Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?


Regenboog

Regenboog

15-12-2020 om 11:45

Ik het geen Yuria

Als je dat op 20 december doet zit je pas 4-5 dagen thuis en weer je niet of de kinderen wat van een virus hebben opgepikt toen ze nog naar school gingen.
25 december zit je wel al 10 dagen thuis en zijn de kinderen al ziek geworden als ze op school nog wat hadden opgepikt.
Dat je wel zelf boodschappen hebt gedaan met je niet medische mondmasker laten we even buiten beschouwing.
Dus 25 december zou theoretisch iets veiliger kunnen zijn, in de praktijk maakt het weinig uit denk ik persoonlijk. Alles is natuurlijk afhankelijk van hoe voorzichtig je bent buitenshuis en of je een cruciaal beroep hebt of niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2020 om 12:08

Ja dat

En als iedereen al eerder gaat afwijken van de twee personen op bezoek regel, geeft dat ook extra druk qua zieken tijdens Kerst. Meer personen is ook meer kans op besmetting.
Nu ga je die piek dus begin januari krijgen.

En het telt ook door, meer zieken betekent ook weer meer besmettingen met Kerst.
Het zou best kunnen dat dit in januari wel verschil gaat maken.

Maar dat zullen we dus nooit weten. Net zoals als dat we nu niet kunnen zeggen waar het grote aantal besmettingen nu exact door veroorzaakt wordt. Het zijn flinke getallen. Dat wel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2020 om 12:11

Nu ga je die piek dus begin januari krijgen.

Ik bedoel, als iedereen braaf alleen met Kerst op bezoek gaat.

Het zijn op zich maar kleine verschillen. Maar dit is wel een typisch voorbeeld van de wet van de grote getallen. Iedereen denkt dat hij het verschil niet gaat maken en dat het dus wel kan, maar alles bij elkaar maakt het uiteindelijk wel verschil. Waarschijnlijk.

Elke beweging

In groter Londen mag vanaf vannacht niemand meer bezoek thuis ontvangen.

Ideetje?

Daarentegen blijven wel de scholen open, buiten de vakantie om neem ik aan.

Elke beweging is er een.

Kijk je wil natuurlijk niet Roomser zijn dan de Paus maar probeer je toch niet rijk te rekenen. Hopelijk gaat het rond de zomer allemaal weer wat makkelijker en dan stel je nu elkaar bezoeken gewoon uit tenzij het om een eenzame oudere gaat of zoiets waarvan je dan wel heel erg goed op de gezondheid en de maatregelen let.

vlinder72

vlinder72

15-12-2020 om 12:47

kerk

Ik vind het ook vreemd dat kerken niet dichtgaan en ik weet dat het zo in de grondwet staat maar als je kijkt naar de plaatsen met de meeste besmettingen dan zijn dat juist kerkelijke dorpen.

Woudenberg, Scherpenzeel, Urk, Bunschoten.

Dat ligt niet aan de kerk waarschijnlijk want in kerken kunnen mensen best afstand houden maar ik denk vooral aan het ons kent ons sfeertje. Alles toch nog samen doen. Samenkomen na de kerk. Koffiedrinken. Jongeren die samen komen. Alles bij elkaar is een explosief geheel.

In het dorp van mijn schoonmoeder was het ook even bar en boos. Zij gaat niet naar kerk meer. Ze vindt het te gevaarlijk. Ze volgt het nu online op zondag maar heel veel dorpsgenoten gaan nog wel en inderdaad daarna toch koffiedrinken bij elkaar en napraten. Het zit er zo ingebakken want wat moet je anders doen op zondag.

MissX

MissX

15-12-2020 om 13:03

Vlinder

Wat ik begrepen heb, maar dat kan verkeerde informatie zijn, ligt het er aan dat de typische kerkelijke dorpen vaak ook grote gezinnen hebben. De de meeste besmettingen vinden in huiselijke kring plaats. In zo'n dorp besmet je dan meteen 6 andere gezinsleden ipv 3 (ik zeg maar wat).

En daarnaast (ik fantaseer even verder) heb je veel familie in het dorp en ook familie wordt door veel mensen nog een beetje als semi-huishouden gezien - dus veel contact. Maar dat laatste verzin ik dus zelf. Dat van de grote gezinnen komt ergens anders vandaan.

