Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

margje van dijk

margje van dijk

13-12-2009 om 11:39

Hoeveel nicks heb je gespot zonder daar ooit over te beginnen?

In het draadje hierboven zegt Cobi dat berichten met je naam eronder veel makkelijker achter elkaar uit het archief te zoeken zijn (want zoektermen werken alleen op de titel en inhoud van het bericht, niet op de 'poster'). Dus als de buurvrouw meent mij te herkennen en 'Margje' in het archief typt, komen al mijn berichten compleet boven water omdat ik alles met 'groeten Margje' onderteken, terwijl zoekterm 'cobi' alleen maar iets oplevert als een ander cobi noemt in haar bericht of berichttitel.

Naar aanleiding daarvan ging ik eens peinzen. Of ik het erg zou vinden als de buurvrouw mij op die manier terug kon vinden. (Ik geloof het niet).

Maar daarna ging ik denken: Stel je voor dat mijn buurvrouw mij inderdaad allang gespot heeft. Elke paar dagen leest ze weer even bij wat ik allemaal geschreven heb en of ik nog buurtnonsens verkondig of zo. Stel je voor. Ze heeft het nooit tegen me gezegd. Uberhaupt heeft nog helemaal nooit iemand mij op basis van 'Margje' aangesproken (behalve dan Puck2, maar die kende ik niet echt, we hebben alleen dezelfde werkgever en ze wist mijn echte voornaam). Dus nu verkeer ik in de veronderstelling dat niemand de connectie tussen mijn echte zelf en mijn virtuele nick gelegd heeft. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Vervolgens: als dat zo is, dan zou ik zelf ook dat soort connecties hebben kunnen leggen. Stel dat mijn buurvrouw cobi is en ik weet dat toevallig, maar cobi weet niet dat ik weet dat zij cobi is.

Echter: neen, helaas, ik heb van helemaal niemand van mijn buurvrouwen zo'n stellig vermoeden.

En daar zou ik nou dus wel eens benieuwd naar zijn: hoeveel buurvrouwen heeft cobi die weten dat zij cobi is maar het nooit gezegd hebben? Of ik? Of wie dan ook?

Kortom, de vraag luidt:
- hoeveel mensen heb jij ooit 'gespot' op basis van een nick op Ouders Online? Dat je ineens wist wie het was?
- en dan vooral: hoeveel heb je er gespot en vervolgens nooit gezegd? (Want dat vind ik nu even veel interessanter dan dat je meteen die persoon erop hebt aangesproken).

Mijn eigen antwoorden luiden:
- nul (0)
- nul (0).

Margje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

0 en 0

maar ik heb wel het gevoel af en toe dat ik wel heel herkenbaar hier ben en rl ben ik ook wel snel te herkennen aangezien er van mijn soort er maar een paar hier in de buurt rondlopen. Ik zou het overigens niet echt prettig vinden als bijvoorbeeld de overbuurvrouw weet dat ik Manda ben en daar niets van zegt, dan hoor ik het dus liever van haar dat ze mij herkent. Ik hoef dan weer niet te weten wie zij op het forum is.

Verder verbaas ik mij wel over reacties waarin mensen hele persoonlijke dingen vermelden, zoals de namen van de kinderen en dan een week later uitgebreid over hun relatieperikelen schrijven. Schrijven onder je volledige eigen naam snap ik ook niet, ik bedoel wat is de meerwaarde van onder je eigen naam schrijven op een forum ?

Biene M.

Biene M.

13-12-2009 om 11:52

Nul

- hoeveel mensen heb jij ooit \'gespot\' op basis van een nick op Ouders Online? Dat je ineens wist wie het was?

Een half Zij had door wie ik was en gaf een hint en toen wist ik ook wie zij was. O nee, anderhalf bij nader inzien, ook nog iemand anders.

- en dan vooral: hoeveel heb je er gespot en vervolgens nooit gezegd? (Want dat vind ik nu even veel interessanter dan dat je meteen die persoon erop hebt aangesproken).

