Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

13-08-2010 om 14:53

Medicatie

Zou er stiekem voor een gedeelte van de mensen met obesitas geen vraatzucht spelen, maar medicijngebruik? Bijvoorbeeld antidepressiva, medicatie als Risperdal (vaak bij kinderen met een stoornis), prednison...

Ik moet waarschijnlijk binnenkort weer aan dergelijke medicatie, die me ooit zo'n krankzinnig overgewicht heeft gegeven en waar ik met heel veel moeite 20 kilo vanaf heb gekregen... Ik kan er dag en nacht om janken, wil niet opnieuw zo'n walvis worden, maar ik heb mogelijk geen andere keus.

Ik hoor nog de leuk bedoelde opmerkingen (mensen denken dat dikkerds ook doof zijn), die ik in mijn vetste tijd hoorde.
En ik zie weer dat men vreten als de enige oorzaak aanwijst voor vetzucht.

Was het maar waar...

Blijf gerust denken in "gebrek aan wilskracht" en "eigen schuld". Wees vooral blij met je eigen fijne lijf dat niet opzwelt als het minder goed met je gaat, en vergeet het ontzettende verdriet dat bij vetzucht hoort, al dan niet door eigen schuld.

Dit is te confronterend voor me, omdat ik binnenkort, als het even tegen zit, weer rond mag lopen als vetklomp. Ik ben weer even weg, ik kan dit er nu niet bij hebben.

Primavera

Primavera

13-08-2010 om 14:54

Uitzondering tirza?

Ik ken de onderzoeken over borstvoeding, maar ik kan niet echt zeggen dat het hier in het gezin helpt. Ze hebben alle vier tussen de 1 tot 3,3 jaar borstvoeding gehad, maar de derde met zijn 2 jaar nog wat heeft echt geen verzadigingssignaal. Nooit gehad ook, aan de borst had hij dat al niet.
Primavera

amk

amk

13-08-2010 om 15:54

Vergroting

Wat Tirza opvalt over de formaten van borden klopt. Ik heb ooit heel even een oude afwasmachine gehad, maar het servies dat ook uit die tijd stamde pastte prima, het nieuwere servies niet, dat was gewoon groter.

Ik denk dat velen wel grotere borden hebben, maar die visueel evenvol scheppen als het eerdere kleinere bord. Maar daardoor wel meer eten.

Tinus_p

Tinus_p

13-08-2010 om 16:27

Anna

Anna:
"Dat hoeft niet de voordehandliggende verklaring te zijn, dat het dieet eetlustremmend werkt. Het kan ook zijn dat mensen die bewust met eten omgaan door het volgen van zo\'n dieet, automatisch minder calorieën eten omdat ze nu wél nadenken bij elke hap die ze in hun mond stoppen."
Nou moet ik afgaan op wat de scientific american schrijft ipv het onderzoek zelf. Maar die samenvatting suggereert, dat 'koolhydraten' inmiddels als onafhankelijke risicofactor voor zwaarlijvigheid zijn geidentificeerd. Dan kun je eea dus niet meer verkalern met factoren als 'het volgen van een dieet' of wel/niet bewust met eten omgaan. dan moet je de verklaring echt zoeken in negatieve effecten van koolhydraten, of gespiegeld, een positieve rol van vet.

Anna:
"Mocht het wel het eetlustremmende effect zijn, dan blijft overeind dat er totaal toch minder calorieën ingenomen worden dan voorheen. Dus is het toch een kwestie van hoeveelheid calorieën."
Ja, maar dat is dan het punt. Koolhydraten zijn dan slecht, omdat ze het natuurlijke gevoel van verzadiging verstoren, waardoor je meer eet. Vet bevat wel veel calorieën, maar geeft ook een gevoel van verzadiging. Dito trouwens voor eiwitten.
Verder; Montiganc had gewoon gelijk toen hij schreef dat insuline een anabool hormoon is. Dat is gewoon al een jaar of 40 bekend onder biochemici etc. Alleen heeft vziw nog nooit iemand goed uitgezocht of dat anabole effect ook een rol speelt in mensen; maar dit soort onderzoek suggereert van wel.

