Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-12-2020 om 16:17

Nou

Ik word juist een beetje iebel van de hele tijd mijn zegeningen moeten tellen. Vanmorgen nog een compliment van mijn leidinggevende dat ik zo lekker doorga ondanks het thuiswerken. Ik ben het juist zo verschrikkelijk zat en heb huilend het praatje van Rutte aangehoord. Nou fijn dat ik een baan heb en er niemand ziek is hier, maar al het leuke is er wel vanaf. Mijn werk is ook niet zo spannend dat het er leuk van wordt als je een jaar thuis zit, alle uitstapjes gecanceld in het weekend, niet op bezoek kunnen bij mijn kind.
Dus ik snap wel dat het nodig is, maar van mij mag het heel snel voorbij zijn. Ik word ook een beetje agressief van die hele vaccinatiebureaucratie. Die mensen weten al maanden dat het eraan zit te komen. Hoe kun je dan niet alles op orde hebben om 2 januari te beginnen?!

Laetitia

Laetitia

16-12-2020 om 16:21

Verwend gezeik

Tja, ik weet niet hoor, ik vind mensen die verdrietig zijn omdat ze sociale contacten missen echt geen verwende zeikers. Behoefte aan nabijheid en menselijke warmte is diep in de meeste mensen ingebakken.
Prima als je daar ondanks alles goed mee kunt leven. Maar niet iedereen kan evengoed en even lang(!) dat verstandelijk beredeneren of wegredeneren. Zo’n oordeel over een ander vind ik dan wel erg straf.

Yuria

Yuria

16-12-2020 om 16:24

Phryne

'Ik ben het juist zo verschrikkelijk zat en heb huilend het praatje van Rutte aangehoord. '

Ik ben het ook zat. Ik werk al maanden thuis, gek word ik er van. Om maar niet te spreken over alle kinderen die enorme achterstanden oplopen en mentaal in de knoop raken. En juist daarom begrijp ik niet dat mensen, ook hier op OOL, de uitzondering (!) voor de kerstdagen hondsbrutaal doortrekken naar de hele kerstvakantie. De dag ná de lockdown massaal in de rij staan voor de Action. In drommen naar Curacao vliegen. Stelletje egoïstische kl*** vind ik ze.

'Die mensen weten al maanden dat het eraan zit te komen. Hoe kun je dan niet alles op orde hebben om 2 januari te beginnen?!'

Welke mensen bedoel je? De enige die hier schuldig aan is, is Hugo de Jonge.

Martien

Martien

16-12-2020 om 16:46

tja

Ik had het over mijzelf. Zoals ik al zei heb ik ook nauwelijks tot geen sociaal contact en een heleboel andere fijne dingen zijn ook weggevallen. Als ik hierover ga klagen, in mijzelf of in een groep ihkv misery seeks company, maak ik het mezelf moeilijker. Zo werkt het voor mij. Maar doe het vooral als het je helpt. Het is jouw leven.

Inderdaad

Het missen van sociale contacten vind ik zeker geen 'gezeik'. Mensen zijn ten diepste sociale wezens en contact is een eerste levensbehoefte. Ik vind het dus helemaal niet vreemd dat mensen er doorheen zitten en het thuiswerken/isolatie nauwelijks meer volhouden. En ik snap ook heel goed dat daarom mensen weer op kantoor gaan werken want het alternatief (burn out, overspannen, depressie) is ook zeker niet beter dan het toch kleine risico om corona te krijgen en hier ernstig ziek van te worden.

De regels zijn heel gericht op mensen die redelijk ruim wonen en een fijn gezin/huishouden hebben. Voor mensen die alleen wonen, in een moeilijke situatie zitten qua huwelijk/gezin, met veel mensen in een klein huis wonen, die uit het buitenland komen en hier tijdelijk zijn qua werk en dus een beperkt netwerk hebben, voor mensen die beperkter zijn qua geestelijke gezondheid of een andere minder standaard situatie hebben is het gewoon enorm lastig, Ik snap daarom prima dat veel mensen het niet meer volhouden om zich aan de regels te houden en het daarom ook niet meer doen. Geestelijke gezondheid is ook belangrijk.

