Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

22-08-2010 om 17:37

Kaaskopje ot

Het gaat mij niet om onaardigheid van opmerkingen,maar om fatsoen,je kan op een forum van iemand niet verlangen dat iemand dergelijke zaken prijsgeeft,en ook daarbuiten vraag je zoiets gewoon niet...en volgens mij bedoelt Mien dat je komst naar een meeting,waarbij je oa prijsgeeft hoe je eruit ziet,ervoor zorgt dat je later kennelijk in een draad afgerekent kunt worden op dat uiterlijk.
Groetjes,Bastet

Waarom ik zo zeur

is dat ik Miriam allerlei heel stellige reacties zie geven op mensen die allerlei suggesties doen om af te vallen of gezonder te leven (or what ever). Constant komt zij dan met de veeg over tafel dat dat niet bewezen werkt en onzin is.

Mijn wenkbrauw gaat daar dus van omhoog staan. Ik vermoed maar dat is dus een eigen interpretatie dat het maken van een label 'werkt niet, is niet bewezen' misschien wel bevrijdend is voor Miriam, dan ligt het niet aan haar zelf dat ze te dik is want al die dingen werken namelijk niet want dat is bewezen.

Zoiets. En dat het als gezeur overkomt, tja dat mag je natuurlijk vinden.

En natuurlijk hoef je zelf niet dik te zijn om goede adviezen te geven. Ik denk zelfs dat je mensen die wel een stabiel gezond gewicht hebben eens zou moeten onderzoeken, dus mensen die niet bezig zijn met dieeten en daar wellicht wel 'bewezen waarheid' uit treft.

Het is maar een idee hoor. En Miriam hoeft uiteraard helemaal niet te zeggen dat ze niet 2 voor 12 is.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2010 om 20:30

Bastet, nogmaals o.t.

Manda vroeg aan Miriam of ze ooit gezegd had dat ze te zwaar was. Daar reageerde Miriam niet op. Manda ging er nog een keer over door, nog geen reactie. Toen maakte ik mijn opmerking. Ik heb nooit gevraagd om haar gewicht. Ik heb alleen ietwat flauw, dat geef ik toe, gezegd dat ze Manda antwoord 'moest' geven om van haar gezeur af te zijn. Uiteraard was Miriam niet verplicht om daar antwoord op te geven.
Als Mien zo'n akkefietje aangrijpt om niet naar een meeting te gaan, zou ik dat heel jammer vinden. Ik heb Miriam niet op een meeting gezien overigens. Ik heb nog nooit gemerkt dat er gemene opmerkingen zijn gemaakt over het uiterlijk van anderen na een meeting. Er is geen enkele reden of aanleiding om te denken dat dat een volgende keer wel zal gebeuren.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2010 om 20:34

Manda

Ik weet nu even niet zeker of je dit ook aan mij richtte, maar ik zei 'gezeur' spottend, sarcastisch, weet ik veel wat, maar dus juist niet naar jou toe. Ik hoop dat je dat zo gelezen hebt. Ik ben het hier mee eens: is dat ik Miriam allerlei heel stellige reacties zie geven op mensen die allerlei suggesties doen om af te vallen of gezonder te leven (or what ever). Constant komt zij dan met de veeg over tafel dat dat niet bewezen werkt en onzin is. === Vandaar mijn bijval.

Nou ja

het is ook ontzettend ingewikkeld. Ik ben ook zo blij dat ik geen eter ben, met mijn verslavingsgevoeligheid was ik anders echt veeeel te dik geworden.

Voorlopig, ik 'moet' nog 3 zeer hardnekkige zwangerschapskilo's die er ondanks sporten en gewoon eten er maar niet af willen. Leeftijd ? Bij de 1e was ik namelijk alles wel na een jaar kwijt, maar toen was ik nog geen 29.

Ik heb net zoals iemand hierboven mezelf op een soort mini dieet gezet, ik ga komende 4 weken geen witte dingen eten.

