Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ouder

ouder

17-09-2014 om 19:38

Hulp gevraag bij hondenverbod op schoolplein


hondenbezitter

hondenbezitter

02-10-2014 om 20:53

M Lavell

"Daar ben ik het dus totaal niet met je eens. Een hond voelt/ruikt de angst. "
Een hond ruikt alles. Druks, lijken, truffels en natuurlijk angst. Maar voordat een hond werkelijk reageert op de geur moet er getraind worden.

Het zit in de genen. Een kat gaat ook altijd net uitgerekend bij diegene zitten die bang voor katten is. Gek, maar waar.

Je kunt het weinig empatisch vinden en natuurlijk is niets gewoon als je bang bent. Ik kan je verzekeren dat het echt werkt; dus het stilstaan en de andere kant opkijken. Je zegt dan tegen de hond: Ik negeer jou, ik zie je niet, ik heb geen interesse in jou. De hond merkt dat er geen oogcontact is en zal weggaan.
Het lijkt heel tegenstrijdig, maar ik zie zo vaak dat bange mensen dan vaak gaan gillen met een hoog stemgeluid (waar een hond zeker op reageert), gaan wapperen met hun handen boven hun hoofd en in het ergste geval wegrennen.

Zeker wanner men gaat rennen zal het jachtinstinct naar bovenkomen en de hond zal instinctief erachteraan gaan (helemaal link als het een groep honden is). Echt, nooit wegrennen.

Wapperen met handen boven de hoofd is voor de hond een sein van: "Hey, jij wilt spelen". De hond zal springen en je handen willen pakken.

Als ik zie dat iemand bang voor honden is (je merkt dat gewoon als je ze tegemoet loopt) dan roep ik mijn hond bij me en lijn ik hem aan. Ik hou hem ook altijd bij me als ik kinderen passeer. Ik wil niet eens dat mijn hond aan het kind ruikt of zelfs likt (dat vind ik vies). Ik heb zelf kleine kinderen en ik ben er niet van gediend als andermans hond tegen mijn kind opspringt of in het gezicht likt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2014 om 01:41

Hondengedrag

Als het niet over mij persoonlijk gaat wil ik nog graag meepraten.

Mensen die niet van honden (maar ook katten) houden zullen de neiging hebben om die nare beesten te negeren en zenden daardoor juist geruststellende signalen uit, waardoor ze zich veilig wanen om contact te mogen maken.

Gekopieerd van een site:

Voorbeelden van kalmerende signalen zijn:
Wegkijken
Met de ogen knipperen, ogen klein maken door de oogleden wat dicht te doen
Tongelen / neus likken
Kop omlaag brengen; op de grond snuffelen
Zitten, liggen
Lichaam wegdraaien of rug toekeren
Spelhouding aannemen (spelboog: de hond zakt door de voorpoten, de achterhand steekt omhoog)
Kwispelen
"Bevriezen" (heel stil blijven staan)
Langzaam bewegen
Naderen in de boog (in plaats van recht op een ander af)
Gapen
Opsplitsen (tussen twee andere, drukke honden in gaan lopen om hen rustiger te laten worden, of bijvoorbeeld tussen twee mensen die elkaar begroeten)

Voor wie interesse heeft is er te googlen op "kalmerende signalen".

Ik denk zelf overigens dat het niet onmogelijk is dat honden angst doorhebben. Angstzweet... een hondenneus heeft meer in de gaten dan je denkt. Een hond die zelf angstig is kan zich beter voelen door het ruiken van feromonen. Dat is een stof wat afgescheiden wordt door dieren en dat voor soortgenoten geruststellend werkt. Puppy's worden zo op hun gemak gesteld. Dat gaat ook via de neus dus.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2014 om 09:50

Neus

Kaaskopje:
"Voorbeelden van kalmerende signalen zijn:

Tongelen / neus likken"

Ik weet niet wat tongelen is, maar de volgende keer dat ik door een enge hond benaderd wordt zal ik opletten niet aan mijn neus te likken.

mama2

mama2

03-10-2014 om 10:28

Ad Hombre

Maar waarom zou een pittbull of Staffort dan per definitie gelijk slecht en gevaarlijk zijn...het spijt mij, maar vind je hier erg kortzichtig in. Tjeetje, dat je daar een vriendschap voor zou breken laat mij echt van mijn stoel donderen. Het lijkt er dan een beetje op "via my way or else"....