Angela67

Angela67

16-12-2020 om 16:53

Action

Ik denk niet dat klanten huilen dat de Action open moet. Het was een commerciële poging van de Action zelf. En als zij daarvoor emotionele argumenten aandragen die zij menen bij hun klanten waar te nemen moet je dat met de nodige kilo's zout nemen.
Gr Angela

Ik vind het dus wel belachelijk dat de Action en de Hema dicht moeten. Die verkopen namelijk zeker eerste levensbehoeftes. Ze voldoen dus keurig aan de eisen. Oneerlijke concurrentie? Misschien. Maar de supermarkten, bol/amazon en andere online winkels zullen hier vooral van profiteren. Laat open wat open kan blijven, de economische gevolgen zijn zo verstrekkend. We gaan hier nog jaren last van hebben.

Martien

Martien

16-12-2020 om 16:58

Kyana

Ja het is zeker begrijpelijk dat mensen klagen. Dat zouden veel mensen over mijn situatie ook doen. Ik vraag me alleen af of het helpt.

En voor mijzelf kom ik dan tot de conclusie dat het niet helpt. Ik word er juist depressiever van, kan het minder volhouden en verlies de creativiteit nieuwe impulsen en inspiratie te vinden.

Laetitia

Laetitia

16-12-2020 om 19:40

Zwart-wit

Maar Martien is in jouw beleving de moeite/de narigheid die mensen ervaren hetzelfde als klagen?
Voor mij is het allemaal niet zo zwart-wit hoor. Ik kan prima een paar x per dag verzuchting slaken of de gedachte hebben dat een boel in deze tijd zwaar waardeloos vind terwijl ik tegelijkertijd blijf zien dat er ook mooie en goede dingen in mijn leven zijn.

Martien

Martien

16-12-2020 om 20:25

tja2

Dat wordt dan een semantische kwestie. Ik zeg alleen maar dat als ik ga benadrukken wat er mist in mijn situatie, dat ik me dan slechter ga voelen. En dat, als ik zie wat er allemaal wel is, de feiten noemen van wat er niet is, voor mijzelf voelt als verwend gezeik.
En nu heb ik mijn standpunt wel genoeg duidelijk gemaakt geloof ik. On topic: ja ik houd me heel erg aan de maatregelen met Kerst

Laetitia

Laetitia

16-12-2020 om 20:43

Voor jezelf

Voor jezelf mag je het zeker verwend gezeik noemen en niemand die jou kan vertellen hoe je het voor jezelf het beste doet. Maar, dat ligt vast aan mij, het klonk alsof je niet alleen over jezelf sprak. Wel fijn dat het voor jou zo werkt.

Martien

Martien

16-12-2020 om 21:04

Laetitia

Ik heb het drie keer gezegd hoor, dat het voor mij was. Maar... wie de schoen past trekke hem aan natuurlijk.

Laetitia

Laetitia

16-12-2020 om 21:19

Martien

Oprecht fijn dat het voor jou zo werkt.

Angela67

Angela67

16-12-2020 om 21:20

Martien

"Nou kan ik daar moeilijk over gaan doen en mijzelf heel zielig vinden. Maar eigenlijk is dat gewoon verwend gezeik. "

je bedoelt dus dat als jij dit gevoel krijgt, dat je tegen jezelf zegt dat het verwend gezeik is.

Maar als je dit op deze manier op het forum zet lees ik daar automatisch een waardeoordeel in over iedereen die zichzelf bij tijd en wijle zielig vindt. Snap je waarom jij wel kunt zeggen dat je het bij jezelf houdt maar dat ondertussen toch niet doet?

gr Angela

Gemengde gevoelens

Natuurlijk zit er bij mij ook ergens een sacherijnige laag zo rond mijn diafragma. Die speelt af en toe behoorlijk op. Kort lontje, op mijn tong bijten en dergelijken.

Maar ik ben ook blij dat we het tot nu toe goed hebben kunnen redden al is het voor iedereen wat door de stroop lopen en valt het soms echt niet mee.

Het is voor mij ook wel een soort sport aan het worden. Hoe kan ik nog van alles, nee niet de grenzen opzoeken maar online alternatieven enzo, zo veilig mogelijk en toch gewoon doorleven.

Ik ben blij met mijn online werk, dat dat lukt en dat ik die vaardigheid er nu ook bij heb.

