Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?


Angela67

Angela67

12-12-2020 om 20:09

Yuria, meet Frank

die heeft namelijk wel wat inhoudelijks te melden, nadat hij zijn gal heeft gespuwd.
gr Angela

Pennestreek

Pennestreek

12-12-2020 om 20:58

Tango

Omdat jullie wellicht met meer dan 3 zijn en je ouders met zijn tweetjes? Natuurlijk, als jullie op een klein flatje wonen en je ouders in een landhuis kun je daar toch beter afstand houden. In dat geval zou ik zelf wel kiezen voor naar je ouders. Maar dan hou je je dus eigenlijk niet aan de regels. Zelf probeer ik wel mijn gezonde verstand te blijven gebruiken in dat soort situaties. Maar wij gaan dus gewoon niet op familiebezoek met kerst. We bellen, allen of FaceTimen wel. Stuk veiliger.

Angela67

Angela67

12-12-2020 om 21:35

pubers

Frank,

Het puber argument werkt niet want op school zitten ze met veel meer bij elkaar en veel langer. zonder bier hoop ik dan .

ik vind het onlogisch om mensen kwalijk te nemen dat ze zich aan de regels houden. De mensen die de randen opzoeken en inderdaad zo'n filmavondje organiseren voor niet-18 jarigen zijn niet degenen die de regels overtreden. Dat zijn hele andere mensen. Je kunt niet iedereen op een hoop gooien.

Wij hebben ons jaarlijkse kerstdiner met 15-20 volwassenen verschoven naar beter tijden, dat is een no brainer. Maar er zullen zeker kerst-momenten gevierd worden in Nederland die net op het randje van de regels zijn maar er wel binnen blijven. En toch vind ik het fijn dat we niet een dictatoriale staat zijn. Want dan heb je misschien geen corona maar ook geen leven in andere opzichten.

En stel je nou voor dat deze gang van zaken - met aantal praktische verbeteringen en mogelijk lokale aanscherpingen - nog een tijdje duurt terwijl we steeds meer info krijgen over het vaccins en hoe men dat wil doen. Dan gaat het toch de goede kant op? Zoals hierboven al een paar keer gezegd wordt: uiteindlijk is het doel de gezondheidszorg niet te overbelasten, niet om besmettingen tot 0 terug te brengen en het virus uit te roeien.

gemeente eindhoven heeft slim winkelbeleid ingevoerd, er wordt echt geleerd en verbeterd. lees ook die artikelen zou ik willen zeggen.

En verder ben ik het met je eens dat ik dolgraag weer dingen zou willen doen die ik mis. ik heb het voordeel dat ik een fijne thuissituatie heb met net een nieuwe baan die online goed te doen is. Maar leuk is echt anders.

gr Angela

Piep

Piep

12-12-2020 om 22:40

Veiliger

Met kerst houden wij ons niet aan de regel van drie bezoekers. Maar wij vieren kerst buiten, op 1,5 meter en dat is een stuk veiliger dan met drie gasten de hele avond binnen in 1 ruimte. Het is ook gewoon een kwestie van gezond verstand natuurlijk.

Pooh Bear

Pooh Bear

12-12-2020 om 23:09

Ja

Wij zijn met z’n drieën. Normaal vieren we het met m’n broer ook mee z’n drieën en mijn moeder die alleen is.
Dat zou er 1 te veel zijn mijn moeder willen we zo en zo niet alleen laten met kers dus gaat mijn moeder 1 dag naar ons en 1 dag naar mijn broer. De andere kerstdag vieren we alleen met ons gezin.

Kerst

Eerste kerstdag zijn we thuis en ik denk gewoon met het eigen gezin. Mijn schoonouders zijn risicogroep om meerdere redenen, nog los van de leeftijd. Tweede kerstdag moet ik werken, ik ben benieuwd hoeveel risicogroepen vervoer nodig hebben....

