Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

17-09-2008 om 23:14

'iedereen' probeert als puber weleens een blowtje?


Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2008 om 12:32

Saai als je niets probeert?

Nee dat vind ik absoluut niet. Mijn dochters roken niet en dat vind ik alleen maar positief. De oudste heeft tijdens haar 16de wel eens gedronken, maar is tot de conclusie gekomen dat daarmee de avond niet leuker is dan zonder drank. Ze drinkt nu zelden alcohol. Wat de jongste gaat doen als ze uit mag moet nog blijken. Nog een paar maanden... Ik was zelf al over de 20 toen ik wat meer uit de band sprong. Mijn ouders weten het meeste niet.

Niet saai

maar wel een ander slag mensen die wel van alles uitproberen.

Ik denk dat als je als puber tot pakmbeet 25 jaar niets probeert (drugs, drank, seks, uitgaan, avonturen, je grenzen opzoeken) je zeker anders bent dan de mensen waarmee ik om ging/ga.

MIjn leven is nu wel eens stuk saaier geworden, niet dat ik het erg vind want ik heb dat allemaal al jaren achter mogen beleven. Maar als ik mezelf scrabbelend op een camping voor een huurtent zie met mijn cola'tje zonder sigaret dan ja, dan vind ik mijn leven wel een saaier dan 7 jaar geleden.

Tihama

Tihama

18-09-2008 om 13:37

Niet verslavingsgevoelig

ben ik bang.
Ik heb nooit gerookt, zelfs niet geprobeerd.
Ik ben als puber vaak op feestjes geweest waar de wietsigaret in het rond ging en de space-cake klaar stond. Ik had geen enkele behoefte iets te gebruiken en heb dat ook nooit gedaan.
Ik heb heel wat carnavals achter de rug met alleen spa rood. Paar keer aangeschoten geweest, maar meestal de BOB en zonder bezwaar.

Tegenwoordig kom ik op trancefeesten, waar volop XTC en GHB gebruikt wordt. Ik ben gek op de muziek, maar ik vind die middelen veel te link. Heb er ook geen behoefte aan om het te proberen.
Het vreemde is dus dat ik altijd in kringen verkeerd heb waar veel mensen van alles gebruiken, maar dat ik geen neiging had/heb dat over te nemen.

Ik heb daarom maar vastgesteld dat ik blijkbaar niet verslavingsgevoelig ben. Niet door de middelen en niet door de omgeving.

Tihama

Petra-

Petra-

18-09-2008 om 13:37

De grote probeertijd

Ja ik heb ookvan alles gedaan in mijn pubertijd, van mijn 17e tot mijn 22... roken, drank, blowen, speed, coke en vreselijk gelachen. Gelukkig nooit in vervelende situaties beland. Wat ik nooit gedurfd heb is pillen en paddo's, dat vond ik altijd eng.
Heb een paar jaar geleden samen met mijn man een keer een joint in detuin gerookt, wat hebben we gelachen. Maar nee, nu zijn we heel braaf, drinken nog wel eens een biertje of wijnte, rook niet meer en gebruik geen andere drugsige dingen meer.
Dus uiteindelijk is alles, gelukkig, goed gekomen.

Sja

Erg probeerderig was ik ook niet in mijn puberteit, althans, niet op het gebied van blowtjes en dergelijke. Nu scheelt het dat ik niet van plan was te gaan roken (dat vond ik pas echt zonde van het geld), dan wordt ook blowen wat lastig. De neiging om paddo's of pillen te proberen had ik eigenlijk ook niet zo. Een paar maanden terug kreeg ik onverwacht een hasjbonbon aangeboden. Die heb ik dan eens genomen, om te zien wat het nou was. Ik ben er niet euforisch van geworden, alleen maar heel erg wakker. En of het van die hasjbonbon kwam dat ik de volgende dag ziek was, weet ik niet, maar ik ga geen hertesten doen Ik geloof niet dat ik nou erg veel gemist heb in mijn puberteit.

margje van dijk

margje van dijk

18-09-2008 om 13:54

Jeetje tihama

Wat lijkt me dat heerlijk: niet verslavingsgevoelig

Ik kan overal verslaafd aan raken, denk ik. Het is dus altijd uitkijken geblazen met 'grenzen'.

Ik heb nooit de neiging gehad mezelf willens en wetens te gronde te storten maar ik heb wel een heel aantal keer op het punt gestaan dat ik moest besluiten: tot hier en toch maar niet verder.

Het gekke met alcohol is trouwens dat ik het tegenwoordig lekkerder vind dan ooit (puur qua smaak dus), maar er ook minder tegen kan dan ooit. Ik ben wel een paar keer stomdronken geweest in een tijd dat ik alcohol helemaal niet zo lekker vond, maar gewoon geen weerstand kon bieden (bood) tegen de groepsmores. Hoe ouder ik werd, hoe minder ik dronk, maar nog steeds regelmatig te veel.

Ik moest echt heel erg cold turkey afkicken toen ik (ongepland) zwanger werd. En ook nog heel lang daarna heb ik wegens borstvoeding lange tijd zeer weinig gedronken.

