principe. Beledigen of schelden hoeft niet over grote woorden te gaan. Soepjurk is in dat opzicht net zo onwenselijk als grove scheldwoorden. Als je zou respecteren dat een man in die kleding loopt zou je woordkeus anders zijn.

Maylise

Maylise

15-06-2010 om 01:21

Gerry

Ik heb zo maar het vermoeden dat Massi geen stenen naar haar hoofd krijgt in de speeltuin. Dat is wat mij nog het meest verbaasd aan deze discussie: hoe enorm verschillend ervaringen zijn. Ik heb zelf eigenlijk nooit overlast gehad van jongeren in welke vorm dan ook en toch woon ik niet bijzonder afgelegen. Natuurlijk is er wel eens een incident maar daarbij zijn over het algemeen jongeren van verschillende afkomst bij betrokken. Dan heb ik het voornamelijk over vandalisme als een bankje in de fik steken, bushokje in trappen en andere vervelende ongein. Dat gebeurd hier dus wel maar niet alleen door Antillianen of Marokkanen.

Ik twijfel absoluut niet aan jouw ervaringen maar ik merk dus wel dat het veel verschil maakt waar je woont en misschien ook wat je perceptie is.

Maylise

Overigens vind ik deze discussie best redelijk netjes verlopen. Natuurlijk zitten er af en toe wat uitschieters bij maar vergeleken met de meeste PVV discussies op internet (ja, ik had wat tijd over de afgelopen dagen) vind ik het hier echt heel beschaafd aan toe gaan.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-06-2010 om 09:49

Gerry

Een baksteen naar je hoofd krijgen lijkt me verschrikkelijk. Ik zie alleen nog steeds niet wat de afkomst van de dader ertoe doet. Dat probeer ik je steeds duidelijk te maken. Wie heeft er hier nu eigenlijk een tunnelvisie? Sinds wanneer zijn alle overlast veroorzakende jongens Marokkaans?
Het is zoals Maylise al zegt, ik heb niet bijzonder veel last gehad van rondvliegende bakstenen. Wel ben ik diverse malen bedreigd, onder andere door onze vrienden in het blauw tijdens demonstraties. Ik ben zelfs een keer flink uitgescholden door Marokkaanse jongens op straat. Dan ga ik in gesprek. Dat helpt. Rustig blijven en duidelijk maken wat je niet leuk vindt. Ik geef meteen toe, ik heb een ingang die jij waarschijnlijk niet hebt: ik zie Marokkanen als landgenoten.
Groetjes
Massi
PS: Manda, ik vind politiek geweldig, maar ik ben een enorme flapuit. Is niet handig op dat terrein .

Massi

"Maar misschien zie ik ook alles en iedereen door een naieve, roze bril, want als ik je zoals ik in de Bijlmer hebt gewoond, in Oost, in Bos en Lommer en nu in een prachtwijk met vrijwel alleen maar moslims en je snapt *nog* niet waar alle heisa om draait, is dat natuurlijk willens en wetens niet willen zien dat het land naar de verdommenis gaat. "