Één. Mijn ex had iets over onze dochter gevraagd waarbij de reacties allemaal weerspiegelden wat ik er ook al over had gezegd (mijn reactie was trouwens vriendelijker dan de respons hier). Ik vond het een beetje lullig om hem te vertellen dat ik dat gelezen had, dus ik heb er mijn mond over gehouden. Dat was bij mijn weten trouwens de enige keer dat hij hier wat gepost heeft. Als hij hier vaker zou schrijven, zou ik het wel zeggen.

Biene M.

Biene M.

13-12-2009 om 11:53

Oeps

De titel van mijn vorige bericht klopt dus niet.

1-0

Ik heb ooit een vriendin gespot hier, en het vervolgens meteen gemeld. Verder blijken weinig mensen in mijn omgeving Ouders Online te kennen, ik noem het wel eens als iemand een akkefietje heeft met school bijv., en dan wordt er heel verbaasd gereageerd.

Nul nul

Maar, zonder nick wel IngridT gespot, we wonen 100 m. bij elkaar vandaan. En ik ben zelf gespot en aangesproken op het forum door iemand met een nick. Ze kent me van het schoolplein maar ze heeft zichzelf niet bekend willen maken. En 1 keer heb ik van iemand die onder een nick schreef iets gelezen over de dochter van mijn vriendin. Dat ging over erg privacygevoelige informatie. Ouders Online heeft dit toen verwijderd en het is ook in het archief niet terug te vinden. Ik schrijf zelden, weet niet of ik wordt gevolgd door onbekende van het schoolplein. Boeit me ook niet. Lezen doe ik met tussenpozen, soms elke dag, soms maanden niet. Volg geen mensen. Lees vaak offtopic en het huish.draadje.

tonny

tonny

13-12-2009 om 13:39

Ooit iemand gespot

ze bleek een vrouw uit mijn toenmalige woonomgeving te zijn. Ik heb het haar nooit gezegd.

Van de week was ik in mijn oude dorp en zag ik haar. Had de neiging om hier te posten 'Leuk X, dat je je haar nu zo-en-zo hebt - maar dat zou ik nooit doen. Ik zie haar hier trouwens al een hele tijd niet meer.

Het was overigens apart haar verhalen hier te lezen, want die weken gedeeltelijk af van mijn eigen observatie. Dat houd ik nu altijd voor ogen als ik hier iets lees.

tonny

Jade

Jade

13-12-2009 om 13:41

1 - 0

Ik heb 1 iemand hier zelf ontdekt wie dat was en nee, ik heb nooit verteld wie dat is.

emma43

emma43

13-12-2009 om 13:46

Gespot

Ik ben af en toe hier,soms ook een hele tijd niet,lees meestal alleen mee.Maar sinds kort plaats ik zelf berichtjes en ik ben meteen gespot door een familielid.Zij gebruikte in dat draadje een andere nick,ik weet niet wie zij dus verder is hier op het forum,maar zij kent mij nu wel.Ik schrijf heel open over mijn kinderen,vooral over mijn zorgenzoontje en ik besef nu wel dat zij alles meeleest.Als ik mijn nick nu verander pikt ze me er zo weer uit.Ik merk wel dat ik weer meteen minder ga reageren nu.

Even anders

Even anders

13-12-2009 om 14:30

Wel ooit

Er ging een discussie over taxi's en ik gaf aan dat niet alle taxibedrijven boeven zijn omdat wij zelf een taxibedrijf hebben.
Via iemand hier (weet ook niet meer hoe ze nu heet) die dat las rijden we nu alweer jaren voor het bedrijf waar ze werkt.
Soms krijg ik haar aan de telefoon, en dat is wel apart.
Ik weet ook niet meer of ze hier nog is, maar heb wel mijn nick verandert omdat ik toen met een deel van mjn naam poste en ik ondertekende ook vaak met mijn naam en kan zo ook van alles terugzoeken in het archief. Ik kom hier al ruim 10 jaar....
Ook nu pas ik even mijn huidige nick aan..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-12-2009 om 15:10

1-1

Jaren terug las ik in een draadje over iemand die net zwanger was en door de bijzonderheden die ze gaf en haar nick wist ik dat het een kennis van me was. Ik heb haar dit niet verteld en heel verrast gedaan toen ze me het grote nieuws vertelde.

