Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

16-09-2009 om 21:14

'nederland is armer geworden, dus...'

gaan we bezuinigen op .....

(we kunnen die 20 werkgroepen misschien op een idee helpen?)

tonny
(zelf nog géén idee...)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

16-09-2009 om 21:55

Ik weet er alvast 1

Een half jaar geleden heeft de gemeente hier het trottoir opnieuw laten bestraten. Gevolg: een scheve en losliggende stoeptegels en een hoogte verschil met de tuinpaden die de eigenaren op eigen kosten moesten verhogen. Dus blij waren we al niet. Maar nog erger: en DAT is het erge: nu wordt binnenkort de heleboel weer opengegooid omdat het waterbedrijf de leidingen gaat vernieuwen........ Hoezo geld weggooien, waar is de communicatie. Dit vind ik dus echt erg. En al helemaal als straks ons tuinpad wederom te hoog of te laag ligt.....
Groetjes Bibi

Even denken

ik ben er voor om de laagste inkomens te ontzien maar het te halen bij de hoogste inkomens. Ik heb niets voorgerekend dus heb geen idee hoeveel het bezuinigd:

- een belastingschaal van circa 65% voor inkomens boven 3x modaal, dus pakmbeet vanaf een ton, is slechts 15% extra over het laatste deel na de 50% die er nu al is
- overdrachtsbelasting afschaffen (nu 6% over koopprijs) en een flatrate op nieuwe verkopen toepassen van 40% dus ongeacht hoogte van het inkomen overal 40% hra te geven.
- uitgaven koningshuis beperken, ze hebben een royaal inkomen dus net als andere ambtenaren moeten ze mi hun bonnetjes kunnen verantwoorden
- afschaffen kinderbijslag (hier staat dan tegenover:
afschaffen school & collegegeld, afschaffen boekengeld, gratis toegang tot alle musea voor minderjarigen, gratis openbaar vervoer voor minderjarigen)
- inkomens ambtenaren beperken tot balkenendenorm en deze dus ook echt uitvoeren (en niet zoals Zalm nu 8 ton verdient bij de abnamro die nu van ons allen is)
- banken alles terug laten betalen wat ze tijdens de crisis gekregen hebben aan liquiditeit.
- verhogen benzineprijs aan de pomp (staat tegenover afschaffen wegenbelasting)
- vervuilpremies invoeren voor sterk vervuilende voertuigen (personen auto's)

Investeren: kwijtschelden openstaande leningen aan 3e wereldlanden, cultuur, natuur, schone energie, niet vervuilende technologie, onderwijs, zorg, 65 grens niet verschuiven naar 67 maar rijke bejaarden belasten op inkomen en pensioenen, openbaarvervoer moderniseren, btw verhogen naar 20%, btw tarief verlagen naar 6% voor onderhoud woning (isoleren, moderne top-presterende cv ketels)

bezuiniging

bezuiniging

16-09-2009 om 22:29

Nou liever niet

- afschaffen kinderbijslag (hier staat dan tegenover:

afschaffen school & collegegeld, afschaffen boekengeld, gratis toegang tot alle musea voor minderjarigen, gratis openbaar vervoer voor minderjarigen)

wat heb ik aan die dingen die er tegenover staan???

Wel bijvoorbeeld nog maar voor 2 kinderen (ook al zal ik dat dan ook in de portomonnee voelen).....maar hier is het wachten nu op oktober om nieuwe schoenen te gaan kopen....

Inderdaad wel bezuinigen op die onzinnige dingen, troittoirs die drie keer open moeten vanwege leidingen. Bezuinigen op defensie, die JSF is zo overbodig...Meer investeren in groene stroom en alternatief voor brandstoffen....Bezuinigen op torenhoge salarissen aan de top, of in ieder geval heel zwaar belasten, vooral bonussen....en met het volgende zal ik me niet populair maken, minder vluchtelingen toelaten en minder geld naar de 3e wereldlanden.....minder bijdragen aan Europa....De banken hun schuld laten aflossen.....