Anna:
"Toch gek dan, dat er tegenwoordig niemand meer Montignact en alle voomalig Montignaccers weer op hun oude gewicht zijn."
Duh. Niet meer montignaccen betekent dan idd dat je weer aankom -dat is wat je verwacht als montignac (deels) werkt. De vraga is dan alleen waarom mensen niet meer montignaccen.

Maar dan nog is het apart

dat de 60% ondanks stress, goedkope voeding, slechte voeding, grotere porties, genen die het prettig vinden dat je een voorraad aan legt niet dik is geworden ?

Dus als je even terug gaan naar 1990 toen dat percentage niet dikke mensen hoger was dan is er toch echt wel iets heel aparts gaande als je uit gaat van 'verslaving'.

Ik geloof gewoon niet dat per decennia meer mensen verslaafd raken aan voeding. Ik denk dat dat verslavingsgen voor voeding stabiel is maar dat er dus andere dingen gaande zijn en waarom heeft de ene groep dat wel en de ander niet en zal dat over 10 jaar zonder ingrijpen nog hoger worden.

Of je moet dus stellen zoals ik dat er maar een paar mensen echt vrslaafd zijn aan voeding en de rest van de te dikke mensen stress hebben en niet met stress om kunnen gaan, zoals ik dan rook. Ik ben lichamelijk niet verslaafd, ik heb periodes van jaren niet gerookt, het is geestelijk en heeft met stress te maken.

Ik denk dus (kan het niet onderbouwen uiteraard) dat mensen steeds meer stress ervaren (zelfbeeld, financien, werk combi thuis, gebrek aan spirituele uitlaatklep), veel meer dan vroeger en dat op allerlei manieren proberen te onderdrukken en dus gaan eten.

Ooievaar

Ooievaar

13-08-2010 om 16:54

Een kleine geschiedenis van de koolhydraat

En dan vond ik n.a.v. de link van Tinus ook nog dit artikel. Titel: What if It's All Been a Big Fat Lie? Het is lang, maar het Engels is niet moeilijk en het is toegankelijk en ik heb het ademloos gelezen. Een beknopte geschiedenis van voedingsadviezen, voedselproductie en de invloed van die twee op ons gewicht.
http://www.nytimes.com/2002/07/07/magazine/what-if-it-s-all-been-a-big-fat-lie.html?pagewanted=1
Ik had er een leuk half uurtje mee. Nog maar eens een stukje worst halen zo meteen.

guera

guera

13-08-2010 om 17:06

Ik blijf erbij

dat veel mensen DENKEN dat ze gezond eten en dat dat dan dus niet zo is. Ik spreek echt weleens mensen die me verbaasd aankijken als ik zeg dat mijn kind geen liga ELKE dag meemag naar school. Maar wat geef je dan????????? uhm? fruit bijvoorbeeld?
Kijk volwassenen die te dik zijn om watvoor reden dan ook a la. Maar kinderen? het is een combi van teveel suiker en veel te weinig bewegen. Ik lees hier ook weleens dat het zielig is dat kinderen 10 km moeten fietsen naar school. Nou dat deed ik vroeger met gemak elke dag. Niet zielig. We zijn luier geworden dat is er veranderd de afgelopen 20 jr.

