Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mijn zus is een autonoom/soeverein


Pennetje

Pennetje

04-09-2023 om 19:05 Topicstarter

Nou, zielig? Zus heeft een goed stel hersens en een goede opleiding. Dus hoe het kan dat zij zo denkt snap ik echt niet. Tegelijk snapt zij niet hoe ik me kan schikken in het 'slaaf zijn van de elite'. Ik vind het wel een goeie om te zeggen dat ik meekijk maar nog niet zo ver ben. Hopelijk kan ik me een beetje inhouden als ik dat wappie-gezwam moet aanhoren. Zus heeft ook wel aardig wat krediet bij mij verspeeld door te weigeren ook maar iets voor mijn ouders te doen. Ik vermijd haar inderdaad een beetje, ik heb gewoon ook de puf niet voor al dat drama.
Mijn ouders maken zich ook zorgen over zus en zullen zeker niet bijspringen. Het zou ze wel enorm veel verdriet doen als de erfenis in de put van de deurwaarder valt. 
De notaris die mijn zaken altijd doet (huizen, testament, enz.) is met vakantie en komt volgende week terug. Dan maak ik een afspraak. Via via ben ik ook in contact gekomen met iemand die als jurist werkt bij de belastingdienst op de afdeling erfrecht. Ik mag mijn vragen op de mail zetten, dus dat is ook fijn. 
Mija, ik zou niet echt weten hoe ik kan voorkomen dat er frictie ontstaat als de eerste ouder is overleden. Mijn ouders kennende denk ik dat ze alles keurig op een rijtje hebben. Maar je weet natuurlijk niet hoe de overblijvende ouder eraan toe is als de ander overlijdt. Ik zal de overblijver natuurlijk steunen waar nodig.

Pennetje schreef op 04-09-2023 om 19:05:


Mija, ik zou niet echt weten hoe ik kan voorkomen dat er frictie ontstaat als de eerste ouder is overleden. Mijn ouders kennende denk ik dat ze alles keurig op een rijtje hebben. Maar je weet natuurlijk niet hoe de overblijvende ouder eraan toe is als de ander overlijdt. Ik zal de overblijver natuurlijk steunen waar nodig.

Dat kun je ook niet voorkomen. Maar hoe duidelijker is hoe het een en ander gaat gebeuren, hoe minder ruimte voor manipulatie en gewring. Daarom is het toch belangrijk dat ook je ouders er zakelijk over nadenken hoe ze zo weinig mogelijk ruimte openlaten voor ‘alternatieve feiten’. Onder het motto: onze erfenis, onze aanpak.

Als ze moeite hebben met het idee dat ze je zus ‘dwarsbomen’ als ze bepaalde waarborgen inbouwen, kan het misschien helpen als ze denken vanuit de insteek om haar en ook jou te beschermen. Problemen voorkomen met de belastingdienst, ook voor jou, lijkt me een goede reden om het met de notaris helemaal dicht te timmeren. Dan maar een boze dochter/zus. 

‘Mijn ouders kennende’
Toen mijn moeder nog in hun huis woonde, waarschuwde ik haar al geen formulieren op verzoek van zus te tekenen. Nee, dat zou ze niet doen want ze vertrouwde haar niet. Toch is dit gebeurd op moment dat op haar gevoel werd gespeeld.
Ik kwam daar een paar jaar later achter nadat bleek dat dmv die handtekening ze zichzelf wist te verrijken en mijn moeder door de belasting aangeslagen werd.
Onderschat niet de geraffineerde werkwijze van mensen die iets willen bereiken. Oudere mensen zijn gevoelig voor gevoelige praatjes van hun kinderen. En het gebeurt altijd uit het zicht. Net als die filmpjes op tv waarin oudere mensen door een een familielid onder druk wordt gezet. Je kijkt naar de tv en denkt hoe kan dat in hemelsnaam. Dat kan omdat het hoogbejaarde mensen gauw te snel gaat. Als men rustig praat, kunnen de ouderen nog nadenken en een mening hebben. Praat men snel en van hak op de tak, verliezen de ouderen het overzicht.
Of soms speelt men het via de kleinkinderen: als je niet tekent, komen de kleinkinderen hier ook niet meer langs. Of andersom: als je tekent, komen je kleinkinderen weer op visite…

Weet met wie te te doen heb, en ga niet met ze in gesprek.

