Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2010 om 00:01

Tirza

O ja, in de worteltjes en bietjes en koolraap met sausje... Ik zeg eerlijk dat ik in bietjes nog steeds een beetje suiker doe. We eten het niet vaak, dus dan mag hetVooral in de zomerperiode doen we érg lang met een pak suiker. In de winter gaat het wel eens mis. Stoofpeertjes, zelfgemaakte pap, warme zelfgemaakte appelmoes, dan ben ik een zoetekauw.

Jujube

Jujube

15-08-2010 om 00:46

Van alles

Wij hebben net een maand in de USA doorgebracht, en als je daar in een restaurant eet krijg je werkelijk enorme porties voorgeschoteld, en echt altijd met friet erbij. Ik vroeg om een salade bij mijn eten ipv friet en werd ongelovig aangekeken door de serveerster..no french fries????
In de supermarkten: groente en fruit enorm duur, stuk duurder dan in Nederland. Kant en klaar junkfood is veel goedkoper. Het is ons gelukt redelijk gezond te eten, maar dat kostte wel wat (geld dus). Verder wordt er nauwelijks gefietst of gewandeld in de USA; alles wordt met de auto gedaan. En alleen heel arme mensen gaan met het openbaar vervoer, viel ons op (en toeristen dus ), want dan moet je hier een daar een stukje lopen....
Veel amerikanen vonden het ook zo opvallend dat wij bijna altijd zelf kookten in onze camper. Bij een fastfood keten eten kost namelijk hetzelfde als een gezonde maaltijd bereiden!
Groet,
Jujube

Bastet

Bastet

15-08-2010 om 08:08

Klopt jujube

Mijn ouders woonden een jaar In Giorgia vanwege mijn vaders werk,en hadden er een huurhuis,compleet met inventaris,maar het fornuis zag er na dat jaar niet meer uit.De verhuurder stelde dat dat fornuis dan ook niet gemaakt was om dagelijks op te koken..)
En inderdaad,niemand in die wijk kookte,het werd allemaal gehaald.
Bastet

liora

liora

15-08-2010 om 08:57

Jeetje

Dan doen we het hier lang niet slecht! Ik herinner me dat bij Oprah een keer een opvoeddeskundige was die adviseerde om toch twee maal per week met het gezin samen te eten. Blijkt daar ook normaal te zijn dat iedereen op andere tijden eet en zo.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kiki

Kiki

15-08-2010 om 09:47

Liora,

ik denk echt niet dat Manda dat bedoelde hoor.
Ik vind mensen met obesitas (dus echt veel en veel te dik) ook schokkend om te zien net als ik mensen die zwaar anorexia hebben schokkend vind om te zien.

Dan heb ik het niet over een maatje meer (en Manda volgens mij ook niet) maar over heel veel maatjes meer door wat voor reden dan ook.

De vriendin van een vriend van mij heeft een maagverkleining ondergaan. Ze was 21 jaar en daar gaat een heel traject aan vooraf van psycho-therapie, afspraak met dietisten, bewegingstherapie ed
Het is heus geen makkelijke manier om af te vallen.
Je moet je eetpatroon voor de rest van je leven aanpassen op de grootte van je maag.
Ik vind dat echt niet de weg van de minste weerstand, het is een moeilijk, geestelijk heel zwaar traject en ik zou het niet kunnen volhouden denk ik

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2010 om 10:16

Liora

In een gezin met grotere kinderen, maar ook door het werk van de ouders, is het ook in Nederland mogelijk dat je niet vaak tegelijk eet. Wij eten bijvoorbeeld alleen op zondag en donderdag met z'n allen tegelijk. Als het meezit tenminste.

Een dooretertje

Hier een klein (vandaag 3 jarig) dooretertje. Lust alles, eet alles met smaak op, nooit eetgedoe, heerlijk hoor. 'sAvonds altijd bord leeg, en dan gráág nog een beetje. Houdt ook érg van koekjes en snoep maar dat beperken we zéér. Drinkt max 2 glazen limo of sap per dag (aanraden van het consultatiebureau, want zijn gewicht stijgt steeds meer, is nog wel binnen de BMI-richtlijn). Daarnaast drinkt hij ook graag water. En hij beweegt onwijs veel, zit nagenoeg nooit in de buggy, rent altijd. Oja. En een jaar borstvoeding gehad.
Jemig.
Wat moet ik er dan nog aan doen om te zorgen dat hij niet te dik wordt???

