Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Naantje

Naantje

13-09-2010 om 21:29

Huidskleur als uiterlijk kenmerk benoemen

Mijn zonen hadden een gesprek. Het ging over twee mannen die wij vaag kennen.

Zoon 1 (5 jr.) zegt: Emiel heeft een fiets.
Zoon 2 (7 jr.) vraagt: Welke was Emiel ook alweer?
Zoon 1 antwoordt: Die met die bruine kleur.

Hierover kreeg ik met mijn man later discussie. Een van ons vindt dat je huidskleur niet als uiterlijk kenmerk mag benoemen. Dat is kwetsend voor mensen met een bruine huidskleur. De ander vindt dat je huidskleur wel mag benoemen. Je kan ook zeggen die lange/kleine of 'die met die bril'.

Wat vinden jullie hiervan? Moet je er rekening mee houden dat iemand dit als kwetsend ervaart of zien jullie zo'n situatie als gewoon zeggen wat iedereen weet en kan zien zonder bijbedoelingen. (Want zeker is wel dat mijn kinderen dit op geen enkele manier discriminerend bedoeld hebben. Eigenlijk is mijn vraag dus ook: moet je je kinderen leren dat mensen dat als kwetsend kunnen ervaren of hou je op deze manier juist een overdreven voorzichtigheid in stand?)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou ja zeg

Ik zou het wel heel raar vinden als je mij (of mijn kinderen) niet zou beschrijven als die bruinen. Want bruin zijn is toch echt ons meest onderscheidende kenmerk in onze omgeving. En dan moet klein er eigenlijk ook nog bij. Want wij zijn klein en bruin. En wij zijn er trots op.

Natuurlijk wel

Waarom zou je huidskleur niet als uiterlijke kenmerk mogen noemen? Ik ben zelf dik en wit met beetje rossig haar. Als iemand vraagt 'Welke Triple?' En een ander zegt 'Die dikke witte' dan zou ik daar geen enkel probleem van maken.

Ik vind dat omzichtige gedoe nogal lachwekkend. Hier op school hadden ze het ook steeds over 'kleine E' en 'grote E' terwijl het over een wit en een zwart meisje ging. Dat laatste onderscheid was veel duidelijker!

Hahaha naantje!

Ik zat vorige week op een feestje met wat mensen die ik niet kende en zij vroegen welke van al die rondrennende kinderen nou die van mij was. En ik zei: die bruine met die kroeskop, met die afro, die is van mij! Waarop ze mij geschokt aankeken alsof ik dat zo niet had mogen omschrijven, heel overcorrecte mensen))
Natuurlijk kan je huisdskleur benoemen. Dat is toch net zo onderscheidend als kleur haar, lang of kort, dik of dun en noem maar op!

Nasha 1st

Nasha 1st

13-09-2010 om 21:56

Wel benoemen

je zegt er toch niks kwetsends mee? Het is een uiterlijk kenmerk waarmee je je onderscheid van iemand anders, zoals inderdaad roodharigen, blonden, bruinharigen, kroeskopjes enz enz...

Verbanden leggen

kijk, als er verbanden worden gelegd tussen uiterlijke kenmerken en dingen als goed kunnen dansen of dat soort akeligheden, dan wordt het anders.

Maar sec de kleur beschrijven is volkomen toegestaan. Lijkt me heel lastig anders. In mijn omgeving zitten veel mengkinderen, koffiemelk of andere mengsels. Dus we hebben het er best vaak over hoe het in de 2de generatie uitsplitst (is heel anders dan in de 1e menggeneratie namelijk).

Lijkt me raar als dat niet meer zou kunnen.

Guinevere

Guinevere

13-09-2010 om 22:14

En neger?

En ik weet nog steeds niet wat nou politiek correct is: neger of zwarte of???? Of moet ik tegen iedereen "surinaams" gaan zeggen?
Vroeger was neger discriminerend en toen moesten we "zwarte" gaan zeggen. En volgens mij is het nu weer andersom, dus ik volg het allemaal niet meer....

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2010 om 22:43

Prima toch?

Een kleur noemen is niet beledigend. Het gaat ook om de toon die de muziek maakt. Mijn schoonmoeder zegt over bijvoorbeeld Surinamers 'die zwarten'. Ze wil vast niet dat het zo overkomt als ze het zegt, maar ik erger me er mateloos aan.

Kiki

Kiki

13-09-2010 om 22:51

Mijn oma is nog erger

die heeft het over zwartjes, als ze het over de buurtkinderen heeft en Joodjes als ze het over de clienten van mijn tante heeft (die werkt in een Joods bejaardentehuis) Maar ja, die is wel 96.