Verder ben ik begonnen met training gericht op vetverbranding. Minder krachttraining meer hard lopen (rennen schijnt weer niet goed te zijn, je moet je hartslag op een bepaald aantal hebben en dat lang volhouden).

Vraagje trouwens over leeftijd

ik ben nu zo'n 5 kilo zwaarder dan 5 jaar geleden, op zich niet erg, ik wil er maar 3 af hebben, want dan zitten mijn kleren weer normaal (nu net te strak).

etc.

Maar is het zo dat gemiddeld gezien je na je 30e altijd zwaarder wordt bij dezelfde voeding en beweging ? En is dat dan omdat je stofwisseling dan trager wordt ?

Fraz

Fraz

22-08-2010 om 21:12

Vaak wel

maar dat is niet persé na je 30e kan ook pas met 35 of 40 zijn ofzo. Maar je stofwisseling wordt idd over het algemeen trager nadat je ouder wordt.

Vic

Vic

22-08-2010 om 21:30

Aan het begin van het jaar was ik door allerlei gedoe nogal wat afgevallen. Ik ben toen heel bewust meer gaan eten, en nu zit ik 'ineens' bijna aan de bovengrens van wat ik zou willen wegen. Ik ben bijna 38, dus dan heb je nog even te gaan Manda
(Jeetje, wat klinkt dat oud - 38 - als ik het zo neerschrijf).

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 07:22

Manda en kaaskopje(ot)

lees de draad eens vluchtig door,jullie blijven hameren over het gewicht van Miriam.Het kan volgens jullie niet anders zijn dan dat ze te zwaar is,anders kan ze niet zo stellig zijn volgens jullie.En volgens mij mag ze dat negeren,ja.Maar goed,ik bemoei me er verder niet mee,ik verbaas me er alleen over.
Bastet

Pixel

Pixel

23-08-2010 om 10:14

Recht van meepraten

@degenen die een schoen willen aantrekken, ik vond het gezeur over iemands eigen gewicht ook storend. Het is me in het verleden ook wel opgevallen in dergelijke draden. Eigenlijk 'mag' je pas meepraten als je zelf ook een probleem hebt met je gewicht, als je flinke lijnpogingen hebt ondernomen, al dan niet geslaagd. Dus in de jaren dat ik wel geïnteresseerd met dergelijke draden meelas en soms iets zei had ik dat niet mogen doen omdat ik toen niet aan het lijnen was? Of in elk geval omdat ik niet gezegd had dat ik te zwaar was. En juist doordat ik al die jaren geïnteresseerd heb meegelezen en links heb gevolgd en nu besloten heb tot de manier van afvallen die ik nu hanteer, val ik daadwerkelijk af tot een gezond gewicht. Mag ik nu wel meepraten of nog steeds niet......
Iedereen die wat zinvols te vertellen heeft op dit punt, graag. Doen! Want je inzichten verruimen alleen maar en het heeft wat mij betreft geen donder te maken met het BMI van degene die het zegt, maar alles met de onderbouwing.