En dat iedereen in mijn familie nog gezond is en dat mijn vrienden en familie er ongeveer net zo instaan en ook voorzichtig zijn maar er kan wel wat.

Maar natuurlijk maak ik me ook zorgen. Hoe zal het straks zijn met de werkgelegenheid voor zoon. Dochter wachten we even af, ze is nu vrij, maar waarschijnlijk gaat haar speciaalzaak dicht tot half januari en met haar contract heeft ze dan pech. Gelukkig heeft ze inmiddels een goede buffer.

Maar zonder werk komen te zitten of geen werk vinden echt, dat zijn toch geen prettige vooruitzichten. En het is afwachten hoe goed of slecht het zal gaan als de pandemie rond de zomer hopelijk ophoudt. Welke schade krijgt nog een dure en lange nasleep?

Dus ja, gemengd. Maar ook hoopvol. Dit is het blijkbaar. Niet zo raar dat je ook weleens getroffen kunt worden door een pandemie.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-12-2020 om 22:10

Simpel leven

Voor ons wordt het juist simpeler. Kinderen blijven thuis dus dat risico neemt aanzienlijk af. We hebben voor volgende week een huisje aan zee gehuurd, boodschappen gaan mee, alleen met het gezin. Kerstdiner afhalen, rest via Albert & Picnic.

Grootouders zijn allemaal dood, dus dat probleem hebben we ook niet. Rest van vrienden en familie moet maar via videobellen.

Gaat wel lukken.

Piep

Piep

16-12-2020 om 23:59

Balen

Ik baal juist vooral dat de scholen dicht zijn gegaan. Ik snap best dat we zo de winter niet door zouden komen, maar helaas is het online onderwijs hier zo slecht (ofwel niet bestaand) dat het enorm lastig wordt voor puber.

Verder merk ik dat de meeste ouders van pubers hier in de buurt het afspreken in groepjes gewoon nog toestaan. Ik doe ook niet moelijk meer, mijn puber heeft het al gehad en speelt voorlopig geen rol in de verspreiding van het virus. Dat is wel een fijn gevoel, eigenlijk.

Bij M

M met een tafel vol kinderen. Ik kijk het net even terug. Leuke basisschoolkinderen die non dramatisch vertellen over de nieuwe lockdown.
En wat ze daar van vinden en hoe dat gaat.

Een jongen is het online werken al gewend van de 1e lockdown, hij vind het niet zo lastig maar wel jammer want je gaat je vrienden niet zien.

Een meisje heeft een klas waar bijna niemand een laptop had. De school regelde 'chroomboekjes'.

En een meisje uit een groot gezin kan iets vragen aan haar oudere zus, want haar moeder 'heeft al genoeg kleintjes om te helpen', en die oudere zus heeft weer alle nummers van haar docenten die ze ook kan bellen met een vraag.

Christelijke kinderen kijken nu elke week naar de kerkdienst in de livestream. Het is leuk want Jezus is geboren.

Pfffffff. Toch even leuk om wat kinderen hierover te horen in plaats van het drama van de volwassenen her en der in de politiek, het onderwijs, sommige ouders en de 'beschermingsindustrie'.

Triva

Triva

17-12-2020 om 01:52

Ik snap

Dat gedoe over online les geven even niet. Drie dg voor de kerstvakantie.... En na de kerst 1 of 2 wk? Er is al zolang gepraat over 3 wk kerstvakantie. Wat maken die 1 of 2 wk in januari nu uit?

Piep

Piep

17-12-2020 om 08:09

Twee dingen

Triva, twee redenen heb ik om daarover te zeuren. Ten eerste omdat nu ook weer blijkt dat onze school slecht is in online onderwijs. Geen les of complete onduidelijkheid. Als je geen puber hebt die er zelf bovenop zit, dan wordt het drie keer niks, maar de kinderen worden er wel op afgerekend. Hier staat de eerste aantekening alweer in magister. Docent die had verteld op woensdag nog geen online les te geven zette dat een half uur van tevoren toch in magister. Eerste uur, dus veel kinderen sliepen nog en hebben dat niet gezien, maar mogen straks wel een uur nablijven. En de chaos wordt alleen maar groter, weet ik van de eerste lockdown. Geen huiswerk, geen controle, vage studiewijzers, niet of nauwelijks les, opdrachten die overal en nergens staan.

