Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?

Gaan jullie je met kerst netjes aan de coronaregels houden?
OMT advies is met maximaal 6 personen (Ik neem aan dat kinderen onder de 13 niet meetellen), 10 dagen voor kerst extra voorzichtig zijn ingeval van bezoek aan kwetsbaren en alleen regionaal op bezoek gaan.

Ik zou me graag aan deze regels willen houden en lekker met mijn gezin thuis kerst vieren. Ik vrees alleen dat dat door de familie niet geaccepteerd wordt. Mijn man staat er wel achter.

Mijn familie woont op ruim 1,5 uur rijden. Dus buiten de regio. Ik kom sowieso al bijna nergens. Alleen paar keer per week in de supermarkt. Maar ouders en schoonouders vallen in de risicogroep, maar hebben zelf nog steeds veel contact met anderen.


Angela67

Angela67

18-11-2020 om 13:25

Niet geaccepteerd?

Ze kunnen je niet dwingen natuurlijk. Ik denk dat je een strategie moet afspreken met je man en daaraan houden. Dus bepalen wat je wel/niet wilt, wanneer ga je dat vertellen, welk alternatief kun je als wisselgeld bieden, wat ga je doen als er ruzie dreigt, welke familieleden denk je dat er ook zo in staan en welke niet?
Dan pas kun je actief aan de slag en weet je ook waar jullie grenzen liggen en kun je het rustiger brengen/volhouden als er discussies komen..
Gr Angela

Minder

Ik twijfel hier. Niet zo druk als vorige jaren maar misschien een vriend/vriendin van de kinderen als enige extra. Veel luchten, handen wassen en afstand houden valt dan nog binnen de mogelijkheden.

En ik kan me altijd terugtrekken in mijn eigen kamer als het me te risicovol wordt.

Andere jaren waren we nog weleens weg met oud en nieuw, zelfs logeren, bij familie. Maar dat gaat nu niet gebeuren. Ook een andere logeerpartij rond de feestdagen gaat nu niet door.

En verder werken aan mijn gezondheid. Ik wil er in elk geval voor die tijd een paar kilo of want dat zit nu precies in buikvet dat niet erg goed is als je het virus toch krijgt.

Omt

Het omt-advies is nog geen beleid of richtlijn. Ik wacht het dus rustig af. Ik raad je aan datzelfde te doen en je eigen plan te trekken. Als je je er niet goed bij voelt, faciliteer het dan in ieder geval niet in jouw huis. Dan kun je je altijd nog afmelden met een verkoudheid als je het feestje bij anderen niet verantwoordelijk geregeld vindt. Immers de afstandsregel blijft staan.

Binnen de regio is ook wel weer wat. Technisch gezien zou ik mijn ouders dan niet kunnen zien met kerst maar mag ik wel een uur de andere kant op rijden. Dat is dan misschien de enige regel die ik dan bewust ga overtreden. Ik zie mijn ouders nu ook en dan zou ik het niet mogen omdat het kerst is... Maar dan blijft het 4 volwassenen en 1 kind. Net als nu. Aan mijn zus heb ik sowieso geen behoefte en dat past er dan qua afstand houden toch niet bij.

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 14:14

Regio

Ik snap regio ook niet goed. Wat maakt het nu uit of ik op bezoek ga bij mijn schoonouders om de hoek of bij mijn ouders aan de andere kant van het land? We gaan gewoon alleen met gezinsleden in de auto.

Overigens vind ik het ook wel bijzonder dat er in de richtlijnen altijd over aantal personen dat op bezoek mag komen wordt gesproken. Maar nooit over hoeveel huishoudens er samen mogen komen. Ik vind het een stuk veiliger om maar met 2 huishoudens samen te komen onafhankelijk van het aantal personen, want dan kan het ene huishouden bij elkaar gaan zitten en het anderen op anderhalve meter daar vandaan. Kinderen onder de 13 jaar tellen nooit mee, maar als je er daar veel van rond hebt lopen wordt het als volwassenen wel lastiger om afstand te houden.

lastig ja

Even regio's tellen: wij (gezin) 1, oudste zoon (studerend) 2, vriendin zoon (studerend maar andere kant van het land) 3, stiefdochter plus vriend (studerend in weer andere uithoek) 4

Hmm, als we het binnen de regio willen houden wordt het wel heel ongezellig. Zo niet dan overtreden we de regel meteen ook 3x....

