Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lili en Howick

vermist. Ik hoop dat iemand ze geholpen heeft en dat ze ergens onderdoken zitten totdat politici zo onder druk staan dat ze niets anders meer kunnen dan alsnog ze toelqten.
Ik ben er ziek van
Sini


Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2018 om 07:01

"Waarom wil jij per se dat het géén mensenhandel heet? Moet je er dan toch met andere ogen naar kijken en wil je dat niet?"

Ik wil dat het heet naar wat het is.

Ik word een beetje ziek van die mensen die een probleem pakken, het vervolgens zo groot mogelijk opblazen met (onterechte) termen als mensenhandel en er vervolgens schande van te spreken en daarmee hun morele superioriteit weer eens te bevestigen.

Want dat is het favoriete OO spel voor sommigen. Laten zien hoe moreel superieur je bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2018 om 09:20

Ad Hombre

Maar wat jij doet kun je onder 'wegkijken' scharen. Ik voel me allesbehalve superieur. Mijn gevoel voor onrechtvaardigheid is gewoon groot. Of dat nu over iets in mijn straat is of over iets in een ander land, dat maakt niet uit. Ik vraag me áltijd af wat ík zou doen onder de omstandigheden waarin mensen leven en dan kom ik héél vaak tot de conclusie dat ik die mensen begrijp. Ik vind het niet altijd verstandig, maar ik begrijp het dan wel. Ik ben een bangbroek, dus ik zou niet aan zo'n tocht richting de Middellandse Zee beginnen.

Natuurlijk ben ik net als zoveel men er voor inkomens gezorgd worden. sen van mening dat wat je economische vluchtelingen kunt noemen, niet allemaal in Europa kunt toelaten. We kunnen er meer toelaten dan sommigen van mening zijn, maar ontmoedigen is beter dan aanmoedigen. De manier waarop ontmoedigd moet worden dáár gaat het om. Voor zover ik het kan zien, lijkt het nu vooral te gaan om zelfbescherming. Zoals 'we' vroeger bang waren voor de Russen, nu zijn we blijkbaar bang voor Afrikanen. Help daar komen de Afrikanen! Waren we met de eerste bang dat we onder de communistische knoet zouden bezwijken, nu speelt mee dat die Afrikanen voor een deel moslim zijn. Help, straks moet mijn dochter ook in niqab naar school, huuuu....

Maar met zelfbescherming verandert er niets. Willen we dat de toestroom stopt, of in ieder geval sterk afneemt, dan moet de noodzaak om te 'vluchten' weggenomen worden. Dus directe financiële steun. Geen ontwikkelingsgeld, zo van hier heb je het, zoek het maar uit, nee, want dat verdwijnt in corrupte zakjes. Voor zover mogelijk ter plaatse, toezicht op dat iedereen krijgt wat hij krijgen mag en inzetten op werk creëren. Geen commerciële bedrijven die er een slaatje uit kunnen slaan, maar met geld van 'de wereld' die de salarissen betaald van mensen die helpen de boel op te zetten, beroepsopleidingen verzorgt en naar mogelijkheden zoekt om in die omgeving toch aan landbouw, veeteelt en dergelijke te kunnen verdienen. Dat dit soort werk nog steeds vooral door liefdadigheid tot stand moet komen, vind ik eigenlijk een schande. Het hoort uit de wereld van liefdadigheid weggehaald te worden, we horen ons daar met z'n allen verantwoordelijk voor te voelen. Niet vanuit een gevoel van superioriteit, maar vanuit het gevoel dat we allemaal mensen zijn die allemaal een goede basis verdienen. China heeft Afrika ontdekt, die ziet potentie in dit continent, maar ik zie daar ook meteen een 'gevaar'. Komt hun aanwezigheid ten goede aan de Afrikaanse bevolking, of is het toch vooral China die er beter van wordt? Ik ben er helemaal niet happig op dat China zich overal in wurmt. We zullen er wel aan moeten wennen dat China overal een vinger in de pap aan het krijgen is, maar of dat overal ten goede komt aan wie het betreft, dat vraag ik me nu nog af. Zie hier in Nederland met voetbal. Wel een club opkopen, maar totaal niet kunnen omgaan met de 'aankoop'. "Bang" is te sterk uitgedrukt, maar ik ben in zekere mate 'banger' voor de invloed van China op onze economie, dan voor het hele continent Afrika.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2018 om 09:21