Ten tweede ben ik er bang voor dat dit lang gaat duren. De vorige keer kwam het pas na de zomer weer echt goed met de lessen. Bijna vijf maanden zonder school dus vorig jaar, dat heeft ook echt vijf maanden achterstand opgeleverd. Daar komen nu bijna drie weken bij, maar eigenlijk moeten ze juist stof inhalen ipv nog verder achterlopen. En bij verlenging zit je zo op zes maanden zonder onderwijs. Enorm fors op twee schooljaren.

Piep (tikkie ot)

Ik heb er bij onze school nog niet helemaal de vinger achter. Soms hoor ik dingen waarvan ik dan denk dat de school loopt te prutsen, maar waarvan ik dan bij nader inzien moet concluderen dat het waarschijnlijk toch de kinderen zelf zijn geweest die niet goed hebben opgelet waardoor ze niet weten wat ze moeten doen. Maar als scholen inderdaad dingen doen zoals wat jij beschrijft, dan vind ik dat dat aangekaart zou moeten worden, bij de mentor, bij de ouderraad of weet ik wat. Een oproepkracht bij de supermarkt bellen ze toch ook niet uit bed, een half uur voor de dienst begint? Ik vind dat er duidelijke afspraken moeten zijn hoe lang van tevoren nog een roosterwijziging of huiswerk kan worden opgegeven. Kinderen hebben toch ook gewoon recht om te weten waar ze aan toe zijn? Wat is dat toch met onderwijs dat ze wel allemaal normen stellen maar dat vervolgens afzonderlijke leerkrachten evengoed hun eigen goddelijke gang gaan? (je leest dat soort dingen hier voortdurend)

Ik hou hier wel mijn oren gespitst, maar zoals ik al zeg, tot nu toe heb ik hier nog geen echt duidelijke signalen dat het de school zelf is die verwarring en onduidelijkheid veroorzaakt. Maar helemaal gerust ben ik er toch niet op.

Aan ons is ondertussen beloofd dat er vandaag of morgen een mail komt waarin wordt uitgelegd hoe het online onderwijs er na de vakantie uitziet. Vandaag was toch al een studiedag en voor morgen stond er niet of nauwelijks onderwijs op het programma, zoon was ook gisteren al vrij ingeroosterd, dus alleen mijn brugpieper heeft gisteren een lesdag geheel gemist. Als het daarbij blijft, valt het hier wel mee.
Het online-onderwijs was vorig schooljaar redelijk op orde. Het fysieke onderwijs na de gedeeltelijke heropening was een complete farce, overigens.

We wachten het maar weer gelaten af...

Groeten,

Temet

@nnemoon

@nnemoon

17-12-2020 om 12:08

Vakantie

Hier is gisteren voor puber al de kerstvakantie begonnen. Na de kerstvakantie mag hij gelukkig gewoon naar school. Hij zit in een examen klas en heeft de eerste week van januari toetsweek.

MissX

MissX

17-12-2020 om 13:00

Nu vs voorjaar

Zo slecht als de school het vooral in het begin van vorig voorjaar geregeld had, zo goed is het nu.
Maandagavond al een mail met een uitgewerkt scenario in de mailbox. Online lessen zijn gisteren gelijk gestart, of/hoe de examenleerlingen na de kerstvakantie naar school gaan, dat moet nog wel even uitgewerkt worden.
Sowieso omdat kinderen al deels thuis moesten werken sinds de zomer (indien besmet of in quarantaine) was de stof al centraal geplaatst en was er mogelijkheid om bepaalde lessen online te volgen etc.

Wij zijn nu erg tevreden. Leerlingen zijn ook al wat gewend aan het vanuit huis werken, dat scheelt ook. Maar ik kan begrijpen dat als school het niet goed geregeld heeft, zoals onze school bij de 'intelligente lockdown', dat je dan wel baalt.
En dat was inderdaad: ergens centraal plaatsen wat leerlingen moesten doen en dan maar hopen dat ze het ook daadwerkelijk doen - zoiets .

Piep

Piep

17-12-2020 om 13:02

Centraal

Ik zou al heel blij zijn met een centrale plek waar alles staat. Nu zijn dat vijf plekken.