Lou

Lou

18-11-2020 om 14:33

En ruimte

Sabine:
"Overigens vind ik het ook wel bijzonder dat er in de richtlijnen altijd over aantal personen dat op bezoek mag komen wordt gesproken."

Ik ook. Je zou het inderdaad net zo goed of beter over huishoudens kunnen hebben. Of over hoeveel ruimte er is voor de mensen. Hoezo mag je als groot gezin op een klein flatje drie mensen over de vloer krijgen en als alleenstaande in een villa ook drie?

Valeria

Valeria

18-11-2020 om 14:46

Ik heb er geen zin in

Het duurt altijd veel te lang en ik zie dat afstand houden gewoon niet gehandhaafd kunnen worden (als het qua ruimte al mogelijk is).
Nu vindt mijn schoonfamilie afstand houden niet zo belangrijk, of waarschijnlijk minder belangrijk dan schoonmoeder alleen laten zitten, dus dat wordt nog wat. Maar qua personen zou dat 'mogen', dus kom er maar eens onderuit.
Aan mijn kant van de familie zit wat meer gezond verstand en bovendien hebben een paar het al gehad daar, dus daar zou het op zich wel lukken. Alleen, daar zijn teveel personen in totaal, dus daar gaat niemand wat organiseren.
Ik heb aangegeven mijn man dat ik het niks vind, voor het geval zijn kant iets voorstelt.
Laatst stonden ineens zwager en schoonzus op de stoep en toen liet hij ze ook zomaar binnen. Daar heb ik na afloop wat over gezegd en toen kwam hij ook met 'dat mag gewoon'. Eh ja, maar ik zag zo'n saaie kerst alweer dichterbij komen door dit precedent. En daar zit je er heel wat langer mee in dezelfde ruimte terwijl zij niet voorzichtig leven. Waarschijnlijk boeit het hen helemaal niets als ze het krijgen, maar wij hebben hier wel twee schoolgaande kinderen waarvan ik niet wil dat ze weken (als je pech hebt) thuis komen te zitten omdat hier iemand positief is.

Piep

Piep

18-11-2020 om 14:46

Verstand

Het gaat natuurlijk niet om vijf of zes personen, alles is een advies. Gewoon een oproep om je verstand te gebruiken, te zorgen dat je genoeg afstand kunt houden en dat je extra voorzichtig doet met opa en oma. Ik volg al tijden niet meer het exacte advies. Ga bv gerust met vier op bezoek bij opa en oma, maar dan wel op afstand en buiten. Nog veel veiliger dan met twee binnen.

Regenboog

Regenboog

18-11-2020 om 14:49

Heel lachwekkend inderdaad

Het huis van mijn schoonzus en zwager is 4 keer zo groot als dat van ons, zeker de woonkamer. Binnen de regels mogen wij daar met 4 man niet op bezoek, zij met z'n tweeën wel bij ons. Mits we aan die anderhalve meter voldoen. Dat kan bij haar makkelijk, iedereen van het gezelschap kan anderhalve meter houden tot alle anderen. Bij ons moeten we groepjes maken, wij met zijn vieren aan een tafel en de visite met zijn tweeën op anderhalve meter van onze tafel.

Met het overtreden van die regel zou ik met kerst niet zo'n bezwaar hebben mits we kort op bezoek gaan en dan niet ook nog naar de schoonouders gaan in hetzelfde dorp. Schoonouders erbij vragen wordt dan wel weer moeilijk, vooral schoonmoeder (bijna 84) snapt het allemaal niet meer. Ze weet wel dat er iets aan de hand is wat gevaarlijk is voor haar zwakke gezondheid maar hoe de regels nou precies zijn en wie er een huishouden vormen is erg ingewikkeld.