Tegenwoordig heb ik die beperking niet langer maar ik drink nooit meer dan 1 of hooguit 2 glazen alcohol op een dag, want als ik er meer drink voel ik me niet meer goed. Die een of twee glazen smaken me beter dan ik ze ooit eerder gewaardeerd heb en ik kan er bij wijze van spreken op de gekste momenten al naar verlangen. Toch moet het raar lopen wil ik me nu niet meer in de hand kunnen houden daarmee.

Zelfs met verslavingsgevoeligheid kun je leren omgaan

Blowen heb ik wel eens geprobeerd maar ik kwam er te weinig mee in aanraking. Roken had ook gekund, maar ook dat gebeurde te weinig om me heen denk ik.

En nu heb ik weer de internetverslaving om mee te leren omgaan (hahaha).

Margje

Ook

alcohol is aan mij niet besteed. ik wordt er beroerd van, van alle soorten (volgens mij) en nadat ik op m'n 16-e ofzoiets een keer écht goed beroerd ben geweest (moest van vriendin die hevig verliefd was van een stel jongens maar de hele tijd dankbaar drankjes aannemen) noóit meer gedronken. dat was nog in de beginfase van het drinken, en volgens iedereen zou dat óver gaan...maar ik heb het niet meer afgewacht. tijdens studie wel regelmatig geblowt. maar niet spectaculair. als we uitgingen. en het was er, of ik had geld 'over' of iets te vieren....misschien zo'n 1 keer in de maand ofzo. daar wordt ik wel lekker relaxed van. iedereen rookte toendertijd trouwens (in mijn omgeving, studentenomgeving) niet allemaal ook met iets erin, maar er was maar een enkeling die niet rookte. meestal was er 1 grote groep die dronk en een kleinere groep die rookte. gecombineerd kwam zelden voor. (of het waren al dronken mensen die opeens 'het' ook eens wilden proberen..) ik kende zelfs wel mensen die niet meer zonder konden. genoeg. niet zonder alcohol en ook wat niet zonder een joint. dat leek me (toen al) erg problematisch....en ik wist al, zover wil ik het nóóit laten komen. en zover is het nooit gekomen. het was aardig voor wat extra lol en ontspanning in toch wel spannende tijden. that's it. we hebben (met die groep wietrokers dus) ook wel eens 'uppers en downers' gehad. maar dat vondt ik al trickie. hoewel het effect op de anderen maar minmaal was. ik vondt het zo al wel best en heb het nooit geprobeerd. toen ik maar eenmaal afgestudeerd was en later een baan enzo, nooit meer geblowt. had nog best gekund, er zat een koffieshop om de hoek. maar gewoon niks meer van gekomen. nu denk ik soms wel eens....zal ik? maar ach, ik mis het ook niet...

ik vindt trouwens alcohol een véél gevaarlijkere drug dan wiet (of wat dan ook blowen). elke dag alcohol is héél geaccepteerd (na je werk een pilsje wat is daar mis mee??), het is overal te koop, vollop, niet bizar duur. en wordt zelfs 'op prijs' gesteld op een feestje ofzo (kom doe gezellig mee!). je wordt zelfs 'geacht' het altijd maar voorradig in huis te hebben. qua verslavingsgevoeligheid staan alcohol en softdrugs écht precies op dezelfde plek(zie daarvoor alle info m.b.t. softdrugs/harddrugs). ze zijn éven gevaarlijk of ongevaarlijk, hoe je het maar wil noemen.
máár.....softdrugs zijn niet zó geaccepteerd en makkelijk verkrijgbaar en allom aanwezig als alcohol. als ik de buurvrouw morgen uitnodig om morgenmiddag een glaasje sherry te komen drinken zal ze dat hoogstens 'vreemd' vinden (dat kent ze niet van mij), nodig ik d'r daarintegen uit om morgenmiddag een blowtje met me te zetten dan valt ze flauw! en zie je mij al (keurig moeder, werknemer) onder toeziend oog van de winkelende massa een koffieshop ingaan??? er hoeft maar 1 bekende het te zien en de hele school en werkomgeving zal over mij roddelen.....
nou, ik bedoel maar!
groeten albana

juno

juno

18-09-2008 om 14:02

Ik wel

Rond mijn 17de begonnen met roken en blowen. Roken doe ik nog steeds, maar niet veel, zo'n 3 per dag. Blowen ben ik na een paar jaar mee gestopt en drinken heb ik nooit zo gedaan.
Hier wordt trouwens heel veel geblowd, 4 keer meer dan in nederland.
Volgens mij is het in NL een puber ding, of heb ik het mis. En na de puberteit stop je. Hier is dat niet zo, mensen blijven hun hele leven blowen. Van trailer-trash tot professsor!

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 14:19

Wat zou het geweest kunnen zijn? in m'n glas?

