Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

13-11-2009 om 21:15

Kilometerheffing, wat vinden wij er van?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2009 om 01:47

Tirza

Zolang je niet op de grond gaat zitten vind ik het nogal meevallen hoor. Natuurlijk zijn er soms plaatsen die ik ook oversla, maar om het OV in zijn algemeenheid vies te noemen zie ik meer als weer een excuus om maar in de auto te blijven stappen. In een omgeving zoals bij jou kan ik me overigens wel voorstellen dat een auto praktischer is dan de trein.

amk

amk

18-11-2009 om 09:09

Denk dat dat wel meevalt

dat flexibel werken in elke bedrijfstak wel mogelijk is, maar dat het een kwestie van wennen is en van vertrouwen als werkgever in je werknemers. Maar ook van flexibel denken van de werknemers. Het betekend vaak dat werk en prive veel minder gescheiden worden, maar meer een vloeiend geheel van activiteiten. Betekend dat een deel van je prive-activiteiten naar je werk verschuift en andersom. Maar ook je werktijden veranderen, en daarmee de tijden die je bv op de weg bent.

Zelf werk ik graag op zondag, heerlijk rustig op kantoor, je bent dan veel effectiever en efficienter bezig. Maar ook op het lab werkte ik graag op zondag, geen afleiding, geen rooster voor bepaalde apparatuur. Samen met 1 of 2 collega's in alle rust werken. inmiddels is ons research lab 7 dagen per week 24 uur per dag open. Er zijn wel een aantal vaste tijdsblokken waar je per afdeling afspraken overmaakt ivm vergaderingen, maar moet iedereen altijd elke afdelings vergadering aanwezig zijn?
Het veranderen vergt een openblik op alle activiteiten van een afdeling en bedrijf. En er is echt meer mogelijk dan je op eerste gezicht denkt. Maar verlaat het hokje waar je nu in denkt en zet de muurtjes ergens anders of beter breek ze helemaal af.

manna

manna

18-11-2009 om 15:37

Vraag me af...

... hoe het zit met verre auto-vakanties naar het buitenland, dat tikt lekker aan! (wij rijden altijd naar Spanje)
... en of je ook het spitstarief berekend krijg als je tegen de files in rijdt (zoals manlief elke dag doet)

Maylise

Maylise

18-11-2009 om 15:45

Ik heb het idee dat we hier over hele andere treinen praten. Ik reis vaak met de trein. Ik heb echter nooit gemerkt dat de trein vies was. Heb ik zo'n hoge vuilgrens? De bussen hier vind ook niet vies.

Ik ga in 80% van de gevallen met de bus naar werk. Ik woon in een buitenwijk en werk in het centrum dus de bus is het meest praktisch. Een of twee per week werk ik op een andere locatie en die is in een buitenwijk en niet dezelfde als ik waar ik woon. Dan is de auto sneller en praktischer. Soms ga ik dan alsnog met de bus maar dat duurt wel wat langer en er zit een overstap in. Wel beter voor het milieu natuurlijk. Ik beken eerlijk dat gemak het dan vaak wint.

Alsnog moet ik zeggen dat in de stad waar ik woon openbaar vervoer keurig is geregeld. De bussen rijden meestal op tijd en frequent genoeg.

Het trein netwerk in Nederland vind ik kwalitatief juist vrij goed. Ja, er zijn regelmatig vertragingen en andere ellende maar de frequentie van de treinen is hoog en je kan veel uithoeken per spoor bereiken.

Op het platteland gaat het openbaar vervoer wel achteruit. Hier in de buurt ging er eerst elk uur een bus naar dorp a en dan door naar dorp b. Nu gaat er alleen nog maar een bus naar dorp a. Voor het kleinere dorp b moet je met zo'n oproepbusje gaan. De weg tussen dorp a en dorp b is helemaal niet meer met het openbaar vervoer te bereiken terwijl daar ook mensen wonen. Die mensen gaan nu dus allemaal met de auto.