Dendy

Engelandvaarder

Engelandvaarder

13-12-2009 om 16:06

Een keer iemand herkend

Ik heb een keer mijn zus herkend, die onder een gelegenheidsnick vertelde dat ze pril zwanger was. Ik raadde meteen dat zij het was, door de keuze van nick en de informatie die ze gaf. Ik heb dat toen wel meteen gezegd. Van haar wist ik wel al dat ze hier schreef, dus het was niet zo moeilijk.
Verder heb ik nooit meer iemand zomaar herkend, maar ik heb wel eens uit verveling uitgezocht wie iemand was (als een soort puzzel). Ik weet dus van een aantal forummers wat hun echte naam is, maar ik ken ze verder niet dus het is niet zo relevant dat ik dat weet. Ik heb over de jaren ook al meer dan genoeg over mezelf verteld om, als iemand dat interessant vindt, eenduidig herkend te worden. Zo is mij meerdere keren verteld door mensen dat ze OOK op het forum rondlopen, dus ik word wel makkelijk herkend.
groeten,
Jose

Ayanna

Ayanna

13-12-2009 om 16:34

Niet

Nog nooit iemand gespot of herkend. Noch op het forum, noch irl. Heb ook geen flauw idee wie er achter welke nick schuil gaat of hoe iemand voorheen heette op het forum. Ben zelf inmiddels wel heel herkenbaar, maar echt delicate zaken bespreek ik onder een tussentijds-nickje.

Jakiro

Jakiro

13-12-2009 om 17:05

0-0

Nog nooit iemand herkend die ik IRL ken en volgens mij ben ik ook nog nooit herkend. Terwijl ik de eerste 5 jaar toch echt met mijn (bijna nooit voorkomende) voornaam én achternaam reageerde.
Daarna 6 jaar alleen mijn voornaam, maar dus nog steeds heel herkenbaar. Ruim een jaar geleden door het akkefietje met het opzoeken van privé gegevens van onze Canadese huisstrol een échte nick genomen die ik een half jaar geleden wéér veranderd heb.
Wel een heleboel leuke mensen door dit forum ontmoet. 10 Jaar geleden de eerste en afgelopen vrijdag nog de latste keer bij iemand op bezoek geweest die ik via het forum ken. Inmiddels bestaat mijn IRL vriendenkring bijna alleen maar uit mensen die ik ooit op een medium als Ouders Online heb leren kennen...
Jakiro

Amanda

Amanda

13-12-2009 om 17:23

Canadese huistrol?

Ik heb nog nooit iemand herkend en voor zover ik weet word ik zelf ook niet herkend. Ik ben nog nooit door iemand aangesproken IRL in ieder geval. Verder heb ik het idee dat er in mijn familie/vriendenclub helemaal niemand hier komt.

"Ruim een jaar geleden door het akkefietje met het opzoeken van privé gegevens van onze Canadese huisstrol". Wat was dat dan Jariko, hoe kon iemand die gegevens vinden dan?

Wat ik wel eens denk is wie zijn de forumbeheerders. Zij kennen alle echte namen, misschien is mijn buurvrouw er wel ééntje..

Asa Torell

Asa Torell

13-12-2009 om 17:58

Twee - nul

Ik heb een keer iemand van Ouders Online elders gespot (en dat via mail via het forum aan haar gemeld, vooral uit nieuwsgierigheid of ik het goed had), en ik heb een keer iemand die ik IRL kende hier gespot.
Aangezien ik die laatste IRL nooit meer zag en ze bovendien weinig schokkend schreef, vond ik het niet nodig om haar via het forum helemaal hierop te wijzen. Bovendien zette ze zelf alle namen van haar gezinsleden hier neer, dus ik ging er van uit dat ze wel enigszins kon bedenken dat ze herkend kon worden.
Ik ben zelf bij mijn weten nog niet herkend, ik hoop erg dat dat zo blijft. Ik praat IRL dan ook niet zo vaak over OO, ik heb liever niet dat mijn vrienden en kennissen enthousiast op zoek gaan.

