Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Clementine

Clementine

02-12-2010 om 20:00

Hoeveel (alcohol) drink je?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

07-12-2010 om 14:30

Drinker

Als ik jou postings lees is alsof ik mijn vader hoor.
Die had ook ingewikkeld werk dat hij goed uitvoerde, had ook geen gezondheidsproblemen, nooit schade aan de auto (overigens werd bedoeld er volgens mij bedoeld dat je ook in nuchtere toestand meer schadekans hebt door je drinkgedrag en werd niet bedoeld dat jij met drank op achter het stuur kruipt) en zorgde goed voor mijn moeder en de kinderen. Was een voorbeeldig man met bestuursfuncties in het openbare leven etc. Als kind heb ik er nooit problemen mee gehad, maar nu, als volwassenen heb ik toch in de gaten dat het een grote impact heeft over hoe ik over drankgebruik en andere verslavende middelen denk. En het heeft mij als volwassene veel moeite gekost om te accepteren dat mijn vader verslaafd was en het heeft de band met hem onherstelbaar beschadigd. Dat kan jou en je kinderen dus ook overkomen.
Juist het feit dat je zelf vindt dat je normale hoeveelheden drinkt, dat je denkt dat je geen problemen veroorzaakt en dat je weet dat het beter is om te minderen maar het niet doet maakt jou in mijn ogen nog niet direct een alcoholist, maar wel iemand die ernstig in de gevarenzone zit.

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2010 om 17:34

Drinker

Het probleem bij jou is, denk ik, dat je alcohol gebruikt om een doel te bereiken wat je op een andere manier niet (zo makkelijk/snel/lekker) kunt bereiken, namelijk: ontspanning. En dat maakt van de alcohol een soort medicijn, net zoals bij Wijntje (als slaapmiddel). Het inzetten van alcohol vanwege het effect (ontspanning, verdoving, vergeten, slapen) is de eerste stap op weg naar een probleem.
En ik durf nog wel wat hards te stellen. Je zegt dat je nooit drinkt als je nog moet rijden. Ik denk dat je vrijwel continu onder invloed bent, dus óók als je moet rijden.

Tirza

reina

reina

07-12-2010 om 17:44

Drinkebroer pluk

Iemand mag mij best aanspreken op het feit dat ik geen geheelonthouder ben, maar ik hoef me dat niet aan te trekken. Ik mag mijn grens stellen aangezien ik niets illegaals of strafbaars doe Als ik de reacties lees lijkt het wel of ik bijna verslaafd ben, dat is gelukkig niet het geval, ik drink zeker ook niet dagelijks en dronkenschap vind ik iets afschuwelijks (om te zien, heb de ervaring zelf niet). Ik kan me trouwens voorstellen dat iemand die met drankmisbruik te maken (gehad) heeft heftig reageert op drankgebruik.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

07-12-2010 om 18:07

Drinker

dat is nu net het probleem, dat jij niet inziet dat je een probleem hebt. 4 glazen wijn per dag (overdag?) is gewoon een hele fles! Mijn ouders zien ook niet dat ze een probleem hebben. Maar de relatie is er inderdaad ernstig door verstoord. Ook omdat ik mijn kinderen daar niet aan bloot wil stellen. Maar zolang jij zelf niet inziet dat het een probleem is....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 19:06

