Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2010 om 16:00

Links/rechts

Ik had net boodschappen gedaan en eenmaal buiten zei ik tegen man: weet je wat mij steeds meer begint te irriteren? Mensen in rolstoelen die standaard chagrijnig kijken en daarnaast naar je kijken met een blik van 'waarom moet ik om je heenrijden? Waarom moet ik op je wachten? Zie je niet dat ik eraan kom met mijn rolstoel?' Waarop man reageerde 'ha... je begint te verrechtsen Kaaskopje!' Auw dat was tegen het zere been! Het is een feit, ik heb het lang vergoeilijkt als deze mensen zich zo gedroegen. "Het is ook niet makkelijk voor ze." Maar het is toch geen teken van verrechtsing wanneer ik mij erger aan sociaal gedrag van een burger met een (gezondheids)probleem? Mijn man zat mij een beetje te plagen, maar hoe zien jullie dat? Is een 'linkse' sociaal tot hij erbij neervalt, ongeacht of dat realistisch is of niet? Zou dat het beeld zijn wat rechts heeft?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
meg

meg

06-03-2010 om 18:19

Onzin...

...dus als je links stemt, kun je altijd alles van iedereen hebben en erger je je nooit? Wat een flauwekul om daar verrechtsing tegenover te zetten. Ik stem iets rechtser dan links, maar ben een toch wel sociaal iemand. Met een heel sociaal beroep, erg hulpvaardig. Of kan dat eigenlijk niet met mijn politieke voorkeur? En ook ik erger me weleens aan mensen. Zou het niet gewoon menselijk zijn?

Geen links of rechts

maar wel moeite met de ongenuanceerde uitspraak over rolstoelgebruikers in het algemeen..

(ik heb een periode in de rolstoel gezeten en geloof me, het is al een Kunst om je door een winkel heen te worstelen, laat staan als er ook nog mensen lopen en dan nog probeerde ik er maar een lolletje van te maken..)

Over het algemeen (ik generaliseer ook even) worden mensen egoïstischer, merk ik, en juist naar mensen die een hulpmiddel nodig hebben (ik was laatst op de huishoudbeurs en geloof me, mensen klommen bijna over mijn rollator, terwijl ik van alle kanten geraakt werd door alle meegesleurde boodschappenkarretjes (want ja, die sleur je achter je aan en achter je, daar zie je niets...) en nee, ik erger me niet, ik verbaas me slechts

Ik nodig je van harte uit eens een rondje door de stad en winkels in een rolstoel ´te doen´ en dan wil ik wel eens kijken hoe vrolijk jij nog kijkt....hihi, ik geloof dat je dan ineens heel hard snapt dat rolstoelrijden (en dan ook nog noodgedwongen, JIJ kunt eruit springen als je wilt, echt een kwestie is van veel geduld, of je nu LINKS of RECHTSOM wilt )

Erger je ook aan mensen met een kind in de buggy, of kijken die mensen altijd vrolijk ??

Sluit me aan bij mien

Ik ben ooit gewoon eens verplaatst door iemand. Ik keek bij een kledingrek en voor ik het wist stond ik een meter verder.

Verder heeft het niks met links of rechts denken te maken. Meer met je humeur

Kiki

Kiki

07-03-2010 om 00:16

Geen rolstoel, wel een duowagen

En je komt er niet doorheen. Ik heb ook wel eens geërgerd gefronst bij de zoveelste opstopping (mensen die in een looppad uitgebreid stilstaan om te beppen) en dan heb ik het nog niet eens over de supermarkt bij mij in de buurt waar ik gewoon niet eens inkom, de kassa's waar ik niet langs kan en de stoepen waar ik niet kan lopen omdat er fietsen/foutgeparkeerde auto's de weg versperren.

