Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mijn zus is een autonoom/soeverein


Ilona369 schreef op 05-09-2023 om 15:52:

Is er niemand hier die een tegengeluid laat horen? Laat ik t zo zeggen, die zus is niet gek, ik denk dat jullie hier allemaal versteld zullen staan van alle waarheden en leugens die zullen uitkomen over alles waar wij in opgegroeid zijn: van geldsysteem (we gaan naar ander systeem), gezondheidszorg, er is al verandering gaande op t moment, schoolsysteem, geschiedenis, klimaat etc etc Alles is omgekeerd, zoals wij ooit hebben geleerd….. we gaan naar een betere wereld mét elkaar❤️

Als je het niet erg vindt sla ik over. Op elke straathoek staan wel mensen met pamfletjes voor een betere wereld. Meestal met gezellige samenzang en koffie na.

Erfbelasting ná overlijden eerste ouder

Ik ga ervan uit dat je ouders een testament hebben waarbij de overblijvende ouder het vruchtgebruik heeft van de woning en het vermogen. Dat betekent dat de kinderen in eerste instantie nog niets ontvangen. De erfbelasting moet wel betaald worden. Dat kan de overblijvende ouder doen. De kinderen krijgen dan wel een aanslag maar de rekening wordt door de ouder voldaan. 
Zodra de tweede ouder overlijdt, krijgen de kinderen de erfenis van beide ouders, waarbij over het eerste deel geen belasting meer hoeft te worden betaald.  

Bewindvoering is volgens mij niet mogelijk als je ouders voldoende capabel zijn. 
Een levenstestament is prima. Dat is per persoon. Ze kunnen beiden jou aanwijzen om financiële en medische zaken te regelen. Je vindt hier veel info: https://www.notaris.nl/levenstestament/levenstestament-en-volmacht
Handig om te lezen voordat je met de notaris gaat praten. Er staat ook een stukje in over moeilijke situatie bijvoorbeeld als één kind aangewezen wordt. Het is ook mogelijk om een toezichthouder aan te stellen. 

en vergeet in die link niet het roze gemarkeerde ‘lastige situaties’ aan te klikken..

Pennetje

Pennetje

07-09-2023 om 22:37 Topicstarter

Doe ik! Dank.

Een levens testament opstellen betekent wel dat de daarin genoemde mensen per direct alles mogen beslissen voor je ouders (nou ja, niet alles, maar wel veel). Dus alle bankzaken, huis te koop zetten etc. Medische dingen, uitgezonderd beslissen over euthanasie. Ik vond het veel, wat er in stond, en dat ieder die daar in staat (toentertijd mijn zussen en ik) elk afzonderlijk mag handelen maakt wel dat je goed moet afspreken wie er daadwerkelijk iets mee gaat doen. Anders kun je nare verrassingen hebben.

Dus ik zou toch dringend afraden om daar zuslief in te zetten, ook al voelt dat misschien onaardig. Het is zeker niet hetzelfde als onterven, ze blijft gewoon erfgenaam tenzij dat in het gewone testament wordt aangepast.
Levenstestament vervalt direct bij overlijden, dus dan moet je alsnog een verklaring erfrecht hebben voor je bankzaken etc kan regelen.

Dit is heel vermoeiend maar je kan er heel weinig aan doen. 
Mijn broer (hij is overleden) was in veel gevallen net zo. 
Wat mij hielp was waar het kan de discussie en het contact vermijden. Ik heb hem regelmatig geblokkeerd op mail en whatsapp omdat ik geen zin had in complottheorien en eenzijdige niet-reele ideeen. 
Als je echt elkaar moet zien en spreken, dan met een boog om gevoelige onderwerpen. 

Voor jezelf zou ik zeker naar een notaris gaan en bespreken wat jij kan en moet regelen rekenende houden met je zus. Als dat in orde is zal dat veel rust geven.
Voel je er vooral niet schuldig over omdat je ouders nog leven. Dat is hetzelfde als je schuldig voelen over het opstellen van een testament of huwelijkse voorwaarden. 

Pennetje

Pennetje

08-09-2023 om 12:02 Topicstarter

Mijn ouders waren gisteren bij de huisarts en hebben een nieuwe afspraak waarin ze samen met de huisarts alles op papier gaan zetten wat betreft de medische kant. Want mijn zus is ook anti Big Pharma, dus we weten niet of zij wel zou instemmen met middelen die in een laatste fase bijvoorbeeld pijn zouden verlichten. Dan is dat alvast afgetimmerd. Maandag is de notaris terug van vakantie en ga ik zorgen dat ik daar binnenkort naartoe kan. 