Drinker

Je zei eerst dat je toch maar idd minder zou moeten drinken en nu voel je je gekwetst? Verder zeg je dat je natuurlijk nooit met drie of vier glazen op zou autorijden dus je weet heel goed dat je, ook al stap je niet achter het stuur, onder invloed bent.
Ook al denkt iemand niet te merken of zegt iemand dat drie of vier glazen geen invloed hebben "ik kan erg goed tegen die paar glazen en merk er niets van", dat betekent nog beslist niet dat je reactie- en beoordelingsvermogen niet ernstig is aangetast of dat je lijf en hersenen dus niet nadelig aangetast worden of zijn.
Bewustwording van je gedrag en het erkennen dat je een probleem hebt (en ik praat nu niet eens over alcoholisme maar wel over teveel drinken dan goed voor je is) is de eerste stap. En meteen de lastigste.
Het zo defensief verongelijkt reageren, je kop in het zand steken, uitvluchten verzinnen, met de vinger naar anderen wijzen; het hoort er allemaal bij. En dat zijn meteen de waarschuwingssignalen.
Je drinkt gewoon te veel, punt. En dat levert altijd problemen op. Misschien niet zichtbaar, maar wel onzichtbaar. Misschien niet nu, maar wel straks. Misschien nu niet voor anderen, straks wel.
Heb je weleens een maand lang geen alcohol gedronken? Wat deed dat met je en wat niet? Miste je het of niet?
Ik zeg niet dat niemand nooit mag drinken maar laat het een uitzondering blijven en geen gewoonte. Gebruik alcohol ook niet voor ontspanning, tegen de stress of als slaapmutsje. Want dat is de sluipende, glijdende weg naar beneden. En ook al denk je dat je het in de hand hebt en de controle kan blijven houden, het gros van de alcoholisten zal je zeggen dat voordat ze het goed en wel beseften de alcohol de macht over henzelf had overgenomen.
Ik heb veel familie, vrienden en kennissen verloren door oa. overmatig drankgebruik. En dan heb ik het niet alleen over sterfgevallen. Mijn zus is verslaafd geweest. Ik heb in verslavingsklinieken rondgelopen, met verslavingsdeskundigen en artsen gepraat. Met kinderen en familieleden van alcoholisten. Met alcoholisten zelf. Ik heb met patholoog-anatomen gepraat en levers en slokdarmen gezien die aangetast waren. Ook die van mensen die naar eigen zeggen "matig dronken".
Ik ben niet kwetsend, ik ben realistisch en bezorgd. En dat mag en kan ik zijn want ik heb hierin veel meer ervaring en meer kennis van dan jij.
Je zit gewoon in de gevarenzone en daar wordt je uit bezorgdheid op gewezen. Veel mensen hebben het gewoon even nodig om wakker geschud te worden en met de neus op de feiten worden gedrukt. Dat is niet leuk nee maar wijs het niet meteen af. Het is nog niet te laat om gewoon wat minder te gaan drinken.

Clementine

Clementine

07-12-2010 om 19:23

Wijntje

Nou, dit draadje is behoorlijk een eigen leven gaan leiden. Maakt blijkbaar veel emoties los: alcoholgebruik.
En Wijntje, ik vind het mooi dat jij hierdoor ook aan het denken bent gezet. Ik herken me wel in jou. Bij mij sloop het er ook in, al járen geleden, als ontspanning, en als 'beneveling'.
Ik werd aan het denken gezet door een actie die gehouden wordt, waarbij mensen 40 dagen geen alcohol drinken. Ik ging daarover nadenken of ik dat zou kunnen en ik werd er meteen heel onrustig van en dacht:Nee, dat is veel te lang. Dat zei mij genoeg, en daarom ben ik het wél gaan doen. En ik moet zeggen, het heeft mij nu al (na 3 weken) heel veel opgeleverd. Ik ben helderder, ook door de dag heen, 's ochtends veel fitter. En ik ben me veel bewuster van alles nu. Voel me veel vrijer, want het was toch een afhankelijkheid, en het is heerlijk als je het niet meer zo nódig hebt.
Ik zou dus zeggen, als je erover twijfelt of je niet teveel drinkt, probeer het eens zonder. Kan je echt een hoop opleveren. Maar het kan wel zijn dat je door iets heen moet.
Ik vond het verbazingwekkend om te merken dat ik me in de eerste 2 weken een paar keer heel boos en verongelijkt heb gevoeld van: Ik kan toch verdomme wel gewoon een wijntje drinken, daar is toch niks mis mee. Daar stond ik wel van te kijken. Dat ik dus toch wel ontwenningsverschijnselen had. Dat ik zo'n erge behoefte aan alcohol had. En dat merk je niet als je elke dag drinkt, want dan wordt elke dag die behoefte bevredigd. Als die eens níet bevredigd wordt, dan merk je pas wat het met je doet. (Ben ik van geschrokken).

ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

07-12-2010 om 20:10

Drinker

Drinker: "Ik ben vooral boos dat mij wordt aangepraat dat de relatie met mijn kinderen wel ernstig zal gaan verslechteren omdat iemand anders dat ook heeft meegemaakt met haar vader (kan net zo goed een andere reden hebben die je hier leiver niet vermeldt). "
Ten eerste heb ik gezegd dat dat jou ook KAN gebeuren. Dat wil helemaal niet zeggen dat het je ZAL gebeuren. Dat jij dan beweert dat het je aangepraat wordt is geheel jouw eigen niet nuchtere interpretatie.
Vervolgens insinueer je dat het misschien wel door iets anders dat ik liever niet zou willen vertellen zou komen dat de band met mijn vader verslechterd is. Tuurlijk joh, geef me 1 goede reden waarom ik dat zo in zo'n draadje waarin ik je alleen maar wil waarschuwen voor mogelijke gevolgen zou verzinnen.
Ik heb je nog even het voordeel van de twijfel gegeven door je een risicogroep te noemen maar nu weet ik wel zeker dat jij gewoon alcoholist bent. Dat ontkennende gedrag en dat belachelijke om je heen slaan als mensen je ergens op willen wijzen zijn zo typerend.
Ik hoop dat je in een nuchtere bui de wijsheid vind om hulp te zoeken voor je drankprobleem.

ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

07-12-2010 om 20:14

Sorry

Ik was even compleet pissed off over de reaktie die Drinker gaf op mijn posting en de onterechte insinuaties die hij/zij daarin deed. Daardoor is mijn posting wat te venijnig geworden. Ik vind dat Elisa het heel mooi verwoordt, daar wil ik me graag bij aansluiten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 20:15

Clementine

Harstikke goed van je hoor! Echt toppie; ga zo door! Je raakt precies de kern van de zaak met je posting en ik hoop dat anderen jouw voorbeeld zullen volgen.
Die bewustwording is zo belangrijk; niet alleen voor jezelf maar voor iedereen...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 20:54

Cijfers

Nog iets: er is een verschil tussen een "standaardglas" en het feitelijke glas alcohol dat je drinkt. Een standaardglas wijn is 100cc maar de meeste mensen schenken grotere glazen dan dat. Waar je 7 standaardglazen wijn uit een fles kan halen zal je met de hoeveelheid die de meeste mensen schenken maar 3,5 of hooguit vier glazen eruit halen.
En ieder standaardglas bevat 10 gram pure alcohol; of het nou om wijn, bier of sterke drank gaat. Wijn of bier is niet minder schadelijk dan sterke drank zoals veel mensen onterecht denken. Er zit evenveel alcohol in een standaardglas whisky als in een standaardglas wijn of bier (10 gram pure alcohol dus).
http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=esite.tonen&a=2&b=11&c=71
Stel je drinkt drie a vier glazen (geen standaardglazen van 100cc maar een goed glas vol) wijn per avond dan drink je dus 80-100 gram pure alcohol. Je lever heeft dan gemiddeld 7 x 1 a 1,5 uur nodig om de alcohol te verwerken (als je een gezonde volwassen vrouw bent). Je drinkt dan dus zo'n 6 a 7 flessen wijn per week oftewel bijna 30 flessen per maand. En zelfs al schenk je die glazen wat minder vol dan kan je toch zo natellen dat dit gewoonweg overmatig drinken is??
Hou eens bij wat je precies drinkt, wanneer en waarom. probeer een maand helemaal niet te drinken. Ga niet zomaar mee in wat "gebruikelijk" is of wat iedereen om je heen doet.

Asa Torell

Asa Torell

07-12-2010 om 20:59

Toch vraag ik het me af

hoe de verdeling is tussen mensen die drinken zoals wijntje en drinker, en degenen die daadwerkelijk vandaaruit afglijden naar ernstige verslaving. Ik denk dat het grootste deel hun hele leven op dit nivo blijft hangen.

