Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe vieren jullie kerst?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

29-11-2012 om 16:46

Jippox

Ik probeer het alleen om te draaien. Als je het door het jaar heen gezellig vindt om naar je (schoon)ouders te gaan, of ze op bezoek te krijgen, begrijp ik niet waarom het met Kerst opeens ongezellig wordt door de gezelligheidsdwang (waar ik het bestaan zeker van erken). Als het zelden tot nooit gezellig is bij je (schoon)ouders, is er geen redden aan, natuurlijk.
Maar puur het feit dat je 'moet' omdat het Kerst is, maakt het in mijn ogen niet ongezellig.
Maar goed, ik voel dat opgelegde ook niet zo. Mijn schoonouders zien we niet heel vaak, dus ook niet te vaak; dan is bijpraten aan een goed gevulde dis geen straf. Mijn eigen familie zie ik redelijk vaak, maar nooit te vaak, en daar verwacht men zelden iets, iets kerstelijks gebeurt gewoon, in welke vorm dan ook. Of niet. Ook geen man overboord.
Dus ja, het zal mij aan inlevingsvermogen ontbreken.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

29-11-2012 om 17:11

Hier

Inderdaad eerst Sint, dus de precieze invulling dit jaar van kerst, daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden.

Maar, over het algemeen is het zo:
1e kerstdag: naar de kerk,gezinsdient. En de 2 kerstdagen verdelen we verder over de familie. Mijn ouders wonen dichtbij, dus dat is meestal relatief wat korter. We doen meestal zo dat we een keer 'weg' gaan, en 1 keer mensen bij ons krijgen. Zodat we niet alleen maar weg zijn. En op de dag dat we bij mijn ouders zijn of zij bij ons, is er zeker ooknog tijd voor elkaar als gezin: spelletjes doen, voorlezen, enz.

Lynn

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

29-11-2012 om 17:43

Jippox

"Snap je dat echt niet? Lees even verder dan: hoeveel mensen hebben niet het gevoel dat ze klem zitten tussen hun familie, schoonfamilie, kinderen, vrienden, omdat die allemaal perse in die 2 dagen bezocht/uitgenodigd moeten worden. Bovendien staat werkelijk alles in het teken van 'gezelligheid', in welke winkel je ook komt, welke tv zender je ook opzet... Het moet en het zal gezellig en met familie zijn, met kerst. En zo niet, dan is er toch echt wel ergens wat mis. Noem je dat niet gedwongen dan?"

Gedwongen... Ja, net als bijvoorbeeld het barbecue-seizoen (je zal maar astmapatiënt zijn en elk weekend naar binnen moeten vluchten met je ventolintoetertje). Of halloween (je zal maar christen zijn die oprecht zijn kinderen niet wil confronteren met zaken die tegen zijn geloof in gaan, en elke winkel ligt er vol mee).

Ik heb heel veel begrip voor mensen die problemen met de kerst hebben.
Maar wat zou het fijn zijn als iemand weer eens gewoon, open, kan zeggen dat die kerst wél fijn vindt, dat die geniet van de mensen om hem heen, de familie (realiseren jullie je wel dat sommige familieleden van ver moeten komen en dat kerst dan dé ultieme tijd is?). Niet iedereen is gebrouilleerd, niet iedereen ervaart het als een belasting.

Ik krijg steeds meer het idee dat je kerst niet meer leuk MAG vinden. En dat gaat me een heel grote stap te ver.

Hoe akelig kersttijd ook kan zijn... Leer ermee omgaan. Want wat kerst voor jou is, kan, bijvoorbeeld, Halloween voor een christen zijn, barbecueseizoen voor een astmapatiënt of vakantietijd voor mensen met amper geld, want die komen niet verder dan een picknick op het balkon, en deze mensen krijgen al die seizoensdingen ook opgedrongen.

Maar daar hoor je niemand over.