Maar om op je vraag terug te komen, wij hebben een Bordeaux Dog. Vroeger gekweekt (meen ergens in de Romeinen tijd) om te vechter tegen beren. Vanuit zijn oorsprong dus wel. Gelukkig kan ik met een gerust hart zeggen dat deze honden tegenwoordig gefokt worden als gezin honden met een hoge tolerantie vermogen. Daarnaast blijft altijd de baas verantwoordelijk voor de opvoeding van de hond. Een hond wordt niet vals geboren. Dus als jouw vrienden die normaal met hun Yorkje super opgevoed gewoon vrienden zijn van je....zullen naar alle waarschijnlijkheid hun aangeschafte stafford hetzelfde opvoeden hoor

Meningen verdeeld

"Het zit in de genen. Een kat gaat ook altijd net uitgerekend bij diegene zitten die bang voor katten is. Gek, maar waar."
Dat is een fabeltje. Een prachtig mystiek fabeltje dat hondenkenners, temmers en eigenaren ook nog eens het aura geeft van bezweerders (kijk ze het mystieke eens onder controle hebben), maar het betekent verder niks.

Er is in een hondenleven geen enkele biologische noodzaak om gespitst te zijn op bange mensen en die vervolgens na te jagen. Ja, ze kunnen angst ruiken, ze kunne alles ruiken. Maar agressief reageren op die geur is op geen enkele manier normaal hondengedrag.

"De hond merkt dat er geen oogcontact is en zal weggaan."
Juist niet, zie de reactie van Kaaskopje die er een andere deskundige voor heeft nageplozen.

Maar ik vind het een flauwekul discussie. Je komt die hond niet in het wild tegen, maar op straat in iemands tuin of op iemands bank. Die hond is dan ook van iemand. Je kunt tegen die iemand zeggen dat je niet happy wordt van honden. Is ook goed. Dan gaat de hond even in de bench.

"maar ik zie zo vaak dat bange mensen dan vaak gaan gillen met een hoog stemgeluid (waar een hond zeker op reageert), gaan wapperen met hun handen boven hun hoofd en in het ergste geval wegrennen."
Waar zie je dat zo vaak en waarom is dat wegrennen erg?
Er is toch een eigenaar bij die hond? Die kan die hond toch vast houden?
In Nederland dan.

In Frankrijk kom ik (met mijn honden!) nog wel eens een loslopende wildebras tegen. Dat kan alles zijn. Ook een hondsdolle hond. Dat is oprecht gevaarlijk. Dan keren we subiet om als we de indruk hebben dat dat nog kan (de hond is met iets anders bezig dan met ons) of blijven we staan. Weg hollen heeft geen zin want die hond holt harder.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2014 om 12:21

mama2

"Maar waarom zou een pittbull of Staffort dan per definitie gelijk slecht en gevaarlijk zijn...het spijt mij, maar vind je hier erg kortzichtig in."

Kortzichtig? Integendeel, de kortzichtigheid zit geheel aan jouw kant.

Het woord 'slecht' zul je mij niet horen zeggen, dieren zijn niet slecht. Maar alle dieren zijn potentieel gevaarlijk. Honden, katten, paarden, vogels enz. Waar ze vooral flink in verschillen is hun kracht en bouw, het potentieel om schade aan te richten. Om met name kleine kinderen (die toch al een linke combinatie zijn met honden vanwege hun onvoorspelbare gedrag en omdat ze klein zijn en daardoor een grotere hond als prooi kunnen worden gezien of juist als soortgenoot die gedomineerd moet worden) zwaar te beschadigen met hun op vernietigingskracht gefokte bek met tanden. Het risico is met die beesten veel te groot en dat er zoveel mensen in Nederland zijn die dat niet snappen is hemeltergend.