Gaat niet over personen

Manda:"Ik vermoed maar dat is dus een eigen interpretatie dat het maken van een label 'werkt niet, is niet bewezen' misschien wel bevrijdend is voor Miriam, "
Oooh, je wil je eigen theorie bevestigd zien. Namelijk dat ontiegelijke dikkerds gewoon geen verantwoordelijkheid nemen en er niks aan doen.
Daar zou prima in passen dat ik een vreselijke dikkerd ben en, ja hoor, volkomen afwijzend tov dieten sta omdat het toch niet helpt, het daarmee mijn schuld niet is (ontkenning), ik er ook niks aan kan doen, maak je verhaaltje zelf maar af en kleur de plaatjes.
Ik zal me verder niet bezondigen aan gepsychologiseer van jou. Bastet heeft gelijk. Dat is onbeschoft (steek 'm in je zak). Fladder heeft gelijk: je zou er goed aan doen je eigen stokpaardjes eens te verbranden en met wat meer begrip naar personen met overgewicht te kijken.
Maar vooral: deze discussie gaat niet over personen. Het gaat over grote getallen. Over trends. En in die grote getallen is allang gebleken dat dieten en dieetadviezen niet werken.
Het advies 'let op vet' is door de westerse bevolking wel opgevolgd (we gebruiken minder vet), maar toch is datzelfde volk alleen maar dikker geworden.
Ergo: het werkt niet.
Andere basiskennis over grote getallen: Er zijn geen dieten die een positief lange termijn effect laten zien. Althans: het succespercentage is een procent of 5.
Daarmee gaan we de oorlog tegen overgewicht dus niet winnen.
Het moet anders, dat mag duidelijk zijn. En er zijn heldere aanwijzingen voor een richting die wellicht wel zou kunnen helpen: let op koolhydraten.
Al is het maar helemaal de vraag of ontiegelijke dikkerds daar ook werkelijk van zullen afvallen. Vooral of ze genoeg zullen afvallen om de Manda's van deze wereld (met hun altijd parate snijdende commentaar) tevreden te stemmen.
Manda:'Voorlopig, ik 'moet' nog 3 zeer hardnekkige zwangerschapskilo's die er ondanks sporten en gewoon eten er maar niet af willen. Leeftijd ?"
Jemig. En dat in een draadje als dit. Volgens mij ben je de verhoudingen een beetje kwijt.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

werkt het nou wel of niet om koolhydraten te laten staan ?

Kijk ik snap wel dat je je ergert maar ik heb diezelfde ergernis. Je mag a. niet mee praten als je niet te dik bent (ik zal dus eerst een kilo of 10 aan moeten komen ?) en je hebt b. geen recht van spreken als je niet eerst alles hebt bestudeerd wat mij overigens onmogelijk lijkt tenzij je het beroepshalve doet of een extreme fixatie hebt. C. zodra je je af gaat vragen welke persoonlijke issues nu mensen weerhoudt om af te vallen of welke een rol spelen in dat dik blijven toon je geen begrip.

Ik hoef helemaal geen begrip te tonen want daar val je toch niet van af ? Of is dat bewezen, dat als je maar genoeg begrip krijgt je van zelf afvalt ?

Dat begrip, tja het is heel begrijpelijk maar als het 2 voor 12 is (is dat het ?) hebben we dan genoeg aan begrip en vage theorieen over koolhydraten ?

Ja je zegt het maar hoor.

Neem een ei

Manda:Je mag a. niet mee praten als je niet te dik bent (ik zal dus eerst een kilo of 10 aan moeten komen ?)"
Hier val je in je eigen mes. Jij bent het die de redenatie 'praat erover dus zal wel te dik zijn' hebt geintroduceerd.
"en je hebt b. geen recht van spreken als je niet eerst alles hebt bestudeerd wat mij overigens onmogelijk lijkt tenzij je het beroepshalve doet of een extreme fixatie hebt. "
En dat is kennelijk je werkelijke probleem. Je bent nogal een flapuit en blijkt ondertussen door de mand te vallen door een gebrek aan kennis. Van de oordelen die je uit blijft vooral over dat je nogal kort door de bocht gaat.
Probeer eens inhoudelijk te discussieren en laat je oordelen tussen je oren zitten.
Manda:"Ik hoef helemaal geen begrip te tonen want daar val je toch niet van af ? Of is dat bewezen, dat als je maar genoeg begrip krijgt je van zelf afvalt ? "
Je onbegrip is 1:1 gekoppeld aan de veronderstelling dat lijnen een eenvoudig proces is en dat wie niet slaagt dat volledig aan zichzelf te danken heeft. Daarmee bedek je de inhoudelijke vraagstukken: werkt lijnen wel en zo ja, hoe dan?
Manda:"Dat begrip, tja het is heel begrijpelijk maar als het 2 voor 12 is (is dat het ?) hebben we dan genoeg aan begrip en vage theorieen over koolhydraten ? "
Begrip is begrijpen. Begrijpen waarom de voedingsadviezen die tot nu toe gelden niet werken, helpt bij het zoeken naar strategie die wel werkt. Sufweg oordelen, zoals jij dat doet, helpt niet.
Manda:"werkt het nou wel of niet om koolhydraten te laten staan ? "
Benader dat eens inhoudelijk. Zou het kunnen werken? Zou het beter kunnen werken dan vet mijden? Voor de grote getallen: let op koolhydraten is niet op grote schaal geprobeerd, zoals let op vet dat wel is.
Let op: het gaat er daarbij niet om jouw drie (of vijf) kilo die er voor mooi af moet. Misschien wel over de kilo per jaar die je kennelijk de afgelopen vijf jaar bent aangekomen trouwens. Dat is 20 tot 25 calorieen per dag te veel.
Maar ja, weet jij waar je ze gebruikt? Is dat werkelijk per dag, of eet je een keer in de maand een pizza teveel?
Weet je wat: neem een ei 's morgens (helemaal contra het let op vet verhaal).
http://www.nrjournal.com/article/S0271-5317%2810%2900003-5/abstract
Of je daarvan afvalt is een andere vraag. Maar voor het 2 voor 12 probleem behoedt het je waarschijnlijk voor verder aankomen. Veel dikkerds begonnen ooit ook met een kilo per jaar extra. Lijnpogingen, jojo effect, extra aankomen, etc.
Groet,
Miriam Lavell