Was in een discotheek, in Italie, waar ik toen woonde. Ik had mijn eerste wodka-jus. Halverwege dat glas kon ik geen slok meer binnen houden! Niet dat ik moest overgeven, nee, bij het drinken liep het gewoon mijn mondhoeken uit, wat ik ook probeerde. Net als wanneer je een verdoving bij de tandarts hebt gehad. Ook werd ik heeeeel erg labiel en ontiegelijk slap! Ik kon haast niet rechtop blijven staan. Mijn zus trok me mee, het hele parkeerterrein over lopen, in beweging moest ik blijven, vond zij. Maar toen ze even naar de wc moest gleed ik in de hoek langs de muur naar beneden.
Ik merkte precies wat er gebeurde, maar kon geen invloed er op uitoefenen. Heel beroerd. Ik was absoluut niet dronken, maar wat dan wel??? Wat hebben ze in mijn glas gegooid toen? Wie heeft een idee? Er zijn hier zoveel ervaringsdeskundigen! hahaha!

Verder moest ik maar geen dingen gaan uitproberen, behalve gewoon een biertje of 3, dan heb ik het wel gehad, Ricard-tje of Gin-tonic, ook erg lekker, champagne natuurlijk. 1 keer een hele fles wijn achter elkaar opgedronken, in m'n eentje, om een uurtje of 4 daarna weer fris (dacht het niet!) aan de behandelstoel te assisteren! Poeh! Ik hoop dat ik die afzuiger IN de mond heb gedaan en niet ernaast...

Ik houd erg, heel erg zelfs van skyhigh en enorm diep gaan... Met alles! Daar past drugs uitproberen beter niet bij, denk ik
Mijn man heeft een waterpijpje met hash in de schuur liggen, als ontspanner, ipv een biertje. Werkt prima. M'n ex rookte dat ook altijd, maar men! wat is dat smerig zoenen, met zo'n droge bek! Getver!

groetjes, Sophie.

Juno

waar woon jij?
overigens geloof ik niet dat het in nederland echt een puberding is,dat blowen.
tot voor vier jaar terug kochten mijn man en ik ook nog wel af en toe een jointje om even lekker samen te relaxen,en ik ken meer mensen die dat doen in mijn omgeving.ik denk alleen dat volwassenen er niet mee te koop lopen omdat er toch een taboe op rust.Bovendien wisten onze kinderen ook niet dat wij af en toe blowden,terwijl ze ons wel af en toe zien met een glas alcohol.vreemd eigenlijk.

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 14:26

Sus-anne

"ik denk alleen dat volwassenen er niet mee te koop lopen omdat er toch een taboe op rust"

Nou, ik denk dat het eerder is omdat het bijna afgezaagd is als je het er in Nederland over gaat hebben, megagewoon zal ik maar zeggen. Het is echt geen onderwerp meer, zo onderhand. Volgens mij doen vetveel mensen het, net zoals jij al verteld, gewoon af en toe. Maar ook vetveel mensen niet natuurlijk he, voordat ik daar iets verkeerds over zeg...

groetjes, Sophie.

Sophie

ik denk het juist niet,ik ken ook mensen waar ik bewust niet aan vertel dat wij af en toe blowen,omdat zij *zeer geschokt* zullen zijn.
die mensen zie je dan op een feestje wel aangeschoten van de drank.ik zie het ook op verjaardagsfeestjes,drank wordt spontaan aangeboden aan iedereen( doe eens gezellig mee),maar heeft iemand ooit een joint aangeboden gekregen op een verjaardagsfeestje ?mijn ervaring is dat er toch een taboe op rust.

Maylise

Maylise

18-09-2008 om 14:50

Eens met juno

Wat Juno schrijft herken ik wel. In verschillende landen waar ik langere tijd heb doorgebracht zoals bijvoorbeeld in Frankrijk wordt er echt veel geblowd en voornamelijk door een wat ouder publiek, studenten en dergelijke. Ik heb ook het idee dat het in Nederland meer door pubers wordt gedaan. Misschien is dat niet echt zo, maar het heeft meer dat imago.

Eh, nog even over die waterpijp. Ik las hier dat iemand er hash indoet maar dat doe ik ook niet hoor, echt alleen puur vruchten smaak.

Angela

Angela

18-09-2008 om 15:14

Hier

Ben begonnen met roken toen ik 14 was. En ben toen begonnen met alcohol drinken toen ik 15 was. Geblowed 1 keer maar vond dat niks aan. Ben gestopt met roken toen ik zwanger werd van me oudste en ben toen ook tijdelijk gestopt met drinken. Daarna weer begonnen met drinken en tijdens mijn zwangerschap van me jongste ook tijdelijk gestopt. Mijn man en ik drinken per dag 2 flesjes bier als hij thuis komt van zijn werk. En op vrijdag na de boodschappen drinken we nog samen een fles wijn. Op zaterdag is mijn man op de voetbal vereniging en daar drinkt hij best behoorlijk veel. Soms ga ik ook wel eens uit met vriendinnen op zaterdagavond en drink ik ook behoorlijk veel. En op zondag drinken mijn man en ik 1 fles wijn bij het eten. En uiteraard drinken we op feestjes en op kerst ook iets meer.

