Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Clementine

Clementine

02-12-2010 om 20:00

Hoeveel (alcohol) drink je?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

08-12-2010 om 14:20

Overdreven

Ik vind dat men ook zeer overdreven reageert tegen drinker. Zelfs al drinkt ze meer dan goed voor haar is dan is dat toch haar zaak zolang ze anderen er niet mee in gevaar brengt? Ze geeft zelf aan dat ze niet met drank op achter het stuur gaat. Dan is het toch hetzelfde als een ketting roker of iemand die alleen maar junk food eet of iets dergelijks? Slechte leefgewoontes hebben zoveel mensen. Dat kan inderdaad vervelende gevolgen hebben op latere leeftijd. Natuurlijk is dat zo maar alsnog lijkt het me overdreven om drinker gelijk weg te zetten als een alcoholist.

Maylise

Tjonge mina

Aan de wijn bij het ophalen van de kinderen? Ben je soms een Gooische Vrouw?

Los van alle emoties en beschuldigingen die door dit draadje gieren, een halve fles wijn per dag, elke dag, is gewoon niet slim als je gezond wil blijven. Dus... Drinker, hulde dat je van plan bent om te minderen. Heel veel succes gewenst.

Chris

Maylise

Maylise

08-12-2010 om 14:26

Ook een kind van een alcoholist

Ik snap om eerlijk te zijn je probleem ook niet goed. Je geeft zelf aan dat je een prima jeugd hebt gehad? Dat je vader verder verslaafd was aan de drank is dan toch niet anders dan een vader die verslaafd is aan tabak of iets dergelijks?

Het probleem is pas als mensen door de drank anders worden, onvoorspelbaar of gevaarlijke dingen doen. Mijn vader was verslaafd aan alcohol. Heel vroeger was dat geen probleem. Hij kon prima functioneren. Later niet meer. Hij was zeer agressief als hij had gedronken en raakte ook zijn baan en alles kwijt. Wat ik mijn vader verweet is niet zo zeer dat hij te veel dronk maar wel dat hij zo agressief en onvoorspelbaar kon zijn. Dat heeft oneindig veel kapot gemaakt vroeger.

Natuurlijk ben ik nu ouder. Ik heb hem al jaren geleden vergeven. Hij kon waarschijnlijk niet anders. Hij had niet de kracht om te stoppen met drinken. Het zij zo. Uiteindelijk heeft het hem zelf nog veel meer pijn bezorgd dan zijn familie. Het heeft geen enkele zin om boos te zijn meer.

Echter als mijn vader altijd een gecontroleerde alcoholist was gebleven die daarnaast goed functioneerde had ik er zoveel minder moeite mee gehad. Het is ook niet de verslaving zelf die problemen veroorzaakte maar de gevolgen daarvan.

Maylise

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2010 om 14:40

Onbegrip

Er bestaat niet zoiets als een "gecontroleerde" alcoholist of iemand die "een beetje" alcoholist is.
Het is een misvatting te denken dat alcoholisten allemaal agressief reageren als ze teveel hebben gedronken en dat het minder erg is als een alcoholist niet agressief wordt. Mijn vader was ook nooit agressief.
Maar mijn moeder, mijn zus en ik leden er wel onder.
Je kan alcohol niet vergelijken met roken. Het is een afschuwelijke, onbegrepen en vaak verborgen ziekte die iedereen om de alcoholist heen treft, met name de partner en de kinderen.
Gelukkig is er de Al-Anon en de Alateen. Mijn moeder heeft zich staande weten te houden dankzij de Al-Anon, waar ze nu al tientallen jaren komt (en nog steeds trouw naar toe gaat) en mijn zus en ik hebben er ook veel steun aan gehad.
Ik vind het triest dat er nog zoveel onwetendheid heerst over alcoholgebruik, alcoholmisbruik en de impact die een alcoholverslaafde ouder heeft op de rest van het gezin. Juist daarom mogen we heel dankbaar zijn voor deze zelfhulpgroepen.
Ga eens naar een open meeting en luister. Dan wordt je heel nederig en een stuk meer begripvol.

Nou, niet iedere moeder, en niet altijd,

Maarre (jawel, onder mijn eigen nick) hier blijft ook wel eens iemand plakken hoor, die een kind ophaalt. Buiten laten staan doen we sowieso al niet. En als in deze barre dagen de gordijnen al dicht zijn en de haard brandt, en de kinderen moeten nog even hun spelletje afmaken of zo, dan kan het best gebeuren dat de moeder of vader in kwestie even op de bank ploft. En dan wordt er wel eens een glas wijn gedronken. Gezellig! En daarna, als het glas leeg is en het spelletje klaar gaat de moeder/vader in kwestie gezellig lopend of fietsend met kind(eren) huiswaarts. Nooit bedacht dat daar iets schokkends aan is of zo. Alternatieve versie op een mooie zomerdag in de tuin komt trouwens ook voor. Dan is de wijn meestal wit.