MissX

MissX

15-12-2020 om 13:12

Roomser van de Paus en kleine verschillen

Ik werk in een 'veilige' kantoorbaan. Veel mensen werken thuis, en op kantoor is het makkelijk afstand te houden. Degenen die wel komen, zitten vaak alleen in een grote kamer en spreken elkaar ook vaak niet eens. Uiteraard is het een klein groepje die af en toe of structureel toch naar kantoor gaat, want het is veilig, dus wie doen ze er kwaad mee?

Nu gaan de basisscholen dicht en een van degenen die regelmatig naar kantoor gaat is pissig hierover. Want nu moet ze vrij nemen om bij de kinderen te zijn. De combi met werk bij een lockdown gaat ze niet meer doen na dit voorjaar had ze al besloten. Dus nu gaat ze niet meer naar kantoor en snapt de reden niet dat de scholen dicht gaat om mensen min of meer te dwingen om thuis te blijven. En ik denk dan: juist precies dit!

Soms snap ik het wel hoor. Niet iedereen kan thuis een fijne werkomgeving creeëren. Ik werk ook liever op kantoor. Maar er zijn ook mensen die het gewoon niet zo veel kan schelen, of die het toch gezelliger vinden op kantoor ook al spreken ze maar even een ander persoon.

MissX

MissX

15-12-2020 om 13:46

Roomser

Afgelopen zondag de maatregelen nog overtreden; we gingen op bezoek bij mijn schoonvader en toen we daar net binnen waren hoorden we dat hij 's ochtends ook al 2 bezoekers had gehad. Dus eigenlijk hadden we gelijk rechtsomkeert gemoeten.

Hij is te oud om daar zelf op te letten.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2020 om 13:57

Temet

"Kan jij me uitleggen waarom vanuit het oogpunt van virusbestrijding een bezoek op 20 december erger is dan datzelfde bezoek op 25 december? "

Zo moet je het niet zien. Als mensen op 2 dagen mensen bezoeken is dat erger dan op 1 dag.

Als x > y is 2x > x + y.

In werkelijkheid zijn het natuurlijk veel meer dan twee dagen dus telt het nog meer aan. En al die x-jes en y-tjes laten de R stijgen en als de R boven de 1 uitkomt gaan we weer exponentieel naar boven.

Dat is het oogpunt van virusbestrijding.

Uit het oogpunt van stoutheid (het favoriete onderwerp van OO) is het even erg, maar daar houdt Corona zich niet mee bezig. Die wil alleen maar vermenigvuldigen, niet afrekenen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2020 om 13:58

Ja moeilijk

Bij het overlijden van mijn schoonzus wilde haar oude ietwat dementie moeder mij stevig knuffelen. Ik heb dat ondanks aandringen van haar kant niet gedaan. Ik wilde niet het risico nemen om haar te besmetten.
Ze snapte er echter niets van en keek me zeer verbijsterd aan. Achteraf gezien vind ik dat ik dit wel had moeten doen. De dag was al zwaar genoeg voor haar.

Het zijn soms moeilijke overwegingen en split second beslissingen.

Niet echt

Wij gaan ons niet echt aan de regels houden met de kerst. Alleen de mensen die komen zijn mensen die normaal ook komen want we houden ons meestal niet helemaal aan de regels. Met kerst komen onze hele goede vriend en zijn kinderen die hier normaal ook altijd komen, een andere goede vriend en mijn moeder. Die mensen zien we als een deel van ons huishouden want we komen sowieso veel bij elkaar.

Daarnaast komen er rondom om de kerstdagen nog wat andere mensen eten zoals een bevriend stel, een goede vriendin en haar vriend, een andere goede vriendin... maar die mensen komen dus allemaal apart van elkaar dus dat is wel binnen de regels. Juist omdat er buitenshuis weinig te doen is willen veel mensen toch een keer wat afspreken.

Onze oudste kinderen zullen hun vrienden ook wel willen zien tijdens de vakantie dus dat moeten we ook nog even zien. We zullen wel een soort schema kunnen maken misschien. Buitenshuis kunnen ze elkaar natuurlijk ook zien maar er is alleen niet zo veel te doen al kunnen ze natuurlijk wel sporten of 'hangen.' Ze kunnen ook naar de manege blijven gaan bijvoorbeeld (de paarden moeten toch verzorgd worden) en daar hebben ze ook vrienden.

