Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Evanlyn

Evanlyn

27-03-2014 om 15:22

discriminatie

Volgens mij vindt niemand hier dat discriminatie een goed idee is. Helaas zit het ingebakken in de mens, en echt niet alleen in de Nederlanders.

Integratie kost meestal vele generaties, maar het kan ook sneller gaan. Er is tegenwoordig in Nederland geen officiële discriminatie van overheidswege meer, dat is al heel wat. In veel andere landen ligt dat wel anders.

Het helpt in elk geval niet om te zeggen: ik word gediscimineerd, dus ik ga mijn vrouw opsluiten, of: dus ik ga misdrijven plegen. Mensen die dat doen uit frustratie kunnen beter vertrekken naar een land waar ze in de meerderheid zijn, daarmee lossen ze hun eigen probleem op en helpen ze de integratie hier van degenen die dat wel willen. Er vertrekken tenslotte ook roomblanke Nederlanders naar het buitenland, omdat ze redenen hebben om het daar beter te vinden.

En je loopt zeker tegen discriminatie aan als lid van een minderheid, in Nederland of elders. Maar je kan ervoor kiezen om extra hard te werken voor je succes en dat van anderen uit je groep, en tegen discriminatie te strijden zonder je van de samenleving af te keren. Daar kan ik respect voor hebben. Niet voor straatboefjes, of erger. Ook niet als ze heel erg gediscrimineerd worden.

bibi63

bibi63

27-03-2014 om 21:20

lezen

Zou het zo kunnen zijn dat in sommige culturen (bijv. de Marokkaanse) het minder vanzelfsprekend is om regelmatig een boek te lezen? (dus niet alleen verplichte kost via school, maar ook gewoon thuis voor het plezier). En dan natuurlijk vooral NL boeken.
Ik kom daarop, omdat mijn dochter een absolute niet-lezer is. En dat gaat echt ten koste van haar woordenschat. Ondanks dat zij een hele vroeger prater was, met een, voor de dreumes/peuter/kleuter leeftijd wel een enorme woordenschat (viel ook op), blijkt dat niet lezen op latere leeftijd toch echt consequenties te hebben. Met de NIO toets in groep 8 scoorde ze extreem laag voor de synoniemen. Heel veel woorden kende ze gewoon niet. Ze is nu 15 en het valt mij inmiddels op dat ze heel vaak dingen benoemt met 'dinges' of 'dat ding' o.i.d. Zo noemde ze laatst (wat op zich best grappig was...) een groot blad van de kropsla een 'plak sla' Hoe dan ook, het valt mij op. En ik ben er van overtuigd dat het echt te maken heeft met nauwelijks lezen. Zo heeft ze ook veel moeite met d's en t's. Ze kent de regels wel en als ze er over nadenkt kan ze ze meestal wel goed toepassen. Maar als ze bijv. een stuk schrijft voor een schoolopdracht, dan maakt ze ook d en t fouten in woorden waar een ander, zonder er over na te denken, direct ziet dat het 'staat'. Bijv. hij word, dan 'zie'/ voel je al dat dat niet klopt. Dat heeft zij dus niet.
Kortom, ik vroeg het me af: zouden er weinig boeken gelezen worden in sommige culturen?
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2014 om 00:00

aandekust

Een hier al wonende bruid is ook een optie. Als er sprake is van ware liefde heb ik niets tegen import. Als er geïmporteerd wordt uit traditie vind ik het een stuk minder. Dat zie ik als een van de oorzaken van "dubbelleven" van kinderen uit zo'n gezin. Thuis alles bij het oude willen houden en Nederland-vreemd blijven, maar wel kinderen opvoeden die vol mee moeten doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2014 om 01:21