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 19:12

Andersom én 2-2.

Ik weet dat ík gespot word/ben. Ik ken mensen die hier meelezen, maar niet meeschrijven. Of dat doen ze misschien wel, maar dan herken ik ze niet of ze schrijven in rubrieken die ik niet lees Ik weet dat ze meelezen doordat ze me dat vertellen of doordat ik een opmerking krijg over iets wat ik hier schreef.
Vroeger schreef ik onder mijn echte naam en ben ik wel eens in functie gespot door een forummer, ze had mij op de radio gehoord ofzoiets. OOOO en eens een keer heel geheimzinnig, ik schreef een venijnige posting over een VO-school hier in de buurt (over de kwaliteit van hun TTO) en daar werd op gereageerd door iemand met een totaal onbekende nick, die iik ook nóóit meer heb teruggezien. Uit wat h/zij toen schreef, kon ik niet anders dan afleiden dat h/zij aan die school was verbonden. Als TTO-coordinator - of daar dicht in de buurt in elk geval. Dat was wel een soort van spooky, het voelde heel betrapt.
Ik heb twee collega's die hier ook wel eens posten, maar niet heel erg vaak. En ze weten dat ik hen herken. Wat dat aangaat 2-2 dus.
Ik kan me wel eens verbazen dat ik nooit iets hoor over Ouders Online. Ook niet indirect, in besprekingen ofzo, dat er iemand zeg: goh, ik las op internet dat er scholen zijn die met kerst......huppeldepup. Je zou dat toch verwachten, maar nee hoor

Tirza

Biene M.

Biene M.

13-12-2009 om 19:35

Overigens

Mijn leidinggevende is een gynaecoloog; soms is het me overduidelijk dat iemand het hier over hem heeft. Eén keer was het een heel lovend berichtje waar zijn naam ook nog in stond, toen heb ik dat voor hem afgedrukt en aan hem gegeven. Vond hij leuk. De schrijfster had trouwens wel met een volledig onherkenbare nick geschreven en het was geen heel specifiek verhaal waar uit af te leiden was wie het was, anders had ik het niet gedaan.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-12-2009 om 19:37

Zoals ik al eerder zei

ik ben erg slecht in het herkennen. Dus alleen als je hier al heel lang onder dezelfde naam zit, dan bestaat de kans dat ik je een beetje "ken". Verder ken ik eigenlijk niemand in mijn directe omgeving die ook op Ouders Online zit....

Soms denk ik het

Ik heb één keer echt gedacht iemand te herkennen omdat die persoon iets schreef wat 99% op mij sloeg. Ik heb er toen niet naar gevraagd en niks mee gedaan. Toch schrijf ik heel vaak gewoon onder mijn eigen naam. Wat ik prive wil houden schrijf ik dus niet.Ik heb wel sterk het idee dat veel OOL-ers echt anoniem willen blijven. Ik zelf ben een heel open persoon en gooi er van alles uit. Dat ik daardoor herkenbaar ben weet ik. Ik schrijf namelijk ook niet dat ik bijv. een tampon kwijt ben en tips wil hoe ik die terug kan vinden .
Zelf ben ik wel verteld dat een forumbeheerder mij herkende (kreeg een mailtje). Heel netjes, ik wist toen direct hoe herkenbaar je bent. Geen idee of ze nog beheerder is.

Dorry

krin

krin

13-12-2009 om 20:48

1-1

Ik ontmoette iemand, we praatten over van alles en nog wat, en pas een maand later las ik iets op het forum en drong het tot me door dat ik had kunnen weten dat ik haar van hier 'kende'. De volgende keer dat ik haar sprak heb ik het wel gezegd, anders voelt het toch als gluren. Ze weet alleen niet onder welke nick ik schrijf, geloof ik, dus de bekendheid is niet wederzijds.

Guinevere

Guinevere

13-12-2009 om 20:49

0-1

Dat was ik alweer vergeten, 0-1 Guinevere-Asa Torell, haha. Inmiddels ga ik door het leven onder deze nieuwere nicknaam. Ik weet trouwens zeker dat iedereen die ik IRL ken mij onmiddelijk zou herkennen. Veel te herkenbaar, bepaalde kwesties. Maar kennelijk lezen die personen hier niet. En willen ze zich anders nu gelijk melden???