Nieuwe hype

Anna:""Toch gek dan, dat er tegenwoordig niemand meer Montignact en alle voomalig Montignaccers weer op hun oude gewicht zijn." "
Hoezo niemand? Je bedoelt dat dat dieet met die naam geen hype meer is? Dr Frank (de nieuwe hype) is er een variatie op (de zoveelste in een rij trouwens. Het eiwitrijk dieet bestaat al sinds eind 18e eeuw).
Bovendien ken ik legio Montignacers die dat nog steeds doen. De grap is dat dikkerds nooit meer 'normaal' kunnen eten (dat wat ze gewend waren) door het effect dat Katan beschrijft: minder wegen is minder gebruiken dus minder moeten eten. Voor de meeste mensen is dat synoniem aan een leven lang lijnen.
Een leven lang caloriën tellen houdt niemand vol. Een leven lang uiterst matig zijn met koolhydraten wel. Het is een kwestie van wennen. Een ander voedingspatroon.
tinus:"De vraga is dan alleen waarom mensen niet meer montignaccen. "
Het is ingewikkeld in deze koolhydratenmaatschappij (net als dat dr Frank dieet trouwens). Koolhydraten mijden (of beperken) vereist zelf alles vers maken. Niks uit een pakje. Geen eenvoudige boterham mee voor de lunch.
Nu kun je bij de kroeg nog wel een uitsmijter bestellen en het brood laten liggen, maar bij het pompstation onderweg vind je niks dat voldoet. Zo ook niet bij de gewone restaurants of etentjes bij een kennis.
Mensen met een dure smaak (ganzenlever op een bedje van rucola met snippers zomertruffel) houden het makkelijker vol.
Laatst iets gezien over muizen die steriel waren grootgebracht en daardoor bepaalde bacteriën in de darmen misten. Die muizen konden zich suf eten zonder dik te worden. De gewone muizen werden steeds makkelijker dik, zelfs als ze minder gingen eten.
Na besmetting van de steriele muizen met dezelfde bacterie overkam ze hetzelfde.
Het verschil zit dus niet alleen in wat je binnen krijgt, maar vooral ook in hoe 'efficient' je lichaam (al dan niet met hulp van bacterien) het eruit haalt.
Het zou mij niet verbazen als koolhydraten hierop een zekere invloed uitoefenen. Al is het maar omdat wellicht alle calorien uit koolhydraten worden opgenomen door het lichaam, terwijl van vetten en eiwitten minder in het lichaam achterblijft.
Groet,
Miriam Lavell

Ooievaar

Ooievaar

13-08-2010 om 17:45

Yep miriam

Het uiterst matig zijn met 1 complete voedselgroep went snel. Er zit weinig tot geen rekenwerk aan vast. Het betekent wel dat ik pakjes bij me heb op het werk in plaats van een simpele broodtrommel. Pakje met wat vis of vlees, eitje, fruit (ik eet zoals gezegd wel fruit), noten voor als ik om 16.00 uur weer honger krijg, bak rauwkost, beker yoghurt... En ik zit langer te eten dan de rest.
Maar zoals gezegd: weinig honger, niet aankomen. Wat wel heel goed te doen is, is eten in een restaurant. Die leveren vaak achterlijk weinig groente, maar wel lappen vlees of vis, kaasplateautjes toe, salades. En op stations kun je ook steeds vaker eten krijgen in plaats van snacks. Het gaat de goede kant op. Maar het gaat nog wel even duren voor alle neuzen deze kant op staan, getuige ook een aantal reacties hier.

maan.

maan.

13-08-2010 om 17:47

Borstvoeding?

TJa lees ik ergens hierboven dat borstvoeding de oplossing zou kunnen zijn...

Hier een graatmager kind, heeft (door omstandigheden) maar zes weken borstvoeding gehad..

Degene die wél op het gewicht moet letten heeft daarentegen bijna een jaar op borstvoeding gezeten..

Kan toeval zijn, maar toch..

Beweging

Zoals iemand al zei: het gaat om de balans tussen wat je binnenkrijgt en wat je verbruikt. Om maar weer eens mijn stokpaardje van stal te halen: mij valt op dat kinderen enorm vaak per auto ergens naartoe gebracht worden of gehaald. "Vroegah" gingen wij gewoon overal op de fiets naartoe.
Voor mij is beweging evenveel een discussiepunt als voeding in het issue overgewicht.
n@nny

guera

guera

13-08-2010 om 19:03

Tuurlijk pelle

maar het gaat mij om de onwetendheid. Dat mensen echt denken dat het gezond is (dus vergelijkbaar met fruit) Ik denk echt dat daar een grote boosdoener in zit in vergelijking met 20 jaar geleden toen al die zogenaamde gezondheidsclaims niet op onze voeding stonden

