Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Naamsverandering

Hallo,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het veranderen van hun voornaam. Zover ik op internet heb kunnen vinden moet je hiervoor naar een advocaat en moet het voor de rechter komen. Ik wil graag mijn roepnaam toevoegen aan mijn officiele namen. Heeft iemand dit wel eens gedaan en hoe is dat verlopen en wat waren de uiteindelijke kosten?

Alvast bedankt.

AnkgeW


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

23-12-2008 om 11:01

Heu

Waarom zou je daar je geld aan uitgeven? Ik laat mijn voornaam ook niet wijzigen in Tinus

Brianna F

Brianna F

23-12-2008 om 12:24

Toevoegen niet veranderen

Wat ik begrijp is dat AnkgeW haar roepnaam anders is dan haar eerste voornaam.
Op officiele stukken staat dan ook de voorletter van haar officiele naam, niet haar roepnaam. Ik heb bv. B. als roepnaam, maar C. als officiele naam. Ik kan me voorstellen dat ze deze ook officieel wil maken.
Bij aangifte van mijn eerste dochter is het ook fout gegaan en zijn alleen haar doopnamen op het formulier gekomen en niet haar roepnaam als eerste. Soms is dat best verwarrend als je P. als roepnaam hebt, maar op alle formulieren staat C.
(Tweede heb ik dus zelf maar aangegeven

Brianna F

Brianna F

23-12-2008 om 12:25

Maar....

Maar wat ik nu wilde zeggen ik heb geen ervaring hiermee, maar lees dit draadje vol belangstelling mee.
Ik wil dit ook wel eens weten.

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2008 om 13:59

Speciaal voor ankgew en tinus:

Laat mij dat eens even beantwoorden. Als je onderstaande link kopieert, kom je er vanzelf.

http://letmegooglethatforyou.com/?q=voornaam+wijzigen

Tirza

Kosten

Gek genoeg moet een voornaamswijziging inderdaad met een advocaat en een achternaamswijziging niet. Ik heb dat nooit begrepen.

Het is een klusje van niks, maar helaas toch niet goedkoop. Bel even een paar advocaten voor een prijsopgave. Als je voor toevoeging in aanmerking komt betaal je een eigen bijdrage (zie www.rvr.org) en krijg je korting op het griffiegeld. Maar let op: omdat het een klusje van niks is, is een advocaat die je per uur betaalt misschien wel goedkoper dan de hoogste eigen bijdrage, dus vraag dat na.

Reken op zo'n 2 uur werk van de advocaat lijkt me(er zal toch een gesprekje moeten komen en een verzoekschrift plus wat brieven) een paar tientjes voor akten en uittreksels, en zo'n 200 euro griffierecht. Bij een toevoeging hoef je, afhankelijk van de hoogte van de eigen bijdrage die is opgelegd, maar een kwart of de helft van het griffierecht te betalen.

Groeten,

Temet

Mamasan

Mamasan

23-12-2008 om 19:12

Mag het wel?

Mag je wel je voornaam wijzigen alleen 'voor de lol', of om je roepnaam erbij te laten zetten? Achternaamswijziging kan toch alleen als je de naam van je (stief-) ouder wilt of als je een naam hebt die raar/belast/kwetsend/etc. is?

AnkgeW

AnkgeW

23-12-2008 om 20:47 Topicstarter

Waarom

Als eerste even waarom ik een wijziging zou willen. Bij mijn geboorte heb ik drie namen meegekregen. Twee staan daarvan op mijn geboorte bewijs en de derde naam is alleen een roepnaam. Ik heet dus bijv. Janneke Marie en wordt Petra genoemd. echt mijn roep naam lijkt niet op mijn officiele naam. Ik zou graag op mijn officiele papieren Petra Janneke Marie heten. Ik woon namelijk in het buitenland en sta bij alle instanties bekend als Janneke Marie en wordt dus geregeld zo genoemd. Ik vindt het dus gewoon super onhandig.