1 gespot, en dat heb ik ook gezegd. We vonden en vinden het volgens mij allebei wel leuk! Ik zorg er voor dat ik op dit forum niet kenbaar maak dat we elkaar kennen en vlak bij elkaar wonen. Ik ben zelf wel makkelijk te traceren (niet zo goed via internet, maar wel voor mensen die mij kennen) en wil niet dat een ander daar "last" van heeft.

Maxime.M

Maxime.M

13-12-2009 om 22:13

0-0

Hoi,

Ik ben altijd een beetje geheimzinnig over dit forum naar kennissen toe. Heb het altijd over ik heb op 'een forum' gelezen dat.... enz. Ik wil namelijk eigenlijk helemaal niet dat mensen mee gaan zitten lezen Ik heb natuurlijk een nick, schrijf sommige zaken onder een andere nick en soms draai ik bewust wat info om als hetgeen ik wil schrijven daar niet onder lijdt. Bijv. dochter van 14 en zoon van 11 en de keer erop heb ik een zoon van 14 en een dochter van 11 (als het er voor het verhaal niet toe doet natuurlijk) ik zou het niet prettig vinden hoor als bekenden met me meelezen.

maxime

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-12-2009 om 22:17

Ik ken alleen Egberdien in 'real life', verder (denk ik) niemand!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-12-2009 om 22:28

Oeps

sorry Egberdien, lees nu jouw berichtje! Maar eh... ik heb er geen last van hoor.

margje van dijk

margje van dijk

13-12-2009 om 22:45

Grappig - en wat karakteriseert ons dan?

Vrijwel niemand vertelt hier iets anders dan 1 of 0, en al vrijwel helemaal niemand vertelt dat zij iemand anders heeft herkend zonder daar verder over uit te wijden.

Tirza verbaast zich erover hoe 'onbekend' dit forum schijnbaar is in de gewone leefomgeving. Dat ervaar ik precies zo. Ik lijk wel de enige in de hele stad en ook in mijn hele familie en vriendenkring die hier ooit komt. Ik heb wel een paar goede vriendinnen die wel weten dat ik regelmatig op Ouders Online zit, maar zij weten niet met welke nick, en ik heb nog nooit gemerkt dat ze moeite hebben gedaan om dat uit te vinden. Hooguit als ze een acuut probleem hebben zeggen ze wel eens dat ze het 'zelfs op ouders online gezocht' hebben - let wel, niet eens gepost dus waarschijnlijk geen inlognaam - en verder dan dat is nooit iemand gegaan voor zover ik weet.

Dus ik waan me hier ook als een soort Alien in een eigen wereldje. Tegelijkertijd ervaar ik dit forum als een heel realistische sociale cirkel waar ik in verkeer: ik leer hier ontzettend veel (en zeker ook zoiets belangrijks als bijvoorbeeld 'relativeren'), ik heb het gevoel dat ik van alle markten thuis ben als ik de draadjes hier wat volg, en ik schrik niet snel van dingen die kunnen gebeuren of mis gaan omdat alles hier al wel eens door iemand is meegemaakt en zodra je gaat piepen wordt die ervaring je van alle kanten aangereikt.

Kortom, eigenlijk begrijp ik niet dat niet iederéén hier graag komt. Waarom blijven mijn vriendinnen niet hangen? Waarom komt mijn zus hier niet? Is het iets in onze karakters, onze persoonlijkheid, onze dagelijkse routine, wat maakt dat wij hier wel zijn en zoveel anderen niet?

Daar zit trouwens wel wat in denk ik. Ik doe werk waarbij ik een groot deel van de dag alleen op een kamer zit met mijn eigen computer, en er heerst een sfeer van 'als je maar presteert en output levert, dan maakt het ons niet uit op welke tijden je dat doet'. Ik kan op rustige dagen elke dag wel even het forum checken, en op heel rustige dagen ook posten (of op stressvolle dagen - om af te stressen .