Grijnzzzz

Groeten,

Temet

emma43

emma43

15-06-2010 om 09:57

Moslims in nederland

Hoi allemaal,
Ik denk dat dit een hele moeilijke discussie is.Zelf heb ik mijn kinderen geleerd dat alle mensen gelijk zijn.Zelf hebben we jaren in Belgie gewoond ,waar we niet geaccepteerd werden,ik heb in die tijd vaak gezegd dat ik toen wel geleerd heb hoe een buitenlander zich in Nederland moest voelen.Als ikzelf Marokaanse in Nederland zou zijn zou ik op dit moment ook een hoofddoek dragen en me opstandig tegen Nederlanders gedragen.Gelukkig hadden wij een keus,terug gaan naar Nederland en weer thuis komen.Maar nu,2 jaar terug zijn mijn zoontje en mijn dochter van een dorpsschooltje naar een school in de stad gegaan.Mijn zoontje komt na 2 weken school thuis,zijn trui kapot,wang geschaafd,hij was door 2 Marokaanse jongetjes in elkaar gemept in de hal.Ik vraag nog wat hij gedaan had,maar hij was gewoon zijn jas aan het aantrekken.Een harde les voor hem om te weten wie de baas is op school.Mijn dochter heeft het na een paar weken al over die stomme Marokanen.Ik vraag om uitleg.Ze legt uit,dat zij en haar vriendinnen het toch wel moeilijk vinden om zich aan te passen aan deze kinderen.Want het tsss tss roepen is irritant en als je niet reageerd dan ben je een rassist en als je te vriendelijk lacht een hoer.dus je moet aardig zijn maar niet te.Een klasgenootje had woorden gehad met een Marokaans meisje en na schooltijd stonden broer en neefje aan de schoolpoort,dus mijn dochter wil al geen Marokaanse vriendin ,want als je ruzie krijgt ,staat heel de familie je op te wachten.Op vrijdag kunnen de meisjes hier niet gaan zwemmen,want de Marokaanse jongens hangen aan de rand en als ze voorbij komen proberen ze met hun voeten tussen hun benen te komen,of ze raken hun borsten aan.Er is 1 ker per jaar kermis in de binnenstad,en 1 keer op een plein buiten de stad,dan moet je als Nederlandse jongen niet op die kermis komen ,want je wordt eraf gemept door de Marokanen.
Op vrijdagavond durven dochter en vriendinnen niet naar de koopavond,ze durven niet uit te gaan in de stad.Kortom,mijn dochter,die 12 jaar lang,mensen als allemaal gelijk gezien heeft,zou nu PVV stemmen,omdat ze zich niet veilig voelt.Mijn 10 jarig zoontje ,heeft het nu over die stomme Marokanen.En dit door eigen ervaringen,dit wordt ze thuis niet geleerd.
En eigenlijk begin ik me ook af te vragen,waarom moeten mijn kinderen zich aanpassen????Als mijn kinderen nu al bang zijn,wat voor toekomst gaan hun tegemoet?
Ik heb eens een gesprek gehad met een Marokaanse vrouw en haar gevraagd wat er mis is met Nederlanders,en dan besef ik ook dat het voor deze mensen heel moeilijk is om met ons te leven.Alleen hebben hun blijkbaar geen keus om terug te gaan naar hun thuis land.Maar ik vind het wel jammer en niet kunnen dat wij respect moeten tonen voor het feit dat hun dochters een hoofddoek dragen en dat onze dochters voor hoer uitgescholden worden.Respect mag niet van 1 kant komen.

Gerry

Gerry

15-06-2010 om 10:21

Massi

Er valt over te discussiëren of de afkomst van de dader ertoe doet. Als een bepaald soort overlast stelselmatig door een bepaalde groep veroorzaakt wordt, dan valt dat dus wel op. De overlast waar ik mee te maken heb gehad, en zeker de gevaarlijke overlast werd dus veroorzaakt door een paar Marokkaanse jongetjes. En ze worden overduidelijk niet of op de verkeerde manier aangepakt. En dan kan afkomst dus wel belangrijk zijn, welke aanpakt past het beste bij welke groep?

Ze kwamen overigens aan de bakstenen omdat een stukje verderop aan de weg gewerkt werd. Ze werden dus inderdaad meegenomen naar de speeltuin om een paar andere kinderen daar weg te krijgen. Ik heb de politie gebeld, daar kreeg ik te horen dat ik de buurtmedewerker moest bellen. Daar heb ik het antwoordapparaat ingesproken, ben een keer teruggebeld zodat ik mijn verhaal nog eens kon vertellen en daarna heb ik nooit meer wat gehoord.

Overigens weet jij niet wie ik al dan niet als landgenoten beschouw, en met wie ik al dan niet in gesprek ga, maar je conclusie maakt wel je eigen vooroordelen duideijk.

Maar nog simpeler dan

wilders kan wel schreeuwen 'grenzen dicht tuig terug' maar dat kan dus gewoon niet.

Het kan niet, al die "ideeen" van Wilders zijn simpelweg niet uitvoerbaar !