Mijn pleegzoon heeft gevraagd of zijn vriendin hier schoolwerk mag komen maken. Ik heb ja gezegd omdat a) mijn pleegzoon bijzonder weinig gemotiveerd is voor school dus dat zal hopelijk helpen en b) het meisje ook niet zo'n fijne thuissituatie heeft dus het is ook wel fijn als ze even ergens anders terecht kan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2020 om 14:01

Ad

Voor de duidelijkheid, waar staat x en y dan volgens jou voor?

Kerk

We zijn wel heel blij dat we naar de kerk kunnen blijven gaan. We gaan wel minder vaak omdat er minder mensen mogen komen natuurlijk. We wisselen nu meestal af: mijn man de ene zondag en ik de andere zondag en dan in wisselende samenstelling de kinderen mee. Meer plaatsen zit er meestal niet in maar het is fijn om af en toe te kunnen gaan. Rond de kerstdagen wordt er ook rekening mee gehouden en zullen er meer bijeenkomsten zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-12-2020 om 14:20

onmenselijke toestanden - even tegendraads

iemand in je naaste familie die erg verdrietig is niet aanraken - het is gewoon een stomme situatie. Geen wonder dat iemand verbijsterd kijkt. Ik snap dat het zo ging, het overkomt je en je wijkt geschrokken terug.

Niemand wil iemand besmetten, dat is heel nobel en verstandig, daarvoor doen of laten we meestal veel. Iemand die echt verdriet heeft en zich alleen gelaten voelt, heeft troost nodig. Afstand maakt de pijn nog erger. Het is gewoon enorm waardeloos en vreselijk. En als je alleen woont, is het allemaal nog treuriger. En het duurt maar voort. Bah.

Sowieso een ingewikkelde kwestie, die besmettelijkheid. Lang niet iedereen is even besmettelijk. Dochter testte positief, echtgenoot en kinderen zijn niet ziek geworden hoewel ze - op de nachten na, ze sliepen apart - met elkaar thuis waren.

Ik vind dat sommige mensen voor anderen (!) weleens wat makkelijk zeggen dat van alles 'later' wel weer mag en dat we van alles gaan 'inhalen'. Dat is onzin. Nu is nu. Of er een later komt, weet geen mens.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2020 om 14:20

Ginny

Iets van de 'de kans op overdracht bij 3 personen', en 'de kans op overdracht bij twee personen'.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2020 om 14:25

Ginny/Temet

Andere insteek: In feite maken ze een afweging tussen de sociale schade (minder bezoek) en de kans-op-besmettingschade. Die kans is op eerste kerstdag net zo groot als op andere dagen, maar de inschatting is waarschijnlijk dat de sociale schade op eerste kerstdag groter is.

Afweging kosten-baten.
Misschien is het zo duidelijker?

Vergelijkbaar met het verschil tussen een bezoek aan de kapper en een bezoek aan de fysio. Allebei enigszins riskant, maar die kapper kun je (vaak) makkelijker uitstellen.

Triva

Triva

15-12-2020 om 14:46

Temet

Lastig maar ik denk dat het zo zit: als je met kerst het pakt van de een en een dag later bij de ander op bezoek gaat ben je nog niet besmettelijk. Als je op 20 dec elkaar besmet ben je met kerst WEL besmettelijk. Daar gaat je gedachtegang mis volgens mij. Dus maar liever meer mensen zien met kerst en de dagen ervoor de deur op slot dan verdelen om de paar dagen.

Aan de andere kant is het zo dat je met kerst al vrijwel zeker klachten hebt en dan thuis blijft als je het van iemand hebt gekregen op 20 dec. Dat haalt ook het verhaal onderuit dat je kinderen met kerst al langer thuis zijn. Dan moet je dus ook echt de deur op slot doen, niemand eruit. Kinderen mogen nu eenmaal wel bij elkaar komen.

Het grote gevaar is dus dat mensen met kerst het doorgeven en op oudjaar geven die het weer door maar tussen kerst en oud/nieuw zitten voldoende dagen om symptomen te krijgen en het feestje af te bellen.

vingerhoedje

vingerhoedje

15-12-2020 om 20:43

kerst

Hier hebben we afgesproken dat er twee personen zijn die belangrijk zijn om te zien. Onze beide moeders. Die bezoeken we apart. Daar gaan we met 4 personen naar toe. Mag officieel niet, zij mogen wel naar ons komen. Maar dat is niet praktisch. Mijn moeder heeft dementie en zal niet zo lang meer thuis wonen. Mijn schoonmoeder voelt zich gruwelijk eenzaam. Normaal zijn we ook samen met mijn zus en haar man en kinderen bij mijn moeder maar die groep is te groot.
Vriendinnen bel ik of ga ik op afstand mee wandelen.
Ik hoop echt dat mensen zich er goed aan gaan houden zodat het aantal besmettingen terug loopt!