Mijn zus heeft dat niet, sommige vriendinnen ook niet, andere wel. Maar het lijkt me een belangrijke voorwaarde.

Iets anders is dat ik *hou* van mijn computer. Anderen hebben er meer een haat-liefdeverhouding mee. Ook dat lijkt me een voorwaarde: zijn we niet allemaal een beetje minder digibeet dan de mensen om ons heen? Wij gaan spontaan achter een computer zitten als er een vrij komt of als we even tijd hebben.

Maar verder? Wat onderscheidt ons verder van onze niet-OO-ende medemens? Zijn we sociaal een beetje onhandig dat we het online zoeken? Ik herken mezelf daar in elk geval niet in. Of houden we van lezen of zo? (Om voor je lol een forum met alleen maar letters en geen plaatjes door te ploegen). Mogen we van onze mannen geen abonnement op de Libelle en dit is lekker gratis? (GEINTJE).

Het intrigeert me wel een beetje. Tegelijkertijd heb ik nog steeds wel een beetje een paranoide gevoel. Ik ben volgens mij ook super herkenbaar en toch ben ik nog nooit ontmaskerd in mijn eigen vriendenkring. Zouden er niet toch een paar zijn die het gewoon niet zeggen? Zou ik het zelf wel of niet zeggen als ik iemand herkende? Er wordt hier een paar keer gesuggereerd dat dat niet goed voelt, dat dat 'gluren' is. Maar hoezo, er zijn toch duizenden forumlezers die nooit wat posten. Gluren die dan ook en zijn die allemaal fout? Volgens mij niet. Zijn ze fouter als ze iemand herkend hebben? Volgens mij nog steeds niet, ze posten immers nooit.

Dus het blijft een beetje vreemd. Maar goed, het is grappig om er zo wat over door te praten.

Margje

Haha

leuk hoor IJsvogeltje... Doe ik daar zo mijn best voor!

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 23:39

Interessant

om over na te denken. Wat Drommels schrijft heeft er mee te maken: het gaat hier snel. Je moet "durven". Je moet denk ik ook een soort zelfvertrouwen hebben in de zin van: o, hier heb ik wel iets over te zeggen, hier weet ik wel wat van. Taalvaardig zijn. Beetje vlot kunnen typen.
Ik snap ook niet dat niet veel meer mensen dit forum bezoeken, vooral in de categorie: wat doen we met schoolreisje, kerstviering, tractaties en overblijven. De rubriek Ouders&School herbergt een schát aan informatie. Kijk, dat je voor jezelf niet op zoek gaat naar het witste wasmiddel - dat snap ik. Maar als je toch in een OR of overblijfcie. zit ofzo, dan zoek je toch wel eens ergens wat op? Dan ga je toch niet elke keer het wiel uit zitten vinden terwijl er hier al een heel forum op luchtbanden rijdt?
Meer lezers dan schrijvers ja, beduidend meer. Dat vind ik niet erg. Ik treed graag op

Tirza

Tineke

Tineke

14-12-2009 om 08:19

Tirza

Tirza: "Maar als je toch in een OR of overblijfcie. zit ofzo, dan zoek je toch wel eens ergens wat op? Dan ga je toch niet elke keer het wiel uit zitten vinden terwijl er hier al een heel forum op luchtbanden rijdt?"
Daarom zit ik ook al een poosje in het schoolbestuur. Om OO-informatie in de praktijk te kunnen toepassen. Ze worden weleens moe van mij, maar ondertussen werkt het wel.

Herkenbaarheid

Als er mensen die ik IRL ken op dit forum meelezen ben ik ontzettend herkenbaar. Ik schrijf onder (een deel van) mijn eigen naam, de namen van de kinderen zet ik vaak gewoon neer in gezellug-draadjes, ik ben zo herkenbaar als wat! Vind ik niet erg, als ik iets wil posten dat niet herkenbaar mag zijn gebruik ik wel een gelegenheidsnick.

Ik heb nog nooit iemand uit mijn "echte leven" gespot op het forum. Heb wel Branca en Inkie1979 irl ontmoet, maar dat was afgesproken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.