"Tjeetje, dat je daar een vriendschap voor zou breken laat mij echt van mijn stoel donderen. Het lijkt er dan een beetje op "via my way or else"...."

Je bedoelt wellicht 'my way or the highway'?

En ja, met dat soort mensen die zo dom en onverantwoordelijk zijn om vechthonden te kopen wens ik niets te maken te hebben. Je hoeft ook echt niet te denken dat mijn kinderen bij zo'n gezin gaan spelen. Over mijn lijk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_dog_attacks_in_the_United_States

"The study found that Pit bulls and Rottweilers alone accounted for 67% of deaths"

Logisch dus, dat je als je gaat shoppen in de dierenwinkel je juist zo'n mormel neemt? Toch? mama2?

boel

boel

03-10-2014 om 12:34

angstgeur

Geen idee hoe honden de geur van angst interpreteren, dat ze het ruiken kan best. Het is iig zeker dat honden sterk reageren op lichaamstaal. Welke lichaamstaal je uit moet zenden om agressie van hond af te wenden is ook weer afhankelijk van de oorzaak van ev agressie. (angst, dominantie) om dat te gaan analyseren is wel veel gevraagd op zo'n moment, zeker bij angst.Een neutrale reactie kan dan vaak het minst kwaad.
Katten komen genoeg bij me, maar ik ben toch echt niet bang voor ze.

Monique D*

Monique D*

03-10-2014 om 17:48

M. Lavell

"Die hond is dan ook van iemand. Je kunt tegen die iemand zeggen dat je niet happy wordt van honden. Is ook goed. Dan gaat de hond even in de bench."

Dat zou heel fijn zijn, maar dat gebeurt in de praktijk vaak niet. Meestal zegt men: "Je hoeft niet bang te zijn, die hond doet niets, hij wil alleen maar spelen!"

""maar ik zie zo vaak dat bange mensen dan vaak gaan gillen met een hoog stemgeluid (waar een hond zeker op reageert), gaan wapperen met hun handen boven hun hoofd en in het ergste geval wegrennen."
Waar zie je dat zo vaak en waarom is dat wegrennen erg?
Er is toch een eigenaar bij die hond? Die kan die hond toch vast houden?
In Nederland dan."

Als je wegrent dan rent die hond mee. De redenen van dit gedrag is: de hond wil spelen of die hond merkt dat je bang bent en voelt zich machtig tegenover jou en wil dat laten blijken door agressief te reageren. Wegrennen maakt de boel erger.
Je kan niet altijd rekenen op de eigenaar, gezien de reacties in deze draad. Ook in Nederland.
Vaak worden honden "getrigged" door rennende (joggers) of fietsende mensen, het zal niet de laatste keer zijn dat joggers of fietsers last hebben van (agressieve) honden. Zeker in een park waar ze los mogen lopen.

Mijn ervaring:
Als klein meisje van 7 jaar vond ik het heerlijk om kastanjes in het Vondelpark te zoeken. En ik vond het leuk om te rennen. Totdat er ineens een grote hond uit het niets op mij afvloog en mij ruw omgooide... ach hij wil alleen maar spelen volgens de eigenaresse... ik merk dat ik mij nog steeds een beetje inhoud als ik een tram of bus moet halen als ik een hond zie. Vreemd he, dit voorval gebeurde zeker zo'n 45 jaar geleden en nog reageer ik daar op.