Ach joh, mijn Surinaamse second in command heeft de grootste hekel aan sommige van mijn Surinaamse klanten. Geen spaan laat ze van ze heel. Als die klanten kantoor bellen vragen ze naar de bounty als ze haar willen spreken (zwart van buiten, wit van binnen)
We zijn allemaal even erg

Ik vind het geen probleem als ze me de witte zouden noemen. Toen we in Amerika waren zaten we in de metro in Washington als enige blanken daar en toen wezen ze ook naar ons 'look at that cute little white boy'

Vond ik geen enkel probleem (ook niet als ze hem minder cute hadden gevonden hoor)

Kleine anecdote

Zoon was 3, en wilde mij iets vertellen over een meisje op zijn (qua ethniciteit zeer gevarieerde) crèche. Ik vroeg: welk meisje bedoel je dan? Zegt hij: "die witte". Ik speuren. Bedoelde hij een zeer zwart meisje met een witte blouse
On topic: benoemen lijkt me nooit een probleem. Conclusies eraan verbinden wel.

Fraz

Fraz

13-09-2010 om 22:55

Geen probleem lijkt mij

ik heb het meestal over die met de donkere huidskleur of dat donkere meisje. Het is inderdaad een normale kenmerk waar je je niet voor hoeft te schamen. Net als die lange, bruinharige vrouw of dat meisje met rood haar en sproeten (rooie is dan weer minder leuk).

Annet

Annet

13-09-2010 om 23:07

Die ene die niet op mij lijkt

Dat zeg ik altijd als andere ouders aan het begin van het seizoen (nieuwe teams) vragen: welke is van jou?
Ik ben nogal blond en zij is best bruin/oosterse look.
Ik vind een kleur aangeven prima kunnen.
Tijdens de wedstrijd mopper ik wel eens dat al die blonde meisjes met paardestaarten op elkaar lijken. Dan zou dat ook niet meer kunnen.

Wel als je het om aan te duiden bedoeld

Wij hebben er hier thuis ook een interne discussie over gehad...dochter hád (vorige klas) 2 meisjes in de klas met dezelfde naam...laten we ze voor het gemak even iris noemen. En met beiden speelde ze wel...En als ze dan zei dat iris kwam spelen..kwam al snel de vraag : "welke iris?" van ons...Extra probleempje kwam omdat het ene meisje héél donker is en de andere bruin zeg maar. De kinderen (in de klas) onderscheidden ze meestal met 'zwarte iris' en 'bruine iris' . Later lostte dit taalprobleempje zich vanzelf op omdat de ene iris erg groot werd en de andere vrij klein. Dus werd het grote iris en kleine iris. Ik denk niet dat het van die kinderen diiscriminerend bedoeld is...ze benoemen gewoon het meest in het oog spingende verschil tussen deze 2 meisjes. Dan zou het verschil 'groot' en 'klein' net zo discriminerend zijn.
Ik hoor ook vaak genoeg dat ze onze oudste (erg wit en blond) ook benoemen als 'die witte' tsja...'t is nu eenmaal zo. Lijkt me ook hetzelfde...ik zie er weinig problemen in zolang het niet gekoppeld wordt aan bepaalde kenmerken of vooroordelen ofzo.
groeten albana

Naantje

Naantje

14-09-2010 om 09:03

Hè gelukkig...

...ik dacht al dat het aan mij lag .
Het was voor mijn man zo vanzelfsprekend om niet de huidskleur te benoemen. Hij wist ook zeker dat donkere mensen dat als kwetsend ervaren en heeft dit ook tegen de kinderen gezegd.
En ik ben bang dat het op deze manier juist wel een issue wordt, want mijn kinderen leren zo dat het de kleur wel uitmaakt OMDAT mensen het benoemen van die kleur als kwetsend ervaren. Dat mijn kinderen nu het idee hebben dat 'een kleurtje hebben' iets is wat niet te benijden is. Dat je rekening moet houden met de gevoelens van mensen alleen OMDAT ze een kleurtje hebben.
Hmm, dit schrijf ik misschien een beetje krom. Waarschijnlijk ook de reden dat ik met mijn mond vol tanden stond tijdens ons gesprek...
Bah, die overdreven politieke correctheid ook.

Polly Shearman

Polly Shearman

14-09-2010 om 09:48

Oh mijn zoon

Had overgebleven: en er was een mevrouw met zwarte wangen mama!!! ik begreep helemaal niet wat hij bedoelde.. zwarte wangen? hmmm waren ze vies dan? nee hoor heel mooi zelfs.... ik snapte er nog steeds niks van... gisteren zag ik de overblijf juf! aha! antiliaans! dus ik tegen zoon: was dat jou overblijf juf.. jaaaaa mooi he mama!!

koentje

koentje

14-09-2010 om 09:54

Jaren geleden......

werkte ik met demente ouderen. Een man probeerdse mijn antiliaanse collega te roepen, kon niet op haar naam komen , waarschijnlijk ook niet op het woord 'zuster' en zei toen'hee....uh...uh...Bruintje!'