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2010 om 19:19

Borstvoeding

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar dat het een rol speelt en nog niet precies bekend is hoe (het verzadigingssignaal is waarschijnlijk een factor) is evident. Zelfs volgens Dr. Remy Hira Sing, niet de eerste de beste dacht ik zo

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2010 om 19:22

Wat er níet inzit

Ik las laatst ergens een artikel dat de voedingsindustrie de enige industrie is die in de huidige gezondheidshype vermeldt wat er níet inzit. Voor geen enkel ander product is een lijstje met dingen die er níet in zitten een aanbeveling, maar in de voedingsindustrie juist wél.
Zonder kleurstoffen, zonder zoetstoffen, zonder toegevoegde bladibla - enzovoort enzovoort. Dat zet mensen blijkbaar zó op het verkeerde been dat ze er automatisch van uitgaan dat hetgeen er wél inzit, helemaal toppie gezond is. Helaas. In ontbijtkoek zit niet of nauwelijks vet, dat weet iedereen. Maar er zit wel suiker in en niet te weinig ook. Zomaar een voorbeeldje.

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

13-08-2010 om 21:42

Fladder

geloof me, dat gaat je niet weer gebeuren. Echt niet. Je zult zien na al dat tegen de klippen op dieet houden, je lichaam en je hongergevoel passen zich aan aan jouw sterke wil. Daar kan het niet tegenop.

Juulia

Juulia

13-08-2010 om 21:57 Topicstarter

Geen interesse

Ik stuitte tijdens mijn dagelijkse surfrondje op het artikel van Daphne Deckers. Het zette mij aan het denken en ik vroeg me af of ze niet enorm aan het overdrijven was, vandaar de vraag of OOL.
Na het lezen van alle reacties en ook wat gebabbel met wat buufjes, kom ik tot de conclusie dat er meer dikke mensen in mijn omgeving zijn dan gedacht. Het was me niet eens echt opgevallen, waarmee ik meteen een deel van het probleem te pakken heb: overgewicht valt vaak niet eens meer op.

Wat ik trouwens ook denk dat een oorzaak is, is dat het sommige mensen echt niets kan schelen (of ze doen alsof) of ze nu dik zijn of niet. Daarnaast zijn heel veel foute producten goedkoper dan groente en fruit. Iemand die ieder dubbeltje moet omdraaien kan er dan voor (moeten?) kiezen de peperkoek, waarmee ze een hele week kan doen, te kopen in plaats van de druiven of de bananen.

Overigens krijgt mijn dochtertje standaard fruit mee naar school, maar ik zie steeds vaker koekjes, peperkoek of liga's in de "fruit" bak liggen. Een kindje neemt zelfs iedere dag een flesje kindercola mee. Mijn dochter zit in groep 1 (bijna 2) voor de duidelijkheid.

Juulia

guera

guera

13-08-2010 om 22:42

Kledingmaten

Ik heb trouwens ook het idee dat de kledingmaten zijn aangepast. Ik ben zeker wel wat zwaarder dan ruim 10 jaar geleden (8 kilo) na 2 kinderen en de 'ouderdom', maar heb nog steeds 38-40. Volgens mij klopt dat ook niet....ligt dat nou aan mij of is dat echt aangepast?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2010 om 01:13

Tirza

Ik haalde bij iemand anders dit vandaan: Wist u bijvoorbeeld, dat in vleeswaren suiker wordt gestopt?
Mijn moeder deed zo hier en daar suiker in het eten. De sausjes voor de bloemkool en andijvie ging bijvoorbeeld een snufje suiker in. Deed jouw moeder dat ook?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2010 om 01:24