En ik zou woest zijn als ik een baksteen richting mijn baby zou krijgen, echt woest, ik zou de politie ook bellen etc etc. Maar ik heb in wijken gewoond waar vooral het witte tuig dit soort dingen deed en dan maakt het je echt niet uit of ze wit of paars zijn, het zijn onaangepaste kansarme eikels.

En toch massi

ik zie je zo een werkgroep adviseren, een lezing houden met praktijkvoorbeelden vanuit het onderwijs etc. Zou je heel goed kunnen denk ik.

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 11:02

Over ervaringen etc etc etc

Massi:
"Ik *hoop* vooral dat het niet uitsluitend anti-moslim-sentimenten zijn bij de pvv-stemmers."
Bekijk het genuanceerd. De gemiddelde PVV stemmer zal niet bepaald pro-islam zijn. Maar anti-islamisme zondermeer is voor de meeste stemmers niet de drijvende kracht. De drijvende kracht bestaat uit concrete, voelbare problemen.

Massi:
"Sinds wanneer zijn alle overlast veroorzakende jongens Marokkaans?"
Doet er niet toe. Het gaat niet om 'alle' jongens. Door marokkaanse jongeren veroorzaakte overlast is een concreet, apart voelbaar probleem. Daarmee is niet gezegd dat er dus niet ook 'andere' overlast is. je verzuchting is dus niet zozeer onwaar, maar vooral zinloos.

Massi:
"Ik zie alleen nog steeds niet wat de afkomst van de dader ertoe doet."
Omdat marokkanen zwaar oververtegenwoordigd zijn in de statistieken. En omdat er goede redenen zijn om te denken dat de onderliggende oorzaken anders zijn -zoals het repressie bij die jongeren thuis.

Berber:
"Het is heel simpel, als jij vind dat één bevolkingsgroep (hoe staat dat ook alweer zo mooi in dat partijprogramma van de PVV? De "niet-westerse" allochtoon of zoiets?) in Nederland harder aangepakt dient te worden dan een ander voor dezelfde feiten moet je PVV stemmen."
Ook deze opmerking is niet zozeer onwaar, maar vooral zinloos. De PVV is niet de oorzaak van het probleem, maar een reactie op een serie andere problemen. Dus ja, PVV stemmen is stom, want de PVV gaat de problemen ook niet oplossen. Maar ondertussen woekeren de problemen door en neemt het aantal ontvredenene toe. De PVV haalt 2012 niet -maar als je de onderliggende problemen niet oplost, komt er gewoon een andere (mss zelfs nog ergere) partij voor terug.

Gerry:
"Het lijkt mij eerlijk gezegd veel simpeler. Er wonen in die regio's weinig moslims, maar de mensen daar lezen wel kranten en kijken wel tv. Dus ze horen zeer zeker van de overlast in andere gebieden."
Ik denk dat het verder gaat dan 'kranten en tv'. Die regio's hebben namelijk ook hun eigen problemen (waaronder overlast). Ik denk, dat berichten in de media onvoldoende zijn; er moeten ook lokaal concrete problemen zijn. Bovendien, mensen zitten niet stil op één plek. Een reisje met het OV van het dorp waar je woont, naar de stad in de buurt om te winkelen, waarna dat reisje eindigt met een gewelddadige confrontatie met wat hangjongeren, is een aardige basis om iemand dot de PVV te bekeren.

Maylise:
"Dat is wat mij nog het meest verbaasd aan deze discussie: hoe enorm verschillend ervaringen zijn."
Ja, maar wat mij verbaast, is dat negatieve ervaringen van anderen soms zo makkelijk worden weggeredeneerd. Terwijl de negatieve impact van die ervaringen vaak enorm is. Maar belangrijker; het feit dat iets jou niet overkomen is, betekent niet dat het 'dus' niet bestaat -dat is een buitengewoon egocentrische manier van redeneren. Voorbeeld; mijn bankpasje is nooit geskimd. Maar ik zeg niet, dat skimmen 'dus' niet bestaat, omdat ik het nog nooit heb meegemaakt.
Ondertussen, nogmaals, juist dat wegredeneren en wegrelativeren van ervaringen en problemen drijft mensen regelrecht in de armen van de PVV. En juist omdat ik dat niet wil, hamer ik op het belang van erkenning van die ervaringen en problemen.