Pennetje schreef op 08-09-2023 om 12:02:

Mijn ouders waren gisteren bij de huisarts en hebben een nieuwe afspraak waarin ze samen met de huisarts alles op papier gaan zetten wat betreft de medische kant. Want mijn zus is ook anti Big Pharma, dus we weten niet of zij wel zou instemmen met middelen die in een laatste fase bijvoorbeeld pijn zouden verlichten. Dan is dat alvast afgetimmerd. Maandag is de notaris terug van vakantie en ga ik zorgen dat ik daar binnenkort naartoe kan.

Dan komt ook de vraag of ze wel of niet een euthanasieverklaring willen..

Hier hadden ouders geen euthanasieverklaring. Als mentor kon ik toestemming geven voor een palliatieve behandeling incl pijnstillers zoals morfine. Maar dat is geen toestemming voor euthanasie.
In geval van mijn moeder was ik blij dat ze al overleden was voor ze te maken kreeg met zwaar lichamelijk pijn in de benen wegens vochtvasthouden. Op werkvloer in zorgcentrum kom ik mensen tegen die liever dood wilden vanwege  de dagelijkse pijn maar niets geregeld hadden.

AnnaPollewop schreef op 08-09-2023 om 08:34:

Een levens testament opstellen betekent wel dat de daarin genoemde mensen per direct alles mogen beslissen voor je ouders (nou ja, niet alles, maar wel veel). Dus alle bankzaken, huis te koop zetten etc. Medische dingen, uitgezonderd beslissen over euthanasie. Ik vond het veel, wat er in stond, en dat ieder die daar in staat (toentertijd mijn zussen en ik) elk afzonderlijk mag handelen maakt wel dat je goed moet afspreken wie er daadwerkelijk iets mee gaat doen. Anders kun je nare verrassingen hebben.

Dus ik zou toch dringend afraden om daar zuslief in te zetten, ook al voelt dat misschien onaardig. Het is zeker niet hetzelfde als onterven, ze blijft gewoon erfgenaam tenzij dat in het gewone testament wordt aangepast.
Levenstestament vervalt direct bij overlijden, dus dan moet je alsnog een verklaring erfrecht hebben voor je bankzaken etc kan regelen.

Hoe kom je daar nou bij? In een levenstestament leg je je wensen vast voor wanneer je zelf niet meer kunt handelen, bijvoorbeeld door ziekte of ongeval. En je kunt een volmacht afgeven waarmee je iemand aanwijst om dingen voor je te behartigen volgens jouw wensen. Maar di alles pas als je ZELF niet meer kunt beslissen.

Ben het wel met je eens dat zus daar niet in moet nee.

Pennetje

Pennetje

08-09-2023 om 15:56 Topicstarter

Flanagan schreef op 08-09-2023 om 14:22:

[..]

Dan komt ook de vraag of ze wel of niet een euthanasieverklaring willen..

Hier hadden ouders geen euthanasieverklaring. Als mentor kon ik toestemming geven voor een palliatieve behandeling incl pijnstillers zoals morfine. Maar dat is geen toestemming voor euthanasie.
In geval van mijn moeder was ik blij dat ze al overleden was voor ze te maken kreeg met zwaar lichamelijk pijn in de benen wegens vochtvasthouden. Op werkvloer in zorgcentrum kom ik mensen tegen die liever dood wilden vanwege de dagelijkse pijn maar niets geregeld hadden.

Mijn ouders willen geen euthanasie. Zal een geloof-dingetje zijn. Ze willen wel pijnstillers. Ik zal dat respecteren. 

Jonagold schreef op 08-09-2023 om 15:21:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? In een levenstestament leg je je wensen vast voor wanneer je zelf niet meer kunt handelen, bijvoorbeeld door ziekte of ongeval. En je kunt een volmacht afgeven waarmee je iemand aanwijst om dingen voor je te behartigen volgens jouw wensen. Maar di alles pas als je ZELF niet meer kunt beslissen.

Ben het wel met je eens dat zus daar niet in moet nee.