Regenboog

Regenboog

17-12-2020 om 14:39

Ben hoger in de boom geklommen

Voor vragen mag je altijd mailen, dus zoon mailt. Krijgt en antwoord waar hij niks mee kan. Ik mail en leg het probleem op 2 manieren uit, zodat echt duidelijk is waar zoon niet mee verder kan.
Antwoord: De meeste leerlingen kunnen dit gewoon.
Alsof het niet zou kunnen dat er iemand is die geen kop en staart ziet aan de opdracht.
Ik wilde eigenlijk terug mailen: Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he? In plaats daardaarvan ben ik even op mijn handen gaan zitten en heb het hogerop gezocht. Teamleider gemaild dat we met zo'n antwoord niet verder kunnen.
Gelukkig begint morgen de kerstvakantie. Hoop wel dat ik nog een zuinig antwoord krijg voor de vakantie dan kan zoon ipv kerstvisites afleggen die opdracht maken en gewoon op tijd inleveren.

Regenboog

Regenboog

17-12-2020 om 14:40

Zuinig is zinnig

Zie titel

"'de meeste kinderen kunnen dit gewoon"

Hallo mensen, jullie zijn er voor het onderwijs hè? Als er iemand in de klas een vraag stelt, is het antwoord dan ook dat andere kinderen het kunnen? Zelfs als het waar zou zijn dat de meeste kinderen iets kunnen, dan ontslaat dat de leerkracht nog niet van de verplichting om iets uit te leggen aan de leerlingen die het niet kunnen. Dat is, als ik het goed begrepen heb, ongeveer de core business van een leerkracht.

Zucht.

Groeten,

Temet

Poe hee

Dat heb ik me, met mijn kinderen, ook vaak afgevraagd. Waarom krijgen die geen antwoord als ze het beslist nodig hebben en anders in de stress raken?

Wat denken die leerkrachten dan? Ik moet de leerlingen uitdagen om zelf na te denken, heus je weet het wel? En dan niet controleren of het ze echt wel lukt en jou observatie echt wel klopt? Natuurlijk kinderen kunnen honderduit vragen en je komt soms gewoon tekst te kort en je wil ook bij de les blijven. Maar toch, als je ziet dat het niet goed gaat, of zie je dat soms niet?

En je kunt kinderen van alles wijsmaken zonder dat ze jou doorhebben of tegenwicht bieden. Ik besprak die dingen soms dagelijks in de avond met mijn kinderen.

Zeer stressverhogend bij autisme. Waar de ontwikkeling en de vaardigheden vaak niet synchroon lopen.

Maar blijkbaar toch een soort basishouding van leerkrachten.

Maar je ziet het aan Hugo de Jonge. Typische ontwijkende en manipulatieve strategien ontwikkeld om te veeleisende leerlingen van zich af te slaan.

Regenboog

Regenboog

17-12-2020 om 17:23

Temet

Nagejaagde kleuterdroom.
Dat idee heb ik wel eens bij diverse leraren, docenten en onderwijzers.
Wat wil je later worden vroeg ik ooit aan mijn 5 jarig kind. Juf!!! Was het stellige antwoord.
Waarom dan? Dan heb je lekker heeeeel veeeel vakantie!
Kind is nu 18 en ik ben ze echt volop tegen gekomen mensen die met verkeerde verwachtingen aan een studie en baan als leraar zijn begonnen. Die antwoorden als bovenstaande sturen en dingen zeggen in gesprekken waar je als ouder op zijn zachtst gezegd niet blij van wordt.

Kind heeft inmiddels een middelbare school diploma en wil nog steeds het onderwijs in maar gelukkig is de motivatie om die keuze te maken wel veranderd.

Piep

Piep

17-12-2020 om 17:54

"'de meeste kinderen kunnen dit gewoon"

Helaas ook hier letterlijk als antwoord gehad, maar dan van de zorgcoördinator op school. Toen ik in de vorige lockdown aangaf dat zoon er geen touw aan vast kon knopen en ik ook niet. Hij kreeg en krijgt ook nooit antwoord op mails aan docenten. Ik snap dat niet, echt niet. Hoe kun je nu je leerlingen negeren als je zelfs niet eens online komt. Gewoon drie maanden niks laten horen. Onbegrijpelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.