Flanagan schreef op 04-09-2023 om 19:46:

‘Mijn ouders kennende’
Toen mijn moeder nog in hun huis woonde, waarschuwde ik haar al geen formulieren op verzoek van zus te tekenen. Nee, dat zou ze niet doen want ze vertrouwde haar niet. Toch is dit gebeurd op moment dat op haar gevoel werd gespeeld.
Ik kwam daar een paar jaar later achter nadat bleek dat dmv die handtekening ze zichzelf wist te verrijken en mijn moeder door de belasting aangeslagen werd.
Onderschat niet de geraffineerde werkwijze van mensen die iets willen bereiken. Oudere mensen zijn gevoelig voor gevoelige praatjes van hun kinderen. En het gebeurt altijd uit het zicht. Net als die filmpjes op tv waarin oudere mensen door een een familielid onder druk wordt gezet. Je kijkt naar de tv en denkt hoe kan dat in hemelsnaam. Dat kan omdat het hoogbejaarde mensen gauw te snel gaat. Als men rustig praat, kunnen de ouderen nog nadenken en een mening hebben. Praat men snel en van hak op de tak, verliezen de ouderen het overzicht.
Of soms speelt men het via de kleinkinderen: als je niet tekent, komen de kleinkinderen hier ook niet meer langs. Of andersom: als je tekent, komen je kleinkinderen weer op visite…

Weet met wie te te doen heb, en ga niet met ze in gesprek.

Kun je zoiets ondervangen met bewindsvoering? 

Ik vraag me een beetje af of het handig is om met zus mee te veren. Als ze op enig moment met de gebakken peren zit, dan wordt het mogelijk " ja maar jij zei toch ook dat..."

Kunnen je ouders geen verbod op bepaalde gespreksonderwerpen afkondigen? Ik heb hier al eens verteld hoe mijn vader ooit een verbod op politieke discussies tijdens familiebijeenkomsten instelde, om te zorgen dat zijn linkse zus en zijn rechtse broer elkaar niet meer in de haren zouden vliegen. Maar goed, die waren niet 'soeverein' , daar viel nog wel normaal mee te praten

Vaak is het de onderschatting dat je bloedverwant zo iets doet. Bewindsvoering is dan vereist om inzage te krijgen bij instanties of banken. Pas dan kan je ingrijpen en financiële misbruik of fraude een halt toe te roepen. Voor die tijd is het moeilijk te bewijzen. 
In geval van fraude of belastingontduiking voeren de benadeelde instanties  het onderzoek uit.
Ik zag net de filmpjes over oudermishandeling op YouTube. Om te huilen want door de taboe rondom oudermishandeling komt men veel te laat achter hoe lang iets al speelt.
Ik las in stuk over autonomen hoe ze elkaar tips geven, zo blijven ze lang uit zicht. Dat leeft ook bij andere profiteurs.

Daarom ook mijn bijdrage aan dit draadje; gewaarschuwd mens telt voor twee.
Één troost; ze komen er niet mee wel, hoe slim ze ook dachten te zijn.

Pennetje

Pennetje

04-09-2023 om 22:29 Topicstarter

Dank jullie wel, allemaal. Ik neem het zeer serieus en zal zeker de nodige stappen zetten. 
Wat betreft een verbod op onderwerpen, dat hadden we met corona/vaccineren ook. Alleen mijn zus weet non-verbaal de boel dan toch op scherp te zetten door te zuchten, met haar ogen te rollen en te mompelen 'gáán we weer' als er bij een feestelijke gelegenheid (vlak na corona) iemand van buiten het gezin nietsvermoedend binnenkwam en tegen mijn kwetsbare ouders zei dat hij nog even een zelftest had gedaan omdat hij zich wat snifferig voelde. Want corona is maar een griepje en aan de wattenstaafjes van de zelftest zitten microchips/kankercellen of iets anders van Bill Gates/Big Pharma. Maar we gaan het zeker proberen, zo'n onderwerpverbod.
Bij mijn kinderen zei ik vroeger altijd: als je iets stoms hebt gedaan, zeg het dan gewoon. Misschien kunnen we het dan nog terugdraaien/verhelpen. Als je niets zegt kan het helemaal uit de hand lopen. Misschien moet ik zoiets in een volwassen variant ook maar tegen mijn ouders zeggen. En het toch inderdaad maar over bewind hebben. Ik realiseer me na Flanagans verhaal dat ik niet zeker weet of mijn ouders zich niet zouden laten overdonderen. Ze hebben onlangs ook een Ziggo-abonnement opgedrongen gekregen terwijl ze alles bij KPN hebben en geen idee hadden wat het betekende om weg te gaan bij KPN. Ik heb nog flinke moeite moeten doen om het terug te draaien. Dus als mijn zus met mooie verhalen aankomt, of erger, met dreiging van mishandeling, dan weet ik niet of ze niet hun handtekening zetten. Gelukkig heeft mijn zus geen kinderen, dus die kan ze ook niet weghouden bij opa en oma. 

