Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ayanna

Ayanna

25-01-2010 om 20:11

Hoe neem jij de telefoon op?

Vandaag bedacht ik, dat ik mijn moeder altijd heb horen zeggen: met mevrouw Achternaam. Ikzelf, begin veertig, neem altijd op met: met voornaam. Vanaf welk punt laat je je voornaam vallen en ga je opnemen met 'mevrouw'? Voorzover ik zo snel kan overzien, neemt er binnen onze vrienden- familie- en kennissenkring niemand op met meneer/mevrouw Achternaam, op één tante na die 70+ is.
En wat voor variaties hebben jullie? Als ik opneem en de tegenpartij vraagt: met wie spreek ik?, dan herhaal ik nog een keer mijn voornaam maar nu dan wel gevolgd door achternaam. Mijn man neem altijd op met: voornaam (geeneens een 'met' ervoor) of met 'hallo?' en die laatste vind ik persoonlijk heel erg.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk

om eens over na te denken.
Ik neem op "met voornaam", of als ik het nummer niet herken "met voornaam+achternaam". Manlief neemt hetzelfde op. Mijn ouders en schoonouders (allevier net 60) nemen allemaal op "met voornaam+achternaam". Mijn schoonoma (86) neemt dan weer op "met mevrouw achternaam".
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik ooit op ga nemen "met mevrouw achternaam". Aan de andere kant kan ik me ook niet indenken dat ik op mijn 80e nog opneem "met voornaam"... Nou ja, de tijd zal het leren

Mama van Jesse

Mama van Jesse

25-01-2010 om 20:37

Grappig

Daar had ik het laatst met mn moeder over.

Ik neem de telefoon altijd aan met: "Hallo, met voornaam".

Zij dacht dat ik dat alleen bij hun deed, immers je ziet wie er belt. Maar ik doe dat inderdaad altijd.

Als ze me niet verstaan en ik moet herhalen zeg ik wel mn achternaam erbij.
Wat jullie ook al zeggen: "Mevrouw achternaam" komt echt niet in me op.
Ook op mn werk zeggen we "Goedemorgen, bedrijfsnaam, u spreekt met voornaam". Dit deden we vroeger nooit, maar je kunt drie dames aan de telefoon treffen, dan is een voornaam wel handig. Heel soms als ik een telefoontje krijg doorverbonden waarvan ik van te voren weet dat ik moet "afpoeieren", dan gebruik ik "mevrouw achternaam", maar dan kijken de collega's ook raar op!

Dirkje

Dirkje

25-01-2010 om 20:41

neem de telefoon op met voornaam + achternaam. Kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit zal doen als mijn moeder: mevrouw achternaam. Ik heb trouwens iemand gekend die stug de telefoon opnam met juffrouw achternaam: oudere ongetrouwde dame. Zou nu begin 80 zijn geweest. Dat vond ik echt helemaal niets, dat je zo publiekelijk aan jan en allemaal laat merken dat je omgehuwd bent. Maar ja, zo was dat in die tijd....
Groet,
Dirkje

Nasha 1st

Nasha 1st

25-01-2010 om 20:59

Met mijn hand

was het 1e dat ik dacht.....flauw...

Ik zeg, hallo met "voornaam"....doe ik al jaren....zal ook zo blijven.....

Guinevere

Guinevere

25-01-2010 om 21:14

Voornaam

Altijd met mijn voornaam. En ik denk dat ik als ik 80 ben wel voornaam + achternaam ga zeggen.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-01-2010 om 22:19

Whaha guinevere

"Altijd met mijn voornaam. En ik denk dat ik als ik 80 ben wel voornaam + achternaam ga zeggen."
Proest! Dus een achternaam hoort bij oude mensen? ))

