Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-03-2014 om 20:12

Dalarna

Een marokkaan is volgens mij geen apart ras. Dus ik denk dat Wilders discrimineert, maar geen rassist is

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2014 om 20:23

nee geen rascist

Marokkanen van het noordafrikaanse type, horen tot hetzelfde ras als de witte mens.

Hospitalisatiesyndroom

Deze theorie hoorde ik vanavond ook bij DWDD, maar ik vind dat geen excuus voor zijn laatste uitlatingen. Ik denk dat die beveiliging van Geert Wilders zwaar overdreven wordt. Het is ooit in het leven geroepen toen hij werd bedreigd, maar is het nu wel nodig? Hij roept het over zichzelf af dat mensen hem niet moeten, misschien moet hij zijn toon eens matigen. En dan komt ie vanzelf uit zijn zelf gebouwde gevangenis. Hij heeft ooit ergens gezegd dat het verschrikkelijk is zo te moeten leven. Maar hij moet helemaal niet zo leven, hij kiest er zelf voor.

Ook denk ik dat mensen die hem echt overhoop willen schieten dat niet uitgebreid gaan verkondigen maar gewoon voorbereiden en doen. Bedreigingen komen volgens mij gewoon van aandachttrekkers.

Het wordt echt eng met die man. Marokkanen die zich veilig wanen omdat ze een Nederlands paspoort hebben zijn toch een beetje naïef. Volgens mij hadden Duitse joden ook een Duits paspoort. Concentratiekampen zullen er niet meer komen, daar is Nederland te dicht bevolkt voor, maar die polarisatie is vreselijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2014 om 01:00

Iselo

Ik dénk dat Marokkanen zich hier nog heel lang veilig mogen voelen. Los van hoe eng Wilders wel of niet is.

Tigress

Tigress

22-03-2014 om 12:05

Wilde Geert

Ik woon in Den Haag en werk voor een stichting die boodschappen doet voor en met ouderen. Op vrijdag 14 maart was de pvv bij ons op werkbezoek en heeft Geert Wilders met een klant van ons boodschappen gedaan. Misschien hebben jullie dat op tv gezien of in de krant zien staan.Ik heb toen de gelegenheid gekregen om Wilders te zien zoals maar weinigen te zien krijgen. Buiten bereik van camera en microfoon. Waar we koffie dronken was geen pers. Geloof me, deze man is gezellig, humoristisch en sympathiek. Geen woord over politiek gehoord. Hij had 'koffiepauze'.
In Den Haag is inderdaad een groot aantal inwoners van buitenlandse afkomst(52%) en een klein gedeelte daarvan zorgt voor problemen. De overlast die hiervan ondervonden wordt is groot. Maar nu gaat Geert Wilders los in glijdende schaal. Was lange tijd de islam een speerpunt, werden nu criminele Marrokanen een issue. En op verkiezingsavond ging het woord criminele daar ook van af.
Ik moet bekennen dat ik op de pvv had willen stemmen, omdat ze op andere punten zoals ouderenzorg en milieu en betaald parkeren in mijn optiek scoorden. Wat ben ik blij dat ik in het stemhokje toch op een andere partij heb gestemd. Na zijn laatste uitspraak zou ik me de ogen uit mijn hoofd hebben geschaamd.

Straks om 1800 een persmoment over de onrust in de PVV

Wat zou het mooi zijn als Wilders besluit te stoppen.
Kan-ie zijn haar donker laten, een bril opzetten en emigreren, proberen een normaal leven uit te vinden. Wat zou dat een rust zijn zeg.

Maar dat is vast niet de inhoud van het persmoment. We zullen zien.

Dalarna

Meestal mijd ik de columns van Holman in Het Parool, maar laatst viel mijn oog er toevallig per ongeluk op eentje, en zijn verhaal was: nee, Wilders is geen racist, want Marokkanen zijn geen ras.

Tuurlijk, Theo. Als ik met een bord ga rondlopen "alle Indo's eruit!" wat is die discriminatie dan, als het geen racisme is?

Marokkanen zijn geen ras, maar dat lijkt me een kul-argument, biologisch gezien is trouwens vziw geen enkel mens een ander ras dan enig ander mens, maar als je de oude rassenscheiding aanhangt dan zou je dus wel een racist zijn als je iets hebt tegen negers, blanken of Aziaten, maar niet als je iets hebt tegen Marokkanen, Amerikanen of Limburgers.

Ik zou denken dat je van racisme kan spreken als iemand nadrukkelijk discrimineert op nationaliteit of etnische achtergrond. In die definitie is Wilders een racist, en dat was hij naar mijn stellige overtuiging al zeer geruime tijd. Het ging hem nooit alleen maar om de islam, hij was ook altijd zeer uitdrukkelijk en nadrukkelijk negatief over Marokkanen. Geheel los van de vraag hoe islamitisch die waren.