Ik denk dus dat we ieder naar onze eigen ouders gaan en het aan de kinderen laten of ze mee willen en naar wie dan wel of niet. Met zijn allen naar schoonouders wordt qua anderhalve meter sowieso moeilijk.

ElenaH

ElenaH

18-11-2020 om 14:55

Waarschijnlijk niet (helemaal)

Grote feesten of wintersport zullen het niet worden dit jaar. Maar mijn schoonouders gaan we in ieder geval wel zien met kerst. Ook als dat strikt genomen niet zou mogen (geen idee wat de regels tegen die tijd zijn).

Verder weet ik nog niet wat we gaan doen en of dat dan volgens de (tegenstrijdige) adviezen zal zijn toegestaan. Ik zie ons in ieder geval niet twee weken lang alleen ommetjes in de wijk maken.

bieb63

bieb63

18-11-2020 om 15:00

Lijkt mij

dat je iig niet je alleenstaande (schoon)vader of (schoon)moeder alleen kan laten zitten......

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 15:09

Alleen op de koffie

Een schoon(vader) of schoon(moeder) alleen laten zitten met kerst hoeft zeker niet. Maar je hoeft niet meteen met alle familieleden een paar uur tegelijk aan het kerstdiner te zitten. Ga gewoon per gezin op de koffie bij (schoon)ouders. En doe het kerstdiner gewoon thuis met je gezin. Dit zou in ieder geval mijn voorstel zijn.

Pirata

Pirata

18-11-2020 om 15:13

Inderdaad

Ik zie het zelf ook niet zitten om met zijn allen een tijd aan een tafel te zitten en ik zie het ook niet zitten om 2 verschillende tafels neer te zetten. Met alle ramen open.
Ik denk eerder een korte kerstborrel buiten bij de vuurkorf, als iemand dit jaar toch iets kerstachtigs wil doen dat huishoudenoverstijgend is.
Sinterklaas gaan we ook alleen met het gezin doen. Zonder kado's denk ik, want die koop ik het liefst snuffelend in echte winkels, en dat vind ik nu niet zo'n goed idee.

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 15:23

Alle ramen open

Ik zou hoewel ik een koukleum ben alle ramen open juist wel fijn vinden. Maar probleem is dat familie dat onzin vind. Zolang je 1,5 afstand houdt (wat in de praktijk vaak maar 1 meter is) kun je elkaar niet besmetten is het beeld van mijn familie. Ook al zit je een paar uur met elkaar in een afgesloten ruimte.

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 15:27

Waarom geen wintersport

Ik zie het probleem van de wintersport niet. Wij gaan alleen met ons gezin. Verblijven in een appartement en zijn alleen buiten samen met anderen, waarbij iedereen een skibril op heeft en een buff voor de mond.

Eva

Eva

18-11-2020 om 15:29

Ja, wij gaan ons er aan houden

Ik heb geen zin om in januari in een derde golf terecht te komen omdat iedereen zo nodig moet feesten met kerst en oud en nieuw.
Eerst maar eens afwachten wat het daadwerkelijke advies gaat worden maar als je 6 gasten per dag mag uitnodigen dan kan je in totaal 12 mensen, buiten je huishouden om, zien tijdens de 2 kerstdagen. Ik vind dat eerlijk gezegd al behoorlijk veel.

Triva

Triva

18-11-2020 om 15:39

Plannen

De plannen zijn 1 gast met kerst en mijn man en ik willen logeren bij 2 familieleden met oud en nieuw ver buiten de regio. Dan wel zonder andere contacten vanaf de kerst. Probleem is dan wat de zonen met oud en nieuw willen of kunnen doen.