Rare zinnen

Ik hoop dat je erom heen kunt lezen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2018 om 09:51

Kaaskopje

" Ik vraag me áltijd af wat ík zou doen onder de omstandigheden waarin mensen leven en dan kom ik héél vaak tot de conclusie dat ik die mensen begrijp. Ik vind het niet altijd verstandig, maar ik begrijp het dan wel. "

Oh, maar ik ook hoor. Ik kan me vaak goed voorstellen waarom die mensen doen wat ze doen. Daarom is het ook zo logisch dat het geen mensenhandel is. Die mensen willen gewoon naar Europa en ze betalen malafide/criminele smokkelaars om ze daar te krijgen.

Dat ik me hun acties kan voorstellen betekent nog niet dat ik vind dat wij als westen al die mensen dan maar op moeten nemen.

Wij hebben als belangrijkste plicht voor onze kinderen te zorgen (daar is dit forum voor). We hebben een redelijk stabiele samenleving geerfd van onze ouders, helaas met enige trauma's. We hebben wat mij betreft de plicht om een stabiele samenleving na te laten voor onze kinderen en kleinkinderen.

Een al te ruimhartig immigratiebeleid t.o.v. mensen met volstrekt andere en soms zelfs vijandige culturen past daar niet bij.

"Willen we dat de toestroom stopt, of in ieder geval sterk afneemt, dan moet de noodzaak om te 'vluchten' weggenomen worden. Dus directe financiële steun. Geen ontwikkelingsgeld, zo van hier heb je het, zoek het maar uit, nee, want dat verdwijnt in corrupte zakjes. Voor zover mogelijk ter plaatse, toezicht op dat iedereen krijgt wat hij krijgen mag en inzetten op werk creëren. "

Jij denkt dat het westen alle wereldproblemen kan en moet oplossen? Laat me niet lachen. Het zou al heel mooi zijn als we onze eigen problemen in de hand kunnen houden. Heel mooi.

Laten we niet ons eigen land opblazen om de wereld te redden.

Ad

Ik word een beetje ziek van die mensen die een probleem pakken, het vervolgens zo groot mogelijk opblazen met (onterechte) termen als islamisering en er vervolgens schande van te spreken en daarmee hun morele superioriteit weer eens te bevestigen.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2018 om 10:31

skik

Ken je zulke mensen?

Ja hoor. Jij ook. Kijk maar eens in de spiegel.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2018 om 14:23

skik

Dat woord gebruik ik nooit (tenzij als citaat of ironisch) dus ik denk dat je vooroordelen weer eens aan het woord zijn.

Dat woord wordt overigens vaker op mij geprojecteerd, kijk maar, hiier door RK:

https://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/aardstralen?page=1

Daar zie je maar weer mooi aan hoe mensen als jij met afwijkende meningen omgaan. Karikatuur van maken en met z'n allen op inhakken.

Knap hoe je dan kan blijven denken dat je bij de 'good guys' hoort. Die spiegel past jou beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2018 om 14:30

(daar is dit forum voor)

Nee joh, dit forum is gewoon voor ouders, niet hiervoor "Wij hebben als belangrijkste plicht voor onze kinderen te zorgen". OO heeft geen toezichtfunctie op goed ouderschap.

Jij denkt dat het westen alle wereldproblemen kan en moet oplossen? Laat me niet lachen. Het zou al heel mooi zijn als we onze eigen problemen in de hand kunnen houden. Heel mooi. ===

Nee, ik denk niet aan het 'westen', ik heb het aldoor over de 'wereld'. Afrikaanse landen dus ook voor elkáár.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2018 om 01:14

Eigen land opblazen, Ad

Ons land wordt niet zomaar 'opgeblazen'. Daar is heel wat meer voor nodig. Ik kom maar wéér met meneer Wilders aanzetten en ook met Baudet. Zei doen het voorkomen alsof we volledig overspoeld worden en nog meer zullen worden door immigranten, maar dat is kolder. AZC's gaan dicht, omdat ze niet meer bezet worden door nieuwe instroom. Dat men in Griekenland met de gebakken peren zit, omdat een land als Nederland niet wat guller de deur openzet, zal jouw worst zijn, feit is dat het erg meevalt wat we op ons dak krijgen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-09-2018 om 09:19

Kaaskopje

"zal jouw (sic) worst zijn, feit is dat het erg meevalt wat we op ons dak krijgen."