Nee dat is niet zo

Nee hoor mijn vraag (waar jij die bulk aan info zo stellig hier stelt en ik die koppelde aan de vraag of jij jezelf niet dik vond) kwam pas veel later. Dat jij nu stelt dat ik het zie als een simpel proces is jouw eigen invulling, gekwetst zeker, ik heb meer malen het tegenovergestelde gezegd.

Ik las jouw berichten constant als: is niet bewezen. Praat er niet over, want je bent niet dik en als je niet dik bent dan begrijp je het niet en dan toon je geen begrip.

Overigens

wat heb je nou zelf persoonlijk aan al die kennis ? Op welke manier werktte het voor je, ben je er door afgevallen of gezonder door gaan leven, is het op een andere manier nuttig geweest of was dat de intentie niet ?

Boterham of ei

Manda:"Ik las jouw berichten constant als: is niet bewezen. Praat er niet over, want je bent niet dik en als je niet dik bent dan begrijp je het niet en dan toon je geen begrip. "
En dat is wel helemaal je eigen schuld. Je leest voortdurend dingen die er niet staan.
Probeer eens inhoudelijk te discussieren op wat er wel staat. Dat gaat niet over jou of mij, maar over een boterham of een ei.
Wat denk je, zou dat kunnen werken met zo'n ei?
Groet,
Miriam Lavell

Ik heb werkelijk geen idee

of zo'n ei werkt. Het interesseert mij om eerlijk te zijn ook niet of zo'n ei werkt.

IK zit nog helemaal aan het begin van de discussie, wat is er sinds 1990 veranderd ? En hoe ziet het eruit over nog eens 20 jaar en wat is dat dan in de maatschappij (?) waardoor er steeds meer nieuwe dikkerds zijn.

Verder vond ik de topic verslaving wel interessant. Waarom hebben mensen de neiging zich te verdoven met voeding en waarom doen steeds meer mensen dat of juist niet, zijn er maar een beperkt aantal mensen verslaafd ?

Zotheid

Manda:"wat heb je nou zelf persoonlijk aan al die kennis ? Op welke manier werktte het voor je, ben je er door afgevallen of gezonder door gaan leven, is het op een andere manier nuttig geweest of was dat de intentie niet ?"
Ik ga niet opnieuw een zijpad in over wat een mens aan kennis zou kunnen hebben.
Leestip http://books.google.nl/books?id=BtU-AAAAYAAJ&printsec=frontcover&dq=erasmus+lof+der+zotheid&source=bl&ots=U8NDpEoFYT&sig=Y6HxJmaVfUzgf1_74oj4ezterhs&hl=nl&ei=NkhyTO2qB4bG4gbktZTdCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=8&ved=0CD4Q6AEwBw#v=onepage&q&f=false
Groet,
Miriam Lavell