Ooievaar

Ooievaar

15-08-2010 om 11:41

Geerke

"Wat moet ik er dan nog aan doen om te zorgen dat hij niet te dik wordt???" In ieder geval niet uitgaan van consultatiebureau en BMI. Maar eerst maar eens kijken of hij echt te zwaar is of wordt. Als hij dan te zwaar is, kijken of hij inderdaad spek heeft op plekken waar dat niet "hoort". Want ik heb er hier eentje die aan de zware kant is. Maar dermate spierballen heeft (12 jaar), dat je nu al kunt zien dat het gewoon een kast van een man wordt. Hij heeft geen buikje maar een sixpack, zijn mouwtjes zitten strak omdat er spieren zitten. Ook hier wordt door deze mijnheer smakelijk en flink gegeten. Natuurlijk vond de consternatiebureauarts hem een keertje op het randje. Toen heb ik haar verzocht nog eens goed naar hem te kijken en dan nog eens te zeggen of hij te dik wordt. Ze bleef hameren op zijn gewicht. Heb ik haar verzocht aan te wijzen waar zijn vet dan zat. Tja, toen had ze een probleem. Maar toch blijven roepen "uitkijken hoor", natuurlijk. Je zou ze.
Ik zou zeggen lekker laten eten en vooral geen "gezonde" meeneemkoeken en dergelijke geven. En kijken naar hoe hij eruit ziet kwabbig of niet en niet zozeer op de weegschaal letten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-08-2010 om 12:03

Nou ooievaar

Ietsje meer nuance graag Ooievaar, ik vind dat je wel iets kort door de bocht gaat.
"In ieder geval niet uitgaan van consultatiebureau en BMI."
Hoezo niet? Is BMI nu opeens onzin geworden? Hebben die artsen en verpleegkundigen op het CB het allemaal mis? Welnee. Je moet altijd wel zelf blijven nadenken, daar ben ik het helemaal mee eens. En er wordt vast wat te snel aan de bel getrokken, maar je moet niet overdrijven.
"Want ik heb er hier eentje die aan de zware kant is." "Natuurlijk vond de consternatiebureauarts hem een keertje op het randje."
Eh... dat moet dan zeker 8 jaar geleden zijn geweest, want daarna ben je niet meer met hem bij het CB geweest. Zijn huidige postuur zegt toch helemaal niets over hoe hij als peuter was? Beetje vreemde 'bewijsvoering'.

"Maar toch blijven roepen "uitkijken hoor", natuurlijk. Je zou ze."
Oh? De aanleiding van dit draadje was het toenemende overgewicht, ook bij kinderen.Lijkt mij dus logisch dat ook CB hier alert op is. Niet alle ouders zijn er zo bewust mee bezig als de gemiddelde OOL-ouder hoor.

Niet zinvol

Het heeft geen zin om te wachten op de reactie verandering van andere mensen, in de trant van 'erken mij' en 'zie je wel, ik word gekwetst'. Althans zo komen veel van de posting in deze discussies op mij over. Maar wat heb je daar nou aan ? Daarmee los je niets op voor jezelf, bevestig je dat de buitenwereld naar is en kruip je verder in je eet-schulp en ben je ongelukkig en waarom zou je dat willen, wat heb je daar nu aan ?

wat ik wel een zinvolle vraag zou vinden om aan jezelf te stellen mocht je te dik zijn:

vind jij het een probleem om zo dik te zijn en wat heb je dan nodig om een gezonder lijf te krijgen ?

Ja ik vind het schokkend om (jonge) mensen te zien die zo dik zijn dat ze niet een stukje kunnen rennen, die puffend op een bankje moeten gaan zitten om na 10 minuten lopen of fietsen bij te komen. En dan zou ik graag willen dat die mensen dus hulp krijgen als ze die vragen. En nee het zijn niet de gevallen die gewoon gespierd zijn of een kilo of 10 te zwaar zijn, echt veel te dik, zo dik dat je niet achte je eigen kleuter aan kan rennen als die valt. Zo dik dat je niet de gymles kan afmaken maar op het bankje moet uithijgen terwijl de andere kinderen verder spelen. Ja dat vind ik schokkend. Ik vind het ook schokkend om te zien dat er zoveel armoede is in de wereld en dat er mensen dood gaan van de honger.