Onlangs was er toch die actie vanuit de Marokkaanse gemeenschap voor die Marokkaanse dame die een wijnbar was begonnen? Als Wilders zo anti-islam was, en het hem alleen daarom te doen zou zijn geweest, wat het dan niet logisch als hij daar uitgebreid de loftrompet over had gestoken? Nu deden Marokkanen wat al tijden geroepen wordt dat ze zouden moeten doen: de hypocrisie en fanatisme in eigen kring openlijk bestrijden. Over alcohol nog wel, hoe anti-salafist wil je het hebben. Maar heeft onze Geert er ook maar iets positiefs over gezegd? Natuurlijk niet. De enige goede Marokkaan in zijn optiek is een uitgezette Marokkaan. En over de Turken denkt hij vermoedelijk niet veel beter, maar die mogen zich iets minder in zijn aandacht verheugen.

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

22-03-2014 om 18:05 Topicstarter

geluidskwaliteit

Slechte uitzending die persconferentie. Eerst hoor je de hele tijd een cameraregisseur directies geven en nu is het geluid zo zwak dat ik het nauwelijk kan horen in mijn kamer vol pubers. Misschien later bij uitzending gemist.:-;

Leen13

Leen13

22-03-2014 om 18:06 Topicstarter

politiek kanaal

O, beter geluid bij het NOS journaal, ik was bij het politieke kanaal.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2014 om 18:21

hoop blabla

Hij heeft niets nieuws verteld. Alleen wat hij zei over Opstelten klonk nog wel logisch.

Ik heb gister voor het eerst een foto van Greet gezien toen hij nog de neger van Tilburg werd genoemd. Ik kan nu niet meer zonder te lachen naar dat geblondeerde hoofd kijken.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-03-2014 om 19:34

Dendy

Venlo he, niet Tilburg! Vooral niet Tilburg...

Nils

Nils

22-03-2014 om 19:43

Menselijkheid

Met de term "kopvoddentax" heeft Wilders wat mij betreft vijf jaar geleden al laten zien dat hij niet door heeft dat aan "de andere kant" mensen staan. En dat vind ik doodeng. Dan vind ik zo een opmerking dat hij achter de schermen o zo aardig is totaal irrelevant.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2014 om 19:59

Sorry Tijgeroog

Tis natuurlijk de neger van Venlo

Margriet*

Margriet*

22-03-2014 om 20:56

en toch dendy..

Wij wonen in een middelgrote stad, waar ook plaatsen zijn waar ik liever niet kom. Mijn man is daar 's avonds op weg naar zijn werk wel eens bekogelt met stenen. En mijn dochter van 11 heeft ook al wel eens dingen gehoord waar ze akelig van werd.

> Wel eens, tja vervelend maar is het perse een 'Marokkaans' probleem of doen andere jongeren dat ook.

Maar wij wonen in een "nette wijk" met veel koopwoningen waar we er verder geen last van hebben.

> Not in my backyard lijkt dit. Ik woon in zo'n wijk die super gemeleerd is. Als je er in woont is de beleving vaak heel anders dan er van buitenaf tegen aan kijken. Waar heb je dan verder geen last van? Je suggereert toch weer dat het wel door onze medelanders komt. Het komt toch snel in de buurt van insinueren....

Bij ons wordt ook (vaak) in de buurt ingebroken, wel eens gescholden, ook ik hoor wel eens dingen waar ik akelig van wordt. Inbreken doen meerdere bevolkingsgroepen, schelden ook, en je hoort wel eens dingen waar je akelig van wordt van verschillende mensen. Maar is het gemiddeld vaker iemand van Marokkaanse afkomst? De meeste hebben gewoon een NL paspoort, dus het is niet meer de Marokkaan maar de medelander van Marokkaanse afkomst, de tweede, derde of vierde generaties. Hoe Marokkaans ben je dan? Ik ben ook van Oostenrijkse afkomst (derde generatie maar voel me totaal niet Oostenrijks...).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2014 om 21:55

Margriet

Ik stem niet op de PVV en ik heb niets tegen marokanen of weet ik veel wie!
Ik probeerde alleen maar aan te geven dat er mensen zijn die het blijkbaar nodig vinden om op Wilders te stemmen. En dat je dat toch ook serieus moet nemen. En dat de problemen van die mensen ook serieus genomen moeten worden. Als dat niet gebeurt gaan ze iemand als Wilders serieus nemen.

Tegenwoordig zijn er meer partijen die het durven te benoemen. Niet alleen rechtse, maar ook linkse partijen.