Schokkend

Manda Rijn: Ik vind het sowieso altijd schokkend om een veel te dik persoon te zien, die is ziekelijk dik denk ik dan. ===
Ik keek afgelopen week naar 'Je zal het maar hebben'. Een meisje/vrouw van meen ik 20 ging naar het ziekenhuis voor een maagverkleining. Ze was iets van 135 kilo. Uiteraard voor haar eigen bestwil, maar ik denk ook voor een groot deel om van het gevoel af te zijn dat mensen haar schokkend vinden. Mensen die dik zijn eten niet automatisch veel. Ik had vroeger een kennisje die niet meer durfde te eten in gezelschap uit angst dat men zou denken 'kijk eens hoe die vetzak zit te eten'. Het strenge oordeel van buitenstaanders zorgt er vaak voor dat dikke mensen zich doodongelukkig voelen en dat is niet gunstig voor hun pogingen om er wat af te krijgen.

dc

dc

14-08-2010 om 01:24

En tijd voor eten?

Wat me in Frankrijk opviel is dat mensen ECHT niet zuinig zijn met boter en suiker om lekkere gerechten te maken. Ze nemen echt de tijd om te koken en te eten. Maar ik zie daar veel minder dikke mensen dan hier in Engeland of in Nederland.

Zou het kunnen dat je door echt de tijd te nemen om te eten, dingen beter verteerd?? Of hebben de fransen genetisch gezien minder aanleg om dik te worden?

Juulia

Juulia

14-08-2010 om 08:08 Topicstarter

Tja haastige spoed

In Frankrijk nemen ze in ieder geval wel de tijd om te eten. Die zitten rustig 2 uur voor het avondeten (dat haal ik bij lange na niet).
Maar aan de andere kant lopen er ook in Frankrijk al best veel dikke mensen.

Juulia

Een appel en een ei

Beemer:"Kan best zijn dat die peperkoek - als je puur naar wel/niet dikmakers kijkt - verstandiger is dan druiven of bananen. "
Zo is dat. De gedachte dat fruit per definitie gezond is klopt helemaal niet. Katan gaf daar al een mening over in de VK in 2005 "Fruit is eigenlijk alleen 'gezond' omdat het allerlei stoffen niet bevat, concludeert Katan. Fruit is laag-calorisch, vergeleken met de candybars die concerns als Masterfoods, Nestle en Kraft over ons uitstorten."
Maar wat het wel bevat is koolhydraten/suikers. Vergelijk je fruit in calorische en voedingswaarden met groente, dan kun je het beter laten liggen en courgette eten.
Of een ei.
Een appel, middelgroot 155 gr, bevat 83,7 kcal. Een ei, middelgroot 63 gram, 92,4 kcal. Het ontloopt elkaar op dat punt nauwelijks. Een appel van die grootte bevat wel bijna 50 gram koolhydraten en suikers. Een ei van die grootte niet eens 1 gram.
Kortom: eet geen appel, maar een ei.
Groet,
Miriam Lavell