Met vriendelijke groeten,

Angela

Pettenflet

Pettenflet

18-09-2008 om 16:11

Jazeker

met drinken begonnen met de eindexamen-feesten, met 16. Nooit mee gestopt, en tot mijn 40ste toch wel met regelmaat "wat aangeschoten" met wat extreme uitschieters. Licht aangeschoten nog wel eens, maar geen uitschieters meer. Recoveren duurt een week!
Blowen: gestart op mijn 20ste, en daarvoor moest ik natuurlijk ook gaan roken. Tot mijn 33ste geblowd, meest eigen teelt, tot mijn 37ste gerookt.
(Toch even gelegenheidsnick, zo open ben ik er ook niet over)

Fraz

Fraz

18-09-2008 om 19:32

Gerookt, gedronken, geblowd

flink dronken geweest, aardig wat geblowd en gerookt. Ooit een enkele keer coke gerookt. maar nu niks meer al jaren geleden gestopt met roken en ook blowen is echt lang geleden. Iets drinken doe ik zelden meer. Ach ben best braaf nu

Polly Shearman

Polly Shearman

18-09-2008 om 20:48

Hmm

Roken en drinken doe ik nog steeds, als tiener mee begonnen.
Ooit 2 keer een joint geprobeerd, 1 keer bewust maar ik vond er niks aan, voelde niks.
1 keer perongeluk omdat ik dacht dat het een sjaggie was en ik hem dus helemaal heb opgerookt terwijl dat ding in een rondje ging op een feestje. Vreselijk last van gehad, maar niet gezellig. Dus was niet voor herhaling vatbaar.
Absoluut niet nieuwsgierig naar andere soorte drugs, zou alleen nog wel een keer een spacecake willen eten. Maar durf dat eigenlijk gewoon niet.
Geef mij maar gewoon een biertje, een wijntje en een marlboro light ( niet te veel, op feestjes wel maar op een normale dag maar 3 ofzo)

groet, Polly

krin

krin

18-09-2008 om 21:27

Niet roken/drinken/blowen saai?

Verslaafd zijn is ook saai; je eerste sigaret is nog spannend, als je net 14 bent en hem van je moeder hebt gejat en met een stel spannende jongens (van 12, maar toch) om je heen net zit te doen alsof je niet heel erg misselijk en draaierig bent. De 100.000ste peuk die je nou eenmaal moet opsteken omdat je roker bent, daar is echt weinig opwindends meer aan.
Elk weekend dronken is ook best supersaai, en die katerzondag dat je de eerste helft van de dag tussen je zure lappen ligt te vegeteren en de tweede helft op de bank hangt en wikt en weegt of je niet gewoon maar weer een biertje zult nemen om er vanaf te zijn... Gáááp.
Ik rook(te) vanaf mijn 14de (zie boven), dronk tijdens mijn eerste puberteit zelden, tijdens mijn tweede puberteit regelmatig te veel (niet elke week), en blowen wilde ik altijd wel proberen, maar na een paar pogingen en iets te veel braakpartijen achteraf heb ik de moed maar opgegeven. En voor hardere dingen was ik te saai - lees: te voorzichtig. Te bang.
Het gaat niet om saai, denk ik, of je wel of niet experimenteert. Het heeft volgens mij meer te maken met wel of niet de controle willen/durven verliezen.

Tihama

Tihama

18-09-2008 om 23:07

Controle

Krin:
"Het heeft volgens mij meer te maken met wel of niet de controle willen/durven verliezen. "

Die is interessant. Ja, ik geloof dat dit voor mij wel geldt. Ik wilde niet roken omdat ik de verslaving helemaal niet stoer vond. Eerder meelijwekkend dat je zo afhankelijk was van nicotine. Ik dronk geen alcohol omdat ik regelmatig meiden zag die spijt hadden van wat ze onder invloed van alcohol gedaan hadden. Wat wiet me me deed wilde ik zeker niet 'zomaar' uitproberen, want het effect daarvan kon ik zeker niet sturen.

En dat ik tegenwoordig alle aangeboden pilletjes weiger komt vooral omdat ik geen hersenbeschadiging wil.

Dus ja: ik wil de controle niet verliezen.

Tihama

2 x geprobeerd

In mijn studententijd heb ik 2x geprobeerd te blowen. De eerste keer rookte ik nog niet en bleef ik na de eerste haal maar kuchen en werd ik erg misselijk. De tweede keer rookte ik sigaretten, dus kon ik wel tegen de rook, maar ik vond er niets aan. Mijn ervaring met blowen is dat je wat meer met jezelf bezig blijft, terwijl je met alcohol wat meer naar de buitenwereld kijkt, wat losser wordt en gezellig kletst.