Nils

Nils

22-03-2014 om 22:19

Serieus nemen

Ik zie Wilders als een pestkop, die met veel genoegen mijn buren en medeburgers afzeikt en vernedert. Dat maakt, ongeacht wat hij verder te melden heeft, van zijn aanhang een stelletje meelopers. Heb ik best begrip voor hoor, het is heel makkelijk, aantrekkelijk en prettig voor de onderbuik om achter zo een leidersfiguur aan te hobbelen. Ik zie geen enkele reden om die aanhang niet serieus te nemen, maar veel bewondering kan ik er niet voor opbrengen.

Stem hem het graf in

Zullen we afspreken dat we bij de volgende verkiezingen massaal op de PVV stemmen (ook, of juist als je net als ik diep veracht), zodat ze een absolute meerderheid krijgen krijgen en met niemand hoeven samen te werken. Laat ze maar eens zien hoe ze hun idiote plannen willen gaan uitvoeren. Risico lopen we niet, want in no time vechten ze elkaar de tent uit en blijft er helemaal niks van over. En dan zijn we er van af.

skik

bibi63

bibi63

22-03-2014 om 23:34

Nils

Dat wilde ik net gaan posten: die uilatingen of kopvoddentax ..... Toen was het voor mij sowieso klaar mer die man. Dat heeft nl niets te maken met criminaliteit of wat dan ook. Dat is hetzelfde als je zo uitspreken over een nederlander met een kruisje om zn nek, of een nederlander die zondags naar te kerk gaat enz. Who cares? Wat zit het iemand in de weg. En vooral: waar bemoei je je mee....
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

22-03-2014 om 23:51

Temet

Ik zou denken dat je van racisme kan spreken als iemand nadrukkelijk discrimineert op nationaliteit of etnische achtergrond. In die definitie is Wilders een racist, en dat was hij naar mijn stellige overtuiging al zeer geruime tijd.===

Je hebt, wat mij betreft, gelijk, maar ik weet niet wat een rechter zou zeggen als iemand Wilders voor rascisme zou willen laten vervolgen (voor zover dat kan). Wilders pakken op discriminatie schijnt wel een goede kans te maken, maar ik moet het nog zien.

Ik ben er zelf eigenlijk wel van overtuigd, dat het Wilders nog steeds om de Islam gaat, maar dat hij de Marokkanen daarnáást blijkbaar ook nog eens als de grootste inbreuk op de Nederlandse maatschappij beschouwt. Hij heeft er wanstaltige opvattingen over. Ik kan niet anders dan erkennen dat er heel veel Marokkanen in de gevangenis zitten, dat is een probleem, maar voor Wilders is het ook wel érg handig voor zijn 'verhaal'. Hij pakt alles aan om moslims in diskrediet te brengen.

Google als je zin hebt maar eens op Wilders en Israël.
En zijn oma is Joods/Indisch. Het zijn misschien allemaal maar theorieën, maar er zou een verband kunnen zijn met die achtergrond en zijn strijd tegen de Islam. Dit is wel een interessant artikel. Niet piepvers meer maar nog wel terzake doende volgens mij.
http://www.groene.nl/artikel/wreker-van-zijn-indische-grootouders

Evanlyn

Evanlyn

23-03-2014 om 00:19

wilders joods?

Indisch wel, maar joods? dat lees ik nergens.

Overigens leuk dat er een Al Kaida vlag te zien was bij die demonstratie. Zo te zien komt het racisme niet uitsluitend van één kant.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 00:42

Evanlyn

Als je mijn link opent lees je er uitgebreid over

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 01:47

akelig

Er komen nu berichten langs van mensen die naar aanleiding van de stemmingmakerij van Wilders geïntimideerd en uitgescholden worden door jongeren. Zelfs kinderen die tegen andere kinderen zeggen dat ze weg moeten. Triest hoor.

Evanlyn

Evanlyn

23-03-2014 om 11:37

nou, uitgebreid...

Volgens mij heeft iedereen wel joodse wortels als je zo ver teruggaat. En ach, uiteindelijk zijn we allemaal familie van die paar dappere Afrikanen die de hort op gingen om op mammoeten te jagen.

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 11:51

inderdaad evanlyn

Er staat niet dat ze dat WAS maar dat ze afkomstig was uit een indisch/joodse familie. Beetje heel erg vaag....

Indo

Wilders heeft een moeder uit Indonesië en is dus zelf een halve Indo.

Hoezeer ik het ook oneens ben met zijn ideeën, vind ik wel dat de andere partijen het gevoel dat onder de bewoners van achterstandswijken in steden leeft serieus moet nemen. Er is niks mis mee om de problemen te benoemen, het gaat erom hoe je dat doet.