Het lijkt me heel akelig om elke keer zo tegen kerst op te zien! Maar ik word zo moe van telkens die tegenwind van mensen die kerst "gedwongen" voelen, zodra iemand durft te zeggen dat kerst leuk is met de familie en zo.

Echt, zulke mensen bestáán, mensen die kerst oprecht leuk en gezellig vinden! Maar het lijkt wel een taboe tegenwoordig, plezier beleven...

Thursday Next

Thursday Next

29-11-2012 om 18:16

Hier

Weet ik ook nog niet wat we gaan doen. Geen tradities, we doen bijna elk jaar wat anders. In ieder geval komt een vriendin die alleen is 1e of 2e kerstdag, of allebei als ze wil. Andere jaren kwam ze oudejaarsavond, maar dit jaar zijn we dan weg.
We hebben hier geen "verplichte" familiebezoeken, ouders en schoonouders vinden het prima als we komen maar dat hoeft niet. We hebben ze ook wel eens hier uitgenodigd. Vorig jaar heb ik met oudste dochter op 1e kerstdag het diner gemaakt, man met jongste dochter op 2e kerstdag.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-11-2012 om 18:29

Nou,

Nog totaal niet over nagedacht. Mijn ouders zijn gescheiden,hertrouwd, gescheiden, hertrouwd met her en der kinderen en geen twee kinderen van dezelfde ouders. Vroegah vierden wij kerst niet, we gingen weg. Ik heb geen idee hoe 'het hoort' en rommel met mijn eigen gezin gezellig wat aan. Ik zou niet weten hoe ik kerst met mijn ouders zou kunnen of moeten vieren, dat zou een erg ongemakkelijke situatie worden.

Rosa van der Zanden

Rode vulpeninkt

Vreemd. Ik herken je beeld totaal niet. Heel veel mensen vinden kerst leuk. Ik ken persoonlijk echt niemand die vind dat een ander kerst niet leuk mag vinden.
En waar moet ik eigenlijk mee leren omgaan? Ik snap je niet. Ik ga ieder jaar heerlijk op vakantie in de kerstvakantie. Prima toch?
Ik heb overigens ook geen 'probleem' met kerst, ik heb er alleen helemaal niets mee. Dus ik vind dat je het ook gewoon over kunt slaan (net als bbq-en, halloween of wat dan ook trouwens).
Kortom, eigenlijk bedoel ik dat iedereen vooral helemaal zelf moet weten wat hij doet. Ik vind het alleen vervelend voor mensen als ze zich gedwongen voelen om iets te doen wat ze eigenlijk niet willen, puur omdat het zo 'hoort'. Maar dat is in zijn algemeenheid zo, dus dat staat in feite ook al los van kerst...

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 18:31

Nee knurf

Jij hebt je persoonlijke ervaringen, ik heb die gelukkig niet. Moet ik voortaan onderaan al mijn berichten zetten: "behoudens persoonlijke uitzonderingen die absoluut niet binnen het normale menselijke gedrag vallen?". Kom op zeg. Van een redelijk denkend mens mag ik toch wel aannemen dat die dat onderscheid weet te maken. Iemand waar je blijvende persoonlijke problemen mee hebt, ga je niet uitnodigen voor je kerstdiner. Of voor wat dan ook. Ik vind het een beetje ziek dat je mijn bericht zo naar je eigen nare ervaringen toetrekt. Dat zegt wat. Niet over mij.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

29-11-2012 om 19:09

Jippox

Je eerdere opmerking schoot me een beetje verkeerd, het kwam zo dwingend (alweer dat woord) over, maar wat je nu schrijft, komt op mij anders, genuanceerder over.

Ik denk dat dat de handicap van geschreven tekst is, soms kan iets anders overkomen dan de bedoeling is. Natuurlijk is het geen probleem als je niks hebt met kerst maar wat je eerder schreef kwam (blijkbaar ten onrechte) behoorlijk negatief op me over.

Sorry dat ik je verkeerd heb begrepen!

Mussie

Mussie

29-11-2012 om 19:53

Jess: kerstspel?