Jakiro

Jakiro

16-09-2009 om 22:33

Manda

"- een belastingschaal van circa 65% voor inkomens boven 3x modaal, dus pakmbeet vanaf een ton, is slechts 15% extra over het laatste deel na de 50% die er nu al is "
Daarmee verlaag je de koopkracht van die mensen en zal de economie slechter draaien. Is geen besparing, maar slechts pesten.

Bespaartips:
* Het inhuren van externe advies en onderzoeksbureaus door gemeenten
* Afschaffen 1e kamer
* Beperken bijdragen/salaris aan koninklijk huis
* Flink verlagen top salarissen van bedrijven die gerelateerd zijn aan de staat of gedeeltelijk staatseigendom zijn.
* Begrenzers op de stroomvoorziening. Eerst iets uit, voordat je iets aan kan zetten
* Verminderen politieke functies (minder raadsleden,minder medwerkers op privinciehuis; mag wat mij betreft helemaal weg)
* Handhaven op afbetalen van leningen aan derde wereld landen
* Verminderen subsidies
* Flink verlagen budget voor ontwikkelingssamenwerkin
Jakiro

Jakiro

Jakiro

16-09-2009 om 22:35

Oeps

Mijn eerste bespaartip:
* Het inhuren van externe advies en onderzoeksbureaus door gemeenten
moet zijn
* Het inhuren van externe advies en onderzoeksbureaus door gemeenten beperken
Jakiro

Eens jakiro

Ik vind die 65% ook een onzinnige maatregel (ook die 60% waar de linkse partijen het nu over hebben). Het zet per saldo weinig zoden aan de dijk want we hebben het hier over 2,3 % van de bevolking. Tevens breng je hiermee de concurrentiepositie van Nederland in gevaar. We zitten nu al aan de bovenkant als het gaat om belastingheffing. Een toptarief van 60/65% invoeren is niets minder dan symboolpolitiek. Zelfs Willem Vermeend (PvdA prominent is hier erg tegen).

En verder.... vind ik het aanpakken van de hypotheekrente aftrek voor huizen boven de 5 ton een prima optie. Of je laat iedereen op een gelijk lager tarief de rente aftrekken. Bijvoorbeeld iedereen 34%. En verder:

-AOW vanaf 67 jaar
- bezuinigen op defensie
-meer kritische kijk op diverse subsidies
- koningshuis (ook symboolpolitiek maar ze mogen op zijn minst belasting gaan betalen).

Investeringen in onderwijs en lerarensalarissen, investeren in nieuwe industrie (bijvoorbeeld electrische auto industrie).

Tante Truus

Tante Truus

16-09-2009 om 23:42

Laten we vooral bezuinigingen op

- de twintig werkgroepen!
- de onkostenvergoedingen van bewindslieden
- het eeuwigdurend wachtgeld van bewindslieden
- de ziektekosten van bewindslieden die zij achter gesloten deuren hebben besproken en bepaald. (alleen SP was uit protest afwezig)
- de 'missie' (noem het gewoon oorlog om in de hol van Amerika te kruipen) Afghanistan
- de anti-terrorisme bestrijdingsdiensten die roepen dat alles nog heel gevaarlijk is en zij vooral veel budget moeten krijgen (duh)
en last but not least:
de JSF, kost miljarden, houd je niet in Nederland die poen, stuur het dan ten minste naar een ontwikkelingsland. Walgelijk veel geld uitgeven aan jongsensspeeltjes. En partijen kunnen voor elkaar niet achterblijven, want ja ze moeten 'coalities vormen' niet?
- steek een klein beetje geld in waarachtigheid van politici, dat heeft meer effect

TT

Jakiro

Jakiro

17-09-2009 om 00:14

Tante truus

"de onkostenvergoedingen van bewindslieden "
Ik ben een (lokaal)bewindslied, ik krijg € 3,53 bruto per uur.
Ik vergeet altijd te declareren (stom), maar ben wel van mening dat een bewindslied alles wat hij voor het uitoefenen van zijn beroep gebruikt of doet moet kunnen declareren.
Jakiro

Tamte Truus

Tamte Truus

17-09-2009 om 03:00

Jakiro

ja eens. ik had ook moeten zeggen: de excessieve onkostenvergoedingen van bewindslieden.