Ja, is het even rustig? Dan hebben jullie mooi tijd om het onderstaande artikel te lezen. Staat ook in nrc maar gepaywalld.

https://www.stopdebankiers.com/europa-verwacht-meer-immigratie-uit-afrika-vijf-scenarios-voor-europa/

"Slagen wij als continent er niet in een efficiënt en realistisch immigratiebeleid voor de lange termijn uit te werken, dan zal Europa geconfronteerd worden met migratiestromen die epische proporties zullen aannemen en telt het over dertig jaar tussen de 150 en de 200 miljoen Afrikanen. Vandaag zijn dat er negen miljoen."

Lees vooral het hele artikel, er staat veel wetenswaards in.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2018 om 09:57

Ad Hombre

Ook zonder het te lezen, ik zal eens kijken straks, wéét ik dat we iets moeten doen om die 'epische' omvang te voorkomen. Als je al mijn reacties over dit onderwerp op een rijtje zou zetten, dus ook van meerdere jaren geleden, dan zul je zien dat je mij niet kunt betrappen op een onrealistisch beeld van wat er gaande is. Ik wil mezelf niet teveel op de borst kloppen, maar ik heb het jaren geleden ook gehad over dat bepaalde bomen uit ons straatbeeld zullen verdwijnen door de klimaatveranderingen en als ik het mij goed herinner werd dat nogal overdreven gevonden. Welnee... zo'n vaart loopt dat niet. Ja, zo'n vaart loopt het dus wel en dat geldt dubbel hard voor landen waar het nu al slecht tot matig gesteld is met de omstandigheden voor burgers.

Ik heb gemerkt dat als je jezelf enigszins in dit soort onderwerpen blijft verdiepen, sommige zaken je niet hoeven te overvallen, omdat je weet dat die verwachting er al lag. Ik vind het daarom ook zo kinderachtig om te sneren met 'ach jij bent ook zo intelligent'. Daar heeft het niets mee te maken.

Maar goed, naar die epische omvang weer. Los van armoede door belabberd beleid van een regering of als je negatief wilt denken, door de instelling van de mensen zelf, gaat het klimaat een hoop ellende veroorzaken. Je kunt zien dat daar al wel over nagedacht wordt en ontwikkelingen gaande zijn om landbouw te kunnen bedrijven óndanks droogte, hitte e.d.. Als ik het heb over dat de 'wereld' moet helpen, dan heb ik het over dit soort zaken. Als bepaalde vernieuwingen te duur zijn voor een land, of men heeft de kennis nog niet in huis, dan hebben we er zelf baat bij om daarin te springen en te helpen. Nederland is nogal groot op dit gebied, men kijkt naar wat wij hier doen. Men laat zich adviseren door onze deskundigen. Als dit uit het potje 'ontwikkelingshulp' betaald wordt, daar heb ik dan weer niet zoveel inzicht in, dan juich ik dat toe. En daar dan niet op bezuinigen, zoals de laatste jaren is gebeurd, maar daar juist in investeren. Lange termijn-beleid dus. Zorg dat men ter plekke een goed inkomen kan verdienen. Zorg dat men daar niet dood zal gaan van de honger. En mocht het ondanks alle moeite toch misgaan, dan kunnen 'we' dat niet gewoon laten gebeuren. Of vind jij van wel? Met de armen over elkaar op tv toekijken hoe men langs de weg dood neervalt?