Tigress

Wilders is een populist. Hij belooft te regelen wat het volk vraagt. Ouderenzorg, diertjes, minder overlast van buitenlanders. Daarbij een enorme portie eigenbelang, zijn strijd tegen de Islam. Hij heeft iets onduidelijks tegen de Islam. Hij is er wel duidelijk over, maar waarom het bij hem de vorm heeft aangenomen die het heeft, is mij nu even niet meer duidelijk. Ik vind hem er ook enorm hypocriet in. Hij heeft een intelligente Hongaarse vrouw, dat mag ik even aannemen tenminste als ze diplomate is geweest, met een dubbel paspoort. Waarom hij het normaal vindt dat zij wel een dubbel paspoort heeft is onbespreekbaar, da's privé..., en hij blijft de aandacht maar op Marokkanen vestigen, terwijl Oost Europeanen momenteel ook de nodige aandacht behoeven. Maar dat zijn geen moslims...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-03-2014 om 08:01

ja, wat is dat toch

Het is idd iets tegen de islam. Hij wordt/werd toch ook gefinancieerd door buitenlandse joodse organisaties? Ik heb een paar jaar geleden nog gedacht dat hij ook maar een strootje in een grotere organisatie was.

Tigress

Tigress

28-03-2014 om 09:37

Kaaskopje

Het is iets waar je op kunt wachten: Wilders die zich gaat afzetten tegen Oosteuropeanen. Dat heeft de pvv al gedaan door het opzetten van het 'polen-meldpunt'. Het wordt eng!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2014 om 17:24

Tigress

Oh ja, dat was ik vergeten. Schandelijk!

Druif

Druif

28-03-2014 om 19:09

Mooi filmpje

https://www.facebook.com/photo.php?v=1487465074806229&set=vb.1453607311525339&type=2&theater

Dat ouder echtpaar, die lijken zo op mijn ouders. Mijn moeder zou ook zo kunnen reageren... *brok in mijn keel*

lezen

Nederland is een kinderboekenparadijs. Er zijn onwijs veel Nederlandse kinderboekenschrijvers en ontzettend goede illustratoren. Je vindt overal in Europa vertalingen van Nederlandse kinderboeken.

Ik heb vooral cassettebandjes gekocht en geruild, want daar is juist mijn taalgebied sterk in. Voor de rest heb ik zelf verhaaltjes verzonnen. Bijna een jaar heb ik elke avond een nieuw avontuur van de prinses met de dikke bips verteld.

Turkse vrienden vertelden hun kinderen van Nasreddin Hoca. Ik heb gehoord dat ook in het Berbers kinderverhaaltjes bestaan die van generatie tot generatie mondeling worden doorgegeven.

Druif, dat filmpje

Ik denk dat als Wilders dit filmpje zou zien, hij niet zou denken dat er toch heel veel Nederlanders zijn die helemaal niet minder Marokkanen willen, maar dat hij aangifte gaat doen tegen die mevrouw met de rollator die zegt dat ze Wilders moeten doodschieten en hij een aanvraag doet voor extra beveiliging.

Ik vind het een prachtig filmpje!

skik

bibi63

bibi63

29-03-2014 om 14:19

wat bedoel je nou precies aandekust

Ik snap het even niet.
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2014 om 14:33

Geschreven versus gesproken

Ik denk dat aandekust bedoelt dat de Nederlandse cultuur nogal van het geschreven woord is en de Turkse/Marokkaanse cultuur meer van het vertelde verhaal is. Ook van mondeling doorgegeven verhalen leert een kind heel veel van de taal. In dat opzicht is het niet slechter.

Maar wanneer beginnen Turkse/Marokkaanse ouders met het vertellen van die verhalen? Is dat al tijdens de baby- en peuterfase?

Ik bedenk me nu dat het ook geen kwaad kan als een niet Nederlands-sprekend gezin wel Nederlandse boekjes leest met de kinderen. Gewoon extra erbij.