Tante Truus

Tante Truus

17-09-2009 om 03:11

Jakiro

je hebt gelijk. Er had excessief declaratiegedrag moeten staan.

tante truus

tante truus

17-09-2009 om 03:12

Mmmm

de posting was weg, dus maa reen nieuwe geschreven

reina

reina

17-09-2009 om 07:00

Jakiro

Eens met het veribnderen van al die onderzoekjes door gemeentes. Er wordt hier al jaren gesteggeld over 'verbeteringen' aan de wijk en groot-onderhoud, en het antwoord op hoe ver ze zijn is meestal 'er is net een onderzoek gestart, er is een onderzoek gaande, er is een rapport geschreven' etc etc. Kost klauwenvol geld en de helft belandt in de kast!

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 07:20

Manda (ot)

Wat jij stelt tegenover het afschaffen van de kidnerbijslag,vind ik vrij schamel.Ik koop daarvan toch echt geen nieuwe winterkleding...
Bastet

Broekzak - vestzak

Het probleem van overheidsbesparingen is dat het bijna direct werkeloosheid oplevert. Dat kost ook weer geld.
Besparing is te halen in het verschuiven van werk. En dat kan, want in heel veel sectoren zitten managers en beleidsmedewerkers die oorspronkelijk zijn opgeleid om het handwerk te doen. Zij managen de organisaties en de beleidsstromen en verdienen daar meer mee dan de handwerkslieden, terwijl er voor het handwerk te weinig personeel is.
Dat fenomeen tref je in jeugdzorg, gehandicaptenzorg, onderwijs, gezondheidszorg en bejaardenzorg. De massaliteit van de organisaties en overkoepelende regelgeving ter contole van de budgetten, maakt bovendien dat er hele hordes alleen maar bezig zijn met regelgeving bijhouden en collega's bijscholen.
Een eenvoudiger organisatie kan dat bureaucratische apparaat (gebouw, personeel, computernetwerk) inperken en maakt weer mensen vrij voor het handwerk.
Concreet: Voor jeugdzorg meer handen achter de voordeur, minder inspanning om kinderen buiten het gezin te helpen. Meer geld voor concrete problemen in het gezin (de energierekening of de huur), minder geld naar gebouwen en managers.
Voor gehandicaptenzorg: zie de Thomashuizen. Die zijn goedkoper dan andere tehuizen, maar worden toch uit de AWBZ betaald. Een kwestie van organisatie.
Onderwijs: Schaf de schoolplicht af. Speciaal onderwijs kan door ouders samen georganiseerd worden zoals de thomashuizen ook georganiseerd zijn. Kleinschalig, flexibel, dagopvang, onderwijs en zorg gecombineerd.
Investeer in een gratis onderwijsbibliotheek op internet.
Gezondheidszorg: weg met het EPD, de DBC en meer van die geld verslindende systemen. Het is een waterhoofd. Ik ben voor de vestiging van lokale gezondheidsbureaus waar je gratis en zonder registratie, dus volledig drempelloos, terecht kunt met vragen. Dus ook 'moet ik hiermee naar de dokter'. Je kunt niet bellen, je kunt wel langs.
Bejaardenzorg: Vroeger telde het vermogen van iemand mee bij de bepaling wat je moest betalen in een verzorgingstehuis. Sommige mensen moesten daardoor meer betalen dan hun verblijf kostte. Dat is geschrapt. Alleen het inkomen telt nog. Ik vind dat de bijdrage zo hoog zou moeten zijn als de aan de plaatsing voorafgaande woon- en leefkosten. Voorbeeld: mijn schoonmoeder zit nu in een verzorgingstehuis en betaalt daar krap 200 euro per maand voor. Tot die tijd woonde ze alleen en had ze een vaste maandlast van ruim zevenhonderd euro. Daarnaast moest ze natuurlijk ook nog eten en de was doen en eigen bijdrages aan thuiszorg leveren.
Ze gaat er dus ruim 800 euro per maand op vooruit. Dat vind ik vreemd.
Verder: zie de thomashuizen (een variant is in de maak voor verzorgingstehuizen).
Per saldo is er in al die sectoren een tekort aan personeel om het echte werk te doen en een overschot aan personeel en systematiek om de kosten te beheersen.
Verschuif dat. Dat levert geld op zonder dat dat banen kost. Het levert bovendien meer mensen op de werkvloer op.
Oh, en trouwens. Die hypotheekrenteaftrek moet natuurlijk worden afgeschaft. Dat gaat ook nergens over. Itt wat Balkenende daarover zegt, is nu juist wel het moment. De waardedaling van huizen is toch wel aan de gang.
Groet,
Miriam Lavell