Ik vind het jammer dat door de privatisering en de weinige investeringen in het openbaar vervoer de kwaliteit hiervan buiten de steden achteruit gaat.

Overigens vind ik het principe de vervuiler betaald uitstekend maar die kastjes die bij houden hoeveel er gereden wordt vind ik heel eng. Vandaar dat ik liever het huidige wegenbelasting systeem aanhoud.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2009 om 01:34

Fladderbeestje

Ik ben met je eens dat het OV niet zaligmakend is. Het dorp waar ik vroeger woonde had toen een uursdienst, maar tegenwoordig gaat er alleen een minibusje heen een paar keer per dag. Ik vind dat echt belachelijk. In de stad kun je als het moet redelijk snel op de fiets ergens komen, maar juist uit plaatsen die verder van een stad of dorp met een wat groter centrum en eventueel een station af liggen zouden een goede verbinding moeten hebben zodat de bus aantrekkelijk wordt/blijft. Voor mij zou een slechte busverbinding een reden kunnen zijn om uit zo'n slecht bereikbare plaats weg te trekken. Ik ben vroeger niet voor niets in een stad gaan wonen. Dat was wel zo praktisch voor iemand zonder auto. (En daar kon je leuk uitgaan natuurlijk!)
Maar in zekere zin hebben wij het in Nederland vrij luxe hoor. Een heel dicht spoornetwerk waarmee je voor redelijke prijzen door het hele land kunt. Dat is niet overal zo. In Engeland moet je er bijna een baan bij nemen als je dagelijks met de trein zou willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2009 om 01:53

Maylise

Ik lees jouw bijdrage nadat ik op Fladderbeestje gereageerd heb. Ik ben het dus met je eens
Ik snap alleen niet goed waarom het eng is dat zo'n kastje bijhoudt hoeveel kilometer je rijdt. Er staat toch niet bij naar wie of wat je toegereden bent? Het is toch ook niet eng als het energiebedrijf weet hoeveel gas je verbruikt hebt?

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 16:15

Redelijke prijzen?

Pardon? Ik vind het OV hier bespottelijk duur! Even denken. Je vliegt van Brussel naar Rome voor 39 euro - maar vliegen valt niet onder OV zeker? Daar kom ik hiervandaan (Zeeland) net zo ongeveer mee in Den Bosch. In Italie zit je ruim 3 uur in een prachtige trein voor nog geen 9 euro. In Chicago kun je voor 2,5 dollar zo ongeveer de hele dag in de metro zitten.

Tirza

manna

manna

19-11-2009 om 17:41

En toch... kaaskopje

...geeft dit stukje van de site kilometerprijs.nl met niet echt een goed gevoel:
Het kastje in uw auto registreert hoeveel u in Nederland rijdt en tegen welk tarief. Dat gebeurt met behulp van satelliet technologie en GSM-techniek. Op basis van de gegevens wordt een factuur gemaakt en naar u opgestuurd. Waar u bent geweest, krijgt niemand te zien zonder uw uitdrukkelijke toestemming.
Iets in mij zegt/is bang dat het net zoiets gaat worden als met het ECD; de gegevens zijn in te zien, behalve als je daar uitdrukkelijk bezwaar tegen aantekent, oid. Dat staat er niet, ik weet het, maar toch...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2009 om 20:19

Manna

Stel dat ik weet wie jij bent en je hebt telefoon van het bedrijf waar ik voor werk, dan kan ik precies zien wie jij elke maand belt, althans ik kan hun telefoonnummers zien en met wat moeite kan ik de namen erbij achterhalen als hun telefoonnummer openbaar is. Is dat niet eng?
Met zo'n apparaatje kunnen ze dus zien waar je bent geweest... En wat dan nog? Tenzij je in het criminele circuit zit kan ik me niks voorstellen bij de onrust die hierover ontstaat. Wie zegt mij dat de NS niks doet met de gegevens die via de PIN binnenkomen. Ze kunnen misschien mijn banknummer wel koppelen aan de bestemmingen die ik kies en hun conclusies eruit trekken. Oh, die gaat elke week naar Limburg... Wat heeft zij daar nou te zoeken?