Schokkend

Manda: 'Ja ik vind het schokkend om (jonge) mensen te zien die zo dik zijn dat ze niet een stukje kunnen rennen, die puffend op een bankje moeten gaan zitten om na 10 minuten lopen of fietsen bij te komen. En dan zou ik graag willen dat die mensen dus hulp krijgen als ze die vragen.'

Het probleem is dat lang niet al die mensen hulp willen. Hun levensstijl is zo vanzelfsprekend.
Een collega van mij heeft iemand van 120 kilo als vrijwilligster. Arbeidsongeschikt. Ze zegt: "Ah joh, stoofvlees is zo lekker, ik koop voor mij en mijn dochter een pond en voor we aan tafel gaan is het al op - in de keuken. Dus dan maak ik maar wat anders om te gaan eten.'

Ook ken ik iemand die als er snacks gehaald worden altijd patat-met-drie-dingen-erbij neemt. In plaats van patat met één snack. Hij kan het allemaal makkelijk op, dus waarom niet.

Tja, wat moet je met zulke mensen??

Ooievaar

Ooievaar

15-08-2010 om 16:01

Ijsvogeltje

Misverstand, mijn schuld, ik had het over de schoolarts. Pardon. Ik zie dat ook als "consternatiebureau" maar kennelijk valt die daar niet onder?

Ooievaar

Ooievaar

15-08-2010 om 16:13

Generaliseren

Manda, van sommige medicijnen word je echt erg makkelijk een stuk zwaarder. Prednison bijvoorbeeld, is berucht. Ten eerste zorgt het voor meer vetopslag op je romp en in je gezicht waardoor je er al gelijk veel dikker uitziet (vollemaans gezicht). Ten tweede neemt de eetlust meestal enorm toe van prednison. Dus het prednisonmes snijdt aan twee kanten. Wie dat slikt en zwaarder wordt, mag van mij best een beetje klagen.
Voor wat betreft andere mensen van boven de 100 kilo, vind ik dat bromvlieg wat te makkelijk generaliseert. Zij kent twee mensen (waarvan 1 via via) die dik zijn en erg veel eten. Katan zei het al: er is echt geen epidemie van gebrek aan wilskracht gaande. Je kunt dus niet zeggen: ik ken twee veeleters die dik zijn, ergo het grote aantal mensen met obesitas van tegenwoordig komt door individuele vraatzucht en niet-geholpen-willen-worden.
Ik ken ook zat mensen die erg lijden onder hun gewicht. En inderdaad extreem zwaar zijn. Ik vind dat je dan recht hebt op hulp. Daar wil ik graag solidair mee zijn, en van mij mag de ziektekostenverzekering daar alle afvalpogingen, inclusief maagband, voor betalen. Maar ik zal wel te liberaal zijn. Ik vind namelijk ook dat het helpen van mensen met stoppen met roken een goeie investering is. Daarnaast vind ik dat de producenten aangepakt moeten worden. Niet overal suiker in donderen. Niet stiekum een marsreep veranderen in een king size marsreep. Geen verpakkingen met standaard twee koekjes per zakje. Niet ouders wijsmaken dat liga gezond is. Dat soort dingen.

Dikke eetgewoonten

ja, dát is een groep dikkerds die gewoon teveel eet. Ik herken het wel van mijn weight watchers periode, dan dacht ik ook ´geen wonder dat die te dik is/was, zoveel kan ik niet eens op´ (verhalen van hoera, soms zitten er vijf marsen in een voordeelverpakking, terwijl ik een Mars al meer dan zat vond omdat die zo machtig zijn..of: ik heb eens geprobeerd, nu nadat ik op streefgewicht zit, of ik nu ook minder eetlust heb, maar nee, ik kan nog steeds 2 pizza´s op....!)

Tsja, dan is overgewicht logisch..

Bij mij is de verborgen dikmaker geweest dat ik vroeger, als kind, veel heb gesport met een gematigd eetpatroon.

Dankzij stages vervielen ineens die sportclubjes en het eetpatroon veranderde niet..

Dat lijf was dus gewend zuinig met de brandstof om te gaan (te zuinig) en daar pluk ik nu de (vet)vruchten van...