Ik neem in principe altijd op met voornaam + achternaam. Als ik het nummer herken alleen met mijn voornaam of gewoon alleen met een 'hoi' oid (hangt erg af van wie ik verwacht aan de lijn te krijgen).
Ik ga denk ik zo lang mogelijk volhouden om met mijn voornaam op tenemen want ik moet er toch neit aan denken om mezelf met mevrouw aan te duiden :s Mijn moeder nam vroeger altijd wel op met mevrouw Achternaam maar sinds een aantal jaren (pas ver na mijn trouwen zelfs) is ze ineens haar voornaam gaan zeggen! Ze is nu 69!

dc

dc

25-01-2010 om 22:24

In het frans

ik zeg gewoon "allô?" en laat ik de ander zich eerst voorstellen... vind ik wel zo netjes, zij zijn mij tenslotte aan het storen.

tenzij ik zie dat het familie is, dan zeg ik "hoi!"

Dus als ik de telefoon opneem dan is het "allô", stelt de ander zich voor en vraagt dan "spreek ik met mevrouw ... " waarna je kunt beamen dat je die persoon bent.

liora

liora

25-01-2010 om 22:27

ik zou wel willen opnemen met alleen mijn achternaam, een vriendin van me doet dat en ik vind dat cool. Maar ik doe het (nog) niet, ik neem op met mijn voornaam.

Voornaam + achternaam is lastig want voornaam eindigt op een a en achternaam begint met een a.

Liora

reina

reina

25-01-2010 om 22:28

Met

Ik zeg "met Reina achternaam", of 'met Reina" (ik gebruik mijn mans naam niet, dat is wel eens verwarrend voor mensen die bellen, daarom noem ik vaak alleen mijn voornaam). Mijn moeder van 77 neemt trouwens met voor- en achternaam op.

Pronto!

Nee hoor, grapje. Ik neem op met voornaam en achternaam. Het valt me wel eens op dat dat bij mij vragend klinkt, dus probeer ik de volgende keer ferm op te nemen, en dan krijg ik commentaar of ik boos ben
Zou het formele opnemen van ouderen niet te maken hebben met het feit dat de telefoon in de begintijd formeler werd gebruikt? En dat is blijven hangen? Dus onze generatie gaat nooit aan de mevrouw...
Waar ik trouwens een bloedhekel aan heb, is voicemails inspreken. Het klinkt altijd stom. Er schuilt geen actrice of stemmetjesinspreekster in mij.

Polly Shearman

Polly Shearman

25-01-2010 om 22:39

Met voornaam

dat is nl heel handig want als het dan een callcentrum is dan zeggen ze altijd: spreek ik met mevrouw achter naam. en dan zeg ik NEE; is die aanwezig: nee die is met de noorderzon vertrokken, u spreekt met de oppas...

whahaha
mijn zus belde vroeger haar vriendje en zei dan : met voornaam achternaam...

jaaaaaaaaaa alsof hij elke dag door andere voornamen werd gebeld.. dat vond ik altijd zoooo stom..

als ik iemand herken op de nr melder.. bv mijn buuf die me bijna elke dag belt met spannend verhaal: dan neem ik op met: jaaaaaa zeg het eens!

Nasha 1st

Nasha 1st

25-01-2010 om 22:49

Wie spreekt mij?

was dat niet bij Famillie Knots.....schiet me nu ineens te binnen, als ik een onbekend nummer zie, ga ik dat eens doen.....LOL

Ook nooit denk ik

Ik denk ook dat ik nooit op zal nemen met mevrouw Achternaam. Vind ik niks. Ben ook geen u voor de kinderen op mijn werk. Gewoon je, jij en jou en Geerke. Aan de telefoon zeg ik dan ook gewoon "Met Geerke".
Ja ik denk als ik 80 ben dat ik nog steeds Met Geerke zeg haha

Fraz

Fraz

25-01-2010 om 23:25

thuis : hallo met voornaam en op mijn werk goedemorgen, werknaam met voor en achternaam.

Maar thuis idd nooit achternaam. Ik bel op mijn werk elke ochtend ook oudere mensen op voor welzijnscontrole. En die nemen allemaal op met achternaam. Soms: met mw/dhr achternaam of soms : met achternaam zonder mw of dhr.