Leen13

Leen13

29-03-2014 om 18:13 Topicstarter

Eigenlijk

Ken ik geen laagopgeleide allochtone ouders. De allochtone ouders die ik ken zijn middel- tot hoogopgeleid en taalactief. Ik ken een gezin waar men een student heeft ingehuurd om een paar keer per week met een kind met een taalachterstand in het Nederlands te spelen en te lezen. Het zou niet handig zijn om deze moeder die vers uit het moederland komt maar wel met een universitaire opleiding ook Nederlands te laten brabbelen tegen haar kinderen. Ze heeft zelf Nederlandse les en doet soms een beetje mee als de kinderen Nederlands spelen maar het zit er nog niet in om dan ook in het Nederlands voor te lezen.
Haar taak is alles eruit halen wat er in zit aan boekjes, liedjes, spelletjes, dialogen, de dagelijkse opvoeding, in de eigen taal zo breed mogelijk aan te bieden zodat de kinderen een taal goed leren beheersen en er mee kunnen spelen.
Ik denk ook dat elke situatie anders is, want als de moeder eenmaal de schwung te pakken heeft zou het me ook niets verbazen als ze zelf het Nederlands gaat oppakken met haar kinderen, ze is er taalvaardig genoeg voor, en dat is een voorwaarde om ook andere talen aan te bieden die je toch liever krijgt van een native. Je bent dan ondersteunend maar toch second best.
Ik heb ook weleens een tijdje met mijn kinderen arabische liedjes gezongen en filmpjes gekeken. Lezen ging me nog een stap te ver.
Gelukkig hoefden ze het daar niet alleen van te hebben. Hun uitspraak is stukken beter dan die van mij.
Maar misschien heeft Kaaskopje wel gelijk. Wat let je om de taal thuis te stimuleren met 2 talen? Als je het maar breed ziet, lezen, zingen, beeldmateriaal, spel, vergroten van de woordenschat, voorlezen. En dat de thuistaal daar het allerbelangrijkste in is, omdat de ouder daar nou eenmaal vaardiger in is, maar dat je heus daarnaast ondersteunend ook iets aan Nederlands kunt doen, afhankelijk van de taalvaardigheden van de ouder.

bibi63

bibi63

29-03-2014 om 23:38

Kaaskopje

Natuurlijk is voorlezen heel belangrijk. Maar ik bedoel jujst 'gewoon' zelf een boek lezen voor je plezier vanaf een jaar of 6. Ik weet niet of dat in alle culturen een dagelijkse bezigheid is. Uiteindelijk is het ook een vorm van vrijetijdsbesteding, die niet vanzelfsprekend in elke cultuur hetzelfde is. Denk ik.
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 01:19

Juweliersechtpaar

Wat lijkt het mij vreselijk als je te maken krijgt met een overval, laat staan als het nóg eens gebeurt. Ik heb er begrip voor als iemand zichzelf en anderen verdedigt met wat er maar voor handen ligt. Jammer, vind ik, dat het in dit geval een illegaal wapen was. Dit is precies de reden waarom ik vind dat burgers geen wapens in huis moeten halen. Maar goed, waarom begin ik erover? Ik lees net eens wat commentaren door op Facbook en ik schrik daar toch wel van eigenlijk. Dat ze deze vrouw allemaal moedig vinden, dát begrijp ik. Ze is ook moedig geweest, maar moeten we dit normaal gaan vinden? Gezien de commentaren is dat wat men wil. Schiettuig onder de toonbank, zodat je jezelf kunt verdedigen. En als dat tuig dood is scheelt dat lekker voor 'onze belastingcenten'. En even raden hoor... já hoor Marokkanen! Wilders had gelijk! - aldus de reageerders. En als iemand het waagt om een tegengeluid te laten horen is de reactie "jij bent een l.l".

Ik moet er een beetje van zuchten. Ik ga die overvallers niet verdedigen, harstikke fout die twee, maar ik maak me wel zorgen wat voor consequenties dit weer heeft voor 'de Marokkaan' in het algemeen, in het Nederland van nu.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 01:33

Bibi

Nee lezen is niet in elke cultuur een vanzelfsprekende vrijetijds besteding. Maar hangt dat in sommige gevallen niet ook samen met de vanzelfsprekendheid dat men kan lezen en schrijven? Ik haalde net even de cijfers erbij van het analfabetisme in Marokko. Tot mijn plezier las ik dat het aantal analfabeten flink gedaald is omdat er een gratis lees en schijf programma wordt aangeboden. Inmiddels hebben 8,5 mensen geprofiteerd van dit programma, waarvan 88% vrouw is.