Ik heb wel eens tegen mijn man verzucht: je zal toch in een rolstoel zitten, dan kom je nergens

Misschien was je wel de zoveelste opstopping Kaaskopje en was die persoon het gewoon zat.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2010 om 03:35

Nee nee

Het gaat niet om een momentopname. Ik kom wekelijks in de buurtsuper en ik kom wekelijks zo'n beetje dezelfde mensen tegen. Misschien niet létterlijk dezelfde mensen, maar hetzelfde 'verschijnsel'. Dat iemand oud is en niet meer op eigen benen kan staan is lastig, maar daar kan een ander niets aan doen. Een ander heeft dus net zoveel recht op een correcte behandeling als omgekeerd verwacht wordt. Het zou zomaar kunnen dat ik me er langzaam maar zeker aan begin te ergeren doordat ik zelf ook geen 20 meer ben. Ik vind een hogere leeftijd geen reden om gewone beleefdheden af te schaffen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2010 om 03:37

Kiki

Ik denk niet dat mensen die bij ons in de winkel komen veel irritatie door verkeersopstoppingen en dergelijke hebben kunnen opbouwen voor ze in de winkel zijn. De winkel ligt voor hen om de hoek en ze kunnen overal drempelvrij komen.

reina

reina

07-03-2010 om 09:56

Beleefdheid

Ik weet dat het hartstike lastig is om in een rolstoel te zitten en bijv boodschappen te moeten doen, lopen met een rollator is ook geen pretje, maar dat betekent nog niet dat iedereen maar moet wijken, je kunt dingen ook beleefd vragen. Gelukkig doen de meeste mensen dat ook. En, ja, ik stoor me ook aan bijv. buggygebruikers die vinden dat ze recht hebben op de hele stoep, terwijl er ruimte zat is, zodat ik er niet langs kan als ik haast op, bijv op weg naar de bus. Beleefdheid en rekening houden met elkaar geldt voor iedereen en moet 2 kanten opgaan.

angel3

angel3

07-03-2010 om 10:25

Niks met links of rechts te maken

maar met verdraagzaamheid en klagen en zeuren.
Het valt me ook op dit forum op dat de tolerantiegrens zeer laag is.
Staat er een scooter op een pad, kijkt iemand sjaggho, komt een hockeymoeder te fel uit de hoek. Man man wat storen we ons toch overal snel aan.
Ik loop ook weleens met 2 kinderen in mijn kielzog met een hoofd op onweer met grote tassen . Gaat nu iedereen denken: nou dat mensen verwacht zeker dat we opzij gaan omdat zij eraan komt? nou mooi niet!
Ik verwacht helemaal niks.
Ik ben dan gewoon even zo.
Waarom heeft iedereen altijd een mening over een ander?
Vermoeiend. We leven met teveel op een kleine ruimte. Dat is vast een rechtse opmerking, maar ik stem links. Totaal niet passend bij onze financiële situatie. Heel opmerkelijk. Als ik sommige mensen moet geloven zouden we alleen daarom al rechts moeten stemmen.
Anyway tel tot 10.
Glimlach, doe een stapje opzij en groet iemand. Laat dat mens lekker sjaggo zijn. Dat gaat toch verder niet over jou?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2010 om 11:55

Man grijpt in

Mijn man las mijn startberichtje en tikt mij vriendelijk op de vingers. Hij zei dat het mij in de winkel niet om mensen in een rolstoel gaat maar ouderen in een scootmobiel en het is waar dat is geen onbelangrijk verschil. Nu ik erover nadenk zijn mensen in een 'echte' rolstoel vaak ook anders in hun benadering. Ik ken mensen die gewoon doen als lopende mensen, maar helaas... ik zit in een rolstoel. Ik heb ook jarenlang gewerkt in een omgeving met mensen in een rolstoel en ik kan daar weinig negatiefs over zeggen. De irritatie zit 'm dus vooral in oudere mensen in een scootmobiel. Ik weet niet of dat minder erg is, maar goedWij wonen in een buurt waarin de scootmobiel geen uitzondering is. Het zijn dus de berijders hiervan waar ik wel eens van denk 'kan het ook anders?' Dat ze in een scootmobiel zitten wil niet zeggen dat iedereen dáárom aan de kant moet springen. Ik heb laatst ook iets aan de situatie gedaan. Ik dacht ik kan wel wéér mijn mond houden, maar dan zit ik ermee. Een dame had haar mobiel zo dicht tegen mijn fiets aangeplakt dat ik amper kon bukken om in mijn fietstassen te inpakken. Gelukkig kwam ze net aangelopen en heb ik dat gemeld. Ik voelde me wel wat ongemakkelijk toen ze de mobiel aan de kant zette voor mij. Ze deed het graag merkte ik en ik denk dat ze er echt niet bij stil gestaan had.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2010 om 12:08