Ik drink sinds mijn 18e alcohol, toen ging ik studeren en was het tijd om los te gaan, hahahaha. Op mij 20e ben ik gaan roken, op mijn 28e gestopt, was toen net getrouwd en wilde zwanger worden. Vanaf mijn 29e tot 35e bijna geen alcohol gedronken, ik was toen of zwanger of zogende. Daarna had ik er niet zoveel behoefte aan. Sinds een jaar zijn de hormonen echt uitgewerkt (ben nu 40) en drink ik weer regelmatig een glas wijn.

De laatste week meer wijn dan normaal gedronken, na een orkaan zonder electriciteit maar met wijn en gezellige buren wil dat wel lukken Vanaf nu maar weer wat minderen. Dronken word ik al jaren niet meer, heb een verschrikkelijk hekel aan katers. En sinds ik een enorm gat in mijn hoofd ben gevallen toen ik als dronken student van mijn fiets viel, weet ik wat mijn limiet is...

Muusje

krin

krin

19-09-2008 om 08:21

Controle

Tihama: "Dus ja: ik wil de controle niet verliezen."
Groot gelijk. Maar dat vereist wel het een en ander, vooral op puberleeftijd. Vooral zelfvertrouwen, maar ook zelfbeheersing, genoeg eigenwijsheid om tegen de druk van je vriendenkring in te gaan. Of het vergt mazzel - veel goede voorbeelden om je heen van mensen die de controle niet hoeven te verliezen en jezelf wel best vinden zoals je bent. Want voor veel drinkers en blowers geldt volgens mij de wet van Newman (Randy, welteverstaan): "it takes a whole lot of medicine for me to pretend that I'm somebody else."

Controle verliezen

ik vindt het ook vreselijk om de controle over mezelf te verliezen.....dát gebeurde dus bij die éne uitspatting met alcohol en erna (doodziek!) maar met blowen heb ik dat niet. ik wordt wel relaxed (vergeet alle zorgen/spanningen...) en wat 'losser', maar er hoeft maar iéts te gebeuren of ik verlies m'n concentratie qua stoned zijn en ben weer 'mezelf', mijn eigen ik, mét gezond verstand. ik kan dus altijd zélf thuiskomen. zonder gezwalk of de weg kwijt raken, zonder vreemde sentimentele buien. en ik heb in 'die tijd' héél wat medestappers heelhuids bij hun eigen huis afgeleverd (of in bed gelegd, gebeurde ook). ik heb zelfs wel eens vechtenden uitelkaar gehaald of mensen bij de ehbo afgeleverd........
juist het feit dat ik veel mensen zichzelf helemaal zag verliezen heeft me altijd tegengehouden té veel te drinken/roken. en mijn ervaring is dat mensen éérder over de schreef gaan met drinken dan met roken.(dus té veel gebruiken.)
ik denk ook dat 'iets'dat je dagelijks, wekelijks of meerdere keren per week doet/gebruikt op een gegeven moment meer 'gewoonte'(dus saai) wordt dan 'iets' wat je alleen bewaard voor bijzondere dagen. vandaar mijn alleen gebruiken 1 keer per maand. na een zwaar tentamen dat ik tóch gehaald had, bij een afscheid van een medestudent enz. meer is het nooit geworden....
dat vindt ik ook het 'enge' aan alcohol, omdat het zo allom aanwezig is is de verleiding om er een 'gewoonte' van te maken erg groot (en gewoonte is al snel verslaving)...
naar mijn inziens zelfs gevaarlijker dan softdrugs.
groeten albana

Over saai

Ik vind mezelf niet saai, maar mijn klasgenoten vonden dat wel.

*Sophie*

*Sophie*

19-09-2008 om 11:57

Maar mieke

als ik jouw link lees dan herken ik mezelf daar niet in, toen ik dat had. Zo was ik er juist wel erg bij met mijn hoofd. Ik besefte me precies wat er met me gebeurde, alleen kon ik niets ondernemen. Ik voelde me behoorlijk rot, juist bijna bezorgd, moest (als ik het me goed herinner) ook alsmaar huilen, dus dat over die angsten en die remmningen die zouden worden verminderd...dat had ik juist ook niet.
Of de sexuele lust werd vergroot? Poeh! Nou, als dat al zo zou zijn geweest dan kreeg ik daar de kans niet voor. Mijn zus sleurde me wel een uur over het parkeerterrein, lopen jij! Idd, een supermazzel dat zij er bij was! Ik weet niet wat er anders was gebeurd.

Dat GHB, hoe lang bestaat dat al? Is dat niet iets van de laatete jaren? Ik weet het niet hoor. Dat van mij was trouwens toen ik een jaartje of 23 was, 1983 dus. Hadden ze dat spul toen ook al? Het was trouwens wel in een discotheek waar van alles werd gebruikt.

Bedankt iig voor het meedenken

Groetjes, Sophie.

Tihama

Tihama

19-09-2008 om 14:06

Snel weer hersteld?

Ik lees hier nu een paar keer van mensen die zeggen dat ze 'direct' weer alle controle hebben zodra er iets gebeurd.