Kiki

Kiki

17-09-2009 om 09:10

Ik zou op de ministeries bezuinigen

We hebben er veel te veel. Ministerie van Gezin mag er van mij wel uit.

En we hebben teveel ambtenaren.

Wachtgeld helemaal afschaffen. Voor het volk hebben we ww, dat is goed genoeg voor politici

Hypotheekrenteaftrek alleen in de laagste schaal. Dus 34%

Kinderbijslag afschaffen voor de hogere inkomens, Kinderbijslag voor kinderen in het buitenland aanpassen naar het buitenlandse prijspijl
Kinderbijslag maximaliseren, na je 5de of 6de kind niet nog meer kinderbijslag

Op het koningshuis bezuinigen en veel meer dan die 20%

maan.

maan.

17-09-2009 om 09:26

Belastingdienst

Volgens mij kan de belastingdienst wel vereenvoudigd worden. Die tegemoetkoming ziektekosten, door hun vastgesteld, blijkt ieder jaar niet te kloppen en daar krijg je dan drie brieven van.. eentje om het aan te kondigen, dan een rekening ervan en de derde brief is een acceptgiro en voorstel voor termijnbetaling. Kan dat niet in één brief; of kan dat misschien niet meteen bij het vaststellen correct gebeuren?

Verder denk ik dat dat gedoe met die hypotheken misschien vereenvoudigd zou kunnen worden.. niet inkomensafhankelijk met schijven maar gewoon een vast percentage weetikveel 30% ofzo; dan heeft iedereen hetzelfde terug over zijn betaalde rente en is het niet dat iemand met meer inkomen meer terugkrijgt. Dus die inkomensafhankelijkheid eruit en gelijkheid voor elke hypotheek. Ohjee ik voel alweer een overgangsregeling aankomen...

Verder gaat iedereen er op achteruit.. behalve het koningshuis.. het lijkt me op zijn minst redelijk om een soort koppeling te maken dat zij meestijgen of meedalen met de gemiddelde nederlander?

En verder weet ik nog wel een leuke bron van inkomsten... als variant op de hoofddoekjesbelasting een belasting invoeren op het dragen van een geertwilderskapsel...

Marsudan

Marsudan

17-09-2009 om 09:47

Maan.

"En verder weet ik nog wel een leuke bron van inkomsten... als variant op de hoofddoekjesbelasting een belasting invoeren op het dragen van een geertwilderskapsel..."

Amen!

Natuurlijk jakiro

natuurlijk verlaag je de koopkracht dat is kenmerkend aan bezuinigingen !! De vraag is of je die koopkracht weg moet nemen bij een grote groep (laag en midden inkomens) of door 15% extra belasting bij de rijksten.

als je dat zou kunnen doorberekenen dan kom je volgens mij uit bij een minder grote koopkracht daling dan als je deze koopkracht vernmindering bij de grotere groep lagere inkomend weghaalt.

Bastet

onderwijs en ook studeren gratis maken (collegegeld, boeken etc) levert volgens mij een grotere besparing op voor ouders dan het geven van kinderbijslag, bovendien stimuleert het de toestroom van studenten iets waar we met zijn allen wat aan hebben, meer geld in onderwijs is iets wat bijna iedereen wil maar dat zal toch ergens van betaald moeten worden.