Juist voor Berber en Massi heb ik een heldere boodschap. Ja, jullie hebben het zwaar en dat voelt klote. Dat erken ik. Nu de volgende stap (ik heb een hekel aan doelloos geklaag en aan slachtofferschap); waarom hebben jullie het zo zwaar en wat valt er aan te doen? De diepere oorzaak van het feit dat jullie het zo zwaar hebben, is dat jullie meegesleept worden in het negatieve imago van twee groepen:
-marokkaanse hangjongeren die overlast veroorzaken
-Mohammed Bouyeri cs
Ja, dat is onrechtvaardig, maar meningen zijn ook feiten. Ik vergeleek dit al met een aanrijding op het zebrapad; die gebeurtenis is ook onrechtvaardig, maar ondertussne zit je er wel mee en op de stoep gaan klagen dat het onrechtvaardig is, is principieel terecht maar maakt de situatie in de praktijk niet beter.

Gerry

Gerry

15-06-2010 om 11:07

Tinus en de pvv

Tinus zei het al heel helder, de gevestigde politiek is er niet in geslaagd een aantal banale problemen op te lossen. En de PVV belooft oplossingen. OK, een aantal is juridisch niet haalbaar, maar wie weet een aantal wel. Strenger straffen bijvoorbeeld. Kan best haalbaar zijn.

Het probleem is namelijk niet zozeer dat mensen rottigheid uithalen, maar dat ze ermee weg komen. Een van de harde lessen die ik geleerd heb, is dat je als normale burger aan het kortste eind trekt als iemand kwaad wil of kwaad doet. Want de pollitie doet niet, er moet bewijs zijn, en aan de ene kant is dat logisch, maar aan de andere kant hebben ze er vaak weinig voor over om aan dat bewijs te komen terwijl het wel kan.

Strenger straffen

Strenger straffen, hoe streng dan ?

De wereld zit vol met landen waar er heel streng gestraft wordt en dan nog haalt het kansarme gepeupel rottigheid uit zoals verkrachtingen, roofovervallen, moord. En met name in die kansarme wijken is er heel veel geweld, huiselijk geweld, alcohol, gokken, afpersing.

Als de overheid daar nou eerst eens zorgt voor werkgelegenheid dan scheelt dat al de helft.

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 11:17

Niets zo charmant als een spreuk aan de wand

Izar:
"En nu? Moeten Massi en Berber wat gaan doen aan die Marokkaanse hangjongeren en Bouyeri cs? Of zouden we er met z'n allen wat aan moeten doen dat de het negatieve imago van een beperkte groep niet zijn weerslag heeft op een hele groep. Tuurlijk zal er ook iets gedaan moeten worden aan overlastgevende jongeren. Maar ook dat is een probleem van onze hele maatschappij en niet van een bepaalde groep."
Kunnen we het om te beginnn er over eens worden dat het uitgangspunt is:
'If you are not part of the solution, then you are part of the problem.'

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 11:22

Streng straffen

Manda:
"Strenger straffen, hoe streng dan ?"
Je laat je framen door de PVV (die idd denkt dat streng straffen de oplossing is), ipv dat je leest wat Gerry (veel genuanceerder) schrijft. Fixeer je dus niet op de oplossing van de PVV, maar kijk eerst eens naar het probleme (overlast) dat opgelost moet worden. Het punt is niet zozeer 'streng straffen', maar 'consequent aanpakken en vervolgen'. Kijk naar jezelf, als moeder: Straf jij streng bij grensoverschrijdend gedrag? Of ben je vooral consequent?