(ik zie een duidelijk verschil met mijn redelijk slanke zussen, die sportten veel minder met soortgelijk eetpatroon en zijn later in hun leven meer gaan sporten)

Ik denk dat er ooit nog eens iets komt met die darmbacteriën, er is al gebleken bij mensen die een GBP (gastric bypass) hebben, dat die een heel andere samenstelling van darmbacteriënkrijgen met goede effecten op het gewicht en insulineproductie (of gevoeligheid)..

Mensen met (flink)overgewicht blijken veel effectievere darmbacteriën te hebben die meer energie uit het voedsel halen..

zie bijv. http://www.vetvrij.com/obesitas-en-overgewicht-door-darmbacterie.html

Generaliseren

Je hebt gelijk, generaliseren helpt niets. Ieder persoon met overgewicht heeft een eigen verhaal, een eigen oorzaak waardoor het zover is gekomen.

En inderdaad, net als hulp bij stoppen met roken zou ik helpen bij overgewicht willen ondersteunen. Het is allemaal veel gecompliceerder dan het lijkt. Helaas.

Maar ooievaar

"Niet overal suiker in donderen. Niet stiekum een marsreep veranderen in een king size marsreep"

Maar daar hebben mensen zelf ook verantwoordelijkheid over, elke producent is verplicht het aantal calorieen op de verpakking te zetten, dus die kan je dan lezen en dan er voor kiezen die snack niet te nemen. Idem kan elk mens wel zien dat een mars groter is geworden. En je kan er ook voor kiezen helemaal geen marsen en chips en snoep en bier etc te kopen.

Dus ik vind tegelijkertijd ook dat mensen op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen moeten worden als je het hebt over grotere verpakkingen en meer calorieen per portie.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-08-2010 om 19:08

Verschil in beleving

Mijn man en mijn dochter zijn allebei heel slank, op het magere af. Ik ben mijn hele leven al mollig of dik (ligt eraan wie je het vraagt, haha). Mijn BMI schommelt tussen de 25 en 28. Wat ik zie bij mijn man en dochter is dat ze echt alleen eten als ze trek hebben. Bovendien stoppen ze onmiddellijk met eten als ze zich 'vol' voelen. Ik ben een lekkerbek en moet werkelijk NIETS lekkers in huis halen, want dan weet ik dat het er ligt en word ik onrustig. Ik eet ook vaak teveel avondeten, gewoon omdat het zo lekker is. Er is dan geen stemmetje dat zegt: je hebt genoeg gehad. Er is trouwens wel een heel koor dat zingt: hier word je diiiiiiik vaaaaaaan. Blijkbaar kan ik dat koor te goed negeren. Mijn man heeft dat koor niet. Heb het hem wel eens gevraagd.
Mijn voorzichtige hypothese is dus dat mijn man en dochter voedsel heel anders 'beleven' dan ik. En daarom moeiteloos op gewicht blijven.
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2010 om 19:54

Gezond verstand

Ooievaar: Ik zou zeggen lekker laten eten en vooral geen "gezonde" meeneemkoeken en dergelijke geven===
Ooievaar had het hier niet tegen mij, maar ik vind eigenlijk dat ik dat zelf bepaal. Zolang alles redelijk in evenwicht is en je je verstand gebruikt, kunnen die 'gezonde' koeken geen kwaad. Dat een mars wordt opgerekt naar kingsize vind ik ook niet nodig, maar je bent er zelf bij als je die kingsize maat koopt. Er zijn ook mini's en misschien dat 'eigen merk' wel de oude maat aanhoudt. Ik ben het er wel mee eens dat Ligakoeken, of de 'eigen merk'-varianten hierop, niet per twee verpakt zouden moeten worden. Ik ben groot en ik vind 2 koeken al een hele hijs als het binnen 5 iminuten weggewerkt moet worden.

Ligakoeken

wat is het probleem, ik heb zo'n handig ligadoosje.

Idem heb ik een koektrommel en een koelkast en voorraaddoosjes en boterhamzakjes. Ik snap niet waarom het zo ingewikkeld is om een portie te pakken en de rest te bewaren.

Pak ijsthee

ik heb een pak ijsthee in huis, steeds vaker haal ik dat soort dingen in huis want de oudste vindt dat lekker. Blijkt er in 1 glas 75 calorieen te zitten.