Miepje

Miepje

23-03-2014 om 14:06

de pvv

Is zichzelf aan het opheffen. Ze zijn behoorlijk succesvol geweest in het aantrekken van de ontevreden kiezers, maar de magie is uitgewerkt. De ontevreden kiezers zijn er nog wel dus ik ben benieuwd wie er binnenkort her gat gaat opvullen.

Nils

Nils

23-03-2014 om 14:51

Dat benoemen

Dat "problemen benoemen" fungeert in mijn ogen alleen als schaamlap. Het gaat die mensen in Volendam, Duindorp en Brabantse dorpen (waar zonder de aanwezigheid van allochtonen juist massaal op de PVV gestemd wordt) helemaal niet om sociale problemen in achterstandswijken, want die partij draagt geen enkele werkbare oplossing aan. Dat geconstateerd hebbende is er maar een conclusie te trekken: het is gewoon een stelletje racisten. Zo, dat is pas het benoemen van een probleem.

De nationalistische Serviërs in Kosovo benoemden problemen die daadwerkelijk speelden in Bosnische kringen, de nazi's deden hetzelfde met problemen in Poolse getto's. En wat heeft het de mensheid gebracht? Geen beschaafde oplossing van het probleem in ieder geval. Uiteindelijk zijn het verlichte geesten, maar vooral veerkracht en emancipatie van mensen die deel uitmaken van kwetsbare groepen die voor oplossingen zorgen. Niet de kleinburgerlijke bekrompen geesten die hun onderbuik te pas en te onpas publiekelijk leeg laten lopen.

Nils

Dat vind ik ook altijd typisch, dat Wilders ook hoog scoort in Limburg en Volendam. Daar waar dit soort problemen nauwelijks spelen. Maar hier (Den Haag) speelt het wel degelijk en wellicht is het tegenwoordig meer een 'Oostblokkers-probleem'. Ben je dan ook racist? Of gewoon xenofoob?

Ik woon (gelukkig) niet in zo'n wijk en heb er ook geen last van. Ik ervaar dat niet zo, maar ik vind dat je mensen die dat wel zo ervaren ernstig tekort doet. Als je ze niet serieus neemt, stemmen ze volgende keer gewoon op de opvolger van Wilders. Als andere partijen nu eens erkennen dat er problemen met sommige immigrantengroepen zijn en daar serieus werk van maken, kom je al een heel eind.

Door problemen af te doen met dooddoeners als 'dat deden nazi's ook met Poolse ghetto's' kom je geen stap verder...

Nils

Nils

23-03-2014 om 15:40

Gonniegans

Dat er problemen zijn met sommige migrantengroepen wordt door alles en iedereen benoemd en erkend. Maar waar PVV-ers de oorzaak in etniciteit en religie zoeken, doen andere partijen dat in sociale problematiek. Het gaat dus niet om benoemen, het gaat erom hoe de problematiek aangepakt moet worden. En daar zit 'm de kern: andere partijen dragen wel degelijk oplossingen aan. Echte oplossingen gaan echter uit van nuance en niet van lomp racisme en bijbehorende oplossingen als "minder, minder, minder van een groep mensen". Dat je hier net doet of dat andere partijen geen werk maken van de problematiek vind ik tekenend. Als je in Den Haag woont, weet je dat de problematiek in Duindorp vergelijkbar met die in de Schilderswijk. Waarom wordt daar niets over gezegd? Omdat je die problemen niet duiden kan door naar immigrantengroepen te wijzen?
Nogmaals, ik neem die PVV-stemmers heel serieus. Ik zie alleen niet in waarom dit ontevreden deel van de bevolking dat graag anderen door afkomst / religie weggezet en uitgescholden ziet, een norm zou moeten zijn. Vergelijkingen met andere kwetsbare groepen in het verleden en heden lijken me tenslotte wel zinvol. Nederland is echt niet het eerste land wat met een immigranten - en minderheidsvraagstuk te maken heeft.

Leen13

Leen13

23-03-2014 om 17:11 Topicstarter

Allemaal import

http://www.nydailynews.com/entertainment/simon-schama-story-jews-integration-article-1.1728267
Vandaag op de Joodse Omroep Simon Schama met het verhaal van het jodendom. Vandaag ging het over de Joodse gemeenschappen in Rusland en Oost-Europa en de pogroms en emigratie naar Amerika. Helaas niet op uitzending gemist.

Van deze geschiedenis zijn wel lessen en waarschuwingen te leren.
"The great rabbi Hillel was asked if he could summarize the entirety of the Torah while standing on one leg,” says Schama. “And he said, ‘Yes. Do not to others what is hateful to yourself. All the rest is commentary."

En uiteindelijk zijn we allemaal import. En we integreren. En worden onderdeel van de geschiedenis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.