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 11:25

Meer algemeen: framing

Eén van de problemen in deze discussie is, dat diverse PVV-tegenstanders zich laten framen door de PVV. De PVV bepaalt de agenda, bepaalt de oplossingen, en vervolgens gaat het alleen nog maar daarover en over de mate van discriminatie in die oplossingen. Ondertussen kijkt niemand naar de onderliggende oorzaken. 1-0 voor Wilders, doordat hij het speelveld bepaalt.

Streng straffen

Gerry:"Ze willen gewoon niet dat het in hun gebied dezelfde kant op gaat. "
Precies. Overdrijving en angst. Stichting dorpsbehoud noemde ik het al eerder.
Ik heb een trieste mededeling: het dorp zal niet behouden blijven. Het loopt leeg en verloedert, of het loopt vol en verstedelijkt. Het beeld krijgt vorm al naar gelang de macro-economische belangen.
Het bedrog van Wilders, het bedrog van politiek in het algemeen, is dat er gedaan wordt alsof er greep zou zijn op de ontwikkeling en het dorpsbehoud. Is niet zo.
Gerry:"En de PVV belooft oplossingen. OK, een aantal is juridisch niet haalbaar, maar wie weet een aantal wel. Strenger straffen bijvoorbeeld. Kan best haalbaar zijn. "
Het helpt niet.
In aanvulling op het artikel van Bovenkerk hier twee links http://www.art1.nl/artikel/4625-Dat_mag_ook_wel_eens_worden_gezegd en http://www.art1.nl/artikel/1863-Een_les_over_jeugdcriminaliteit
Lezenswaardig. Het laat bijvoorbeeld zien dat we al even bezig zijn met het 'benoemen van problemen' terwijl de kernwaarden op basis waarvan dat gebeurt (statistiek) niet zo hard zijn als politiemannen wel willen doen geloven.
Maar er zit bovendien een mega denkfout in het verhaal van Bovenkerk.
Hij beweert tegelijkertijd dat Marokkaanse jongeren crimineler zijn én dat je ze streng moet straffen omdat ze dat van huis uit gewend zijn.
Dat kan maar tot één conclusie leiden en dat is dat streng straffen juist _niet_ helpt tegen crimineel gedrag. Sterker nog: je kunt je zelfs afvragen of dat streng doen niet de oorzaak is van het probleem.
We zijn inmiddels 22 jaar verder dan dat eerste stuk waarin 'het probleem' helder benoemd werd. Wetten zijn aangepast, straffen zijn strenger, er zitten in Nederland 2 x zoveel jongeren in jeugdgevangenissen, pleeggezinne en onder toezicht dan in de rest van de beschaafde wereld en nog is de roep op strenger straffen niet gesust.
Het helpt niet. Het heeft niks met een realistische oplossing te maken.
Of eigenlijk, de gekozen oplossing versterkt het probleem. Strenger straffen = eerder ingrijpen = nog eerder je ergeren = nog eerder aangifte doen = escalatie.
De stichting dorpsbehoud ziet toenemende dreiging, terwijl het probleem feitelijk niet groter wordt. De perceptie ervan is wel negatiever.
Het heeft alles met beeldvorming te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Ja tinus

voor de honderdste keer: de problemen moeten opgelost worden voordat ze problemen worden. Dus meer kansen bieden, werkgelegenheid !

Er zijn tal van goede initiatieven, zoals de nieuwe lts (vakschool heet het geloof ik) en daar ontwikkelen ze zich, krijgen ze zelf vertrouwen, leren ze een vak, hebebn ze direct toegang tot de arbeidsmarkt.

Je hebt wel een erg diepe kras in je plaat zitten Tinus, of die plaat zit echt voor je kop !