Kijk als je je hele voorraadkast en koelkast dus volgooit met dat soort drankjes, of koeken met vulling etc etc dan krijg je veel te veel calorieen binnen. Misschien werkt het dan zo bij veel mensen, weten ze gewoon niet dat zo'n pak barstens vol suiker zitten, idem de smeerkaasjes en andere leuk uitziende dingen, vol met glucosesiroop !

Ik ga dus weer over op water en laat mij in de AH niet meer zo vaak overhalen om zo'n mooi pak ijsthee (en overige) in de bonus te kopen, het is vloeibaar suiker.

Moet trouwens ook even aan een vriendin denken, die maakt regelmatig ook een kindermenu, ipv een aardappel krijgen de kinderen dan van die aardappel kroketjes met mayo en als toet een ijsje met verschillende soorten spikkels die de kinderen er dan zelf op mogen doen. Niet zo gek dus dat de kinderen meer dan een beetje babyvet hebben. Als ik er dan naar vraag zegt ze dat dat echt bewust is, dat ze het fijn vinden dat de kinderen er van genieten, dat snoep en lekkers gewoon erbij hoort.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-08-2010 om 20:48

Zelf verpakken

Natuurlijk kun je de eigen verantwoordelijkheid ook toepassen bij Liga en in zakjes en doosjes doen. Maar mijn kinderen vonden die 2 koeken 1 portie, terwijl ik denk dat het bij 1 koek in een verpakking ook een portie was geweest. Dat zit deels tussen de oren en ik denk dat Liga daar op gokt.

Kaaskopje

Dat denk ik ook, dat Liga daarop gokt. En ik heb geen pak in huis, maar ik durf te wedden dat er in de calorieëntabel niet de waarde van twee koeken staat, maar van 1. Zodat het lijkt of het meevalt.

Nog even een citaat uit een oudere posting (van dc)"Wat me in Frankrijk opviel is dat mensen ECHT niet zuinig zijn met boter en suiker om lekkere gerechten te maken. Ze nemen echt de tijd om te koken en te eten. Maar ik zie daar veel minder dikke mensen dan hier in Engeland of in Nederland. "
Dc is duidelijk niet in Normandië (precieser: Vire en omgeving) geweest, want daar zagen wij zeer veel dikke mensen. Nog slecht gekleed ook trouwens. Daar kunnen een paar Engelse toeristen tussengezeten hebben, maar de meesten waren toch inboorlingen. Maar ja, Normandiërs staan bekend om hun flinke eetlust. Of zouden dat de noormannengenen nog zijn...

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

15-08-2010 om 22:43

Vet is niet erg

maar het gaat om de beweging. Af en toe patat is helemaal niet erg. Het gaat om de combi eten en beweging. Zoonlief had van de week op vakantie ongezond gegeten, drie keer patat als maaltijd, weinig tot geen fruit en veel italiaanse ijsjes op. Maar hij heeft gerend over de camping echt kilometers, gezwommen in de zee, in het waterpark 25 keer naar boven gerend om van de glijbaan af te glijden etc. Qua vitaminen niet ideaal, maar het vet heeft hij echt allemaal weer verbrand. Kinderen hebben trouwens vet nodig zodat de hersenen zich goed kunnen ontwikkelen. http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vetten/waarom-heb-je-vet-nodig.aspx. Probleem is het te weinig bewegen, daar moet de aandacht naar uitgaan. Dus consternatiebureau moet verder gaan dan zwaarte van kinderen benoemen maar doorvragen (daar gaat het vaker bij hen mis.....)

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2010 om 23:55

Izar

Het nadeel van suikerdranken is dat het veel makkelijker naar binnen glijdt (gloegloegloe - glas leeg) en je bent weer 75 calorieen verder. Terwijl je er dan vaak óók nog eens iets bijneemt van een koekje of snoepje. Vloeibare calorieen (den bijv. aan Fristi ofzo, dat zijn echt suikerbommen) glijden veel makkelijker naar binnen, terwijl het kind totaal geen idee heeft dat het wat heeft gekregen aan "lekkers".

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 09:37

Pelle

pelle:
"Patat is niet zo'n probleem, de mayonaise is het probleem."
Nee. De mayo is niet het probleem, want dat is vet.