Ingrid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2010 om 15:11

Voorbeeldfunctie

Gelukkig heb ik het (nog) niet meegemaakt maar ik zou beslist not amused zijn als ik mijn kind zou ophalen en de ouders zouden aan de drank zitten en mij iets aanbieden. Net zomin als dat ik het ok vind als ze zouden roken waar mijn kind bij zou zijn.
Waarom? Omdat je als ouder een voorbeeldfunctie hebt, zeker als het gaat om genotsmiddelen. Op deze manier geef je de indruk dat het gewoon is en gezellig om zo te drinken. En niet alleen ouders hebben deze voorbeeldfunctie, ook anderen.

"Het goede voorbeeld geven.
Met mate drinken
Het is goed om te beseffen dat kinderen leren door af te kijken bij anderen. Dit geldt ook voor het drinken van alcohol. Naarmate ouders meer drinken, blijken hun kinderen ook meer te drinken. Het wordt daarom aanbevolen om als ouder matig te zijn met alcohol, zeker waar uw kinderen bij zijn. Volgens de richtlijn voor volwassen kunnen vrouwen beter niet meer dan één à twee glazen alcohol per dag drinken en mannen beter niet meer dan twee à drie glazen per dag. Het is daarnaast verstandig om minstens twee dagen per week niet te drinken. U geeft op deze manier niet alleen het goede voorbeeld aan uw kind, het is ook beter voor uw eigen gezondheid.

Als u uw kind verbiedt om alcohol te drinken betekent dit niet dat u zelf helemaal geen alcohol kunt drinken. U kunt uw kind uitleggen dat het drinken van alcohol voor volwassenen iets anders is dan voor kinderen. Alcohol is extra schadelijk als het lichaam nog in ontwikkeling is. Als u teveel drinkt maar u dit niet kunt of wilt veranderen, is het verstandig om hierover eerlijk te zijn tegen uw kinderen. U kunt uitleggen dat u niet goed omgaat met alcohol maar dat het u moeite kost dit te veranderen. Zeg dat u graag wilt dat uw kind wel goed leert omgaan met drank.

Blootstelling alcohol thuis
Naast het alcoholgebruik van u als ouder, heeft de blootstelling en beschikbaarheid van alcohol in huis ook invloed op het alcoholgebruik van uw kind. Hoe vaker jongeren thuis worden blootgesteld aan alcoholische dranken, hoe meer glazen alcohol het kind drinkt. Dus hoe meer alcohol in huis beschikbaar is, hoe meer alcohol jongeren drinken.

De omgeving heeft ook invloed
Niet alleen u als ouder bent een voorbeeld voor uw kind. Ook familie, vrienden en kennissen beïnvloeden de visie van uw zoon of dochter op alcohol. Als uw kind met andere kinderen omgaat die wel mogen drinken of als er in uw familie of buurt mensen zijn die problemen hebben met alcohol, kan het goed zijn hierover te praten."

Maylise

Maylise

08-12-2010 om 15:28

Ophalen

Nu zit ik zelf zelden aan de drank maar als ouders hier hun kind ophalen bied ik ook meestal wel wat te drinken aan. Het kan voorkomen dat het dan om een alcoholische versnapering gaat.
Overigens heb ik er geen problemen mee als ik mijn kind ophaal en die ouders hebben wat gedronken. Het gaat om de hoeveelheden hè; Als ze aangeschoten zijn is het een ander verhaal. Als mijn kinderen ergens eten dan drinken die ouder misschien wel wijn bij het eten of nemen van te voren een aperitief. Daar heb ik geen problemen mee in principe.

Maylise

Goede voorbeeld

Je kunt ook juist laten zien dat drank er niet voor is om misbruikt te worden, maar om af en toe van te genieten. (Als je volwassen bent)

Gr. Poezie.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2010 om 15:42

Gewoon

Maar je weet toch niet of die ouders slechts een glaasje drinken of al meer hebben gedronken? En al dan niet aangeschoten zijn is geen goede graadmeter voor hoeveel iemand heeft gedronken.
Waar het om gaat is dat kinderen op die manier dus zien en denken dat het heel gewoon is om te pas en te onpas alcohol te drinken. Het is dan niet zo vreemd dat de Nederlands jeugd op nr. 1 staat als het gaat om alcoholmisbruik... Het moet allemaal maar kunnen en mogen en zo krijgen ze niet de kans om op een verantwoorde manier met alcohol te leren omgaan.