Kan mij wel voorstellen dat ik ooit eens misschien opneem met : met achternaam maar niet zo snel met mw achternaam

tonny

tonny

25-01-2010 om 23:47

Met

met Voornaam Achternaam.

We hebben geen nummermelder, dus ik weet nooit wie er belt. Vind ik prima zo.

Maylise

Maylise

26-01-2010 om 00:16

Hallo

Ik neem de telefoon meestal op met alleen "hallo" en dan geen naam. Eigenlijk heel irritant voor de spreker aan de andere kant. Ik probeer dan ook op te nemen met voornaam achternaam maar vaak glipt er toch "hallo" uit zonder iets er achter.

Met mevrouw + achternaam heb ik nog nooit gedaan eigenlijk. Mijn moeder doet dat ook niet maar mijn oma deed dat wel. Een vriendin van mij neemt wel op met mevrouw + achternaam.

Maylise

Rieke

Rieke

26-01-2010 om 00:23

Met voornaam achternaam

Met nummer melder zie ik meestal wie het is, maar wel altijd voornaam achternaam. Ik heb ook wel eens een ander dan ik verwacht aan de lijn namelijk, en dan klinkt het zo dom als ik roep ; hee hoe is het? Of; Jaaaa???? Of; met de katholieke brandweer?? ( Wat ik in het verleden wel eens deed maar nu te verstandig voor ben )

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2010 om 02:38

En ik

zeg met 'voornaam'. Als ik een telefoontje van iets zakelijks verwacht 'met voornaam achternaam'. Ik heb mezelf nog nooit, echt nog nooit aangekondigd met 'mevrouw achternaam'. Ik krijg het mijn mond niet uit.

Klaartje

Klaartje

26-01-2010 om 08:42

En ik

Als ik op de nummermelder zie dat het een bekende is, altijd met "met voornaam". Is het een onbekend nummer "met achternaam". Ik neem nooit op met voornaam+achternaam, ik weet eigenlijk net waarom, is er waarschijnlijk zo ingeslopen. Is het een zus of buurvrouw, is het meestal "ja hallooo".

En ik

Neem op voor bekenden met mijn voornaam en als ik het nummer niet ken met voor en achternaam. De kinderen nemen altijd op met voor en achternaam.
Lees hier dat verschillende mensen alleen "hallo" zeggen.
Ligt dat nou aan mij of raken jullie daar ook geirriteerd van? Volgens mij is het vrij normaal om in Nederland je telefoon op te nemen met je naam. Ik bel wel eens mensen om uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek en vind het zelf al een minpunt als je niet eens fatsoenlijk de telefoon op kan nemen. Of ligt dat dan aan mij?

notje

notje

26-01-2010 om 09:32

Voornaam

Ik neem altijd op met alleen mijn voornaam.Degene die belt weet wie hij/zij belt.Ik weet niet wie mij belt.
Zo gebeurt het wel eens dat ze aan mijn man vragen of ze mevrouw man's achternaam mogen spreken,en zegt mijn man dat die hier niet woont.Ik heb namelijk mijn eigen naam aangehouden.Meestal is dat een callcenter.
Als mijn moeder,zus of vriendin belt wat ik aan het nummer zie zeg ik gewoon "hoi mam"bijvoorbeeld.
groet Notje

Opnemen met hallo

Ik zeg altijd mijn voor- en achternaam, behalve bij bekenden, dan alleen mijn voornaam.

Ik krijg wel eens mensen aan de lijn die alleen 'hallo' zeggen. Ik vind dat zelf vreselijk achterdochtig overkomen en eerlijk gezegd ook een beetje alsof je geen (telefoon)manieren hebt geleerd.

Mijn schoonvader neemt zijn mobiel vaak op met 'zeg het eens'. Waarschijnlijk omdat hij kan zien dat het een bekende is. Ik heb dan altijd de neiging om meteen met de deur in huis te vallen en zelf mijn naam ook niet te noemen, maar weet me meestal in te houden.

Chris

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 09:46

En als ik 90 ben...