Jess, leg eens uit ajb, wat is dat precies voor spel? Wij vieren het altijd met mijn ouders en bij mijn ouders. Na de brunch op 2kerstdag vertrekken we weer zodat we 's avond met z'n vieren thuis zijn en een van ons moet altijd wel weer werken de volgende dag (ik dit jaar). Maar een leuk spel zou voorde afwisseling van harte welkom zijn!

Altijd naar schoonouders

Al 15 jaar lang ofzo. Het enige jaar dat we niet zijn gegaan hadden we een goed excuus: onze zoon is op kerstdag geboren.

Ik vind het zelf gezellig dus dat helpt, en het is vrijwel de enige keer in het jaar dat alle neefjes/nichtjes bij elkaar zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2012 om 20:32

Guinevere o.t.

Mensen zonder kinderen of met ontaarde kinderen (excusez, maar wie laat zijn oude vader nu in zijn uppie zitten met de kerst?),===
Ik moet eerlijk zeggen dat deze opmerking bij mij ook niet lekker viel. Soms weet je niet wie de ontaarde in het geheel is. Het kan de vader wel geweest zijn. Als buitenstaander weet je vaak maar een deel van het hele verhaal.

Ja okee

Dan was dat wat snel gedacht misschien van Guinevere, moet dat zo letter voor letter worden uitgeplozen en geanalyseerd worden? De manier waarop is vooral niet echt in de lijn van 'gezelli nkerstdraadje' of 'laten we elkaar respecteren'.

Dat zijn 2 venijnige discussies in 1 draad.
Vrede op aarde!

Anneke

Anneke

29-11-2012 om 20:50

Clairy

Je schoonouders zijn halverwege de 80. De kans is niet klein dat het de laatste keer is met je schoonouders. Gun hen, maar ook jezelf, het plezier.

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet meer met je schoonfamilie kerst wil vieren maar blijkbaar wel met je eigen familie. Klinkt een beetje de-hekserige-schoondochterachtig.

Wat wil je doen met je eigen gezin? Heb je dat helder? Je hebt ook nog kerstavond, twee kerstontbijten, etc en je kunt ook ruimte creeeren tussen de 'verplichtingen' door.

Hier helaas geen ouders en dus alleen schoonouders. En daarom gaan we op 1e kerstdag naar mijn schoon(ouders) of ze komen bij ons. Kerststress heb ik afgeschaft. Ik gan niet drie dagen aan de slag om huis te versieren, boodschappen te halen, koken, kapper, etc.
We trekken iets leuks aan (niet nieuw gekocht ofzo), pakken ene kadootjes uit (bol.com), flansen een eenvoudig maar heerlijk kerstdiner in elkaar (als we het hier vieren). Carpaccio van de slager, lamsbout of grote zalm met aardappeltjes uit de oven en een nagerecht (dat flans ik dan zelf in elkaar). Als we naar schoonouders kopen we een kadootje en heb ik helemaal geen kerstdinerstress. Ik vind het ook gewoon leuk om contact te onderhouden met schoonouders en de kinderen nog meer.

De rest van de dagen: een wandeling met chocolademelk en slagroom, een kerstfilm met lekkers, lekkere ontbijtjes, spelletjes. Boerenkool op tweede kerstdag. En we klooien gewoon wat aan. Heerlijk! We genieten van onze verplichtingen maar daar om heen voldoende ruimte om te relaxen.

Mijn papa

Trouwens, vindt het zalig om op oudejaarsavond alleen in zijn flat van het vuurwerk te genieten en tv te kijken. Wil sowieso niet weg en vindt alleen ook prima.

Volgens mij is kerst voor veel mensen die om welke reden dan ook alleen zijn vooral naar omdat de nadruk zo gelegd wordt op 'gezelligheid' en op 'eenzaamheid'.