En Tirza G., natuurlijk weet ik hoe Google werkt en ik heb ook het een en ander gevonden. Ik ben alleen benieuwd of er mensen op dit forum zijn die ervaring hebben met de hele procedure.

Groet,

AnkgeW

Mari

Mari

23-12-2008 om 21:56

Nooit aan gedacht

Ik heb ook 3 namen, 2 officiele en een roepnaam. Ik heb er nooit aan gedacht om het officieel te maken, want ik heb er weinig last van. Vroeger woonde ik in het buitenland, daar kende ze het begrip roepnaam niet. Hier in Nederland kom je het regelmatig tegen op formulieren. Ik moest vroeger wel elk jaar weer aan de docenten op school uitleggen hoe ik nu precies heette en dan paste ze hun papieren aan. Op de universiteit heb ik me ingeschreven met mijn 3 namen en die staan ook op mijn diploma. Nu in Nederland gebruik ik altijd mijn roepnaam, ook bij instanties, tenzij het super officieel is (belastingdienst bv. ). Maar ik kies er voor of M. te gebruiken of A.J, maar niet AJM, klopt voor mijn gevoel niet.

gr. Mari

Tinus_p

Tinus_p

23-12-2008 om 22:48

Roepnaamellende

Mari:
"Ik heb ook 3 namen, 2 officiele en een roepnaam. Ik heb er nooit aan gedacht om het officieel te maken, want ik heb er weinig last van. Vroeger woonde ik in het buitenland, daar kende ze het begrip roepnaam niet."
Ik heb de indruk dat t in deze vorm iets katholieks of Brabants is: geboortekaartjes met 'geboren Petronella Cornelia Maria, we noemen haar Truusje'. Superonhandig.
Roepnamen zijn in de VS heel normaal, zie bv http://en.wikipedia.org/wiki/Joe_biden 'Joseph Robinette "Joe" Biden, Jr.' waarbij Joe de roepnaam is.

Tinus_p

Tinus_p

23-12-2008 om 22:49

Achternaam wijzigen

temet:
"Gek genoeg moet een voornaamswijziging inderdaad met een advocaat en een achternaamswijziging niet. Ik heb dat nooit begrepen."
De logica is volgens mij, dat een achternaamswijziging NOG moeilijker is, en dus via de koningin loopt. Bea schijnt ze ook zelf te tekenen.

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2008 om 22:53

AngkgeW, ik heb precies hetzelfde als jij. Mijn doopnaam is geen Tirza, er zit zelfs geen T in mijn doopnamen. So be it.
Ik werk voor een internationale organisatie en reis daar ook wel voor naar het buitenland, ik heb het probleem nooit ervaren. Ik reageer op alles, zelfs als er een wildvreemd kind mamma roept kijk ik om.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

23-12-2008 om 22:55

Tinus en truusje

For your info: ik kom uit een randstedelijk, goed gereformeerd milieu. En toch lijkt mijn roepnaam niet op mijn doopnamen. Zelfs de eerste letter niet Ik vind het altijd wel een soort van handig, ik zie meteen of de post via een officieel kanaal komt of niet En dan gebruik ik óók nog niet eens de achternaam van Tirzaman, altijd weer leuk met de kerstkaart-adresseringen.

Tirza

Prulletje

Prulletje

23-12-2008 om 23:31

Tirza (o.t.)

Ik vind het juist heel irritant, de kerstkaart adresseringen. Zelfs mijn meest nabije familie presteert het om ze te richten aan "familie Prulman". Terwijl IK niet zo heet en de Prulkinderen ook niet. De eerste jaren was ik steeds van plan om de kaarten te verbeteren en terug te sturen. Of om de kaarten die ik zelf verstuurde juist recalcitrant allemaal aan "familie vrouwnaam" te sturen. Maar dat mocht niet van Prulman. Flauw hè.

mirreke

mirreke

24-12-2008 om 01:55

Erger nog... over kaartjes (ot)

Mijn lief heeft samen met de kinderen mijn achternaam aangehouden, officieel zijn wij dus de familie S (brrr... hou ik zelf helemaal niet van hoor). En nóg presteren aardig wat mensen, waaronder schoonmoeder, het om kaartjes ed te sturen aan de familie A...
Ik voel me dan totaal niet aangesproken, alsof dat kaartje gewoon niet voor ons is bedoeld.

mirreke

mirreke

24-12-2008 om 01:56

Ankegew

Nieuwsgierig forum dit, hé...?