boel

boel

03-10-2014 om 19:18

lastig soms

Het is toch wel lastig, het is idd zo dat veel hondenbezitters echt een hoop blinde vlekken hebben. Mijn ouders bijv. Gelukkig hebben ze meestal het type schoothondje, waardoor het meestal wel meevalt.
Ik heb meestal geen type schoothondje (ook geen vechthond) en die wil mijn vader dan ook vertroetelen. Een hond is zo'n beetje een kind bij hem. Vindt mij dan ook barbaars omdat ik de hond niet tegen hem op laat springen bijv. Mijn vader vindt dat leuk. Mag hij van mij, maar hond mag uiteraard niet springen want andere mensen vinden het niet leuk. Toen ik jonger was wel eens proberen te bespreken maar volkomen zinloos.
Zelf ben ik als kind ook flink gebeten door een hond. (Skatend) Ben toch altijd dol geweest op honden, veranderde niet.
(Ik ben ook, wel vaker dan eens, onheus behandeld door mensen, ook echt beschadigd, vind mensen in z'n algemeenheid toch nog leuk!)

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2014 om 00:57

Monique,

ik ben ook onderuit gelopen door een spelende hond, dus ik weet hoe dat is, maar een hond die je in zijn enthousiasme onderuit rent is toch geen kwaadaardige hond? Het gedrag is dan een beetje lomp, maar niet om jou pijn te doen. Dus ik vraag me af, waarom jij dat dan 'vertaalt' naar dat iedere hond die je op weg naar de tram ziet je zal belagen. Die hond in het Vondelpark was neem ik aan los, maar honden in de buurt van de trambaan zijn toch niet los? Dat hoop ik niet in ieder geval.

Monique D*

Monique D*

04-10-2014 om 14:35

Klopt, hond wilde alleen maar spelen..

..maar voor een klein kind is het verschrikkelijk om door een groot beest omver te worden gegooid. Die hond was inderdaad los.

Nu ben ik niet meer bang, maar ben toch alert (door dat voorval van vroeger). De honden zijn in de stad wel aan de lijn, maar vergeet die uitrolbare lijnen en de enkele honden die loslopen niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-10-2014 om 14:20

Eergisteren nog

"A six-month-old girl has been killed in a dog attack in Daventry."

http://www.bbc.com/news/uk-england-northamptonshire-29491535

"It is a wake-up call for people to make certain that when they select a dog it is a breed that has a good reputation and that they are able to control the dog."

En dan zijn er hier nog mensen die niet begrijpen dat je geen vechthonden in je familie- en vriendenkring wenst te accepteren.

Wandelaar

Wandelaar

06-10-2014 om 15:01

Foei Ad Hombre

Je mag de hondenbezitters niet zwart maken. Zij hebben immers de liefste hond ter wereld! En hij doet echt niks hoor!

Ja mensen die gebeten worden lokken het gewoon zelf uit. Tja als je bang voor honden bent dan vraag je er gewoon om.
En dat losloop verbod en opruimplicht geldt niet voor mijn hond hoor! Hij poept toch alleen op plaatsen waar niemand komt. En hij is zo lief voor kinderen! Hij doet geen vlieg kwaad! Echt niet!.

En mijn hond mag ook best even over het schoolplein, kom op zeg anders moeten we helemaal omlopen. Mijn hond is zo lief, die doet die kinderen die er spelen echt niks hoor. Ja ze mogen dan niet dicht langs rennen, want dan schrikt ie, en dan kan hij eventjes bijten, maar een opgevoed kind hoort dat te weten.

mama2

mama2

07-10-2014 om 08:22

ik bedoel

Ik: Het lijkt er dan een beetje op "via my way or else"...."

Jij:Je bedoelt wellicht 'my way or the highway'?

Nee hoor, ik bedoel het precies zoals ik het heb geschreven :p

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2014 om 08:46

mama2

Best hoor. Misschien een idee om er een tatoeage van te laten maken?

