Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

mijn moeder zei altijd ... (en zeg jij dat nu ook?)

Laatst kreeg een een boekje cadeau met zo'n titel. Volop herkenning.

En hoe is dat hier? Wat voor gevleugelde uitspraken hebben/hadden jullie ouders? Betrap je jezelf erop dat je ze ook gebruikt?

(nee, ik ben geen redacteur voor een artikel. Vind het gewoon een leuk onderwerp)


Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-09-2016 om 17:17

"Omdat ik het zeg, punt uit."

Die dus

zebra

zebra

19-09-2016 om 17:36

niet mijn moeder

maar mijn vader zei altijd zo rond bedtijd: "wat denk je ervan, het is tijd om naar de kooi te gaan" Waarop mijn antwoord vaak was: "tijgers zitten in kooien". Maar een aantal jaar geleden betrapte ik mezelf erop dat ik mijn zoon ook naar zijn kooi stuurde.

Slaap je niet....

dan rust je toch.

Dat zei ze altijd wanneer we niet naar bed wilden en als argument gebruikten dat "we toch niet kunnen slapen".

En ik heb er zelf eentje, die mijn kinderen verfoeien, maar waarvan ik denk dat ze die best wel eens zelf zouden kunnen gaan gebruiken later

"Je hoeft het ook niet lekker te vinden, je hoeft het alleen maar op te eten".

Oh, waar komt toch die idiote gedachte vandaan dat alles altijd maar lékker moet zijn?! Je eten is er in de eerste plaats om je lichaam te voeden. Ik ben een draak

Triva

Triva

19-09-2016 om 18:18

Mam wat eten we?

Griezels en gestampt glas.

Anneque

Die eerste uitdrukking was bij ons thuis ook een veelgebruikte, en mijn tante zei ook wel eens 'slaap je niet, dan rust moeder toch'

Waar mijn moeder mij altijd weer kwaad mee kreeg als ik zei dat ik me verveelde: "Ik wou dat ik zo gelukkig was".

Inmiddels snap ik wat ze bedoelde

Eentje die ik zelf nog wel eens gebruik (ook op kantoor trouwens): ik zit wel om geld, maar niet om werk verlegen.

En nog een paar

"X kan wel zeggen dat God Gerrit heet, daarom is het nog niet zo"

"Ik leg er geen knaak naast" (ofwel: graag of niet. Ik heb de kinderen wel moeten uitleggen wat een knaak is).

En van mijn vader: "wie zijn hoofd niet gebruikt, moet zijn benen gebruiken"

Groeten,

Temet

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

19-09-2016 om 18:30 Topicstarter

paar van mij

'Als je me vandaag huurt, ben ik morgen je knechtje!'

'Het leven is niet alleen maar leuk!' ( oei wat werd ik dan boos, met deze reactie op dat ik een of ander klusje) niet leuk vond.

'Ziet toch hoe goed en lieflijk 't is als zonen (... van 't zelfde huis als broeders samenwonen).' Gelovig gezin zoals je leest; deze strofe is het begin van een psalm, en deze citeerde mijn moeder weleens als broer en ik met veel ruzie de dag openden.

Slaap je niet dan rust je toch - jaaa die hoorde ik ook. Tegenwoordig slaap ik zodra ik het kussen ruik, bofferd die ik ben. Als kind lag ik geregeld een uur wakker. Als het donker was, las ik bij het licht van de binnen schijnende lantaarnpaal.

Mams

Mams

19-09-2016 om 19:04

Oh leuk!

'Als je me gisteren had gehuurd dan was ik vandaag je knechtje geweest'. Dat zei mn moeder vroeger vaak, hahaha!

'Ik ben het waspaleis niet' hoorde ik ook regelmatig en zeg ik nu ook vaak tegen mijn kids (als ze vlekken maken of bv na 1 rondje skaten hun speciaal voor het skaten aangetrokken sokken in de was mikken)

'Ik ga mn schoenen eens thuisbregen'. Zei mijn opa weleens als ie op bezoek was en weer wegging. Zeg ik nu soms expres als ik bij mn ouders op bezoek ben

'Je kunt kijken naar wie het beter heeft dan jij, maar let eens op de mensen met wie je niet zou willen ruilen....'. Tot vervelens toe, in allerlei varianten wist mijn moeder deze in te zetten als ik ergens over klaagde. Soms terecht maar ik vond het heel vervelend dat er weinig erkenning was voor waar ik last van had of wat ik moeilijk vond. Probeer mijn eigen kinderen meer serieus te nemen in wat ze voelen en zeg dit nooit tegen hen.