Meehuilen

tinus:"'If you are not part of the solution, then you are part of the problem.' "
Dat verwijt is wat mij betreft 1:1 op jou van toepassing (en op Bovenkerk en op iedereen die 'strenger straffen' roept).
In plaats van realisme huil je mee met opportunisme en angstzaaierij. Dat leidt niet tot minder angst. In tegendeel.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 11:52

Berber's verkeersdrempel

Berber:
"Dat mag jij vinden, ik vind die opmerking helemaal niet zo zinloos, alleen dit al zou m.i. namelijk voldoende reden moeten zijn om niet op die partij te stemmen."
Duh.
NOgmaals, je hebt gelijk maar je gaat het niet krijgen. Of beter gezegd, jouw gelijk verandert nix aan de feitelijke situatie. Je gedraagt je als de eerder genoemde ouder die boos is op alle automobilisten nadat je kind is aangerdeen op het zebrapad; boosheid is terecht, maar met die boosheid verandert de feitelijke situatie niet. Die feitelijke situatie verandert pas, als je iets gaat DOEN. Een verkeersdrempel aanleggen bijvoorbeeld.

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 11:56

We krassen allemaal

Manda:
"Je hebt wel een erg diepe kras in je plaat zitten Tinus,"
Duh. Iedereen in dit draadje.

Manda:
"Dus meer kansen bieden, werkgelegenheid !"
Ah, net zoals in de jaren 30? Alle werklozen het Amsterdamse Bos laten aanleggen
Nouja, Bovenkerk schreef in 1992 al van alles over de beperkte waarde daarvan.

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 12:00

Onbegrensd

Miriam:
'Hij beweert tegelijkertijd dat Marokkaanse jongeren crimineler zijn én dat je ze streng moet straffen omdat ze dat van huis uit gewend zijn. Dat kan maar tot één conclusie leiden en dat is dat streng straffen juist _niet_ helpt tegen crimineel gedrag. Sterker nog: je kunt je zelfs afvragen of dat streng doen niet de oorzaak is van het probleem."
Jups. Er is (serieus niet Wilderiaans) onderzoek dat wijst op de ineffectieve opvoedstijl van Marokkaanse ouders. Hun strengheid thuis, gecombineerd met de afwezigheid van controle buitenshuis wordt vaak genoemd als een belangrijke oorzaak van allerlei overlastproblemen. Generaliserend gesproken: Marokkaanse jongeren zijn 'onbegrensd', ze kunnen niet zelf hun eigen gedrag begrenzen -daarvoor hebben ze anderen nodig.

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 12:03

Bijvoorbeeld

Berber:
"En help me eens verder Tinus, ik ben niet zo goed in cryptogrammen. In welke feitelijke vorm zou ik die "verkeersdrempel" moeten aanleggen?"
Elke actie van jou die leidt tot vermindering van overlast van Marokkaanse schoffies is zinvol. Bijvoorbeeld -het is nadrukkelijk maar een voorbeeld, want het punt is, dat je meegesleurd wordt door hun negatieve imago.

Concreet probleem

Zeg tinus. Emma43 legt een tamelijk concreet probleem op tafel. Geef de oplossing even als je wil.
Groet,
Miriam Lavell

Etnisch?

tinus: (bla..bla..) Marokkaanse jongeren zijn \'onbegrensd\', ze kunnen niet zelf hun eigen gedrag begrenzen -daarvoor hebben ze anderen nodig."
Je brengt het als een entisch ding. Bedoel je dat ook zo?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 12:10

Miriam/emma

Miriam:
"Zeg tinus. Emma43 legt een tamelijk concreet probleem op tafel. Geef de oplossing even als je wil."
Je bedoelt dit soort problemen: 'Op vrijdag kunnen de meisjes hier niet gaan zwemmen,want de Marokaanse jongens hangen aan de rand en als ze voorbij komen proberen ze met hun voeten tussen hun benen te komen,of ze raken hun borsten aan.'
Opvoeding en toezicht. En familiezwemmen. In Amstelveen mocht je 10 jaar geleden op zondag al niet als jongere zonder ouders naar het zwembad vanwege dit soort problemen.

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2010 om 12:13

Makkelijke weg

Miriam :
"Je brengt het als een entisch ding. Bedoel je dat ook zo?"
Ja. Ga je me nu aan de schandpaal nagelen wegens discriminatie of ga je nadenken of ik misschien een punt heb (en kom je met argumenten om me te weerleggen)? Het eerste is makkelijk, het tweede niet. Maar christenen weten al 20 eeuwen dat de makkelijke weg naar de hel leidt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.