Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Muizen?

hi! 
mijn vriend heeft perongeluk in de nacht 10 min lang ( nu koud januari) achtertuin deur opengelaten . Kans dat er een muis is? Moet ik alvast ongedierte bellen?

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 18:51 Topicstarter

Soccer-Mom schreef op 14-01-2026 om 15:37:

ik acht de kans op nihil. My god wat een stress om een muis die er waarschijnlijk niet is.

Hoezo reageer je zo? Ik zit niet te stressen het is meee een vraag of je meestal pas belt als je eenmaal muis ziet of als je de kans acht dat hij is binnengeglipt , dat je altijd voor de zekerheid op tijd belt 

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 18:53 Topicstarter

Dweedledee schreef op 14-01-2026 om 03:38:

Je hoeft écht niet de deur open te laten staan om muizen in huis te krijgen hoor.

Muizen komen praktisch altijd binnen, als ze binnen willen komen. Ze hebben een flexibel skelet en kunnen zich daardoor door superkleine gaatjes en kieren wurmen.

Het is nergens voor nodig om zo hysterisch te doen. Geen paniek. Niets aan de hand

Hysterisch? 
haha . Waarom zo reageren? 

het is meer  een vraag of je meestal pas belt als je eenmaal muis ziet of als je de kans acht dat hij is binnengeglipt , dat je altijd voor de zekerheid op tijd belt

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 18:54 Topicstarter

Mugs schreef op 14-01-2026 om 08:44:

Wij hebben katten die met enige regelmaat levende muizen mee naar huis nemen en die dan binnen loslaten (ik denk omdat ze zelf ook graag huisdieren willen...)
We hebben op een paar plekken een diervriendelijke muizenval staan. De gevangen muizen zetten we dan weer in het bos uit.

Enne... Welk ongedierte wilde je bellen eigenlijk?

Zozo wat lief zeg haha . 
Naja zo heet dat dacht ik ongedierte bestrijding. Hebben we eerder gehad . 

Muizen kunnen zo tegen een stenen muur omhoog lopen. En dat is echt waar. Wij hadden dus een muis op 2 hoog in een flat. Gelukkig had de kat hem al omzeep geholpen. Van dat omhoog lopen geloofde ik dus niets totdat ik het een paar dagen later met mijn eigen ogen gezien heb.  

Elvirap schreef op 14-01-2026 om 18:51:

[..]

Hoezo reageer je zo? Ik zit niet te stressen het is meee een vraag of je meestal pas belt als je eenmaal muis ziet of als je de kans acht dat hij is binnengeglipt , dat je altijd voor de zekerheid op tijd belt

Als jij je om 2.44 afvraagt of je 'alvast een ongediertebestrijder moet gaan bellen' omdat er KANS is dat een muis bij je binnen zit - ik vind dat best hysterisch...

ik bel nooit een ongediertebestrijder. Als we muizen in huis hebben dan neem ik zo'n "diervriendelijke" muizenval en breng de gevangen muizen daarna naar een bos. (Komt tegenwoordig niet meer voor, ze worden in de tuin al gevangen door de katten)
En ik ga dus zeker niet bellen als de deur 10 minuten open heeft gestaan, dan kan de ongediertebestrijding hier wel een dependance openen...

Elvirap

Elvirap

14-01-2026 om 20:26 Topicstarter

Carolien1962 schreef op 14-01-2026 om 18:59:

Muizen kunnen zo tegen een stenen muur omhoog lopen. En dat is echt waar. Wij hadden dus een muis op 2 hoog in een flat. Gelukkig had de kat hem al omzeep geholpen. Van dat omhoog lopen geloofde ik dus niets totdat ik het een paar dagen later met mijn eigen ogen gezien heb.

Klopt wij ook in flat gehad 

Ik zou er werkelijk niet eens op komen om dan de ongediertebestrijding te bellen. Als je nou een plaag hebt oké, maar niet voor 1 muis. Zoals hierboven al gezegd is, STEL dat er een muis binnen zou zijn gekomen (die kans lijkt me uitermate klein in 10 minuten), dan zet je gewoon een val, liefst muisvriendelijk, en dan zet je de muis weer buiten. Bespaar je ook nog enorm op je kosten. 
Wij hebben verschillende keren muizen in huis gehad, maar echt geen haar op mijn hoofd die dan denkt aan de ongediertebestrijding. Hoe erg is dat nou, een paar dagen een muis in huis?
Werkelijk, sommige mensen hebben zulke vreemde ideeën...