Zoals reina het zegt

zo bedoel ik het ook. Misschien sla ik wel weer door naar de andere kant, maar ik doe erg mijn best om andere mensen geen overlast te bezorgen. Dat lukt echt niet altijd. Soms heb ik ook niet door dat ik in de weg loop of sta. Ik kan me soms gewoon erg verbazen over de vanzelfsprekendheid waarmee mensen ruimte in beslag nemen op straat, waardoor ik soms het gevoel heb het met minder ruimte te moeten doen. Twee vrouwen met twee buggy's die naast elkaar blijven lopen zodat ik nog maar een smal strookje overhou, ik zou dat nooit doen. Ik ga van te voren al achter elkaar lopen zodat de tegenligger er langs kan. Hetzelfde op een fietspad. Als ik met een ander fiets, ga ik achter mijn gezelschap fietsen als er een tegenligger aan komt. Dat doen anderen niet altijd. Als iemand in rollator de hoek om komt en we lopen elkaar in de weg kijkt diegene naar mij met een blik van 'jij kan lopen, jij gaat maar aan de kant'. En dat vind ik niet prettig. Uiteraard ben ik erg bereid om aan de kant te gaan, maar die vanzelfsprekendheid gaat irriteren. Ik ben ook geen snotneus van 20 meer!)

Scoots

Ze zijn onhandig, lomp en gevaarlijk.

reina

reina

07-03-2010 om 12:50

Nikus (ot)

Scoots, "Onhandig, lomp, gevaarlijk", ja, misschien wel, maar ik ken nogal wat (jongere) mensen die ze hebben en die zijn er vooral blij mee, het zorgt ervoor dat ze de deur uitkunnen....

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 13:27

Soms gevaarlijk

Ja,scoots zijn gevaarlijk,maar dat ligt soms ook aan de eigenaar hoor.Mijn opa was in zijn auto altijd een gevaar op de weg,dus vloog hij met zijn scoot ook uit de bocht op zijn 92e.
Bastet

Bescheiden gedrag

aha, daar zit het em!! Ik herken het wel, hield ook altijd rekening met, ging als eerste aan de kant en verwachtte van anderen ook hetzelfde gedrag..

Maar de praktijk is anders! En door die praktijk bedacht ik me dat mijn immer inschikkelijke gedrag er ook voor zorgde dat ik mijzelf ´achterstelde´..

Dus langzamerhand verander ik, ik hou nog steeds rekening met anderen maar ik zorg er wel voor dat men niet ´over me heen loopt´..

Wat me op de scootmobiel (ja, sorry, die rij ik ook en veel) wel opvalt is dat mensen een soort bescheiden gedrag verwachten als je op zo´n ding zit..

En ja, hij gaat lang zo hard niet als een brommer of scooter, maar over mijn snelheid worden wel eens opmerkingen gemaakt (alsof je perse met een slakkengang moet rijden op het fietspad)

Waar het kan ga ik gewoon voluit en dat is dan 16-17 km/uur, in de winkelstraat pas ik me natuurlijk aan aan de loopsnelheid van mijn partner of ander winkelend publiek.