'Nou kind, in Afrika/Ethiopie/Waardanook zouden ze niet zo zeuren maar blij zijn dat ze uberhaupt iets te eten krijgen'. Als ik mijn avondeten niet lekker vond en dat ook zei. Eèn keer heb ik teruggezegd 'nou, stuur het daar dan maar naartoe, want ik ga het niet eten' maar dat werd niet erg gewaardeerd

Sally MacLennane

Sally MacLennane

19-09-2016 om 19:27

Een paar

"Commandeer je hondje en blaf zelf." (als een kind op hoge toon met de nodige eisen of commentaar komt)

"Het geld groeit me niet op de rug." (bij begrotelijke wensen)

Wat eten we? "Hussen met je neus er tussen."

En deze heb ik niet overgenomen: "Als je je bord nu niet gauw leeg eet giet ik je toetje (yoghurt, vla) er overheen."

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-09-2016 om 19:28

Bij ons

"Iedere gek heb ze gebrek en dat geldt voor iedereen" zei mijn moeder altijd als we iemand raar vonden. Zeg ik ook weleens tegen mijn kinderen.

"Ik wou dat ik rijk was en niet zo knap", was ook een gevleugelde uitspraak, die nog regelmatig over de app tussen mijn zus en mij over en weer gaat. Vooral als er een rotklus op ons te wachten ligt. In gedachten hebben we al zo vaak personeel voor dat soort dingen ingehuurd.

Mijn vader zei vaak:"het grootste wonder duurt meestal maar 3 dagen". Bijvoorbeeld als we ergens verdrietig over waren. En hij had best een beetje gelijk. Een paar dagen later was de situatie vaak wel weer gesust. Toch zeg ik 'm tegen mijn kinderen nooit. Ik kon er als kind op zo'n moment helemaal niks mee.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

19-09-2016 om 19:40 Topicstarter

tranen

'Bewaar je tranen maar voor als je ze echt nodig hebt'. Ook zo'n harde.
Waarom zou mijn moeder dat gezegd hebben? Zelf had ze er best last van dat haar tranen zo vast zaten, op hoge leeftijd verzuchtte ze geregeld dat ze wilde eens flink te kunnen huilen.

Zelf nooit tegen mijn kinderen gezegd trouwens!

geen zin?

"ik heb geen zin"
"dan maak je maar zin!"

Wilgenroosje

Wilgenroosje

19-09-2016 om 20:48

Nog zo één

Leuk. Allemaal "oh ja" momenten.

Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast, kreeg ik ook vaak te horen. Als ik zeker weet dat het bij mijn kinderen meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen is, gooi ik hem er ook nog weleens in.

Past

Past

19-09-2016 om 21:26

Zandbak

Ik heb niet met je in de zandbak gespeeld

Heb je bijdehandjes gegeten?

alll klaaaaarrrrr ( als je bv gevallen was of er moest iets vervelends)

Elfje65

Elfje65

19-09-2016 om 21:53

Lekker

Als mijn vader aan mijn moeder vraagt wat ze eten en mijn moeder heeft geen zin om het nieuwe gerecht uit te leggen wat mijn vader toch niet kent zegt ze: lekker! Ik betrap mij erop dat ik hetzelfde zeg als mijn zoon, die weinig lust, hetzelfde vraagt. Dan zegt hij altijd meteen: ok dan lust ik het dus niet
Ook toen zijn eerste vriendinnetje het had uitgemaakt moest ik aan de uitspraak van mijn moeder denken: meer jongens dan kerken. Hij moest er toch wel een beetje om lachen ondanks zijn tranen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2016 om 21:54

Haha

Wat een herkenning

Ik heb niet met je geknikkerd
Slaap je niet, dan rust je toch
De kindjes in Afrika.....
Al klaar
Heb je bijdehandjes gegeten( antwoord van dochter was dat bijen geen handjes hebben)
Omdat ik het zeg!

Ik heb ze allemaal al eens gebruikt

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-09-2016 om 21:55

Lekker

En lekker zeg ik ook. Wordt hier nooit gewaardeerd

Pien

Pien

19-09-2016 om 22:07

Leuk dit!

Van mijn schoonmoeder:

Als je ijs in de winter wilt eten: 'bloemen op je buik!'
Als iemand de deur open laat staan als het buiten koud is: 'vogeltjes hebben veren!'
Als iemand zich stoot: 'pas op m'n schatje, je kost meer dan een kwartje'

Van m'n ouders:
Slaap je niet, dan rust je toch (al veel genoemd)

Van wijlen mijn oma:
Als ik zei dat ik honger had: 'honger heb je nooit gekend, kind' (en gelijk had ze...)

Deze uitspraken worden allemaal hier ook gebruikt. Er zijn er nog meer, maar ik kom er nu niet op!