Wij, mijn collega en ik moesten er erg om lachen. Het klonk onbeschrijfelijk lief!

Zwart

Zwart vind ik dan wel weer raar om te zeggen. Ik ken geen mensen die "zwart" zijn. Ook als we onder mensen zijn in allerlei schakeringen bruin, wordt zwart nooit genoemd. Lichtbruin, erg lichtbruin of cafe-au-lait, donker of erg donker, maar "zwart" hoor ik eigenlijk nooit.
Neger is volgens mij een beladen woord. Neger uitgesproken door iemand die heel ver afstaat van "negers" wordt niet altijd gewaardeerd. Neger wordt onder elkaar wel gebruikt en dan kan het weer wel. Maar er zijn wel oudere Antillianen en Surinamers die dat woord echt niet leuk vinden.
En dat van "Turkse mensen" wist ik ook niet. Ik zeg eigenlijk altijd Turken en Marokkanen. Of Hindoestanen. Ofzoiets.
Hoe ongemakkelijker je ermee om gaat hoe "pijnlijker" het is. Want dat zegt iets over jouw grondhouding. Hoe goedbedoeld ook.

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 10:30

Mashumi

Ik snap jouw opmerking niet?? "Hoe ongemakkelijker je ermee om gaat hoe "pijnlijker" het is. Want dat zegt iets over jouw grondhouding. Hoe goedbedoeld ook."
Ik ga er ongemakkelijk mee om omdat ik het gevoel krijg het nooit goed te kunnen doen, Pietje reageert geïrriteerd op "neger", Jantje weer geïrriteerd op "zwart". Eerst had iedereen het gewoon over negers, toen moesten we zwarten gaan zeggen, maar dat is nu kennelijk ook een scheldwoord. Ja, wat is het dan? Moet ik dan zeggen "hij is donkerbruin en van Afrikaanse afkomst?".
In de VS hebben ze het toch ook over "black", of is het daar nu alleen "Afro-American"?

Guinevere

Tja, het begint gewoon met dat je met een "mens" te maken hebt. Dit zeg je toch ook niet over iemand met rood haar? Of over een iemand met een bril? Dan benoem je toch ook gewoon hoe iemand eruit ziet? Dus wat je *ziet*?
Die ongemakkelijkheid zit m in het feit dat je dus maar heel weinig een omschrijving hoeft te maken van iemand ie niet blank is. Nou kan dat ongemak ook wel aandoenlijk zijn, hoor, dat vindt ik dan ook wel weer. Iemand bedoelt het zo goed, maar weet niet zo goed hoe.
En je schrijft dit: "Eerst had iedereen het gewoon over negers, toen moesten we zwarten gaan zeggen"
Is het niet zo dat je in het dagelijks verkeer met mensen gewoon met een buurvrouw, een collega of een moeder van Jantje omgaat? En niet met "ze" die je een naam "moet" geven? En pas als er een heel grote groep bijelkaar is en je moet die specifieke buurvrouw aanduiden dat je dan iets met de kleur gaat doen als dat onderscheidend is?

Nee joh guinevere

"Black" heeft een hele tijd echt niet gekund. Idd Afro-American, en nu zijn er weer Afro-Americans die het woord "black" terug willen krijgen. Als ze het gebruiken dan haalt dat uitgebreid de media, ik meen dat la Oprah Winfrey herself daar weer tegenin ging.

Maar ik kan me vergissen want de panelen worden bij voortduring verhangen. "Black" is niet algemeen aanvaard, zoveel weet ik zeker. Ook wel logisch omdat de huid zelden zwart is.

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 10:56

Onzin mashumi

Natuurlijk geef ik bij iemand het meest opvallende kenmerk aan. En dat kan dus ook "die met die bril en dat litteken" zijn. En ik vind het behoorlijk krampachtig als ik iemand persé moet gaan aanduiden als "de moeder van Klaasje, die met die grote voeten en dat kroeshaar", als de dame in kwestie zo Afro-Nederlands is als het maar kan. Heeft geen donder met "ze" te maken, alleen met het duidelijk aangeven om wie het gaat. En ja, je etniciteit is nou eenmaal een helder zichtbaar onderscheidend kenmerk. Krom en krampachtig om dát te negeren, vind ik. En dat heeft helemaal geen donder met waardeoordelen te maken!

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 10:58

Dat bedoel ik rode

Dat bedoel ik rode beuk, ik als "witte" vind het erg moeilijk om te bepalen welke benaming op een bepaald moment wel de sociaal wenselijke is...
Groet Guinevere, witte kaaskop.