Kosten 2

Sorry AngkeW, er schoot me ineens te binnen dat de Raad voor rechtsbijstand de laatste tijd nogal moeilijk doet over het afgeven van toevoegingen bij voornaamswijzigingen. Dus ik heb je mogelijk blij gemaakt met een dode mus.

Iemand vroeg geloof ik of je je achternaam 'voor de lol' mag wijzigen. Ik geloof dat het een beetje van de rechtbank afhangt (zou niet moeten, is wel zo): Amsterdam vindt alles best, in Haarlem schijn je toch wel iets van onderbouwing aan te moeten leveren. Maar als het een kwestie is van praktisch belang in het dagelijks leven zal het wel lukken.

Overigens: je moet de rechtbank hebben van het arrondissement waarin je geboorteplaats ligt (het gaat namelijk om een wijziging van de geboorteakte, en dan is de rechtbank van de plaats van die akte bevoegd).

Groeten,

Temet

Vera*

Vera*

24-12-2008 om 11:48

Ook zo irritant

Kerstkaarten voor de familie k.l.u.s. achternaam, waarbij de voorletters van mijn man zijn.
Daarbij ken ik het roepnaam gezeur. Mijn roepnaam is van mijn tweede doopnaam afgeleid. Maar ze vragen vaak, zeker als kind, eerste voornaam voluit te schrijven. En dan roepen ze Petronella de Vries. Ik elke keer boos, ik ben niet Petronella de Vries, ik ben Karolien de Vries. Aargh. Bij de kinderen is dus de eerste naam hun roepnaam.

lies

lies

24-12-2008 om 13:03

Ook

hoi
ik heb hetzelfde met de namen. 3 doopnamen, vernoemd naar ene oma, andere oma en peettante zoals gebruikelijk in mijn katholieke familie. Gelukkig was mijn moeder destijds zo tegendraads (!) dat ze ons wel een gewone roepnaam wilde geven. In totaal dus 4 namen. Bij diploma's en andere officiele dingen word ik aangesproken met de naam van mijn oma, brrr...

ik volg dit draadje met veel interesse, het zou zo makkelijk zijn om mijn roepnaam voor mijn officiele namen te kunnen zetten.

Lies

mem

mem

24-12-2008 om 14:01

Daarom

hebben mijn kinderen dus idd een roepnaam en eerste naam die hetzelfde is, dus bij de namen jan piet klaas heet een kindidd jan. Geen afkortingen.

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2008 om 16:16

Non-probleem

Echt, ik vind het een non-probleem. Ik leef al bijna 50 jaar met een afwijkende roep-doopnaam en veel erger dan mijn oma's naam bij mij diplomauitreiking 30 jaar geleden is het niet geworden. Ik vind het echt onzin om daar moeite voor te doen, ik stoor me er niet aan, ik vind het gewoon totaal onbelangrijk. Grappig he?

Die kerstkaart aan: fam. Voorletters.Tirzaman. Achternaam Tirzamaan - die ergeren me wel. Maar ach. Daar tegenover staan weer ouwe tantes die mijn naam voluit schrijven en er achteraan kriebelen "plus man en kinderen". Die weten hoe gevoelig het ligt blijkbaar

Tirza

Verschillende achternamen in 1 gezin:

Wat schrijven jullie dan op de envelop? Alle voor- en achternamen apart genoemd?