Triva

Triva

12-12-2020 om 23:49

volgens

mij vergeet een groot deel die 1,5 m en kijkt alleen naar het aantal gasten...

Triva

Triva

12-12-2020 om 23:50

want

ik zou dan ook letten op het wcgebruik (mijn gasten beneden en ik boven bijv).

Wam

Wam

13-12-2020 om 00:33

Ja, maar heb ook twijfels

Ik ga wel naar mijn vader en zijn vrouw, maar dan alleen, misschien gelijktijdig met een zus, die dan ook zonder gezin komt.
Ik ga ook naar mijn tante van 92 die alleen woont. Een paar dagen voor Kerst. Mijn jongste zoon wil dan graag mee. We houden daar goed afstand, dus dat moet kunnen, maar ik twijfel toch.
Verder blijven we thuis.

Oudste (17) wil met Oud en Nieuw graag met 3 vrienden samenkomen bij één van de vrienden (die op kamers woont). Dat zou net kunnen met de huidige maatregelen, maar hij en nog een vriend willen ook hun vriendin meenemen en dan zijn het 5 gasten. Wat ze willen doen? Gewoon beetje tv kijken en spelletjes spelen, beetje ouwehoeren. Geen groot feest, gewoon gezellig. Op school zit de helft van de groep gewoon in de lokalen bij elkaar en met Oud en Nieuw zou ik het moeten verbieden. Ik voel daar eigenlijk niks voor. We hebben zoon gezegd dat we eerst de nieuwe maatregelen afwachten.

Ik ben benieuwd of er maatregelen komen waarmee deze plannen van tafel gaan. Ik vind het gewoon lastig. Niet voor mezelf, ik vind het namelijk ook heerlijk rustig allemaal, maar vooral voor anderen.

Stam

Stam

13-12-2020 om 00:38

Voor de statistieken

Heb ik alles online besteld, ik ben al sinds maart niet in de stad of winkelcentrum geweest en laat mijn boodschappen al sinds de start van Picnic bezorgen.

Eerste kerstdag gaat volgens de regels en voor 2e kerstdag zoeken we nog een oplossing.

ook voor de statistieken

Eerste Kerstdag vier ik met het eigen gezin, we ontvangen geen bezoek (normaliter wel). Tweede Kerstdag werk ik.
Mijn sociale leven irl staat on hold. Gelukkig werk ik niet thuis. Merk dat mijn collega's (denk mede daardoor) steeds belangrijker worden.

Sabine

Sabine

13-12-2020 om 07:14

Logisch nadenken over de regels

Wij houden ons met kerst keurig aan de regels. We gaan alleen met ons gezin (kinderen onder de 13) even bij schoonouders op de koffie. En zijn voor de rest thuis. Volgens de regels hadden we ook het kerstdiner bij mijn schoonouders kunnen doen. Maar aan tafel kun je nooit 1,5 meter afstand houden. Tenzij de kinderen er als spatscherm tussen gaan zitten. Maar kinderen zijn nog steeds niet onbesmettelijk.
En langdurig met elkaar binnen zitten ook al is het op 1,5 meter is ook niet verstandig. De 1,5 meter is geen garantie om besmetting te voorkomen, maar de kans erop te verminderen. Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat iemand binnen het gezelschap corona heeft. Want als je ervan uitgaat dat iedereen corona vrij is, hoef je sowieso geen afstand te bewaren.

Ik ben overigens iemand die niet de regels opvolgt omdat dat van Rutten moet, maar omdat ik dat verstandig vind. Overigens zou ik er geen moeite mee hebben om als gezin met 2 kinderen boven de 12 op bezoek te gaan. Weliswaar tegen de regels, maar veiliger dan met 3 personen uit verschillende huishoudens op bezoek gaan.