Nee, dat klopt niet, AnnaPollewop heeft vrij in wat ze zegt. In een standaard levenstestament staat dat de "begunstigde" beslissingen mag nemen, er staan geen voorwaarden bij. Die kun je wel op laten nemen, maar het kan dan, als het nodig wordt, vervelende tijd kosten om daar aan te voldoen. Bv een verklaring van een arts dat de persoon in kwestie niet meer zelfstandig beslissingen kan nemen. Toen het voor mijn schoonmoeder zo ver kwam dat het levenstestament gebruikt moest worden (ivm dementie) was ze zo wantrouwend geworden dat ze met geen mogelijkheid bij een arts te krijgen was, en iedereen werd het huis uit gezet. 

Jonagold schreef op 08-09-2023 om 15:21:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? In een levenstestament leg je je wensen vast voor wanneer je zelf niet meer kunt handelen, bijvoorbeeld door ziekte of ongeval. En je kunt een volmacht afgeven waarmee je iemand aanwijst om dingen voor je te behartigen volgens jouw wensen. Maar di alles pas als je ZELF niet meer kunt beslissen.

En wie stelt dat dan vast, dat je zelf niet meer kan beslissen?

Daarom gaat een levenstestament gelijk in, dan hoeft er niet eerst een hele kermis (medisch, rechter, notaris) opgetuigd om vast te stellen of je inderdaad niet meer zelf kan beslissen. In het levenstestament leg je vast waar die gemachtigden over mogen beslissen. Het is ook erg handig als iemand tijdelijk even uit de running is door ziekenhuisopname, ziekte etc. Dan kun je als gemachtigde de zaken overnemen zonder dat je eerst langs een rechter hoeft. En daarna leg je het gewoon terug.

Hoe ik daarbij kom? Omdat ik er zelf mee te maken heb gehad toen mijn moeder ziek werd. Zij had gelukkig eerder al zo’n levenstestament opgesteld omdat de bank dat geadviseerd had. Ik kon toen alle financiën overnemen, zorgen dat haar rekeningen betaald werden, overleggen met ziekenhuis en zorg hotel en thuiszorg over alle medische, praktische en financiële zaken etc. Dit uiteraard na overleg met mijn zussen die ook gemachtigd waren maar het prima vonden dat ik dat deed.

Het hele idee is nou juist dat je gelijk in kan springen. Daarom gaat de volmacht per direct in, wat niet wil zeggen dat je hem moet gebruiken, maar wel kan gebruiken. Niet iedereen weet immers van tevoren of hij onder de bus komt, een beroerte krijgt of in een psychose raakt en het is reuze handig als iemand dan gelijk kan beslissen en handelen zonder rechter. 
De grote “maar” van een levenstestament is dan ook: vertrouw je degene die je de volmacht geeft om deze niet te gebruiken voor het nodig is, en alleen op de manier die je zou willen. 

Pennetje schreef op 08-09-2023 om 15:56:

[..]

Mijn ouders willen geen euthanasie. Zal een geloof-dingetje zijn. Ze willen wel pijnstillers. Ik zal dat respecteren.

Palliatieve sedative is anders dan euthanisie. Een niet-reanimeren verklaring is ook anders dan euthanasie. Voor euthanasie moet je bij je volle verstand zijn op het moment dat het uitgevoerd wordt, want je moet er zelf mee instemmen, of anders wordt het heel ingewikkeld en zullen weinig artsen zich daar aan wagen.

Als je ouders dat sowieso niet willen, is dat duidelijk. Het is mooi dat ze dat allemaal van tevoren goed vastleggen.

  Overigens als iemand wel euthanasie zou willen op termijn, is het niet verplicht natuurlijk om dat  ook te ondergaan Je kunt altijd op het laatst nog nee zeggen. Mijn zus was toen ze ziek werd adamant dat ze euthanasie wilde maar ging uiteindelijk voor palliatieve sedatie, en dat gebeurt vaak. Het geeft veel mensen wel rust om de mogelijkheid open te houden, of anderen zoals jouw ouders om dat juist niet te willen en dat alvast te besluiten.

Blijkbaar kan je dan kiezen qua levenstestament, bij degene die ik ken moet eerst worden vastgesteld dat je niet meer zelf kan beslissen. Zo werd het ook door de notaris geadviseerd.

aha, iemand die wilsonbekwaam is en is er nog geen levenstestament of notariële volmacht heeft opgesteld, dient volgens de rechtbank wettelijk beschermd te worden dmv aanstellen bewindvoerder.
De ouders van Pennetje zijn niet wilsonbekwaam en hoeven niet wettelijk beschermd te worden. 
https://www.notaris.nl/levenstestament/bewind-curatele-en-mentorschap

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.