Temet schreef op 04-09-2023 om 20:02:

Ik vraag me een beetje af of het handig is om met zus mee te veren. Als ze op enig moment met de gebakken peren zit, dan wordt het mogelijk " ja maar jij zei toch ook dat..."

Ja, die angst had ik ook wel bij mijn advies.
Maar ik denk wel dat TO er veel aan kan hebben als het meesmuilen en de neerbuigendheid van haar zus haar minder raakt. En de discussie aangaan heeft sowieso geen zin, je onttrekken met “ik zie het anders” zal een sarcastische reactie opleveren en als die toch onvermijdelijk is dan kun je daar misschien maar het beste gewoon alvast je schouders over ophalen. Sowieso zal er altijd iemand het beter weten dan jij of het beter voor elkaar hebben of er om volkomen verkeerde redenen vanuit gaan dat hij of zij op je neer mag kijken, dus het is goed om dingen van je af te kunnen laten glijden ook al is het schreeuwend onrechtvaardig en onterecht.

Je kunt een ander niet veranderen dus er zit weinig anders op dan zoveel mogelijk vermijden en de rest accepteren.

En natuurlijk alle stappen zetten om te zorgen dat er geen dingen mis gaan, maar die worden door anderen al heel goed uitgelegd. Zus lijkt me goed in manipuleren en intimideren en ze zal daar inderdaad ook tips over krijgen dus probeer zoveel veiligheidsstappen in te bouwen. “Ze zal heus niet…” kan een gevaarlijke aanname zijn.

Ik zou dergelijke denkbeelden niet willen voeden en dus ook niet zeggen dat je het (deels) met haar eens bent. Want ofwel ze vindt je dan hypocriet omdat je niet naar je denkbeelden handelt ofwel ze komt om steun/hulp bedelen als het mis gaat. Want jij vond toch ook dat ze gelijk had en in haar recht stond etc.
Je gaat toch ook niet voor de lieve vrede doen alsof je heel racistisch bent als je een familielid hebt met dergelijke denkbeelden? Slaande ruzie hoeft niet, maar 'ik zie het anders' lijkt me prima om de discussie te parkeren. 

Is er niemand hier die een tegengeluid laat horen? Laat ik t zo zeggen, die zus is niet gek, ik denk dat jullie hier allemaal versteld zullen staan van alle waarheden en leugens die zullen uitkomen over alles waar wij in opgegroeid zijn: van geldsysteem (we gaan naar ander systeem), gezondheidszorg, er is al verandering gaande op t moment, schoolsysteem, geschiedenis, klimaat etc etc Alles is omgekeerd, zoals wij ooit hebben geleerd….. we gaan naar een betere wereld mét elkaar❤️

Pennetje

Pennetje

05-09-2023 om 17:45 Topicstarter

Ilona, ik ben het met je eens dat de wereld beter kan, maar om dat te bereiken zouden mensen zich niet moeten afkeren van alles wat er is opgebouwd. Als niemand meer belasting betaalt, is er straks helemaal geen gezondheidszorg meer (of alleen voor de rijken) en geen scholen. Laten we vooral proberen de wereld te verbeteren door aan te pakken wat niet deugt, zonder meteen het hele systeem overhoop te gooien. We leven in een democratie: als je het niet eens bent met hoe het gaat, stem je op een partij die wel jouw geluid laat horen. Of je richt zelf een partij op. Als genoeg mensen hetzelfde geloven, kunnen ze met z'n allen het systeem veranderen. 
Vechten met deurwaarders en roepen dat wetten niet geldig zijn omdat koningin Wilhelmina tijdens de oorlog het land ontvluchtte, gaan het land niet redden.