Klaar mee

Manda:"IK zit nog helemaal aan het begin van de discussie, wat is er sinds 1990 veranderd ? "
Het ei is in de ban gedaan (let op vet) en het brood is opgehemeld (zie de ontbijtcampagnes).
Zie die link naar dat onderzoek en tel op je vingers na: Vet mijden heeft tot meer trek en meer calorie-inname geleid.
Dat is er veranderd.
"Verder vond ik de topic verslaving wel interessant."
Inderdaad. Zie nogmaals dat onderzoek. Van een boterham krijg je honger. Van een ei niet.
Manda:"Het interesseert mij om eerlijk te zijn ook niet of zo\'n ei werkt. "
Dat vind ik respectloos. Waarom in vre-des-naam discussieer je dan mee?
Ik ben er klaar mee. Met jou dan vooral.
Groet,
Miriam Lavell

Bewijs maar dat het werkt

Pelle, heb je bewijzen dat 'let op vet' werkt?
Groet,
Miriam Lavell

Waar dan?

Pelle:"Ik heb alleen bewijzen dat \'let op verzadigd vet\' werkt."
Laat zien!
Groet,
Miriam Lavell

Prima hoor miriam

Andere keer beter.

Mijn conclusie dan maar: hoe meer je met eten bezig bent, dieeten volgt, je alleen maar dikker wordt, want van dieeten wordt je dikker, althans dat is wat ik hier veel voorbij zie komen.

Verder kan ik van ' als ik 10 kilo lichter zou zijn zou ik gelukkiger zijn ' maken: als jij gelukkiger was zou je niet 10 kilo te dik zijn.

En dat in combi met: Als alle aziaten die momenteel schrikbarend veel aankomen weer over zouden gaan op hun vroegere portie rijst met wat groente en vis en gewoon weer overstappen op hun thee en weer gingen lopen en fietsen dan komt dat ook wel weer goed daar in Azie.

Verder in Hawaii zag ik de oorspronkelijke bevolking vreselijk dik en armoedig werkloos en ongeschoold in hun caravans wonen met de drive in van de burgerking naast hun trailorpark. Dingen zoals fruit was onbetaalbaar want door Dole bestierd.

DUs kort door de bocht, met gebrek aan kennis:
- ga niet rigoureus op dieet. alles wat er af gaat komt er met een paar kilo weer aan.
- werk aan algemeen geluk
- eet zoals mensen vroeger aten
- zorg dat gezond eten zoals groenten en fruit betaalbaar en toegankelijk is.

Nee dat kan natuurlijk niet pelle

je kan niet simpel zonder onderzoeken met duidelijke cijfers hier zomaar kort door de bocht uit je blote hoofd met gezond boeren verstand zeggen dat dat door minder verzadigd vet is gekomen.

Overigens, ik kan mij die vleesjus nog wel herinneren, over een stapel koolhydraten wat ze aardappels noemen. Dat was voor 1993 want daarna ging ik het huis uit en dik waren we toen thuis niet. MIjn ouders zijn pas dik geworden toen ze zappend met een groot blok chocola achter hun breedbeeld gingen zitten.

Juulia

Juulia

23-08-2010 om 13:17 Topicstarter

Hihi

Goh dat mijn vraag (is het echt 2 voor twaalf) zoveel discussie op zou roepen had ik niet verwacht. Ben gister terug gekomen van vakantie en zie dat het draadje nog steeds loopt.
Ik ga nu eerst eens even bijlezen

Juultje

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 13:17

Verzadigd

Ik denk dat de winst van minder verzadigd vet 'm vooral zit in de winst voor je hart en bloedvaten.En zo wordt het ook gepromoot.Het zegt dan niks over kilo's meer of minder.
Bastet

Te veel en te onregelmatig

Ik heb niet alles gelezen, en zeker niet alle links die je hier om de oren vliegen, maar in het algemeen zie ik de verandering sinds pakweg 1990 gewoon voor m'n ogen plaatsvinden. Dat kinderen steeds jonger steeds dikker zijn komt volgens mij doordat ze veel meer eetmomenten hebben dan vroeger. Eten tussen de maaltijden door wordt heel gewoon gevonden.