En aan de andere kant vind ik dat de staat niet jouw winterkleding hoeft te betalen. Dat moet uit je eigen inkomen uit arbeid en niet uit een 4 jaarlijkse subsidie vind ik.

Dus als we dan mensen met kinderen extra moeten steunen dan moet je mi naar kinderopvang, onderwijs, gezondheid/zorg kijken. Dat bied je dan ook gratis aan voor alle minderjarigen (ongeacht inkomen) en dat is mi eerlijker dan kinderbijslag in de vorm zoals het nu gegeven wordt.

Dus ik ben voor lasten verlichting ipv vergroten vh inkomen.

Marith

we staan u op de 4e plaats wat betreft hoogte inkomstenbelasting, als we terug gaan naar 2001 toen we wel die extra schaal nog hadden dan staan we vast weer op 1. Gezien de crisis zullen er meer landen de ib verhogen.

2,3% van de bevolking die inlevert is mi een beter voorstel dan een grote groep belasten omdat saldo pp inkomen v uitgaven voor die 2,3% niet gelijk oplopen (denk ik).

Ambtenaren ontslaan?

en waar gaan die mensen dan werken als de werkgelegenheid al daalt ?

Miriam lavall

hoe bezuinig je als je de schoolplicht afschaft ??

Bedoel je dat speciaalonderwijs dan vervangen wordt door thuisonderwijs of hoe bespaart het als ouders onderwijs samen regelen ?

(ik ken de thomashuizen niet).

Flexibiliteit

Manda:"hoe bezuinig je als je de schoolplicht afschaft ?? "
Schoolplicht zegt dat kinderen op een school (dat is een gebouw met organisatie en personeel) onderwijs moet krijgen. Voor kinderen in het speciaal onderwijs betekent dat vaak dat ze en een school hebben, en apart ingerichte opvang en apart ingerichte therapie of behandeling. 3 x een gebouw en van alles en nog wat, + natuurlijk nog een huis en een papa en mama.
Schaf de schoolplicht af en onderwijs kan ineens overal. Dat scheelt minstens 1 gebouw met alles erop en eraan. Misschien zelfs wel 2, want opvang en behandeling is ook te combineren.
Dat gaat niet alleen op voor het speciaal onderwijs. Ook de combinatie opvang en onderwijs (in één gebouw in plaats van 2) voor reguliere leerlingen, kan in veel gevallen een uitkomst zijn, en goedkoper.
Je haalt niet alleen een gebouw weg, maar een complete organisatie met overhead.
Voor de thomashuizen zie http://www.thomashuizen.nl
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 14:42

Manda rijn

onderwijs en ook studeren gratis maken (collegegeld, boeken etc) levert volgens mij een grotere besparing op voor ouders dan het geven van kinderbijslag, bovendien stimuleert het de toestroom van studenten iets waar we met zijn allen wat aan hebben, meer geld in onderwijs is iets wat bijna iedereen wil maar dat zal toch ergens van betaald moeten worden.===
Kinderbijslag is voor iederéén, studeren doet niet iedereen, ook niet als het gratis is. Onderwijs is gratis tot 18 jaar. Boeken zijn tegenwoordig ook gratis tot 18 jaar. Als de schoolkosten die je evengoed nog moet maken te hoog zijn kun je een beroep doen op de IB-groep.
Ik ben wel een voorstander van wijzigen van de kinderbijslag. Iemand met 1000 euro per maand de volle poet afnemend naar iemand met 10.000 per maand niets.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 14:51

Correctie

Schoolboeken zijn gratis op het voortgezet onderwijs. Daarna niet meer en daar kun je als dat nodig is een bijdrage voor krijgen van de IB groep.

Klopt kaaskopje

kinderbijslag is voor iedereen en studeren niet. Kinderbijslag krijg je tot 18 jaar, doorleren of studeren duurt voor veel voort na de 18e verjaardag.

En investeren in onderwijs (basis tot universiteit) en jeugdzorg kost geld, ik denk dat dat uit de kinderbijslag moet en kan.