Niets kostenneutraal

De prijs wordt in 6 jaar ruim verdubbeld van 3 naar 6.7 cent. Ik geloof niet dat iemand ooit er mee akkoord zou gaan dat de prijs van de wegenbelasting in 6 jaar zou verdubbelen.

Ik betaal nu 81 euro per maand aan wegenbelasting (gas auto). Kijkend naar de prijs van het rekeningrijden al ik dus na 6 jaar 180.63 per maand betalen. Wie hier zou daar wel mee akkoord gaan?

Op dit moment rij ik ca. 26.000 km per jaar in deze auto. Voor die 3 cent zal ik in het begin dus goedkoper uit zijn ik zal namelijk 65 euro per maand kwijt zijn. 6 jaar na invoering betaal ik dan echter 145.17 per maand.

Mijn vrouw rijdt in haar auto ca. 8000km per jaar. Haar wegenbelasting is 26 euro per maand. In het begin zal ze per maand 5 euro minder betalen. Zes jaar later zal ze 44.67 per maand betalen. Een verhoging dus!

Ik kan niet geloven dat het overgrote gedeelte van de Nederlanders met hun auto minder dan 400 km per maand rijden (27 euro * 0.067 = 402 km).

Gevolg: De mensen gaan bij hun werkgever aankloppen om het duurder wordende vervoer te bekostigen. De baas zal dit doen, maar om dit te bekostigen moet hij zijn productprijs omhoog doen, gevolg is inflatie. Door deze inflatie zal de werknemer weer bij de baas aankloppen voor een salarisverhoging want de producten worden duurder... De overheid die dit visueze cirkeltje startte zal ook merken dat hun geld minder waard wordt en dus de prijs van de kilometerheffing, omhoog gooien (samen met nog een reeks andere belastingen).
Weer zal de werknemer bij de baas aankloppen voor meer geld...

Dan niet te spreken over de inbreuk op de privacy die dit GPS transpondertje met zich meebrengt. Grote Broer kan zo zelfs zien dat jij met je auto op vakantie bent geweest op de Costa del Sol, dat je bent blijven overnachten op Camping Guapa en dat je op de terugweg nog even langs de MacDonalds in Montpellier bent geweest...

En te hard rijden is er over een X aantal jaar ook niet meer bij. Ze kunnen via dat apparaatje zien dat je op de A1 bij Hilversum in plaats van 100km/u wel 120 hebt gereden. De rekening komt automatisch binnen 2 weken in de brievenbus. Elk overtredinkje meetbaar met de GPS (zelfs per ongeluk bumperkleven) is zometeen heel 'makkelijk' meetbaar door Grote Broer.
Vergeet overigens niet dat al deze data wettelijk verplicht 7 jaar opgeslagen dient te worden. 7 Jaar van jouw reisleven in de databank van de overheid die de dag na het maken van de beveiliging zo lek als een mandje zal zijn omdat je nu eenmaal niet computers 100% veilig kunt maken.

Nee ik vind het een zeer kwalijke ontwikkeling in de tochal te grote macht van de overheid.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-11-2009 om 21:55

Kaaskopje

>>Ik snap alleen niet goed waarom het eng is dat zo\'n kastje bijhoudt hoeveel kilometer je rijdt. Er staat toch niet bij naar wie of wat je toegereden bent?< <

Ze willen het gaan laten werken via GPS en dan weten ze dus echt wel waar je naartoe bent gereden!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2009 om 01:09

Ja zover was ik al

maar wat maakt dat uit? Ik ben hier heel erg makkelijk in. Waarom zou het erg zijn als ze weten dat ik met de auto naar de stad ga, of hem elke dag bij het station zet, enz.? Een gestolen auto vind je zo ook weer makkelijk terug, dat is een voordeel.