Sabine

Sabine

13-12-2020 om 07:19

Hoe 1,5 meter afstand houden aan tafel

Mijn inziens kun je aan tafel geen 1,5 afstand houden. Een tafel is over het algemeen 1 meter breed. Tegenover een niet gezinslid zitten kan dan al niet. Naast elkaar kan maar dan heb je wel een hele grote tafel nodig. Een tafel van 2 meter red je het al niet mee als je met twee huishoudens van ieder 2 personen bent. Ik vermoed verder dat heel veel kinderen als een spatscherm tussen opa en oma en de eigen ouders gaan zitten.

Valeria

Valeria

13-12-2020 om 07:34

1,5m

Dat haal je heel lastig in een gemiddeld Nederlands huis. Ik heb trouwens ook van iemand gehoord dat ze wél 1,5m hadden aangehouden maar alsnog met de hele familie besmet waren geraakt na een koffievisite van een uur.

Sabine

Sabine

13-12-2020 om 08:31

1,5 inschatten is lastig

Sowieso is 1,5 meter veel. Bijna niemand doet dat. Als je met iemand even een praatje maakt is dat eerder 1 meter dan 1,5 meter. Voor buiten zie ik dat niet meteen als een probleem. Maar binnen is zelfs 1,5 meter geen garantie dat je elkaar niet besmet. Daarbij is het ook een kwestie van je sociale contacten beperken en niet elke dag 3 mensen uitnodigen. Dat kan weliswaar binnen de regels, maar verstandig is het niet.

Dus het verbaasd me niet dat je bij een bezoek van een uur en in de beleving van die mensen op 1,5 meter afstand toch besmet kunt raken.

Piep

Piep

13-12-2020 om 08:38

Precies

Daarom doen wij kerst dus buitenl. De 1,5 meter is een richtlijn, geen garantie. Binnen is het risico gewoon aanwezig, ook als je je aan de regels houdt. Bij ons zou het aan tafel wel kunnen trouwens, maar niet in de looppaden. Ik zou het zonde vinden om nu nog, vlak voor het vaccin, mijn ouders van 80 aan te steken. Bovendien vind ik het met de hele familie veel gezelliger en in deze tijd hebben we dat een keer eerder gedaan in de zomer. Verder niet. Ik mis dat. Bnnen zou ik dat nooit doen, buiten wel.

vlinder72

vlinder72

13-12-2020 om 08:40

Saskia

Wij schuiven 2 tafels tegen elkaar aan. Wij zijn zelf met zijn zessen. Mijn ouders komen.

Twee lange tafels ouders tegenover elkaar wij op 1,5 meter afstand van hun. Dat gaat prima.

Yuria

Yuria

13-12-2020 om 09:31

Lol Angela

'die heeft namelijk wel wat inhoudelijks te melden, nadat hij zijn gal heeft gespuwd.'

Zoals deze reactie van jou, bedoel je?

Yuria

Yuria

13-12-2020 om 09:42

Persconferentie

'Daarbij is het ook een kwestie van je sociale contacten beperken en niet elke dag 3 mensen uitnodigen. Dat kan weliswaar binnen de regels, maar verstandig is het niet.'

Dat is dus precies het probleem. Dat veel mensen, zowel hier op het forum als daarbuiten, steeds de grenzen opzoeken. Mensen als Trivia, die het prachtig vinden dat Amalia voor haar 17e verjaardag een week lang elke dag 3 gasten heeft. En zo dus, met een beetje pech, 20 mensen kan besmetten. Maar ook anderen hier, die commentaar hebben op het winkelende publiek, maar zelf doodleuk bij de Ikea in de rij gaan staan. Kerst vieren in een hotel. In de tuin een feestje geven voor 8 mensen (en voor het gemak vergeten dat die allemaal binnen naar de wc gaan, een drankje pakken, even oowarmen). Noem maar op.

Dinsdagavond weer een persconferentie. Best kans dat er alsnog een lockdown komt. Met kerst. En bedankt allemaal.

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 09:57

yuria

ik heb wel degelijk inhoudelijk gereageerd, maar dat laat je natuurlijk liever weg.