klokje 2

klokje 2

08-12-2010 om 16:04

Nou

Alcohol drinken hoeft toch niet persé tot alcoholisme te leiden? Er wordt hier fel gereageerd door dochters van alcoholisten met trauma's. Begrijpelijk hoor. Maar alcoholisme is een exces, niet de norm. Als iedereen die (weleens) drinkt alcoholist zou worden, hoeveel procent van ons zou dat dan wel niet zijn? Drinker geeft eerlijk antwoord op een vraag en wat zij drinkt, is haar zaak. Hier worden 'drinken' en alcoholisme door elkaar gehaald, denk ik. Ik drink ook, jawel, en ik vind ook dat het moet kunnen, maar je moet ook op je hoede blijven. Ik denk dat de meesten van ons dat toch wel doen. Ik vind het in ieder geval overdreven als er niet één wijntje in het bijzijn van kinderen genuttigd mag worden ter ontspanning ende vermaak. Het lijkt me zinniger om ze goed voor te lichten over de gevaren en ze er bewust mee te leren om gaan. Ze moeten het niet als vanzelfsprekend gaan zien.
Ik denk ook idd, dat een beetje drinker zich hier niet gauw laat zien en terecht, als je ziet hoe hier wordt gereageerd op Drinker, die op mij toch heel normaal overkomt.

Nou klokje

Dat iemand normaal overkomt sluit niet uit dat de hoeveelheden die hij of zij drinkt niet normaal zijn. Of bedoel je soms dat je Drinkers dagelijkse inname normaal vindt?

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2010 om 16:54

Drinker - sterke drank

Je voert weer als argument aan, dat je nooit sterke drank drinkt. Dat maakt in principe niet uit, de hoeveelheid alcohol in een glas bier of wijn is nét zo groot als in een borrel. Als je vier glazen wijn uit een wijnglas drinkt, krijg je net zoveel alcohol binnen als iemand die vier borrels uit een borrelglaasje drinkt.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2010 om 16:56

Drinker en pluk53: vader

Als je vader of moeder alcoholist was/is, heb je dus als kind nooit de ware aard/karakter/humeur van je ouders gezien. Alcohol vergiftigt je brein, het verandert wezenlijk wie je bént. Als kind heb je dus geen goed gesprek of gezellig uurtje met je vader of moeder, maar met een fles drank.

Tirza

klokje 2

klokje 2

08-12-2010 om 17:01

Chris

nee, ik vind het teveel wat Drinker drinkt. Maar, ze zegt te willen minderen, dat is positief. Ze is dus bewust bezig en denkt na. Het feit alleen al dat ze hier eerlijk is, vind ik mooi. Ze werd hier op een gegeven moment als halve crimineel weggezet, dat vind ik zwaar overdreven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2010 om 17:17

Als iemand (vader, moeder) stevig drinkt...

Sjongejonge, verder dan de werkelijkheid kan je er niet naast zitten.
Je onderschat de werking en de gevolgen van drank buitensporig. Het is triest dat er nog zoveel mensen zijn die alcohol zo bagatelliseren.
Ik ga er niet eens meer verder op in, dat heeft geen zin.
Goed van je dat je ergens toch beseft dat je beter kan minderen maar ik twijfel eerlijk gezegd aan je motivatie en slaagkans na dit soort uitspraken.
Ben blij dat ik vanavond weer even naar de Al-Anon kan gaan...

Zuipschuit

Zuipschuit

08-12-2010 om 18:04

Drinker

Laat je niet gekmaken door dat stelletje moraalridders hier op het forum hoor

Tirza G.

Tirza G.

08-12-2010 om 18:51

Klokje2

Niet als een halve crimineel. Als iemand met een drankprobleem. En ja, dat is niet leuk en fijn en aardig, maar zo is de waarheid soms.

Tirza

reina

reina

08-12-2010 om 19:18

Elisa (ot)

"Je kan alcohol niet vergelijken met roken." Nee, dat klopt. Als er iemand naast mij een glas bier drinkt terwijl ik mijn koffie drink heb ik nergens last van. Als iemand naast mij een sigaret rookt ga ik weg omdat ik het benauwd krijg en de mensen die wel blijven zitten roken mee, wat schadelijk is voor hun gezondheid.

Kiki

Kiki

08-12-2010 om 20:23

Jeetje elisa

Wat overdrijf jij zeg.

Mijn schoonvader en zwager zijn schilders, als die thuis komen pakken ze een biertje. (of twee)
Dat doen ze ook als wij onze kinderen nog niet hebben opgehaald. Ik lig er geen seconde van wakker.