Als er verder niet aan de koopkracht van minima en middeninkomens wordt gezeten dan is die afschaffing van de kinderbijslag de enige bezuiniging die hen direct treft. Staat daar wel tegenover dat dus schoolgeld/onderwijs/zorg (jeugdzorg!)/cultuur/ov wel gratis worden tot 18 jaar of langer (tot aan einde studie bijvoorbeeld).

een beroep doen op de ib, bedoel je lenen bij de ib groep ?

Ik kort zelf inkomstenbelasting vaak tot ib.

Nogmaals ik ben niet voor verhogen inkomen maar voor het verlichten van kosten voor mensen met kinderen. Ik denk ook dat kinderbijslag inkomensafhankelijk maken weer een nivilering is en eigenlijk ben ik daar steeds meer tegen dat zou je gewoon bij de inkomstenbelasting moeten doen.

Toelichting afschaffen kinderbijslag

ik vind een 4 jaarlijkse uitkering (kinderbijslag) gewoon een heel raar fenomeen. Ik snap de noodzaak van die kinderbijslag goed, mensen kopen er kleding van, betalen er de zwemlessen van etc. Maar geld is geld, elke euro is een euro waard, je weet van te voren wanneer en hoeveel kinderbijslag er binnenkomt. In die zin (geld is geld) hangt er niet aan die euro een kaartje met 'schoenen' op.

Dus logisch gedacht (vind ik dan) is het gewoon per definitie raar dat mensen zeggen ík koop er dit of dat van'. Je koopt van je 'inkomen' dit of dat.

En als je dan toch de koopkracht gelijk wil houden dan dien je dat mi bij de inkomstenbelasting te doen, dat is mij veel eerlijker en logischer dan kinderbijslag te nivelleren.

dus kortom: geld is geld. Belast het inkomen en stop daar de verdeling in, schaf kinderbijslag af en regel de koopkracht met regelingen mbt inkomstenbelasting.

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 17:17

Manda

Nee,niet raar,ik koop er dit of dat van.In oktober gaat de kb apart op een rekening en ik koop er wel degelijk kleding van voor mijn kinderen.Niet raar,doe ik al jaaaaren.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2009 om 17:17

Ib groep manda rijn

Ouders die de kosten van school niet op kunnen hoesten, denk daarbij ook aan de schoolspullen zoals schriften, rekenmachine, gymkleren, e.d., kunnen een bijdrage van de IB groep krijgen in de vorm van een gift. Dat gaat naar inkomen.
Mensen de kinderbijslag afnemen zorgt voor heel veel financiële problemen, geloof mij maar. Het is heel sociaal om het vrijgekomen bedrag over andere doelen te verspreiden, maar daar heeft een gezin wat geen kinderbijslag meer krijgt en daar wel behoefte aan heeft zelden direct iets aan. Om een voorbeeld te geven: mijn jongste dochter gaat nooit met de bus of trein om naar school te gaan. Wat heeft ze dan aan gratis reizen? De onrechtvaardigheid bij OV kaarten komt vooral om de hoek kijken bij het niveau van onderwijs. Een mbo kind krijgt niks tot 18 jaar, een hbo-er wel. Dat moet rechtgetrokken worden. Wat cultuur betreft: mijn dochter heeft een cjp pas via school gekregen en krijgt daarmee korting. Dat vind ik al een leuk extraatje. Daarmee krijgt ze korting bij een bioscoop in de buurt o.a..
Nogmaals: onderwijs is al gratis tot 18 jaar, de zorgverzekering ook. Schoolboeken zijn daarbij gekomen.

Kinderbijslag moet je in feite ook niet zien als bijdrage in kleedgeld, waar veel mensen het voor gebruiken (ik ook) maar als bijdrage in de kosten van een gezin. Dat veel mensen kinderbijslag gebruiken om rekeningen mee te betalen doet er dan ook eigenlijk niet toe. Ze gebruiken het geld dan toch om gaten in hun budget mee op te vangen. Haal je dat weg bij de groep die dat doet, dan breng je ze in de problemen.

Ja precies

als bijdrage in de kosten van een gezin. En in die zin is het eerlijker en handiger als je koopkracht voor mensen met kinderen regelt in de inkomstenbelasting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.