Onthoud: Vet moet, vet doet je goed.

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 09:54

Berber

Berber:
"Volgens mij moet ik gewoon minder vreten. Hoe was het ook alweer? Het VDH dieet? Vreet-De-Helft? "
Ja, maar volgens mij gana veel mensen in de fout door minder per maaltijd te eten, terwijl het veel effectiever is minder vaak per dag te eten, terwijl je minstens eenmaal per dag zoveel eet dat je je verzadigd voelt.

De raarste trend van de afgelopen jaren is het 10-uurtje op school. Extra (dikmakend) eetmoment; afschaffen.

Tegenstrijdig

Precies Berber. De verwarring is compleet.
Als je afvalt heeft het lichaam de neiging vooral eerst spieren af te breken (eiwitten). Je valt wel af (vaak snel ook, spieren zijn zwaarder dan vet), maar je verbruik daalt snel. Spieren gebruiken meer.
Blijf je de spieren voeden (eiwitten, vetten) en stop je met het voeden van het reservevet (koolhydraten) dan wordt wel het vet afgebroken, maar niet de spieren.
Je verbruik daalt minder snel. Het kan in verhouding zelfs toenemen (spieren maken ook warmte).
Vreet de helft, maar bezuinig daarbij dus vooral op koolhydraten/suikers (de voedingsbron voor de vetlaag) en stel je nieuwe dieet samen gericht op voldoende eiwitten (het handhaven van je spieren) en vetten, al is het wel slim om de roomboter te verruilen voor olijfolie en de vetrandjes van vlees te laten liggen.
Mayonaise of vette vis is weer geen enkel probleem.
Groet,
Miriam Lavell

De tovertruc

tinus:"De raarste trend van de afgelopen jaren is het 10-uurtje op school. Extra (dikmakend) eetmoment; afschaffen. "
Inderdaad. Opvallend is wel dat dat soort tussendoortjes vaak vooral uit koolhydraten bestaan. Een drankje (fris) en of een hapje (liga, chips, etc).
Koolhydraten schrappen is bijna synoniem aan het schrappen van dit soort momenten. En dan voor de geeuwhonger toch nog: neem een ei, of een plakje ossenworst, of een stukje geitenkaas.
Geeuwhonger weg (eiwit + vet).
Van koolhydraatbommen krijg je vaak alleen maar meer trek.
Groet,
Miriam Lavell

Zin en onzin

Berber:"En dat verhaal over na achten niks meer eten? Zin of onzin? Oh ja, maar dat doe je automatisch natuurlijk, als je maar drie keer per dag eet. "
Dat lijkt me onzin.
Een ander dingetje. Dr Frank propageert het drinken van groene thee. Minimaal 3 koppen per dag. Dat zou je verbruik met 180 kcal per dag doen stijgen (daar moet je heel veel voor fietsen!).
Ik geloofde dat ook niet, maar ik vond wel degelijk bevestiging. Het gaat om epi gallo catechin gallaat-3. En dat schijnt inderdaad effect te hebben op het metabolisch systeem (verlaging bloedsuiker, toename verbranding vetzuren, verminderen vetopname). (http://www.egcg.nl/, ik vond meer bronnen, maar heb geen zin om ze terug te zoeken)
Hoe dan ook: drie keer per dag een sloot warme thee doet ook al iets met je hongergevoel, lijkt me. 's Avonds na achten een mok in plaats van een knabbelnootje scheelt enorm.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 10:45

Berber

Berber:
"Ik zou een kleine samenvatting waarderen. Maximaal drie eetmomenten op een dag en dan geen koolhydraten? Dat is het zo\'n beetje? Moet ik dus enkel uit mijn hoofd leren waar de meeste koolhydraten zich bevinden."
Nog simpeler; ik denk dat vooral 'snelle suikers' en tussendoortjes erg slecht zijn. Koolhydraten in de vorm van brood, aardappels en pasta, als onderdeel van een grotere maaltijd zijn (denk ik) minder dikmakend. Maar frisdranken met suiker, snoepjes, tussendoortjes, allemaal de deur uit.

berber:
"En dat verhaal over na achten niks meer eten? Zin of onzin?"
Volgens mij is dat niet duidleijk op iets gebaseerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.