Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 14:23

Hond wegdoen.


index, Bijtje is in die twee jaar gescheiden van haar ex en behoorlijk kleiner gaan wonen. Als je alleen bent kun je niet zo makkelijk in de avond een lange wandeling gaan maken met de hond als je kleuters hebt die op bed liggen. 

MamaE schreef op 01-10-2022 om 16:44:

index, Bijtje is in die twee jaar gescheiden van haar ex en behoorlijk kleiner gaan wonen. Als je alleen bent kun je niet zo makkelijk in de avond een lange wandeling gaan maken met de hond als je kleuters hebt die op bed liggen.

Ah, dat was me niet helemaal duidelijk. Ik heb mijn reacties aangepast. Ik begrijp het dan ook beter. Ik heb ook een hele energieke hond dus daar loop ik elke ochtend 1 uur mee en savonds 1.5. En 1x per week speurles. Dus ik weet hoeveel tijd dat kost. Maargoed, ik heb dan ook geen kinderen dus kan gaan en staan met hem waar ik wil.

Wat is hierover afgesproken toen de hond kwam Bijtje? Een evt co-ouderschap voor de hond? Of heeft je ex gezegd toentertijd dat de hond dan volledig jouw verantwoordelijkheid wordt? 

Index224 schreef op 01-10-2022 om 16:47:

[..]

Ah, dat was me niet helemaal duidelijk. Ik heb mijn reacties aangepast.

Wat is hierover afgesproken toen de hond kwam Bijtje? Een evt co-ouderschap voor de hond? Of heeft je ex gezegd toentertijd dat de hond dan volledig jouw verantwoordelijkheid wordt?

Heb jij het hele draadje wel gelezen Index? 

1968 schreef op 01-10-2022 om 16:50:

[..]

Heb jij het hele draadje wel gelezen Index?

Ja, nu wel.. zoals ik zei heb ik m'n reacties aangepast  

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 16:53

Index224 schreef op 01-10-2022 om 16:47:

[..]

Ah, dat was me niet helemaal duidelijk. Ik heb mijn reacties aangepast.

Wat is hierover afgesproken toen de hond kwam Bijtje? Een evt co-ouderschap voor de hond? Of heeft je ex gezegd toentertijd dat de hond dan volledig jouw verantwoordelijkheid wordt?

Er is niks afgesproken, want je gaat er niet van uit dat je uit elkaar gaat. En ja hij is mijn verantwoordelijkheid, want ex wil hem niet.

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 16:55

Index224 schreef op 01-10-2022 om 16:52:

[..]

Ja, nu wel.. zoals ik zei heb ik m'n reacties aangepast

Het is al goed. 

De hond zelf is een weloverwogen beslissing geweest. Alleen de situatie is gewoon anders. 

Als we nog samen zouden zijn dan had ik agility gaan doen, maar dat lukt nu gewoon niet meer. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 16:58

Index224 schreef op 01-10-2022 om 16:35:

Wat voor hond is het? Een sport, zoals jachttraining, speurlessen, behendigheid... Noem het maar op. Daar worden ze ook heel moe en voldaan van. Is dat een optie?

Het is een Border Collie. Een echte uit een werklijn. Deze wil de hele dag rennen en uitdaging. De andere hond was ook een border, maar uit een showlijn. Heel ander en rustiger karakter. Liever lui dan moe.

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 16:58:

[..]

Het is een Border Collie. Een echte uit een werklijn. Deze wil de hele dag rennen en uitdaging. De andere hond was ook een border, maar uit een showlijn. Heel ander en rustiger karakter. Liever lui dan moe.

Snap dan goed dat dat teveel is. Border collie is nier een gemakkelijke hond, inderdaad een werkhond en niet echt een chille 'huishond'. Over het algemeen ook heel gevoelig voor wat er om hem heen gebeurt, drukke kinderen, stress bij het baasje, etc etc. Moeilijke keuze maar ik begrijp je nu al veel beter. En een oppas/opvang is vaak ook niet erg geschikt voor een BC. Hoe dan ook.. veel sterkte en succes bij het vinden van een goed huisje! Heb je al contact opgenomen met de fokker? 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 17:42

Index224 schreef op 01-10-2022 om 17:29:

[..]

Snap dan goed dat dat teveel is. Border collie is nier een gemakkelijke hond, inderdaad een werkhond en niet echt een chille 'huishond'. Over het algemeen ook heel gevoelig voor wat er om hem heen gebeurt, drukke kinderen, stress bij het baasje, etc etc. Moeilijke keuze maar ik begrijp je nu al veel beter. En een oppas/opvang is vaak ook niet erg geschikt voor een BC. Hoe dan ook.. veel sterkte en succes bij het vinden van een goed huisje! Heb je al contact opgenomen met de fokker?

Wij hebben altijd borders gehad, maar deze is gewoon een slag apart. Hij is echt super lief en past heel goed in het gezin. Maar begint een tic te ontwikkelen omdat hij zijn ei niet kwijt kan en ik wil dat niet voor hem. 

En ja hij is heel gevoelig. Als ik boos ben op de kinderen gaat hij in een hoekje zielig zitten kijken. 

De kinderen zijn te druk voor hem, dus die moet ik steeds corrigeren om rustig te doen in huis anders stuitert hij ook mee door het huis. Als ik alleen ben is hij al veel rustiger, maar hij is met de kinderen enorm hyper er zit geen rust in. 

De fokker is op de hoogte, maar dat was meer voor de mededeling. Die mensen zijn al op leeftijd en doen het er voor de hobby bij. Hebben een aantal borders met stamboom en af en toe eens een nestje die ze zonder stamboom verkopen. 

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 16:20:

[..]