Pooh Bear

Pooh Bear

15-12-2020 om 22:41

Oud en nieuw

We gaan ons aan de regels houden maar we balen wel flink.
Met de regels Max 3 konden we al niet veel omdat we mijn moeder met kerst niet alleen wilde laten hebben we 1e kerst alleen mijn moeder en 2e kerstdag blijven we met ons eigen gezin.
Ipv kerst zouden we met z’n drieën bij vrienden op visite gaan met oud en nieuw maar dat mag dus niet want we zijn met z’n drieën en onze vrienden ook dus andersom kan ook niet.
Heb nog even gedacht om toch te gaan maar heb zelf een hekel aan alle mensen doe de regels naast zich neer leggen.
Dus uiteindelijk besloten dat we ook oud en nieuw thuis zitten.
Maar vind het wel krom waarom mag je kerst wel met z’n drieën en oud en nieuw niet.

Pooh Bear

Pooh Bear

15-12-2020 om 22:43

Drie en vier

Was nog niet klaar. Maar met deze regels mogen gezinnen die met z’n drieën zijn helemaal niet weg met oud en nieuw en gezinnen die met 4 of meer zijn mogen zelfs met de kerstdagen nergens heen.

MissX

MissX

15-12-2020 om 22:49

Dat is juist het punt

Het is helemaal niet de bedoeling dat mensen ergens heen gaan. Het zorgt er alleen voor dat mensen niet alleen hoeven te zijn, en dat een stel niet uitsluitend op elkaar aangewezen is.

"Maar vind het wel krom waarom mag je kerst wel met z’n drieën en oud en nieuw niet."
Omdat twee personen de regel is en er een uitzondering (!) is voor Kerst.

Angela67

Angela67

15-12-2020 om 23:10

Binnen vs buiten

Welke ik nog niet helemaal zie qua logica is dat wij wel drie gasten mogen ontvangen thuis maar dat we niet met zeven mogen gaan wandelen terwijl dat qua besmettingsgevaar minder zou zijn. Heeft het te maken met het verminderen van 'bewegingen buiten'?
Gr Angela

Piep

Piep

15-12-2020 om 23:12

Buiten

Ik snap daar helemaal niks van, dat de regels voor buiten strenger zijn dan voor binnen. Daar is qua besmettingsgevaar in ieder geval geen enkele reden voor te bedenken.

Angela67

Angela67

15-12-2020 om 23:27

Ik denk dat regels buiten minder streng maken

meer handhavingsproblemen oplevert? Wat betreft huis-bezoek kan een boa niet achter de voordeur bekeuren en hoop je dat mensen zelf kunnen tellen ?
Gr Angela

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-12-2020 om 10:57

kerst - jaarwisseling

Het wordt onhandig gevonden dat twee feestmomenten met bezoek zo dicht bij elkaar liggen. Wie met Kerst besmet raakt en dat nog niet weet, kan met de jaarwisseling de contacten van dat feestje treffen. Vandaar.

chagrijn aan.
Het blijft gewoon een enorm ongezellige feesttijd, allemaal op afstand. Je kunt het een 'uitdaging'(geeeuw...) noemen, pubquiz online spelen, vernikkelen in de open lucht, zwaaien voor het raam, een cadeautje aan de deur hangen en weet ik wat. Het vraagt volop Omdenken om er wat van te maken.

En dan lees ik dat het opperhoofd van een van de grote wenskaartenketens nu een fijne tekst plaatst op een van de producten in hun collectie: 'Magische momenten maken met de allerliefste mensen'. Mag ik even een teiltje?
Dat liever de kaart van kaartje2go: een chagrijnige hond met ' 2020 was geen bal aan'.

oké, chagrijn uit.
Ik ga mijn best doen. Twee gasten aan tafel en met de jaarwisseling niemand. Zou Youp de uitdaging nog aangaan met 30 personen, of laat die al het thuispubliek vallen?