"ze"

Kaaskopje: "Waarom zou het erg zijn als ze weten dat ik met de auto naar de stad ga, of hem elke dag bij het station zet, enz.?"

Omdat je je moet afvragen wie "ze" zijn. Een waterdichte computer waar niemand bij kan? Een computer waar de politie in kan als ze daarvoor permissie hebben gevraagd aan de rechter? Een computer waar een heleboel administrateurs toegang toe hebben en de politie en ach wie weet reclamemakers ook? Of met een beetje pech een computer waar iedereen zo in zit zodat ze precies weten wanneer je wel en niet thuis bent en ook nog even waar je auto is te halen.

Mijn eigen sollicitatiegegevens hebben een paar jaar geleden per ongeluk op internet gestaan zodat de hele wereld ze kon zien omdat er bij mijn werkgever een fout was gemaakt. Regelmatig is er weer een verhaal van een groot bedrijf or regeringswezen dat mensen hun gegevens kwijt raakt in de post, gejat uit een auto of dat gehackt wordt. Als het niet hoeft vind ik niet dat we alles nog meer moeten laten registreren - daar kunnen alleen maar fouten van komen.

Mariel (heeft al bijna een jaar geen auto meer trouwens)

Wie "ze" zijn

Precies Mariel. In Nederland is inmiddels duidelijk dat criminelen via volkomen legale weg tot "ze" behoren. Dat werkt als volgt: In het justitieel onderzoek worden alle mogelijke bestanden geraadpleegd. Ook de telefoongegevens van personen die op dat moment in de buurt waren. Kentekens + persoonsgegevens van auto's die op camarabeelden staan. En straks dus ook de gegevens van het kastje uit alle auto's.
In het onderzoek worden al die gegevens van volstrekt onschuldige personen helemaal uitgetyped en verzameld. De crimineel krijgt daarvan via zijn advocaat een kopie.
Niet gepiest en toch nat, heet dat bij ons thuis.
Groet,
Miriam Lavell

Nog meer "ze"

De leasemaatschappijen roepen al over "gemiste kansen", dat zij de gegevens uit het kastje niet mogen hebben. Want ach, zij kunnen er toch zoveel goeds mee doen. Zij kunnen het rijgedrag van de leaserijders volgen en hen dan adviseren over beter rijgedrag, op bijvoorbeeld andere tijden of andere trajecten op die tijd en op die manier het wagenpark efficiënter te gebruiken.
Mag ik éven een teiltje... Wij krijgen nu al van die o-zo goed bedoelde "adviesmailtjes" als we het bestaan om eens één keertje op de snelweg te tanken in plaats van bij het goedkopere tankstation waar we normaal gesproken tanken. Nu lachen we die nog weg, maar nog meer ongevraagd "advies" gaat beslist irriteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2009 om 21:48

Nou maar goed dan

dat ik auto noch rijbewijs heb, dan heb ik geen last van ´ze´.
Mariël.... waar zette jij je auto als je thuis was? Een paar straten verderop zodat ze niet wisten dat je thuis was?

Nasha 1st

Nasha 1st

20-11-2009 om 22:33

En dus kaaskopje?

jammer dan dat wij wel een auto hebben??

En dan dit: de volgende "ze":
http://www.nu.nl/werk-en-prive/2127199/ontslagen-werknemer-gevaar-it-systemen.html

Ontslagen werknemer gevaar voor IT-systemen
Uitgegeven: 20 november 2009 11:37
Laatst gewijzigd: 20 november 2009 11:52

AMSTERDAM – Vergeldingsacties van oud-werknemers en een ontoereikend beveiligingsbudget vormen een steeds grotere zorg voor de senior IT professionals. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Ernst & Young.
Uit de wereldwijde studie blijkt dat driekwart van de respondenten bezorgd is over de mogelijkheid van wraakacties van oud-werknemers die recent de organisatie verlaten hebben.