-* via my way or else *-

Het heeft wel iets mysterieus, vind je niet?

mama2

mama2

07-10-2014 om 10:52

Leuk idee

alleen vind ik een tatoeage nu niet iets voor mij

Misschien een bord voor in de hal, maar tja, lastig, want op mij slaat het niet gezien ik een ieder neem zoals die is...hmmmm. Nouja, gezien het OT gehalte ga ik mij snel maar weer bezig houden met belangrijke zaken ok!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2014 om 13:49

Ad Hombre

Wat valt naar naar jouw idee eigenlijk allemaal onder 'vechthond'? Tot hoever terug in de geschiedenis ga je om een hond af te rekenen op zijn oorspronkelijke doel? Heb je er überhaupt wel zoveel verstand van dat je onderscheid weet te maken in vroeger en nu? Of gevaarlijk en ongevaarlijk? Of ga je alleen maar af op die paar uiteraard vreselijke meldingen via de krant? Mag je kind wel bij iemand anders in de auto stappen? (Ja, dat is iets heel anders natuurlijk!)

Twee rasvoorbeelden: boxer en whippet. Zou je die vertrouwen bij je kinderen? Mag familie of vriend wel zo'n hond hebben?

Ik heb zelf geen vrienden met specifieke vechttype rashonden. We hebben, nu ik erover nadenk, sowieso weinig bekenden met een hond. Een zus heeft een kennel, een schoonfamilie heeft honden, een vriendin heeft een hond... dat is het. Over het algemeen is het gebruikelijk om te vragen of de hond meemag of niet. Of je neemt hem uit jezelf al niet mee. Je hoeft dus niet de hele vriend/familie af te schaffen vanwege een hond.

Sociale hond

Een directeur van een bs neemt zijn hond mee naar school als een soort van sociale hond waarvoor ook gezorgd kan worden, onder anderen uitlaten. Als onderdeel van het schenken van aandacht aan alles wat om ons leeft; dieren, slecht ter been zijnde mensen of zwakkeren. Leren aandacht schenken wat het sociale denken vergroot.
Een hond heeft ook een nuttige functie. Als het maar goed getraind wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2014 om 17:47

Vreselijk natuurlijk Nyntje

En je kunt vast nog meer van dit soort narigheid vinden. Het mag niet, het hoort niet, maar daarmee kun je niet álle honden wegzetten als gevaarlijke ondingen. Er zijn honden die er toe in staat zijn, zoveel is wel duidelijk, maar niet elke hond is zo en niet elke baas is ongeschikt om baas te zijn.

Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen even happig is op honden. Maar hondenbezit in het algemeen is niet verkeerd. Op de heel veel honden zijn een aantal incidenten. Net als met auto's. De autobezitters in dit draadje zullen er geen kilometer minder om rijden als ik zeg dat ik al twee keer buiten mijn schuld een auto-ongeluk heb gehad en twee keer van mijn fiets ben gereden. En toch heb ik vrienden en familie met een auto en vind ik het geen bezwaar om met ze om te gaan.

Caesar

Caesar

07-10-2014 om 22:55

Een aantal incidenten?

Ja, 150.000 (per jaar) is een aantal. Wel een erg hoog aantal....

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2014 om 02:53

Zeker Caesar, dat is ook veel.

Van http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/media/20080609_DL_2008_1351_bijlage_Hondenbeten_in_perspectief.pdf

Het aantal bijtincidenten lijkt met 150.000 per jaar op het eerste gezicht misschien groot,
maar hiervan bestaat twee derde uit minder ernstige
incidenten die geen medische zorg verei-
sen. Ernstige incidenten die uitlopen op opname in
een ziekenhuis (230 per jaar) of overlijden
(1-2 per jaar) doen zich slechts zelden voor. Kinde
ren worden vaker gebeten dan volwasse-
nen. Bijtincidenten kunnen psychische schade veroor
zaken in de vorm van posttraumatische
stress stoornissen.

(misschien komt de tekst een beetje raar over, maar dat komt door het knippen en plakken.