Ga maar eens een supermarkt binnen rond 11 uur, het stikt er van de schoolgaande jeugd die een zak chips of snoep komt halen en die vervolgens tussen de middag of na schooltijd naar binnen werkt. En dat gebeurde vroeger ook wel, maar niet zo massaal als nu.
Kinderen hebben geld te besteden in de supermarkt, ouders eten minder regelmatig en hebben door tijdgebrek minder tijd om gezond te koken. Er wordt gewoon veel meer gegraasd tussendoor en niemand vindt dit meer vreemd. Voeg daar aan toe dat kinderen steeds minder bewegen en voilá.

Van alle Europese landen is het probleem in Groot-Brittannië het grootst. Daar heeft een kwart van alle vijfjarigen al overgewicht. Ik hoop echt van harte dat het hier niet zo ver komt.

Chris

En toen?

Pelle "We zijn minder verzadigd vet gaan eten!"
Ja. Maar zijn 'we' daarvan afgevallen (overgewicht komt minder voor) of zijn we ondanks minder vet toch aangekomen (overgewicht komt vaker voor)?
Nee dus. Werkt het, minder vet eten? Nee dus.
Bastet:"Ik denk dat de winst van minder verzadigd vet 'm vooral zit in de winst voor je hart en bloedvaten.En zo wordt het ook gepromoot."
Ja, zo wordt het gepromoot en ja we zijn minder vet gaan eten. Maar is daardoor ook hart en vaatziekte terug gedrongen?
Ter informatie/geschiedenis http://voedingengezondheid.com/verzadigd-vet-hart-en-vaatziekten.html
Inmiddels bestaan dat soort vermoedens ook over koolhydraten. Wel aardig is het stukje van het voedingscentrum daarover, vooral omdat het zo voorzichtig is en tegelijkertijd toch ook iets zegt "Ook zijn te veel koolhydraten misschien niet goed voor het serum-triglyceridengehalte, dat is een soort vet in het bloed. De kans op hart- en vaatziekten wordt daardoor groter. "
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/koolhydraten.aspx
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 13:55

Chris

Toen ik op de middelbare school zat,1982/1986,had de plaatselijke Jamin al het beleid dat er niet meer dan twee scholieren naar binnen mochten,teneinde een hele hausse van scholieren in een half uur pauze te voorkomen.Dus nee,dat ben ik niet met je eens,dat dat van de laatste jaren is.
Bastet

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 13:56

Miriam

Geen idee,of de hart en vaatziekten terug gedrongen zijn,dat was ook mijn punt niet.Het ging mij om het feit dat die adviezen er niet waren om overgewicht terug te dringen.
Bastet

Niet geholpen

Bastet:"Het ging mij om het feit dat die adviezen er niet waren om overgewicht terug te dringen. "
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Toen al was bekend dat overgewicht op zich al een risico vormde. Met de vethypotese werden twee vliegen in een klap geslagen: vette aders en overgewicht, iets dat meestal samengaat bovendien.
Maar hoe dan ook:vet mijden heeft niet geholpen bij het terugdringen van hart en vaatziekten. Voorzichtig gloort nu tussen al die hypothetische adviezen over vet dus ook een koolhydraathypothese.
Wat gemist is bij het blind varen op de vethypothese is niet alleen een duidelijk bewijs voor de werking ervan, maar vooral ook een analyse van mogelijke bijwerkingen.
Dat gaat overigens niet alleen over biochemie, maar ook over hoe hongergevoel wordt beinvloed (koolhydraten/suikers zijn meer verslavend), hoe mensen zich gedragen (al het vet mijden als het er vet uitziet, geen onderscheid maken tussen soorten vet), en hoe markten daarop in spelen (lolly met 0% vet, mager vee dat ook minder onverzadigde vetten bevat, melk waar de onverzadigde vetten uit verdwenen door de productiemethode die op 'veel' was gericht).
Ik meen dat we van de wal in de sloot zijn gerold.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.