Asa Torell

Asa Torell

07-12-2010 om 21:03

Ikzelf

heb nav. dit draadje evenzogoed ook maar besloten te gaan minderen. Hier bijna elke avond wel een glaasje wijn, wat overigens met onze glazen op 1 fles pp. per week neer komt (ik weet het zeker want ik koop ze). Vooral de gretigheid waarmee ik me er op verheug stoort me. Overigens heb ik diezelfde gretigheid met koffie, ik geloof dat ik me daar maar niet druk over ga maken. Ik vind de hierboven genoemde suggestie om minder maar wel heel lekkere wijn te drinken wel een goed idee.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

07-12-2010 om 21:17

Schokkend filmpje

onderstaande kreeg ik toevallig vandaag per mail: Schokkend:

Deze boodschap zou aan iedereen gestuurd moeten worden die autosleutels heeft en ooit
in de situatie kan komen, waarin hij onder invloed van drank of drugs zou kunnen gaan rijden.
Je zou wel eens een voor jezelf en anderen een incident kunnen veroorzaken, dat jullie leven radicaal veranderd.
Dit is waarschijnlijk de meest intense commercial die ik ooit heb gezien en ze is goed gemaakt.
Zo pakken ze dit onderwerp in Australië aan en misschien moeten we ze daar wel een complimentje voor maken.
Als je bij dit korte videoverhaal je ogen al droog houdt, dan ben je er in ieder geval stil van.
Het veranderde mijn visie ten aanzien van rijden onder invloed in ieder geval.
Als door het doorsturen van deze boodschap ergens op de wereld iemands leven werd gespaard
vind ik het de moeite waard.


http://www.youtube.com/watch_popup?v=Z2mf8DtWWd8

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 21:31

Asa

Probleem is dat de term "verslaafd" vrij breed is. Wanneer spreek je van een alcoholist? Als iemand ook overdag drinkt, meer dan een fles wijn per dag drinkt? Of ook als iemand structureel vier glazen per avond drinkt en daar niet zonder kan? Als iemand nog wel kan "functioneren" of niet meer? Er is een heel groot grijs gebied tussen gewoontedrinken, overmatig drinken, alcoholafhankelijk zijn en verslaafd zijn.
Maar het zijn er in ieder geval meer dan je denkt, veel meer. Vooral onder vrouwen, jongeren en hoger kader. Want de meesten zijn onzichtbaar. Slechts 10% van de verslaafden komt er voor uit en laat zich behandelen.
En slechts een op de vier (ex) alcoholisten slaagt erin om de rest van zijn leven nuchter te blijven. De rest valt zelfs nog na 10, 20, 30 jaar nuchter zijn terug...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 21:34

Asa

Ik ben blij dat dit draadje toch een aantal mensen aan het denken heeft gezet mbt hun eigen drinkgedrag.
Weet je, je doet het vooral voor jezelf. Je zal merken dat als je minder drinkt je je veel fitter en beter gaat voelen. Dat is toch maar mooi meegenomen. En als je dan eens een glaasje drinkt, kan je er ook echt van genieten. Geniet, maar met mate

Guinevere

Guinevere

07-12-2010 om 22:06

Ik geniet er echt van elisa

Tja Elisa, ik geniet dus écht van mijn dagelijkse glaasje wijn bij het eten. Net als van mijn vele koppen koffie per dag trouwens. 's Morgens heb ik hevig behoefte aan thee.
Er zijn tijden geweest dat ik meer wijn dronk. Alleen besefte ik opeens dat ik wijn als dorstlesser aan het drinken was, en niet meer voor het lekkere. Dat 3e glas smaakt echt niet zo lekker als het 1e. Dus dan kun je op dat moment beter water drinken. Of cola, of melk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 22:20

Guinevere

Dan is er toch niets aan de hand Guinevere? Zolang je zonder enig probleem dat glaasje ook eens kan laten staan en niet meer drinkt dan dat zit je aan de safe kant.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

07-12-2010 om 23:07

's avonds dan kennelijk?

Dan maken jullie de fles soldaat. En dan gebeurt er wat. Moet je met spoed naar het ziekenhuis. En dan Drinker? Wie rijdt er dan?

