Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

13-11-2009 om 21:15

Kilometerheffing, wat vinden wij er van?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2009 om 22:40

Beemer

Ik heb geen auto, dus heb ook niet echt inzicht in reiskostenvergoeding per kilometer, ik krijg mijn treinkaartjes vergoed en klaar uit, maar waarom zou de werkgever meer moeten gaan betalen bij kilometerheffing? De werkgever krijgt nu toch ook niet de rekening van de wegenbelasting?

Fatima

Fatima

14-11-2009 om 23:18

Nee

Denk je nu echt dat als je de benzine 30 cent duurder maakt per liter men niet met jerrycans de grens over gaat? Dertig cent moet wel als je wilt uitkomen op 3 cent per kilometer.

Fatima

Fatima

14-11-2009 om 23:19

Vergeet ik nog

En denk je ook niet dat de rest van Nederland het niet eerlijk vindt dat ze niet in de buurt van de grens wonen?

En denk je niet dat er bedrijfjes ontstaan die met heel veel jerrycans de grens over gaan en dan illegaal die benzine gaan verkopen in dorpen net wat verder van de grens?

Jacoline29

Jacoline29

15-11-2009 om 09:45

Dus dan pelle

zou het gunstig zijn voor ons en mijn vader denk ik.
Afwachten maar.
Hij zal wel minder dan 12500 rijden,dat is zeker.

reina

reina

15-11-2009 om 12:06

Natuurlijk is OV voor lang niet iedereen een goed alternatief, maar ik zie ook mensen die prima van het OV gebruik kunnen maken, maar daar niet eens aan denken, ervan uitgaande dat het toch een zootje is, je altijd lang moet wachten, altijd vertraging hebt etc. Ik reis zelf veel met het OV en heb over het algemeen goede ervarngen. Zeker in de randstad en grote steden is het OV wel een goed alternatief voor veel mensen. Ik hoop dat zij door de kilometerheffing besluiten over te stappen van de auto naar bus, metro of trein.

Ik geloof het niet zo

Eurlings brengt het kilometerrijden als ultiem middel om gedragsverandering te bereiken: minder rijden, vooral tijdens de file.
Ik geloof dat niet zo. Althans, het hangt in hoge mate af van hoe betalen per kilometer gaat werken. Voorbeeld: we betalen sinds jaar en dag ook gas per kub, elektriciteit per kilowatt en water per liter, maar daar zijn we niet zuiniger van geworden.
Het zou anders worden als je het vooruit moet betalen denk ik (tegoedbon om 100 km te mogen gaan rijden).
Maar we krijgen een kastje. Hoe dat precies moet gaan werken, is nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat we overal gevolgd gaan worden. Dat komt in een megabestand. Wie zich bij toeval in de directe omgeving van een misdrijf bevindt, zal in het rechtelijk onderzoek belanden. Met naam en toenaam. Zoals dat nu ook al zo is met gsm palen en mobieltjes, of kentekens die door veiligheidscamera's worden opgenomen.
Ondertussen krijg je gewoon elke maand een rekening voor je autobelasting per kilometer. Dat is een vast bedrag gebaseerd op je verbruik met nacalculatie, zoals dat ook met de energiereking gaat. De provinsie verzint er nog een belasting bij, want die is de grootste verliezer van het systeem.
Het enige echte effect is dat de BPM verdwijnt. En dat moet, want het is een rare belasting die verder niet voorkomt in Europa.
De komende jaren (naijl van de crisis) zullen de files afnemen. Maar zodra de economie weer aantrekt, groeien ze weer.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2009 om 20:31

Psies miriam

Miriam:
Het enige echte effect is dat de BPM verdwijnt. En dat moet, want het is een rare belasting die verder niet voorkomt in Europa."
Precies. Dat is ook de drijvende kracht achter dit voorstel, dat vanwege privacy en technische problemen waarschijnlijk toch wel sneuvelt. Ik weet dat er veel technische problemen zijn met de OV chipkaart (mn verkeerde tariefberekening) en ik denk dat de kmheffing dezelfde ellende gata krijgen -met dat verschil, dat trosradar daar WEL op afkomt.

Tinus_p

Tinus_p

15-11-2009 om 20:33

Privacy

Miriam:
"Maar we krijgen een kastje. Hoe dat precies moet gaan werken, is nog onduidelijk. Wel is duidelijk dat we overal gevolgd gaan worden. Dat komt in een megabestand. Wie zich bij toeval in de directe omgeving van een misdrijf bevindt, zal in het rechtelijk onderzoek belanden. Met naam en toenaam. Zoals dat nu ook al zo is met gsm palen en mobieltjes, of kentekens die door veiligheidscamera's worden opgenomen."
Psies, we hebben die nano-rfid chip die via vaccins verspreid wordt helemaal niet nodig :-S

http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_6506_3f5e203996144e06646f8294d21d936cff35624c.gif

Nasha 1st

Nasha 1st

15-11-2009 om 22:09

Ja...

dat zei ik al....maar waar iedereen massaal anti-EPD is, lijkt men dit wel een goed plan te vinden...

ben nog wel benieuwd, wie mag dat kastje gaan betalen??