Het is me 2 keer overkomen dat mensen niet opletten en spontaan onder mijn wielen liepen (terwijl ik een slakkengang had) en dat ik het verwijt naar mijn hoofd kreeg dat ´die dingen onverantwoord waren´(doelend op mijn scoot), het feit dat ze zelf niet uitkijken en dus zichzelf voor mijn wielen stortten spontaan vergetend...

@ Kaaskopje, je zo echt eens zelf in een rolstoel of scoot moeten gaan zitten...er gaat een wereld voor je open (echt!!)

(PS: let maar eens op als je in de stad loopt en jij bent altijd degene die opzij gaat, probeer eens je schouders breed te maken, recht voor je uit te kijken en gewoon rechtdoor te lopen...wedden dat het je zomaar lukt??)

Boeb

Boeb

07-03-2010 om 16:16

Ohoh

Ik ben ook zo 'a-sociaal' (kuch) mens in een rolstoel met elektrieke vooraandrijving (lees speedy, klinkt al eng nietwaar?!) en ja ik sta wel eens in de weg..ohoh. fout fout fout. In de weg staan omdat ik moet wachten op beppenende mensen die elkaar tegenkomen en dan gezellig een half uurtje beppen in het midden van de weg/winkel/school/of waar je maar wil zodat niemand er meer tussendoor kan. Of beter, mensen die niet dikker zijn dan een plank. Ja, heel a-sociaal om dan even te laten merken dat je er ook nog bent.

En ja, ik ben ook wel eens (meerdere mailen) een kruidvat in gereden en expres een stapel dozen omver rijden nadat ik de vorige 6 keer vriendelijk gevraagd had of ze die ergens anders wilden opstapelen omdat ik en nog veel meer mensen er niet langs konden. Tjsa, als je dat dan verdomd, dan ben ik er eentje van eens kijken wat er gebeurt als je er dan finaal doorheen rijdt. Niet alleen voor mezelf overigens, de mede niet langs kunners (lees mensen met een boodschappenmandjes op wieltjes, mensen met 2 kinders bij zich, mensen op een scoot, mensen die net iets breder zijn dan een maar plank etc etc, die je dan zacht mompelden bedankten omdat ze zelf het lef niet hebben om er iets van te zeggen, laat staan er iets aan te doen. Het werkt echter wel, de plaatselijke kruidvat mensen beginnen nu te rennen als ik binnenkom om stapels dozen te verplaatsen....

Het is dus geen onwil Kaaskopje, stap zelf een dag in een rolstoel.scoot, of neem een rollator en ondervindt ZELF eens wat je dan op knie hoogte allemaal tegenkomt waar je creatief voor moet zijn om iedereen tevreden te houden en jezelf ook nog. Ik houd zelf niet van begonia's dus om daar mn hele leven achter te blijven zitten omdat andere mensen zich niet kunnen en willen verplaatsen in anderen (en dan niet eens in mensen in scoots alleen), vind je het heel erg dat ik daarvoor pas?

Boeb (verder tot op het bot sociaal en redelijk)

Sancy

Sancy

07-03-2010 om 16:40

Jups

Ja Kaaskopje, ik denk dat je rechts bent. Of je ooit links geweest bent betwijfel ik eerlijk gezegd, zeker als je schrijft "ik heb het lang vergoeilijkt als deze mensen zich zo gedroegen.". In ieder geval merk ik dat je rechtse geaardheid steeds meer doorklinkt in je postings hier.

Terpi

Terpi

07-03-2010 om 16:48

Rechts?

Of simpelweg onverdraagzaam? Je schrijft namelijk 'deze mensen'? Wat zijn deze mensen dan? Behalve mensen die om uiteenlopende redenen niet zo vlot als een kivit door het leven dansen?