Je blijft excuses zoeken dat hij bij jou niet zo erg is, zoals mijn ouders ook al jaren zeggen. Welnee, ze kunnen zó stoppen zelfs. Niet dus....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 23:16

Drinker

Drinker: "Ik kan er goed tegen en ik ben nooit aangeschoten. Ik functioneer prima, heb redelijk ingewikkeld werk dat ik goed uitvoer. Mijn partner maar ook mijn vrienden en vriendinnen drinken vergelijkbare hoeveelheden."
Er zijn zat mensen die om dit soort (drog)redenen denken en vinden dat ze met die 3 of 4 glaasjes wijn nog prima in staat zijn om auto te rijden...

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2010 om 00:19

Ehm....

Ik lees de reacties net door en ik vind wel dat er veel aannames worden gedaan en dat er téveel vanuit oud zeer wordt gepraat tegen Drinker.
Drinker erkent dat het teveel is, maar ik ben het met Drinker eens dat er te makkelijk beschuldigingen worden geuit over 'onder invloed achter het stuur', verwijzingen worden gedaan naar het leed wat de kinderen berokkend wordt.... Het slaat zoals gebruikelijk weer behoorlijk door.
Ik heb op de site van Jelinek gekeken hoelang het duurt voor alcohol uit je bloed is. Als je 3 glazen drinkt en de eerste is 8 uur in de avond gedronken, dan kun je om 7 uur in de volgende ochtend verantwoord achter het stuur. Bij 4 ook nog trouwens. Ik ben uitgegaan van een vrouw van 65 kg, maar een vrouw van 80 kg geeft hetzelfde resultaat bij 4 glazen.
Als het bij dit aantal glazen blijft, waarom zouden kinderen er dan last van hebben? De kinderen slapen en in de ochtend is het effect weg, op eventueel een duf gevoel na. Vergelijkbaar met een ochtendhumeur misschien.
Ik ben dus geen voorstander van een dagelijkse consumptie van meerdere glazen of flessen. Ik vind dat je er verstandig aan doet om niet zoveel te drinken, omdat het teveel ís. Maar ik vind het niet passend om het verslavingsverleden van familie te projecteren op andere mensen, terwijl je er eigenlijk niet meer van weet dan dat er 3-4 glazen per dag worden gedronken.
Ik vind de opmerking over wat te doen als je onverwacht naar het ziekenhuis moet lijken op de noodzaak van 'elke dag een schone nette onderbroek, want stel dat je naar de dokter moet'. Je kunt niet je hele bestaan inrichten op de mogelijkheid van een ramp. Als het moet is er meer mogelijk dan met je eigen auto te rijden. Met de eigen auto rijden na 3 of 4 glazen is natuurlijk onverantwoord. Ik heb geen auto en zal bij onverwacht doktersbezoek ook oplossingen moeten zoeken.

reina

reina

08-12-2010 om 06:55

Dochter van...

Ik snap dat jij er vanuit je geschiedenis problemen mee hebt, maar nu ga je argumenten gebruiken die gezocht zijn "wie moet er naar het ziekenhuis rijden als er iets gebeurt?". Tja, als mijn man onwel wordt of als hij niet thuis is en er gebeurde iets met onze kinderen dan hadden/hebben we dat probleem ook, want ik kan sowieso niet rijden, dat maakt mij geen onverantwoord persoon. Ik ben het eens met wat Kaaskopje schrijft over het projecteren van je eigen verleden op anderen. Maak geen aannames over dingen waar van je niet weet hoe het echt zit, daarmee bereik je eerder een tegenovergesteld effect dan dat mensen erover na gaan denken..
Overigens heb ik nooit na een vakantie waarin ik geen alcohol dronk gemerkt dat ik me daarna fitter voelde dan anders, Elisa, waarschijnlijk maakt het uit hoeveel alcohol je gewoonlijk drinkt. Het zal hetzelfde zijn als met roken, iemand die 1 sigaret per dag rookte en stopt zal het verschil niet merken, iemand die er 10 rookte wel.
En nu ga ik me in de gladde buitenwereld begeven, iets waar ik me nu meer zorgen over maak dan dat glas wijn wat ik gister dronk ( bij wijze van spreken, want ik dronk gisteren alleen water en thee

ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

08-12-2010 om 11:08

Drinker

Ik begrijp dat je vind dat ik agressief over komt, maar ik heb me ook al verontschuldigt voor mijn laatste posting.
Je schrijft: "behalve dat hij meer drinkt dan zij verantwoordt vindt". Niet alleen ik vond dat onverantwoord (mijn vader is ondertussen overleden), het WAS onverantwoord. Het hield bij hem op een gegven moment namelijk niet op met 4 glaasjes per dag (daar is het wel mee begonnen), maar werd meer dan een halve fles sterke drank op een dag, gecombineerd met roken als een ketter en verslaafd aan pijnstillers. En dat is allemaal begonnen met gezellig meedrinken, iedere dag na het werk even een borreltje voor het eten, en zo werd het steeds meer.
En wat hij mij heeft aangedaan is moeilijk te verwoorden. Als kind heb ik een prima jeugd gehad en werd er goed voor ons gezorgd. We kwamen niets te kort. Pas later toen ik al lang het huis uit was realiseerde ik me dat hij de halve wereld aan elkaar loog om maar niet ervoor uit te hoeven komen dat hij te veel dronk. Als ik hem daarmee confronteerde dan was het allemaal niet waar en overdreven we en ging hij echt minderen. Om vervolgens helemaal niets van de beloftes waar te maken. Uiteindelijk heeft hij bijna alle contact verbroken omdat hij vond dat WIJ de problemen maakten en hij geen probleem had. En omdat hij zelf nog steeds vond dat hij geen probleem had wilde hij ook nooit hulp accepteren. Dat heeft me denk ik nog het meeste pijn gedaan. Je ziet iemand waarvan je heel veel houdt in de problemen zitten en die iemand accepteert geen hulp en vind dat je zelf het probleem bent.
Overigens snap ik niet zo goed waarom je juist zoveel moeite met mijn houding hebt, want ik heb nergens geinsinueerd of gezegd dat je een liter overdag drinkt, dronken achter het stuur kruipt en nooit nuchter is. Het enige dat ik wat dat betreft gezegd heb is dat je je drinkgedrag ontkent. En dat blijf ik vinden, je bagatelliseert het. Maar ik ben wel blij dat je erover na gaat denken om te minderen. Eigenlijk moet je daar helemaal niet over nadenken, dat moet je gewoon doen!
Enne... ik ben geen geheelonthouder, maar een zeer matige gebruiker. Ik spring al echt uit de band als ik op een avond 2 glaasjes wijn drink. Ik denk dat ik gemiddeld zo'n 1 glas per week drink.

Mina

Mina

08-12-2010 om 11:41

Arme drinker

Drinker,

Het gros van deze reacties heb je echt niet verdiend. Het verbaast me ook wel. Ik denk dat lang niet alle lezers ook reageren, want de reageerders vertegenwoordigen niet het beeld dat ik krijg van de mensen om mij heen. Misschien zit ik wel een een erg drankzuchtige vrienden en kennissenkring, maar de hoeveelheid wijn die jij drinkt vind ik niet schokkend. Als jij een alcoholist bent, dan moet 75% van mijn vrienden meteen naar de afkick-kliniek, bij wijze van spreken.
En niet alleen mijn vrienden slaan geen borrel af; ook de meeste ouders van vriendjes en vriendinnetjes nemen graag een glas wijn aan als ze hun kinderen komen halen. Zomaar midden in de week! Foei! Terwijl ze nog moeten fietsen! En soms nemen ze zelfs een tweede glas!
Ik zeg zelden iets tegen vrienden over hun drankgebruik. Alleen als ze er zelf een probleem mee hebben en er over willen praten, dan wil ik het er best met ze over hebben. Maar wat hier op het forum gebeurt, namelijk iemand die je niet kent en die ook voor zover we kunnen weten geen vlieg kwaad doet zo aan de schandpaal te nagelen, dat vind ik ongepast.
Groetjes en drink er nog een voor me,

Mina (dochter van twee échte alcoholisten, zelf een zeer matig drinker, want ik ken de risico's van de erfelijke factor)

Clementine

Clementine

08-12-2010 om 12:03

Echt, als je je kind komt halen?

