Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Muizen?

hi! 
mijn vriend heeft perongeluk in de nacht 10 min lang ( nu koud januari) achtertuin deur opengelaten . Kans dat er een muis is? Moet ik alvast ongedierte bellen?

Je hoeft écht niet de deur open te laten staan om muizen in huis te krijgen hoor.

Muizen komen praktisch altijd binnen, als ze binnen willen komen. Ze hebben een flexibel skelet en kunnen zich daardoor door superkleine gaatjes en kieren wurmen. 

Het is nergens voor nodig om zo hysterisch te doen. Geen paniek. Niets aan de hand

Maar houd je in de zomer dan ook alles potdicht? Als je geen etenswaren laat slingeren dan gaat die muis wel weer weg of gaat dood van de honger

Wij hebben katten die met enige regelmaat levende muizen mee naar huis nemen en die dan binnen loslaten (ik denk omdat ze zelf ook graag huisdieren willen...)
We hebben op een paar plekken een diervriendelijke muizenval staan. De gevangen muizen zetten we dan weer in het bos uit.

Enne... Welk ongedierte wilde je bellen eigenlijk? 

MRI

MRI

14-01-2026 om 11:31

Zet youtube aan met 20.000 Herz geluid. Jij hoort niets, muis peert 'm want vindt het verschrikkelijk

Mugs schreef op 14-01-2026 om 08:44:

Wij hebben katten die met enige regelmaat levende muizen mee naar huis nemen en die dan binnen loslaten (ik denk omdat ze zelf ook graag huisdieren willen...)

Mijn dag kan niet meer stuk. Dank je wel!!

rutiel schreef op 14-01-2026 om 12:40:

[..]

Mijn dag kan niet meer stuk. Dank je wel!!

Graag gedaan! Het kan nog gekker: ik heb ook wel eens bij thuiskomst een vogeltje (rustig zittend bovenop de boekenkast) aangetroffen, terwijl de katten allebei op de bank lagen te slapen (en toen waren toch echt alle ramen dicht)

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 13:37 Topicstarter

Dweedledee schreef op 14-01-2026 om 03:38:

Je hoeft écht niet de deur open te laten staan om muizen in huis te krijgen hoor.

Muizen komen praktisch altijd binnen, als ze binnen willen komen. Ze hebben een flexibel skelet en kunnen zich daardoor door superkleine gaatjes en kieren wurmen.

Het is nergens voor nodig om zo hysterisch te doen. Geen paniek. Niets aan de hand

Nou wij hebben na vorig jaar alles goed dicht gedaan door iemand die dat heeft gedaan de gaatjes etc dus vandaar  als Je een deur open laat in de nacht dat we grote kans is dat er muizen  zijn binnengekomen haha. Maar hopelijk niet 

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 13:37 Topicstarter

Bolmieke schreef op 14-01-2026 om 06:59:

Maar houd je in de zomer dan ook alles potdicht? Als je geen etenswaren laat slingeren dan gaat die muis wel weer weg of gaat dood van de honger

Naja in de zomer zijn er niet echt muizen snel 

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 13:38 Topicstarter

Mugs schreef op 14-01-2026 om 08:44:

We hebben op een paar plekken een diervriendelijke muizenval staan. De gevangen muizen zetten we dan weer in het bos uit.

Enne... Welk ongedierte wilde je bellen eigenlijk?

Maar kans in de winter en met deze situatie dat er een muis binnen is gekomen?
nou ongedierte die ik 2 jaar goeedej voor de muizen heb gebeld die hadden het opgeëist . Vandaar dat ik niet hoop dat nu door de deur er muizen zijn binnen gekomen  

Elvirap schreef op 14-01-2026 om 13:38:

[..]

Maar kans in de winter en met deze situatie dat er een muis binnen is gekomen?
nou ongedierte die ik 2 jaar goeedej voor de muizen heb gebeld die hadden het opgeëist . Vandaar dat ik niet hoop dat nu door de deur er muizen zijn binnen gekomen

Natuurlijk is die kans er, dat er een muis is binnen gekomen. Maar die kans is er sowieso. Als jij 2 jaar geleden alle gaatjes hebt laten dicht maken (ik zou niet weten hoe je dat doet voor een heel huis), dan is de kans groot dat er ondertussen toch wel ergens een gaatje is ontstaan.

(en, ALS er een muis is binnengekomen, dan HOOP ik dat er nog een gaatje open is, dan kan die muis tenminste ook weer naar buiten )

Bedenk, het gat hoeft maar zo groot te zijn dat er een potlood in past en er kan een muis doorheen...

Elvirap schreef op 14-01-2026 om 13:37:

[..]

Nou wij hebben na vorig jaar alles goed dicht gedaan door iemand die dat heeft gedaan de gaatjes etc dus vandaar als Je een deur open laat in de nacht dat we grote kans is dat er muizen zijn binnengekomen haha. Maar hopelijk niet

Een halve centimeter is voldoende voor een muis. Dus maak je geen illusies; als er een muis bij jullie naar binnen wil, dan komt ie binnen. Maar als je zorgt dat er niets te halen valt, dan is er niet zoveel aan de hand. 

ik acht de kans op nihil. My god wat een stress om een muis die er waarschijnlijk niet is. 

Muizen staan echt niet in de tuin te wachten om naar binnen te glippen als een tuindeur een paar minuten open staat. Ze komen vooral binnen doir gaten en kieren als er iets te halen valt.

Ik denk dat er zeker wel een muis binnen is. Ik zou meteen de ongediertebestrijding bellen.
Succes.

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 17:56 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 14-01-2026 om 17:16:

Ik denk dat er zeker wel een muis binnen is. Ik zou meteen de ongediertebestrijding bellen.
Succes.

Hahaha en bedankt hoor 🤣

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.