Elvirap

Elvirap

15-01-2026 om 00:07 Topicstarter

Jonagold schreef op 14-01-2026 om 21:56:

Ik zou er werkelijk niet eens op komen om dan de ongediertebestrijding te bellen. Als je nou een plaag hebt oké, maar niet voor 1 muis. Zoals hierboven al gezegd is, STEL dat er een muis binnen zou zijn gekomen (die kans lijkt me uitermate klein in 10 minuten), dan zet je gewoon een val, liefst muisvriendelijk, en dan zet je de muis weer buiten. Bespaar je ook nog enorm op je kosten.
Wij hebben verschillende keren muizen in huis gehad, maar echt geen haar op mijn hoofd die dan denkt aan de ongediertebestrijding. Hoe erg is dat nou, een paar dagen een muis in huis?
Werkelijk, sommige mensen hebben zulke vreemde ideeën...

Nou het begint met 1 maar zoals bekend komen er meestal meer als er 1 is . Maar goed. Naja voor mij hoeft het zeker niet diervriendelijk te zijn wat betreft muizen . Als je een fobie hebt al helemaal niet .

Elvirap schreef op 14-01-2026 om 18:53:

[..]

Hysterisch?
haha . Waarom zo reageren?

het is meer een vraag of je meestal pas belt als je eenmaal muis ziet of als je de kans acht dat hij is binnengeglipt , dat je altijd voor de zekerheid op tijd belt

Maar dat kan toch niet: in theorie KAN er altijd een muis zijn, door de deur of via een kiertje of gaatje etc. Dan zou je ze uit voorzorg elke dag wel kunnen laten komen, daar is toch geen beginnen aan lijkt mij.

Als je zo fobisch bent voor muizen zet dan preventief een muisvriendelijke val neer of neem een kat. En heel misschien handig en te overwegen om iets aan je fobie te gaan doen.

Daar kunnen ze toch niet aan gaan beginnen om maar bij iederen te komen die een deur open heeft laten staan? 
Ik ben er zelf ook bang voor hoor. Als er vroeger een muis bij ons in de woonkamer zat bleef mijn moeder een week boven tot die weg was.

Elvirap schreef op 15-01-2026 om 00:07:

[..]

Nou het begint met 1 maar zoals bekend komen er meestal meer als er 1 is . Maar goed. Naja voor mij hoeft het zeker niet diervriendelijk te zijn wat betreft muizen . Als je een fobie hebt al helemaal niet .

Maar heb je dan ook nooit je ramen open om te luchten?

Elvirap

Elvirap

15-01-2026 om 08:44 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-01-2026 om 08:20:

[..]

Maar heb je dan ook nooit je ramen open om te luchten?

Sorry maar ramen vind ik anders

En doe ik overdag ja 

Een echte muizenkolonie in je huis, daar helpt geen diervriendelijke muizenval tegen. Daar valt niet tegenop te fietsen naar het bos met een net gevangen muis achterop. Dan neem je een kat of je belt de ongediertebestrijding. Maar die komen echt niet als de deur alleen maar 10 minuten op een kier heeft gestaan. 

Er bestaat een soort therapie tegen spinnenfobie. Misschien is er ook wel zoiets tegen muizenfobie? Muizen zijn niet fijn en niet schoon en je moet goed etensresten opbergen/schoonmaken. Maar als je zó bang bent?

Wij hadden vroeger ook muizen in huis. Als we teveel lawaai maakten zei mijn moeder: 'Sssst, er zit een muisje onder de kast en die heeft hoofdpijn!'. Dat is dan weer het andere uiterste, maar ik heb in ieder geval geen fobie voor muizen 😉

Elvirap schreef op 15-01-2026 om 08:44:

[..]

Sorry maar ramen vind ik anders

En doe ik overdag ja

En denk je dan dat die muis bedenkt dat je bij vreemde mensen door de deur naar binnen moet in plaats van door een raam? 

Wij hebben een tuinmuis, tenminste mijn dochter denkt dat het er één is die al jaren bij ons in de tuin wandelt. Hij heeft zelfs een naam. We hebben geen kat, maar die muis heeft echt nog nooit bedacht dat hij door de open deur naar binnen wandelt, terwijl de deur hier toch bij lekker weer altijd open staat (zonder hor, maar met zo'n vliegengordijn (waar de vliegen ook niks van snappen trouwens, want die vliegen er gewoon doorheen)).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.