Wat je niet in de hand hebt

Kaaskopje:"Mensen die dik zijn eten niet automatisch veel."
Dat is natuurlijk niet waar. Ze eten te veel. Voor hun persoonlijke verbrandingspitje dan. Dat kan minder zijn dan graatmagere types eten, maar het is toch teveel.
Anders gaan eten is ingewikkeld door de goed bedoelde voedingsadviezen van vrienden en kennissen en de enorme hoeveelheid tegenstrijdige informatie.
Op caloriën letten (inname) is het meest ingewikkeld. Als er al caloriën op de verpakking staan, dan moet je dat omrekenen.
Veel ingewikkelder is weten wat je zelf verbruikt. Dat verandert naarmate je afvalt (wordt minder) en het verandert met je activiteit. Meest doorslaggevend is niet dat uurtje sporten in de week, maar je dagelijkse doen. Ook dat is ongemerkt veranderlijk. Iets trager door het leven gaan levert een enorme reductie van verbruik op. Je hebt daar niet echt controle op.
Kortom: het is heel lastig om daadwerkelijk minder te eten dan je persoonlijke verbruik van het moment juist omdat je niet kunt weten wat dat verbruik is.
Bovendien staan alle adviezen bol van de bevelen over wat je minimaal moet eten. Alsof er in al die overvloed een permanent tekort dreigt (fruit, vezels, etc.).
Gek genoeg gaan die adviezen niet meer op bij een maagverkleining, omleiding. Het effect daarvan is dat je botweg minder (volume) _kunt_ eten. Al leef je op hambrugers, je zult afvallen omdat er nu eenmaal geen twee per dag in passen.
Minder eten is dus uiteindelijk toch de enige remedie. Ik denk dat koolhydraten/suikers mijden makkelijker is dan caloriën tellen. Hoewel dat voor de meeste mensen wel betekent dat ze totaal anders moeten leren koken/inkopen.
Een kennis van mij (170 kg!) doet dr Frank. Hij is een smulpaap, kan heel goed koken en eet alleen nog wat hij lekker vindt. Zonder koolhydraten en suikers. Er is al 40 kg af in vijf maanden.
Het succes zit 'm vooral in het feit dat hij niet zoveel heeft hoeven veranderen. Koolhydraatbommen als aardappel, brood, fruit of bonen zijn in zijn kookstijl altijd bijgerechten geweest. Hij laat het gewoon liggen en stort zich naar zijn gevoel ongelimiteerd op de rest.
Dat is denk ik anders voor mensen die gewend zijn te koken met koolhydraten als hoofdbestanddeel (stamppot, sauzen/soepen uit pakjes, broodmaaltijden). Niet alleen omdat zij opnieuw zullen moeten leren koken, maar vooral ook omdat er eigenlijk vooral onbekende smaken overblijven.
Pasta met rooie saus voor het hele gezin, maar voor de lijner de rooie saus over sla (lekker met een beetje blauwe kaas!). Niet ingewikkeld. Moet je wel de rooie saus zelf maken en niet willen binden (bloem) of er suiker aan toe willen voegen.
Hm, ik vermoed dat heel wat gezinsleden de dis mopperend aan de kant zullen schuiven omdat ie niet 'ouderwets' (uit een potje) smaakt.
In die situaties is koolhydraten mijden ingewikkeld.
Groet,
Miriam Lavell

Maar dat is dus wel apart

Het valt mij op hoe snel mensen dit soort opmerkingen interpreteren. Je mag het dus niet schokkend vinden dat iemand veel te dik is, ziekelijk dik is. Maar dat is het wel, het is schokkend want het is niet normaal het is niet gezond. Ik vind het ook schokkend om te horen dat iemand alcoholist is. Ik krijg trouwens ook wel reacties op het feit dat ik rook, dat vinden mensen echt heel zonde en slecht, met name ongezond en een slecht voorbeeld etc en daar hebben ze compleet gelijk in.

Een meisje van 20 een maagverkleining laten ondergaan vind ik overigens niet goed, zo ver ik het kan inschatten kan een meisje van 20 volgens mij nog veel andere manieren proberen om op andere manier met eten om te gaan. Zo'n maagverkleining is absoluut niet zonder risico.

liora

liora

14-08-2010 om 12:53

Jee manda

Manda,

Ik schrik ervan dat jij het schokkend vindt een dik persoon te zien. Vond je het ook schokkend om mij te zien dan? Ik ben immers ook dik.
Ik vind het schokkend dat jij dikke mensen schokkend vindt.

Ben trouwens het laatste boekje van Hanneje Groenteman aan het lezenbover haar operatie en het lijkt mij wel wat!

Ga me er maar eens in verdiepen!

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pixel

Pixel

14-08-2010 om 12:54

Tops

@Tops, je zegt 'Werkte allebei, alleen de mensen zonder koolhydraten waren een stuk minder vrolijk.' Er stond ook in andere bronnen bij, dat de oorzaak nog niet duidelijk was, maar waarschijnlijk komt het (deels) doordat koolhydraatarm minder goed aansluit op het algemene eten hier in het westen. Daardoor wijk je meer af en is je eetgedrag sociaal minder aanvaard.
Ik heb ook gekozen voor koolhydraatarm, sociaal aanvaard of niet. Boek van dr Frank erbij voor de ideeën en voor de rest gezond verstand, wat andere inzichten enz. En ik vind het juist wel goed vol te houden net als de vriend waar Miriam Lavell aan refereert. Ik ben nu 13 kg kwijt en dat zonder honger. En mijn gezin lijdt er niet onder.