Lezenswaardig

Het is zeker lezenswaardig, maar ik begrijp niet zo goed, waarom je dit citaat neerzet, want het citaat zegt dat we een immigratiebeleid moeten uitwerken. een immigratiebeleid dat efficiënt en realistisch is.
Realisme betekent: rekening ermee houdt, dat Europa oud is en de bevolking afneemt; terwijl Afrika jong is en de bevolking toeneemt.
Daar toch even een kanttekening bij: de toename van de jonge mensen in Afrika komt deels door betere gezondheidszorg: minder kinderen gaan dood; en deels ook door AIDS: er is een generatie weggevaagd, maar door de betere gezondheidszorg blijven mensen nu leven. De simpele visie dat kinderen rijkdom zijn, goed voor de oude dag, was geldig toen veel kinderen stierven. In de toekomst zal dat veranderen, zoals dat ook bij ons veranderd is in de afgelopen 60 jaar (niet veel langer!).
Dan wat betreft efficiëntie: het is de vraag welke doelstellingen je daaraan verbindt. Als efficiëntie betekent dat Europa kan blijven zoals het in de jaren 50, 60 was dan raak je in paniek van de cijfers over de bevolkingsgroei.
Als je denkt dat een efficiënt en realistisch immigratiebeleid betekent: antwoord vinden op de vraag: hoe houden we 'ze' buiten, dan zal de geschiedenis je inhalen.
Ondertussen toch nog een paar kanttekeningen:
Merkel's 'wir schaffen dass" ging niet over het onbegrensd binnenhalen van iedereen die maar wilde (vooral Afrikanen), maar over de opvang van met name de Syriërs die vluchtten voor een onvoorstelbare oorlog in eigen land. Daarop aansluitend: ook bij een keurig geformuleerd immigratiebeleid kun je dergelijke onverwachte vluchtelingenstromen niet vooraf al voorspellen en opvangen. Zie bijvoorbeeld Venezuela en Curacao.

Tsjor

Afrika en Azië

Over de problemen van Afrika, daar is heel veel over te zeggen, ik weet er echt veel te weinig van. Wie het interesseert zou de ontwikkelingen in Ethiopië nu kunnen volgen: een president die geweldige stappen zet, vrede met Eritrea sluit, grenzen open zet (Oh jee...), maar in het eigen land te maken krijgt met veel heftig verzet. In Trouw stond gisteren een lezenswaardig artikel over zijn situatie. die niet uniek is. Hij moet oplossingen verzinnen. Het wordt een tour de force, maar zo belangrijk om hierin te slagen.
Iemand stelde de vraag: waarom heeft Azië zich wel ontwikkeld en lukte het Afrika niet. In 2011 verscheen daarover al een bijzonder mooi interview met Roel van der Veen op radio 1 in het programma Brands met boeken: 'Waarom Azië rijk en machtig wordt' Hij schreef eerder een boek over Afrika. Zoeken op radio 1, Roel van der Veen.
Ik doe hem heel erg oneer aan, maar ik wil er toch twee punten uithalen:
- het besef (van Soekarno) dat er eerst en vooral goed voedsel nodig is wil je een land ontwikkelen; (dus ook straks voor 1 miljard Afrikanen)
- de bijzondere positie van de sahara, waardoor in Europa en Azie nieuwe ontwikkelingen van oost naar west konden gaan en weer terug; terwijl het in Afrika niet van noord naar zuid kwam door de Sahara en het wiel dus steeds weer opnieuw moest worden uitgevonden.
Wat dat laatste betreft: internet en één taal waarin alle informatie toegankelijk gemaakt kan worden zullen de Sahara snel overstijgen. Op dit moment zijn het met name China en Rusland die nieuwe ontwikkelingen naar het Afrikaanse continent brengen.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2018 om 10:55

Tsjor

Ik weet niet hoe dat werkt in het hoofd als iemand als Ad Hombre, maar dit soort júiste informatie, komt gewoon niet aan. Ja, het komt wel áán, maar het wordt ook meteen weer weggeslingerd omdat de angst voor het 'ongewisse' kennelijk te groot is om nog mededogen toe te kunnen staan voor een medemens die niet hetzelfde denkt, doet en eruit ziet als hem of haar zelf. Daar zit ook het enorm hypocriete van het hele verhaal. Het gaat niet om de aantallen, het gaat om waar die aantallen uit bestaan. Hongarije zou christenen waarschijnlijk wél binnen laten. Wilders zou niet 'minder minder' hebben gescandeerd als het om Joden was gegaan. Had hij dat wel gedaan, dan was het land te klein geweest... voor hém.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.