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2009 om 23:08

Beetje vals misschien, maar als ik jullie reacties zo lees ben ik weer helemaal tevreden met mijn autoloze bestaan. Ik hoef alleen maar wakker te liggen over eventuele prijsstijgingen en vertraging van mijn trein. De OV chipkaart ga ik voorlopig nog niet gebruiken, zolang ik daar niet toe verplicht wordt. Ze moeten dan toch eerst zo'n chipautomaat neerzetten bij de afgang van het perron die ik dagelijks gebruik, anders gaat het niet werken voor mij.
Ik vanuit mijn autoloze bestaan vind een kilometerheffing alleen maar rechtvaardig overkomen. Wie het meest rijdt betaalt het meest. Mensen die de auto alleen in het weekend gebruiken minder dan mensen die er dagelijks mee op de weg zitten.
Als jullie dit zo´n fout systeem vinden, is er dan iets beters te verzinnen waarmee een gelijk soort rechtvaardigheid wordt bereikt? Maar niet alleen een eerlijker kosten'plaatje', maar ook het effect op het millieu... zouden mensen hierdoor bewuster de auto gaan gebruiken of is dat ook een utopie? Zou de bedrijfstak waarbij autogebruik/vrachtverkeer noodzakelijk is hierdoor ernstig in de problemen kunnen komen?

Nasha 1st

Nasha 1st

15-11-2009 om 23:42

Kaaskopje

de dag dat het OV mij op de door mij gewenste tijd van huis naar werk kan brengen, in net zo veel tijd (of minder liefst) ook op loopafstand voor de deur daar kan afzetten, die dag zit ik als 1e in het OV.....maar dat is een utopie....net als dat deze maatregel het fileleed zal verminderen.....wie van hier heeft ooit geroepen, als de benzine boven de 3 gulden komt, stop ik met (zoveel) rijden.....laatst nog weleens omgerekend?

Vic

Vic

16-11-2009 om 09:18

Het OV brengt je naar plaatsen waar je niet moet zijn, op het tijdstip dat je er niet moet zijn. Ik ga ongeveer 4x per jaar met die trein en er is altijd wel wat. Minstens 3x sta ik in de regen te kleumen op het station en in alle gevallen heb ik vertraging op de heen en/of terugreis. Dat levert dan een uur langer reistijd op omdat in mijn dorp alleen een halfuursdienst komt. En dan nog al die mensen in de trein. Voor mijn werk mag ik gelukkig (nog) 1e klas reizen, maar zelfs daar is het dringen in de spits (door allemaal mensen zonder 1e klaskaartje).
Is trouwens al bekend of en hoe er straks onderscheid wordt gemaakt tussen typen auto's? Je betaalt nu wegenbelasting aan de hand van het gewicht van je auto en de brandstof waarop die rijdt. Voor mijn grote diesel betaal ik ruim 100 euro per maand aan wegenbelasting. Dat zou dan met 18000 km per jaar toch minder moeten worden?

Var.kosten

Ik ben niet tegen dit eerlijker systeem maar.....(of toch?)
als ik kijk naar de variabele kosten:
woon werk: 2 x 23 km:
auto: kmbelasting: 46 x 0,067/km =3.08
brandstof (diesel): 46 x 0,06/km = 2.76
totaal met de auto: 5.84/dag

bus of trein (OV chip):
2 x starttarief = 2 x 0,75 = 1,50
2 x 23 = 46 x 0,10 /km = 4,60
totaal met OVV: 6,10

Mij en velen andere zullen dus nooit uit die auto komen want het OVV is sowieso duurder.
Dat het dus minder verkeer en minder files oplevert geloof ik helemaal niks van.
misschien dat je met benzineauto (of met een OV abonnement)iets eerder geneigd bent voor de OVV maar dan nog zijn er de nadelen van langere reistijd. minder flexibel etc.
Met meer personen is de auto te allen tijde goedkoper etc.
Het verschil is zo enorm klein dat de ambitie nooit zal slagen maar het systeem brengt wel heel veel kosten met zich mee.
wat gebeurt er als er geen stroom op je GPS apparaat staat?
ik denk dat Eurlings vorige week niet voor niets een noodoproep heeft gedaan aan de techneuten om hem technisch te helpen. Het verbaast mij dan ook dat nu deze politieke keuze is gemaakt.