Ik geloof dat niet. Ik -niet gebruikend- zie duidelijk verschil in het gedrag.
Het is echt het effect van mensen die onder invloed dénken de wereld correct waar te nemen. Mensen met teveel alcohol op die nog steeds denken goed te kunnen rijden. Mensen met ghb die denken dat ze zich 'normaal' gedragen, terwijl ik aan hun opmerkingen hoor dat ze 'ongeremd' zijn.
Wat voor klap je ook krijgt, als je lichaam onder invloed is (van wat dan ook) dan ben je niet direct nuchter. Om het effect kwijt te raken heeft je lichaam gewoon tijd nodig. Je maakt je zelf wat wijs als je denkt dat dit puur door een psychologisch effect bewerkstelligd wordt.

Het is trouwens geen puberding. Daarvoor ken ik veel te veel volwassenen die iets gebruiken.

Tihama

Nee tihama

ik denk dat anders over, in combinatie met alcohol zou je best eens gelijk kunnen hebben....maar een beetje blowen (en dan geen 2 gram dus) werkt bij mij wél zo. nu is zo'n 'beetje' ook in vergelijking met alcohol niet meer dan 2 of hoogstens 3 biertjes....
maar met die 3 biertjes kán ik dat beslist niet, zó alla minuut weer de controle hebben. met dat blowen dus wel. ervaring met véél blowen (of toeterzat worden) heb ik (gelukkig) niet....volgens mij 'werkt' het ook anders op je psyche en je lichaam. van 2 biertjes voel ik me 'licht' in m'n hoofd en ik heb moeite met m'n evenwicht en alle ledematen. de enige manier om enige 'controle' te houden is dóórdrinken.....dan heb ikzelf enigzins het idee nog 'normaal' te doen. maar naar huis red ik al niet eens meer...zelfs niet als ik héél hard m'n best doe. met blowen werkt dat anders. je lichaam 'doet' niet écht mee (geen zwalken, evenwicht verliezen etc.) tenminste bij mij niet, alleen je hoofd. je 'beleeft' alles intenser.maar ik denk dat het de adrenaline is die ontstaat als je in actie komt die het stoned zijn stopt of versnelt afbreekt ofzo. ook als ik niet in actie hoef te komen kom ik tijdens de wandeling naar huis weer helemaal 'bij', steek de sleutel moeiteloos in het slot, sluip naar boven om m'n ouders niet wakker te maken. héél anders dan met 2 of 3 pilsjes, dan kan ik eigenlijk niet eens meer normaal wandelen.en al helemaal niet een sleutel in een slot steken en over naar boven sluipen zullen we 't maar niet hebben. dat dúurt gewoon véél langer voor het uit mijn lichaam is. en welke actie dan ook 'helpt' geen fluit. pas na een aantal uur (slapen) neemt het af. ook als ik eerder geblowt had en ik moest de volgende dag vroeg op en de hele dag werken ofzo, geen enkel probleem. ik voelde me gewoon nét als anders.
dáárom had het mijn voorkeur dan ook.
en mensen met alcohol op die 'denken' nog zeer allert te zijn ken ik ook. maar dat heeft volgens mij óók te maken met het effect van alcohol. met alcohol op worden je 'remmingen' minder, je denkt de hele wereld áan te kunnen. met hasj, wiet op beleef je je gevoelens intenser, je vergeet je spanningen, word meer in jezelf gekeerd. een heel verschil in effect dus. met GHB zou ik het niet weten. kan me niet herinneren dat dat er in 'onze tijd' al was....

ik ken trouwens géén volwassenen die 'gebruiken', wel stápels volwassenen die alcohol drinken. ken er zelfs meer die wél drinken dan niet (zoals ik), ik ken wel een heleboel volwassenen die 'gebruikt' hebben (ook zelfde tijd ongeveer).
groeten albana

Tihama

Tihama

19-09-2008 om 15:02

Albana

Ik pluk dit van de Jellineksite:
"THC wordt opgeslagen in het vetweefsel en weer langzaam afgegeven aan het bloed. THC blijft lang in het lichaam en kan tot 30 dagen na gebruik aantoonbaar zijn in de urine.
Een kleine dosis hasj of weed heeft over het algemeen een plezierig effect. Het ontspant en maakt zorgeloos. De waarneming verandert iets waardoor kleuren intenser worden en muziek mooier lijkt. Het gevoel voor tijd en ruimte verandert. Je fantasie wordt geprikkeld. Concentreren op dingen die niet meteen je interesse hebben gaat moeilijker. Dat geldt ook voor logisch nadenken. Dingen die net gebeurd zijn, vergeet je soms."