Ik voel me vooral schuldig omdat voor mij een dier voor het leven is, niet een accessoire die je wegdoen als het niet meer bij je past.

Maar hij verdient gewoon meer.

Dat begrijp ik!
Maar daarom zei ik al: je hebt dit niet voorzien en je doet nu enorm je best voor je hond. Dus lief zijn voor jezelf.

Zou fijn zijn als hij in een nest kan komen waar je hem af en toe nog op kan zoeken. Hoop dat het lukt!

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 17:49

Courage schreef op 01-10-2022 om 17:47:

[..]

Dat begrijp ik!
Maar daarom zei ik al: je hebt dit niet voorzien en je doet nu enorm je best voor je hond. Dus lief zijn voor jezelf.

Zou fijn zijn als hij in een nest kan komen waar je hem af en toe nog op kan zoeken. Hoop dat het lukt!

Het komt vast goed. Hoop dat hij naar de mensen kan uit hetzelfde nest. Daar heb ik goed contact mee.

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 16:17:

[..]

Deze hond is niet geschikt voor oudere mensen.

Maar intussen toch een beetje goed nieuws. Heb nog nauw contact met alle eigenaren van zijn broertjes en we gaan binnenkort even bij een van hen op bezoek om te kijken of hij daar past. Dat geeft mij rust en zekerheid dat we nog eens een keer een knuffel kunnen brengen.

Je hebt ook gewoon fitte mensen van 67 die de hele dag de tijd hebben, urenlang willen wandelen maar in het weekend iets anders willen doen. Of juist het weekend de hond willen en doordeweeks een paar dagen op de kleinkinderen passen. Wat heb jij een raar idee over oudere mensen? Ik bedoelde gewoon gepensioneerden. 

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 16:58:

[..]

Het is een Border Collie. Een echte uit een werklijn. Deze wil de hele dag rennen en uitdaging. De andere hond was ook een border, maar uit een showlijn. Heel ander en rustiger karakter. Liever lui dan moe.

Het grappige is dat we ons dat onszelf wijs hebben gemaakt. De echte border collie heeft het twee maal per dag druk: de schapen naar de wei in de ochtend en in de avond weer terug. Dat doet niets af aan jouw beslissing en je keuze maar het is echt niet zo dat ze de hele dag willen rennen. Je moet ze denkwerk geven maar ook de rust om lekker te liggen als de schapen grazen. En ja ik heb ook ooit eens een pup weggedaan, na 9 wk al, ook uit werklijnen, terug naar de fokker. 

Bijtje82

Bijtje82

01-10-2022 om 18:24

Kerstin75 schreef op 01-10-2022 om 18:07:

[..]

Het grappige is dat we ons dat onszelf wijs hebben gemaakt. De echte border collie heeft het twee maal per dag druk: de schapen naar de wei in de ochtend en in de avond weer terug. Dat doet niets af aan jouw beslissing en je keuze maar het is echt niet zo dat ze de hele dag willen rennen. Je moet ze denkwerk geven maar ook de rust om lekker te liggen als de schapen grazen. En ja ik heb ook ooit eens een pup weggedaan, na 9 wk al, ook uit werklijnen, terug naar de fokker.

Klopt helemaal wat je zegt, maar deze heeft meer nodig dan een lange wandeling. Hij heeft echt uitdaging nodig. 

Ik heb geen raar idee van gepensioneerden, maar ik ben niet op zoek naar iemand die alleen lange wandelingen maakt. Hij moet mentaal moe worden.

Flybal of agility zou voor hem ideaal zijn. En een lange wandeling is voor hem een opwarmertje. Maar de grootste stressfactoren is de combinatie met re lang alleen en drukke kinderen. Ik kan de hond niet opsluiten in huis als ze er zijn en de kinderen niet aan een stoel binden. Ze moeten beiden geen hinder van elkaar hebben en dat is nu wel het geval. 

Zoals je dus wellicht ook weet doen border collies ook kinderen opdrijven. Had ik bij voorgaande  geen last van. Maar deze heeft wel gewoon extreem de behoefte zijn kudde bij elkaar te houden.

Bijtje82 schreef op 01-10-2022 om 18:24:

[..]

Klopt helemaal wat je zegt, maar deze heeft meer nodig dan een lange wandeling. Hij heeft echt uitdaging nodig.

Ik heb geen raar idee van gepensioneerden, maar ik ben niet op zoek naar iemand die alleen lange wandelingen maakt. Hij moet mentaal moe worden.

Flybal of agility zou voor hem ideaal zijn. En een lange wandeling is voor hem een opwarmertje. Maar de grootste stressfactoren is de combinatie met re lang alleen en drukke kinderen. Ik kan de hond niet opsluiten in huis als ze er zijn en de kinderen niet aan een stoel binden. Ze moeten beiden geen hinder van elkaar hebben en dat is nu wel het geval.

Zoals je dus wellicht ook weet doen border collies ook kinderen opdrijven. Had ik bij voorgaande geen last van. Maar deze heeft wel gewoon extreem de behoefte zijn kudde bij elkaar te houden.

Ik zei alleen maar dat het een optie zou kunnen zijn en toen zei jij: dit is geen hond voor oudere mensen. Als ik dan zeg dat er ook fitte 'oudere' mensen zijn zeg je weer dat ze niet genoeg heeft aan een lange wandeling. 

Ik wil alleen maar zeggen dat er zat mensen zijn die met pensioen zijn die in staat zijn om jouw hond te geven wat je hond wil. Ja denkwerk dus en wandelingen. Jij was degene die meteen riep dat het geen hond is voor oudere mensen. Er zijn op elke leeftijd mensen te vinden die kunnen geven wat jouw hond wil maar ik houd er maar over op, het was gewoon een idee/mogelijkheid. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.