Een vrouw die niet kan lezen en schrijven, zal haar kleine kinderen niet voor kunnen lezen. Maar wat gebeurt er als ze dat wel kan? Is er dan nog steeds sprake van een 'cultuurdingetje'? Of schuift het dan toch op naar dat er meer gelezen wordt?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2014 om 01:43

8,5 mensen

miljoen

bibi63

bibi63

30-03-2014 om 15:31

kaaskopje

Natuurlijk heb je een probleem als je ouders analfabeet zijn (dat begint uiteraard al met het niet kunnen voorlezen aan kleine kinderen). Dat is dan een achterstand die ontstaat. Maar uiteindelijk zijn de kinderen die hier geboren worden en naar school gaan natuurlijk geen analfabeet. Ze leren en moeten van alles op school. Mij gaat het er meer om in hoeverre het in je vrije tijd lezen van een boek een algemeen ding is in sommige culturen (uiteraard niet als je analfabeet bent, maar als je wel kan lezen, doen ze dat in alle culturen dan ook, voor je eigen plezier, zoals wij dat hier in principe gewend zijn). Los van het feit of de ouders analfabeet zijn, is lezen een vrije tijds dingetje? Ook als is dat in NL voor autochtonen mensen/kinderen wel zo, er zijn er ook die er niet van houden, of niet in hun systeem zitten, zoals bij onze dochter. Ik merk de consequenties daarvan. En daarom vroeg ik me af, of Marokkaanse, Turkse (of welke cultuur dan ook), wellicht nauwelijks lezen in hun vrije tijd, omdat dat gewoon niet in het systeem zit.
Bibi

Leen13

Leen13

30-03-2014 om 15:41 Topicstarter

taal stimuleren

Ik denk dat je ook moet oppassen om boekjes lezen als voorwaarde te stellen. Zo van, je ontwikkelt pas taal als je een boekje leest.
Daarmee kun je ook een thuistaalontwikkeling afremmen uit een meer orale cultuur. Verhalen vertellen vraagt en ontwikkelt ook taal, fantasie en een ijzersterk geheugen. Liedjes zingen draagt ook emotionele kennis, ruimtelijke kennis, mensenkennis en meer over.
Het probleem is de andere taal als minderwaardig beschouwen en negeren alsof Nederlands het enige is dat er toe doet.

Jaina

Jaina

30-03-2014 om 20:35

Opleiding

Ik ken wel gezinnen waar inderdaad geen boek in huis is te vinden (en er ook geen bezoek wordt gebracht aan de bibliotheek). Ik weet niet of het zo zeer een cultuur kwestie alleen is want het gaat ook om autochtone achterstandsgezinnen. Ook die gezinnen zijn vaak minder talig. Er wordt minder gelezen maar ook minder met de kinderen gesproken en de woordenschat is kleiner. En dat merk je inderdaad in de resultaten van de kinderen op school.

Ik weet niet hoe het zit in Turkije en Marokko maar in het Arabisch worden wel veel minder boeken gepubliceerd dan in bijvoorbeeld het Engels. Terwijl het toch een groot taalgebied is.

Marokkanen in Nederland zijn natuurlijk meestal Berbers en in het berbers heb je veel minder materiaal dan in het Arabisch bijvoorbeeld.

In achterstandsgezinnen wordt sowieso gemiddeld een stuk minder gelezen en als de ouders zelf geen interesse hebben in boeken/lezen dan is het ook minder vanzelfsprekend voor de kinderen om te lezen.

Het is wel jammer natuurlijk. Het is ook erg jammer dat de ouders niet goed Nederlands spreken/lezen want dat zet de kinderen ook op achterstand. Je kan uiteraard prima je eigen taal met de kinderen spreken maar als je daarnaast niet de landstaal spreekt dan is het een stuk moeilijker om je kinderen te helpen met hun schoolwerk of om de schoolwereld van je kinderen te begrijpen.

Toch denk ik oprecht dat het vaak minder een cultuur kwestie is maar meer een kwestie van sociale klasse. De problemen die in allochtone achterstandsgezinnen spelen heb je ook in autochtone achterstandsgezinnen. Wel hebben die laatste natuurlijk als voordeel dat ze wel de landstaal goed spreken.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2014 om 13:59

Bibi

Ik heb twee dochters. De ene dochter leest graag en de andere niet. De ene is heel taalvaardig, ze weet woorden te gebruiken die je als 'moeilijk' kunt omschrijven. Taalgebruik boven het niveau van haar klasgenoten. De andere dochter zet soms zinnen neer, waarover ik mij verbaas. Het valt nog wel binnen de grenzen van 'nou ja, het kan er mee door'. Zij leest niet net zo graag als de andere dochter. Ze leest omdat het moet. De taalvaardige dochter heeft een ander schooltraject doorlopen dan de andere dochter. Zij ging van vmbo basis, via mbo 2 naar 4, de jongste van vwo/havo naar mbo4.