Wat betreft je posting hierboven: "Dat is dus precies het probleem. Dat veel mensen, zowel hier op het forum als daarbuiten, steeds de grenzen opzoeken"

Ik vind het getuigen van gebrek aan inzicht van jou, dat je niet snapt dat grenzen gewoon grenzen zijn. Waarom zou je per se zelf ook nog eens 10% daarbinnen blijven? Natuurlijk kun je het niet eens zijn met de grenzen zelf, maar heb het daar dan over. En niet over mensen die de grens opzoeken want daarmee kom je erg kinderachtig over en snap je kennelijk niet waar dit soort beslissingen genomen worden en dat je dus daar moet zijn. Niet bij de mensen die de grenzen opzoeken.

gr Angela

ps als de grenzen ergens anders lagen werden ook de randen opgezocht. Het is dus continu een afweging: té strenge grenzen dan is er geen draagvlak en gaan er mensen overheen én een te groot percentage zoekt de grenzen op. Te ruime grenzen en dan wordt het percentage dat tegen de grens aan zit erg groot. En heb je de kans dat mensen het niet zo serieus nemen want het is allemaal niet zo streng.

ps 2 je kunt toch niets doen aan andersmans gedrag (nee, zeiken op dit forum heeft geen invloed) dus als je je er al in verdiept kijk dan naar het proces en verwijt individuen niet dat ze de grens opzoeken.

Piep

Piep

13-12-2020 om 10:40

Yuria

Wat weet jij er nu van dat mensen allemaal dezelfde wc gebruiken of binnen gaan opwarmen? Er zijn meer mensen die kunnen nadenken hoor. Ik word erg moe van dat oordelen over elkaar. Dat doet meer kwaad dan goed. Beetje simpel gedacht ook.

Regenboog

Regenboog

13-12-2020 om 11:01

Mijn filosofie over de 1,5 meter

15 Jaar geleden kwam ik met een baby bij de orthopeed. De baby kreeg en spreidbroek. De baby moest dat ding 23 uur per dag dragen, alleen met verschonen en in bad mocht dat ding af.
Bij de derde controle was de dokter verbaasd dat baby al zo ver was. Meestal duurt het langer om dat te bereiken........ De dokter wist niet dat ik zo trouw de bevelen opvolgde. Na een prettig gesprek gaf de dokter toe dat hij altijd hoog inzette, omdat hij wist dat hij te maken had met ouders die het zielig vonden en dachten dat en uurtje (of 2 tot soms wel 4) minder echt geen kwaad kon. Dus als hij op 20 uit wilde komen adviseerde hij 23.

8 jaar geleden bij de orthodontist kreeg oudste en beugel met een petje over haar hoofd. Volgens de ortho moest ze dat ding minstens 20 uur per dag dragen. Met de beugel ging het ook vlotter dan de ortho had gedacht, omdat wij weinig smokkelden en echt die 20 uur wilden halen. Hier na een tijdje ook een biecht van de ortho dat hij expres hoog inzette omdat hij wist dat de meeste kinderen dat ding minder droegen.

Als het OMT nu wil dat wij afstand van elkaar houden zetten ze hoog in, omdat ze toch weten dat het in de praktijk niet altijd gehaald wordt.
Als ze zeggen 1,5 meter komt dat in de praktijk gemiddeld neer op 1 meter.
Als het advies 1 meter was geweest werd dat in de praktijk 75 cm of nog minder en dat is echt te weinig.
Zelf probeer ik mij ajb de 1,5 meter te houden maar raak niet helemaal in de stress als mensen mij passeren op een krappe meter, muts ze niet mijn kant op hoesten of niezen.

Voor kerst wordt het in mijn huis krap om gaten te ontvangen dat doen we dus niet.
Bij mijn ouders kan het wel een zullen we dat binnen de regels wel doen.
Naar schoonouders gaan wordt moeilijker dat doet man alleen vermoed ik.