Ik doe af en toe wel eens Familie mansnaam/vrouwsnaam (of andersom, net hoe mijn pet staat) maar eigenlijk maak ik me er makkelijk vanaf en kies gewoon 1 achternaam uit het gezin.

Xyda

Sjillie

Sjillie

24-12-2008 om 21:38

Xyda

dan schrijf ik alleen alle voornamen.

Gr Sjillie

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2008 om 22:31

Xyda

Dan ben ik gewoon heel benieuwd wélke naam je kiest. Ik zal niet verbaasd zijn als dat meestal die van de man blijkt te zijn

Tirza

Tirza

Ik ben inderdaad op sommige fronten heeeeel ouderwets (ik voel me er heel fijn bij dat bij ons het hele gezin dezelfde achternaam gebruikt :-p)

Xyda

MaximeM

MaximeM

24-12-2008 om 23:56

Ook mansnaam

Hoi,

Als ik een kerstkaartje moet schrijven en ik weet niet precies hoe het zit doe ik gewoon "familie mansnaam" nooit beseft dat anderen dat zo vervelend zouden vinden. Als de kaart maar aankomt toch?

Maxime

Je kunt je ook overal aan ergeren

Ik doe bij kerstkaartjes altijd de naam van de man van het gezin en houd geen rekening met allerhande voorkeuren binnen zo'n gezin. We heten gewoon allemaal ............ Wel zo lekker duidelijk en overzichtelijk. Dat is eigenlijk de enige reden waarom ik mans naam aangenomen heb. Wij hebben vrienden waarbij de zoon de achternaam van de vrouw heeft. De vrouw uiteraard haar eigen naam heeft gehouden en man ook zijn eigen naam heeft gehouden. Ik vind dat niet handig op zijn zachtst gezegd.

Emmawee

Emmawee

25-12-2008 om 12:32

Mansnaam

Ik zou inderdaad stomverbaasd zijn, een kaartje naar Emma Mansnaam. Zo heet ik nl. niet. Ik erger mij niet, lig er ook niet wakker van en van ouderen vind ik alles goed. Die mogen ouderwets zijn. Ik vind het al heel wat als mensen de moeite nemen om sowieso een kaartje te sturen. Maar als vrienden / leeftijdsgenoten mij een kaartje sturen met Emma Mansnaam, dan hebben ze duidelijk iets gemist!

Mijn voorkeur: of alleen voornamen, of Emma Awee, Man Mansnaam, Stoffer en Blik, of: Familie Mansnaam - Awee.

Groeten! Maw.

Is het hier zo progessief of is het in mijn omgeving ouderwets

Altair stelt dat bijna niemand in haar omgeving man's naam aangenomen heeft terwijl in onze vriendenkring praktisch iedereen de naam van de echtgenoot heeft aangenomen op twee stellen na (waarvan de zoon dus zelfs haar achternaam heeft). Ik vond het eigenlijk ook wel een mooi gebaar (noem me ouderwets om man's naam over te nemen als of we dan nog meer bij elkaar horen (weet ik, is iets stoms gevoelsmatig). Overigens was ik stiekem wel een beetje blij van mijn achternaam "verlost" te zijn. Vindt mijn nieuwe naam (alhoewel veel voorkomend mooier dan mijn eigen).

Meerdere achternamen

Wij hebben hier met zijn 5-en 3 achternamen. Ik mijn meisjesnaam, oudste zoon naam van zijn vader en man (of nou ja, vriend dus eigenlijk), dochter en jongste zoon dezelfde achternaam.
Ik gebruik altijd de achternaam van mijn vriend voor het hele gezin. En ik heb het normaal ook altijd over mijn man ipv mijn vriend. We hebben (bijna) 3 kinderen samen, en het voelt alsof we getrouwd zijn (denk ik) dus vandaar.
Ook op kaartjes die we krijgen staat meestal fam. achternaamman. Behalve bij kaartjes van mijn vader en zijn gezin, we hebben nog niet zo lang contact en hij kan de naam van mijn man niet onthouden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.