Ik drink ook waar mijn kinderen bij zijn. Als we uit eten gaan drinken ik wijn en mijn zoontje weet best dat het van mij is en dat hij het niet mag drinken.
Ik ken om eerlijk te zijn weinig ouders die niet wel eens een wijntje drinken als de kinderen er bij zijn.

Ik bied genoeg mensen die hier komen nog wat te drinken aan en als dat wijn of sap is maakt me geen sikkepit uit.
Overigens durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat een heel lading van de mensen die hier gereageerd hebben echt wel meer drinken dan ze hier op een openbaar forum toegeven.

Want ik drink echt niet veel en als ik dit draadje doorlees voel ik me bijna een alcoholist

groetjes
Kiki (die overigens de kleindochter is van twee notoire alcoholisten die mijn vaders leven en van zijn broers en zussen zo totaal verziekt hebben dat het werkelijk heel sneu is, maar wiens vader ook nog steeds van mening is dat excessief alcoholgebruik gelukkig niet de norm is)

reina

reina

08-12-2010 om 20:41

Xanneke

Uitwassen zijn nooit goed, niet als het roken betreft, niet als het drinken betreft. Ik heb het niet over iemand die rijdt na gedronken te hebben, ik heb het over verantwoord alcoholgebruik. Daar heeft een ander geen last van, van sigarettenrook wel. Ja, ik kan weggaan, maar dat bepaal ik liever zelf. Een kind van rokende ouders rookt mee en kan daar later ernstig ziek van worden.

Kiki, ik snap je niet

"Overigens durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat een heel lading van de mensen die hier gereageerd hebben echt wel meer drinken dan ze hier op een openbaar forum toegeven."

Ik vind het frappant dat je dit zo zegt, want waarom zouden de mensen die in deze draad reageren in werkelijkheid meer drinken dan ze hier zeggen? Niemand is toch verplicht om te reageren? Het klinkt een beetje alsof je je echt niet kunt voorstellen dat iemand gewoon geen of niet zo'n behoefte heeft aan alcohol.

Chris

Asa Torell

Asa Torell

08-12-2010 om 20:56

Anna

Hoe kom je daarbij? Het zou niet in me opkomen om met 3 glazen op te gaan rijden, ook niet s nachts naar het ziekenhuis! Ik vind dat je dat wel makkelijk voor anderen invult.

Asa Torell

Asa Torell

08-12-2010 om 21:04

Probleemdrinken

Uiteraard zijn alle zwaarverslaafde probleemdrinkers ooit begonnen met een bescheidener drinkpatroon. Ook het bagatelliseren en het vinden dat je nog normaal functioneert hoort erbij.
Maar het lijkt me dat je dit niet kunt omdraaien. Je kunt niet uit het drinken van een paar glazen per dag afleiden dat het ooit (veel) erger gaat worden. Dat hoeft helemaal niet. En als iemand zelf vindt dat hij/zij goed functioneert is diegene niet per definitie aan het ontkennen.

Vic

Vic

08-12-2010 om 21:15

Autorijden

Drinken jullie helemaal niets als je nog moet rijden? Als ik uit eten ben geweest, en over een periode van 4 uur twee wijn heb gedronken, rijd ik gewoon terug naar huis. Dan heb ik natuurlijk ook gegeten, veel water gedronken, en nog koffie op.

Fraz

Fraz

08-12-2010 om 21:19

Liever niet

ik rij liever niet als ik 1 of 2 glaasjes heb gedronken. Ook omdat het dan vaak 's avonds is en ik zowieso 's avonds rijden minder fijn vind. Als ik moet rijden drink ik dus eigenlijk nooit, een hele enkele keer 1 glaasje aan het begin. Tja ik vind alcohol best lekker hoor maar ik heb er niet dagelijks of wekelijks behoefte aan. Alleen met uit eten, luxe thuis eten of een verjaardag ofzo drink ik wel. Als ik met roken kon omgaan zoals met alcohol dan rookte ik nu nog zo af en toe. Dat kan ik dus niet dus rook ik niet meer.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

08-12-2010 om 21:28

Zoals ik al zei

ik drink geen druppel (en dat IS echt zo!) en dus ook niet als ik moet rijden. Meestal ben ik ook degene die rijdt. Man mag van mij op een verjaardag of bij uit eten best een drankje nuttigen. Maar wel met mate. En ik rij dan naar huis, zoals gezegd.

Overigens. Op vakantie neemt man soms bij het avondeten een biertje. De reactie van de kinderen dan is al ongelooflijk, ze spreken hem er op aan. Dat gaat zelfs mij te ver, op vakantie is een enkel biertje bij bijv de bbq best te verkopen, ook aan de kinderen.