Limi

Limi

30-11-2012 om 07:28

Ik vind er niets aan

Ik vind het hetzelfde als een verjaardag. Sommige mensen kom je niet onderuit om uit te nodigen, ook al heb je er niets mee. Dat wordt dus uitzitten. Bij kleine families zoals mijn schoonfamilie zie ik ook het 'nut' niet van kerst. Naast ons gezin bestaat die alleen uit mijn schoonouders en schoonzus. Aan mijn kant heb je nog 4 huishoudens die op verjaardagen nooit allemaal of in zijn geheel kunnen, dus daar heeft een gezamenlijk kerstdiner nog enige toegevoegde waarde. Met de feestdagen zijn sportwedstrijden en cursusdagen immers niet aan de orde. Dan zie je eens een keer iedereen. Maar dineren met alleen schoonouders en schoonzus, waar ik al weinig mee heb, alleen maar omdat het kerst is, waar ik niks mee heb, ik vind er niets aan.

Gelukkig is het bij ons niet aan de orde, maar in het algemeen vind ik het egoïstisch en dominant om als bepaald stel (zeg, een opa en oma van een grote familie), te eisen dat al hun nazaten op één bepaalde dag bij hen komen. Ik ken iemand bij wie dat zo gaat. Van alle aangetrouwde import wordt verwacht dat die zich schikt. Je zal maar iemand getrouwd hebben die ook áltijd op eerste kerstdag verplicht bij zijn/haar ouders moet eten. En dan? Voorgerecht hier, nagerecht daar?
(Toen ik het bij mijn kennis navroeg, bleek er wel één aangetrouwde te zijn die niet gediend was van de verplichting, maar die werd daardoor wel als asociaal en ondankbaar beschouwd, want, 'ze heeft alleen maar een vader en die mag ze gewoon meenemen hoor'.)

tonny

tonny

30-11-2012 om 09:28

Patroon

Clary: 'Hier al 25 jaar 1e Kerstdag naar schoonouders, samen met rest van schoonfamilie. 2e Kerstdag met mijn ouders en/of zus en gezin.Schoonouders zijn halverwege de 80, maar houden vast aan traditie van iedereen bij elkaar, inclusief verkeringen van inmiddels volwassen kleinkinderen... Ik wil onderhand weleens Kerst met mijn eigen gezin vieren, helaas onbespreekbaar bij man en schoonfamilie.'

Tja, deze traditie bestaat nu al zo lang, als ik jou was zou ik het maar even zo laten, dit is best een vreemde fase om er ineens mee te stoppen. Halverwege de 80 is een respectabele leeftijd, dan gaat het samen kerst vieren niet per definitie nog jaren zo door. Kan me best indenken dat het je nu wat benauwt, maar als je er dit jaar een punt achter zet en volgend jaar is een van de ouders (of allebei!) er niet meer, dan geeft dat toch een raar gevoel.
Je man zit hier helemaal niet mee, volgens je bericht. Je kinderen plus aanhang?

Als ik jou was, zou ik het maar zo laten. Zo lang duurt een kerstdag nou ook weer niet

'

Ella2007

Ella2007

30-11-2012 om 09:54

Eigen keuzes maken

Leven en laten leven. Eerste kerstdag vieren we bij mijn ouders, samen met mijn broer en zijn "extended family". Tweede kerstdag blijven we thuis. Ik ben zo'n kreng die haar schoonouders met kerst alleen laat zitten. Vrede op aarde, da's ook voor mij en mijn gezin. Geen zin om die dag te laten verpesten door iemand met een persoonlijkheidsprobleem.

Jade

Jade

30-11-2012 om 10:04

Guinevere,

"Moet ik voortaan onderaan al mijn berichten zetten: "behoudens persoonlijke uitzonderingen die absoluut niet binnen het normale menselijke gedrag vallen?"

Dat hoeft natuurlijk niet, maar iemand met een misbruikende opa kan jouw eerste algemene posting niet zien als wat jij eigenlijk bedoelde.

Ik voelde me niet aangesproken, ik ben niet 'iedereen', maar dat ligt bij Knurf dus anders. Hoewel zij natuurlijk gezond van verstand is kan ik me haar reactie wel voorstellen

Nu maar Vrede op Aarde??