Ik ken ook een gezin, autochtoon (om toch maar even het onderscheid te maken) waarvan moeder oordeelde 'wij houden niet van lezen en ik niet van voorlezen". Net als dat ze later oordeelde "ik ging naar die school, dat is voor hun ook genoeg". Ze ging van zichzelf uit. Wat voor mij geldt, geldt ook voor de kinderen. Ik kon daar met mijn pet niet bij. Je wilt voor je kinderen toch gewoon wat bij die kinderen past? Ik zie soms berichten van de oudste dochter op internet, waar mijn wenkbrauwen van omhoog schieten. Heeft dat kind (zeg ik even onaardig) ooit een voortgezette school van binnen gezien? Ik weet dat dat wel zo is, maar hoe kan het dat scholen zulk slecht taalgebruik toestaan? Dáár verbaas ik mij ook over.

Ik wijd zo uit omdat ik ook wel zie dat Nederlands Nederlandse kinderen ook verschillen in hoe goed ze de taal beheersen. Het is niet alleen maar een allochtonen-dingetje. Maar ik weet zeker dat lezen en het plezier in lezen een belangrijke factor is in hoe mensen de taal gebruiken en weten op te schrijven. Goed voorbeeld, buiten de ouders om ook, doet goed volgen, zeg maar.

Een onderwijzer van mijn dochters zei ooit "je moet eerst leren het goed te doen, dan mag je het daarna fout doen". Grapje natuurlijk, maar met een serieuze ondertoon. Alles wat je eenmaal goed hebt aangeleerd, gaat niet zomaar weer uit je systeem. Zo vroeg mogelijk mee beginnen is naar mijn idee dus wel belangrijk. Met de kanttekening dat ik aan mijn eigen dochters zie dat voorlezen niet altijd zorgt voor een liefde voor lezen.

Dalarna

Dalarna

02-04-2014 om 11:05

Kaaskopje

Wat was nu het traject van de taalvaardige dochter want ik kan het beide kanten op lezen

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2014 om 12:05

dalarna

vmbo basis, mbo 2, 3 en halverwege versneld naar 4 (en daar helaas op een halve punt gezakt).

Monique D*

Monique D*

02-04-2014 om 15:11

Bibliotheek

" En daarom vroeg ik me af, of Marokkaanse, Turkse (of welke cultuur dan ook), wellicht nauwelijks lezen in hun vrije tijd, omdat dat gewoon niet in het systeem zit."

Ik woon in een buurt waar er veel niet-westerse Nederlanders (medelanders) wonen. In de bibliotheek van de wijk zijn er veel jongeren van Turkse en Marokkaanse afkomst die aan hun scriptie werken en boeken lezen. Dat zit wel goed.. dat hun ouders vaak thuis niet opgevoed zijn met boeken wil niet altijd zeggen dat hun kinderen ook zo worden..

Vriendelijke groeten van Monique, die als kind ook zichzelf lid heeft gemaakt van de bieb!

Monique D*

Monique D*

02-04-2014 om 15:15

Verschil taalgebruik op school en op internet

"Ik zie soms berichten van de oudste dochter op internet, waar mijn wenkbrauwen van omhoog schieten. Heeft dat kind (zeg ik even onaardig) ooit een voortgezette school van binnen gezien? Ik weet dat dat wel zo is, maar hoe kan het dat scholen zulk slecht taalgebruik toestaan? Dáár verbaas ik mij ook over."

Ik merk dat vooral jongeren geen aandacht besteden aan het taalgebruik op Facebook, Whatsapp en sms-berichtjes. Als ik mijn kinderen daarop wijs vinden ze dat ik overdrijf. En dat terwijl ze beiden goed zijn in het Nederlands!
Mijn zoon vond dat ik overdreef omdat ik een taalfout ontdekte in een berichtje (foto) op Facebook. Mama, laat gaan, zei hij nog!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2014 om 17:11

Monique

daar heb je gelijk in. Op internet zijn ze nogal nonchalant met hun taal omdat het vooral snel moet. Maar je merkt daarnaast wel of iemand de taal goed beheerst of niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.