Voorlopig maak ik niks definitief. Wellicht pas een dag ervoor.

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 15:39

Regels zijn ook niet alles

En dan bedoel ik niet dat ik me niet aan de regels houd, maar dat ik zelf een inschatting maak van wat wel of niet verstandig is. Ik ben juist voor mezelf strenger dan de regels. Dus mocht kerst met 6 personen gevierd kunnen worden, dan vind ik dat nog steeds niet verstandig en doe ik het niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-11-2020 om 15:45

Beetje flexibel

Hier vieren we bijv Sinterklaas met:
Gezin van 4, waarvan 3 12+
Gezin van 2, beide 12+
Gezin van 1

We gaan dus met zijn allen naar het gezin van vier, zodat zij drie personen op bezoek krijgen. Een andere locatie kan niet, omdat je dan teveel gasten krijgt.
Als die mensen dus bij elkaar zijn, mogen ze niet met zijn allen de honden uitlaten buiten, omdat je dan een te grote groep vormt. Maar samen aan tafel binnen is geen probleem.
Wat we met Kerst doen, weet ik nog niet. Normaal krijg ik dan de hele bups hier, maar ik had vorig jaar gezegd dat ik het anders wil, liefst buiten de deur. Dat zit er even niet in, vrees ik.

ElenaH

ElenaH

18-11-2020 om 15:48

Ach Sabine

'En doe het kerstdiner gewoon thuis met je gezin. Dit zou in ieder geval mijn voorstel zijn.'

Dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten. Maar mijn schoonmoeder zou daar heel ongelukkig van worden. Kerst zonder kerstdiner met de kinderen is voor haar geen kerst. Dus wij gaan juist gezamenlijk eten, al weten we nog niet bij wie.

Valeria

Valeria

18-11-2020 om 15:49

koffie

Mijn man gaat maar allleen bij zijn moeder op de koffie, als hij dat nodig vindt. Het is zo'n stuk rijden dat je er toch niet heel kort gaat zitten, en bovendien in mijn ervaring met (schoon)moeders hebben ze altijd eten waar je lang op moet wachten, om je zo lang mogelijk daar te houden, en wat op moet want ze kunnen het niet alleen op, dus daar zit je dan weer en dan duurt het bijna net zo lang als een kerstdiner

ElenaH

ElenaH

18-11-2020 om 15:53

Skieer

'Ik zie het probleem van de wintersport niet. Wij gaan alleen met ons gezin. Verblijven in een appartement en zijn alleen buiten samen met anderen, waarbij iedereen een skibril op heeft en een buff voor de mond.'

Oostenrijk heeft nu een lockdown, dus de pistes zijn dicht.

Regenboog

Regenboog

18-11-2020 om 16:02

Gezond verstand

===Dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten. Maar mijn schoonmoeder zou daar heel ongelukkig van worden. Kerst zonder kerstdiner met de kinderen is voor haar geen kerst. Dus wij gaan juist gezamenlijk eten, al weten we nog niet bij wie.===

Ja mijn schoonmoeder wordt ook ongelukkig van een kerst zonder kerstdiner met haar kinderen en kleinkinderen maar is dat een reden om het dan maar te forceren? Dan krampachtig met 8 man (uit 3 huishoudens) in een huis gaan zitten en aan tafel toch binnen die anderhalve meter terecht komen, omdat het anders zielig is voor schoonmoeder?

Ja het is zielig voor schoonmoeder maar ze zal het ermee moeten doen dat alleen haar zoon en dochter op bezoek komen zonder partners en misschien met een kleinkind. Ook al worden de regels voor kerst wat soepeler ik denk dat we toch voorzichtig moeten blijven anders zitten we in maart in de derde golf.
Heb hier 2 kinderen in hun eindexamenjaar wil toch echt het risico niet lopen dat zij door familiebezoek weken thuis komen te zitten, omdat we allemaal na elkaar corona krijgen en we zo 30 dagen in quarantaine zitten. Gelukkig zijn de scholen waar ze heen gaan heel strikt met de maatregelen en zijn er nog geen grote besmettingshaarden in de klassen.