Jade

Jade

30-11-2012 om 10:09

Clairy,

waarom 1e Kerstdag met je eigen gezin en niet 2e Kerstdag??

Dus gewoon 1e Kerstdag met je schoonfamilie en 2e Kerstdag met eigen gezin??

Vic

Vic

30-11-2012 om 11:18

Gedoe

Ik kwam er net achter dat ik 2e kerstdag naar mijn zusje ga. Ik dacht dat we afgesproken hadden Sint daar en Kerst hier, maar het is blijkbaar andersom Nou ja, ook niet erg. Hier is het altijd weer een uitdaging om te zorgen dat beide kinderen op dezelfde dag thuis zijn (2 exen). Nu eens kijken of het ook nog lukt om het rooster van mijn vriend met zijn kinderen daarop af te stemmen. Als het past proberen we altijd om op kerstavond met zijn tweeën te zijn, lekker eten en dan naar de late mis. Dat lukt ook wel eens niet, en ik heb dus ook wel eens in mijn eentje thuis gezeten. Met lekker eten en hapjes en een gezellige film dus dat is ook geen straf Ik ben wel altijd blij als het hele gedoe weer achter de rug is en de kerstboom weer het huis uit. Eens kijken of ik er dit jaar een neer zet, want ik heb twee ondernemende katten die hem waarschijnlijk binnen no time hebben geveld ;-(

Tigress

Tigress

30-11-2012 om 11:59

Werken

Net als vorig jaar werk ik op 1e kerstdag.
Door omstandigheden waar ik hier niet op in ga, ging kerstmis vieren jaren aan mij voorbij. (oud en nieuw trouwens ook) Maar daarvoor was het traditie dat wie van het ouderpaar er het eerste vroeg, daar werd 1e kerstdag gevierd en de volgende de 2e. Oud en nieuw was dan bij ons. Stilletjes was ik blij dat al verplichtingen niet meer hoefden het eerste jaar...
Ik werk voor een organisatie die uitstapjes maakt met ouderen met eigen busjes. Het is zulk leuk en dankbaar werk en op die manier heb ik ook een leuke dag. Dit jaar zijn een collega en ik een stel geworden maar toen mij in september al werd gevraagd met deze kerst te rijden heb ik toch volmondig ja gezegd. Tiger is er toch ook bij en zijn we toch 'samen'. Al rijden we dan ieder een eigen bus, eten doen we gezamelijk met de ouderen en de andere collega's. Ik wens iedereen alvast fijne feestagen toe!

Tigress

Tigress

30-11-2012 om 12:02

Staat een beetje gek

Ehhh, de organisatie heeft eigen busjes. Wij niet hoor.

Caitlynn

Caitlynn

30-11-2012 om 12:10

Zoals andere dagen

Wij vieren kerst zoals andere dagen, we doen waar we op dat moment zin in hebben. Extra mooie kleding, mooi geknipte haartjes en gezellig eten met familie en vrienden doen we gespreid over het jaar. Dat geeft veel minder stress dan toen we alle bezoekjes en etentjes in twee kerstdagen probeerden te proppen. Vrede in het gezin was toen door de stress en doorgedraaide kinderen ver te zoeken, laat staan dat we aan vrede op aarde konden denken.

Lynna

Lynna

30-11-2012 om 13:08

Schaatsen!

Wij gaan eerste kerstdag lekker schaatsen, kinders, vriend en broer en gezin. Ons kerstmaal is patat op de ijsbaan. Vorig jaar ook gedaan, zo leuk!
En tweede kerstdag weet ik nog niet. Mogelijk gaat dochter naar haar vader, mogelijk moet zoon werken, mogelijk komt dochter van vriend (voor het eerst) naar ons. Alle opties staan open, ik hoef in ieder niks die dag.
Ik heb geen ouders meer, ik hoef alleen maar naar het kerkhof een van die dagen

Zoals ieder jaar

Hier eerst kerstdag naar kerk, daarna lekker lummelen met houtkachel aan en 's avonds met z'n allen voor de tv eten met een leuke film op.
Tweede kerstdag koken, en 's middags mijn vader ophalen. Die blijft gezellig sjoelen, kletsen en eten en brengen we na het eten weer terug naar huis. Ik hoop tenminste dat het dit jaar nog gaat met hem.