Deur open laten

Ben je in de kerk geboren?

maman

maman

19-09-2016 om 22:36

Een erge

Kinderen die hun ouders slaan, die hun handjes komen boven het graf te staan.
Als peuter/kleuter kreeg ik die nog wel eens te horen. Eigenlijk een gruwelijke uitspraak.

maman

maman

19-09-2016 om 22:37

Maar ik gebruik hem nooit

Ze zullen het mij niet horen zeggen.

margaretha

margaretha

19-09-2016 om 23:24

geen herkenning

een deel van de uitspraken hierboven heb ik nog nooit gehoord, begrijpen doe ik ze wel. Verder kan ik niet eens uitspraken bedenken die mijn ouders gebruikten, alleen een enkele die bij mijn schoonouders vandaan komt en die hier alleen gebruikt worden in combinatie met verwijzen naar hen. "Goed kauwen zodat het eten goed in je bloed komt" is er zo eentje.

Sukran

Sukran

19-09-2016 om 23:29

Wat een herkenning

Wat een leuk draadje. Dan maak je maar zin...vond ik wel de ergste vroeger. Hoe kan je nou zin maken?? Ik heb 'm veranderd in: dan doe je het maar zonder zin. Waar zoon meestal heel hard om moet lachen.

Bij pijntjes: Kusje erop, over. Of snoepje erop. Het werkte toch vaak niet dus ik heb het nooit zo gebruikt bij kind. Natuurlijk wel een kusje en een knuffel maar niet met de mededeling dat het dan ook 'over' was.
Ik ben geen uithangbord.
Kindertjes die vragen worden overgeslagen.
Later als je groot bent, zul je me dankbaar zijn (brr, nooit gebruikt bij mijn kind)

Stenna

Stenna

19-09-2016 om 23:32

haha, margaretha

"Goed kauwen zodat het eten goed in je bloed komt"

Die is van Koot en Bie..

Stenna

Stenna

19-09-2016 om 23:38

ijs en weder

Ik kom dan en dan langs, ijs en weder dienende. Is er een die ik overgenomen heb van mijn vader. En: "ik krijg nooit thee" waarmee hij (onderwijzer) bedoelde dat er geen t achter de werkwoordsvorm komt bij ik (soms gevolgd door "hij krijgt altijd thee"). Waarlijk gevleugelde uitspraak bij ons thuis vroeger en nu ook bij mij thuis. Nog een: ik ben moe. Moet je zien dat je pa wordt.
Er zijn er nog meer, de een nog flauwer dan de andere, maar die schieten met niet direct te binnen.

Kinne

Kinne

19-09-2016 om 23:58

Geweldig

Herken er veel.

Mijn moeder zei altijd als we klaagden over een pijntje hier of daar " dat is wel over voor je een jongetje bent". Zeg ik nu soms, niet zo vaak.

En toen ik in de pubertijd zat en nog geen vriendje had en mij wanhopig afvroeg of ik voor aaaaltijd alleen zou blijven" op ieder potje past een dekseltje". Die heb ik nog nooit gebruikt.

Mams

Mams

20-09-2016 om 00:15

O ja..

Nog eentje: als ik zei 'ik ben moe', zei mijn vader echt ALTIJD: 'het kan nog erger, ik ben pa èn moe'. Vond ik zo verschrikkelijk irritant als kind, nu kan ik er wel om lachen als ie het weer eens zegt...

Enne: op de vraag wat we eten:'poep van het broertje'

Of, als ik eens brutaal was: '....dat zeg je maar tegen je schoolvriendjes, en niet tegen je moeder!'

@Emma

@Emma

20-09-2016 om 05:37

Leuk draadje

Wat eten we? Hussen met prikken en hoepelstok met krenten.....ik heb het zelf nooit gezegd.

Als er een jongen was die me niet overtuigde: "Een goeie haan kraait twee keer". Ik hoor het mezelf vaak zeggen, en ze had groot gelijk

Geen uitspraak,

Maar laatst wel de opmerking van dochter dat ik tijdens een 1:1 gesprek mijn hoofd net zou houd, als mijn moeder.
(Ik vond dit wel heel frappant dat een ander daar oog voor had, daar oma niet zo veel over de vloer komt.)

dihanne

dihanne

20-09-2016 om 08:38

over zin....

Heel herkenbaar deze uitspraken!

Als wij zeiden dat we ergens geen zin in hadden, was het antwoord:
'gemaakte zin laat zich ook gebruiken'.

grrrrrrrr

Dihanne

wat eten we vandaag

levert wel de meeste variatie op in antwoorden. Mijn moeder zei: siepelsop met keersevet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.