Pirata

Pirata

13-12-2020 om 11:02

Kijk, op die wc zit je toch meestal in je eentje.
Dan kom je prima weg met 1 gastenwc en 1 voor de familie, en een schoonmaakmiddel. En ventilatie. Terwijl de rest buiten staat bij de vuurkorf.
Overigens is de wc een goed punt om in de gaten te houden. Maar Yuria, jij gaat er van uit dat niemand nadenkt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-12-2020 om 11:06

Ach toch

Trivia vindt dat helemaal niet prachtig.

Verder denk ik dat Sabine wel een punt heeft. Het gaat niet fout omdat mensen zich niet aan de regels houden. Het gaat fout omdat de regels niet goed geïnterpreteerd worden. Er wordt heel erg gefocust op het aantal mensen dat tegelijk in een ruimte mag zijn, maar dat is niet het hele verhaal. Afstand houden en ventileren is nog veel belangrijker, maar moeilijker (minder meetbaar) te respecteren en daarom gaat het toch nog vaak fout.

Denk ik dan.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-12-2020 om 11:30

Piep, hoe organiseer je dat buiten?

Heb je een heel beschutte tuin of zo? Of ontvang je gasten in zo'n houten onderkomen zoals die de laatste jaren overal verrijzen?
Wat doe je als het regent, hard waait of flink mistig is?

@Emma

@Emma

13-12-2020 om 11:49

Regenboog

Volgens jouw analyse zou het aantal besmettingen dan moeten dalen of op z'n minst gelijk blijven, maar dat is helaas niet het geval. Was het maar zo simpel.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-12-2020 om 12:10

We gaan het anders doen

Ik wilde een persoon extra nog wel in huis halen, maar de familie houdt zich liever aan de regels. Dat is ook eigenlijk beter. We krijgen dus nu nog een gezin van vier, waarvan een 12-minner, op bezoek. Mijn zus nodigt dan mijn moeder en ongetrouwde tante uit, en misschien ga ik daar dan ook nog heen. Of anders ga ik met de kinderen op bezoek bij mijn moeder. Toch nog gedoe, die Kerst, terwijl ik dat eigenlijk wilde beperken door alleen twee uurtjes brunch en dan weer van iedereen af zijn.

Triva

Triva

13-12-2020 om 12:22

Yuria

"Mensen als Trivia, die het prachtig vinden dat Amalia voor haar 17e verjaardag een week lang elke dag 3 gasten heeft. En zo dus, met een beetje pech, 20 mensen kan besmetten."

Gatverdamme wat kun jij kortzichtig citeren. Ze houdt zich keurig aan de regels maar jij bent het blijkbaar niet eens met die regels. Zeg dat dan. Het is onmogelijk om 20 mensen te besmetten als je er maar 3 per dag ontvangt en als je je houdt aan de regels waaronder: je blijft thuis, je ontvangt niemand en je gaat niet op bezoek bij verkoudheidsklachten.

De rest van de week zit ze ook met die vrienden en vriendinnen binnen 1,5 m afstand en het huis is groot genoeg om familie op 2 m afstand te houden.

Piep

Piep

13-12-2020 om 12:34

Wilgenkatje

Tja, ik hoop gewoon dat het droog is en niet al te koud. Iedereen weet dat we de tijd aanpassen aan het weerbericht om evt regen te ontwijken. En als het echt heel slecht is de hele dag kunnen we altijd nog uitwijken naar derde kerstdag. We hebben geen overkapping of partytent.

Piep

Piep

13-12-2020 om 12:37

Amalia

Wat Amalia doet is prima natuurlijk, zeker op die leeftijd waar ze de hele dag bij elkaar op school zitten. Ik merk hier in de buurt dat niemand zijn pubers nog thuis houdt. Vorig weekeinde had zoonlief een feest en daar was de hele klas. Als je overdag geen afstand hoeft te houden, waarom dan savonds wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.