De preciezen

Ik kom uit een bijzonder links nest. De preciezen werden ze in rode kring genoemd. Stuk voor stuk mopperende Archie Bunkers met een bijna evangelisch staatsgeweten, alsof het Staatkundig Gereformeerden waren, al hingen ze andere doctrines aan.
Ik weet niet of je je daarvoor moet schamen. Ik geloof dat 'de meeste mensen' die kleur aanhangen, al doet de een het in naam van god, de ander het in naam van de vrijheid en weer een ander in naam van de solidariteit.
Rechts en links lijken hier naadloos op elkaar en op diep en gehoorzaam geloven zonder kritiek en in het belang van het collectief.
Ja, Kaaskopje, je hoort tot de preciezen. Al is me wel eens opgevallen dat je daarin wel eens het linkse evangelie aanhangt (die van de solidariteit).
Maar dat is maar een theoretisch model natuurlijk. Je niet a la minute in gedachte kunnen verplaatsen in de (rol)stoel van een ander, is een handicap die werkelijke solidariteit in de weg staat.
Groet,
Miriam Lavell (niet zo precies)

Pelle

Ook ik heb zo'n scoot dus moest wel grinniken om Reina.

Je hebt 2 standen. een slome en een snelle (die van mij dan he?) Heel vaak dan denk ik dat ik hem op de slome stand heb en tja....dan blijkt toch dat je hem op de snelle stand hebt. Dan schiet je dus harder naar voren dan je wil.

Ik mag niet meer op de scoot wegens een slechte visus maar ik vind ze ook erg log en zwaar.
Net als Boeb had ik ook een speedy en ik moet zeggem daar kon ik heerlijk mee crossen. Het verveveklende van het ding is dat je bijna geen winkel door kunt!

Vanmiddag even een middagje naar de Ikea. Rolstoel mee, kaart mee. We reden naar de invalidenparkeerplaats. Daar stond iemand zonder kaart zijn auto te laden. Gebaarde ons door te rijden dus ik wapperde vriendelijk met mijn kaart. De man haalt zijn schouders op en gaat rustig verder. We hebben een kwartier gewacht (andere plaats kon niet zijn te smal) Toen wachten op de lift. Konden we niet in wegens te veel karren etc. Inmiddels waren we 3 kwartier verder en eindelijk konden we de Ikea in. Nergens kon ik bij, als ik om me heen keek zag ik benen en met een beetje pech op kruishoogte. (de 1e keer is grappig maar naar 5 jaar ervaring verveeld ook dat

Uiteindelijk zijn we het restaurant weer uitgegaan omdat ik nergens langs kon en heb ik mijn catheterrondje overgeslagen omdat iemand niet kom wachten tot de gewone toilletten vrij waren.

Als er ook maar iemand is die over mij moppert deze middag...JAMNER DAN!

Boeb?

Mail jij in het kruidvat?? *grinnik*

"'En ja, ik ben ook wel eens (meerdere mailen) een kruidvat in gereden ""

Vic

Vic

07-03-2010 om 18:27

Rechts

Zien jullie rechts als slecht? Is het liberalisme slecht? Ben je per definitie asociaal als je vindt dat mensen, in beginsel, voor zichzelf moeten zorgen?

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 18:36

Vic

Als er dan mensen zijn die tussen wal en schip vallen,ja,dan ben ik daar tegen.Met elkaar en voor elkaar,dat zie ik liever.
Bastet

Boeb

Boeb

07-03-2010 om 18:43

Pelle en vic

Pelle; het is een kunstje wat je moet kunnen en veel mensen stappen op zo'n ding zonder ooit even de moeite te nemen om even uit te proberen wat dat dat ding kan. Dan krijg je dus het vooruitschieten en het pas opmerken dat ie niet plots stilstaat behalve als je de sleutelomdraait.. het is dus (sorry, onkunde.

Vic, ik kom prima voor mezelf op (zoals je al hebt kunnen lezen, ben geheel niet rechts (als je het over politiek hebt) maar ik verdom het om mensen in demaatschappij neer te laten zetten als sommigen nu eenmaal wel doen. Dat geldt overigens niet alleen voor mensen met wat voor handicap dan ook, maar anders uitzienden (het zal wel allemaal tuig zijn) anders gekleurden (het zal wel allemaal extreem zijn) of of of , je kunt het zelf wel verzinnen. Daar ageer ik fel tegen. Zelfs tot op politiek nivo.