En dit heb ik ook nog gevonden:

Specifieke rassen betrokken bij beetincidenten?
Eind 2007 heeft het TNS NIPO een publieksonderzoek gedaan bij mensen die gebeten waren door een hond of er van de 80 verschillende rastypen (inclusief look-alikes) met sommige rassen wellicht vaker bijtincidenten voorkwamen. Omdat er van elk ras verschillende aantallen in Nederland aanwezig zijn, zijn de absolute aantallen in dit onderzoek geïndexeerd en afgewogen naar het totaal aantal honden zodat de bijtindex onderling vergelijkbaar is. Uit dit onderzoek bleek dat de meeste van de 80 genoemde rastypen niet significant meer of minder bijten dan gemiddeld. Voor een aantal rassen blijkt de bijtindex wel significant hoger te zijn: Weimarse staande hond, Airedaile terriër, Bull terriër, Leonbergse hond, Rottweiler, Amercan Stafoordshire terriër, Dalmatische hond, Dobermann, Border terriër, de Duitse en Belgische herdershond, de Bouvier en de Jack Russel terriër bijten vaker dan gemiddeld. De Siberische Husky heeft een bijtindex van nul.
Uit onderzoek naar het type ‘pitbull’-hond blijkt dat de beetincidenten niet erger of minder erg zijn dan alle andere rassen.

Een aantal van genoemde rassen vind je helaas vaker in asiels. Mijn conclusie is dat het ook weer helaas te vaak voorkomt dat mensen niet precies weten waar ze aan beginnen en dán vraag ik me ook af waarom ze dan aan zo'n stoere hond beginnen. Ik verbaas me soms dus ook, maar ik scheer niet iedereen over een kam, zoals Ad Hombre en Wandelaar wel lijken te doen.

Ik vind de verbetenheid waarmee Ad Hombre altijd op dit onderwerp reageert en waarmee Wandelaar haar tanden nu in mij gezet heeft ook weer wonderlijk. Er vallen jaarlijks véél meer slachtoffers in het verkeer en ik durf te wedden dat Ad Hombre zijn vrienden niet selecteert op hun autobezit. Ik heb meer littekens over mijn hele lichaam door auto-ongelukken dan door hondentanden. En toch mag mijn dochter gewoon thuiskomen, ondanks dat ze een auto heeft. ()

Caesar

Caesar

08-10-2014 om 07:24

Aantallen

Van die 150.000 incidenten moeten er zich 12.000 mensen in het ziekenhuis laten behandelen.
Ja, auto's zijn nog gevaarlijker. Die mogen dan normaal gesproken niet op schoolpleinen en kinderspeelplaatsen komen.

Fiorucci

Fiorucci

08-10-2014 om 08:10

Tja

Zit bij die incidenten ook de keurig aangelijnde bouvier van mijn nichtje, die nu een stuk uit zijn neus mist door een chihuahua?

Wie bang is voor loslopende honden moet..

Als je bang bent voor loslopende, tegen je opspringende honden moet je...

-Leren omgaan het honden, want loslopende honden horen er kennelijk bij deze maatschappij..

-Hondengedrag leren interpreteren, want:

Hij doet niks hoor! Echt niet! Maar je moet natuurlijk niet weglopen/stilstaan/aankijken/wegkijken/laten snuffelen/aanspreken.. of wat dan ook. Want dan is het heel onduidelijk voor hem wie de roedelleider is (of een andere vage Martin Gaus smoes) en dan is het 'vanuit zijn oogpunt' heel 'logisch' dat hij 'raar kan reageren'.

-Naar de psycholoog

-Zeggen dat je bang bent

-Zen leren, 'een wit licht worden' je angstzweet controleren, of een ander spiritueel kunststukje.

Beter houden hondenbezitters in de woonwijk gewoon hun hond aan de lijn, punt. Het is niet aan de rest van de wereld om met jou en je hobby te leren omgaan, je zorgt dat de ander gewoon geen overlast van jouw heeft.

Zou een mooie boel zijn. Lekker keihard heavy metal gaan draaien en als mensen daar last van hebben zeggen' er is nu eenmaal heavy metal in deze maatschappij, leer er maar mee om gaan!