Ik kan hier alleen maar op zeggen dat ik nóóit alcohol zou drinken als ik mijn dochter zou komen ophalen ergens, daar ligt voor mij echt een grens, hoe lekker ik een glas wijn ook vind. Sta ik echt even van te kijken.

Maar goed, dat is mijn ding, en is dus voor iedereen verschillend.

(Verder klopt inderdaad het beeld dat hier gegeven wordt ook niet met wat ik in mijn omgeving zie aan alcoholgebruik).

ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

08-12-2010 om 12:04

Huh mina?

"En niet alleen mijn vrienden slaan geen borrel af; ook de meeste ouders van vriendjes en vriendinnetjes nemen graag een glas wijn aan als ze hun kinderen komen halen. "
Wijn drinken als je je kinderen van een speelafspraakje ophaalt? Daar heb ik nu echt nog nooit van gehoord. In al de jaren dat ik mijn kinderen van speelafspraakjes moest ophalen ben ik dat nog nooit tegen gekomen. En ik heb het ook nog nooit aangeboden, zou niet in me opkomen. Dus ja, in mijn ogen heb je dan een drankzuchtige omgeving of heb ik een blauwe knoperige omgeving.
En overigens: kinderen ophalen is altijd in het huishoudelijke spitsuur, dan heb ik er niet eens tijd voor. Of ik moet het binnen 5 minuten achterover slaan en dan weet ik zeker dat het avondeten maken niet meer fatsoenlijk gaat lukken
Ook in mijn vriendenkring zijn maar weinig mensen die dagelijks meer dan een paar glazen drinken zonder dat er een bijzondere aanleiding voor is.

Gewoontes

Tja, ieder z'n gewoontes hè?! Zelf vind ik het onbeschoft als de ouder waar je je kind ophaalt je buiten laat staan. Maar ja, ergens anders kan dat weer heel normaal zijn.

Gr. Poezie.

Pluk53

Pluk53

08-12-2010 om 12:56

Oke alcoholist

je zegt zelf dat je een prima jeugd hebt gehad, en dat je niets tekort kwam. Als dat voor je moeder ook gold, dan zou je toch zeggen dat iemand de vrijheid moet hebben om zijn eigen gezondheid naar de knoppen te helpen. Als hij verder niemand tot last was, en geen gevaarlijke situaties veroorzaakte. Wat doe je met mensen die roken? En mensen met zwaar overgewicht? Je zult moeten accepteren dat mensen een vrije wil hebben, en heel vaak gemakzuchtige keuzes maken die je objectief gezien als "fout" of 'ongezond" kunt beoordelen.
Wel triest dat hij de drank belangrijker vond dan een relatie met zijn kind.

ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

08-12-2010 om 13:20

Pluk

"dan zou je toch zeggen dat iemand de vrijheid moet hebben om zijn eigen gezondheid naar de knoppen te helpen."
Objectief gezien is dat zo, maar voor iemand die je erg na staat accepteer je dat niet. Iemand waar je van houdt laat je niet zichzelf naar de knoppen helpen.

ook kind van een alcoholist

ook kind van een alcoholist

08-12-2010 om 14:09

Drinker

Het lijkt erop dat jij nu mij de schuld geeft van het verbreken van het contact met mijn vader omdat ik hem op de huid zou hebben gezeten? En daarbij nog te insinueren dat er wel meer aan de hand zal zijn dan alleen drank. Ik weet niet waar jij de het gore lef vandaan haalt om dat soort beweringen te doen, ze zijn minstens net zo kwetsend al de beweringen die jij naar je hoofd krijgt geslingerd. En ze zijn nogeens niet waar ook. Pluk heeft volkomen gelijk. Mijn vader vond de drank belangrijker dan de relatie met zijn kinderen.
En dit is de laatste posting van mij in dit draadje. Als types zoals Drinker echt niet voor rede vatbaar blijken, om een uitleg vragen, en als je die geeft dan nog beweren dat het je eigen schuld is. Oke, je bent dus net zo als mijn vader. Veel succes verder.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

08-12-2010 om 14:19

Je hebt geen idee

wat drank kapot maakt, geloof me, je hebt geen idee. Succes verder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.