Jacoline29

Jacoline29

16-11-2009 om 12:55

Vic

goede vraag,dat vragen wij ons nl ook af.
Wij gaan er nl nu op achteruit €360 ipv € 240 wat we nu aan wegenbelasting betalen en opcenten.
Wij hebben een lichte auto,dus minder wegen belasting.Zwaardere auto´s gaan er op vooruit,die betalen minder volgens mij,hangt natuurlijk af van aantal km p-j.

Tja

Ik zal er wel op achteruitgaan (zware Audi A6 en ongeveer 20.000 km per jaar door vrienden in Polen en Duitsland enz).
Maar ik vind het wel gewoon een eerlijk systeem. Want ik héb een zware auto en we rijden veel.

reina

reina

16-11-2009 om 14:40

Vic

"Het OV brengt je naar plaatsen waar je niet moet zijn, op het tijdstip dat je er niet moet zijn"Heb ik even geluk dat ik toch elke dag op tijd op het werk etc ebn Ik weet niet of wij er op voor- of op achteruit gaan als de kilometerheffing er komt, maar ik vind het wel een eerlijker systeem dan het nu is.

Tinus_p

Tinus_p

16-11-2009 om 17:04

Rob

Rob:
"misschien dat je met benzineauto (of met een OV abonnement)iets eerder geneigd bent voor de OVV maar dan nog zijn er de nadelen van langere reistijd. minder flexibel etc."
Met een abonnement is OV altijd goedkoper dan een auto -zeker als je dan in de positie zit om die hele auto dan de deur uit te doen (want de vaste kosten zijn soms hoger dan de variabele).
Vwb langere reistijd, ook dat kan mee of tegenvallen. Het centrum van Amsterdam, Utrecht, of Den Haag is met het OV sneller te bereiken dan met de auto.

reina

reina

16-11-2009 om 19:21

Inderdaad tinus

Het hangt er maar helemaal vanaf waar je woont of de reistijd per OV langer of korter is. Als ik naar mijn werk ga maakt het helemaal niets uit, ik doe er precies even lang over. Als ik in de spits (of op een drukke zaterdagmiddag naar Amsterdam ga, kan ik beter de bus/trein nemen. scheelt niet alleen de file, maar ook het zoeken naar een parkeerplaats. Als je met meer mensen in de auto zit ben je vaak goedkoper uit dan met het OV, maar als je alleen reist is dat echt niet altijd zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2009 om 20:30

Vic

Het spijt me zeer, maar ik vind dat je niet echt een mening over het OV kunt vormen als je slechts vier keer per jaar zo moet reizen. Zo lust ik er ook nog wel een: Ik hoef de tv maar aan te zetten, nieuwssites te openen of de files springen me tegemoet. Fijn elke dag over de snelweg kruipen omdat iedereen op hetzelfde uur van en naar huis gaat.

Vic

Vic

16-11-2009 om 20:51

Kaaskopje

Ik doe het lekker toch Mijn ervaringen met het OV nodigen niet uit tot frequent gebruik.

Nasha 1st

Nasha 1st

16-11-2009 om 22:00

Kaaskopje

ik heb heel lang met het OV de reis naar mijn werk gemaakt....vreselijk....de bus deed er veel langer over, stond een kwartier te wachten op een andere bus omdat het een overstapplek was....dat wij daardoor ook te laat waren, ach, kniesoor die daar op let....later ben ik tot de rand van de stad met de auto gegaan en vandaar de metro....dat ging nog, omdat die vrij regelmatig rijdt....Nu zou ik meerdere trams moeten nemen, maar ja, die sluiten ook niet op elkaar aan....En dan, zolang het eigen personeel van de Rotterdamse Electrische Tram de afkorting verbasterd naar Rot En Traag of Roep Een Taxi, heb ik niet echt veel vertrouwen...en ik kan het weten, ik hoor dagelijks de verhalen....mijn man werkt er namelijk...

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2009 om 01:43

Bereikbaarheid

Ik woon op een ideale plek voor openbaar vervoer, dat scheelt. Mochten we ooit uit dit huis weg gaan dan zal ik daar ook weer bewust op letten. Dat mijn baas het bedrijf een stuk dichter naar het station heeft gebracht is ook een bof. Ik zie de voordelen van een auto heus wel. Onder andere omstandigheden had ik vast mijn rijbewijs wel gehaald en een autootje aangeschaft, maar omdat ik dat nu eenmaal niet kan doen kan ik me er ook echt heel goed bij neerleggen. Met de trein reizen heeft zijn voordelen. Ik kom heel ontspannen op het werk aan en heb tijdens het rijden de krant gelezen of uitgebreid bekeken dat er lammetjes, bloeiende bollen of groeiende kolen langs het spoor te zien zijn. Ik kan daar van genieten.