Gut oh gut

Weet je dat een nacht van minder dan 5 uur slapen gevaarlijker is dan 4 glaasjes alcohol drinken voor het slapen gaan? Zeker wanneer je het hebt over 's ochtends de auto instappen.

Ik drink door de week wel vaker een wijntje soms 1,soms 4, in de weekenden gaan we er vaker op uit, ook met kinderen. Dan drinken wij als ouders ook wat.
Ik drink niet als ik bereikbare dienst heb en eventueel nog de auto in moet bij een oproep, zelfs geen glaasje. Ik drink niet als ik 's ochtends echt vroeg op moet. zo zijn er nog een paar voorwaarden. En dat gaat al meer als 20 jaar goed.

Alcoholgebruik is niet gezond, vet eten ook niet, roken vind ik nog erger. Ik hou me aan een aantal gezonde leefgewoontes. Ben ik best strikt in maar ik zondig ook.
een van die weinige zondes is alcohol. Ik zal het niet goed praten maar mijn hemel, ik ga er ook echt geen drama van maken. Inmiddels ben ik 45 jaar. Ik ken mijn grenzen goed. Vanuit mijn vakgebied weet ik dat bij het werkelijke probleemdrinken, alcoholisme wel iets meer komt kijken. De ene is hier kwetsbaarder in dan de andere. Ik heb ooit gerookt en ben voor ik kinderen kreeg gestopt. Ik heb er nooit weer een aangeraakt omdat ik weet dat na 1 sigaret ik weer terug ben bij af.
Met alcohol ligt dat voor mij anders.

Nogmaals, ik sta mijzelf enkele zondes toe. Dat vind ik een goed compromis. Dit maakt ook een beetje de sjeu van het leven. Totale controle bestaat voor mij nu eenmaal niet. Een goed evenwicht wel. Het leven moet je serieus nemen maar ook niet te serieus. Af en toe genieten mag best.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2010 om 00:37

Vic

Ik vind dat iedereen moet drinken zoveel als hij of zij lekker vindt bij een gelegenheid, zolang het geen dagelijkse gewoonte wordt om meer dan een glas (of 2) te drinken. Ik snap alleen niet dat je het in de huidige tijd nog acceptabel vindt om met alcohol in je maag achter het stuur te kruipen.
Ik heb net even bij Jellinek gekeken of het verantwoord is om met 2 glazen alcohol na 4 uur auto te rijden. Het kan, begrijp ik. Maar waarom zou je het doen? Wat ik overigens raar van deze calculator van Jellinek vindt is dat ze uitgaan van de tijd die tussen het eerste drankje en het moment van autorijden zit en dat er onderscheid gemaakt wordt tussen nieuwe autorijders en ervaren autobestuurders. Als je langer in het bezit bent van je rijbewijs, mag je met meer alcohol autorijden. Héél raar!
Ik zag dat ik 4 glazen wijn mag drinken binnen 3 uur en dan nog steeds auto mag rijden. Mens! Ik zou mezelf niet meer vertrouwen met die 4 glazen wijn binnen 3 uur. Dat mijn lichaamsgewicht meer alcohol kan verstouwen wil niet zeggen dat ik nog steeds fris in mijn hoofd ben na die 4 glazen. Wat een onverantwoord advies?!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2010 om 00:43

Dochter van...

Als je kinderen je man op dat biertje aanspreken verdedig je je man hoop ik wel?

reina

reina

09-12-2010 om 06:24

Xanneke

Ik ga de discussie niet opnieuw voeren, ik vind het onverantwoord om te drinken en daarna te rijden. Zelf rijd ik geen auto, dus het gaat voor mij wat dat betreft niet op en ik weet dat mijn dochter, die soms, niet vaak, een wijntje neemt, fel gekand is tegen rijden met drank en zelfs een taxi neemt als ze er maar aan twijfelt of degene met wie ze mee zou rijden iets gedronken heeft. Als ouders kun je je kind heel goed opvoeden in verantwoord omgaan met. Goed voorbeeld geven is even goed, soms misschien zelfs beter dan slechts verbieden. En nee, ook ik ben liever niet in het gezelschap van aangeschoten mensen, maar er zijn meer types waarbij ik liever niet in de buurt ben. Maar dit wordt een eindeloos heen-en-weer-geschrijf, herhalen van argumenten en afvangen op woorden en daar heb ik geen zin in. Ik zou het wel prettig vinden als mensen elkaar in hun waarde laten, want dat gebeurt niet in alle postings hier. Hier laat ik het bij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.