Als ik 90 ben, zeg ik gewoon: "Met oma".
Als ik trouwens een zakelijk telefoontje verwacht, neem ik wel op met : voornaam + achternaam.

Kadonaj

Kadonaj

26-01-2010 om 09:53

Voor en achternaam

al wisselt de achternaam nog steeds van eigen naam, aangetrouwde naam of een combi

Minke

Minke

26-01-2010 om 10:02

Ciska22

Eigenlijk moet 'hallo' genoeg zijn aan de telefoon. Het is aan degene die belt om te zeggen 'met Jan Klaassen van Poppekastinternational' spreek ik met mevrouw Publiek? Het 'hallo' betekent gewoon dat er verbinding is en dat je dus kunt gaan praten.
Ik nam altijd de telefoon op met voor en achternaam, later alleen de voornaam en tegenwoordig zeg ik meestal alleen hallo. Er wordt gebeld door bedrijven, door mensen die mijn man of een van mijn kinderen willen spreken, wat hebben die te maken met mijn naam? Het is toch een wildvreemde stem die je huiskamer binnenkomt? Is het een bekend nummer dan neem ik wel op met mijn voornaam.
Wat denk je van een hijger? Jij neemt op met Ciska. Een week later belt hij weer en een van je kinderen neemt op en dan vraagt hij naar Ciska. Dat zal vervelend voelen.
Dus ik denk dat er niets verkeerd is aan 'hallo'.

Chris

Dan is zo ongeveer de rest van de wereld achterdochtig en kent geen telefoon manieren. Ik geloof dat in weinig landen wordt opgenomen met de naam. In de meeste met: pronto, hello oid.

Ik neem zelf meestal op met hallo.

Minke

Ja hallo, dan kan je overal wel gek over maken. Stel dat er een hijger belt...hoe vaak overkomt je dat nou helemaal en als ie dan toch belt dan leg je m toch met telefoon en al op de kast.
En als ie verkeerd wil weet ie je toch wel te vinden via gebeld.nl dan weet ie ook je naam.
Ik vind het gewoon niet netjes om met hallo op te nemen. Zoals Sharon zegt dat er ook klanten kunnen bellen en dan neemt ze op met hallo..dat vind ik echt niet kunnen.
En dat de halve wereld de telefoon anders opneemt doet er toch niet toe, we wonen hier toch in Nederland!!
En in Nederland is het normaal om wel je naam te zeggen.

Sancy-OOQ1

Sancy-OOQ1

26-01-2010 om 10:12

Met de koningin

zo pak ik wel eens de telefoon op: "met de koningin!". Als de persoon aan de andere kant vriendelijk informeert hoe het met Majesteit is, dan heb ik mijn zwager aan de lijn
In de meeste gevallen zeg ik: "Met Sancy!" en als de beller een bekende is, wil het ook wel voorkomen dat ik gewoon een vrolijk "Hoi!" hanteer. Mensen die dan voorzichtig vragen: "Met wie spreek ik?" krijgen soms even vriendelijk de wedervraag: "wie heb je gebeld dan?".

Hijger?

Bestaan die nog dan?

Mijn zoon (8) neemt keurig de telefoon op met: U spreekt met voornaam achternaam.
Ik met hallo of voornaam. Hoewel ik verder meestal onze "gezinsnaam" gebruik, komt het er aan de telefoon op de een of andere manier nooit zo goed uit.

Minke

Jouw reactie 'wat hebben andere mensen te maken met mijn naam?' geeft precies aan wat ik bedoel. Jouw uitgangspunt lijkt te zijn dat andere mensen die jullie nummer bellen toch niet jou moeten hebben en dat wildvreemden per definitie niet te vertrouwen zijn.

In Nederland is het gebruikelijk dat je de telefoon opneemt met je naam. Telefoneren is communicatie en hoe je opneemt, is bepalend voor de eerste indruk die iemand van je krijgt. Van een hijger zal mij dat worst wezen, maar op iemand die mij zonder kwade bijbedoelingen belt, maak ik toch graag een normale indruk.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.