Bij kerstspel denk ik gewoon aan jozef, Maria, baby Jezus, ezel en os

Snuggle's

Snuggle's

30-11-2012 om 16:28

Heerlijk

Ik ben gek op Kerstmis. Ook op kerstversiering trouwens, heerlijk deze tijd.
Dit jaar moet ik veel werken met de kerst, maar eerste kerstdag ben ik smiddags en s avonds vrij en ga ik met de kinderen naar een vriendin waar nog meer mensen en een hele berg kinderen komen.

Ik mis wel extra mijn overleden ouders op dit soort dagen. Dat went nooit helemaal.

Hanny61

Hanny61

30-11-2012 om 20:07

Geen idee

Mijn moeder kwam altijd met kerst, maar nu zij is overleden loop ik, qua kerst, een beetje met mijn ziel onder de arm. We zijn inmiddels uitgenodigd door vrienden, maar ik weet nog niet of ik daar zin in heb. Misschien blijven we dit jaar wel gewoon met ons eigen gezin thuis.

Fred de Velde

Fred de Velde

30-11-2012 om 21:02

Kerst als probleem.

En ja hoor, daar ie ie weer, het jaarlijkse Hoe-los-jij-dat-op-met-de-kerst-topic.

Ik snap niet dat kerst altijd als 'probleem' gezien wordt dat 'opgelost' dient te worden.

Is vakantie een probleem? Of een dagje uit? Meestal niet, want tijdens vakantie of een dagje uit doe je de dingen die jij leuk vindt. Waarom zou dat voor Kerst anders zijn?

En ja, ik ben best bereid te schipperen, maar ik laat me tot niks verplichten!

Nog niet mee bezig

Weet wel met wie we kerst vieren (familie!) maar nog niet op welke dag en waar. Op zich zou ik het geen probleem vinden om elk jaar eerste kerstdag bij schoonfamilie aan te mogen schuiven.
Ik vind kerst altijd wel gezellig. Maar ben er nu nog niet mee bezig.

Fred de Velde

Fred de Velde

30-11-2012 om 21:44

Alleen gelaten, snik,,,

"Maar in veel gevallen is het extra zuur om met kerst alleen gelaten te worden."

Dat is ook wel erg passief. Ik word de meerderheid van het jaar 'alleen gelaten'.. als ik niks zou doen tenminste! Maar zo werkt het niet. Wie gezelligheid wil moet er zelf op uit trekken, en niet gaan zitten wachten tot hij zijn uitgenodigd danwel alleen gelaten wordt!

En ja, dat geldt ook voor oudere mensen. Mijn oma is 80 en neemt ongeveer een kwart van de nationale zorgkosten voor haar rekening. Heel veel van haar vrienden zijn er niet meer. Maar ze weet altijd wel een mevrouw die en die van de kaartclub, een buurvrouw, achternicht, of kleinkind te strikken voor wat gezelligheid. Mijn moeder is precies zo, en ik hoop ook zo te worden.

Als je dat dan vergelijkt met kerngezonde mensen van 50 die je schuldig doen voelen omdat je ze 'alleen laat'. Kom dan zelf van die stoel, mensen.

(Dan heb ik het natuurlijk niet over mensen die zo zorgbehoevend zijn dat ze hun bed of huis niet uit komen, dat is een ander verhaal)

So wie so is er in mijn familie/stad minder een cultuur om alles alleen met ouders/schoonouders te doen. Met kerst komen er allerlei familie en bekenden bij elkaar over de vloer. Ik verbaas me een beetje dat dat in de rest van NL niet zo is...?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.