Caesar

Caesar

08-10-2014 om 09:22

Fiorucci

Nee. Dat zijn bijtincideneten met menselijke slachtoffers. Dus zo te horen ligt het aantal incidenten nog hoger als we ook dierlijke slachtoffers meetellen.

vlinder72

vlinder72

08-10-2014 om 11:01

Vanmorgen nog

Ik fietste over het fietspad met mijn kinderen naar school. Naast ons in de berm liepen honden los. Baasjes op het wandelpad ernaast. Vanaf de andere kant kwamen ook honden. Begonnen die honden toch te grommen en te blaffen en op elkaar af te vliegen. Gelukkig stormde er geen hond het fietspad op want waren er vast wat kleintjes met fiets en al omgevallen.

Wat mij verbaasde was het feit dat de bazen niets deden. Er was meer een baas bij die haar hond die toevallig toch al vast aan de riem zat bij de halsband vasthield. De rest stond erbij en keek ernaar en riepen wat halfhartig " hierrrrrr" . Dat zou ook onderdeel van een training moeten zijn (of misschien is het ook wel onderdeel van een training). Wat doe je als honden elkaar aanvliegen en hoe zorg je ervoor dat je hond ook weer naar je toe komt. Het werd in ieder geval een flinke vecht, grauw en snauw partij. En wij fietsen er heel snel langs voordat de honden op het fietspad gingen rollenbollen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2014 om 11:03

Fiorucci en anderen

Wat ik ook las, weer ergens anders, is dat de meeste incidenten thuis in de privésfeer gebeuren. Dus zoals ik het begreep kun je van alle bijtcijfers een heleboel aan dom gedrag thuis toeschrijven. Ik zie op Facebook ook best vaak filmpjes, die als lief en ontroerend worden omschreven, waarbij ik me afvraag hoe lang het duurt voor hond 'hap' zegt.

En begrijp me goed, ik verdedig bijtincidenten niet, dat is nooit goed te praten natuurlijk. Maar ik blijf het een goed idee vinden als 'we' 'samen' ons best doen om dat aantal te verminderen. Hondenbezitters door hun taak als eigenaar goed uit te voeren en de mensen die honden tegenkomen op straat door toch een beetje na te denken over hoe je een hond moet benaderen. (In kuiten bijtende honden, daar kun je weinig aan doen, als hardloper. Dat is dus een taak van de eigenaar.) Ik wil zelf geen hond die een risico kan geven hierin. In het verleden hebben we zelf afstand gedaan van een hond die een tandje in een arm heeft gezet. Niet ernstig, behorend bij die 2/3de die niet bij de dokter terecht komt. Men was er ook helemaal niet boos om, tot mijn opluchting. Hond is naar een baas gegaan waar de woonsituatie beter was voor deze hond. (Een achtertuin zonder inloop van voor de hond onbekende mensen. Bij ons was hij van het te waakzame soort voor onze situatie.) Wij hoorden dit jaar bij toeval dat hij daar nog 9 jaar een heel goed leven heeft gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2014 om 11:08

Henk (en Vlinder)

Ik ben het helemaal met je eens dat honden in de bebouwde kom, maar ook waar gewoon geen toestemming is, de hond aan de lijn moet blijven. Niet in elke stad zijn misschien mooie voorzieningen die op loopafstand liggen, maar bij ons wel. Er is bij ons geen enkele reden om je hond 'de vrijheid te gunnen' op terrein waar dat niet de bedoeling is. 10 Minuten lopen, bij anderen misschien iets verder, kan hond zich heerlijk uitleven. En nu het strand en andere recreatiegebieden weer opengesteld zijn voor honden is het helemaal feest voor de honden. We zijn vorige week twee keer naar het strand geweest. Daar kan geen wandeling in de stad tegenop.

Monique D*

Monique D*

08-10-2014 om 17:58

Hond en strand

Mag dat wel, honden op het strand? Hondendrollen op een strand is niet zo fijn.

En er zijn recreatiegebieden die opengesteld zijn voor honden. Prima, zolang ze maar niet op fietspaden en kinderspeelplaatsen komen... en dat wil wel eens gebeuren met alle ongelukken van dien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.