Pennetje schreef op 05-09-2023 om 17:45:

Ilona, ik ben het met je eens dat de wereld beter kan, maar om dat te bereiken zouden mensen zich niet moeten afkeren van alles wat er is opgebouwd. Als niemand meer belasting betaalt, is er straks helemaal geen gezondheidszorg meer (of alleen voor de rijken) en geen scholen. Laten we vooral proberen de wereld te verbeteren door aan te pakken wat niet deugt, zonder meteen het hele systeem overhoop te gooien. We leven in een democratie: als je het niet eens bent met hoe het gaat, stem je op een partij die wel jouw geluid laat horen. Of je richt zelf een partij op. Als genoeg mensen hetzelfde geloven, kunnen ze met z'n allen het systeem veranderen.
Vechten met deurwaarders en roepen dat wetten niet geldig zijn omdat koningin Wilhelmina tijdens de oorlog het land ontvluchtte, gaan het land niet redden.

Niet gaan uitleggen en/of verdedigen. Heeft geen zin.

En eens met de heersende opvatting hier: denk niet dat het wel los zal lopen. Ga met je ouders in gesprek en samen met een notaris. Timmer de erfenis zoveel mogelijk dicht. Ik zou dan weer niet zover gaan je ouders te vragen haar te onterven, zij heeft gewoon recht op haar deel en wat zij er (niet) mee doet moet ze zelf weten. Maar zorg dat wat zij doet of laat jou niet in problemen kan brengen.

Ilona369 schreef op 05-09-2023 om 15:52:

Is er niemand hier die een tegengeluid laat horen? Laat ik t zo zeggen, die zus is niet gek, ik denk dat jullie hier allemaal versteld zullen staan van alle waarheden en leugens die zullen uitkomen over alles waar wij in opgegroeid zijn: van geldsysteem (we gaan naar ander systeem), gezondheidszorg, er is al verandering gaande op t moment, schoolsysteem, geschiedenis, klimaat etc etc Alles is omgekeerd, zoals wij ooit hebben geleerd….. we gaan naar een betere wereld mét elkaar❤️

Dat er heel veel scheef is in de wereld, nog steeds mensen worden uitgebuit. Dat het geldstelsel uit de hand is gelopen dat kan je aantonen. 

Wat je mensen (moreel gezien) niet wijs kan maken is dat er 1,5 miljoen voor je klaar ligt. Dat je de Nederlandse wet kan opzeggen als een abonnement. (In de Grondwet staan de basisregels die in Nederland gelden en waar iedereen die zich in Nederland bevindt aan heeft te houden). Dat een deurwaarder geen beslag kan leggen op je spullen als je een ambassade-bordje in je tuin zet. Dat zijn leugens. 

Alles in je hoofd omkeren en weten dat we naar een betere wereld daar heb ik geen probleem mee. Vindt het wel gemakzuchtig, ik hoef niets meer te bevragen of echt uit te zoeken, maar ik keer gewoon alles om. 

Ik heb ook geen probleem met mensen die geen belasting willen betalen, geen huur, of zorgverzekering en geen zorg of steun willen ontvangen en een dakloos en een zwervend bestaan wensen. Ook niet met mensen die zich niet aan de Nederlandse wet willen houden en uit Nederland vertrekken. 

Dat mensen zich steeds minder thuis voelen in ons bureaucratische onpersoonlijke systeem/ overheid dat begrijp ik. Alleen een pakket voor 895,75 euro betalen, waar je 14 documenten, een diplomatiek paspoort (ongeldig) en een ambassadeschildje krijgt dan ben je erg wanhopig of erg in de war. 

Er zit in elk geval een handig verdienmodel achter. Diep triest dat mensen zo opgelicht worden. Tsjor

tsjor schreef op 05-09-2023 om 18:38:

Er zit in elk geval een handig verdienmodel achter. Diep triest dat mensen zo opgelicht worden. Tsjor

Mensen oplichten is inderdaad triest, vooral als je mensen zo in de ellende stort (dat doen influencers wel vaker, zie ook de finfluencers die niet thuis geven als het allemaal bedrog blijkt).
Anderzijds kunnen mensen zelf ook nadenken natuurlijk, en het weigeren van alle tegenargumenten omdat je jezelf superslim vindt en denkt een mooie geldbron gevonden te hebben die anderen niet hebben, is ook wel weer eigen verantwoordelijkheid. Ik vind het een beetje lastig om het alleen maar zielig te vinden. De oplichters zelf en hun wederverkopers op social media zijn nare ratten imho. 
Al bij al leidt het tot een hoop problemen met veel nevenschade, zoals uit deze post al blijkt. Oplichting is van alle tijden, en mensen trappen er altijd weer in. Met de hebzuchtigen heb ik minder medelijden dan met de wanhopigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.