Van de ondervraagden geeft 42 procent aan bezig te zijn om de risico’s in kaart te brengen. Ruim een kwart (26 procent) zegt ook stappen te hebben ondernomen om hen de pas af te snijden.

“De economie beleeft nog steeds een recessie. Medewerkers die bij bedrijven boventallig geworden zijn, kunnen in voorkomende gevallen zeer negatieve gevoelens koesteren tegen hun werkgever”, aldus onderzoeker Paul van Kessel. “Het ongeoorloofd meenemen vanvertrouwelijke informatie is een veel voorkomend probleem.”

Opvallend

Monique Otten, partner bij Ernst & Young, ziet in het onderzoek voor Nederland een aantal opvallende resultaten.

“In Nederland hebben 70 organisaties deelgenomen aan dit onderzoek. Hieruit blijkt dat bijna de helft (45 procent) van de organisaties ook wel enige zorg heeft, maar slechts 12 procent deelt het wereldwijde gevoel", zegt ze."En slechts 6 procent heeft ook daadwerkelijk stappen gezet om de beveiligingsrisico’s van vertrekkende medewerkers te beperken.”

Zorg

Een andere zorg van de top IT-professionals is voldoende budget creëren om beveiligingproblemen te bestrijden. De helft van de ondervraagden geeft aan deze uitdaging te beoordelen als ‘hoog’ (4) of ‘significant’ (5). Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2008 (17 procent).

De uitkomst is des te opvallender gezien het feit dat 40 procent van de respondenten aangeeft van plan te zijn meer geld aan beveiliging uit te geven binnen het totale budget en 52 procent aangeeft om de kosten gelijk te willen houden.

Investering

Paul van Kessel zegt daarover: “Informatiebeveiliging vraagt van bedrijven momenteel een behoorlijke investering. Ze moeten opboksen tegen de vele nieuwe dreigingen die zich iedere dag aandienen. Daar tegenover staat dat ook IT-beveiliging niet immuun is voor de crisis en budgetten dus onder druk staan.”

Bijna alle organisaties beschikken tegenwoordig over een formeel informatiebeveiligingsbeleid. Ook in Nederland geeft 81 procent van de respondenten aan hierover te beschikken.

Op de vraag of het beleid het afgelopen jaar is geactualiseerd naar de risico’s van nu, antwoordt tweederde positief, terwijl wereldwijd 85 procent van de bedrijven een actualisatie van de risico’s heeft doorgevoerd.

Aan het onderzoek hebben 1.900 senior executives in meer dan 60 landen meegedaan.

Ik ben lui

Ik ben lui dus ik parkeer liever niet verder weg dan ik hoefde.

Maar ik denk wel dat ik heel duidelijk aangegeven heb waarom ik het niet nodig vind dat allerlei gegevens bijgehouden worden. Bijhouden is namelijk opslaan ergens is dan weer de kans dat iemand die er niet bij hoeft er bij kan.

Mariel

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 15:05

Ik sta daar anders in

Ik heb zo totaal niets te verbergen dat ze alles van mij mogen weten. Zelfs een crimineel kan erg weinig met mij volgens mij. Als je veel moeite met al die registratiemogelijkheden hebt lijkt is de huidige maatschappij geen pretje om in te wonen lijkt me. Ik ben praktisch ingesteld. Het is nu eenmaal zo, we moeten het ermee doen.