ElenaH

ElenaH

18-11-2020 om 16:15

Regenboog

Zou je er ook zo over denken als het je eigen moeder was?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-11-2020 om 16:24

nee, dat wordt niks

Ons gezin is met de anderhalve meter in gedachten te groot voor onze woonkamer, en er is ook niemand van ons die zeer royaal woont om daar samen te zijn. Alle ramen open lijkt me sowieso geen optie, Veel te koud, brrr. Wandeling buiten kan misschien, maar als iedereen die keus maakt, worden de natuurgebieden te druk. En als het regent - nee.

Als we met Kerst familie zien, dan wordt dat verdeeld over twee/drie dagen, in geen geval met een complete groep. Boffen dat we geen langjarige kerstdinertraditie hebben.
Hoe zit dat met die regio's, welke grenzen zie je dan voor je? Als dat wordt aanbevolen, kunnen er sowieso een paar niet komen/wij niet daarheen.

Laten we de traditionele kerstgezelligheid niet overschatten, niemand wordt blij van een derde golf

bieb63

bieb63

18-11-2020 om 16:30

Overschatten

Nee, niet overschatten, maar doodongelukkige alleenstaande bijna 90-jarigen is voor mij echt geen optie (vooral voor hen niet: liever dood(ziek) dan niks). Dus kerstdag 1 met oude oma 1 en kerstdag 2 met oude oma 2. Punt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-11-2020 om 16:34

dat klopt Bieb!

Als je nog oma's hebt, zoek hen op, zo veilig mogelijk, deel wat je samen wilt delen, spreek goede woorden en laat zien hoeveel je voor elkaar betekent, Een op een is dan sowieso vast fijner dan een volgepropte drukke woonkamer.
Op mijn werk zijn heel wat opa's en oma's gegaan in deze tweede golf, en dat is een verdrietige laatste fase, al die volledig in beschermde kleding gestoken mensen om hen heen. Dat gun je niemand!

Valeria

Valeria

18-11-2020 om 16:34

ElenaH

Ik zou nu ook mijn eigen moeder niet met het hele gezin bezoeken, nee.

vlinder72

vlinder72

18-11-2020 om 16:39

doen wij ook

Mijn ouders op 1 kerstdag. Bij ons want wij hebben een veel groter huis en kunnen daardoor makkelijker afstand houden.

Mijn schoonmoeder als ze dat wil op de andere kerstdag. Wil ze niet komen, ze is wat banger aangelegd, dan vind ik het ook geen probleem als mijn man zegt dat hij met kerst naar zijn moeder gaat met bijvoorbeeld 1 of 2 van onze kinderen.

Geen zus/zwager en neven dit jaar.

Wij houden ons dus wel aan de regels maar ik weet dat 1,5 meter afstand houden in huis lastig is. Zeker als je ook nog met elkaar gaat eten.

Lou

Lou

18-11-2020 om 16:41

Toch liever niet

Ik zou toch liever kiezen voor een klein kerstdiner. Niet om moeder en schoonmoeder alleen te laten zitten, dat zou inderdaad ook heel akelig zijn. Maar dat hoeft ook niet. We kunnen moeder en schoonmoeder wel uitleggen dat we niet met z'n allen komen omdat we haar niet willen besmetten. Ze zijn oud, maar hebben wel hersens.

Dus wat mij betreft ga ik in m'n eentje bij m'n moeder langs en mijn man in z'n eentje bij zijn moeder. Of we spreken wat af met onze broers. En met iedereen z'n kinderen natuurlijk. Pffft. Ik weet het eigenlijk gewoon nog niet. Maar zo'n groot diner van een paar uur binnen met z'n allen, nee dat zie ik niet zitten. Juist ook niet voor mijn eigen moeder. Zij wil graag nog wat jaartjes mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.