Gerber

Gerber

16-12-2020 om 11:08

kerken

Zelf ben ik betrokken bij een protestantse gemeente binnen de PKN. En het doet mij heel goed dat deze gemeente besloten heeft niet meer open te gaan voor maximaal 30 mensen, maar de vieringen online te verzorgen tot de cijfers weer zodanig zakken dat samenkomen met 30 personen weer kan, ook in theaters en musea. De argumentatie hiervoor was: je wilt deel van de oplossing zijn, en niet van het probleem. Ook richting de samenleving heeft de kerk een verantwoordelijkheid, namelijk solidair zijn met al die bedrijven en instellingen die ook zo graag veilig plaats willen bieden aan 30 mensen. Niet alles wat kan, hoef je ook te doen als kerk. En zo zie ik heel veel kerkelijke gemeenten overgaan tot dit besluit. En daar ben ik blij mee, want ik stoor mij gigantisch aan die kerkgenootschappen die maar blijven samenkomen met 100 mensen, blijven zingen etc...

Ik wil ook graag dit geluid laten horen, want de discussie over de kerken die maar open blijven voor de mensen wordt naar mijn idee gedomineerd door een minderheid van orthodoxe kerkgenootschappen. De overgrote meerderheid binnen de PKN maar ook de RK kerk is juist uiterst terughoudend voor wat betreft het samenkomen, en uiterst creatief in het wekelijks online vieren!

Tine Winkel

Tine Winkel

16-12-2020 om 11:43

@Gerber

dank voor je reactie - dit is ook mijn ervaring.

Martien

Martien

16-12-2020 om 12:30

verwend gezeik

Ik heb al in geen tien maanden iemand kunnen knuffelen, zit 98% van de tijd alleen, meeste beroepsactiviteiten zijn weggevallen, sociale activiteiten ook.
Kerst zal even uurtje buiten met één familie lid zijn.

Nou kan ik daar moeilijk over gaan doen en mijzelf heel zielig vinden. Maar eigenlijk is dat gewoon verwend gezeik. Dak boven mijn hoofd, warm, te eten, alle tijd om de schrijven schilderen, dansen, de natuur in, genieten, mediteren. Waar zeur ik over? Laat ik kijken naar wat er is ipv naar wat er niet is.

Dilemma in één keer opgelost.

Wat doen we met oma met de kerst? Die had ons (ene kind huishouden van vier, andere kind alleenstaand = ik met twee alleenstaande kleinkinderen en een alleenstaand schoonkleinkind) al in tweeën gesplitst. Mijn clubje zou dus één persoon teveel zijn. Maar moeder vond dat geen probleem en ze is nogal dwingend. Het zat me echt niet lekker, maar als je weet hoe ze kan drammen snap je wel waarom ik moeilijk nee kan zeggen. Daarbij: ze is dik in de tachtig, wie zegt dat dit niet haar laatste kerst is?

Duivels dilemma.

Het probleem heeft zich echter opgelost. Ik ben positief getest en wegens onderliggend lijden moet ik tot en met de kerst in quarantaine. Wil je geloven dat ik opgelucht was, ondanks alle ongemakken?

.Rosie

.Rosie

16-12-2020 om 15:42

#239

Volledig met Martien eens.

Ik sta echt te kijken van het gedram en gejank. Ik heb al een tijd een beperking waardoor uitjes en pleziertjes tot een minimum zijn gereduceerd. Sinds begin maart heb ik amper mensen gezien behalve zorgverlening en kinderen.

Ik denk dat de mensen te verwend zijn. Als de Action sluit stort hun wereld in. Als de premier spreekt gaan ze gillen en fluiten, liefst met een kind in hun armen (zag ik!). Brullen ze dat ze van Hun Rechten worden beroofd en dat dit Een Dictatuur is. Terwijl ik me afvraag of we zo onderhand het leger niet moeten inzetten om teststraten te beschermen en terreuraanslagen met vuurwerkbommen te voorkomen op voordeuren van o.a. burgemeesters. Sowieso op oudjaarsavond, ik hou mijn hart vast. Ja, dat klinkt heel ingrijpend, maar ik ben bang dat veel mensen de weg volledig kwijt zijn en écht onze vrijheid in gevaar brengen!

Overigens heb ik geen rijk sociaal leven en winkelen doe ik niet. Toch ben ik besmet. Ik nam het serieus en liet me testen. Hoeveel mensen lachen erom, testen niet of en gaan toch overal heen "want het is maar een griepje"?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.