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2009 om 16:40

Dat is een luxe kaaskopje

Die je je kunt permitteren onder het huidige bewind. De overheid heeft alles nodig om zichzelf in stand te houden en die zitten écht niet te wachten op meer werk. Bovendien leid je, in jouw ogen, een heel gewoon en suf leven, dus ach, wat zouden ze met die info over jou moeten doen? Daar zit tóch niks tussen wat strafbaar of anderszins interessant is. Bovendien heb je geen auto, dus waar heb je het over.......
Stel je nou eens voor dat er na de verkiezingen een ander beleid gaat komen. Het kan, ja toch? En jouw gangen worden voortaan in de gaten gehouden omdat je A. ooit in financiele problemen hebt gezeten B. naast een school woont (je weet maar nooit, aanslaggevoelige locatie) C. een dochter hebt die voetbalt (relaties met hooligans, je weet het maar niet) en D. een dochter die misschien in het buitenland wil studeren.
Voor punt A. is het belangrijk om jouw totale gedrag te monitoren, alle aankopen en uitgaven die je doet. Immers, stel dat je terugvalt in probleemgedrag, dat kost de maatschappij geld dus daar moet flink op worden toegezien.
Voor punt B. is het belangrijk om altijd te weten wie er in jouw huis zijn en op welke tijdstippen, stél dat er een enge terrorist langsloopt ofzoiets, dan is het goed om te weten of de politie bij je terecht kan.
Voor punt C. is het belangrijk om exact de verrichtingen en vriendschappen van je dochter te monitoren op mogelijk verdachte figuren.
Voor punt D. is het belangrijk om jouw politieke sympathieen en die van je dochter exact te analyseren. Hoezó in het buitenland studeren, wat deugt er niet aan Nederland dan? In het buitenland opgeleide mensen kunnen bovendien héél vreemd gedachtengoed overnemen.

Kijk, nu ben jij de eerste die roept dat dat onzin is en dat ik overdrijf - en natuurlijk doe ik dat ook wel. Maar: het kán. Technisch. Alle informatie ís er al of is vrij eenvoudig te verkrijgen. Maar wie gaat nou precies wát met die informatie doen? En hoe weet je zo zeker dat een volgende regering (oid) het precies hetzelfde gaat doen?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 17:30

Tirza

En als zij het niet op een rijtje hebben gezet dan heb jij het wel gedaan
Zoals gezegd: ik ben praktisch ingesteld. Het is een onomkeerbare situatie. Het heeft geen zin om in paniek te raken over een denkbeeldige situatie. Het lijkt me uitermate vermoeiend om achter elke boom een beer te zien.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 18:00

Tirza, aanvulling

Hier een aardige link:
http://www.nu.nl/column/2113176/blaming-the-victim-onveilig-internet.html
Tirza: ik maakte er net een grapje over, maar het is niet zo 'netjes' om gegevens die ik verspreid over OO over mezelf heb verteld bij elkaar te harken. Daarmee doe je in het klein waarvoor je in het groot waarschuwt. Niet dat het echt ernstig is, maar het is niet helemaal hoe het 'hoort' op OO. Het is niet de bedoeling dat je informatie uit andere draadjes bij elkaar zet en daar een soort profielschets van maakt.
Verder: gebruik je GPS? Wat zou er met die gegevens gebeuren? Heb je internet? (ja uiteraard anders zat je niet op OO) Dan weet het internetbedrijf exáct hoelang jij dagelijks op de computer zit te internetten. Wat doen ze met die informatie? Oooohhh, Tirza heeft wel 30 uur op internet gezeten in 1 of 2 weken... heeft ze niks beters met haar tijd te doen?
Ik heb het al eerder gezegd. Ik kan van iedereen die telefoon heeft via het bedrijf waar ik voor 'klantenservice' zien met wie ze bellen.
Bovendien is er niets nieuws onder de zon. 30 jaar geleden woonde mijn man samen met zijn vriend die bij de marine zat in 1 huis. De vriend werd op het matje geroepen omdat hij zich in liet met een PSP stemmer. Dat was niet gewenst.
De vraag die steeds door mijn hoofd speelt is: waarom denk je dat de overheid, of criminelen zoveel interesse in je gegevens hebben dat ze de moeite nemen om uitgerekend jóuw eruit te lichten en misbruik te maken van de informatie die over jou te vinden is. Ik vind dat a. een kenmerk van paranoïa én b. jezelf belangrijker maken dan je in werkelijkheid bent. Dat laatste bedoel ik niet onaardig. Als mens ben je uitermate belangrijk, maar niet persé voor de overheid of andere enge zaken.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2009 om 18:11

Tja...

je kan wel denken, ach zo belangrijk ben ik niet....maar ik wil gewoon niet dat de mogelijkheid er is om mijn gangen op dat gebied na te gaan. Daarom sta ik ook niet in het EPD....