reina

reina

17-11-2009 om 06:59

Vic

Mijn ervaringen met files waar ik met de bus jaren langs(!)reed nodigen niet uit tot frequent gebruik van de auto tijdens de spits Zo kunnen we nog wel even doorgaan...

reina

reina

17-11-2009 om 07:05

Nasha

Als er 1 ding is waar ik niet naar luister is het gemopper van personeel van het OV, dat is ook een cultuurtje, lekker aantrappen tegen alles wat met de baas te maken heeft (ik ken ook een aantal mensen die bij het OV werken ). Natuurlijk kun je veel slechter af zijn met OV, maar lang niet altijd. Het kan ook beter zijn. Ik vind het jammer dat veel mensen op basis van ramp- en mopperverhalen vanzelf al aannemen dat het voor hen toch niks is (en soms duurt het de eerste keren ook wat langer onmdat je nog niet op de hoogte bent van alle mogelijkheden, dat zie ik vaak om me heen, geldt ook voor de kortingsmogelijkheden trouwens).

amk

amk

17-11-2009 om 12:16

En pelle

dus ook weer een half uur eerder weggaat.

Wat ook nog mogelijk is is als bedrijf het vervoer voor je medewerkers verzorgen vanaf het station.
Of zelfs zoals de hoogovens doen, bussen laten rijden door de hele provincie. Dat kun je ook met wat bedrijven samen organiseren natuurlijk. Dan hoef je ook niet elke medewerker reiskosten te vergoeden want die zijn er dan niet.

Of zoals mijn werkgever in vroeger tijden deed: huizen bouwen voor je medewerkers. Nog steeds geldt in deze wijk een voorrangsregel voor de medewerkers van ons bedrijf.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2009 om 16:24

Amk

maar al deze oplossingen geven mij nog steeds extra reistijd waardoor ik met de opvang weer in de problemen kom.....en dat geldt echt niet alleen voor mij hoor....kinderopvang in Nederland is helemaal niet zo flexibel....

amk

amk

17-11-2009 om 21:54

Nasha

dat is dan ook de reden waarom ik op loopafstand van mijn zeeeeeeeeeer flexibele werkgever woon. En ook een behoorlijk flexibele kinderopvang heb. (ze zijn open van 7 tot 7, en de kinderen krijgen elke dag een warme maaltijd, ontbijt en avondbroodmaaltijd zijn ook mogelijk, en mocht mijn dienstreis eens uitlopen tot na 7 uur, dan is dat ook geen probleem. Ja, dit is een professionele organisatie en niet gastouderopvang)

Standpunt hier: je hebt een aantal contract uren dat je per week draait, daar heb je 168 uur per week de tijd voor. Doe het thuis, doe het hier, draai ze op dienstreis, in het weekend of 's nachts regel het zoals het jou het beste uitkomt.

Mensen in ploegendienst regelen hun roosters dus ook zelf. Slechts in uitzonderlijke gevallen wordt er door de leidinggevende bij gestuurt. Kan dus ook betekenen dat mensen vrijwillig gebroken diensten pakken omdat dat handig uitkomt met de zwemles van hun kind.

Het is ook het vertrouwen dat bedrijven in hun medewerkers stellen. Medewerkers werken ook als je ze wat vrijheid geeft.

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2009 om 22:13

Vies

Af en toe ga ik naar een vergadering met het OV, als dat een beetje handig te bereizen is. Ik vind het OV zo víes en ik heb toch bepaald geen smetvrees. Zit ik 's morgens om 8 uur in de trein, dan ziet-ie er al uit alsof hij al 24 uur niet is schoongemaakt, brrrrr.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2009 om 22:16

Maar amk

dat is niet in elke bedrijfstak mogelijk....

flexibele opvang zou ik ook heel graag hebben, maar helaas....omdat man onregelmatig werkt is hij ook vaak vrij op dagen dat ik nu opvang afneem, in een ideale situatie zou ik alleen op de dagen dat wij allebei werken af willen nemen (lees, scheelt kosten)....maar helaas....

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2009 om 01:39

Pelle

Tja, het heeft zijn voordelen om in een provinciestad te wonen
Toen mijn baas nog niet zo sympathiek het bedrijf verhuisd had moest ik elke dag in hoog tempo van en naar mijn werk racen, lópend dus en dan mocht ik blij zijn als ik de trein gehaald had. 's Morgens ging ik een uur uur eerder dan tegenwoordig van huis, zodat ik zonder stress met mijn werk kon beginnen. Ik was dan inderdaad een half uur te vroeg op mijn werk, of eigenlijk een kwartier omdat we een kwartier nodig hebben om alles op te starten. Ik heb dat twee jaar gedaan en ideaal is het niet, maar ook niet onoverkomelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.