Bastet

Bastet

14-08-2010 om 13:32

Manda(ot)

Dat meisje was al dik van heel jongsafaan,heeft alles geprobeerd en werd alleen maar dikker.Ze had een erg hoge bloeddruk en problemen met haar gewrichten.
Bastet

De allerdiksten

Tops:"Werkte allebei, alleen de mensen zonder koolhydraten waren een stuk minder vrolijk. "
Nou ja, werkt. Er is volgens mij nog niet een onderzoek dat een blijvend resultaat laat zien van welk dieet ook. Althans, ik geloof dat het succespercentage (na 5 jaar nog steeds afgevallen) maximaal 5% is.
Tops:"Mmmm, toch maar weer eens op de fiets naar het werk gaan. En het maar weer eens heel Hollands bij een bescheiden koekje houden."
Dat helpt natuurlijk prima om niet verder aan te komen. Of het helpt om af te vallen is maar de vraag.
Ik denk dat de maagoperatie eigenlijk vooralsnog de meest adequate optie is voor mensen die echt heel veel te zwaar zijn. Dieten helpt op dat niveau gewoon te weinig (uitzonderingen daargelaten).
Maar ik sluit niet uit dat er uiteindelijk toch een werkzaam dieet gevonden wordt dat een variatie is van Banting, Atkins, Montignac.
Er is met die dieten wel nu al een probleem en dat is dat het duur is. Eiwitten zijn veel duurder dan koolhydraten. Groenten zijn duur.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

14-08-2010 om 15:43

Kaaskopje!

Yes! Waar is de tijd gebleven dat je suiker nodig had voor je spieren! Voorál als kind, want je moest natuurlijk naar school fietsen en hard nadenken enzo. Mijn moeder deed zo'n beetje overal suiker in. In elk geval in de sausjes die jij noemt, maar wat dacht je van een fijn laagje over de worteltjes en de bietjes? Jammie! En gewoon twee scheppen in je thee (klein kopje.....)? Mijn moeder kocht elke week een pak koffie van 250 gr en een pak suiker van een kilo. Elke week......Need I say more? Ik koop misschien 5 keer per jaar een pak suiker (van 1,5 kilo, dat dan weer wel). Klontjes voor in suiker/thee, maar die heb ik maar zélden nodig.

Tirza

Pixel

Pixel

14-08-2010 om 20:26

Werkzaam dieet

@Miriam, jij zegt 'Nou ja, werkt. Er is volgens mij nog niet een onderzoek dat een blijvend resultaat laat zien van welk dieet ook. Althans, ik geloof dat het succespercentage (na 5 jaar nog steeds afgevallen) maximaal 5% is.' en even later 'Maar ik sluit niet uit dat er uiteindelijk toch een werkzaam dieet gevonden wordt dat een variatie is van Banting, Atkins, Montignac.' Op gewicht blijven is geen probleem van het dieet, maar van je eetpatroon na het afvallen. Verreweg de meesten die kans zien af te vallen houden het wel een paar maanden vol om afwijkend te eten en zo af te vallen. En tegenwoordig roept ook wel ongeveer elke dieetgoeroe dat je eetpatroon blijvend moet veranderen, ook als je eenmaal op je streefgewicht bent. Het punt is dat mensen dat niet doen. Die gaan terug naar hun eerdere eetpatroon. Dat is precies de reden dat ik een dieet heb gezocht dat zo dicht mogelijk bij mijn gewone eetpatroon ligt. Veel groente aten we toch al.....
Je signaleert wel een heel ander duidelijk probleem, namelijk dat het veel duurder is om gezond te eten. Groenten zijn zinderdaad duur en worden nog duurder. En daar baal ik best wel van!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.