Guinevere

Wat je nu heel boos betoogt in je stukje hierboven, wordt de hele draad al gezegd, hoor. Ik beschrijf hierboven dat ik mijn eigen kind tussen heel veel andere kinderen beschrijf al die lichtbruine met dat kroeshaar.
Ik ging in om jouw (in mijn optiek wat geirriteerde vraag) hoe je "ze" nou toch moest noemen. En daar heb ik antwoord op gegeven. Lees je eigen posting maar eens na.

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 11:12

Lezen mashumi

Jij bent degenene die hier het woord "ze" heeft geïntroduceerd... En ja, het stoort me, want ik kan het kennelijk nooit goed doen, wat ik ook zeg.

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 11:41

Berber

Nee, dat wordt nooit tegen mij gezegd, omdat ik er altijd zeer zorgvuldig mee omgaan in de hoop niemand tegen de schenen te schoppen. Maar omdat ik niet weet wat nou sociaal wenselijk is, is het net zoiets als op eieren lopen. Vandaar mijn vraag wat nu de correcte aanduiding is.

Guinevere

Zoals ik in mijn eerdere posting schreef: zeg gewoon wat je *ziet*.

Maxime.M

Maxime.M

14-09-2010 om 11:47

Wat ik zou zeggen

Ik zou nooit die neger of zwarte zeggen. Trouwens ook niet die bruine of die rooie, die marrokaan, die turk, of die belg.
Wel zeg ik, die bruine jongen, die jongen met dat rode haar, of dat marrokaanse meisje, die turkse jongen, of die vlaamse vrouw. Iets meer in volzin zeg maar. Klinkt meteen een stuk vriendelijker.

Maxime

emma43

emma43

14-09-2010 om 12:46

Inderdaad berber en maxime

Het is vooral het woordje 'die'en de toon,dat maakt het hele verschil.
'Die' kan heel denigrerend klinken.Laatst had iemand het over 'die dochter van jou'ik was meteen uitgepraat.Met iemand die zo een en toon gebruikt ga ik niet in discussie.
Die zwarte,die Turk,die dikke,die slome,die nerd,kan allemaal niet.
Het bruine meisje,de donkere jongen,de jongen met de bril,het meisje met de krulletjes,klinkt heel anders.

Hillary

Hillary

14-09-2010 om 13:53

Overdreven

Laatst moest ik aangifte ergens van doen en moest de dader omschrijven, toen vroeg de politie toch ook naar de huidskleur. Lijkt me toch wel een essentieel uiterlijk kenmerk om iemand aan te herkennen. Zo vroegen ze ook naar haarkleur en lengte.
Wat ik zelf wel als hinderlijk ervaar is als iemand probeert erachter te komen wat mijn dochters etnische afkomst is. Dan komt er zo'n opmerking als: "die bruine ogen heeft ze niet van u he?" Als ik een slechte bui heb, antwoord ik gewoon met "nee inderdaad" en soms leg ik uit dat de vader Indisch is. Overigens begrijp ik niet waarom je Turken geen Turken mag noemen, maar Nederlanders wel Nederlanders en Fransen wel Fransen om maar wat te noemen, toch evident dat het dan om mensen gaat lijkt mij. Juist als het niet om mensen gaat zeg je er wat bij bijvoorbeeld Griekse druiven, Friese koeien, Spaanse sinaasappelen. Maar als je het over mensen hebt zijn het Grieken, Friezen en Spanjaarden.
De opsomming die zwarte, die Turk, die dikke, die slome, die nerd zou bijna een citotoets opgave kunnen zijn: welk woord hoort in dit rijtje niet thuis? Antwoord: Turk, want de rest zijn scheldwoorden en een Turk geeft een persoon met de Turkse nationaliteit aan. Eigenlijk triest dat in Nederland het woord Turk tegenwoordig blijkbaar als scheldwoord wordt gezien, zelfs door de Turkse mensen zelf.

emma43

emma43

14-09-2010 om 15:39

Hillary

Dat bedoelde ik eigenlijk ook met dat rijtje,door het woordje die ervoor te zetten,wordt het een scheldwoord.Dus een Turk of een Turks meisje,Turkse mensen klinkt voor mij niet verkeerd,maar die Turk,klinkt als een scheldwoord.Snap je......je kunt niet zomaar overal die voorzetten.Dus die Turk ,die kleine ,die rooie,die Belg,die Hollander,die vent,ik vind het allemaal schelden.

Anna3

Anna3

14-09-2010 om 16:10

Naantje

Als je (of je partner) zegt dat het kwetsend is om iemand 'bruin' te noemen, dan wil dat volgens mij zeggen dat je bruine mensen minderwaardig vindt.
Als je vindt dat bruin en wit en zwart gelijkwaardig zijn, dan kun je het toch gewoon benoemen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.