Er is dus een werkzame stof die aantoonbaar in je lichaam is en die invloed heeft op je waarnemingsvermogen en je logisch nadenken. Ik kan echt niet bedenken hoe deze stof opeens op kan houden met werken als je besluit dat het niet meer mag.
Ik ben ervan overtuigd dat júist doordat THC je waarnemingsvermogen beïnvloedt, je je zelf ook wijs kunt maken dat wat je waarneemt ook écht is. Paradoxaal dus.
Ik heb overigens exact deze discussies met vrienden van me die regelmatig een 'snoepje' nemen. Zij zijn er bij hoog en laag van overtuigd dat ze nog steeds normaal praten, terwijl wij een duidelijk verschil merken.
Inmiddels discussieer ik er overigens niet meer over. Dat is namelijk zinloos als ze onder invloed zijn

Tihama

Even gelezen

en je citeerd stukjes, maar dat dekt de lading niet...er staat namelijk:

Opname
THC lost op in de rook en komt in de longblaasjes terecht. Via de longblaasjes wordt het in het bloed opgenomen.
Van de longen gaat het bloed met THC naar het hart. Het hart pompt het bloed met THC vervolgens naar de rest van het lichaam en naar alle organen, onder andere naar de hersenen, lever en de nieren. Deze organen zorgen voor de effecten, de afbraak en de uitscheiding.

Effecten
Een deel van het THC-rijke bloed bereikt de hersenen. In de hersenen beïnvloedt THC de manier waarop zenuwen signalen aan elkaar doorgeven. Zenuwen doen dat met behulp van bepaalde stofjes. Deze stofjes worden overdrachtstoffen genoemd. THC beïnvloedt vooral de werking van anandamide. Anandamide zorgt ervoor dat het beloningscentrum in de hersenen op een indirecte manier geprikkeld wordt. Daarom voel je je zo lekker (zie Drugs in de hersens).

Afbraak
Een deel van het THC-rijke bloed komt ook aan in de lever. In de lever wordt de THC afgebroken door enzymen. Als er wordt getest op wiet wordt er niet op THC getest maar op één van deze afbraakstoffen.

Uitscheiding
Een deel komt ook aan in de nieren. De nieren filteren de afbraakstoffen uit het bloed, waarna ze door de urine uitgescheiden worden.

Bloedsomloop
Nadat het bloed de organen gepasseerd is, gaat het weer terug naar het hart. Het hart pompt het bloed weer naar de longen (om zuurstof op te nemen en mogelijk ook weer THC). Van de longen gaat het (zuurstofrijke) bloed weer terug naar het hart, waarna het hart het weer opnieuw door heel het lichaam en naar alle organen pompt. Het bloed met zuurstof en THC ( iets minder doordat al wat afgebroken is) bereikt dan weer alle organen. Deze cyclus herhaalt zich keer op keer.

citaat albana: "zie je dat tweede stukje tussen haakjes?hierboven? dat betekent dus dat je door en door en door rookt, wat met blowen zelden gebeurd, het wordt gewoon anders gebruikt als alcohol"

Vetweefsel
Het hart pompt het bloed met THC door het hele lichaam. Een deel van THC bereikt de organen, maar een deel wordt ook opgeslagen in het vetweefsel. Vanuit het vetweefsel wordt het weer heel langzaam afgegeven aan het bloed. Dat gebeurt in heel kleine hoeveelheden. Een gebruiker merkt daar niets van. Door die langzame afgifte is hasj of wiet nog wel lang aantoonbaar in het lichaam.
Schrijver: Jellinek Preventie

citaat albana:
" en zie je, dat deel dat wordt opgeslagen in het vetweefsel daarvan merkt de gebruiker dus niks!"

even meteen wat cijfers erbij:
alcohol:
85 % van de bevolking van 16 en ouder drinkt wel eens alcohol. (bron: Cedro 2003).
Per hoofd van de bevolking drinken we 7,9 liter pure alcohol (bron: Cedro 2003)
Per hoofd van de bevolking drinken we 79 liter bier, 20 liter wijn en 4 liter gedistilleerd (bron: Cedro 2003)
Definities
Zware drinkers worden gedefinieerd als mensen die tenminste 1 keer per week meer dan 6 glazen drinken. 11% van de bevolking van 12 jaar en ouder is een zware drinker. 19% van de mannen en 4 % van de vrouwen. (bron: CBS).
Probleemdrinkers worden gedefineerd als mensen die veel drinken en daarvan problemen ondervinden. 10% van de Nederlandse bevolking tussen de 16 en 69 is probleemdrinker.
Alcoholafhankelijkheid. Bij alcoholafhankelijkheid is er naast allerlei problemen ook sprake van tolerantie, controleverlies en onthoudingsverschijnselen. 3.7 % van de bevolking tussen 18 en 64 is alcoholafhankelijk. (bron: Nemesis-onderzoek 1996).