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 18:17

Maar...

waar sta je nog meer geregistreerd? Als je hier zo bang voor bent moet je verhuizen naar een onbewoond eiland zonder enige vorm van techniek.

Kaaskopje

Zodra je om een voor jou volkomen duistere reden plotseling wèl interessant wordt, kunnen goede zoekers nog veel en veel meer bij elkaar schrapen over jou dan Tirza zojuist deed. En dat op zich mag misschien nog niet eens zo bedreigend zijn, maar hoe die gegevens geïnterpreteerd worden, kunnen dat wel degelijk zijn. Dan gaat je leven op de kop op een manier die je werkelijk niet wilt.
Verder, excuseer me, is vrijwel iedereen interessant voor criminelen. Dit kan jou ook overkomen:
http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=7752&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=01f858b8a6

Het hoeft niet geregistreerd te worden

Kaaskopje het gaat er gewoon om dat als het niet nodig is dat je het niet gaat registreren - juist omdat het niet hoeft.

En nee ik doe niet zoveel crimineels. Maar ik ben wel arts, op een SEH waar ik regelmatig mensen uit de gevangenis, die gearresteerd zijn, die drugverslaafd zijn, die het niet eens zijn met mijn behandeling zie. Een keer bedreigd door iemand. Ik heb dus echt geen behoefte aan een registratie iets waar dat soort mensen met een beetje moeite zo opzoeken waar ik zoal in mijn vrije tijd naar toe reis. Is trouwens ook een belangrijke reden waarom ik een OV chipkaart heb die niet op naam staat omdat ik gewoon vind dat niemand hoeft te weten dat ik af en toe niet thuis slaap om wat voor reden dan ook.

Mariel

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2009 om 21:54

Ik had dit nog niet gezien

maar ik heb ook voorbeelden genoemd van waar je gegevens allemaal te vinden zijn. Iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat je door gebruik te maken van apparaten die op een netwerk zijn aangesloten sporen achterlaat die opzoekbaar zijn. Uiteraard is het niet te hopen dat je gegevens in verkeerde handen vallen. Maar het is ook niet te hopen dat ik door een vrachtwagen overreden wordt en daar lig ik ook niet wakker van. Laat ik het zo stellen: ik weiger om er net zo angstig over te doen als sommigen hier laten blijken. De kans dat je opgepakt wordt door de politie omdat ze je voor de verkeerde aanzien is behoorlijk klein. De kans dat een tandarts zich staat te verkneukelen omdat de gyneacoloog een kwaal in je epd heeft gezet, ik denk dat de tandarts daar amper tijd voor heeft en dan nog...

