Off-topic discussies
Elvirap
14-01-2026 om 02:44
Muizen?
hi!
mijn vriend heeft perongeluk in de nacht 10 min lang ( nu koud januari) achtertuin deur opengelaten . Kans dat er een muis is? Moet ik alvast ongedierte bellen?
Temet
15-01-2026 om 09:08
Ik denk dat Elvirap in die zin gelijk heeft dat het risico dat muizen naar binnen komen in de winter groter is dan in de zomer. Want in de zomer is er ook buiten genoeg eten en warmte.
Maar natuurlijk ga je pas ongediertebestrijding bellen als je zeker weet dat er ongedierte is om te bestrijden. Maar ook dan: als je sporen ziet van een muis kan je beginnen met vallen oid.
Maar als je zo bang bent voor muizen, is het dan niet haalbaar om een kat te nemen? Alleen al de geur van een kat zorgt dat muizen liever bij de buren gaan logeren.
En ik zou eens kijken of er wat aan die muizenfobie te doen is. Tenzij jij en je partner er geen last van hebben. Maar op basis van mijn ervaring (mijn partner had ook een muizenfobie hoewel hij altijd pruttelde als je zei dat hij bang was voor muizen - want ja, een man) heeft in elk geval je partner er waarschijnlijk wel last van.
Anoniemvoornu
15-01-2026 om 09:15
Elvirap schreef op 15-01-2026 om 00:07:
[..]
Nou het begint met 1 maar zoals bekend komen er meestal meer als er 1 is . Maar goed. Naja voor mij hoeft het zeker niet diervriendelijk te zijn wat betreft muizen . Als je een fobie hebt al helemaal niet .
Dus de reden dat je zo heftig reageerd op een open deur is dus je fobie... muizen komen ook door een open raam..
Ysenda
15-01-2026 om 11:10
Elvirap schreef op 15-01-2026 om 08:44:
[..]
Sorry maar ramen vind ik anders
En doe ik overdag ja
daar komen ze toch net zo hard door naar binnen, die beesten kunnen tegen de muren opklimmen.
Ysenda
15-01-2026 om 11:13
Temet schreef op 15-01-2026 om 09:08:
Ik denk dat Elvirap in die zin gelijk heeft dat het risico dat muizen naar binnen komen in de winter groter is dan in de zomer. Want in de zomer is er ook buiten genoeg eten en warmte.
Maar natuurlijk ga je pas ongediertebestrijding bellen als je zeker weet dat er ongedierte is om te bestrijden. Maar ook dan: als je sporen ziet van een muis kan je beginnen met vallen oid.
Maar als je zo bang bent voor muizen, is het dan niet haalbaar om een kat te nemen? Alleen al de geur van een kat zorgt dat muizen liever bij de buren gaan logeren.
En ik zou eens kijken of er wat aan die muizenfobie te doen is. Tenzij jij en je partner er geen last van hebben. Maar op basis van mijn ervaring (mijn partner had ook een muizenfobie hoewel hij altijd pruttelde als je zei dat hij bang was voor muizen - want ja, een man) heeft in elk geval je partner er waarschijnlijk wel last van.
Nou mijn buurman met 4 katten waarvan 1 zo dik dat ie niet meer door het kattenluik past heeft toch echt muizen binnen, want het vogelvoer ligt door de woonkamer door de vogels die hij ook heeft.
Dat je katten hebt zegt niet zo veel, het is meer of er wat te halen is. Bij mij is al het voedsel opgeborgen in goed afgesloten bakken. De kattenvoerbakjes gaan alleen open als de juiste kat bij het bakje staat. Er is gewoon niets te halen.
yasmijn27
15-01-2026 om 11:29
Wij hadden een tuinmuis die in de lente rustig naar binnen wandelde om uit de bak met hondenbrokken te eten en dan weer naar buiten liep. Met een pup op komst (muizen kunnen narigheid meebrengen) toch maar korte metten met m gemaakt.
Muizen zijn nogal slim volgens mij. En ik geloof ook niet dat ze direct wegblijven door een kat.
Marit!
15-01-2026 om 11:48
Elvirap schreef op 14-01-2026 om 18:51:
[..]
Hoezo reageer je zo? Ik zit niet te stressen het is meee een vraag of je meestal pas belt als je eenmaal muis ziet of als je de kans acht dat hij is binnengeglipt , dat je altijd voor de zekerheid op tijd belt
Als ik muizen constateer of sterke vermoedens heb, zet ik een muizenval...ik bel daar echt niet voor met de ongediertebestrijding. Rest niet gelezen overigens.
Wij hebben met enige regelmaat muizen...ze knagen soms zelfs door dichte dingen, en ze komen door allerlei kieren binnen. enige wat goed werkt is de vallen zetten op vaste plekken
_Anoniem_
15-01-2026 om 11:56
Onze katten hebben er juíst voor gezorgd dat we muizen kregen, door ze inderdaad naar binnen te brengen. Ik denk dat ik een tijd lang, minstens een jaar, één muis onder het keukenblok heb gehad. Ik zag hem nooit, maar als test legde ik regelmatig op een voor de katten onbereikbare plek een kattenbrokje neer en dat was de volgende dag dan weg. Dus hij was er nog.
Omdat ik altijd een gevuld bakje met kattenbrokjes had staan, had dat muisje een luizenleventje en zag ik verder nooit sporen. Maar toen, ineens één of twee jaar later, begonnen we muizenkeuteltjes te ontdekken en op bepaalde plekken ook zo’n typisch muizenspoor te zien: een vuile streep op het zeil in de bijkeuken met een schoon baanetje ertussen, veroorzaakt door hun buikje. Daarnaast vonden we pakken meel met eetgaten erin en toen was de maat vol.
Ik heb overal klemmen neergezet, diervriendelijke maar ook een paar minder aardige. Eén muis zat in de dodelijke klem (sorry), de rest negeerde dat ding volledig. Die heb ik uiteindelijk weten te vangen met een hoge prullenbak met wat pindakaas op de bodem, daar konden ze niet meer uit klimmen. Een andere heb ik gewoon gevangen met een bakje en een stuk karton. Beide muizen heb ik ver van huis weer losgelaten, zo’n kilometer verderop aan de andere kant van de snelweg. Sindsdien geen muizen meer gehad.
Ik ben er niet panisch voor, maar ik vind het wel een enorm gedoe om ze te vangen. De diervriendelijke klemmen negeerden ze ook, en ik heb zelfs lokaas met gif gekocht waar ze niet aan bleven. De katten waren inmiddels oud en overleden, dus er was al geen brokjesbuffet meer. Misschien dat ze daarom op zoek gingen naar ander eten en het me toen pas echt opviel.
Maar goed, de tip om een kat te nemen tegen muizen vind ik persoonlijk geen goede, omdat mijn katten de muizen juist binnenbrachten, ze daar loslieten en daarna niet meer gingen vangen ![]()