Boeb

p.s Nikus (tsja, kan er niets aan doen die suffe winkels heten toch echt het kruidvat.....

Vic

Vic

07-03-2010 om 18:48

Zo ongeveer

Ik bedoelde met 'in beginsel' dat ik vind dat mensen zouden moeten werken voor hun geld. Wie dat niet kan heeft recht op een fatsoenlijke uitkering. Ik vind het hebben van kinderen onder de 5 geen reden om niet te kunnen werken. De uitkeringen zouden best hoger kunnen zijn, als mensen die onterecht in de bijstand zitten daar uit 'gestimuleerd' worden. Verder vind ik dat het verschil tussen werken en een uitkering groter moet worden zodat het ook loont om te gaan werken.
Dat is mijn slechte kant. Daarnaast ben ik uitermate tolerant naar rolstoelers en mensen in een scootmobiel, en ben ik de eerste die oude oma'tjes helpt oversteken.

Boeb

Boeb

07-03-2010 om 19:09

Vic nog even

' Verder vind ik dat het verschil tussen werken en een uitkering groter moet worden zodat het ook loont om te gaan werken.'

IK neem an dat je het over de bijstand hebt (gezien de eerdere uitspraken? Wat voor de mensen die niet kunnen werken? Mogen daar de uitkeringen voor omhoog, of moeten die ook moeten kunnen werken?

Boeb

Boeb

Je schreef mailen ipv malen.

Vandaar mijn vraag of je in het kruidvat mailt.

Inderdaad, het kruidvat is een ramp.

Mien* (totaal ot)

Hoi Mien*,

Momenteel doe ik een klus in het zh. waar jij ook werkt. Ik kom daarvoor op vele poli's en afdelingen, medische administraties. 'k Ben benieuwd of we elkaar al eens zijn tegengekomen.

Groet, Janitha

Aïda

Aïda

07-03-2010 om 20:03

Ik zie het

anders. Ik heb niet het hele draaidje doorgelezen.
Mijn moeder kwam zo van de één op andere dag in een rolstoel terecht, ze was net 50 en hier hadden we nooit op gerekend.

Dus als zij in haar rolstoel zat, of in haar scootmobiel, nee dan keek zij niet vrolijk. Ze had dan ook geen reden om vrolijk te zijn. Zij kon namelijk helemaal niet accepteren dat ze in een rolstoel/scootmobiel moest zitten. Als je van de één op andere dag afhankelijk word van andere en van een scootmobiel dan duurt dat wel even voor je dat accepteer.

Dus als je al heel boos ben, en je kan dan ook niet doorrijden ja dan heb je een gezicht als een oorwurm. MAAR dat neem niet weg, dat ik heus wel eens tegen mijn moeder heb gezegt dat ze moet uitkijken voor die mensen. Die kunnen er namelijk niets aan doen dat jij in die mobiel zit! Ik denk vaak dat het geven en nemen is. Wij hebben hier ook een vrouw die raced in haar mobiel en niet echt uitkijk, maar wel van andere verwacht dat ze aan de kant gaan. Tegen haar heb ik een keer gezegd, mevrouw, als u uw mede weggebruikers eens vriendelijker zou benaderen, zouden al die mensen vriendelijk voor u aan de kant gaan.. Hoe ze tegen andere is weet ik niet, maar naar mij is ze tegenwoordig wel vriendelijk.

Janitha (o.t)

daar waar ik werk, daar staat mijn scootmobiel beneden (ik werk di, wo en vrijdags)(poortweg 4) ´k werk op J1, dus wie weet..hoe herken ik jou??? Mij herken je wel aan het lawaai en lach

ik hoop (voor jou) dat je niet bezig bent om t computersysteem weer op de rails te krijgen..pffffffffffffff...!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.