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2009 om 23:15

Het gaat er niet om of ik interessant genoeg ben

voor welke overheid dan ook. Het gaat erom, dat ik een doelgroep ben. Nu is dat nog te overzien (ik ben degene die de boodschappen doet, ik val in bepaalde doelgroepen qua inkomen/bestedingen enzovoort), maar je kunt met dat soort gegevens alle kanten op natuurlijk. Zo krijgt "mijn" straat bijvoorbeeld maandelijks een gratis blad met hele chique dingen binnen Zeeland. Puur geselecteert op huisprijs, de huizen aan de overkant (slag kleiner) krijgen het blad niet. Nou, koppel al die bestanden met info maar eens - maar dan vanuit een négatieve gedachte.
In de wijk waar jij woont gaan ze (ik geef een voorbeeld he) iedereen er uit lichten die ooit betalingsachterstand heeft gehad, hoe minimaal ook. Die mensen kunnen niet meer bij Wehkamp bestellen en geen mobiel tel.abonnement meer afsluiten. Vervolgens wordt gecontroleerd waar die mensen hun boodschappen doen en als dat bij exclusieve winkeltjes is, krijgen de mensen een vriendelijk mailtje dat ze beter naar de Lidl kunnen gaan. Het autobestand wordt doorgenomen. De sporten en andere activiteiten. Sportschool? Da's veel te duur, neem maar lekker een krantenwijk - is ook heel gezond.
Dat jij aan bellers kunt zien welk telefoonnummer ze hebben, is daar aan toe. Je zit namelijk niet in de positie om wat te dóen met die informatie. Maar je bedrijf kan vrij eenvoudig op vaste bellers een blokkade zetten. Dahag, klantenservice, niet meer bereikbaar, u zeurt te veel. Doen ze natuurlijk niet - roep jij nu enthousiast, zó is dat bedrijf helemaal niet! Die zijn geweldig en enorm klantgericht! Tuurlijk. Totdat het te veel geld gaat kosten.

Tirza

Ellen Wouters

Ellen Wouters

22-11-2009 om 00:31

Twee dingen, kaaskopje

Als zijnde Kaaskopje ben je niet zo interessant nee, voor kwaadwillenden. Maar je moet andersom redeneren. Ze beginnen niet bij jou, als individu, ze beginnen bij groepen.

Eerst eens iedereen die een financieel problematisch verleden heeft. Dan uit die groep, iedereen die rookt. Dan, uit die groep, iedereen die wel eens boek A of boek B uit de bieb heeft gehaald. En hee, zo komen ze ineens bij Mientje Jansen uit.
Mientje Jansen heeft niks verkeerd gedaan, maar is verdacht omdat ze in drie doelgroepen tegelijk voorkomt.

Dat is het ene punt.

Het andere punt is, dat als je eenmaal op een lijst staat, kom je er nooit meer af. Je weet niet op welke lijst je staat, dus je weet ook niet waar je moet zijn om je van die lijst af te laten halen. En zelfs als je dat wel weet, doen "ze" het niet.

Er zijn mensen, heel gewone mensen, het zou je buurman kunnen zijn, die daardoor niet meer naar Amerika kunnen reizen. Of die nooit meer ergens een bankrekening kunnen openen. Die geen baan bij de overheid meer kunnen krijgen.

Ze hebben niks gedaan. En ze strijden er al jaren voor om van die vermaledijde lijsten af te komen. En het lukt ze niet.
Spookverhalen? Dat lijkt zo. Totdat het jou overkomt. En je denkt "mij overkomt het niet, want ik ben niet interessant". Dat dachten die mensen ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2009 om 01:43

Ellen

Wie weet zal het mij ooit overkomen. Dat zou heel akelig zijn. Maar ik laat mijn leven niet beheersen door zo'n mogelijkheid. Ik ben mij al heel lang bewust van wat er gaande is. Om nog een voorbeeld te noemen: Er is ooit geld van onze rekening gehaald doordat een slimmerik blijkbaar onze pincode had achterhaald. Dat was nog in de tijd dat de bank kon beweren dat dat absoluut niet mogelijk was. Het was vast een slordigheid van ons waardoor dit was gebeurd. We hadden onze pincode ergens laten slingeren, dat kon niet anders. We konden naar ons geld fluiten. In diezelfde periode kon Hier en Nu van de NCRV aantonen dat het wel mogelijk was dat een bankrekening leeggehaald kon worden omdat de pincode achterhaald kon worden door een ander. Ik wil hiermee maar zeggen dat de risico's van de inmiddels al oudere en nieuwere technische mogelijkheden er altijd al geweest zijn. Je leert ermee te leven. Ik vind het niet 'gezond' om bij elke vernieuwing met aanhangende risico's in de stress te schieten.
Ik vind overigens dat ik mijn standpunt nu genoeg heb uitgediept

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.