en nu cannabis:
3% van de bevolking van 12 jaar en ouder heeft afgelopen maand geblowd (bron: Cedro 2001).
Het meest wordt gebruikt tussen 20 en 24 jaar. Van de bevolking tussen 20 en 24 heeft 11,1 afgelopen maand geblowd (bron: Cedro).
19% van degene die afgelopen maand geblowd hebben (ofwel 0,6 % van de bevolking) deed dat vrijwel dagelijks. Het gaat hierbij om ongeveer 78.000 mensen (bron: Cedro 2001).
0,3 tot 0,8 % van de bevolking tussen 18 en 64 is cannabisafhankelijk. Oftewel tussen de 30.000 en 80.000 mensen (Bron: Nemesis, 1996).
In 2003 hebben 4485 cannabisgebruikers hulp gezocht bij de verslavingszorg (bron: IVZ)
Scholieren (landelijk)
9% van de scholieren van 12 jaar en ouder heeft afgelopen maand geblowd (bron: peilsatations).
Van degene die afgelopen maand geblowd hebben heeft 17% dat vaker gedaan dan 10 keer (bron: peilstations).
Scholieren (Amsterdam)
19% van Amsterdamse scholieren van 17 jaar heeft afgelopen maand geblowd. (bron: Antenne 2002).
Ongeveer een kwart van hen of wel 5% van alle scholieren van 17 blowde dagelijks.
Bij spijbelprojecten en bij zwerfjongeren ligt het gebruik veel hoger. Bij spijbelprojecten heeft 35% afgelopen maand geblowd. Bij zwerfjongeren ligt dit zelfs op 78% (bron: NDM 2004.
Cijfers Jongeren (landelijk)

alcohol:
85% van de scholieren van 12 jaar en ouder heeft wel eens alcohol gedronken (bron: peilstations 2003).
58% van de scholieren van 12 jaar en ouder heeft afgelopen maand gedronken (bron: peilstations 2003).
35.9% van de 17/18 jarige jongens drinkt op een weekenddag meer dan 10 glazen alcohol (bron: peilstations 2003).
In 1984 had iets minder dan 10% van de jongens meer dan 8 glazen gedronken.
7% van de 17/18 jarige meisjes drinkt op een weekenddag meer dan 10 glazen alcohol (bron: peilstations 2003).
In 1984 had iets minder dan 3% van de meisjes meer dan 8 glazen gedronken.
Onder 18- tot 24-jarigen vallen elk jaar 60 doden en 875 gewonden door alcohol in het verkeer.
Volgens een onderzoek uitgevoerd in Amsterdam vindt 16,1 % van de cafébezoekers (gemiddelde leeftijd 25) dat je pas vanaf 16 glazen veel aan het drinken bent. (bron: Antenne 2000).

cijfers schade (landelijk)
Aantal cliënten ambulante verslavingszorg 26.874 (bron: IVZ 2003)
Aantal opnames wegens alcoholziekten in ziekenhuizen 4239 (bron: LMR)
Aantal personen die eerste hulp ontvangen in zieken- huis wegens letsel veroorzaakt door alcohol (ongeval, geweld) 13.000
Aantal personen die eerste hulp ontvangen in ziekenhuis wegens geweld in horeca- of uitgaansgelegenheid : 3700 Een kwart van hen is tussen de 20 en 24 jaar.

Sterfte
Aantal dodelijke slachtoffers in verkeer 135. Aantal gewonden 2600 1/4 van deze slachtoffers is tussen de 18 en 24 jaar.
Aantal doden door ongevallen (verdrinking, van de trap vallen) zoals geteld bij spoedeissende hulp in ziekenhuizen: 30 per jaar
Aantal doden door alcohol veroorzaakte kanker: 1500 tot 2300
Aantal doden doorleverziekten: 594 per jaar.
Aantal doden door verslaving en psychische stoornissen 1200.
Totaal ongeveer 3500 doden per jaar.
(bron: NDM 2005).

poeiiiii schokkend hé???

pff ben blij dat ik al héel lang niet meer blow en ook al niet drink! hieperdepiep!
groeten albana

Tihama

Tihama

19-09-2008 om 17:54

Euh albana

Ik krijg de indruk (maar ik kan me vergissen natuurlijk) dat je nu denkt dat ik denk dat alcohol niet zo erg is omdat drugs erger is?

Maar mocht je dat denken: dat denk ik dus niet (nog te volgen?).

Het enige dat ik stel is dat áls je onder invloed bent van welk verdovend middel dan ook (wiet, alcohol, xtc, ghb, paddo's) je NIET in een fractie van een seconde (omdat de situatie dat van je vraagt) helder kunt zijn. Dat is fysiek gewoon niet mogelijk, hoe hard je dat ook zou willen en hoe zeer je ook dénkt dat je het opeens wel bent.

Daarom plukte ik dát stukje tekst van de site. En niet de rest van de -uitermate- interessante site die Jellinek biedt.

Tihama

Tinus_p

Tinus_p

19-09-2008 om 18:49

Tihama

Tihama:
`Het enige dat ik stel is dat áls je onder invloed bent van welk verdovend middel dan ook (wiet, alcohol, xtc, ghb, paddo's) je NIET in een fractie van een seconde (omdat de situatie dat van je vraagt) helder kunt zijn. Dat is fysiek gewoon niet mogelijk, hoe hard je dat ook zou willen en hoe zeer je ook dénkt dat je het opeens wel bent.`
Hier kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn.
Albana, ik vrees dat je in de war bent met iets anders: Je kunt jezelf dwingen om je te concentreren; en ook met 2 biertjes lukt dat nog best aardig -maar je bent niet zo helder en alert als wanneer je nuchter bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.